[HUN] Ejder Yalcin / Gidrán 4x4

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Gyurma

Well-Known Member
2019. január 30.
949
1 666
93
Igen, éppen ezért lehet a festékben is elbaszarintás a részükről mert jellemzően felületes munkát végeznek általában, nem a műszaki részén, hanem sorjás, szarul elevezetett kábelek, szar illesztések, szigetelések ezekre nemigen figyelnek oda és rájuk kell koppintani miatta de a gép maga nem rossz, sőt.
Egyébként ezek a Gidránok hova fognak majd kerülni?
 
H

Hummen23

Guest
Bocs, itt is linkelte valaki, amikor a RM közzétette a festési mintát.-ha jól emlékszem a tatai alakulat facebook oldalának a bejegyzése volt megosztva- aztán jött a meglepetés...
 
  • Tetszik
Reactions: Király Fika

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 909
72 924
113
Ezzel a "mindent szépen szabványosra álcázunk" baromsággal óvatos lennék, mert fotós körökben már most is vannak olyan programok, amik megadott("Szabványosított") színek kombinációit tudják keresni.
A "Nagyok"(Kina, oroszok, USA,...) optikai rendszerei lehet, hogy (titkosítva) már most is tudják ezt, és ezek a technológiák egyre olcsóbbak, mindenki számára hozzáférhetőek (civilek), ezért ez egységes álcázás pont a legárulkodóbb lehet, akár egy célkereszt Leokon/egyebeken.

Én ezt az egységes/szabványos álcázást erősen megnézetszém szakértőkkel az új generációs optikai és mesterséges inteligencia kombinációk korszakának kezdetén. Vagyis kb: "napjainkban" ! ! !
Epp erre gondoltam en is. Hogy ez aztan mennyire tudatos a HM-nel az pasz. Viszont tok egyszeru megkulonboztetni az ellenseg jarmuveit ha azok ugyanolyan szinuek. Egy kicsit bonyodalmas ez a szinkavalkad a Honvedsegnel, MAN teherauto sima zold, Mi-8 tehenmintas, Mi-24 sotetszurke, Leo az olyan minden maradek festekbol egy kicsit, ez a Gidran meg olyan turki-tarka. Na ezt tanulja be valaki a tuloldalon.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 909
72 924
113
Hm... tehat a KMW altal megadott tervezett festesmintat a KMW talalta ki?
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 126
113
Ha a Gidránokon látható festés marad a Honvédség új festése, akkor szerintem elégedettek lehetünk. A Nurol fotózgatta az nms-t terepen ezzel a festéssel:




Láthatóan jól működik.

Szavazhatnánk a dologról.
Ki az aki:
A leókon láthatót preferálja 1.
Gidránok 2.
Más 3.


Elsőnek szeretném kijelenteni, hogy én eléggé egyetértek azon állásponttal, hogy túl nagy jelentősége nincs a festés színének (hacsak nem valami nagyon rikító és természetellenes színekből áll) egy ilyesféle harcjármű esetén (mivel, ha tényleg komoly álcázásra van szükség, akkor a multispektrális álcázóeszközökkel, mint pl. a Saab Barracuda, semmilyen festés nem veheti fel a versenyt). Szóval a török járművek festése sem sem túl vészes szerintem. Annyi van, hogy engem irritál a magyar "boci minta/színek" és ezeken a török járműveken ez köszön vissza, de ez személyes ügy főleg (gyakorló ruhánál már más tészta, ott már tényleg valóban hátrányos az a "szar").
Másodiknak pedig azt hogy, mint egy másik topikban írtam, a digitális fényképezővel készített és esélyesen még utómunkázott képek alapján nem érdemes túl messzemenő következtetéseket levonni.

Na és akkor, ha már Yörük. Láttad ezt a posztot.


Nézd meg mégegyszer alaposan a képeket. Az egyszerűség/könnyebb észlelhetőség miatt nézd azt, hogy a képeken a járművek fegyvertornyán a zöld milyen szépen harmonizál az aktuális képen a háttér zöldjével. Majd vesd össze a tornyok zöldjét az összes képen, azt, hogy ennek az elvileg egyforma színű részelemnek mennyire azonos a színe az eltérő képeken. A következtetést rád bízom. :)

Az a festés története, hogy nem tudjuk mi a hivatalos festés. Leopárdok esetében a tataiak megadták a RAL kódokat. Elvileg akkor az a hivatalos ? Tehát a török festés nem hivatalos ? Akkor miért vették így át ? Netán ez a jobb festés, így döntöttek az illetékesek ? Akkor mikor festik át a Leopárdokat ? Mert nekem csak annyi lenne logikus ebben a történetben, hogy a Honvédség minden harc és gépjárműve azonos álcázófestést kapjon. Ma már talán minimumként ennyi elvárható lenne.


"Mert nekem csak annyi lenne logikus ebben a történetben, hogy a Honvédség minden harc és gépjárműve azonos álcázófestést kapjon."

Szerintem pont ez visz téged félre ebben a sztoriban. Valóban így lenne logikus, na de "ahol a kockát gurítják, a gömböt meg cipelik"?
Szóval szerintem az van, hogy vagy simán más mintával/színnel rendelték, avagy érdektelenség okán rábólintottak a törökök ajánlatára.

Ez valószínűleg így is van, csak a RAL színrendszer önmagában kevés, emiatt lehet akkora különbség a Leopard 2A4 tervezett és valóságos színei között. A RAL rendszerben (1927-től) összesen 165, de maximum 185 szín van.

Amiket RAL kódokat megadtak, azok sem egyeztek a látványterveken szereplő színekkel, hanem a megérkezett leokkal.
Szóval egyértelműen elbaszták ezt a nagyon egyszerű feladatot.


Na de a Leo 2 A4-esek tervezett színeiről mit tudunk? A tataiak kitettek egy (fantázia) grafikát, amiről azt sem tudjuk, hogy ki készítette (úgy értem, a KMW/megbízottja, vagy egy lelkes tatai honvéd, stb.). Én ezt nem nevezném "tervezett színeknek". Amit én tudok, az az, hogy a KMW által megadott RAL színeknek az én vaksi szemeim és TN monitorom szerint megfelelnek a leszállított Leók színei.
 

Tegin

Well-Known Member
2020. június 2.
400
1 332
93
Legfőbb ideje lenne egy önálló honvédségi szinezős topiknak, mert lassan nem lehet érdemi infót találni a vasakról. (Nem én leszek az, aki megcsinálja, csakazértsem :hadonaszos: )
Értem én, hogy légy került a levesbe, de azért ami itt megy ennek kapcsán, az aránytalan.

Olyan érzésem van lassan böngészés közben, mintha konkrétan ezek érkeztek volna hozzánk: :)
thumbs_b2_328006bd4738c9fa4507c272d98dc80f.jpg
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 215
24 295
113
Legfőbb ideje lenne egy önálló honvédségi szinezős topiknak, mert lassan nem lehet érdemi infót találni a vasakról. (Nem én leszek az, aki megcsinálja, csakazértsem :hadonaszos: )
Értem én, hogy légy került a levesbe, de azért ami itt megy ennek kapcsán, az aránytalan.

Olyan érzésem van lassan böngészés közben, mintha konkrétan ezek érkeztek volna hozzánk: :)
thumbs_b2_328006bd4738c9fa4507c272d98dc80f.jpg
Pontosan így érzem én is. Sok hűhó semmiért...avagy oldalak telnek meg a semmiről.
 

Laci1970

Well-Known Member
2016. július 23.
1 760
3 195
113
Legfőbb ideje lenne egy önálló honvédségi szinezős topiknak, mert lassan nem lehet érdemi infót találni a vasakról. (Nem én leszek az, aki megcsinálja, csakazértsem :hadonaszos: )
Értem én, hogy légy került a levesbe, de azért ami itt megy ennek kapcsán, az aránytalan.

Olyan érzésem van lassan böngészés közben, mintha konkrétan ezek érkeztek volna hozzánk: :)
thumbs_b2_328006bd4738c9fa4507c272d98dc80f.jpg
És ugyanaz az értelmetlen duma megy folyamatosan. Ezen a nyavajas színen kivülül nagyobb bajunk ne legyen
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 550
18 885
113
Legfőbb ideje lenne egy önálló honvédségi szinezős topiknak, mert lassan nem lehet érdemi infót találni a vasakról. (Nem én leszek az, aki megcsinálja, csakazértsem :hadonaszos: )
Értem én, hogy légy került a levesbe, de azért ami itt megy ennek kapcsán, az aránytalan.

Olyan érzésem van lassan böngészés közben, mintha konkrétan ezek érkeztek volna hozzánk: :)
thumbs_b2_328006bd4738c9fa4507c272d98dc80f.jpg
Szerintem ez is el van ba....a!
Biztos a fehéregyensúly...., az tehet mindenről....
:D

Viszont a két járműről azért már lehet sejteni egy-két dolgot.
Azt gondolom, hogy az NMS jobb jellemzőkkel rendelkezik, hosszabb távon szerintem életképesebb.
Egy ilyen járgánynál fontos a terepjáró képesség azt pedig befolyásolja egy-két (ismert) jellemző.
A kerék hátránya a nagy talajnyomás, a Gidrán esetében (395/85 R20 gumikkal) ez kb. 2,44-3,14 kg/cm2. Az NMS esetében (365/85 R20) ez 2-2,4 kg/cm2. Érdekességként a BTR 80-as (KPVT gpu, 13,6 t), 13.00 R18-as gumi) talajnyomása a gjmü/166. szerint 2,3-3,7 kg/cm2. Ami kicsit furcsa, tekintve, hogy hasonló tömeg dupla annyi kerékre oszlik el.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 045
14 049
113
Szerintem ez is el van ba....a!
Biztos a fehéregyensúly...., az tehet mindenről....
:D

Viszont a két járműről azért már lehet sejteni egy-két dolgot.
Azt gondolom, hogy az NMS jobb jellemzőkkel rendelkezik, hosszabb távon szerintem életképesebb.
Egy ilyen járgánynál fontos a terepjáró képesség azt pedig befolyásolja egy-két (ismert) jellemző.
A kerék hátránya a nagy talajnyomás, a Gidrán esetében (395/85 R20 gumikkal) ez kb. 2,44-3,14 kg/cm2. Az NMS esetében (365/85 R20) ez 2-2,4 kg/cm2. Érdekességként a BTR 80-as (KPVT gpu, 13,6 t), 13.00 R18-as gumi) talajnyomása a gjmü/166. szerint 2,3-3,7 kg/cm2. Ami kicsit furcsa, tekintve, hogy hasonló tömeg dupla annyi kerékre oszlik el.


Van is egy évekkel ezelőtti tanulmány, hogy a BTR-jeink tulajdonságai, alkalmazhatósága nagyságrendekkel javuna, ha egy kicsit nagyobb méretű civil gumikat és a hozzá módosított keréktárcsát használnák.
Az "új" kombináció ráadásul sokkal olcsóbb, mint a jóval rosszabb minőségű, rosszabb tulajdonságú és kisebb élettartamú "gyáriak".

Ott szerepelt is --emlékeim szerint--, hogy az új gumikkal sokkal jobb mint az országúti, mint a terep tulajdonság és kisebb a fajlagos talajnyomás. (...ezt a lehetőséget ki lehetne aknázni további páncélzat, vagy fegyverzet beépítésére !!! )

A dolog utóéletéről nem tudok, de túl sok jót(előrelépést) nem sejtek.


Asszem' ott is --meg máskor/másutt is-- írtam, hogy az egységesítés miatt érdemes lenne megvizsgálni, hogy a törökök futómű elemeit(Gumiabroncsot is ha megfelelő) lehetne-e használni(átépíteni). A fékrendszer, is akár ... :rolleyes:
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 550
18 885
113
Van is egy évekkel ezelőtti tanulmány, hogy a BTR-jeink tulajdonságai, alkalmazhatósága nagyságrendekkel javuna, ha egy kicsit nagyobb méretű civil gumikat és a hozzá módosított keréktárcsát használnák.
Az "új" kombináció ráadásul sokkal olcsóbb, mint a jóval rosszabb minőségű, rosszabb tulajdonságú és kisebb élettartamú "gyáriak".

Ott szerepelt is --emlékeim szerint--, hogy az új gumikkal sokkal jobb mint az országúti, mint a terep tulajdonság és kisebb a fajlagos talajnyomás. (...ezt a lehetőséget ki lehetne aknázni további páncélzat, vagy fegyverzet beépítésére !!! )

A dolog utóéletéről nem tudok, de túl sok jót(előrelépést) nem sejtek.


Asszem' ott is --meg máskor/másutt is-- írtam, hogy az egységesítés miatt érdemes lenne megvizsgálni, hogy a törökök futómű elemeit(Gumiabroncsot is ha megfelelő) lehetne-e használni(átépíteni). A fékrendszer, is akár ... :rolleyes:
Ez azon kevés innováció egyike volt, aminek lett eredménye. Az 5-ös dandár BTR-jeit elkezdték átgumizni a 365/85 R20-as méretre, egyébként talán pont török példa alapján, ugyanis a török határőrség ugyanúgy beszopott a BTR gumikkal mint mi.
Ezek valóban olcsóbbak, mert nagy szériában, több gyártó által (Michelin, Goodyear, stb) kínált gumi. Terhelhetőségük is nagyobb, ami az élettartamot is növeli, ezáltal az üzemeltetési költségeket csökkenti.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 550
18 885
113
A camo miatt elégedetlenkedők kedvéért a két török jármű menetjellemzőivel kapcsolatban szeretném megosztani az észrevételeim.
Feltűnő, hogy a Gidrán magasabb, viszont a tengelytávolsága rövidebb. Ennek nagy jelentősége lehet a menetdinamikai tulajdonságai szempontjából.
Ejder_Yalcin_4x4_tactical_wheeled_armoured_combat_vehicle_Nurol_Makina_line_drawing_blueprint_925_001.jpg


1493990835_nurus-nms-4x4-techs.png


A nagyobb jármű tengelytávolsága kisebb, rövidebb (3100 mm, de valahol 3250-et írnak, szemben a 3450 mm-rel). Az NMS tömegközéppontja biztos, hogy alacsonyabb, így azt gondolom, hogy sokkal kevésbé hajlamos hosszirányú belengésre, bukdácsolásra, ezért stabilabb menet közben, illetve nagyobb sebességre képes terepen. Ennek van jelentősége, hisz sajnos van tapasztalatunk magas építésű MRAP-ekkel.
Ha már gumikerekes, akkor a 100 km/h fölötti sebesség kihasználásához igenis fontos a borulás érzékenység. Ránézésre is, de a számok alapján is az NMS sokkal jobb menetdinamikai jellemzőkkel rendelkezik, mind országúton, mind terepen.

Egy másik jellemző a fajlagos teljesítmény, melynek úgyszintén mind terepen, mind burkolt úton van jelentősége. A Gidrán kb. 15,2-19,7 KW/t, az NMS kb. 18,3-22 KW/t értékkel bír, utóbbi gyorsabb is (140 km/h vs. 120 km/h). A BTR-80 fajlagos teljesítménye kb. 14 KW/t és 85-nél többel csak szakadékban megy.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 150
130 393
113
Van is egy évekkel ezelőtti tanulmány, hogy a BTR-jeink tulajdonságai, alkalmazhatósága nagyságrendekkel javuna, ha egy kicsit nagyobb méretű civil gumikat és a hozzá módosított keréktárcsát használnák.
Az "új" kombináció ráadásul sokkal olcsóbb, mint a jóval rosszabb minőségű, rosszabb tulajdonságú és kisebb élettartamú "gyáriak".

Ott szerepelt is --emlékeim szerint--, hogy az új gumikkal sokkal jobb mint az országúti, mint a terep tulajdonság és kisebb a fajlagos talajnyomás. (...ezt a lehetőséget ki lehetne aknázni további páncélzat, vagy fegyverzet beépítésére !!! )

A dolog utóéletéről nem tudok, de túl sok jót(előrelépést) nem sejtek.


Asszem' ott is --meg máskor/másutt is-- írtam, hogy az egységesítés miatt érdemes lenne megvizsgálni, hogy a törökök futómű elemeit(Gumiabroncsot is ha megfelelő) lehetne-e használni(átépíteni). A fékrendszer, is akár ... :rolleyes:
2019-ben volt szó arról, hogy BTR-eket a törökök korszerűsítenék, aztán amikor megmondták mennyiért utána nem volt senki sem valami lelkes.