Én nem tudom, hogy a közel-keleti balhét ki/kik szervezhették, de azt látom, hogy az ukrán ellentámadás hatalmas kudarcának következményei már nagyon kényelmetlen volt a támogatóknak. Gyorsan elfogytak a hírek, nem kell magyarázkodni. A szerencsétlenkedő orosz hadsereg viszont az első helyre ugrott a listán. Milyen véletlen. Beteszek egy térképet, hogy mit is foglaltak el tavaly tavasszal, lehet újra tanulmányozni.
A hülyére vert oroszok szerencsétlenkedése. Nem tévedek nagyot, ha azt mondom, hogy a nyugat szavahihetősége a béke segge alatt van, ez már nem újdonság. Megint, mint oly sokszor, újra átverték őket. Az oroszok sokat hibáztak? Igen. Tanultak belőle? Úgy néz ki, hogy igen és ez nem jó hír a NATO/ukrán párosnak. Lehet légvárakat építeni, de a NATO vezetésnek is lassan fel kellene ébrednie a Csipkerózsika álomból. Napi 30km a terv, de már régóta tudjuk, hogy a terv arra való, hogy eltérjünk tőle. Még a 300m-t se tudták realizálni. Lehet itt vitatkozni, hogy kinek a hibája, viszont az teljesen biztos (kár ezt tagadni), hogy Ukrajna de facto NATO tag. Innentől kezdve pedig az ukrán hadsereg de facto NATO hadsereg. Viszont a NATO vezetés sunyi módon még mindig a kibic szerepében pózol, pedig már rendesen benne van a balhéban. Eljátsszák, hogy adunk-nem adunk, de a valóságban már régen ott van.
A NATO kiképzés, harcászat, haditechnika ennyit tud? Igen. Szerintem nem ártana újra gondolniuk az eljárásokat, fejlesztéseket, hozzáállást, mert később hatalmas gondok lehetnek. Az arrogancia veszélyes dolog.
"Sajnos" a jóslataink folyamatosan bejönnek az eszkalációról, szinte előre lehet látni a józanul gondolkodóknak, hogy előbb, vagy utóbb mi fog következni. Zaluzsníj többet beszélt, mint kellett volna, ez eddig nem volt jellemző rá. Szerinte az F-16 repülőgépek már későn érkeznek, nem lesznek döntő befolyással (stratégiailag) a tényleges eseményekre. Az orosz légvédelem/légierő a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően olyan szintre került, ami az F-16 repülőgépek bevetéseit hatalmas mértékben rontja. Rengeteg drónra van szüksége az ukrán haderőnek, szerinte is. Azt szeretné elérni, hogy Avgyejevkából vonuljanak ki, de Zelenszkíj, nem engedi. Ebből megint nagy zakó lesz. Az SZVO-ban 2023 végére az orosz légierőnek már 8 (nyolc) légi hadosztálya lesz, ami több száz rapülőgépet jelent.
Az "új" orosz légvédelmi harceljárásról. Az új haditechnikai eszközök fejlesztése nem egy korlátozott területet jelent, általában egy nagyobb rendszer elemei. Az Sz-300P légvédelmi komplexumok, a MiG-31, A-50 repülőgépek a '80-as évek elején egy komplett rendszert alkottak. Természetesen az adott időszak lehetőségeivel, korlátjaival együtt. A maihoz hasonló képességek azonban még nagyon gyerekcipőben jártak. Úgy néz ki, hogy ez a rendszer mostanra ért arra a szintre, hogy igen komoly képességekkel rendelkezik. Mik kellettek hozzá? Az Sz-400 légvédelmi komplexumok 40N6, a MiG-31 repülőgépek R-37M nagy hatótávolságú, végfázisban aktív lokátor rávezetésű rakétái és az A-50U (szerintem inkább az A-100) AWACS repülőgépei.
Egyenlőre nincs információm arról, hogy az Sz-400 kisebb hatótávolságú 48N6 rakétái is aktív végfázis rávezetősek lettek-e. Hivatkoznak rá, de ez csak találgatás. Ráadásul az Sz-300V4 csapatlégvédelmi komplexumnak is van a 40N6 rakétának megfelelő változata.
Mindenesetre ez a konfliktus teljesen egyértelművé tette, hogy hiába vannak igen korszerű, fejlett haditechnikai eszközök, a szervizelés, javítás, karbantartás és nem utolsó sorban a hatalmas mennyiségű (utánpótlású) muníció (lőszer) nélkül messze nem tudják kihasználni hosszú távon a képességeiket.
A mostanában megsemmisített ukrán Szu-25 repülőgép maradványa