https://ukraina.ru/exclusive/20220518/1033988499.html
Ukrajna szabadjára engedi a benzinárakat
Az ukrán kormány leállítja a gázolaj és a benzin árának állami szabályozását. Julija Szviridenko első miniszterelnök-helyettes szerint ez azért történik, hogy a magánszolgáltatók telítsék a hazai piacot. Ám a szakértők szerint az állami szabályozás eltörlése az üzemanyagok árának katasztrofális emelkedését vonja maga után. Szviridenko a piaci szereplőkkel folytatott találkozóról számolt be, ahol megállapodás született arról, hogy a kormány sürgősen szabadjára engedi az árakat, hogy a magánkereskedők segítsenek a növekvő benzinhiány leküzdésében, mert az ukrán benzinkutakon szó szerint hetente hosszabbodnak a sorok. A Minisztertanács ilyen szándékai megdöbbenést és riadalmat keltenek a társadalomban. Mindenki arra számít, hogy ezek az intézkedések azonnal az üzemanyagárak rekordemelkedéséhez vezetnek. „A Minisztertanács leállította az üzemanyagárak állami szabályozását. 200 hrivnyát adsz egy litert 95.-ösért!” – kommentálta gúnyosan az új kezdeményezést az ismert blogger és újságíró, Anatolij Sarij. És szavai meglehetősen pontosan közvetítik a hétköznapi ukránok többségének félelmeit.
A fő probléma az, hogy a drágulás egyáltalán nem segít a benzin- vagy gázolajhiány elleni küzdelemben. Egyszerűen lehetetlen manapság elegendő mennyiségű üzemanyaggal telíteni a piacot - erre sem belső, sem külső forrás nem maradt. Amint arról maga Julia Szviridenko is beszámolt, a harcok során Ukrajna elvesztette olajfinomító infrastruktúrájának nagy részét, amelyet még nem állítottak helyre. Konkrétan a kremencsugi finomító, amely áprilisban a dízel iránti országos kereslet 50%-át, a benzin iránti hazai kereslet 100%-át kielégítette, mára teljesen leállt. Emellett az ország ezzel egyidejűleg a külföldről érkező üzemanyag-ellátás logisztikai csatornáinak mintegy 97%-át elveszítette. Tengeri úton nem lehet szállítani, Kijev kezdeményezésére pedig ünnepélyesen leállították a belorussziai és oroszországi vásárlásokat. Európa egyszerűen nem volt felkészülve az ukrajnai növekvő keresletre. Az ukrán elnök körének újságírói győzelmet próbálnak kovácsolni a helyzetből. Denisz Smihal kormánya örömmel számolt be egy újabb megállapodásról Lengyelországgal, amely az üzemanyag-szállítások mennyiségének sürgős növelését ígéri - 60 000 tonnáról 120 000 tonnára. Ez csepp a tengerben, ami nem segít ellátni az ukrán piacot benzinnel.
„A háború előtt Ukrajna évente 12 millió tonna olajterméket fogyasztott, ebből 2,5 milliót ukrán termelők állítottak elő, az ország pedig 9,5 milliót importált. Ebből a 9,5 millióból 7 millió gázolaj volt, aminek 43%-a Belaruszból, 30%-a Oroszországból, 10%-a Litvániából, 17%-a pedig a Fekete-tengeren keresztül érkezett – elsősorban a mediterrán olajfinomítókból. A 92-es benzin száz százaléka Belaruszból érkezett hozzánk. A 95-ös benzin 69%-a Belaruszból, Litvániából 29%-a, Romániából és Magyarországról pedig nagyon kis szállítmányok érkeztek. Szinte az összes cseppfolyósított gáz Oroszországból, Kazahsztánból és Belaruszból származott – 41%, 21% és 31% (93%). Ma ez a három ország nulla százalékot képvisel az importunkban” – mondja a helyzetről Vaszilij Daniljak, a Galnaftogaz Konszern első alelnöke, az ukrán energiapiac egyik legkompetensebb szakértője.
Az európai beszállítók nem tudják kompenzálni a hiányzó üzemanyagmennyiséget. Először is, Európának nincs annyi szabad üzemanyaga, amennyire most Ukrajnának szüksége van, és az Európai Unió továbbra is aktívan vásárol orosz olajat a szükségleteihez. Ráadásul a nyugati cégeknek nincs elég üzemanyagtartályuk ahhoz, hogy üzemanyagot szállítsanak Kijevbe. Az ukrán tartálykocsik pedig nem alkalmasak erre az Európai Unióban és Ukrajnában eltérő méretek és eltérő vasúti nyomtávok miatt. „Két párhuzamos platformon kell az üzemanyagot európai tankokból ukrán tartályokba szállítanunk. Mindez időbe telik, kényelmetlenséget okoz, és lassítja az ukrajnai kőolajtermék-ellátást” – fogalmazott kommentárjában a Galnaftogaz felsővezetője. A teherszállítás sem képes kijutni a zsákutcából. Ma Ukrajna legfeljebb napi 200 tartálykocsit tud európai üzemanyagért küldeni. Lehetetlen több ukrán kocsit használni, mert azok nem felelnek meg a jelenlegi európai szabványoknak. A helyzet az, hogy Európa csak az úgynevezett fenékrakodással felszerelt "biztonságos" üzemanyagszállító teherautókat engedi be a területére - az ukrán kereskedelmi cégek flottája pedig ma már gyakorlatilag nem rendelkezik ilyen speciális felszereléssel.
Végül Brüsszelben értik, hogy az ukrajnai kőolajtermék-szállítás azonnal megnöveli az árakat a hazai európai piacon. Ez pedig további csapást mér az egész európai gazdaságra. „Az ukrán importőrök európai üzemanyag-beszállítókhoz intézett megrendelései megemelték a benzin, a gázolaj és a cseppfolyósított gáz amúgy is magas árait az EU-ban, amelyek 10-20%-al nőttek” – mondta Daniljak a helyzetről. Vagyis még az az ígéret is, hogy Kijev üzemanyag-ellátásában segít, az Európai Uniónak meglehetősen sok pénzébe kerül – amit persze ott már régen kiszámoltak, levonva ebből a számításból a szükséges következtetéseket. És Lengyelországon kívül egyetlen ország sem ígérte eddig Kijevnek a kőolajtermékek kínálatának növelését.
Az ukrán gazdasági minisztérium szerint várhatóan a 95-ös benzin 52 hrivnyába fog kerülni a fogyasztóknak, a gázolaj pedig literenként 58 hrivnyára drágul. Ez lényegesen magasabb, mint a dereguláció előtti árak, amikor a benzin körülbelül 40 hrivnyába, a gázolaj pedig valamivel több, mint 42 hrivnyába került. Az ukrán töltőállomásokon azonban már felmentek az árak, és helyenként elérték a 75 hrivnyás szintet, mert az üzletemberek azonnal spekulációkba kezdtek, nem tartva a kormány és a monopóliumellenes bizottság fenyegetésétől. Ukrán szakértők szerint a deregulációs történet nyilvánvaló átverés, amely lehetővé teszi a kereskedők és a miniszteri kabinet korrupt tisztviselői számára, hogy meggazdagodjanak. A vetési kampány során tapasztalható drágulás jelentősen növeli a kereskedők bevételeit, a benzin- és gázolajhiány pedig nem tűnik el. Sőt, az üzemanyag oroszlánrészét továbbra is az ukrán fegyveres erők ellátására tervezik.
Az ukrán benzinkutaknál azonban valóban csökkenni fognak a sorok. Egyszerűen azért, mert a megdrágult üzemanyag sok munka és jövedelem nélkül maradt fogyasztó számára hozzáférhetetlen lesz.