[HUN] AERO L-39NG Albatrosz

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
12 133
33 329
113
Mikor lettek megrendelve a gépek? 2024-es leszállítást mondott Maróth. Na de manapság ott tartunk, hogy autógyárak szállítanak 1-2 éves gyártási idővel. De más, szárazföldi technika sem szokott hamarabb meglenni. Sőt.
 
  • Imádom
Reactions: Kim Philby

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 773
10 785
113
Valaki ismeri a légierő éves új pilóta igényét? (Már azt a részét, amit L-39NG kategóriás géppel kell képezni.)
 
  • Tetszik
Reactions: Catles

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 614
6 104
113
Szerintetek mit jelenthet a 4 db "felderítő" változat, amik k+f programban fognak részt venni?
Mit lehet még kutatni ezzel a géppel?

És miért érdekelné az Embraert és a Sab-ot ez a gép, ha egyáltalán ez igaz?

Az első gondolatom egy unmanned sugárhajtású drón volt. De ez nagyon fantasy, teljesen új gépet jelentene.
.
.
A Saab az amerikai T-7 program aktiv reszese, öket biztos nem erdekli.
 
  • Tetszik
Reactions: Hummen23

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 291
13 955
113

Odpovědi z Maďarska ani od společnosti Aero nepřišly. Naše informace hovoří o tom, že ač je L-39NG oproti starším Albatrosům, které maďarské (a také slovenské) letectvo (nebo české CLV Pardubice) využívá, jistým krokem vpřed, týká se tento pokrok jen některých základních charakteristik. A v konkurenci s možnostmi, jež nabízejí jiné soudobé stroje obdobné kategorie, český produkt zřejmě výrazně zaostává, resp. vyžádá si nemalé další investice do dalšího vývoje a úprav.

Magyarul tolhatnak meg ebbe egy valag penzt "kutatas-fejlesztes" cimszo alatt hogy egyaltalan utolerje a konkurenciat. Good job, well done...

Stroj má prý dobré letové vlastnosti a velmi dobře se chová ve vývrtce, což je pro letoun v základním výcviku, pro který byl podle Maďarů vyvinut, jistě důležité. Jeho avionika vyžaduje vylepšení pro efektivnější výcvik letu podle přístrojů. Skutečné problémy ale začínají u dalších úrovní výcviku, která si vyžádá další vývoj systému datového spojení. Pro roli agresora vyžaduje L-39NG další vývoj systému virtuální simulace, ale problémem v této oblasti je především nízký výkon a nízká rychlost letounu.

Nincs eleg kakao a gepben egyszeruen.
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 290
4 768
113
egy kézi indítású rakéta bármikor felbukkanhat, egy valódi háborúban meg pláne lesznek komolyabbak. Nem lehet abból kiindulni, hogy akkor vetem be a légierőt, ha biztosan nincs MANPADS sem.
És erre fel van készítve az NG? Van önvédelmi rendszere, rakétaindítás-jelzője, infracsapdája? Mert ha nincs, akkor "...mint muslicák a szélvédőn kell küldeni meghalni a pilótanövendékeket".
Egyébként lehet egy ellenséges helikopteres művelet esetén is gyorsabb reakcióidővel tud felszállni egy pár ilyen gép IR AA raksikkal, mint mondjuk a Gripen.
Aha, és mivel találja meg? Mivel felszállt?
Az elvesztése meg nem olyan drasztikus veszteség, mintha egy Gripen szaladt volna be radar alatt egy fel nem derített MANPADS-ba
De a pilóta elvesztése igen.
célt repülni szerintem jó lesz
Szerintem is, főleg ha kiküldjük valami kevésbé békés környezetbe gyakorlatot szerezni a pilótákat. Csak célpont lesz.
Időjárási körülmények, napszakok figyelembe vétele nélküli
Ezt milyen fedélzeti rendszerével éri el? Radarja nics, EO rendszert max. függeszteni lehet rá.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 614
6 104
113
És erre fel van készítve az NG? Van önvédelmi rendszere, rakétaindítás-jelzője, infracsapdája? Mert ha nincs, akkor "...mint muslicák a szélvédőn kell küldeni meghalni a pilótanövendékeket".

Ezt milyen fedélzeti rendszerével éri el? Radarja nics, EO rendszert max. függeszteni lehet rá.
.
,
Miutan a gep hajtomuve gyenge, mint a lepkefing, igy teherbirokepesseg sincs, szoval a kepesseg (suly) növelö fejleszteseknek ez erösen gatat szab. Nem tudom, a csehek jobb hajtomuvet nem tudtak-e felhajtani, de az egesz NG koncepcio arrol szol, hogy a gyenge hajtomu köre visszafejlesztettek a gepet, es mar se radar, se erdemi fegyverzet, semmi, hogy fel tudjon szallni. Valoszinuleg infracsapdaszoro sincs beepitve.
.
Ez az NG egy menö festessel tökeletes gep lenne gazdag civileknek vadaszpilotasat jatszani.
Igazi harci gepkent pedig vissza kene terni az Alca-hoz, es azt modernizalni.
 

Filter

Well-Known Member
2021. január 7.
4 278
22 352
113
Ezt milyen fedélzeti rendszerével éri el? Radarja nics, EO rendszert max. függeszteni lehet rá.
Akkor függeszt rá.
A többi meg K+F.
Amíg az ukrán tehenek repkednek ruszkiban, és a légvédelem ellenére csapkodnak egy várost UB blokkal, nem lehet annyira megugorhatatlan feladat...Főleg ha gyakorolják is, mert van mivel repülni.
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 290
4 768
113
Akkor függeszt rá.
A többi meg K+F.
Amíg az ukrán tehenek repkednek ruszkiban, és a légvédelem ellenére csapkodnak egy várost UB blokkal, nem lehet annyira megugorhatatlan feladat...Főleg ha gyakorolják is, mert van mivel repülni.
Az ukrán teheneken van alap beépített infra zavaró rendszer, ha nem is a legmodernebb.
"A helikoptert önvédelmének biztosítására felszerelték SZPO-15 lokátor besugárzásjelző rendszerrel, L-166V-1E Iszpanka típusú passzív infravörös zavaró berendezéssel, valamint ASZO-2V típusú infracsapda kilövő kazettákkal."
 
  • Tetszik
Reactions: Bleroka and Filter

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 819
47 123
113
.
.
Szamtalan uj lehetöseg?? :) :) Az L-39NG-vel?? Sorold mar ezeket, eleg csak az elsö 10 a szamtalanbol..... :)
Ok, én sorolok, de csak akkor ha összeírsz nekünk minimum 3 AV refenciát. Majd melléteszel akár 3 olyan hazai légiipari céget amelyik ezek presztizsének csak a felét fel tudják mutatni!

Valaki ismeri a légierő éves új pilóta igényét? (Már azt a részét, amit L-39NG kategóriás géppel kell képezni.)
Tehát sokadjára: nem csak a növendék pilóták használják az ilyen jellegű gépeket.
Akár arra is alkalmas az új típusú képzési rendszer, hogy mondjuk egy Gripen pilótát ha fel akarsz készíteni egy lézeres bomba dobására, akkor jelenleg annyi lehetőséged van, hogy elpróbálja a szimulátorban Kecskeméten, utána meg megy gyakorló, majd éles bombát dobni a Bakonyba (szigorúan egyet, mert nekünk sem a szél hordja össze!). Mindezt Gripenes repült órák terhére.
Ehhez képest az NG-vel meg fogod tudni tenni, hogy a szimulációs térben jóval többször (ugye töredéke a repült óra költsége) elgyakorolhatod virtuálisan Gripennek alakított NG-vel. Mivel a fedélzeti kijelzői digitálisak, így akár arra is mód van, hogy a szimulációs központból virtuálisan radarképet továbbítsanak egy olyan gépre, aminek nincs is klasszikus radarja.
Majd a megszerzett tapasztalattal dobnak egy éleset a Gripenről, és mehet a pecsét a papírra.
Eredmény: sokkal képzettebb pilóták (több gyakorlás egységnyi pénzből), miközben nem költünk többet.

Ahogy időről időre kimennek a Bakonyba az egyes szárazföldi alakulatok szimulációs gyakorlatokra, úgy tudnak taktikai/harcászati kiképzéseket csinálni a már képzett pilóták is.

Pontosan ezt ajánlják a szlovákoknak is.
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 834
5 969
113
Akár arra is alkalmas az új típusú képzési rendszer, hogy mondjuk egy Gripen pilótát ha fel akarsz készíteni egy lézeres bomba dobására, akkor jelenleg annyi lehetőséged van, hogy elpróbálja a szimulátorban Kecskeméten, utána meg megy gyakorló, majd éles bombát dobni a Bakonyba (szigorúan egyet, mert nekünk sem a szél hordja össze!). Mindezt Gripenes repült órák terhére.
Ehhez képest az NG-vel meg fogod tudni tenni, hogy a szimulációs térben jóval többször (ugye töredéke a repült óra költsége) elgyakorolhatod virtuálisan Gripennek alakított NG-vel. Mivel a fedélzeti kijelzői digitálisak, így akár arra is mód van, hogy a szimulációs központból virtuálisan radarképet továbbítsanak egy olyan gépre, aminek nincs is klasszikus radarja.
Majd a megszerzett tapasztalattal dobnak egy éleset a Gripenről, és mehet a pecsét a papírra.
Eredmény: sokkal képzettebb pilóták (több gyakorlás egységnyi pénzből), miközben nem költünk többet.

Ahogy időről időre kimennek a Bakonyba az egyes szárazföldi alakulatok szimulációs gyakorlatokra, úgy tudnak taktikai/harcászati kiképzéseket csinálni a már képzett pilóták is.

Pontosan ezt ajánlják a szlovákoknak is.
Nekem nem tűnik túl jó ötletnek, hogy egy másik géptípuson készítsük fel valakit egy feladatra. Begyakorolja, majd átül egy olyan gépbe, ahol máshol vannak a kezelő szervek, kapcsolók stb. ? Ez erősen a szegény országok kényszer megoldásának tűnik.
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 353
8 461
113
Tehát még mindig nem érted. Nem a magyar befektetők miatt veszünk NG-t, hanem azért vették meg Orbán emberei a gyárat, mert venni akartunk NG-t, beszállni a katonai repülőiparba. Így nem Csehország fölözi le a hasznot, hanem megosztva és számtalan új lehetőség nyílik.
Ahogy az itt lévő katonáink reakcióját figyeltem az L-39-cel kapcsolatban, qvára nem akarták ezt. Ha már, akkor sokkal értelmesebb lett volna azt csinálni, mint a lengyelek a Leonardo M346-tal. Neadjisten hozzájuk társulni kiképzésügyileg, ha már Kanada nem játszik.
 
M

molnibalage

Guest
Ok, én sorolok, de csak akkor ha összeírsz nekünk minimum 3 AV refenciát. Majd melléteszel akár 3 olyan hazai légiipari céget amelyik ezek presztizsének csak a felét fel tudják mutatni!


Tehát sokadjára: nem csak a növendék pilóták használják az ilyen jellegű gépeket.
Akár arra is alkalmas az új típusú képzési rendszer, hogy mondjuk egy Gripen pilótát ha fel akarsz készíteni egy lézeres bomba dobására, akkor jelenleg annyi lehetőséged van, hogy elpróbálja a szimulátorban Kecskeméten, utána meg megy gyakorló, majd éles bombát dobni a Bakonyba (szigorúan egyet, mert nekünk sem a szél hordja össze!). Mindezt Gripenes repült órák terhére.
Ehhez képest az NG-vel meg fogod tudni tenni, hogy a szimulációs térben jóval többször (ugye töredéke a repült óra költsége) elgyakorolhatod virtuálisan Gripennek alakított NG-vel. Mivel a fedélzeti kijelzői digitálisak, így akár arra is mód van, hogy a szimulációs központból virtuálisan radarképet továbbítsanak egy olyan gépre, aminek nincs is klasszikus radarja.
Majd a megszerzett tapasztalattal dobnak egy éleset a Gripenről, és mehet a pecsét a papírra.
Eredmény: sokkal képzettebb pilóták (több gyakorlás egységnyi pénzből), miközben nem költünk többet.

Ahogy időről időre kimennek a Bakonyba az egyes szárazföldi alakulatok szimulációs gyakorlatokra, úgy tudnak taktikai/harcászati kiképzéseket csinálni a már képzett pilóták is.

Pontosan ezt ajánlják a szlovákoknak is.
Ezt a marhaságot el kéne felejteni már.
Az L-39 kiképző gép, nem harci oktató.
PONT.

Egy L-39-ről KURVÁRA nem lehet olyan dolgokat gyakorolni, ami ma must have egy Gripennel a légvédelem miatt.
Pl. egy M0.9 sebességű utánégetős loftolás.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 773
10 785
113
Ok, én sorolok, de csak akkor ha összeírsz nekünk minimum 3 AV refenciát. Majd melléteszel akár 3 olyan hazai légiipari céget amelyik ezek presztizsének csak a felét fel tudják mutatni!


Tehát sokadjára: nem csak a növendék pilóták használják az ilyen jellegű gépeket.
Akár arra is alkalmas az új típusú képzési rendszer, hogy mondjuk egy Gripen pilótát ha fel akarsz készíteni egy lézeres bomba dobására, akkor jelenleg annyi lehetőséged van, hogy elpróbálja a szimulátorban Kecskeméten, utána meg megy gyakorló, majd éles bombát dobni a Bakonyba (szigorúan egyet, mert nekünk sem a szél hordja össze!). Mindezt Gripenes repült órák terhére.
Ehhez képest az NG-vel meg fogod tudni tenni, hogy a szimulációs térben jóval többször (ugye töredéke a repült óra költsége) elgyakorolhatod virtuálisan Gripennek alakított NG-vel. Mivel a fedélzeti kijelzői digitálisak, így akár arra is mód van, hogy a szimulációs központból virtuálisan radarképet továbbítsanak egy olyan gépre, aminek nincs is klasszikus radarja.
Majd a megszerzett tapasztalattal dobnak egy éleset a Gripenről, és mehet a pecsét a papírra.
Eredmény: sokkal képzettebb pilóták (több gyakorlás egységnyi pénzből), miközben nem költünk többet.

Ahogy időről időre kimennek a Bakonyba az egyes szárazföldi alakulatok szimulációs gyakorlatokra, úgy tudnak taktikai/harcászati kiképzéseket csinálni a már képzett pilóták is.

Pontosan ezt ajánlják a szlovákoknak is.
Most akkor ez egy olyan repülés-szimulátor, ami épp repül is egy teljesen virtuális szituációban?
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 387
8 959
113
Aha, és mivel találja meg? Mivel felszállt?

A Gripen mivel találja meg a célt? Avagy felszállás után kezd keresgélni? Nem, a riasztást követően rávezetik a célra. A végfázisban pedig FLIR lenne a befogásra. Igen, lehet mondani, hogy nem radar meg nem BVR, de nem is pl. ellenséges vadászgépekre lenne a rávezetés ...
 
  • Vicces
Reactions: Nagy Csaba

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
A Gripen mivel találja meg a célt? Avagy felszállás után kezd keresgélni? Nem, a riasztást követően rávezetik a célra. A végfázisban pedig FLIR lenne a befogásra. Igen, lehet mondani, hogy nem radar meg nem BVR, de nem is pl. ellenséges vadászgépekre lenne a rávezetés ...
ezt te így tényleg komolyan gondolod?
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

beat

Well-Known Member
2012. január 25.
1 089
2 649
113
Idézek a Telex cikkéből: "Maróth Gáspár arról is beszélt, hogy a felderítőgépek kialakítása egy közös, cseh–magyar kutatás-fejlesztési projekt keretein belül fog megvalósulni, a gépek 2024-től érkeznek Magyarországra."

Olvasgatva a hozzászólásokat annyi észrevételem van csupán, hogy ne becsüljük le a "Maróth-faktort". :) Azaz minden eddigi beszerzésnek volt valami plusz és jó hozadéka. Ha felderítő gépeket akarnak KIALAKÍTANI, az azt is jelenti, hogy eddig még nincs kialakítva. Nyilván arra is gondolnak, hogy a felderítés harctéren vagy annak a közelében szükséges, tehát önvédelmi eszköz is kell a gépre. Nem beszélve arról, hogy a felderítés a mai világban már nem merülhet ki a "Mark 1 Eyeball" használatával, mint anno amikor a honvédségi Albatroszok imitálták hadgyakorlatokon. ELINT, SIGINT szintén a felderítés része. Szenzorok, szenzortornyok, speciális konténerek kellenek a gépre. A minimum ezeknek a külső integrálása: pl. Reccelite, esetleg még Litening. Zavarótöltetek vagy DIRCM.

És ezek után tovább is gondolhatjuk. Ha felderítő, célfelderítő konténert kap a gép, akkor utána csak egy apró lépés, hogy fegyvereket is kapjon. Például SDB-t, ami nem nehéz, többet is vihet belőle, és erre-arra le is dobhatja ha szükséges, pl. tábori rádióállomásra, stb.

A fanyalgók pedig majd úgyis húzzák a szájukat amikor meghallják, hogy különféle kontéNER-t kapnak a gépek... :)
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 290
4 768
113
A Gripen mivel találja meg a célt? Avagy felszállás után kezd keresgélni? Nem, a riasztást követően rávezetik a célra. A végfázisban pedig FLIR lenne a befogásra. Igen, lehet mondani, hogy nem radar meg nem BVR, de nem is pl. ellenséges vadászgépekre lenne a rávezetés ...
Azért nem ugyanaz az esély éjjel, rossz időjárási viszonyok közt egy földközelben repülő helikoptert megtalálni radarral vagy FLIR-rel; főleg, ha olyan alacsonyan repül, hogy az irányítás csak nagyjából tudja rávezetni.
Értem én, hogy meg kell indokolni a beszerzést, de itt a fórumon azért sokan tudják, hogy a kiképzésen kívül (amire nem kell 8-12 gép, v.ö. @Terminator által betett finn Mig-projektben 2-4 db gyakorló változat beszerzése) a többi feladatra (CAS, federítés) azért van modernebb, célszerűbb, olcsóbb, humán erőforrás veszélyeztetése nélkül is potensen, harci körülmények között bizonyítottan működő megoldás.
Az, hogy tulajdonosok vagyunk a gyártó cégben, és együttműködést tervezünk a jövő harci gépében a cégen keresztül, még nem jelenti azt, hogy egy idejemúlt koncepciót képviselő gépből irreális mennyiséget kell vásárolni. Ha a cseheknek elég belőle 6 db a kiképzésre, mi indokolja nálunk a dupláját?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 819
47 123
113
Ez egy replőipari bérgyártó és karbantartó cég akinek van pár korszerűsített 60as évekbeli tecnikával készült oktatógépük? Pont olyan, amilyeneket most nagy tömegben cserélnek le a világ boldogabbik részén?
Akkor most gondold végig, hogy a RM Hungary, Arzenal, az micsoda.
Na?
Hogy éppen mit cserélnek, vagy mit nem arról szerintem teljesen nyilvánvalóan fogalmad sincsen.
Jelzem, hogy PC-21-re vált fél Európa pontosan ugyan ilyen megfontolásokból. Nem sugárhajtásúra, hanem turbópropra!!!
Az olaszok most fejezték be az M-345-öt, ami kicsit szarabb paraméterekkel rendelkezik, mint az NG.
Ezt a marhaságot el kéne felejteni már.
Az L-39 kiképző gép, nem harci oktató.
PONT.
Attól, hogy nem vagy tisztában a szimulációs rendszer lehetőségeivel az nem az én, vagy az NG hibája.
Nézd: Így néz ki a PC-21 dupla cockpitje:
pilatus-pc-21-cockpit_26409.gif

Az ugye megvan, hogy erre azért nincs szükség, hogy iskolaköröket toljanak Kecskemét felett.
A Pilatus esetében is az a koncepció. Ők kicsit korábban kezdték, de ugyan így szénné lehet taktikai kijelzőzni az NG-t is, ha a drága megrendelő azt szeretné.
Egy L-39-ről KURVÁRA nem lehet olyan dolgokat gyakorolni, ami ma must have egy Gripennel a légvédelem miatt.
Pl. egy M0.9 sebességű utánégetős loftolás.
Felsorolnád azokat a dátumokat, amikor idehaza valaha is M0,9 sebességű utánégetős loftolást gyakoroltak Gripennel? Gyakorló, vagy valódi rakétával....
:cool:
Majd közvetlenül kezdd el átgondolni, hogy hány éles vagy szimulált bombavetési vagy bármilyen CAS gyakorlat volt itthon.
Ha valaki egy gyakorló bombát (élesről már nem is beszélve) tud egyáltalán fényképezni a spotter körökben egy magyar felségjelű Gripenen, akkor azt a spotter közösség 1 napon belül szentté avatja, majd a levágott exponáló újját körbehordozva Máriaremetén olyan búcsút rendez, hogy mindekinek fényt kap a digitális gépében a negatív.
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 290
4 768
113
Idézek a Telex cikkéből: "Maróth Gáspár arról is beszélt, hogy a felderítőgépek kialakítása egy közös, cseh–magyar kutatás-fejlesztési projekt keretein belül fog megvalósulni, a gépek 2024-től érkeznek Magyarországra."

Olvasgatva a hozzászólásokat annyi észrevételem van csupán, hogy ne becsüljük le a "Maróth-faktort". :) Azaz minden eddigi beszerzésnek volt valami plusz és jó hozadéka. Ha felderítő gépeket akarnak KIALAKÍTANI, az azt is jelenti, hogy eddig még nincs kialakítva. Nyilván arra is gondolnak, hogy a felderítés harctéren vagy annak a közelében szükséges, tehát önvédelmi eszköz is kell a gépre. Nem beszélve arról, hogy a felderítés a mai világban már nem merülhet ki a "Mark 1 Eyeball" használatával, mint anno amikor a honvédségi Albatroszok imitálták hadgyakorlatokon. ELINT, SIGINT szintén a felderítés része. Szenzorok, szenzortornyok, speciális konténerek kellenek a gépre. A minimum ezeknek a külső integrálása: pl. Reccelite, esetleg még Litening. Zavarótöltetek vagy DIRCM.

És ezek után tovább is gondolhatjuk. Ha felderítő, célfelderítő konténert kap a gép, akkor utána csak egy apró lépés, hogy fegyvereket is kapjon. Például SDB-t, ami nem nehéz, többet is vihet belőle, és erre-arra le is dobhatja ha szükséges, pl. tábori rádióállomásra, stb.

A fanyalgók pedig majd úgyis húzzák a szájukat amikor meghallják, hogy különféle kontéNER-t kapnak a gépek... :)
Erre nézve : @kelepisti #1 223
a hasonló tartalmú topicban.
 
Status
Not open for further replies.