[HUN] Aero Vodochody / HSC Aerojet Zrt (Hu, 80%) + Omnipol (Cz, 20%)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 338
13 757
113
Mivel a mai közforgalmi repülésnél kvázi manuál vezetsz 5-10 percet repülőgépet, mert a többit a robot vezet, és gyakorlatilag "csak" ellenőrzöl nem kellett valós pilóta tudás, hogy seggeddel érezd a repülést. Nos épp akkor van baj, ha nem müködik valami és a manuál nem tesz róla említést, mert hiányzik a tényleges pilótareflex, csak bőszen lapozod, mit kéne csinálni.
Igen, és az OPC amit évente letolsz pont arról szól, hogy ilyen helyzeteket gyakorolsz. Engine failure before/after V1, engine fire, prop overspeed (turbopropon), emergency descent, stb... nagyon is fel van mindenki készítve a vészhelyzetekre, ahol a manuális készségek baromira számítanak, mert a vizsgáztatók fixa ideája betenni a fél A4 oldalnyi vizsga hiba mellé még többet...

Nos a katonai alkalmazás során pédául az A319-nél a magyar hajózók nagy részben manuál vezetik a gépet, mert ez a seregben az előírás. Szóval ezért nem kell nekik sugárhajtású egyhajtóműves képzés, mert a polgári pilótáknál sem ez vezet valakit pályára. Katonáknák persze igen, de aki L-39-el stb. repült a harci pilóta akar lenni, nem pedig utasszállító :)
Um... RVSM-ben repül egy ilyen gép az idő nagy részében, ahol te nem művészkedsz manuálisan, mert csak a robot képes tartani tűpontosan a magasságot - és mivel itt magasság szerinti elkülönítés van, nincs bohóckodás. A-class airspaceban meg ki sem kapcsolod.
Talán arra gondolhatott, hogy ha valami veszedelmesebb reptérre kell lespirálozni, mást nem tudok elképzelni, de ahhoz meg ott a szimulátor, kár a sárkányt élőben terhelni egy olyan eszköznél, ahol egy nyomáskapcsolót rángatsz... ahhoz nem kell manuálban repülni utvonalazáskor.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Igen, és az OPC amit évente letolsz pont arról szól, hogy ilyen helyzeteket gyakorolsz. Engine failure before/after V1, engine fire, prop overspeed (turbopropon), emergency descent, stb... nagyon is fel van mindenki készítve a vészhelyzetekre, ahol a manuális készségek baromira számítanak, mert a vizsgáztatók fixa ideája betenni a fél A4 oldalnyi vizsga hiba mellé még többet...


Um... RVSM-ben repül egy ilyen gép az idő nagy részében, ahol te nem művészkedsz manuálisan, mert csak a robot képes tartani tűpontosan a magasságot - és mivel itt magasság szerinti elkülönítés van, nincs bohóckodás. A-class airspaceban meg ki sem kapcsolod.
Talán arra gondolhatott, hogy ha valami veszedelmesebb reptérre kell lespirálozni, mást nem tudok elképzelni, de ahhoz meg ott a szimulátor, kár a sárkányt élőben terhelni egy olyan eszköznél, ahol egy nyomáskapcsolót rángatsz... ahhoz nem kell manuálban repülni utvonalazáskor.
Egyáltalán egy fly by wire gép esetén - az Airbus gépek ilyenek - "manuális" repülésről beszélni értelmetlen.
A flight envelope protection végig ott van a pilcsi és a kormányok között ami nem engedi sem túlzottan bedönteni, elhúzni, stb...a gépet.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 190
10 944
113
beszarás hogy 4-6-8 kiképzőgépecskén megy a sírás. mennyi ilyen repült 30-40 éve?
vólt pilóta hiány? pedig a civil repülés nem sok lehetőséget kínált a seregen kívül...
a piloták repülni akartak és a fiatalok repülhettek is. élvezték is tetszett nekik. jó hogy vadászpilóta akart lenni a többség.
jóhogy most a pénz motiválja őket amikor csak szimulátorba repked meg kisgépen... (nincs kaland élmény ami ösztönözné)
ti is vóltatok fiatalok... Annyi hogy talán ennyi idősen már tisztábban látjátok az akkori jelent...
NEM LEHET ÚGY PILÓTÁT KÉPEZNI HOGY JÁTSZIK EGY SZÁMITÓGÉPEN... vadász pilótát biztos nem.


30-40 éve asszem egy sem, mert a Delfineket '83-ban kivonták, és a SzU-ban volt a képzés utána.
MÉM RSz volt Nyíregy, meg sportklubbok. Ahhoz kurvára nem kellett sugárhajtású kiképzőgép.

Ha a hülyeséget bicikliben mérnék, kontrázva mennél fel a Himalájára.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 256
33 833
113
30-40 éve asszem egy sem, mert a Delfineket '83-ban kivonták, és a SzU-ban volt a képzés utána.
MÉM RSz volt Nyíregy, meg sportklubbok. Ahhoz kurvára nem kellett sugárhajtású kiképzőgép.

Ha a hülyeséget bicikliben mérnék, kontrázva mennél fel a Himalájára.
igen ahogy a légierős vezérkar is minden bizonnyal ahogy az egész stratégiai tervező részleg. ti meg a zsenik vagytok.vagy csupán mindent vadászgépben láttok. van ez így hogy a civiliek jobban értik néha legalábbis ők úgy gondolják (ez nem baj).
a teljes légierős vezetés meg kontrázva megy fel a himalájára.- mert nem tudják mi kell nekik. de bezzeg ti. amikor kiképzőgépet csak vadász szerepben tudtok elképzelni. tudjátok a tutit
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 397
120 683
113
igen ahogy a légierős vezérkar is minden bizonnyal ahogy az egész stratégiai tervező részleg. ti meg a zsenik vagytok.vagy csupán mindent vadászgépben láttok. van ez így hogy a civiliek jobban értik néha legalábbis ők úgy gondolják (ez nem baj).
a teljes légierős vezetés meg kontrázva megy fel a himalájára.- mert nem tudják mi kell nekik. de bezzeg ti. amikor kiképzőgépet csak vadász szerepben tudtok elképzelni. tudjátok a tutit
Szittya senki se akarja ezt a fost megvenni főleg nem a légierő vezetése...
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 601
6 030
113
Szittya senki se akarja ezt a fost megvenni főleg nem a légierő vezetése...
.
.
Sajnos ennel a beszerzesnel eppen a repulö kepessege lesz a legkevesbe fontos szempont. Ha a NER ezt az uzletet akarja, akkor ez meg is fog törtenni, megpedig majd amikor a valasztasok lementek, addig nem kell ujabb botrany, szoval 2023-ra tippelnem a Nagy Hirt.
Az, hogy a gep maga mit tud, az tökmindegy, majd jön a bullshit a magyar gep vedi a magyar emberek biztonsagat, sajat labra all a magyar hadiipar, olyan uj kepesseg birtokaba jutottunk, hogy... , vegre 21. szazadi körulmenyek között...., kikerulunk Brusszel markabol megszunt a fuggöseg a pilotakepzesben...., blblabla,
A katonak meg igazitsak hozza celjaikat ahhoz, amit kapnak. Ha L-39, akkor talaljak ki, mire jo.
.
Söt ha nem vigyazunk, csak azert vesznek par tovabbi gepet, hogy legyen egy uj Nemzeti Kötelek bemutatokat repulni kulönfele helyeken, szigoruan piros-feher-zöld fustcsikot huzva. :)
.
.
(esetleg az Origo, es az ostobabb nepeknek szolo ner-media majd megirja, hogy az uj gep olyan felderitörendszert is kaphat, amivel mar a levegöböl eszrevehetö lesz Brussszel, sorosgyörgy es a bukottbaloldal armanykodasa!)
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 256
33 833
113
.
.
Sajnos ennel a beszerzesnel eppen a repulö kepessege lesz a legkevesbe fontos szempont. Ha a NER ezt az uzletet akarja, akkor ez meg is fog törtenni, megpedig majd amikor a valasztasok lementek, addig nem kell ujabb botrany, szoval 2023-ra tippelnem a Nagy Hirt.
Az, hogy a gep maga mit tud, az tökmindegy, majd jön a bullshit a magyar gep vedi a magyar emberek biztonsagat, sajat labra all a magyar hadiipar, olyan uj kepesseg birtokaba jutottunk, hogy... , vegre 21. szazadi körulmenyek között...., kikerulunk Brusszel markabol megszunt a fuggöseg a pilotakepzesben...., blblabla,
A katonak meg igazitsak hozza celjaikat ahhoz, amit kapnak. Ha L-39, akkor talaljak ki, mire jo.
.
Söt ha nem vigyazunk, csak azert vesznek par tovabbi gepet, hogy legyen egy uj Nemzeti Kötelek bemutatokat repulni kulönfele helyeken, szigoruan piros-feher-zöld fustcsikot huzva. :)
.
.
(esetleg az Origo, es az ostobabb nepeknek szolo ner-media majd megirja, hogy az uj gep olyan felderitörendszert is kaphat, amivel mar a levegöböl eszrevehetö lesz Brussszel, sorosgyörgy es a bukottbaloldal armanykodasa!)
várd ki aa végét hogy mit hoznak magukkal a kiképzőgépek. a teknologiaa fejlődik zsugorodik a teljesítmény nő miközbe fizikai paraméterek dm3 be és kg ba iS zsugorodik energiafelhasználás is javúl.
okos és hasznos kis gépekké lesz tehető gyorsan pár db miközbeen ha erre nincs szükség könnyen olcsson kiképzőrepül. de már önmagára is képez.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 256
33 833
113
nem csak vaászgép egy légierő. lessz majd gripen szám növelés is ha a svédek jó ajánlatpot tesznek ha itt az iedeje. de ez nem az a pénz.
tisztába vagytok vele hogy 150-200 kg os poDok mikre képesek ma már? hogy az elektronikai felderítésnek harcnak bemérésnek mekkora szerepe van manapság vagy hogy zavar az ellen felerítését?
minek rá a gripen napi szinen? 0-24 be... ráér akkor gripen ilyennel foglalkozni amikor szükséges.
az üzletigépekkel hálozatba hatalmas területet bepásztáznak. még azoknál is olcsóbban és ha kiesik egy egy kisgép nem dől össze a renszer.
ma már nem kell mindent egy gépre telepíteni pláne ha meglessz a műhold ami meglessz.

Hálozatos hadviselésbe simán belefér.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 256
33 833
113
az eggyik oldsalról a csúcsteknikát akarjátok ráaggatni a másik oldalt megy rá a csúcsteknika más szegmensbe az nem jó nektek mert nem vadászgép.
és foggal körrömmel hadakoztok ellene meg NER...
koizbe csak qva egyoldalúan tekintetek rá (vadásznak nem jó semminek nem lessz jó) kb

de ti vagytok a légierő szakértők.
inkább csak vadászgép szakértők.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 256
33 833
113
Tetszik nem tetszik az elektronikai harcnak szerepe lessz a jövő konfliktusaiba.
ha ezt pont a légierő fanok nem tudják elfogadni csak sajnálom.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 976
14 053
113
az eggyik oldsalról a csúcsteknikát akarjátok ráaggatni a másik oldalt megy rá a csúcsteknika más szegmensbe az nem jó nektek mert nem vadászgép.
és foggal körrömmel hadakoztok ellene meg NER...
koizbe csak qva egyoldalúan tekintetek rá (vadásznak nem jó semminek nem lessz jó) kb
.


.

...a T-72-n sem műxik --kb. szinte ugyanezen személyek szerint-- sok modernizáló modul, csak a Leo-2-n, Abrams-on, Leclerc-en...



...és utána pislognak, hogy azóta: "... kinevetés esete forog fenn!"

.

.



.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 256
33 833
113
az üzleti gépek sebességét azzal alakzatot tartania kell vagy kiterjeszteni a látomezőt valamit jobbanmegviizsgélni benézni tereptárgyak mögé stb...
Ha ezekre jut pod az üzletiekre is jut ezek készletéből. az üzletire meg még a gripenéi is mehetnek. vagy az a kategoria.

aztánn késsz egy légi EW rendszer ha kell gripen besegítésével vagy KC e konténrt rakni specko akár szárazföldi légi vegyeshasználatúút.
de ha ezek nem segítenek is egy erős képesség önmagába. de mivel kiképzőgépek 2 ülléses gripen D fontosabb melokra biztos lessz. akár csapásmérni is mehet a D és akkor nem kell rá extra POD

békében meg kiképez kell elég pilóta.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 256
33 833
113
Nekem semmi bajom az oktató vagy light attack gépek beszerzésével, ha már benn áll a hangárban a 24 Gripen.
24 nem valószínű 4-8 használt belefér. (ha konfliktus lenne még minig bérelhető vagy gyorsan lebotolható a svéd raktárakból 10-14...)
kell a +gép de 2 üllésesbe.
hogyha jön az új generáció lehessen min képezni és vigye tovább az EW vonalat.

4-6 D t látok pénzügyileg optimálisnak hosszútávon. inkább kevesebb gép de több aggatható cucc mert a beépített macerás. ebbe a kategoriába.
a moernizációval és egy 4-6 gépes gripen beszerzéssel (használt) plussz a légi EW támogatással. simán mardaunk elöl. a medence légi képességei terén.
sok POD al és csaőpásmérő fegyverzettel modern légifegyverzettel modernizálva.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 976
14 053
113
Már megtette volna. Nem vagyok biztos benne, hogy lesz nekünk ilyen gép. Inkább az afrikai, 3. világ országainak piacára fog menni ,amit el tudnak adni.


A kínainál nem lesz/tud olcsóbb lenni...
Hitelbe/ingyen nem tudjuk adni...


Marad az a pár-tucat darab amit a csóró "kínait-nem"-országok vesznek --kb. évtizedenként--, nem egy rózsás piaci jövőkép ... :( :( :(
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 951
18 445
113
24 nem valószínű 4-8 használt belefér. (ha konfliktus lenne még minig bérelhető vagy gyorsan lebotolható a svéd raktárakból 10-14...
kell a +gép de 2 üllésesbe.
hogyha jön az új generáció lehessen min képezni és vigye tovább az EW vonalat.

Újabb Gripen századról volt szó hivatalosan Gáspártól. Tehát ez újabb 14 gépet is jelenthet akár, nem használt, 6-8 gépet.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 917
8 258
113
Nem, nem...ezt te írtad akkor is ha hallottál valamit valakitől...

Mindenesetre a hozzászólásodban kivállóan sikerült vegyítened a sikertelen kisemberek irígy fröcsögését a szimpla tárgyi tévedésekkel.
Csak hogy értsd miért ...magam is pilóta családból származom és jelenleg is kisgépes oktató vagyok.
Amúgy ismerôs a helyzet...pályám során számos hozzád hasonló tehetségtelen embert kellett eltanácsolnom, akik utána természetesen képtelenek voltak belátni hogy a probléma bennük van nem pedig a rendszerben.
ÉN soha nem is jelentkeztem repülőgép-vezetőnek mert sajnos már gyermekkori szemproblémáim miatt nem lett volna értelme....
Igen én írtam le. Tudom mit írtam le. Mihez vagyok tehetségtelen ember? Repülőgép vagy helikopter vezetéshez bizonyára.
A mai közforgalmi repülésben kevesen vannak akik vitorlázó vagy kisgépes motoros repülőgépes tapasztalatokkal és nagyobb óraszámmal kezdi meg a "nagygépes" kiképzést. Igen van szimulátor, de értem én azokat hajózókat akik azt mondják, hogy a jelenlegi pilóták nagy része nem érzi "seggel" a repülést, és ez bizonyos helyzetekben fokozottan hátrányos.

Az A319-nél elnézést, ha félreérthető voltam. Igen természetesen be van kapcsolva a robot útvonalrepülésen, én is tudom milyen viszonylag kis magasságú eltérések vannak. stb. A nagy részben manuál vezetik a gépet, mert ez a seregben az előírás kijelentésem a repülőtér megközelítésekre, alacsony repülésre stb. vonatkozik. Valent Imre szerint: szó sincs, hogy itt utazómagasságon végigkávézgatják a napot amíg a robot dolgozik. Sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnek a manualitásra, mint a polgári repülés során. (ASAS 2021/10-es.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and honved

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 601
6 030
113
Már megtette volna. Nem vagyok biztos benne, hogy lesz nekünk ilyen gép. Inkább az afrikai, 3. világ országainak piacára fog menni ,amit el tudnak adni.
.
.
Szerintem az L-39-re már sehol sincs szükség. Afrikát (is) bekebelezi Kina, igy ha valahol olcsó kell, az vesz kinait, vagy olcsón, vagy kinai hitelből, vagy tök ingyen valami politikai előnyért, pl Kina kap cserébe kikötőhasználatot, helyet valami radarállomásnak, stb. Ezzel az Aero sehogy se tud versenyezni. Jobb helyeken jobb gépet vesznek, máshol embargó van, megint máshol amerikai vétóz, stb, szóval nem nagyon látszik a katonai piac.
Egyedül a civil piacban látnék fantáziát, ma csak az USA-ban százával repülnek L-39-ek civileknél, erre a vonalra kéne rámenni fejlesztéssel. Amúgy meg marad a modernizálás, üzemidőhosszabitás, ahol még repül ilyen gép, és amig ki nem kopnak szép lassan.