[HUN] Airbus Helicopters H145M HForce

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 1586

Guest
...amihez csak a DIRCM egységet kell beépiteni valahova...
Az RWR és az LWR nem hiányzik?
DIRCM et én a H145M mel megegyező méret kategóriában még nem láttam installálva, de ha komolyan SOF helikopterként akarják használni akkor minimum az RWR szükség lehet...
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 316
24 785
113
Az RWR és az LWR nem hiányzik?
Dehogynem,...a rendszer bővithető, csak valahogyan szolnokon ezt nem tartották fontosnak.
DIRCM et én a H145M mel megegyező méret kategóriában még nem láttam installálva, de ha komolyan SOF helikopterként akarják használni akkor minimum az RWR szükség lehet...
Én sem láttam, de a meglévő architektúra kezelni tudja, illeszthető hozzá probléma nélkül a gyári leirások szerint. Mindkét általad is emlitett dolog csak szándék és némi "aprópénz" kérdése...
Viszont a jelenlegi felállás szerint a H145M nem SOF heli, az majd a 5-6db H225M-ből lesz.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1586

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 316
24 785
113
Sokaknak nehéz feldolgozni hogy a könnyű heli az könnyű heli és nem közepes/nehéz szállító v harci...

... ja és a minyó se szerette a meleget.
A H145M után pl. a Gidrán még az, ami nem váltott valamit, hanem egy teljesen új valami lett a honvédségen belül, nehéz megszokni, ezért rendre egyesek próbálják párba/szembeállitani valamivel ami volt vagy még van esetleg...
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Viszont a jelenlegi felállás szerint a H145M nem SOF heli, az majd a 5-6db H225M-ből lesz.
Remélem, de ha visszaolvasol egy kicsit, többen SOF feladatkörben is elképzelték...
Dehogynem,...a rendszer bővithető, csak valahogyan szolnokon ezt nem tartották fontosnak.
Ezt mondjuk tényleg nem értem miért álltunk meg az alap szintnél...
Jelenleg megvettük az alap Hensoldt AMPS-M rendszert:
csm_amps-m-slider_8b4ac6a2a8.jpg

U.ennyi energiával és csak valamennyivel több pénzért (kb. $1 millió / heli ??) megvehettük volna u.ennek a rendszernek az RWR rel és LWR rel bővített változatát, az AMPS MLR-t
csm_amps-mlr-slider_5e0e0bbb8f.jpg


40 évente veszünk ilyen kategóriájú heliket, és a teljesen kiépített önvédelmi rendszer ma már tényleg alapkövetlmény egy helikopternél aminek a nevében szerepel a "katonai" vagy "harci" jelző...o_O
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 110
113
Sokaknak nehéz feldolgozni hogy a könnyű heli az könnyű heli és nem közepes/nehéz szállító v harci...

... ja és a minyó se szerette a meleget.
Semelyik helikopter sem szereti a meleget, de minden az arányokon múlik.

A kis, közepes és nehéz helikopterek között a szállítandó teher nagysága a különbség, de bizonyos berendezések mérete, tömege ugyanakkora.
Ha egy Minyót vagy H225M-et szerelünk fel EW, vagy bármilyen passzív önvédelmi eszközzel, fegyverrel, az szállítandó terhet és így a feladat végrehajtását csak kevésbé befolyásolja. A kisebb méretű és emiatt természetesen eleve kisebb kapacitású gépekkel eleve senki se akart 20 fefegyverzett katonát szállítani, csak 4-et, 6-ot, de lehet, hogy még ez is kérdésessé válik.
Mert a járulkos berendezések mérete, tömege arányaiban sokkal nagyobb a géphez képest.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 315
43 568
113
Hasznos teher: 1905kg
Külső függesztéssel 1600kg
Melegben valószínűleg valamennyivel kevesebb.

Ettől ez még nem rossz helikopter csak nem CH-53 vagy Mi-8 kategória.

Ettől még elbírja azt néhány hordágyat vagy a 6-8 utast illetve mindent ami ráfér a HFORCE függesztőkre (pl. 2x4 Spike).
Nem is kell tőle azt várni, mint a "Minyótól"...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 110
113
Egy doog a maximális hasznos teher és egy másik, hogy ezzel hogyan tud manőverezni, mekkora marad így a hatótáv, mire képes még a gép.
Ha felrakjuk rá az összes EW-eszközt, spec katonai berendezést, mi marad a hasznos teher számára, ami mellé még az elégséges kerozint is be kell számítani?

Nem az a kérdés, hogy ezeket a gépeket lehet-e használni vagy-vagy alapon személyszállításra, sebesültmentésre, vagy páncélelhárításra, hanem az, hogyha fel vannak szerelve minden alapvetővel, ami muszáj a harcterek felett, akkor mire elegendő a megmaradt kapacitás?
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 316
24 785
113
Remélem, de ha visszaolvasol egy kicsit, többen SOF feladatkörben is elképzelték...

Ezt mondjuk tényleg nem értem miért álltunk meg az alap szintnél...
Jelenleg megvettük az alap Hensoldt AMPS-M rendszert:
csm_amps-m-slider_8b4ac6a2a8.jpg

U.ennyi energiával és csak valamennyivel több pénzért (kb. $1 millió / heli ??) megvehettük volna u.ennek a rendszernek az RWR rel és LWR rel bővített változatát, az AMPS MLR-t
csm_amps-mlr-slider_5e0e0bbb8f.jpg


40 évente veszünk ilyen kategóriájú heliket, és a teljesen kiépített önvédelmi rendszer ma már tényleg alapkövetlmény egy helikopternél aminek a nevében szerepel a "katonai" vagy "harci" jelző...o_O
Ha nekem kellett volna összeraknom ezeket a gépeket ez a posztod meg sem született volna, hidd el. ;)
Magánvéleményem, hogy ha H145M-ből is ugyanúgy csak 16db gépet rendletünk volna, mint H225M-ből, a programra szánt maradék pénzből kimaxoltuk volna az össszes gépet az elérhető legmodernebb ilyen cuccokkal...és maradt volna a fegyverzetre is. Nem hiszem, hogy annyira zavart volna kerek20-as darabszámból 2 vagy 4 gép hiánya, ráadásul egy olyan tipusnál, amelyek kiamagaslóak az üzemeltetés és üzembiztonság terén. De mások máshogy gondolkodtak, köllött a kerek szám o_O. Ezt kell szeretni egyenlőre. Rajongok is a gépekért,...a többire meg próbálok nem gondolni.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Melegben valószínűleg valamennyivel kevesebb.
Lenti grafikon a H145M mel összemérhető nagyságú és teljesítményű Bell 412-re vomatkozik.
aa.jpg

Jól mutatja hogy:
  • max külső mérséklet amikor a gép még fellszálhat 50°C
  • max. külső hőmérséklet amikor a gép tengerszinten még max. terheléssel fellszállhat 40°C
  • +30°C külső hőmérsékletnél mondjuk a Pipeshegyi reptéren (~3000 ft) már el kell kezdeni gondolkodni azon hogy mennyi is a gép össztömege...
A H145M grafikonja is hasonló lehet...
 
  • Tetszik
Reactions: szzsolt81

tindalos

Well-Known Member
2011. október 8.
1 650
5 706
113
Hasznos teher: 1905kg
Külső függesztéssel 1600kg
Melegben valószínűleg valamennyivel kevesebb.

Ettől ez még nem rossz helikopter csak nem CH-53 vagy Mi-8 kategória.

Ettől még elbírja azt néhány hordágyat vagy a 6-8 utast illetve mindent ami ráfér a HFORCE függesztőkre (pl. 2x4 Spike).
Nem is kell tőle azt várni, mint a "Minyótól"...
Azért számolgatnak mert a belső terhelhetőség csak 600kg.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 112
113
Remélem, de ha visszaolvasol egy kicsit, többen SOF feladatkörben is elképzelték...

40 évente veszünk ilyen kategóriájú heliket, és a teljesen kiépített önvédelmi rendszer ma már tényleg alapkövetlmény egy helikopternél aminek a nevében szerepel a "katonai" vagy "harci" jelző...
Ezt beszéld meg a BW-vel, meg mondjuk a szerbekkel. Mindkét szervezet a miénkkel megegyező védelmi szintű gépeket rendelt.
De csak a kísérlet kedvéért:
akkor most kezdjünk el gondolkodni. Ha van a gépen RWR, azzal mit érünk el? Milyen ellentevékenységet folytathatna egy H145M ha egy radaros rakéta célba veszi?
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 316
24 785
113
Ha van a gépen RWR, azzal mit érünk el? Milyen ellentevékenységet folytathatna egy H145M ha egy radaros rakéta célba veszi?
Ha már úton lévő aktiv radaros rakétára gondolsz akkor nem sokat, de ugyanúgy képes dipól-t szórni mint infrázni, másrészt földi radar sugárzását, a besugrzás tényét és irányát megismerve időben kitérő-elkerülő/védekező manőverbe kezdhet a gép. Minden szenzoros infó ami a pilótához időben eljut (legyen az akár máshonnan Link16-on keresztül, vagy saját érzékelők jelei) jelentősen növeli a túlélés esélyeit, én ilyen apróságokon nem spóroltam volna.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 588
97 753
113
Aero mag. - SAR verzió

Spec konfig.
Csörlő, teherbírása 2 fő.
NVG - éjjellátószemüveg
Trakka keresőfényszóró

Wescam MX-15 szenzortorony
Nappal-éjszakai kamera
Passziv és infravörös tartományban is

Chelton rádióiránymérő (ez fix konfig, csak az SAR gépekben van meg, a többi mind átszerelhető más gépre is)

A robotpilóta is nagymértékben emeli az SAR feladatok hatékonyságát a régi szovjet gépekhez képest.

Pilótaátképzés. Nem egyszerű az ismerkedés a régi pilotáknak a digitális eszközökkel. Valszeg az új gen. képzése ebből a szempontból egyszerűbb lesz.

Kisebb méret a Mi-8/17-hez képest (ugye őket majd a H225M váltja)

Előny, kisebb rotorszél.)(Ebből nemrég volt baleset...)

Továbbá szükséges.
Mentési eszközkészlet újragondolása.
Jegesedés figyelembevétele. (Könnyű heliken általában, így ezen sincs jégtelenítő.)

SAR személyzet felülvizsgálata
Egypilotás üzemeltetés, elöl ülők egyike is részt vehet a mentési feladatokban.
Kell ejtőernyős?

Mire jó még?? Medevac feladatok, illetve ezek a gépek jól jönnek a különleges műveleti légi egység kialakításában.

Teljes feladatkör a H225M érkezésével valósul meg.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero