• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 226
4 578
113
2. Egy szoval nem emlit semmifele hypersonic, plane nem gliding manoverezest - ez konkretan egy direkt, ballisztikus csapasmero raketa, amibol egy uj, hajok elleni raketat akarnak farigcsalni.

DF-17 at a Glance​

Originated From: China
Possessed By: China
Class: Medium-range Ballistic Missile (MRBM) / Hypersonic Glide Vehicle (HGV)
Basing:
Road-mobile
Length: 11 m
Launch Weight: 15,000 kg
Payload: Conventional or nuclear
Speed: Mach 5-10 (1.72-3.43 km/s)
Range: 1,800-2,500 km
Status: Operational
 
W

Wilson

Guest

"Kezelni kell a hőhatást. Minél nagyobb sebességgel halad egy eszköz, annál nagyobb lesz a légköri súrlódás hatására fellépő hő. Amikor például egy amerikai űrsikló 25 Mach sebességgel belép a légkör felső részébe, a géptest élei a súrlódás hatására 1400 Celsius-fokosra forrósodnak föl. A tervezőmérnökök ezt úgy kompenzálták, hogy szénalapú kompozitokból álló hőpajzsokkal vonták be a legkényesebb részeket. A modern hiperszonikus gépek sárkányszerkezetének tervezésekor keskenyebb élekkel dolgoznak, mivel így a géptest akár 2000 Celsius-fokos súrlódási hőnek is ellenállhat.
• Meg kell küzdeni a turbulenciával. A hiperszonikus sebességgel haladó járművek külső burkolata körül a sima légáramlás hirtelen kiszámíthatatlan örvénylésbe kezd, ami olyan hőmérsékleti csúcsokat okozhat a burkolaton, amit az már nem tud elviselni. A hőtűrés fokozása rengeteg munkát ad az anyagkutatásnak. Ma főleg rugalmas szuperötvözetekkel és ultramagas hőmérsékletet elviselő kerámiákkal javítják a hiperszonikus járművek hőszigetelését, de kísérleteznek újszerű hűtőfolyadékokkal is. Az Egyesült Államok haditengerészete például egy nátriumalapú folyékony rendszert fejleszt tett, ami folyamatos párologtatással és kondenzációval vezeti el a hőt a repülőgépek pereméről.
• Megbízható hajtóművekre is szükség van. A torlósugár-hajtóművek (ramjet) általában cseppfolyósított hidrogénből és oxigénből álló üzemanyagot használnak. A hiperszonikus repülőgépek hasonló elven működő hajtóművének (scramjet) üzemanyagtartályába csak hidrogén kerül: az oxigént a hajtómű repülés közben vonja ki a levegőből. Az első scramjet-hajtóművel felszerelt járművet 2004-ben mutatták be: a NASA 230 millió dollárt költött az X-43a fejlesztésére. A járművet gyakorlatilag a beáramló levegő gyorsítja – pontosabban a sebesség hatására cseppfolyóssá váló, a hidrogénnel keveredő oxigén. Ha azonban túl gyorsan halad, a levegő csak ezredmásodpercekre tud megmaradni a hajtóműben, így az üzemanyag nem tud rendesen elkeveredni. A hajtómű egyenetlen égése viszont teljesítményingadozáshoz vezet."
 
  • Tetszik
Reactions: bel and jOkA
M

molnibalage

Guest
Tenyleg nem. Olyanokat irsz, amitol a hajam egnek all, teljesen semmi ertelme.
A felhajtóerő számítást sem értetted meg azonos peremfeltétek esetén...
De alig várom annak kifejtését, hogy 100 km magasan úgy 220-250-szer ritkább lékgörben te hogyan generálsz fealhajtóerőt. Úgy, hogy 100 km már Kármán vonal, de oda se neki.
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 395
8 603
113
akkor talan erzekelik az utolso 3 percben

Én mondjuk eleve úgy gondolkodtam, hogy az utolsó max fél percben kell tudni, hogy hol van a támadórakéta. Mert ilyen közeli távolságból már nincs lehetősége komoly manőverre, mert azzal nem csak a rá indított elfogó rakétákat manőverezné ki, hanem a célt is.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and kamm

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 357
77 037
113
Csak, hogy lássuk a nagyságrendeket...

  • M = 5000 kg
  • v0 = 3000 m/s
  • passzív fázis vizsgálata, nincs már tolóerő
  • nincs magasságvesztés
  • feltételeztem, hogy a rakéta istenszuper és 3G-nél többet tudna, de csak ennyit húzott végig, így a fordulósugár egyre csökkent, ahogy lassul
  • Csak a fordulás energiavesztesége, ebben nincs benne semmi más, nincs benne a légellenállás miatti lassulás.
Nos, kemény 29 sec alatt sikerül fordulni 19 fokot úgy, hogy így a sebessége 28/%-a kuka.
Ezalatt az eszköz megtett 75 km-et.
Na, ha vissza kell fordulni a célpont irányában, mert egyesek arról álmodoznak, hogy cikakklolás van, akkor 2171 m/s-ról kezüdnk.

pEDbIeh.png


Nah, tehát egy 2x19 fokos cikk-cakk alatt 3000 m/s --> 1500 m/s. És ezalatt a rakéta repült 115 km-et. És nincs légellenállás és semmi más a modellben. Ez csak tisztán a forduló energiaigénye az erők által. Amit legfeljebb a gravitációból tud kompenzálni a rakéta.

1 km magasság energiatartalma 5000 kg esetén = m*g*h = 49 050 000 J.
Ej...
yLi9Uzi.png



Ezek után érezzük, hogy miért a fékezzésel töri le a pályaívet a rakéta? Mert hóttprimív és egyszerű és erősen lassulva is íven történik a mozgás.



Validáljuk a modell helyességét ismert tapasztalattal, autó körforgalomban.

M = 1600 kg
v0 = 5,6 /ms (20 km/h)
R = 30 méter fix

Kb. 150 fokot kéne végig kanyarodni, az ív iránya nem számít, a sugara az igen.
Hát nem menne.
KVvKK3m.png


De nézzük meg az első két sort. 15-20 km/h táján a gördülési és légellenállás nélkül az igény, ha tartani akarná a kocsi a tempót az igénye kb. 4,5-9 kW. Teljesen reális, 2-esben nem komoly gázzal ennyi nagyjából ma egy átlagos kocsi teljesítményre.

De ezzel számolható az is.

Egy 1,6x1,4 méteres Skoda Octavia középértéknél 20 km/h 3,7 kW.
Tehát akkor 20 km/h-nál egy körforgalomhoz kell kb. 12 kW, 15 km/h-nál meg 8 kW.
Reális.
Örülünk.

GqWufDy.png


Erről beszélek, amikor ökölszámításokról és validálásról van szó.
Látszik a lényeg?
És ez klasszikus newtoni mechanika.
Erő, sebesség, teljesítmény.
Ezt elvarázsolni nem lehet.

Mindenféle jelzős elméletgyártás helyett talán nézzük már meg a számokat...
Akkor ez hogyan változik,hogyha a rakéta csupán 2 fokot változtat a repülési irányán?

Mondom hogyan képzelem: ezt a 2 fokot az utolsó pillanatban "fordulja" amikor még képes rá, tehát enélkül a "forduló" nélkül el sem találná a célt. Ez mennyiben nehezítené meg az elfogást? Azaz pont a végfázisban nem lenne egyenes a pálya, tulajdonképpen "forduló" közben csapódba be a rakéta a célba. Azért kérdezem,mert ahogy észrevettem minden érv és ellenérv egyenes utolsó szakasszal számol.
 
M

molnibalage

Guest
Akkor ez hogyan változik,hogyha a rakéta csupán 2 fokot változtat a repülési irányán?

Mondom hogyan képzelem: ezt a 2 fokot az utolsó pillanatban "fordulja" amikor még képes rá, tehát enélkül a "forduló" nélkül el sem találná a célt. Ez mennyiben nehezítené meg az elfogást? Azaz pont a végfázisban nem lenne egyenes a pálya, tulajdonképpen "forduló" közben csapódba be a rakéta a célba. Azért kérdezem,mert ahogy észrevettem minden érv és ellenérv egyenes utolsó szakasszal számol.
Semennyire. Az elfogó rakétak kis magasságon 20-30-40G-ket húznak és még 20 km magasan is megvan a 4-6G + ha van piff-paff is.
Csak hát a végfázisban emiatt a MZ szinte csak önvédelemre korlátozódik.
Egy szubszonikus AGM-84 is valami 4 vagy 6G-t tud húzni.
 
W

Wilson

Guest
1. Ez azt irja, hogy Kina "kepes lehet" a DF-17-bol egy masodik generacios ASBM-et fejleszteni, illetve hogy mar fejlesztik ezt az uj verziot.

2. Egy szoval nem emlit semmifele hypersonic, plane nem gliding manoverezest - ez konkretan egy direkt, ballisztikus csapasmero raketa, amibol egy uj, hajok elleni raketat akarnak farigcsalni.
https://missilethreat.csis.org/missile/df-17/


Err a Zirkon sem HGV, hanem HCM, konkretan scramjet, szinten hajok ellen szanva. Emiatt "lassu" is a HGVhez kepest, 8-10 mach - ami persze boven tul gyors a hajofedelzeti vedelmi rendszereknek ma meg; 2-3 ilyen mondjuk 300 km inditva HCM 1-2 perc alatt er oda...


Az okes, de en azt magyarazom, hogy HGVt nem fognak parszaz avagy ezer kilometerre kuldeni, mert arra boven eleg a levegobol inditott, sokkal olcsobb HCM. Az orosz es kinai doktrinaban a HGVk egyelore alapvetoen nuklearis csapasmeresre vannak szanva (persze a warheadek lehetnek masmilyenek is.)
Az orosz oldalak szerint a Cirkon 20-30 km (Putyin szerint 30-40 km) magasságig emelkedik ,hogy utána 10-15 m magasságba folytassa az útját.A múlt évben október elején hivatalosan bejelentett kilövés során a Barents tengeren kijelölt célt 450 km távolságból semmisítette meg a sebessége több mint 8 mach volt , az elért legnagyobb magasság 28 km és a repülési idő 4,5 perc volt.Annyi kis érdekesség van még,hogy a kifejlesztése során nagy problémát jelentett a hő mivel a nagy sebesség hatására a rakétatest 3000 fokra melegedett és ez a hőmérséklet tönkretette az egész rendszert.
 
K

kamm

Guest

DF-17 at a Glance​

Originated From: China
Possessed By: China
Class: Medium-range Ballistic Missile (MRBM) / Hypersonic Glide Vehicle (HGV)
Basing:
Road-mobile
Length: 11 m
Launch Weight: 15,000 kg
Payload: Conventional or nuclear
Speed: Mach 5-10 (1.72-3.43 km/s)
Range: 1,800-2,500 km
Status: Operational
Ertsd meg, ez nem glider, ez nem igaz. A DF-17 egy MRBM, ami felviszi a HGV(ket.)
A felhajtóerő számítást sem értetted meg azonos peremfeltétek esetén...
De alig várom annak kifejtését, hogy 100 km magasan úgy 220-250-szer ritkább lékgörben te hogyan generálsz fealhajtóerőt. Úgy, hogy 100 km már Kármán vonal, de oda se neki.
Milyen felhajtóerő? :eek:
Te érted, hogy a levalas utan az utja jo reszet sullyedve, irgalmatlan sebesseggel teszi meg?
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 095
31 039
113
Az orosz oldalak szerint a Cirkon 20-30 km (Putyin szerint 30-40 km) magasságig emelkedik ,hogy utána 10-15 m magasságba folytassa az útját.A múlt évben október elején hivatalosan bejelentett kilövés során a Barents tengeren kijelölt célt 450 km távolságból semmisítette meg a sebessége több mint 8 mach volt , az elért legnagyobb magasság 28 km és a repülési idő 4,5 perc volt.Annyi kis érdekesség van még,hogy a kifejlesztése során nagy problémát jelentett a hő mivel a nagy sebesség hatására a rakétatest 3000 fokra melegedett és ez a hőmérséklet tönkretette az egész rendszert.
@kamm ezt nem érti meg.A HCM nem 15méterre megy a tenger felett,mert szó szerint elolvadna-márha lenne egyáltalán tolóereje hozzá,hogy olyan alacsonyan hipersonickodjon.
 
W

Wilson

Guest
@kamm ezt nem érti meg.A HCM nem 15méterre megy a tenger felett,mert szó szerint elolvadna-márha lenne egyáltalán tolóereje hozzá,hogy olyan alacsonyan hipersonickodjon.
Minden bizonnyal a Cirkon a hivatalos teszten nem 10-15 méteres magasságban érte el a több mint 8 mach-t :)
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 095
31 039
113
Ertsd meg, ez nem glider, ez nem igaz. A DF-17 egy MRBM, ami felviszi a HGV(ket.)

Milyen felhajtóerő? :eek:
Te érted, hogy a levalas utan az utja jo reszet sullyedve, irgalmatlan sebesseggel teszi meg?
A manőverezéshez felhajtóerő kell.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 095
31 039
113
Figyu mán ! Ajánld már be molnit meg HPASP-t a Pentagonba , hogy nem kell elkölteniük sok 10 mrd dollárt mert ők a meglévő rendszerekről is tudják , sőt számításokkal is alátámasztják , hogy a HSV-t meg HVG-ket le lehet velük küzdeni ! Részesedést mindenképpen kérjél tőlük ! LOL
Standard egy lassan 60 éves rendszer sokadik felöntése.Egyszerűen kifogy a fejleszthetőségből-ideje lesz leváltani.
 
W

Wilson

Guest
Amúgy nem rég olvastam egy érdekes dolgot,még pedig azt,hogy jó néhány szakértő azon a véleményen van,hogy korántsem biztos,hogy annyira hatékonyak lesznek a lézerek a hiperszonikus fegyverekkel szemben és szerintük ennek a nagy sebességgel haladó hiperszonikus fegyver felületén uralkodó rendkívül magas hőmérséklet miatt kialakuló plazma az egyik fő oka.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 095
31 039
113
De ezt se az amik se a kínaiak nem tudják ! LOL Az amik fosnak a kínaiak meg bizakodnak ! XDD
Jelen esetben a stratégiai fegyverek az interkontinentális nukleáris fegyvereket jelenti-nem relevánsak egy dél kinai tengeri taktikai kakaskodásban.
Viszonylagos,minden viszonylagos.Nekünk 150km már stratégiai mélység,mert ekkorák vagyunk.Egy orosz hadtestnek meg 150 km egy biztositási öv mélysége....
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 095
31 039
113
Ok ! De ezt se a NAVY se a Pentagon szakértői nem tudják/hiszik és ezért paráznak ám rendesen és nem átalkodnak ezt neves publikációkban kifejteni ! Te ezt nem érzed ellentmondásnak ?
Leszedi,még a műholdat is-kipróbálták.Csak ami most elég,holnap kevés lesz-Standard meg lassan kifogy a fejleszthetőségi tartalékbol.
 
K

kamm

Guest
Az orosz oldalak szerint a Cirkon 20-30 km (Putyin szerint 30-40 km) magasságig emelkedik ,hogy utána 10-15 m magasságba folytassa az útját.A múlt évben október elején hivatalosan bejelentett kilövés során a Barents tengeren kijelölt célt 450 km távolságból semmisítette meg a sebessége több mint 8 mach volt , az elért legnagyobb magasság 28 km és a repülési idő 4,5 perc volt.Annyi kis érdekesség van még,hogy a kifejlesztése során nagy problémát jelentett a hő mivel a nagy sebesség hatására a rakétatest 3000 fokra melegedett és ez a hőmérséklet tönkretette az egész rendszert.
Igen, en is erre emlékeztem, hogy magasrol indulva begyorsul es 10-15 meterrel a viz felett megy 3km/s korul. Ezert is mondom, hogy szerintem nem veszi eszre idoben az SM indító...