• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
7 456
16 993
113
Igen. Azért ez már a totális beleszarás. Régebben ha már ködösíteni akartak, megadták a módját, ha kellett, törvényt módosítottak éjfélkor - most meg jönnek ilyen szánalmas makogással. Színvonal a béka valaga alatt már.
Szerinted az esetről hany magyar hallott?

Hányatt èrdekel?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 849
91 248
113
Na ledobom a lomis atomot!!!
FB-IMG-1755499933876.jpg
FB-IMG-1755499942221.jpg
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
32 321
142 135
113
Na ledobom a lomis atomot!!!
FB-IMG-1755499933876.jpg
FB-IMG-1755499942221.jpg
Serbian modernization for the BTR-80

While some dream and saw budgets on "unique in the world" prototypes, the Serbs decided to take the old BTR-80 and bring it to mind on a budget.

In June 2025, the Serbian Military Technical Institute (VTI) showed how exactly they are going to fix the well-known sores of the BTR-80s they recently inherited from Hungary. And there is a lot to fix there.

What do they do with the "eighty"?

1. Armor. The main problem of old APCs is the lack of protection from anything more powerful than armor-piercing rifle-caliber rounds. The solution is immediately obvious: modular armor was bolted onto homogeneous sheets with a thickness varying from 5 to 9 mm. This measure should withstand small arms and shrapnel much more confidently. The most interesting thing is that, having hung itself with iron, the machine did not turn into an anchor. To prevent the APC from sinking while crossing rivers, Serbian engineers have rigged up a special buoyancy enhancement system. Pragmatic.

2. Firepower. The second pain point of all Soviet APCs is shooting on the move. The problem has been solved radically. A gyrostabilizer and a new fire control system have been installed on the turret. Now the 30-mm 2A72 automatic cannon and the coaxial machine gun can finally fire accurately on the move.

3. The crew is no longer blind and deaf. Instead of old radios, there are digital ones with encryption. For situational awareness, there are 360-degree cameras. And the cherry on the cake is air conditioning. The plans also promise to add an electronic warfare system to protect against drones, which would be great.

The first pumped-up vehicles will go to serve in Niš, in the armored reconnaissance battalion, where they will keep company with the Russian BRDM-2MS.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 736
16 899
113
In June 2025, the Serbian Military Technical Institute (VTI) showed how exactly they are going to fix the well-known sores of the BTR-80s they recently inherited from Hungary.
Hát ez sem az eladásra utal...
To prevent the APC from sinking while crossing rivers, Serbian engineers have rigged up a special buoyancy enhancement system. Pragmatic.
Erre nagyon kíváncsi vagyok, hogy hogyan oldották meg, a többit el tudom képzelni.
Új motort tettek -e bele?
 
  • Tetszik
Reactions: endre

32karakter

Well-Known Member
2011. február 21.
2 302
4 764
113
Isten mentsen minket az ilyenektől.
A felpancelozas eléggé gyer, a kamerazas és a stabilizált fegyver az azért jó lehet, szinte garantált a hajtáslánc csere - ha az nincs, akkor az egesz kuka...de:
Nekem nem nagy szivszerelmem ez a gép - teljes szívemnel.gyulolom - de a.szerbek kb kihozzák belőle a maximumot: eleve felderítő zászlóaljba teszik, gyanús nekem, hogy nem klasszikus APC szerepben (beleraknak egy kisebb méretű felderítő csoportot deszantnal, ami talán el is fér)... Kb mint mi a gidrant.

SZoval ok most szarbol ha nem is várat, de egy kis kunyhót megépítették.
Aztán persze kiderül
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
21 037
36 753
113
Őszintén szólva ezt lehet kihozni ebből a gépből.
Az alap elrendezésből eredő problémákat nem javítja de az alap harcértéket azért megemeli masszívan.
Egyébként voltak,vannak BTR modernizációs csomagok.Oroszok,ukránok (BTR-3 lényegében helyi modernizált BTR-80),zsidó,dél afrikai.Meg jópár helyi mókolás.
085d5fc78757a901ebee363f1d2a6999927bcbf3.jpeg
Zimbru_2000.jpg
fg_1752600-idr-1859.tmb-1170x650.jpg

Szerintem a csúcsok a kubaiak a BTR mókolásban.Bár ők még a BTR60an mókolták mindenféle képpen,amit csak el lehet képzelni

1620041214930-png.19874
 

J.G.

Well-Known Member
2023. április 11.
3 217
10 170
113
Őszintén szólva ezt lehet kihozni ebből a gépből.
Az alap elrendezésből eredő problémákat nem javítja de az alap harcértéket azért megemeli masszívan.
A fő problémám az, hogy a valódi harcértéke így is a béka segge alatt van egy patriához, parshoz, vagy armahoz képest.
Viszont a vezetésünk ezzel kipipáltnak tekintené a képességet a következő 15-20 évre.
Inkább ne legyen semmi tűzoltás, égjen a körmükre a probléma.
Az ország sorsa úgysem ezen múlik, hanem sokkal fontosabb dolgokon, amikbe szintén beleszarnak.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 736
16 899
113
Őszintén szólva ezt lehet kihozni ebből a gépből.
Az alap elrendezésből eredő problémákat nem javítja de az alap harcértéket azért megemeli masszívan.
Ennél jóval többet.
Level IV páncélzat (14.5 hárítása), meg amiker írtam neked.
Egyébként voltak,vannak BTR modernizációs csomagok.Oroszok,ukránok (BTR-3 lényegében helyi modernizált BTR-80),zsidó,dél afrikai.Meg jópár helyi mókolás.
085d5fc78757a901ebee363f1d2a6999927bcbf3.jpeg
Zimbru_2000.jpg
fg_1752600-idr-1859.tmb-1170x650.jpg

Szerintem a csúcsok a kubaiak a BTR mókolásban.Bár ők még a BTR60an mókolták mindenféle képpen,amit csak el lehet képzelni

1620041214930-png.19874
Egy teljesen új fejlesztés, nem modernizáció.
"Although somewhat similar in appearance to the Soviet BTR-80, the BTR-3U is an all-new production vehicle rather than an update of the existing in-service vehicle.[6]"
https://en.wikipedia.org/wiki/BTR-3
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
32 321
142 135
113
Ennél jóval többet.
Level IV páncélzat (14.5 hárítása), meg amiker írtam neked.
Hát így amúgy hogy plusz tíz milit kapott a páncél lehet megfogja szemből a 14.5-est.
De a szerbek ezt olcsón akarták megoldani. Ezért lennék kíváncsi a motorra.
(bár ők a kamaz motorokhoz hozzáférnek nem?)

A szerbek BRDM 2M-jei:
According to the Serbian military that received such modernized BRDM-2s, the BRDM-2MS’ basic hull features the frontal, side, and belly protection of 14mm, 7mm, and 8mm of armored steel, respectively. The vehicle’s body has been reinforced by 6mm appliqué armor plates, providing almost all-round protection against 7.62 mm and 12.7 mm bullets. The vehicle’s frontal arc protects against 14.5 mm bullets fired at a distance of 300 m.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 736
16 899
113
Hát így amúgy hogy plusz tíz milit kapott a páncél lehet megfogja szemből a 14.5-est.
De a szerbek ezt olcsón akarták megoldani. Ezért lennék kíváncsi a motorra.
(bár ők a kamaz motorokhoz hozzáférnek nem?)

A szerbek BRDM 2M-jei:
According to the Serbian military that received such modernized BRDM-2s, the BRDM-2MS’ basic hull features the frontal, side, and belly protection of 14mm, 7mm, and 8mm of armored steel, respectively. The vehicle’s body has been reinforced by 6mm appliqué armor plates, providing almost all-round protection against 7.62 mm and 12.7 mm bullets. The vehicle’s frontal arc protects against 14.5 mm bullets fired at a distance of 300 m.
Ha új hajtáslánc lesz, akkor az szerintem Daimler-Benz alapú lesz.
Már korábban átálltak a nyugati motorokra.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and krisss

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
21 037
36 753
113
Asszem Deutz is van náluk valamiben.
Illetve a milosokban Cummins ISB 3000 és Allison váltó van.
TAMokban volt Deutz motor,meg a BOV páncélkocsikban.Lazar 1ben még a régi Merci liszensz van.BVPben egy franci V8 liszensz volt eredetileg,de azthiszem a modernizáltba kicserélték.
Saját motorjaik 40,vagy mégtöbb éves technológiák.Modern motort importálniuk kell.
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
49 758
89 975
113
Egykori magyar BTR-80A szerb modernizációja

Míg egyesek "világszinten egyedülálló" prototípusokról álmodoztak és költségvetést terveztek, a szerbek úgy döntöttek, hogy a régi BTR-80-ast veszik alapul, és olcsó pénzből megalkotják. 2025 júniusában a Szerb Katonai Műszaki Intézet (VTI) pontosan bemutatta, hogyan fogják kezelni a Magyarországtól nemrég örökölt BTR-80-asok betegségeit. Sok volt a kezelnivaló.

Mit csinálnak a "nyolcvanasokkal"?

1. Páncélzat.
A régi páncélosok fő problémája a macskakőnél erősebb dolgok elleni védelem hiánya. A megoldás azonnal nyilvánvaló: a moduláris páncélzatot 5-9 mm vastagságú homogén lemezekre csavarozták. Ennek az intézkedésnek sokkal magabiztosabban kellene ellenállnia a kézifegyvereknek és a repeszeknek. Hogy megakadályozzák a páncélozott szállító jármű elsüllyedését folyók átkelése közben, a szerb mérnökök egy speciális felhajtóerő-növelő rendszert szereltek fel. Pragmatic névvel.

2. Tűz.
A második probléma, amivel az összes szovjet szállító járművel szembesülnek, a menet közbeni lövészet, többnyire megfélemlítés céljából, a második világháborús 34-esek stílusában. A problémát radikálisan megoldották. Egy girosztabilizálót és egy új tűzvezető rendszert (FCS) csavaroztak a toronyra. Most a 30 mm-es 2A72 automata gépágyú és a koaxiális géppuska végre pontosan tud menet közben tüzelni.

3. Egyéb
A legénység már nem vak és süket. A régi rádiók helyett digitálisak titkosítással vannak felszerelve. A helyzetfelismeréshez 360 fokos kamerák vannak. A hab a tortán pedig a légkondicionáló. A tervek szerint elektronikus hadviselés is csatlakozik a drónok elleni védelem érdekében, ami nagyszerű lenne.

Az első továbbfejlesztett járművek Nišben, a páncélozott felderítő zászlóaljban fognak szolgálni, ahol csatlakoznak az orosz BRDM-2MS-hez.

A szerbek nem találtak fel egy újabb kerekeken guruló „analóg hálózatot” (igen, Lazar 3, rólad beszélek), hanem az okos spórolás útját járták. Fogtak egy bevált platformot, és célzottan kiküszöbölték annak legszembetűnőbb hiányosságait:

• Gyenge páncélzat? → Íme a kiegészítő modulok.
• Nem lehet menet közben lőni? → Itt egy stabilizátor és tűzvezető rendszer.
• Vak és süket a legénység? → Szerezzenek be kamerákat és digitális kommunikációt.

Számokban: a szerbeknek körülbelül 60 darab volt magyar „nyolcvanas” járművük van. A bejelentés „több mint 50 jármű” modernizálásának terveiről szól.

Ez nem egy csodagyár létrehozására tett kísérlet, hanem a hibák szisztematikus kijavítása a rendelkezésre álló technológiák felhasználásával. Evolúció, nem forradalom. Ez a megközelítés, felesleges pátosz és sikkasztás nélkül, bizonyul leggyakrabban működőképesnek. Befoltozzák a lyukakat, amíg van mit tenni velük. És véleményem szerint ez ésszerű.