[HUN] Aero Vodochody / HSC Aerojet Zrt (Hu, 80%) + Omnipol (Cz, 20%)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

fitom

Well-Known Member
2020. szeptember 30.
2 981
5 302
113
Se L39NG. :D

Strategiailag az AV megvétele volt az egyetlen lehetőség, hogy saját jogon beszálljunk a Gripen/Tempest projektbe. Új hadiipari szegmensbe ülhetünk oda az asztalhoz.

Drón már ismert. Karayel - Békéscsaba, RM - Zalaegerszeg, és még Izrael. Raketatüzérség - USA. Tudom ma kell minden, de olyan nincs. Ha gond van, itt a NATO.
Meg pl. Budaörsről is lehet üzemeltetni....!
 

kaktusz

Well-Known Member
2010. december 7.
1 998
5 406
113
Független szakértőt nem tudsz megkérdezni. A mostani választás után vállalja valaki akár katona, akár civil, hogy elmondja.
Jaj te szegény diktatúrában élő...
Na meg a tanulmány amit senki sem láthat...
Nem mintha én örülnék ennek a vasnak, max annyiban hogy el lehet bámulni majd repülőnapokon, de amit müveész elég gusztustalan.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 146
9 292
113
Se L39NG. :D

Strategiailag az AV megvétele volt az egyetlen lehetőség, hogy saját jogon beszálljunk a Gripen/Tempest projektbe. Új hadiipari szegmensbe ülhetünk oda az asztalhoz.

Drón már ismert. Karayel - Békéscsaba, RM - Zalaegerszeg, és még Izrael. Raketatüzérség - USA. Tudom ma kell minden, de olyan nincs. Ha gond van, itt a NATO.
Már Hofi Géza is azt mondta, hogy mivel törjünk be a világpiacra? Pajszerrel?
Értem a haderőfejlesztési program koncepcióját, de nevetséges, hogy egy ilyen repülőgép iparral rendelkező a Tempest projekbe akar beszállni - még nyilatkozat formájában is - különösen, hogy egyrészt ott már leosztva a szerep. A Tempest egyébként a darabszám miatt ua. bukás lesz mint az EF.. Az se termelte ki még a kifejlesztést sem. Repülőgép hordozót nem akarunk fejleszteni? Ott a Balaton, és csak meg kell venni, valami darúgyártó, vagy a GANZ-ot fejleszteni és gyártunk rá horgonyt, máris benn vagyunk a bizniszben, biztos ott is akkor szükség van a magyar tudásra meg szellemi termékekre mint a Tempestnél, meg az Airbus harci helikopternél.. Azért látni kéne a határokat is, meg a pénzügyi határokat is. Örülök a vízióknak, de néha kicsit körbe kéne nézni, hogy mit mond az egér az elefántnak..
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 146
9 292
113
Jaj te szegény diktatúrában élő...
Na meg a tanulmány amit senki sem láthat...
Nem mintha én örülnék ennek a vasnak, max annyiban hogy el lehet bámulni majd repülőnapokon, de amit müveész elég gusztustalan.
A tanulmányokat nem publikálhatom ennyi. Nem én írtam, csak olvastam. megtiszteltek, hogy olvashattam. Mások is olvashatták az "Isten lába körül". De nyert a lobby... csak meg kellett nyerni a választásokat. Mi ebben a csoda?
 
T

Törölt tag 467

Guest
Már Hofi Géza is azt mondta, hogy mivel törjünk be a világpiacra? Pajszerrel?
Értem a haderőfejlesztési program koncepcióját, de nevetséges, hogy egy ilyen repülőgép iparral rendelkező a Tempest projekbe akar beszállni - még nyilatkozat formájában is - különösen, hogy egyrészt ott már leosztva a szerep. A Tempest egyébként a darabszám miatt ua. bukás lesz mint az EF.. Az se termelte ki még a kifejlesztést sem. Repülőgép hordozót nem akarunk fejleszteni? Ott a Balaton, és csak meg kell venni, valami darúgyártó, vagy a GANZ-ot fejleszteni és gyártunk rá horgonyt, máris benn vagyunk a bizniszben, biztos ott is akkor szükség van a magyar tudásra meg szellemi termékekre mint a Tempestnél, meg az Airbus harci helikopternél.. Azért látni kéne a határokat is, meg a pénzügyi határokat is. Örülök a vízióknak, de néha kicsit körbe kéne nézni, hogy mit mond az egér az elefántnak..
Amellett, hogy most abszolút egy platformon vagyunk Albatros ügyben, az ilyen hozzáállás miatt nem lenne a mai napig fegyvergyár Félegyházán, Airbus Gyulán, Lynx Egerszegen, és RDX meg lőszer Várpalotán.
Mindezt meg is lehetne venni a piacról. Szerintem nem lenne jobb.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 146
9 292
113
Amellett, hogy most abszolút egy platformon vagyunk Albatros ügyben, az ilyen hozzáállás miatt nem lenne a mai napig fegyvergyár Félegyházán, Airbus Gyulán, Lynx Egerszegen, és RDX meg lőszer Várpalotán.
Mindezt meg is lehetne venni a piacról. Szerintem nem lenne jobb.
Én is támogatom a Z2026-ot. De kell lenni ésszerű határnak, illetve nem mindenfelé menni. Kell egy olyan koncepció is, hogy melyik haderőnem és milyen eszközök gyártásában, összeszerelésébe megyünk bele, indulunk el.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 146
9 292
113
Egyébként ez már megint felesleges agytépés, meg írás, hiszen már akkor eldöntötték, amikor bevásárolták magukat állami garanciával az Aero-ba.. Annyi a probléma, hogy ebből a repülőgépből sima kiképzőgépnél többet a büdös életbe nem tudsz kihozni, mert annyira át kéne tervezni. A kiképzőgép meg felesleges egy ekkora "légierőnek".. Forrást von el a többitől.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 316
24 784
113
Akkor ketten vagyunk. De én legalább megpróbáltam homályosan de leírni miről is van benne szó.. lásd fejlebb..
Hogy értsd, a hátam közepére nem kívántam (@krisss - el együtt) ezt a beszerzést, hozzáteszem pont most, úgyhogy nem kell nekem különösképpen magyarázni. Ez van, hozzuk ki belőle a lehető legtöbbet majd.
Egyébként ugyanazt gondolom erről, mint a felújított Mi-24-esekről btw. Megkérdezték a nagy öregeket és azt mondták az még mindent visz a csatatéren..., pedig jöttek szépen az új vasak időben.
Itt is megkérdezték "azokat akik repülték", és mind'odavót...
A Zlinek helyett is lehetett volna másban gondolkodni, dehá' szerinted akar az oktató újra iskolapadba ülni?
Szval NER-ezésen kívül máshonnan is jön a bűz...bőven
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 586
97 736
113
Egyébként ez már megint felesleges agytépés, meg írás, hiszen már akkor eldöntötték, amikor bevásárolták magukat állami garanciával az Aero-ba.. Annyi a probléma, hogy ebből a repülőgépből sima kiképzőgépnél többet a büdös életbe nem tudsz kihozni, mert annyira át kéne tervezni. A kiképzőgép meg felesleges egy ekkora "légierőnek".. Forrást von el a többitől.
Mert kispályában gondolkodsz. :cool:
Persze boldogan meglennénk kiképzőgép nélkül. Hízlalhatnánk más országok zsebét küldhetnénk oda a pilótáinkat. 80 mrd HUFnál többé nem fáj ez a 8 kiképzőgép. A közvetlen előnyeiről már irtam. Most koncentráljunk csak a pilitaképzésre, a többi csillagháborús Tempest tervet hagyjuk.

Először is belenyúltunk a tutiba. Covid alatt nyomott áron megvettük az AV-t, igy a tervezett 51%-os részesedés az üzlet végére 80%-ra kúszott fel. Most az ukrán háború tükrében csöppet felment az AV értéke....

De azóta az is kiderült, hogy a kanadai NATO pilotaképzést a cseh (AV) - olasz képzés váltja. Itt már csörög ujra a kassza.

Ha jól értem, megvan a kanadai pilótaképzés utódja.

Cseh(magyar AV) - olasz képzés váltja.


A szövetségesek kiválasztják az első két pilótaképző campust a NATO Flight Training Europe számára


Csütörtökön (2021. december 2-án) a NATO Flight Training Europe (NFTE) jól láthatósági projektjében részt vevő 10 szövetséges – Belgium, Csehország, Görögország, Magyarország, Olaszország, Montenegró, Észak-Macedónia, Románia, Spanyolország és Törökország – hivatalosan is. kijelölte az első két NFTE képzési campust.

Csak hat hónappal azután érték el ezt a mérföldkövet, hogy védelmi minisztereik hivatalosan létrehozták az NFTE -t a NATO-csúcsra készülve .

A kiválasztott két NFTE Training Campus a Cseh Köztársaságban, Pardubicében található Flight Training Center (CLV) és az olaszországi Decimomannuban található Nemzetközi Repülőképző Iskola (IFTS). Mindkét helyszín élvonalbeli kiképzési lehetőségeket biztosít a részt vevő szövetségesek törekvő vadászrepülőgép-pilótái számára. Az első NFTE hallgatók várhatóan már 2023-ban megkezdik képzésüket az egyetemeken.

Ez egy kritikus kezdeti mérföldkő az NFTE azon törekvésében, hogy alapvetően átalakítsa a légi személyzet képzési környezetét Európában a kisebb széttagoltság, alacsonyabb képzési költségek és nagyobb átjárhatóság érdekében. Ebből a célból a résztvevők fokozatosan létrehozzák az NFTE kiképzőtáborok hálózatát, amely végül a résztvevők légi személyzet képzési követelményeinek teljes spektrumát lefedi, beleértve a gyorssugár-, merevszárnyú-, helikopter- és drónpilótákat. A kezdeti két NFTE képzési campus mai kiválasztása ezért csak az első lépés egy rendkívül ambiciózus multinacionális együttműködési útban.
Vettünk első körbe 8+4 gépet. Mi van ha itt nem állunk meg?? És további L39et és akár Tucanot veszünk és felhúzunk Szolnokra egy bővített Dongó I-II századot és kihelyezett telephelyeként működünk a cseh NATO pilotaképzésnek.

Sőt vmiért a nigériai védelmi illetékesek azt erőltették, hogy Magyarországra jönnének a pilótaképzésre. A Szaharától délre komolyabb vadászgépet senki nem üzemeltet. Dél Afrika a rossz példa, még ott sem ment. Tucano /L-39 a max, amit tudnak vállalni. A hazai pilotaképzésük első lépcsőjéhez ott a Magnus. Már Nigéria és Kenya is elindult ezen az úton. A második és egyben nekik utolsó lépcső megugrásához itt lesz Szolnok. (L-39 / ST) Sőt a gépeket is lepörgetjük nekik. A haszonból meg nullába hozzuk a további Gripenek lízingjét.

Ha magát csak az L39et nézzük lazán meglennénk nélküle. Ha kicsit tágabb perspektívában, elengedett fantáziával, akkor nagyon jó befektetés az országnak!!
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 586
97 736
113
Már Hofi Géza is azt mondta, hogy mivel törjünk be a világpiacra? Pajszerrel?
Értem a haderőfejlesztési program koncepcióját, de nevetséges, hogy egy ilyen repülőgép iparral rendelkező a Tempest projekbe akar beszállni - még nyilatkozat formájában is - különösen, hogy egyrészt ott már leosztva a szerep.
Majd meglátjuk. A Saab farvizén simán behúz minket. Az AV elég nagy múltú cég, gondolom a repülőműszaki, ipari oktatásba érdemes fektetni, nem nulláról kell indulni.


A Tempest egyébként a darabszám miatt ua. bukás lesz mint az EF.. Az se termelte ki még a kifejlesztést sem. Repülőgép hordozót nem akarunk fejleszteni? Ott a Balaton, és csak meg kell venni, valami darúgyártó, vagy a GANZ-ot fejleszteni és gyártunk rá horgonyt, máris benn vagyunk a bizniszben, biztos ott is akkor szükség van a magyar tudásra meg szellemi termékekre mint a Tempestnél, meg az Airbus harci helikopternél.. Azért látni kéne a határokat is, meg a pénzügyi határokat is. Örülök a vízióknak, de néha kicsit körbe kéne nézni, hogy mit mond az egér az elefántnak..
És Lynxet gyártani hasonlóképpen sci-finek tűnt, aztán már áll a gyár, jövőre indul a termelés....
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
2 028
5 471
113
Ez lényegtelen - ehhez a beszerzéshez egy magát komolyan vevő ember nem adhatja a nevét.
Nem hinném, hogy az egzisztenciája függne tőle, őt biztosan nem hagyják az út szélén.
És a katonai felsővezetésben is le kell vonni a személyügyi konzekvenciákat...
A MH 2 évig sikeresen blokkolta ennek a szarnak a megvételét. Sőt gyanítom, hogy ismerve a katonák véleményét Maróth sem támogatta ezt a "nagy ötletet", ezért várta meg a választást is. Ha nem a jelenlegi kormány nyert volna akkor fel sem merült volna a L-39NG beszerzése. Hát ez van, ezzel fognak repülni a pilóták. Éles bevetésre nyilván soha nem fogják küldeni. Az külön tetszett, hogy "felderítő" verziót is fogunk vásárolni. Akkor már csak az a kérdés, hogy a Falconokat minek vettük? Elvileg azok a felderítő gépek.... Írta valaki, hogy csak 120 millió dollár a 12 gép. Lesz az még a duplája is, majd jön a magyarázat, hogy a "support" miatt. Ezt a pénzt millió értelmesebb módon el lehetett volna költeni, de sajnos a magánérdek fontosabb volt, mint a honvédelmi érdek.
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
21 928
72 720
113
A MH 2 évig sikeresen blokkolta ennek a szarnak a megvételét. Sőt gyanítom, hogy ismerve a katonák véleményét Maróth sem támogatta ezt a "nagy ötletet", ezért várta meg a választást is. Ha nem a jelenlegi kormány nyert volna akkor fel sem merült volna a L-39NG beszerzése. Hát ez van, ezzel fognak repülni a pilóták. Éles bevetésre nyilván soha nem fogják küldeni. Az külön tetszett, hogy "felderítő" verziót is fogunk vásárolni. Akkor már csak az a kérdés, hogy a Falconokat minek vettük? Elvileg azok a felderítő gépek.... Írta valaki, hogy csak 120 millió dollár a 12 gép. Lesz az még a duplája is, majd jön a magyarázat, hogy a "support" miatt. Ezt a pénzt millió értelmesebb módon el lehetett volna költeni, de sajnos a magánérdek fontosabb volt, mint a honvédelmi érdek.
Hát igen, ha Leopard 2-őt modernizáltunk volna az valami hasznos elől vitte volna el a pénzt... :D :D :D
 
  • Imádom
Reactions: Kim Philby

nonames67

Active Member
2022. április 12.
100
191
43
Abszolút hozzá nem értőként, csak kérdezek, felvetek pár dolgot (tudatlan vagyok teljesen)

Maróth azt mondta, most vettünk egy új vadászgép századot? Nem. Most vettünk egy kiképzőgép századot? Nem.
Többcélú felhasználhatóságról beszélt, költséghatékonyan. Folyamatosan sulykolta a kutatás-fejlesztést. Meg az együttműködést a brazilokkal meg a knédlizabálókkal. Mi van akkor, ha ez a megrendelés egy win win dolog? Nyilván nem csak az L39 továbbfejlesztéséről szólna az együttműködés. Ha meg valamit elő akarunk állítani, azt tesztelni is kellene. Lehetséges, hogy arra is jó lenne ez a gép. Nem lerepülve a gripenek repidejét. Szerintem ez egy matrixnak a része. Mi van, ha így megkaphatnánk a cseh szimulátort? Ki tudja.
Más: ha lenne pénzünk F35-re, biztos hogy megkapnánk pl? Nem kellene teljesen átvennünk az amerikai mantrát? Meg mikorra is kapnánk meg, a háború miatti felfutott fegyverkezési lázban? Szerintem nem olyan egyszerű kérdés ez.
 

Irsai Olivér

Well-Known Member
2019. június 7.
1 855
6 263
113
A hadiipari vonzata, hozhat közép távon pénzt is, az meg a hosszú távú haderőfejlesztés garanciája.

Szerintem itt sokunknak jobb lenne a szája íze és jobban elfogadnánk, hogy van benne perspektíva, ha - az eddigi beszerzések többségéhez hasonlóan - egyúttal valamilyen hadiipari fejlesztés is bejelentésre került volna. Mondjuk a viharsaroki klaszterba egy Aero SzarVas gyártóközpont (pun intended és bocs!) ami 2 éven belül megkezdi részegységek gyártását meg mellé a már szokásos K+F lab. Abba akkor bele tudnánk haluzni, hogy lassacskán a gyár átmentődik ide, Vodochody-ban meg marad a karbantartás hosszabb távon.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Vettünk első körbe 8+4 gépet. Mi van ha itt nem állunk meg?? És további L39et és akár Tucanot veszünk és felhúzunk Szolnokra egy bővített Dongó I-II századot és kihelyezett telephelyeként működünk a cseh NATO pilotaképzésnek.

Sőt vmiért a nigériai védelmi illetékesek azt erőltették, hogy Magyarországra jönnének a pilótaképzésre. A Szaharától délre komolyabb vadászgépet senki nem üzemeltet. Dél Afrika a rossz példa, még ott sem ment. Tucano /L-39 a max, amit tudnak vállalni. A hazai pilotaképzésük első lépcsőjéhez ott a Magnus. Már Nigéria és Kenya is elindult ezen az úton. A második és egyben nekik utolsó lépcső megugrásához itt lesz Szolnok. (L-39 / ST) Sőt a gépeket is lepörgetjük nekik. A haszonból meg nullába hozzuk a további Gripenek lízingjét.

Ha magát csak az L39et nézzük lazán meglennénk nélküle. Ha kicsit tágabb perspektívában, elengedett fantáziával, akkor nagyon jó befektetés az országnak!!

Én remélem, hogy nem lesz Dongó II. Szerintem nem érdemes túlpörgetni, az a pár afrikai képzési program jó fizetés kiegészítés lesz, de bőven belefér ebbe a 8 db-ba. Nagyságrendet ha nézzük, akkor nemzetközi vízen nem fogjuk megverni a cseheket, csak apróbb darabok esnek le nekünk. (Már csak a megszerzett hírnevüket és tapasztalatukat nézve is.)
Mondom ezt úgy, hogy hiszek abban, hogy a 2. vadásznak meg az alapja volt ez a mostani beszerzés, eddig is elképzelhetetlennek tartottam, hogy egy kiképző század felállítása nélkül legyen új vadászgép beszerzés.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 614
6 104
113
A hadiipari vonzata, hozhat közép távon pénzt is, az meg a hosszú távú haderőfejlesztés garanciája.
.
.
Ez alapvetöen igaz, csak ennek az Aeronak a hadiipari potencialja erösen kerdeses. Pl, hogy lemezek hajlitgatasan kivul sajat maguk mit tudnak a termekhez hozzaadni? Van-e sajat tenyleges elektronikai, software fejlesztö kapacitasuk? Egyaltalan van-e olyan mernökgardajuk ami tudna uj tipust fejleszteni?
.
Nekem ezzel az Aeroval az a fö bajom, hogy ezek az elmult 20 evben nem igazan fejlesztettek semmi lathatot, eladasuk se volt. Most gyorsan összecsaptak ezt az NG nevu rancfelvarrast, ami inkabb visszafejlödes az Alcahoz kepest is, szerintem mar csak azert, hogy a gyar eladasakor el lehessen mondani, hogy van aktualis projectjuk, es ezzel növeljek az ertekuket. A visszafejlödes meg azert, mert itt mar nem volt komoly hadiipari partneruk.
.
Viszont egyaltalan nem hiszek abban, hogy ez a tarsasag XXI. szazadi kihivasoknak megfelelö uj gepet tudna fejleszteni, jelenleg egy a 60-as evekben tervezett tipusrol probalnak ujabb bört lehuzni, feltehetöen az utolsot, ugy, hogy a gep kialakitasan az elmult 60 evben nem nagyon sikerult valtoztatni, miközben az összes konkurrens uj, de minimum evtizedekkel frissebb tipussal van jelen, es anyagilag is joval erösebb cegek, es akkor az USA meg nem is kezdte el nyomni a T-7-et a piacra.
Kulön kockazat, hogy az összes berendezes a gepbe kulönfele kulföldi, gyakran az L-39 eladasban ellenerdekelt orszagokbol jön, ettöl a termek meginkabb piackeptelen lesz, szoval nagyjabol erös meglepetes lenne, ha rajtunk kivul mas is tenyleg venne NG-t, tul a targyalgatasokon kulönfele felkomolytalan afrikai uzletekröl.
(a szlovakok se fognak NG-t venni, a finnek se vettek Gripent pedig a sved nagyon szerette volna, szoval csak a szomszedsag nem garancia az uzletre)