• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 337
96 700
113
Egy orosz típushoz 5-9 ember kellett egy átlagos kiképzési repüléshez gépenként, a H225M-et akár 2-3 ember is vígan elüzemelteti, egyes esetekben pedig lerövidültek a repülések előtti munkálatokra előírt időnormák is. A gépek megbízhatósága meglehetősen jó, arról érthetően nem beszélhettünk, hogy egy repült órára hány és milyen meghibásodás jut, Csillak alezredes röviden úgy fogalmazott: stabilak a gépek. Hozzátette: bár egy rossz hasonlat, de mint egy új autónál, ezeknél is azért be kell kopnia az alkatrészeknek. Az elején voltak nem várt meghibásodások, de a beszerzéskor olyan logisztikai és támogató csomagok köttettek, aminek keretében, mikor megkaptuk a gépeket mind a pilóta, mind a repülőműszaki állomány kapott gyártói mentorokat. Ők folyamatosan tanítanak bennünket és ha olyan hiba jön szembe, akkor a tapasztalataikat átadva átsegítenek rajta minket, így sokkal könnyebb az átállás, még a H145M-ről a H225M-re is, hiszen látni kell, hogy két teljesen más dimenzióról beszélünk.
..
bár hat évvel ezelőtt újraindult az állami légijármű vezető képzés és megvan a repülőműszaki tisztképzés is, de itt sem annyian végeznek, mint amennyire szüksége lenne a Magyar Honvédségnek. Ezzel szemben az altisztképzés viszont máshogy áll, pedig rájuk is szükség van. Jelenleg mindegy, hogy ki milyen szintű szakirányú végzettséggel kezdi a típusképzését külföldön, a végén egyforma jogosultságokkal végeznek. Az MH Altiszti Akadémián nagyjából hat évvel ezelőtt megszűnt a repülőműszaki altisztképzés és az országban, 2018-ban egyetlen helyen képeztek civil repülő-műszakikat, ez pedig a csepeli Kossuth iskola volt. Ez az intézmény nem tudta ellátni szakemberrel a Magyar Honvédséget. Ekkor álmodtunk egy nagyot és a Szolnoki Szakképzési Centrummal létrehoztunk egy repülőműszaki képzést. Ez mára olyan szintre jutott, hogy az elmúlt években nagyjából 70 fő végzett, akik közül szinte mindenki a Magyar Honvédségben dolgozik Pápán, Kecskeméten és Szolnokon. Az első időszakban csak felnőttképzés keretében vártuk az érdeklődőket, mostanra viszont már az első nappali képzés is elindult mind légijármű szerelő, mind légijármű műszerész technikus szakterületen.
..
Az újonnan megjelenő helikoptertípus egyébként képességeit tekintve, a gép súlya, mérete, szállítókapacitása – legyen az emberlétszám, külső vagy belső teher – szempontokból nézve nagyjából tudja azt, mint orosz elődje, bizonyos szempontokból nézve, melyek már a hajózó személyzet és egyes feladatok végrehajtását könnyítik, pedig jócskán túl is szárnyalja azt. Egy régi Mi-8, Mi-17-esen – kevés példától eltekintve – 150 kg-os csörlő állt rendelkezésre, addig a H225M-nél a csörlőkapacitás már közelít a 300kg-hoz, ez pedig sokkal szélesebb körű alkalmazhatóságot biztosít, főleg a gép robotpilóta rendszerét és azt figyelembe véve, hogy függésben például a fedélzeti technikus is képes a helikopter helyzetét változtatni. A H225M személyzete egyébként szintén három fő, a pilóták munkáját ugyanúgy segíti a fedélzeti technikus, mint korábban, a gép többek között, alkalmazható a különleges műveleti erők feladataihoz, tud külső terhet szállítani és BAMBY BUCKET tűzoltó ballont alkalmazni. Nem elhanyagolható a HForce fegyverrendszer és a hozzá tartozó szenzortorony nyújtotta képesség sem.
..
Simon Zsolt, belevágva a dolgok közepébe rögtön sorolni kezdte: digitális a hajtómű-ellenőrző rendszer, számítógép vezérli a hajtómű-teljesítményeket, különböző üzemmódokon saját maga szabályozza a teljesítményt, a különleges esetek sokkal egyszerűbbek, mert automatikusan figyelmeztet, sőt trendeket figyel a helikopter rendszere. Például, ha egy olajnyomás elkezd változni, de még nem éri el azt a szintet, ahol gond van, már jelzi, hogy figyeljünk oda. Nagyon sokat segít a robotpilóta, ami egészen a függésig végrehajtja a feladatot, a pilótáról leveszi ezt a terhet, így kifejezetten a feladatra tud koncentrálni. Mondjuk egy kutató-mentő feladatnál mindenki tényleg a keresésre tud figyelni, nem kell külön ellenőrizgetni, tartani a paramétereket, mert a robottal mindent be lehet állítani, be lehet programozni és akkor végigviszi a feladatot.
..
francia fél az Airbus részéről feltételeket szabott a gyári átképzéshez, minimális óraszámot, tapasztalatot. 20 fő pilóta kiképzése történt meg, volt egy hosszú elméleti típusátképzésük, ezt követte a szimulátoros képzés, jó sok szimulátor időt repültek, aki végigcsinálta a teljes programot közel 50 órát szimulátorozott még mielőtt elkezdte a repülését. Utána kezdték meg a valós repüléseket sorban: látvarepülés (VFR), műszerrepülés (IFR), éjjellátóval történő repülés (NVG), majd az oktatói képzés ugyanezekből, illetve a speciális képzések, például a külső súlyos képzés, BAMBY BUCKET képzés. A 20 főből 6-an oktatói képzést kaptak a gyártótól, ők már elérték a megfelelő repült időt, így azóta elindult a saját képzésünk is, az első hazai típusátképzést nemrégiben kezdtük, szintén tapasztalt csapatnak. A hatóság elfogadta az átképzési tematikánkat, illetve minden feltételünk megvan, az oktatási anyag, maguk a gépek és a személyzet is. Itthon jelenleg nem áll rendelkezésünkre szimulátoros képzési lehetőség, de nagyon sok helyről halljuk, hogy vannak tervek erre is. Mi nagyon támogatnánk, nagyon nagy szükségünk lenne rá! Most úgy tudunk az új típusokon (H145M, H225M) szimulátoros képzést végrehajtani, hogy visszamegyünk az Airbushoz egy cégen keresztül, aki meg tudja ezt szervezni nekünk, majd saját oktatóval ott hajtjuk végre a szimulátoros képzéseket. Ezeknél a helikoptereknél nem csak az alapképzéshez, hanem egyszerűen a fenntartáshoz is fontos a szimulátorok alkalmazása. A szimulátorokban olyan különleges esetekre való ténykedéseket is be tudunk gyakorolni, amit valós repülések során nem lehet. Ezért a szimulátorok alkalmazására nagy igény van, de ennek beszerzése rajtunk kívülálló dolog.
..
A klasszikus helikoptervezető képzés a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen kezdődik, ott a Zlin kiképző repülőgépeken megtörténik a kiválasztás, aki helikopterre megfelelő, először AS-350-esen kezd repülni. Ez a legkisebb, leghumánusabb helikopterünk, amin megszokják, megtanulják az aerodinamikát, meg a helikoptervezetési technikát, majd ezután történik a H145M képzésük és általában, akik itt jól teljesítenek és kiválasztásra kerülnek, azok ülnek át a H225M helikopterre. Ez az alap vonal, ami szerint végrehajtjuk a képzésüket. Most jelenleg azok kapták meg az első átképzést a fiatal hajózóink közül, akik már rendelkeztek szakszolgálati engedéllyel a H145M helikopterre – árulta el Simon Zsolt ezredes.
..
Az orosz technikákat úgy alakították ki, hogy a szállítóhelikopter szállító feladatokra alkalmas, persze lehetett rá nemirányított rakétát rakni, de ettől még nem volt harcihelikopter. A harcihelikoptert harci feladatokra szánták, kemény páncélzattal, erős fegyverzettel – kezdte az ezredes, majd folytatta – és jöttek a nyugati helikopterek, bennük a multifunkciós lehetőségek, a gép csak egy platform és gyorsan át lehet építeni. Egyik nap személyszállító, a következő nap kutató-mentő, aztán meg jön a harci változat, a HForce. Ugyanakkor ez a HForce rendszer és az egész platform még mindig nem harcihelikopter. Ezért említettem, hogy részben át tudjuk venni a feladatokat a régi típusoktól, de részben nem. Tehát van olyan, ami egy pici hiány, ezeket, amíg az orosz technika él és életben tartjuk, ott fog megvalósulni, azokkal a gépekkel. Részben meg tudjuk csinálni, bizonyos tűztámogatási feladatokra képesek vagyunk és képesek leszünk az új típusokkal is, de nem konkrétan ugyanazokra és ugyanúgy. Nyilván bízunk benne, hogy ebben a jövőben esetleg lesz változás. Az orosz gépek előnye is megvolt, ezeknek is megvan, az, hogy gyorsan változtatható a konfiguráció és egy adott feladatra több helikoptert rendelkezésre tudunk bocsátani
..
És ha már említettük a kutató-mentő feladatokat, beszéltünk arról is, hogy mi várható a jövőben, leváltják-e majd a Mi-17-esek helyébe lépő H145M-eket a kutató-mentő szolgálatban, vagy sem? A válasz ebben a kérdésben is összetett, egyben az új típusok multi-funkcionalitása a kulcs.

A jövőben továbbra is az a terv, hogy ami típusokkal rendelkezünk és úgymond rendelkezésre áll, hogy a szolgálatot adja, azzal fogjuk is adni. Mikor Szarajevóba ki kellett mennie a Mi-17-esnek, akkor mindkét körzetben a H145M állt be. Viszont, azt azért látni kell, hogy mikor egy típusra terhelünk rá mindent – a H145M projekttel alapvetően végeztünk, azzal befejeződött minden, az állomány legnagyobb része ki van képezve, bevettük az alapképzésbe is, tehát azon toppon vagyunk – szóval, mikor egy típus visz szinte minden feladatot, az hirtelen teher lesz. Ezért jó az, ha több platform is van, amit be tudunk vetni. Nyilván a H225M még az elején jár, hiszen még most vesszük át az összes gépet, folyamatban van a kiképzés, de ennek ellenére már végre tudunk hajtani feladatokat, így a jövőben az a terv, hogy mind a két típusra ez egy alapkészség legyen. Tehát mindenkinek képesnek kell lennie a kutató-mentő feladat végrehajtására, mindegy, hogy ő szállító, vagy harci, vagy különleges műveleti pilóta, mert egy picit benne van ez mindegyikben. Ezért speciális felkészítéseket csinálunk minden alegységnél, hogy majd bármelyik típus, amelyikre szükség lesz, be tudjon állni, attól függően, hogy melyiken lesz kisebb leterheltség. – mondta el Simon Zsolt.
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
2 028
5 471
113

..

Az új típusokon, így a H225M esetében is, már nem képzünk raktárkészleteket különböző alkatrészekből, hanem amikor látjuk, hogy érkezni fog a naptári vagy a repült idő szerinti karbantartás, akkor előtte 60-90 nappal a szükséges anyagigényeket megküldjük a német vagy a francia partnereinknek, amiket ők le fognak szállítani időre.
..
Nem igazán szerencsés ha még alap raktárkészlet sem lesz. Egy éles helyzetben nagyon ki leszünk a franciáknak szolgáltatva: ha ők nem támogatják, akkor egyszerűen nem küldenek alkatrészt a gépek hamar a földre kerülnek. Legalább néhány hónapos tartalékkészletet be kellene előre szerezni a gépekhez.
 

Busho3301

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2021. április 26.
2 835
12 158
113
Nem igazán szerencsés ha még alap raktárkészlet sem lesz. Egy éles helyzetben nagyon ki leszünk a franciáknak szolgáltatva: ha ők nem támogatják, akkor egyszerűen nem küldenek alkatrészt a gépek hamar a földre kerülnek. Legalább néhány hónapos tartalékkészletet be kellene előre szerezni a gépekhez.
Na ezért kardoskodunk sokan az orosz helik megtartása mellett, de el lettünk könyvelve kukabúvároknak...
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 896
14 606
113
Most hangzott el a légiparádé kapcsán, hogy már 144 emelésre került sor a boszniai tűzoltás során.
Szépen amortizálódik a fényességes nyugat technikája.
 

Busho3301

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2021. április 26.
2 835
12 158
113
Azokhoz alkatrészt sem tudunk venni akkor sem, ha akarunk és az üzemidejük végét járják. Mit kezdenél velük?
Én úgy tudom, hogy akiknek ez a dolga adott helyzetben meg tudnák oldani az alkatrészellátást ha nem kell különösebben foglalkozni a papírozással. Nyilván az ukrán beszerzések szűkösebbé tették a nemzetközi szinten elérhező készleteket.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 400
84 266
113
Én úgy tudom, hogy akiknek ez a dolga adott helyzetben meg tudnák oldani az alkatrészellátást ha nem kell különösebben foglalkozni a papírozással. Nyilván az ukrán beszerzések szűkösebbé tették a nemzetközi szinten elérhező készleteket.
Az így "üzemeltetett" helikoptert csak te vezesd, senki más...
 
  • Tetszik
Reactions: arcas

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 209
24 255
113
ezért kardoskodunk sokan az orosz helik megtartása mellett, de el lettünk könyvelve kukabúvároknak...
"kukabúvárok" ???
...
Nekem olyan ne sirjon, hogy nincs pénz, aki még bátran költ egy fél tucat régi (nem, nem hasznavehetetlen, de régi) heli karbantartására és reptetésére akkor, amikor a 20+16db-os új flotta kezd teljes lenni és ki kellene maxolni a kiképzést és a felszerelésüket...
 
  • Tetszik
Reactions: Blitz97

Busho3301

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2021. április 26.
2 835
12 158
113
"kukabúvárok" ???
...
Nekem olyan ne sirjon, hogy nincs pénz, aki még bátran költ egy fél tucat régi (nem, nem hasznavehetetlen, de régi) heli karbantartására és reptetésére akkor, amikor a 20+16db-os új flotta kezd teljes lenni és ki kellene maxolni a kiképzést és a felszerelésüket...
Ki kellene maxolni persze de ha megnézed fent a nyilatkozat kiemelt mondatát ahonnan elindultunk, láthatod mi szól a Mi-XX gépek megtartása mellett.
Amúgy én sosem mondtam, hogy nincs pénz. Pénz az van...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 400
84 266
113
Ki kellene maxolni persze de ha megnézed fent a nyilatkozat kiemelt mondatát ahonnan elindultunk, láthatod mi szól a Mi-XX gépek megtartása mellett.
Amúgy én sosem mondtam, hogy nincs pénz. Pénz az van...
Nincs bennük repült idő és ez a legkisebb bajuk. Azok a helikopterek olyanok, mintha 2024-ben egy Trabantot reszelgetnél.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
10 287
34 934
113
Ki kellene maxolni persze de ha megnézed fent a nyilatkozat kiemelt mondatát ahonnan elindultunk, láthatod mi szól a Mi-XX gépek megtartása mellett.
Amúgy én sosem mondtam, hogy nincs pénz. Pénz az van...
Szerintem az nem az új gépek hibája, hogy a vezetés nem tanult semmit a covidból... Jelesül, hogy valamennyi alkatrésznek mindig kell lennie raktáron, mert ha beüt a szar akkor nem fognak küldeni egyhamar... Ez alól max az lehet kivétel amit Gyulán le tudnak gyártani.
 

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
3 859
13 100
113
Szerintem az nem az új gépek hibája, hogy a vezetés nem tanult semmit a covidból... Jelesül, hogy valamennyi alkatrésznek mindig kell lennie raktáron, mert ha beüt a szar akkor nem fognak küldeni egyhamar... Ez alól max az lehet kivétel amit Gyulán le tudnak gyártani.
Talán nem ártana olyan alkatrész és logisztikai szerződést kötni ami ezt biztosítja…meg az se ártana ha néha oda csapjanak az asztalra mikor valamelyik partnert ezt leszarja khm :)
 

Busho3301

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2021. április 26.
2 835
12 158
113
Nincs bennük repült idő és ez a legkisebb bajuk. Azok a helikopterek olyanok, mintha 2024-ben egy Trabantot reszelgetnél.
Tudok róla, de lennének megoldások (a gyártó negligálásával) a hosszabbításra, javításra, illetve a modernizációra is. De "Trabant" állapotban is a "van valamink" és a "nem jött meg a cucc nem repülünk" közötti különbséget jelenthetik. Nyilván fegyver (is) kellene, vannak noninvazív, integrációs átalakítást nem igénylő lehetőségek.
Értelemszerűen szükségmegoldás, csúnyán néznének az oroszok és nem felelne meg minden adminisztrációs követelménynek.
 

Busho3301

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2021. április 26.
2 835
12 158
113
Szerintem az nem az új gépek hibája,
Nem hibáztatom a két típust semmiért, egyszerűen mellettük indokoltnak tartanám a redundanciák kialakítását a lehető legkevesebb külső függelmi viszony mellett. Ez utóbbit nem lehet nullára csökkenteni (egyhamar) de törekedni érdemes rá.
 
  • Tetszik
Reactions: Littlejohn

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 337
96 700
113
Szerintem az nem az új gépek hibája, hogy a vezetés nem tanult semmit a covidból... Jelesül, hogy valamennyi alkatrésznek mindig kell lennie raktáron, mert ha beüt a szar akkor nem fognak küldeni egyhamar... Ez alól max az lehet kivétel amit Gyulán le tudnak gyártani.
Éppen azt írják, hogy az orosz típusokhoz képest sokkal egyszerűbb és gyorsabb az Airbusokat karbantartani még raktárkészlet nélkül is. A vezetés olyan szerződést kötött a logisztikai csomagban, hogy 2-7 nap a beérkezési idő, max. 21 nap nem várt esetben. Ez az oroszoknál 180 nap is volt, már ha jött.

Tehát békeidőben ez költségtakarékos raktározást hoz, ami az iparban is van.

Nem várt esetre kell a raktárkészlet. Sőt speckó raktár, ami biztosítja a hőmérsékletet, páratartalmat, hogy éljen mondjuk a tárolt hajtómű garanciája. Lesz ilyen az új hangárkomplexumban.

Ez mindig egy költség vs, biztonság játék.
Jó a minél nagyobb raktárkészlet, de égetheti is fölöslegesen a büdzsét. Itt valóban a gyulai alkatrészek a legjobb példa, ami szinte minimális raktározással mehet, ezért is volt fontos ez a gyár, míg más, akár nagyobb költségű tárolás meg szükséges.
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74 and Venom85