[HUN] Aero Vodochody / HSC Aerojet Zrt (Hu, 80%) + Omnipol (Cz, 20%)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 467

Guest
Feltevés következik, nem több...
Ahogy a Hirtenberger belépő lett végül a lőszer és robbanóanyag gyárhoz, úgy az AV beszerzés is lehet ilyen fajta belépő valahová máshová. Csak hogy egy lehetséges szándékot is felvázoljak.

Amúgy a legnagyobb baromságnak tartom részemről az albatros beszerzést (ha lesz). Mármint szép gép, meg minden, ugye...
 

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
5 311
14 056
113
Rákapcsolódva arra, ami most más Aero-s topikokban megy - lehet hogy az egész Aero-befektetés logikája a Emrarerrel való kapcsolatra épult és az pedig a Brazília jelenlegi politikai irányzatára. Brazíliában viszont politikai változás várható, es ezért lehetséges, hogy akár csak USA esetében (ahol a rakétákon és NASAMSon kívul még ugyebár egy LM uzlet is volt kilátásban), csak a már beharangozot beszerzések futnak tovább, de a tobbi esetleges egyutmukodés meg fog politikai vonalon akadni. Így Mo számára az Aero geopolitikai értéke is nagyon csokkenhet.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Nem vásároltuk még be magunkat a cégbe. Tárgyalás alatt van. F/A-259 meg nem létező verzió, projektötlet volt.
Szerintem egészen nyilvánvaló, hogy mire várunk. Nem akarunk úgy járni, mint a szlovákok a csehekkel a Zuzana 2 kapcsán, meg előtte a csehek a szlovákokkal a Gripennel és a kiképzési rendszerrel.
Biztos vagyok benne, hogy van az asztalon a mi részünkről egy komolyabb Lynx ajánlat, amelyet az ismert időhúzással tologatnak a csehek. Az a döntés is a választásokra vár, mint ahogy emiatt - szerintem - az Aero megvásárlása is. Alapvetően nekünk dolgozik az idő, mert a Lynx gyár tartósan el lesz látva melóval, az AV-nak meg elsősorban csak egy komolyabb V4 összefogás jelenthet biztos jövőt. Ráadásul a cseh hadsereget is egyre komolyabban bizgerálja az időtényező.


valami egész magas szintű politikai döntés születik ahol nem számítanak a gazdasági kockázatok
Na, végre leesett a 30 forintos!
Én egyet értek veled, szerintem sem kellene AERO-t megvenni csak azért hogy megmentsük és valóban egyszerübb és jobb megoldás lenne egy kiforrott pl olasz master gépet megvenni a képzési rendszerrel együtt. Ugyanakkor azt látom hogy valamiért nagyon akarjuk ezt a saját gyártást, repülő ipar fejlesztést vagy kooperációt a csehekkel és akkor ha már így van akkor legalább olyan gépet vegyünk gyártsunk amelynek a teljesítménye elegendő (ami ugye a cikkből lejött hogy az NG kevés, lassú, nem elég terhelhető, stb.). Szóval én csak annyit akartam ezzel mondani hogy ha már AERO akkor inkább az ALCA legyen bármilyen konfigurácíóban is.
Mire elég a teljesítménye? Te kicsit túlgondolod ezt a dolgot. Egy kiképzőgépnek nem kell leszakítania az eget, hogy jól szolgáljon.
Ha a politikai akarat úgy szeretné, hogy NG legyen, akkor tudnak olyan kiképzési rendszert összerakni, amelyik hibátlanul ellátja a feladatát.
Egy M-346-tal 0 (hadi) ipari fejlesztési/fejlődési potenciál kerül az egyenletbe.
Ezzel sincs baj, csak kérdés, hogy gazdaságilag megéri-e.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 364
11 325
113
Ha a politikai akarat úgy szeretné, hogy NG legyen, akkor tudnak olyan kiképzési rendszert összerakni, amelyik hibátlanul ellátja a feladatát.

Csak jobb volna, ha nem a kiképzési rendszert kellene a politikai alapon beszerzett gépekhez alakítani, hanem a szükséges kiképzéshez szükséges gépet vennék meg.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Csak jobb volna, ha nem a kiképzési rendszert kellene a politikai alapon beszerzett gépekhez alakítani, hanem a szükséges kiképzéshez szükséges gépet vennék meg.
Teljesen lényegtelen. 2 eltérő rendszerről beszélünk. A Masters elé minimum 1, de inkább 2 lépés kell a pilótaképzésben. És ebben nincsen benne a Zlin-ek "iskola" lépcsőfoka.
Az NG pedig a kevesebb lépcsős modern rendszert képviseli. És az a helyzet, hogy egyre több ország áll át a modernebb rendszerre. Éppen a korábban rendszerbe került PC-21 nagy segítség ebben.
Mindenképpen a politika fogja meghatározni a kiképző programunkat. Mivel a politika fog arról dönteni, hogy F-35-öst veszünk-e, vagy hogy kihagyjuk a 5 gen.-t.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Csak jobb volna, ha nem a kiképzési rendszert kellene a politikai alapon beszerzett gépekhez alakítani, hanem a szükséges kiképzéshez szükséges gépet vennék meg.
Na ez az....
Szerintem ott kezdődik a ptobléma hogy jelenleg senki nem tudja megmondani hogy mennyi vadászpilótára lesz szükség az elkövetkezendő 10-20 évben, és azokat milyen rendszer alapján, milyen tipusú gépekre kívánjuk képezni.

Az tuti hogy a hagyományos pilóta képzési programok jelentős változás előtt állnak. Mindenki azon gondolkodik hogy lehetne a képzést gyorsabban, hatékonyabban és olcsóbban megoldani.
Érdemes ezzel kapcsolatban a lenti cikket elolvasni. Hosszú cikk, de megéri elolvasni..
https://www.thedrive.com/the-war-zo...-pilot-training-since-the-dawn-of-the-jet-age
A lényege hogy a jövőben várhatóan sokkal nagyobb hangsúly lesz a szimulátor képzéseken és ehhez nem feltétlen kellenek majd méregdrága Full Flight szimulátorok. Óriási szerepe lesz azoknak a kiképzéshez szorosan kapcsolódó oktató softwereknek ahol a jelölt egy síma PC előtt ülve egy VR szemüveggel a fején tanul, és interaktív módon gyakorolja az egyes rendszerek vagy több rendszer együttes használatát.
A gyakorlati kiképzésben sokkal inkább a jelölt egyéni képességeihez szabják a repülési programot hogy csökkentsék a lemorzsolódást.
Ehhez kapcsolódóan a kiképző gépnek tudnia kell szimulálnia a fejlett 5.gen gépek összes rendszerét.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 056
14 207
113
Ezt hivatalosan is megerősítették. :)

Az ígéretes támadó pilóta nélküli repülőgépek "Ohotnyik" (S-70) irányítását az ötödik generációs Szu-57 kétüléses parancsnoki vadászgépéből hajtják végre, amelynek fejlesztése már folyamatban van - mondta a védelmii-ipari komplexum egyik forrása.
Feltételezik, hogy a kétüléses vadászgép, amelynek fejlesztése már folyamatban van, körülbelül négy "Ohotnikot" fog irányítani.

Valami ilyesmi lenne szerintem a követendő és megfizethető irány, hogy ezen a haditechnikai területen valóban a Kárpát-medence meghatározó had/légi-ereje legyünk! ...ne csak szóban!!!
A svédekkel --szerintem-- le is lehetne ülni, hogy ebbe a --Grippen-Fegyverhordozó/-Szárnysegéd-- dologba beszállunk.
...akár az Aero Vodochody vásárárlás is más dimenzióba kerül, --egy magyar vezetésű, erre összpontosító technikai fejlesztéssel kiegészülve-- ebbe az irányba tenne profilváltást a magyar-cseh cég!

Egy újabb --a korábbi hasonló adag-- C/D akciósan, modernizálva bőven jó áron beszerezhető a svédek típus-cseréje miatt, az drónnal kiegészítve pedig sokszoros képességet kapna az egyébként valóban több területen "harmatos" Griff típus.

U.i: Mivel erősen ide is tartozik, helye van itt is szerintem.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 525
93 799
113

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 697
113
Akár sok, akár kevés, nem olyan tragikus a helyzet, mint eddig tűnt. Csak a kiképző gépek nem tartanák el a gyárat, viszont ha viszünk oda más légi ketyere licencét, amiből a csehek és mi is rendelünk, akkor összességében a más cégeknek nyújtott alkatrészgyártással együtt simán fenntarthatónak tűnik.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 867
35 252
113
Akár sok, akár kevés, nem olyan tragikus a helyzet, mint eddig tűnt. Csak a kiképző gépek nem tartanák el a gyárat, viszont ha viszünk oda más légi ketyere licencét, amiből a csehek és mi is rendelünk, akkor összességében a más cégeknek nyújtott alkatrészgyártással együtt simán fenntarthatónak tűnik.
De a legjobb lenne ha a szükséges fejlesztések magyarországra kerülnek egy új üzemcsarnok formályába. és szépen lassan kivezetni a cseh vonalat.
a pc6 osok és az an2 esek még nagy számba léteznek de már kopik a flotta. olcsó kis mindenesre szükség lessz a jövőben is szerintem ha permetezni nem is kell ugrálni szeretnek az emberek.
 
K

kamm

Guest
Rákapcsolódva arra, ami most más Aero-s topikokban megy - lehet hogy az egész Aero-befektetés logikája a Emrarerrel való kapcsolatra épult és az pedig a Brazília jelenlegi politikai irányzatára. Brazíliában viszont politikai változás várható, es ezért lehetséges, hogy akár csak USA esetében (ahol a rakétákon és NASAMSon kívul még ugyebár egy LM uzlet is volt kilátásban), csak a már beharangozot beszerzések futnak tovább, de a tobbi esetleges egyutmukodés meg fog politikai vonalon akadni. Így Mo számára az Aero geopolitikai értéke is nagyon csokkenhet.
Ez az en konteom (meg mar olvtarse), hogy a Saab-Embraer-Aero lancolathoz kapcsolodnank es akkor az Aeron keresztul nemcsak az Embraernek, de a Gripenekbe is beszallithatnank, ez resze lenne a ket szazad E rendelesnek... :cool:

A brazil kormanyvaltas nem oszt, nem szoroz, hidd el.
Bolsonaro egy elmeroggyant pszichopata, ez nem vitas, menni is fog, de Lula, a baloldai volt szakszervezeti vezeto, aki visszaveszi a vezetest, leginkabb utalja az amerikaiakat es nem akarna toluk fuggeni soha.
Emellett szerintem a brazil katonasag kb a rend zaloga ott, ha nem lenne eros, akkor regen tomegmeszarlasok zajlananak minden nagyvarosban, a favellak nyomora leszamolna a kozeposztallyal. (Igy is a vilag legveszelyesebb orszaga: mindenkinel fegyver van, szinte mindennapos eset, hogy egy kozlekedesi kakaskodasbol a kovetkezo piros lampanal egyszeruen lovoldozni kezdenek egymasra es az egyik ott marad holtan... valami napi 100 embert lonek le Braziliaban, eszmeletlen egy hely.)
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 980
8 534
113
Az AERO ügy nem más mint a NER kiterjesztése, megvette egy államtól gründolt pénzen egy (fideszkozeli) társaság, most új sróman kellett és kész. Le akartak akasztani, és le is fognak profitot, mert előbb-utóbb be fogják jelenetni 12-16 gép beszerzését. Maróth Gáspár szerint azért kell a NG mert olcsóbban repült célt GBAD-nak, mint a Griff. A Valóságban egy harci százados légierőnek, de még egy ezrednek, sem kell ilyen kategória, mert a pilótáit külföldön képzi. A Super Tucano sem kell, mert ott a Zlin. Nincs európában COIN gépnek jogosultsága. Ha haszon kell a NER-nek, akkor L159 kéne, mert az dedikáltan is könnyű csapásmérő. De inkább Gripenekbe kéne tolni a pénzt, ha már a GBAD-ra van elkülönített keret, de azért oda is kéne cseppentni, pld. deflektorok és különféle elterelő célokra, + lokátorokra stb.
 

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 715
17 058
113
Az AERO ügy nem más mint a NER kiterjesztése, megvette egy államtól gründolt pénzen egy (fideszkozeli) társaság, most új sróman kellett és kész. Le akartak akasztani, és le is fognak profitot, mert előbb-utóbb be fogják jelenetni 12-16 gép beszerzését. Maróth Gáspár szerint azért kell a NG mert olcsóbban repült célt GBAD-nak, mint a Griff. A Valóságban egy harci százados légierőnek, de még egy ezrednek, sem kell ilyen kategória, mert a pilótáit külföldön képzi. A Super Tucano sem kell, mert ott a Zlin. Nincs európában COIN gépnek jogosultsága. Ha haszon kell a NER-nek, akkor L159 kéne, mert az dedikáltan is könnyű csapásmérő. De inkább Gripenekbe kéne tolni a pénzt, ha már a GBAD-ra van elkülönített keret, de azért oda is kéne cseppentni, pld. deflektorok és különféle elterelő célokra, + lokátorokra stb.
Szerintem még pár NER, meg OV elfért volna a valóban "tartalmas" hozzászólásban :)
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 525
93 799
113
Az AERO ügy nem más mint a NER kiterjesztése, megvette egy államtól gründolt pénzen egy (fideszkozeli) társaság, most új sróman kellett és kész.
Egyelőre nem vette meg senki. Még mindig szlovák tulajdonban van a cég.
Tehát semmilyen állami, se magánpénz nem ment bele. Ez változhat, de eddig itt tartunk. Egyébként ahogy a Hirtenberger vétele is kulcsfontisságú volt a Várpalotai lőszergyár kapcsán, az AV vétele is hozhat hasonló hazai hadiipari fejlesztést Magyarországra egy nyugati multival együttműködésben.

Le akartak akasztani, és le is fognak profitot, mert előbb-utóbb be fogják jelenetni 12-16 gép beszerzését. Maróth Gáspár szerint azért kell a NG mert olcsóbban repült célt GBAD-nak, mint a Griff.
Én egyszer hallottam Maróthot az az AV - L39-ről nyilatkozni, ahol azt mondta egyelőre nem lesz beszerzés, hátrasorolódott a kérdés.

A Valóságban egy harci százados légierőnek, de még egy ezrednek, sem kell ilyen kategória, mert a pilótáit külföldön képzi. A Super Tucano sem kell, mert ott a Zlin.
De a Zlin, tök más kategória. Az ST és az L39 sem kezdő kiképzőgép, második , harmadik lépcső a Gripen előtt.
training-l-39ng.jpg


Nincs európában COIN gépnek jogosultsága. Ha haszon kell a NER-nek, akkor L159 kéne, mert az dedikáltan is könnyű csapásmérő.
Igen, de akkor mi lesz a kiképzőgép???
De inkább Gripenekbe kéne tolni a pénzt, ha már a GBAD-ra van elkülönített keret, de azért oda is kéne cseppentni, pld. deflektorok és különféle elterelő célokra, + lokátorokra stb.
Ezt meg már kommunikálták, hogy a Gripen fegyverzetfejlesztése a prioritás, erről zajlanak targyalások.

@Pisti: Tudom, hogy áll a bré, ha NER - ezhetsz. De mond már meg nekem, hogy eddig a Zrínyi haderőfejlesztési progiból, mennyi zsét szedett ki a NER?? Épp nyesegetik le a még 2010 előtti csökevényeket, amelyek a mai napig a Honvédségen élősködtek. Államosították a pénztkiszavattyúzó monopolhelyzetben lévő hazai fegyver - és lőszerkereskedő céget.

Amióta Maróth kapta meg a haderőfejlesztés vezetését, nem történt semmilyen bújtatott NER pénzszivattyú. Eddig főleg német, amerikai és kisebb részben izraeli és török oligarchákat tömjük ki. Tudsz ott egy tulajdonost megnevezni?? Vagy ez csak akkor érdekes, ha magyar vállalkozó jön képbe??

( illetve még a norvég államtól rendeltünk, aki cserében idexart a lábtörlőre.)

Ennyi pénzt még sohasem toltak be a rendszerváltás óta a Honvédségbe. Ilyen átfogó haderőfejlesztés még sohasem zajlott. Nagyon szánalmas, hogy eközben számodra az alap nélküli fröcsögés a fontos.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 951
123 548
113
Egyelőre nem vette meg senki. Még mindig szlovák tulajdonban van a cég.
Tehát semmilyen állami, se magánpénz nem ment bele. Ez változhat, de eddig itt tartunk. Egyébként ahogy a Hirtenberger vétele is kulcsfontisságú volt a Várpalotai lőszergyár kapcsán, az AV vétele is hozhat hasonló hazai hadiipari fejlesztést Magyarországra egy nyugati multival együttműködésben.


Én egyszer hallottam Maróthot az az AV - L39-ről nyilatkozni, ahol azt mondta egyelőre nem lesz beszerzés, hátrasorolódott a kérdés.


De a Zlin, tök más kategória. Az ST és az L39 sem kezdő kiképzőgép, második , harmadik lépcső a Gripen előtt.
training-l-39ng.jpg



Igen, de akkor mi lesz a kiképzőgép???

Ezt meg már kommunikálták, hogy a Gripen fegyverzetfejlesztése a prioritás, erről zajlanak targyalások.

@Pisti: Tudom, hogy áll a bré, ha NER - ezhetsz. De mond már meg nekem, hogy eddig a Zrínyi haderőfejlesztési progiból, mennyi zsét szedett ki a NER?? Épp nyesegetik le a még 2010 előtti csökevényeket, amelyek a mai napig a Honvédségen élősködtek. Államosították a pénztkiszavattyúzó monopolhelyzetben lévő hazai fegyver - és lőszerkereskedő céget.

Amióta Maróth kapta meg a haderőfejlesztés vezetését, nem történt semmilyen bújtatott NER pénzszivattyú. Eddig főleg német, amerikai és kisebb részben izraeli és török oligarchákat tömjük ki. Tudsz ott egy tulajdonost megnevezni?? Vagy ez csak akkor érdekes, ha magyar vállalkozó jön képbe??

( illetve még a norvég államtól rendeltünk, aki cserében idexart a lábtörlőre.)

Ennyi pénzt még sohasem toltak be a rendszerváltás óta a Honvédségbe. Ilyen átfogó haderőfejlesztés még sohasem zajlott. Nagyon szánalmas, hogy eközben számodra az alap nélküli fröcsögés a fontos.
Hát barátom azért ennyire naiv ne légy.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Igen, de akkor mi lesz a kiképzőgép???
Semmi...
Kellenek a Zlinek előképzéshez.
Aztán mint eddig is tettük, ki kell küldeni azt a pár Gripen pilóta jelöltet 2.-3. lépcsős képzésre valamelyik külföldi iskolába.

Más megoldáson akkor van értelme egyáltalán elkezdeni gondolkodni ha veszünk még 2-3 század Gripent.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 525
93 799
113
Semmi...
Kellenek a Zlinek előképzéshez.
Aztán mint eddig is tettük, ki kell küldeni azt a pár Gripen pilóta jelöltet 2.-3. lépcsős képzésre valamelyik külföldi iskolába.

Más megoldáson akkor van értelme egyáltalán elkezdeni gondolkodni ha veszünk még 2-3 század Gripent.
Ez is egy opció. De én úgy gondolom a világszintű fegyverkezés tarthatatlanná teszi az egy díszvadászszázad struktúrát. Orbán is kényszerből fordult a fegyverkezés felé. (igazából az ellenzék is csak szőrmentén, hivatali kötelességből baszogatja érte) Ezt akkor tudjuk gazdasági szinten egálba, akár pluszba hozni, ha lesz hadiipar. De nem lengyel / román / cseh (talán ez a legéletképesebb, bár csak 3ik világba) struktúrába csak hazai gyártásra, hanem az autoipar mintájára nyugati mutikkal együttműködve. Viszont az autóipari hibából tanulni kell és muszáj kiépíteni magyar tulajdont is párhuzamosan. Ez a kínai autóipari példa. Ott minden komoly multi csak vegyesvállalatként működhet.

Ha ez állami tulajdon lesz fasza, ha magyar vállalkozó ( gyengébbeknek NER) is beszáll ugyanúgy hasznos. Persze ha nem kizárólag a pénzszivattyú a cél.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 056
14 207
113
Semmi...
Kellenek a Zlinek előképzéshez.
Aztán mint eddig is tettük, ki kell küldeni azt a pár Gripen pilóta jelöltet 2.-3. lépcsős képzésre valamelyik külföldi iskolába.



Más megoldáson akkor van értelme egyáltalán elkezdeni gondolkodni ha veszünk még 2-3 század Gripent.



Egy század biztosan lesz, szerintem svéd "levetett" és modernizált C/D, ami drónokkal megfizethető összegből Közép-Kelet-Európában elég is lenne.
Ha lesz még második is mellé, akkor már drónokra, nagylőtávos rakéta-tűzérségre --és sok másra is-- nem fog maradni (Varga) "Misi"-pénz.
 
  • Tetszik
Reactions: Vogon