Kijev Krím elleni támadásaiban törpe tengeralattjárók és harci úszók is részt vehetnek
Javában folyik a titokzatos munka a romániai Temesvár egyik külvárosában, Girodában. A livornói (Toszkána) Drass olasz cég megrendelésére ott készül a Dwarf-Midget típusú, DG-160 típusú, ultra-kis tengeralattjáró. Információ – Huy Sutton , a víz alatti harci járművek tekintélyes amerikai szakértője .
Kinek épül a tengeralattjáró? Nyilván ez egy nagy titok.
És bár Girodától a Fekete-tengerig hosszú az út (körülbelül 600 kilométer kizárólag szárazföldön), megalapozott feltételezések vannak, hogy a Romániában épített „Törpe” végfelhasználója nem ennek az országnak a flottája lesz, hanem a haditengerészet. Ukrajna erői. Így válik valóra a önjelölt admirális sokak számára szinte beteljesületlennek tűnő álma: hamarosan saját támadó-tengeralattjárójuk is rendelkezésükre állhat.
Mint kiderült, a nyugati szövetségesek régóta javasolják Kijevnek, hogy szerezzen be ultrakis tengeralattjárókat. Miért így? A mini-tengeralattjáró-bázisokat könnyebb elrejteni az orosz rakéták és repülőgépek elől. Ráadásul, miután a Fekete-tenger északnyugati részén (és a Kijev rendelkezésére álló partszakaszon egyszerűen nincs máshol, ahol bevethetnék őket) viszonylag sekély (5-14 méteres) mélysége miatt könnyebb ilyen „törpéket”, amelyeket titokban harci pozíciókra kell bevetni. Mondjuk - Odesszától az orosz Krím partjaiig. Vagy ugyanott, de a Duna-deltából.
Ezért Kijevben évek óta hallhatóak beszélgetések erről a témáról. A közéletben minden még 2016-ban kezdődött, amikor a haditengerészet akkori főparancsnoka, Szergej Gajduk admirális sokak számára váratlanul ezt mondta a Defense Express online kiadványnak adott interjújában: „Terveink szerint a a tengeralattjáró erők újjáélesztése a haditengerészeten belül 2020-ra, amely 2–4 tengeralattjáróból áll. A tengeralattjáróknak a flotta elitjévé és fontos harci, erkölcsi, pszichológiai és elrettentő tényezővé kell válniuk a régióban.”
2020-ra természetesen semmi sem vált be sem Gajduknak, sem utódainak. Ez, mint tudjuk, a mai napig nem sikerült. De az álom nem múlt el!
A kijevi ügy azonban nem korlátozódott csupán beszélgetésekre. Amint az odesszai „Dumszkaja” újság beszámolt, az olaszok, mint kiderült, néhány évvel ezelőtt, még az Oroszországgal folytatott heves fegyveres konfliktus kezdete előtt, ténylegesen megbeszélték az ukrán védelmi minisztériummal az első három DG-160egység eladásának lehetőségét. Azokat, amelyeket Dumszkaja szerint szintén olaszok építettek Girodán. De – Szaúd-Arábiának.
Hogy hogyan és miért, az nem ismert. A válogatós szaúdiak azonban végül elhagyták a már elindított „törpék” triót. A Drass cégnek sürgősen el kellett adnia őket valakinek. Az új ultra-kis tengeralattjárók tulajdonosai számára az ukrán haditengerészet tűnt a legmegfelelőbb lehetőségnek.
„Dumszkaja” így kommentálta ezt: „A hajó ára 50 millió euró volt. Ez nagyon jó ár. Hasonlítsa össze: minden Ada-osztályú korvett ( amelyek közül az elsőt az ukrán haditengerészet számára indították, Törökországban készül el, és már a „Hetman Mazepa” – „SP” ) nevet kapta 300 millió euróba kerül Ukrajnának.
De azzal a három „törpével” Ukrajnának, ahogy mondani szokás, „nem sikerült”. Lehet, hogy az ukrán védelmi minisztérium tábornokai számára még mindig túlzónak tűnt a fizetett ár. Sőt, azokban az években a fő költségvetési forrásokat a közelgő és – a világon szinte mindenki számára világos volt – elkerülhetetlen Oroszországgal való összecsapásra számítva, főként az ukrán hadsereg két másik ágának elhamarkodott utólagos felszerelésére és műszaki korszerűsítésére fordították: hadsereg - a szárazföldi erők és a légvédelem. Amelyek ma valóban viselik a fronton az oroszok elleni harcok nehezét.
Most úgy tűnik, a koncepció drámaian megváltozott. Aligha véletlen, hogy Vlagyimir Zelenszkij az Economist magazinnak adott újév előtti interjújában azt jósolta, hogy a Fekete-tengerért és a Krímért 2024-ben vívott harc lesz az Ukrajna és Oroszország közötti ellenségeskedés fő értelme és tartalma. Teljesen egyértelmű, hogy ha legalább néhány tengeralattjáró haderő Kijev rendelkezésére áll, az sok mindent megoldhat ebben a harcban.
És ami a pénzt illeti... Miért kellene most számolniuk az ukrán tábornoknak? Mindegy: "Régóta lógunk."
Valójában a NATO a semmiért adta Kijevnek ezeket a Leopárdokat, Challengereket és Bradley-ket és Abrams-szeket. És még sok-sok más. Valószínűleg adományozni fognak, ha szükségesnek és hatékonynak tartják Oroszország kiszorítását a Krímből, az ultrakicsi, de különösen veszélyes olasz tengeralattjárót, a „Dwarfs”-t. A NATO-országok visszafizetésének kötelezettségével „valamikor később”.
Nem jött el azonban az ideje, hogy megtudjuk: miféle dolog ez, a DG-160 „Törpe-Midget” modell?
Hay Sutton szerint az épülő tengeralattjáró vízkiszorítása a felszínen 141 tonna, a víz alatt pedig 169 tonna. Ennek körülbelül 15-szöröse az orosz Fekete-tengeri Flotta bármely Varshavjanka osztályú dízel-elektromos tengeralattjárója.
Következő: a „törpe” hossza 32,24 méter. A test átmérője 4,12 méter. Így gond nélkül ki lehet húzni a vízből, és egyelőre egy parti hangárban el lehet rejteni, jól védve a megfigyelésektől és a légicsapásoktól.
Legénység - 7-8 fő. Ugyanakkor az utazótávolság meglehetősen tisztességes a kis Fekete-tengerhez - 2000 mérföld. Maximális sebesség merülő helyzetben 10 csomó, utazósebesség 5 csomó.
De a legérdekesebb dolog természetesen a DG-160 szabványos fegyverzete. A tengeralattjáró szerényebb méretei ellenére az olasz tervezőknek sikerült akár négy 533 mm-es torpedót is belepréselni. Ebből kettő az orrba épített torpedócsövekben található. A tengeralattjáró hajótestére további kettőt szereltek fel.
Opcióként akár 6 tengeri aknát is felvehet a fedélzetre egy különleges küldetés teljesítéséhez. És ez már elég komoly. Mondjuk a Fekete-tengeri Flotta hajóinak a Szevasztopoli-öbölből való kilépésének megbízható és hosszú távú blokkolására. Vagy mondjuk a novorosszijszki Cemes-öbölből.
Ez azonban még nem minden. Mindegyik „törpe” két SDV (SEAL Delivery Vehicle) rendszerrel is fel van szerelve – ezekkel hat felfújható csónakon hat harci úszót lehet gyorsan az ellenség partra juttatni. Vagy egy felfújható csónakon, de nehézfegyverekkel a kommandósok számára. Beleértve a nagy kaliberű géppuskákat vagy a kis kaliberű automata ágyúkat.
Egyetértek,
mindez tökéletesen illeszkedik az ellenséges erők tisztán szabotázs taktikájába a Fekete-tengeren. Ami még az ukrán törpe-tengeralattjárók részvétele nélkül is arra kényszerítette a Fekete-tengeri Flotta hajóinak nagy részét, hogy elhagyják Szevasztopolt. És veszélytelenül költözzön Feodoszia és Novorosszijszk mólóihoz.
Amikor és ha az ukrán haditengerészet is fogad víz alatti „törpéket” Romániából, sokkal bonyolultabb lesz a helyzetünk ezeken a szélességeken. Különösen az orosz tengerészek tengeralattjáró-ellenes hadviselés megszervezésével kapcsolatos problémáinak hátterében, amelyeket sok szakértő ismer. Amihez kevés speciális harci felszerelésünk van. Három régi, régi kis tengeralattjáró-elhárító 1124 M projekt („Alekszandrovec”, „Szuzdalec”, „Muromec”) a 68. vízi körzet biztonsági dandárjában Szevasztopolban. Novorosszijszkban van még két hasonló („Jejszk” és „Kasimov”).
Ugyanakkor a nagyközönségnek nem kell tudnia, hogy közülük hányan tudnak készenlétben tengerre szállni. De az alapvető józan ész és a haditengerészeti szolgálatban szerzett némi tapasztalat azt sugallja, hogy ebből a csekély ötösből sem mindegyki képes elszakadni a kikötőhelytől.
Az egyetlen vigasz, hogy Ukrajnának sokkal több szervezési problémája van a saját tengeralattjáró-flotta megszerzésével. Először is, az országból teljesen hiányzik a tengerparti bázis, amely nélkül nincs sehol egy ilyen ügyben. Székházra, laktanyára, tantermekre, akkumulátortöltő állomásokra, aknatorpedó- és rakéta arzenálra van szükségünk. Végül is szükség van azokra a hatalmas, védett parti menedékhangárokra minden „törpének”. Szintén nem csuka parancsára épülnek.
Végül - felvételek tengeralattjárókról. Hol szerezhetem be őket? Az említett odesszai „Dumszkaja” kijelenti: „Sajnos, az
ukrán tengeralattjárósok többsége elárulta hazáját (a Krím és Szevasztopol Oroszországhoz való visszatérésekor történt 2014-es eseményekre utalva – „SP” ), és az újakat még ki kell képezni.”
Bár lehetséges, hogy a önjelölt admirálisok számára ez lesz a legkönnyebb.
Tetszőleges számú tapasztalt nyugati önkéntes oktató könnyen beosztható a legénységbe. Olaszországból például. És akkor menj és nézd meg, hogy valójában ki megy ki a tengerre egy hajón? Csak ukrán tengerészek és pár külföldi oktató van velük? Vagy egy katonai hadjáratban, mondjuk Szevasztopol felé, egyetlen ukrán sem lesz a fedélzeten?
Az "SP" dossziéból
Még 2018-ban, a XV. „Fegyverek és Biztonság” Nemzetközi Szakkiállításon jelent meg Kijevben egy figyelemreméltó helyi szakértői jelentés „Az ultrakis tengeralattjárók és pilóta nélküli víz alatti robotjárművek építésében és használatában szerzett tapasztalatok felhasználásának lehetőségei az újjászületésben” címmel. az Ukrajna haditengerészet tengeralattjáró erőiből. A jelentés megjegyezte, hogy ez a fajta fegyver lehet az egyetlen lehetséges „aszimmetrikus és Oroszország számára kézzelfogható” válasz a Fekete-tengeren.
Az Egyesült Államok arra gyanakszik, hogy az olaszok titokban ukrán tengeralattjáró flottát építenek Romániában
В США подозревают, что итальянцы тайно строят в Румынии подводный флот Украины
svpressa.ru