• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Ebben az igazan elgondolkodtato az, amikor az 1960-as tervezesu 3 mach SR71 csuklobol elonyosebbnek van itelve, mint egy 100km magasrol 20+ mach indulosebessegu, 2020-21-es tervezesu-gyartasu glider, amirol nem tudunk semmit, azt sem, hogy van-e propulsion, ha igen milyen, vannak-e vezersikjai, ha igen hogyan neznek ki stb... mindez raadasul "fizika aalapjai" szerint. :cool:
Nézd meg a légkör sűrűségét 100 km magasan a 25 km-hez képest és kezdjél gondolkodni...
Ezen a magasságon repült az SR-71.

Nah, akkor 80 km magasságban a légkör sűrűsége kisebb, mint 1/200-ad része annak, ami 25 km-en van.
Remélem ennek jelentőségét megérted a felhajtóerő termelésnél.

Tehát nagyon durva közelítéssel, ha (20/3)^2/200 = 0,22

Azonos hatékonyságú felhajtóerő termelést feltételezve 80 km M20 esetén kb. ÖTÖDE a termelt erő. És 80 km-en semmi nem megy M20-szal.
És akkor a gépet ugyebár be is kéne dönteni, hogy a felhajtóerőnek legyen oldalirányú komponense.

Mondom, nem irtózni kéne számoktól...

A 30 km és 80 km között is SZÁZSZOROS eltérés van sűrűségben.


Geo potential Altitude above Sea Level
- h -
(m)
Temperature
- t -
(oC)
Acceleration of Gravity
- g -
(m/s2)
Absolute Pressure
- p -
(104 N/m2)
Density
- ρ -
(kg/m3)
Dynamic Viscosity
- μ -
(10-5 N s/m2)
-100021.509.81011.391.3471.821
015.009.80710.131.2251.789
10008.509.8048.9881.1121.758
20002.009.8017.9501.0071.726
3000-4.499.7977.0120.90931.694
4000-10.989.7946.1660.81941.661
5000-17.479.7915.4050.73641.628
6000-23.969.7884.7220.66011.595
7000-30.459.7854.1110.59001.561
8000-36.949.7823.5650.52581.527
9000-43.429.7793.0800.46711.493
10000-49.909.7762.6500.41351.458
15000-56.509.7611.2110.19481.422
20000-56.509.7450.55290.088911.422
25000-51.609.7300.25490.040081.448
30000-46.649.7150.11970.018411.475
40000-22.809.6840.02870.0039961.601
50000-2.59.6540.0079780.0010271.704
60000-26.139.6240.0021960.00030971.584
70000-53.579.5940.000520.000082831.438
80000-74.519.5640.000110.000018461.321
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 364
31 641
113
Nézd meg a légkör sűrűségét 100 km magasan a 25 km-hez képest és kezdjél gondolkodni...
Ezen a magasságon repült az SR-71.

Nah, akkor 80 km magasságban a légkör sűrűsége kisebb, mint 1/200-ad része annak, ami 25 km-en van.
Remélem ennek jelentőségét megérted a felhajtóerő termelésnél.

Tehát nagyon durva közelítéssel, ha (20/3)^2/200 = 0,22

Azonos hatékonyságú felhajtóerő termelést feltételezve 80 km M20 esetén kb. ÖTÖDE a termelt erő. És 80 km-en semmi nem megy M20-szal.
És akkor a gépet ugyebár be is kéne dönteni, hogy a felhajtóerőnek legyen oldalirányú komponense.

Mondom, nem irtózni kéne számoktól...

A 30 km és 80 km között is SZÁZSZOROS eltérés van sűrűségben.


Geo potential Altitude above Sea Level
- h -
(m)
Temperature
- t -
(oC)
Acceleration of Gravity
- g -
(m/s2)
Absolute Pressure
- p -
(104 N/m2)
Density
- ρ -
(kg/m3)
Dynamic Viscosity
- μ -
(10-5 N s/m2)
-100021.509.81011.391.3471.821
015.009.80710.131.2251.789
10008.509.8048.9881.1121.758
20002.009.8017.9501.0071.726
3000-4.499.7977.0120.90931.694
4000-10.989.7946.1660.81941.661
5000-17.479.7915.4050.73641.628
6000-23.969.7884.7220.66011.595
7000-30.459.7854.1110.59001.561
8000-36.949.7823.5650.52581.527
9000-43.429.7793.0800.46711.493
10000-49.909.7762.6500.41351.458
15000-56.509.7611.2110.19481.422
20000-56.509.7450.55290.088911.422
25000-51.609.7300.25490.040081.448
30000-46.649.7150.11970.018411.475
40000-22.809.6840.02870.0039961.601
50000-2.59.6540.0079780.0010271.704
60000-26.139.6240.0021960.00030971.584
70000-53.579.5940.000520.000082831.438
80000-74.519.5640.000110.000018461.321
Csak úgy kiváncsiságbol,kb az SM6 "pontvédelme" mekkora területre terjed ki?Milyen közel kell a kisérőhajónak a hordozóhoz mennie,hogy megvédhesse a HVG-töl?Becslés szinten
 
K

kamm

Guest
Csak úgy kiváncsiságbol,kb az SM6 "pontvédelme" mekkora területre terjed ki?Milyen közel kell a kisérőhajónak a hordozóhoz mennie,hogy megvédhesse a HVG-töl?Becslés szinten
Ezt nem ertem, miert emlegeted folyamatosan, a HGVk eleve nem is hajok ellen vannak tervezve, hanem nuklearis MARV csapasmeresre.
A hajok stb ellen eleg nyiltan a HCMeket szanjak, amelyek meg egyszeruen iszonyat gyorsan jonnek, raadasul akar a viz felett manoverezve.
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 227
4 584
113
De valoban, eleg az utolso harmadban nyomni az algoritmus szerinti modositasokat es "csak" 6-8 mach korul becsapodni... esely nincs ma megbizhatoan leszedni
Vegyük a DF-17-et, ami nagyságrendileg 2500km hatótávolságúnak mondható (https://missilethreat.csis.org/missile/df-17/). És, bár hajók ellen tervezték, HGV-nek minősítik (Class: Medium-range Ballistic Missile (MRBM) / Hypersonic Glide Vehicle )

Ennek az utolsó harmada cca. 850 km; ezt, ha 10 mach sebességgel repül, nagyságrendileg 4 perc alatt teszi meg (https://www.metric-conversions.org/hu/sebesseg/mach-to-meter-masodpercenkent-tablazat.htm).

Ha manőverezik (bukdácsol, kitér; nevezzük bárhogy), és csak azt a 2 fokos pályamódosítást végzi, amit @MangaMunguz leírt (#735 hsz.), akkor 1, 74 km-el odébb lesz a becsapódási pont, mint a manőver előtt. Ezt valahogy még vissza kell igazítani, ha egy hordozó, vagy bármilyen, a hordozó kötelékébe tartozó hajó a célpont. Tehát ebben az utolsó fázisban megközelítőleg a célpont felé kell repüljön a rakéta, különben nem találja el. Azért egy 11m hosszú rakétáról beszélünk, az nem cikk-cakkolhat túl nagy G erőkkel ekkora sebességnél, mert szétesik. Innen lehet nézni az elhárítás lehetőségeit.
 
K

kamm

Guest
Nézd meg a légkör sűrűségét 100 km magasan a 25 km-hez képest és kezdjél gondolkodni...
Ezen a magasságon repült az SR-71.

Nah, akkor 80 km magasságban a légkör sűrűsége kisebb, mint 1/200-ad része annak, ami 25 km-en van.
Remélem ennek jelentőségét megérted a felhajtóerő termelésnél.

Tehát nagyon durva közelítéssel, ha (20/3)^2/200 = 0,22

Azonos hatékonyságú felhajtóerő termelést feltételezve 80 km M20 esetén kb. ÖTÖDE a termelt erő. És 80 km-en semmi nem megy M20-szal.
What. o_O

És akkor a gépet ugyebár be is kéne dönteni, hogy a felhajtóerőnek legyen oldalirányú komponense.

Mondom, nem irtózni kéne számoktól...

Milyen gepet? Milyen szamoktol? :eek:


A 30 km és 80 km között is SZÁZSZOROS eltérés van sűrűségben.


Geo potential Altitude above Sea Level
- h -
(m)
Temperature
- t -
(oC)
Acceleration of Gravity
- g -
(m/s2)
Absolute Pressure
- p -
(104 N/m2)
Density
- ρ -
(kg/m3)
Dynamic Viscosity
- μ -
(10-5 N s/m2)
-100021.509.81011.391.3471.821
015.009.80710.131.2251.789
10008.509.8048.9881.1121.758
20002.009.8017.9501.0071.726
3000-4.499.7977.0120.90931.694
4000-10.989.7946.1660.81941.661
5000-17.479.7915.4050.73641.628
6000-23.969.7884.7220.66011.595
7000-30.459.7854.1110.59001.561
8000-36.949.7823.5650.52581.527
9000-43.429.7793.0800.46711.493
10000-49.909.7762.6500.41351.458
15000-56.509.7611.2110.19481.422
20000-56.509.7450.55290.088911.422
25000-51.609.7300.25490.040081.448
30000-46.649.7150.11970.018411.475
40000-22.809.6840.02870.0039961.601
50000-2.59.6540.0079780.0010271.704
60000-26.139.6240.0021960.00030971.584
70000-53.579.5940.000520.000082831.438
80000-74.519.5640.000110.000018461.321

Te erted, hogyan mukodik pl az Avangard? Legalabbis amennyit tudunk roluk?

1. Fellonek valami meretes rekattat, amin utazik tobb Avangard pl SS-18, SS-19, SS-30
2. Ez irgalmatlan modon begyorsul
3. 80-100km korul kidobja oket, onnantol teljes homaly, hogy mit tudnak ill. mi tortenik - viszont egy biztos, baromi gyorsan jon, siman 20 mach folott is.

Vegyük a DF-17-et, ami nagyságrendileg 2500km hatótávolságúnak mondható (https://missilethreat.csis.org/missile/df-17/). És, bár hajók ellen tervezték, HGV-nek minősítik (Class: Medium-range Ballistic Missile (MRBM) / Hypersonic Glide Vehicle )

Ennek az utolsó harmada cca. 850 km; ezt, ha 10 mach sebességgel repül, nagyságrendileg 4 perc alatt teszi meg (https://www.metric-conversions.org/hu/sebesseg/mach-to-meter-masodpercenkent-tablazat.htm).

Ha manőverezik (bukdácsol, kitér; nevezzük bárhogy), és csak azt a 2 fokos pályamódosítást végzi, amit @MangaMunguz leírt (#735 hsz.), akkor 1, 74 km-el odébb lesz a becsapódási pont, mint a manőver előtt. Ezt valahogy még vissza kell igazítani, ha egy hordozó, vagy bármilyen, a hordozó kötelékébe tartozó hajó a célpont. Tehát ebben az utolsó fázisban megközelítőleg a célpont felé kell repüljön a rakéta, különben nem találja el. Azért egy 11m hosszú rakétáról beszélünk, az nem cikk-cakkolhat túl nagy G erőkkel ekkora sebességnél, mert szétesik. Innen lehet nézni az elhárítás lehetőségeit.

Te valamit nagyon osszekevertel.
A DF-17 az a szallito medium-range BM es nem is kulonosebben gyors, szerintem nem is hypersonic, max 5 mach kore teszik.

Azon utazik a DF-ZF nevu HVGbol ismeretlen szamu darab.

Mellesleg mi nem ezekrol beszeltunk, hanem a valodi hypersonic, rendkivul gyors cuccokrol, lasd az emlitett es mar szolgalatban allo Avangardot.
 
  • Tetszik
Reactions: ogretankHU

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 227
4 584
113
Bocsánat, elnéztem, nem hajók ellen tervezték, de arra is alkalmassá akarták tenni már 2019-ben:
Some reports suggest China could develop the DF-17 into a second-generation antiship ballistic missile (ASBM), further enabling China’s strategy to deter U.S. regional intervention.12 In January 2019, PLA officials claimed to have an antiship DF-17 variant under development. https://missilethreat.csis.org/missile/df-17/
De a Cirkont rakéta is hasonló végső fázisú paraméterekkel bír https://biztonsagpiac.hu/sikeresen-teszteltek-a-hiperszonikus-cirkon-raketat-az-oroszok
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 364
31 641
113
Ezt nem ertem, miert emlegeted folyamatosan, a HGVk eleve nem is hajok ellen vannak tervezve, hanem nuklearis MARV csapasmeresre.
A hajok stb ellen eleg nyiltan a HCMeket szanjak, amelyek meg egyszeruen iszonyat gyorsan jonnek, raadasul akar a viz felett manoverezve.
Nem relevánsak a stratégiai hiperszonikus csapásmérők egy esetleges dél kinai tengeri összezördúlésen.Azok bevetése általános atomháborút jelentene,azt meg senki nem akar.Ami azt illeti,én hajó elleni bevetésnek is nagyon,nagyon csekély esélyét látom.Túl könnyen torkolhat általános (atom)háborúba.
 
K

kamm

Guest
Bocsánat, elnéztem, nem hajók ellen tervezték, de arra is alkalmassá akarták tenni már 2019-ben:
Some reports suggest China could develop the DF-17 into a second-generation antiship ballistic missile (ASBM), further enabling China’s strategy to deter U.S. regional intervention.12 In January 2019, PLA officials claimed to have an antiship DF-17 variant under development. https://missilethreat.csis.org/missile/df-17/
1. Ez azt irja, hogy Kina "kepes lehet" a DF-17-bol egy masodik generacios ASBM-et fejleszteni, illetve hogy mar fejlesztik ezt az uj verziot.

2. Egy szoval nem emlit semmifele hypersonic, plane nem gliding manoverezest - ez konkretan egy direkt, ballisztikus csapasmero raketa, amibol egy uj, hajok elleni raketat akarnak farigcsalni.
https://missilethreat.csis.org/missile/df-17/

Err a Zirkon sem HGV, hanem HCM, konkretan scramjet, szinten hajok ellen szanva. Emiatt "lassu" is a HGVhez kepest, 8-10 mach - ami persze boven tul gyors a hajofedelzeti vedelmi rendszereknek ma meg; 2-3 ilyen mondjuk 300 km inditva HCM 1-2 perc alatt er oda...

Nem relevánsak a stratégiai hiperszonikus csapásmérők egy esetleges dél kinai tengeri összezördúlésen.Azok bevetése általános atomháborút jelentene,azt meg senki nem akar.Ami azt illeti,én hajó elleni bevetésnek is nagyon,nagyon csekély esélyét látom.Túl könnyen torkolhat általános (atom)háborúba.
Az okes, de en azt magyarazom, hogy HGVt nem fognak parszaz avagy ezer kilometerre kuldeni, mert arra boven eleg a levegobol inditott, sokkal olcsobb HCM. Az orosz es kinai doktrinaban a HGVk egyelore alapvetoen nuklearis csapasmeresre vannak szanva (persze a warheadek lehetnek masmilyenek is.)
 
  • Tetszik
Reactions: ogretankHU

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 364
31 641
113
Ez a DF-17-bol szarmazik, arra utalsz?
Kinaiak ezt rakták össze.
Oroszok ugye megcsinálták a légi inditású Iszkandert a Kindzsál képében,meg a hiperszonikus CM-et a Cirkon képében.Orosz hiprsonic fegyverek sem menne sea cimming módban,mert egyrészt nincs hozzá hajtóerő,másrészt elolvadna/szétesne a fegyver.Cirkonnak 28km a pályacsúcsa,akkora a radar/IR jele,mint egy ház.Hiába gyors,AESA radar,nagy hatósugarú IR érzékelő röktön kiszurja,mihelyst a horizont felé ér.A nagy sebesség miatt a kitérő manőverezés lehetősége kicsi.Le lehet lőni-De....A nagy sebesség miatt a hajó pontvédelmi rendszereinek nincs idejük az elháritásra.CIWS,SeaSparrow rendszerek esélytelenek.Kellő hatótávolságú elháritófegyver kell hozzá,ez az SM rakéta.Vagyis a nagy sebesség miatt egy eredetileg területvédelmi rendszer kell a pontvédelemhez
Nem az a gond,hogy nem lehet elháritani,hanem az,hogy egy ménykűdrága rendszert kell hozzá.Minden hajónak,mi HVG/HCM veszélyes területre téved,annak rendelkeznie kell egy ménykűdrága elháritófegyverrel.Plusz egy a fegyver bevetéséhez szükséges ménykűdrága felderitő/elörejelző rendszerre.És azt ménykűdrágán folyamatossan harcra készen üzemeltetni.
Hát,nem kétfillért kell elköltenie az amcsiknak....
 
K

kamm

Guest
Kinaiak ezt rakták össze.
Oroszok ugye megcsinálták a légi inditású Iszkandert a Kindzsál képében,meg a hiperszonikus CM-et a Cirkon képében.Orosz hiprsonic fegyverek sem menne sea cimming módban,mert egyrészt nincs hozzá hajtóerő,másrészt elolvadna/szétesne a fegyver.Cirkonnak 28km a pályacsúcsa,akkora a radar/IR jele,mint egy ház.Hiába gyors,AESA radar,nagy hatósugarú IR érzékelő röktön kiszurja,mihelyst a horizont felé ér.A nagy sebesség miatt a kitérő manőverezés lehetősége kicsi.Le lehet lőni-De....A nagy sebesség miatt a hajó pontvédelmi rendszereinek nincs idejük az elháritásra.CIWS,SeaSparrow rendszerek esélytelenek.Kellő hatótávolságú elháritófegyver kell hozzá,ez az SM rakéta.Vagyis a nagy sebesség miatt egy eredetileg területvédelmi rendszer kell a pontvédelemhez
Nem az a gond,hogy nem lehet elháritani,hanem az,hogy egy ménykűdrága rendszert kell hozzá.Minden hajónak,mi HVG/HCM veszélyes területre téved,annak rendelkeznie kell egy ménykűdrága elháritófegyverrel.Plusz egy a fegyver bevetéséhez szükséges ménykűdrága felderitő/elörejelző rendszerre.És azt ménykűdrágán folyamatossan harcra készen üzemeltetni.
Hát,nem kétfillért kell elköltenie az amcsiknak....
Ezt mondtam. Hogy a HCM tul gyors barminek, ami a hajon van, ha meg parszaz kilometerrol jon mondjuk 3km/s korul, akkor semmi nem szedi le mai fedelzeti vedelmi rendszerek kozul. Az SM-mel nemcsak az a baj, hogy nagyon draga es hamar kifutnak belole, de raadasul ahhoz speci hajo is kell, plusz ido inditani...
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 364
31 641
113
Ezt mondtam. Hogy a HCM tul gyors barminek, ami a hajon van, ha meg parszaz kilometerrol jon mondjuk 3km/s korul, akkor semmi nem szedi le mai fedelzeti vedelmi rendszerek kozul. Az SM-mel nemcsak az a baj, hogy nagyon draga es hamar kifutnak belole, de raadasul ahhoz speci hajo is kell, plusz ido inditani...
Leszedi,az SM.Csak ahoz ott kell lennie.Nem technikai gond a fő probléma,hanem a gazdasági.US Navynak szüksége lenne egy viszonylag olcsó mindenes fregattra az OP osztály pótlására.Csakhogy ahoz,hogy az tényleg megfeleljen a mai és közeljövő feladatainak,már se kicsi,se olcsó nem lesz.Mert rá kell tenni annyi mindent,hogy egyszerűen nem lehet kicsi és olcsó.AESA radar,VLS inditó,az SM rendszerhez,kelló hatótávolság,toronyóra láncostul-mind kell rá.Hogy legyen igy occsó?
 
K

kamm

Guest
De
Leszedi,az SM.Csak ahoz ott kell lennie.Nem technikai gond a fő probléma,hanem a gazdasági.US Navynak szüksége lenne egy viszonylag olcsó mindenes fregattra az OP osztály pótlására.Csakhogy ahoz,hogy az tényleg megfeleljen a mai és közeljövő feladatainak,már se kicsi,se olcsó nem lesz.Mert rá kell tenni annyi mindent,hogy egyszerűen nem lehet kicsi és olcsó.AESA radar,VLS inditó,az SM rendszerhez,kelló hatótávolság,toronyóra láncostul-mind kell rá.Hogy legyen igy occsó?
Hogyan szedne le, amikor mondjuk 80-100 masodperccel inditas utan mar becsapódott? Vagy abból indulsz ki, hogy minden indítást latnak? Mert az tutira tévedés.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 364
31 641
113
De

Hogyan szedne le, amikor mondjuk 80-100 masodperccel inditas utan mar becsapódott? Vagy abból indulsz ki, hogy minden indítást latnak? Mert az tutira tévedés.
Nézd már meg,hogy milyen pályamagassága van egy ilyen HCM-nek!Cirkoné 28km.Ha megfelelő teljesitményű radar van a hajón,1000km-ről kiszurja.Egy tűzkész SM rakéta meg másodperceken belül inditható.
Ezek a HCM-ek nem 10méterrel a felszin felett mennek.Arra fizikailag képtelenek,ilyen sebességgel.
 
  • Tetszik
Reactions: bel
M

molnibalage

Guest
Csak, hogy lássuk a nagyságrendeket...

  • M = 5000 kg
  • v0 = 3000 m/s
  • passzív fázis vizsgálata, nincs már tolóerő
  • nincs magasságvesztés
  • feltételeztem, hogy a rakéta istenszuper és 3G-nél többet tudna, de csak ennyit húzott végig, így a fordulósugár egyre csökkent, ahogy lassul
  • Csak a fordulás energiavesztesége, ebben nincs benne semmi más, nincs benne a légellenállás miatti lassulás.
Nos, kemény 29 sec alatt sikerül fordulni 19 fokot úgy, hogy így a sebessége 28/%-a kuka.
Ezalatt az eszköz megtett 75 km-et.
Na, ha vissza kell fordulni a célpont irányában, mert egyesek arról álmodoznak, hogy cikakklolás van, akkor 2171 m/s-ról kezüdnk.

pEDbIeh.png


Nah, tehát egy 2x19 fokos cikk-cakk alatt 3000 m/s --> 1500 m/s. És ezalatt a rakéta repült 115 km-et. És nincs légellenállás és semmi más a modellben. Ez csak tisztán a forduló energiaigénye az erők által. Amit legfeljebb a gravitációból tud kompenzálni a rakéta.

1 km magasság energiatartalma 5000 kg esetén = m*g*h = 49 050 000 J.
Ej...
yLi9Uzi.png



Ezek után érezzük, hogy miért a fékezzésel töri le a pályaívet a rakéta? Mert hóttprimív és egyszerű és erősen lassulva is íven történik a mozgás.



Validáljuk a modell helyességét ismert tapasztalattal, autó körforgalomban.

M = 1600 kg
v0 = 5,6 /ms (20 km/h)
R = 30 méter fix

Kb. 150 fokot kéne végig kanyarodni, az ív iránya nem számít, a sugara az igen.
Hát nem menne.
KVvKK3m.png


De nézzük meg az első két sort. 15-20 km/h táján a gördülési és légellenállás nélkül az igény, ha tartani akarná a kocsi a tempót az igénye kb. 4,5-9 kW. Teljesen reális, 2-esben nem komoly gázzal ennyi nagyjából ma egy átlagos kocsi teljesítményre.

De ezzel számolható az is.

Egy 1,6x1,4 méteres Skoda Octavia középértéknél 20 km/h 3,7 kW.
Tehát akkor 20 km/h-nál egy körforgalomhoz kell kb. 12 kW, 15 km/h-nál meg 8 kW.
Reális.
Örülünk.

GqWufDy.png


Erről beszélek, amikor ökölszámításokról és validálásról van szó.
Látszik a lényeg?
És ez klasszikus newtoni mechanika.
Erő, sebesség, teljesítmény.
Ezt elvarázsolni nem lehet.

Mindenféle jelzős elméletgyártás helyett talán nézzük már meg a számokat...