Én nem tagadtam meg magam sem a cikkben, sem az itteni írásaimban. Az Aero büszke lehet az L-29,39 vonalra, büszke lehet a MiG licencben gyártott gépeire, mert jobbak voltak minőségben mint az szovjetek. A gond onnan volt, hogy megszűnt a VSz, megszünt a védett piac. Aztán már nem adhattak el több gépet, még a harmadik világban sem, mert már nem az a világrendszer volt, mint a vevőké. Az Aero letolt gatyával kapta a rendszerváltást, mert az régi bevételeit lenyelte az állam. Azt hitték, hogy az L-159 nyerő lesz. Müszaki szempontból nem is volt vele probléma de ahogy írod, igen az amerikai alkatrészek és embargók kinyírták. Hozzáteszem a csehek magukat is, mert francia avionikával és akár hajtóművel lehetett volna piacuk. Aztán már teljesen kinyírodtak. A szakember gárda egyrészt nyugdíjas lett, másrészt elmentek. A repipart meg akarta tartani csehország és a gyár is. Pénz nem volt. Az L-39NG a legkisebb tervezési beruházást igényelte, és a lehető legolcsóbb repülőgép volt amit kihoztak belőle. Olyan is lett. Gazdasgos, gyenge, kiképzési feladatokra megfelelő olyan légierőknek akik 3-4 + harci századdal rendelkeznek. + műreplő csapatoknak. No de hazánk nem ez a kategória. Tehát nem magával a géppel van bajom, hanem, hogy ez a kategória nem kell nekünk. Ezzel nagyon sok repülő szakértő egyet ért a haderőn belül is (én nem vagyok szakértő). De a cikk másik írójának van egy értekezése több más szerzővel és keményebben leírták, hogy miért nem is kéne ide ez a típus.
Egyébként az Aero tervező gárdája is gyenge. Egy 1960-as évekbeli alaptervet reszelgetnek 2020-as években. A Hawk, Alphajet voltak kvázi a versenytársai, már egyik sincs sehol. Vége a gyártásuknak. Újat kéne alkotni, de arra képtelenek, mert nincs anyagi forrásuk és szinte a 0-ról kéne indulni.
Egyébként az Ae270 Ibis/Spirit típusú egymotoros utasszállítót én moderinzálnám és ismét piacra dobám, ha lenne tőkem, még olcsóbb mint a Pilatus PC-12 gépe de műszaki adatai hasonlóak. Azonban lehet, hogy már gyártani se tudnák..