Hacsak nem daruval tették fel a vasúti kocsikra, akkor az összes T-72, ami azon a szerelvényen állt, saját motorjával és futóművével gurul is. Lehet hogy ezt-azt, szűrőket, gumi és műanyag alkatrészeket, évtized óta csak terhelt rugókat, munkahengerek tömítéseit, stb... cserélni kell, de az például biztos hogy az ágyúnak nem árt sokat ha évtizednyi ideig áll. Úgyhogy biztosan gyorsan rendbe hozhatók.
Az már más kérdés, hogy ilyen állapotú T-72 szerintem az ukránoknak is van elég raktáron, sőt jellemzően jobb változatok. Például fel vannak szerelve reaktív páncéllal, ami a jelenlegi konfliktusban elég lényeges.
238 db-ot szereztünk be az elmúlt közel 30 évben. 77 ment Irakba. Arról megoszlanak a források, hogy sikerült-e a gyakorlatban a korábbi 15 mellé tavaly még egy századot aktiválni, vagy csak papírmunkáról volt szó. Tehát aktív szolgálatban 15-34 db van. A maradék egy része valószínűleg nem járóképes, de 80 darab még belefér. A hidfo.net által említett pályázatokat valóban kiírták 58+22 db-ra és valóban megnyerte az említett cseh hátterű cég. Furcsa, hogy épp most, hiszen már azóta is eltelt 9 év, hogy a 77 db-ot elajándékoztuk Iraknak. Már akkor tudnia kellet a honvédelmi vezetésnek, hogy a raktáron lévő állománnyal úgysem akar többé semmit kezdeni. Mire vártak 9 évig? Ha meg komolyan számításba vették, mint tartalékot, akkor miért pont akkor írják ki az eladásra a pályázatot, amikor a szomszédban háború van?
Talányos ez a történet.