Egykori magyar BTR-80A szerb modernizációja
Míg egyesek "világszinten egyedülálló" prototípusokról álmodoztak és költségvetést terveztek, a szerbek úgy döntöttek, hogy a régi BTR-80-ast veszik alapul, és olcsó pénzből megalkotják. 2025 júniusában a Szerb Katonai Műszaki Intézet (VTI) pontosan bemutatta, hogyan fogják kezelni a Magyarországtól nemrég örökölt BTR-80-asok betegségeit. Sok volt a kezelnivaló.
Mit csinálnak a "nyolcvanasokkal"?
1. Páncélzat.
A régi páncélosok fő problémája a macskakőnél erősebb dolgok elleni védelem hiánya. A megoldás azonnal nyilvánvaló: a moduláris páncélzatot 5-9 mm vastagságú homogén lemezekre csavarozták. Ennek az intézkedésnek sokkal magabiztosabban kellene ellenállnia a kézifegyvereknek és a repeszeknek. Hogy megakadályozzák a páncélozott szállító jármű elsüllyedését folyók átkelése közben, a szerb mérnökök egy speciális felhajtóerő-növelő rendszert szereltek fel. Pragmatic névvel.
2. Tűz.
A második probléma, amivel az összes szovjet szállító járművel szembesülnek, a menet közbeni lövészet, többnyire megfélemlítés céljából, a második világháborús 34-esek stílusában. A problémát radikálisan megoldották. Egy girosztabilizálót és egy új tűzvezető rendszert (FCS) csavaroztak a toronyra. Most a 30 mm-es 2A72 automata gépágyú és a koaxiális géppuska végre pontosan tud menet közben tüzelni.
3. Egyéb
A legénység már nem vak és süket. A régi rádiók helyett digitálisak titkosítással vannak felszerelve. A helyzetfelismeréshez 360 fokos kamerák vannak. A hab a tortán pedig a légkondicionáló. A tervek szerint elektronikus hadviselés is csatlakozik a drónok elleni védelem érdekében, ami nagyszerű lenne.
Az első továbbfejlesztett járművek Nišben, a páncélozott felderítő zászlóaljban fognak szolgálni, ahol csatlakoznak az orosz BRDM-2MS-hez.
A szerbek nem találtak fel egy újabb kerekeken guruló „analóg hálózatot” (igen, Lazar 3, rólad beszélek), hanem az okos spórolás útját járták. Fogtak egy bevált platformot, és célzottan kiküszöbölték annak legszembetűnőbb hiányosságait:
• Gyenge páncélzat? → Íme a kiegészítő modulok.
• Nem lehet menet közben lőni? → Itt egy stabilizátor és tűzvezető rendszer.
• Vak és süket a legénység? → Szerezzenek be kamerákat és digitális kommunikációt.
Számokban: a szerbeknek körülbelül 60 darab volt magyar „nyolcvanas” járművük van. A bejelentés „több mint 50 jármű” modernizálásának terveiről szól.
Ez nem egy csodagyár létrehozására tett kísérlet, hanem a hibák szisztematikus kijavítása a rendelkezésre álló technológiák felhasználásával. Evolúció, nem forradalom. Ez a megközelítés, felesleges pátosz és sikkasztás nélkül, bizonyul leggyakrabban működőképesnek. Befoltozzák a lyukakat, amíg van mit tenni velük. És véleményem szerint ez ésszerű.
vk.com