• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 868
67 534
113
Neeem, nem érted, a 6 mehet missziós területre, a többi legiparadera, oda nem kell önvédelem.



Ne baxx meg kormol is? Eddig azt hittem olyat csak a Mi-8/17 csinál, hogy nevettünk itt rajt! Ezekben Euró VIII-as motor kell hogy legyen. Bár ha WV akkor nem bizti.
Ezt a kormolós dolgot is érdemes megvitatni, mert a "bezzeg amerikai nem kormolós" helikopterek egyikének se fed rá a kiömlő gázcsóva a törzsre, vagy a faroktartó gerendára. Ha így lenne, valószínű azok is kormosak lennének, mert a helikopter hajtóművek közel stacioner üzemű, azaz lényegében állandó fordulatszámú gépek, ahol az emelőteljesítmény növelésekor a forgószárny lapátok szögét emelik meg, amihez nem többlet fordulatszám, hanem többlet nyomaték kell. Emiatt viszont a kollektív kar kezelésével a hajtóműveknek nem a fordulatszámát emelik meg (az is emelkedik ilyenkor, de nem számottevően) hanem a nyomatákát, tehát a tranziens (felfutó) állapotban a közel állandó fordulatszámhoz tartozó közel állandó levegőátfutás mellé többlet tüzelőanyag beáramoltatással (dúsabb keverék) érnek el nagyobb tengelyteljesítményt (nyomatékot).
Ebből fakadólag a tüzelőtérben ugyan gyorsabb lesz a lángfrontban az energiafelszabadulás, de több is lesz a reakcióban részt nem veveő kerozin molekulák kokszosodása, azaz a koromképződés.
Namost ugyanez vonatkozik az adott geometria mellett jelentősen növelt teljesítményű hajtóművekre is.
Márpedig ezekből sokféle van az UH-60, AH-64, CH-53, CH-47 gépcsaládok történetében, de ezek egyikénél se állnak a kiömlők úgy, hogy közel legyenek egy törzselemhez.

A "nem kormos" nyugati gépek közül az EH101-es két oldalsó hajtóműve határeset, a kiömlők már közelebb vannak a törzshöz, de kifelé állnak, némely példány haloványan így is kormos, míg a Wildcat megintcsak szét-felfele álló kiömlőkkel rendelkezik, melyek a hajtóműtér mögé vezeti az égésgázokat.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
51 221
86 206
113
Ezt a kormolós dolgot is érdemes megvitatni, mert a "bezzeg amerikai nem kormolós" helikopterek egyikének se fed rá a kiömlő gázcsóva a törzsre, vagy a faroktartó gerendára. Ha így lenne, valószínű azok is kormosak lennének, mert a helikopter hajtóművek közel stacioner üzemű, azaz lényegében állandó fordulatszámú gépek, ahol az emelőteljesítmény növelésekor a forgószárny lapátok szögét emelik meg, amihez nem többlet fordulatszám, hanem többlet nyomaték kell. Emiatt viszont a kollektív kar kezelésével a hajtóműveknek nem a fordulatszámát emelik meg (az is emelkedik ilyenkor, de nem számottevően) hanem a nyomatákát, tehát a tranziens (felfutó) állapotban a közel állandó fordulatszámhoz tartozó közel állandó levegőátfutás mellé többlet tüzelőanyag beáramoltatással (dúsabb keverék) érnek el nagyobb tengelyteljesítményt (nyomatékot).
Ebből fakadólag a tüzelőtérben ugyan gyorsabb lesz a lángfrontban az energiafelszabadulás, de több is lesz a reakcióban részt nem veveő kerozin molekulák kokszosodása, azaz a koromképződés.
Namost ugyanez vonatkozik az adott geometria mellett jelentősen növelt teljesítményű hajtóművekre is.
Márpedig ezekből sokféle van az UH-60, AH-64, CH-53, CH-47 gépcsaládok történetében, de ezek egyikénél se állnak a kiömlők úgy, hogy közel legyenek egy törzselemhez.

A "nem kormos" nyugati gépek közül az EH101-es két oldalsó hajtóműve határeset, a kiömlők már közelebb vannak a törzshöz, de kifelé állnak, némely példány haloványan így is kormos, míg a Wildcat megintcsak szét-felfele álló kiömlőkkel rendelkezik, melyek a hajtóműtér mögé vezeti az égésgázokat.
Közelről azért a BH is kormos, csak nem látszik a sötét festéken.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 475
83 686
113
Ezt a kormolós dolgot is érdemes megvitatni, mert a "bezzeg amerikai nem kormolós" helikopterek egyikének se fed rá a kiömlő gázcsóva a törzsre, vagy a faroktartó gerendára. Ha így lenne, valószínű azok is kormosak lennének, mert a helikopter hajtóművek közel stacioner üzemű, azaz lényegében állandó fordulatszámú gépek, ahol az emelőteljesítmény növelésekor a forgószárny lapátok szögét emelik meg, amihez nem többlet fordulatszám, hanem többlet nyomaték kell. Emiatt viszont a kollektív kar kezelésével a hajtóműveknek nem a fordulatszámát emelik meg (az is emelkedik ilyenkor, de nem számottevően) hanem a nyomatákát, tehát a tranziens (felfutó) állapotban a közel állandó fordulatszámhoz tartozó közel állandó levegőátfutás mellé többlet tüzelőanyag beáramoltatással (dúsabb keverék) érnek el nagyobb tengelyteljesítményt (nyomatékot).
Ebből fakadólag a tüzelőtérben ugyan gyorsabb lesz a lángfrontban az energiafelszabadulás, de több is lesz a reakcióban részt nem veveő kerozin molekulák kokszosodása, azaz a koromképződés.
Namost ugyanez vonatkozik az adott geometria mellett jelentősen növelt teljesítményű hajtóművekre is.
Márpedig ezekből sokféle van az UH-60, AH-64, CH-53, CH-47 gépcsaládok történetében, de ezek egyikénél se állnak a kiömlők úgy, hogy közel legyenek egy törzselemhez.

A "nem kormos" nyugati gépek közül az EH101-es két oldalsó hajtóműve határeset, a kiömlők már közelebb vannak a törzshöz, de kifelé állnak, némely példány haloványan így is kormos, míg a Wildcat megintcsak szét-felfele álló kiömlőkkel rendelkezik, melyek a hajtóműtér mögé vezeti az égésgázokat.
Akkor ezek szerint a többi helikopternek kisebb lehet a hőképe, mert nem a sárkányra fújja rá a levegőt hanem elkeveredik?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 475
83 686
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


"... a francia pilóták és a szolnoki alakulat hajózó-állományának közreműködésével hazánkba érkezett helikopterek még francia lajstrommal repültek Szolnokra, legfeljebb két hét múlva azonban már megkapják a magyar felségjelzést."
 
  • Tetszik
Reactions: Venom85

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
10 605
36 097
113
Vót! Én linkeltem! Azt se lájkolták, ezt sem fogják! :rolleyes:
sad-pepe-meme-9.jpg
 
  • Vicces
Reactions: Venom85

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 868
67 534
113
Akkor ezek szerint a többi helikopternek kisebb lehet a hőképe, mert nem a sárkányra fújja rá a levegőt hanem elkeveredik?
Igen, van egy ilyen vonzata is a dolognak.
Jópár gépen látszik, hogy a bekormozott lemezfelület ráadásul nem is kicsi, márpedig ez a terület komoly hőterhelést kap.
Csupán két dolog hat ellentétes értelemmel, az egyik a forgószárny leáramlása (bár az az agy - lapáttő rádiuszon még nem igazán jelentős), illetve a fekete koromréteg hőelnyelő hatása.

Szóval összetett kérdésről van szó, ugyanakkor az amerikai gépeken a forgószárny tengelyétől minél távolabb kidobott hő annyival intenzívebb leáramlással tud elkeveredni (és ráadásul nem hevíti a törzset, különösen nem a faroktartó gerenda bekötési pontjához közel).
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 789
44 666
113
Ez nekem is feltűnt már jópár gépnél! Miért nincsen a gépek szerintem immár jó részén se FLIR torony se érzékelők?
Mert az csak SOF gépek tartozéka - a szállító gépek "fapadosak": se önvédelmi rendszer, se EOS torony se fegyver nincs rajta. Legfeljebb FN MAG ajtógéppuska a fegyverzete.
 

dragonman

Well-Known Member
2013. április 3.
554
2 657
93
Mert az csak SOF gépek tartozéka - a szállító gépek "fapadosak": se önvédelmi rendszer, se EOS torony se fegyver nincs rajta. Legfeljebb FN MAG ajtógéppuska a fegyverzete.
És az nekünk miért is jó? Esetleges éles helyzetben nem fognak hiányozni róluk? Így ebből a szempontból mitől jobb a régi Mi-17-eseknél, hisz azokon sem voltak ilyen érzékelők. Szerintem hiba, hogy nincs rajtuk!
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 789
44 666
113
És az nekünk miért is jó? Esetleges éles helyzetben nem fognak hiányozni róluk? Így ebből a szempontból mitől jobb a régi Mi-17-eseknél, hisz azokon sem voltak ilyen érzékelők. Szerintem hiba, hogy nincs rajtuk!
Önvédelmi rendszer én vettem volna mindre, de lespórolták - pedig akkor még volt pénz MH-ra.
Állítólag, ha döntés születik róla akkor gyorsan be lehet ezeket építeni, mert a helye megvan...

A Mi-17-hez képest meg szinte minden szempontból jobb...
 
  • Tetszik
Reactions: endre and Venom85

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 789
44 666
113
A Mi-17-hez képest meg szinte minden szempontból jobb...

„A H225-ös a világ egyik legjobb helikoptere: aviatikában, teljesítményben, önvezetőképességben. Ha akarnám, sem tudnám mihez hasonlítani, annyira párját ritkítja, pedig repültem már néhány helikopterrel az életemben” – ezt már az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál szolgáló Oláh Gábor őrnagy nyilatkozta.
 
  • Vicces
Reactions: megazez

beat

Well-Known Member
2012. január 25.
1 092
2 658
113
Mert az csak SOF gépek tartozéka - a szállító gépek "fapadosak": se önvédelmi rendszer, se EOS torony se fegyver nincs rajta. Legfeljebb FN MAG ajtógéppuska a fegyverzete.
Nem lehetséges ütemezett felszerelés? Meghozták a gépeket, hogy repülhessenek vele, és menet közben "feldíszítik" őket?
Jó lenne ha valaki tudná, hogy a "fapadosan" érkezett gépek közül kapott-e valamelyik azóta plusz kiegészítőket.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 789
44 666
113
Nem lehetséges ütemezett felszerelés? Meghozták a gépeket, hogy repülhessenek vele, és menet közben "feldíszítik" őket?
Jó lenne ha valaki tudná, hogy a "fapadosan" érkezett gépek közül kapott-e valamelyik azóta plusz kiegészítőket.
nem hinném. Nem kértük rájuk és ennyi - max ha nagyon közel kerül az esélye hogy háborúba kell küldeni őket akkor talán gyorsan megrendelik rá. Bár a mai hadiipari viszonyok között a gyors is 1-2 év...
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 894
6 165
113
Nem lehetséges ütemezett felszerelés? Meghozták a gépeket, hogy repülhessenek vele, és menet közben "feldíszítik" őket?
Jó lenne ha valaki tudná, hogy a "fapadosan" érkezett gépek közül kapott-e valamelyik azóta plusz kiegészítőket.

A H145 se lett menet közben feldíszítve, az van, amit a kezdetekkor rendeltek, a pár darab SOF változathoz van minden, a többinél csak elő beépítés, hogy ha kell, akkor "gyorsan" lehet venni, és csak be kell pattintani....