A BTR nem B-52.
Anno az általam imádott, számomra mai napig gyönyörű Nagypolszkim korszerűsítésén morfondírozgattam.
Apró fejlesztéseket végrehajtottam rajta /fordulatszámmérő, elektronikus gyújtás, áthangolt kipufogórendszer, plusz hangszigetelés stb./
http://nepitelet.hu/autok/fso_fsm/125p/nagypolak_-_a_gep/
S persze gondolkoztam komolyabb átalakításokon: ötsebességes váltó, hangolt szívócsőrendszer(!), vagy 1.6-os befecskendezős Polonez motor, netán az 1.5-ös turbo (gyakorlatilag egy alapmotorról beszélünk.)
Netán valami korszerűbb - pl. Mirafiori - kompatibilis Fiat blokk...
Aztán az akkor menő extrákon is agyaltam: központi zár, elektromos ablakemelő (nagyhifi az volt, konkrétan kétszer annyit ért, mint az autó; nászajándékba kaptuk).
Na meg pl. az esőelvezetőket is legszívesebben leflexeltem volna a szélzaj miatt, meg áramvonalas spoilerek, kötények is voltak az álomlistán.
Persze a gondolatmenet vége mindig oda lyukadt ki, hogy továbbra is lesz egy olyan kasznim, aminek a légellenállása nagyobb, mint egy kétajtós ruhásszekrényé - nyitott ajtókkal(!), a hátsó futómű merev tengely laprugóval, ami pazar úttartást biztosít - a Ladához viszonyítva.
Az egész - imádott - jószágban, ami ért valamit, az a kiválóan behangolt fékerőelosztóval bíró, tényleg nagy teljesítményű négytárcsás fékrendszer volt.
Irgalmatlanul terhelhető és kiszámítható volt.
Szóval a BTR is ilyen, nekem mai napig tetszik formailag, csak azok a makacs adottságai ne lennének, amik akkor is megmaradnak, ha térhajtóművet teszünk bele, meg légpárnát alá...
"Nemrégmúlt" lelkes-ifjúkorom második autója egy Lada/Zsiguli volt, mint akkoriban arra (a környéken) szinte mindenkinek!
Az 1200-es tudta az 1500 teljesítményét mert a motort "áthangoltam" az eredeti SzU 86 oktánosról (már nem is árulták), 92-esre, és "elektronizáltam" a gyújtást. "Kis" hangszigetelés után a "legnyugatibb"(közeli teljesítményű), keleti autó volt a környéken!
Minősítési "protokol":
a "környék alfahímje"-szőkét egyszer hazavittem szívességből.
2 hét múlva a "srác"-nak el kellett adni az "ezerötöst" és venni egy Opelt, hogy megmaradjon az "arca"!
Dícséret volt, jól esett! ( )
Visszatérve: a hibás koncepció alapján megvalósitott (nevén nevezve:elb@szott) konstrukciót: BTR-80, -80A), -mivel kidobni túl sok van belőle-, arra kell használni amire jó: "messze" a harcoló alakulatok mögötti, biztosító/támogató technikát/eszközt hozni/vinni, müködtetni.
Pl:
- rövidtávú csapatlégvédelmet(lengyelek gyártanak ),
- rakéta-tüzérséget(30-70km-es BM-21, jéééé: a lengyelek gyártják),
- páncélvadászt( ATGM, "ismét" jéééé ...)
- mobil aknavetős (jéééé, ezt még Mi is tudnánk???, HüB+ ).