[HUN] Ejder Yalcin / Gidrán 4x4

Igen, éppen ezért lehet a festékben is elbaszarintás a részükről mert jellemzően felületes munkát végeznek általában, nem a műszaki részén, hanem sorjás, szarul elevezetett kábelek, szar illesztések, szigetelések ezekre nemigen figyelnek oda és rájuk kell koppintani miatta de a gép maga nem rossz, sőt.
Egyébként ezek a Gidránok hova fognak majd kerülni?
 
Bocs, itt is linkelte valaki, amikor a RM közzétette a festési mintát.-ha jól emlékszem a tatai alakulat facebook oldalának a bejegyzése volt megosztva- aztán jött a meglepetés...
 
  • Tetszik
Reactions: Király Fika
Ezzel a "mindent szépen szabványosra álcázunk" baromsággal óvatos lennék, mert fotós körökben már most is vannak olyan programok, amik megadott("Szabványosított") színek kombinációit tudják keresni.
A "Nagyok"(Kina, oroszok, USA,...) optikai rendszerei lehet, hogy (titkosítva) már most is tudják ezt, és ezek a technológiák egyre olcsóbbak, mindenki számára hozzáférhetőek (civilek), ezért ez egységes álcázás pont a legárulkodóbb lehet, akár egy célkereszt Leokon/egyebeken.

Én ezt az egységes/szabványos álcázást erősen megnézetszém szakértőkkel az új generációs optikai és mesterséges inteligencia kombinációk korszakának kezdetén. Vagyis kb: "napjainkban" ! ! !
Epp erre gondoltam en is. Hogy ez aztan mennyire tudatos a HM-nel az pasz. Viszont tok egyszeru megkulonboztetni az ellenseg jarmuveit ha azok ugyanolyan szinuek. Egy kicsit bonyodalmas ez a szinkavalkad a Honvedsegnel, MAN teherauto sima zold, Mi-8 tehenmintas, Mi-24 sotetszurke, Leo az olyan minden maradek festekbol egy kicsit, ez a Gidran meg olyan turki-tarka. Na ezt tanulja be valaki a tuloldalon.
 
Hm... tehat a KMW altal megadott tervezett festesmintat a KMW talalta ki?
 
Ha a Gidránokon látható festés marad a Honvédség új festése, akkor szerintem elégedettek lehetünk. A Nurol fotózgatta az nms-t terepen ezzel a festéssel:




Láthatóan jól működik.

Szavazhatnánk a dologról.
Ki az aki:
A leókon láthatót preferálja 1.
Gidránok 2.
Más 3.


Elsőnek szeretném kijelenteni, hogy én eléggé egyetértek azon állásponttal, hogy túl nagy jelentősége nincs a festés színének (hacsak nem valami nagyon rikító és természetellenes színekből áll) egy ilyesféle harcjármű esetén (mivel, ha tényleg komoly álcázásra van szükség, akkor a multispektrális álcázóeszközökkel, mint pl. a Saab Barracuda, semmilyen festés nem veheti fel a versenyt). Szóval a török járművek festése sem sem túl vészes szerintem. Annyi van, hogy engem irritál a magyar "boci minta/színek" és ezeken a török járműveken ez köszön vissza, de ez személyes ügy főleg (gyakorló ruhánál már más tészta, ott már tényleg valóban hátrányos az a "szar").
Másodiknak pedig azt hogy, mint egy másik topikban írtam, a digitális fényképezővel készített és esélyesen még utómunkázott képek alapján nem érdemes túl messzemenő következtetéseket levonni.

Na és akkor, ha már Yörük. Láttad ezt a posztot.


Nézd meg mégegyszer alaposan a képeket. Az egyszerűség/könnyebb észlelhetőség miatt nézd azt, hogy a képeken a járművek fegyvertornyán a zöld milyen szépen harmonizál az aktuális képen a háttér zöldjével. Majd vesd össze a tornyok zöldjét az összes képen, azt, hogy ennek az elvileg egyforma színű részelemnek mennyire azonos a színe az eltérő képeken. A következtetést rád bízom. :)

Az a festés története, hogy nem tudjuk mi a hivatalos festés. Leopárdok esetében a tataiak megadták a RAL kódokat. Elvileg akkor az a hivatalos ? Tehát a török festés nem hivatalos ? Akkor miért vették így át ? Netán ez a jobb festés, így döntöttek az illetékesek ? Akkor mikor festik át a Leopárdokat ? Mert nekem csak annyi lenne logikus ebben a történetben, hogy a Honvédség minden harc és gépjárműve azonos álcázófestést kapjon. Ma már talán minimumként ennyi elvárható lenne.


"Mert nekem csak annyi lenne logikus ebben a történetben, hogy a Honvédség minden harc és gépjárműve azonos álcázófestést kapjon."

Szerintem pont ez visz téged félre ebben a sztoriban. Valóban így lenne logikus, na de "ahol a kockát gurítják, a gömböt meg cipelik"?
Szóval szerintem az van, hogy vagy simán más mintával/színnel rendelték, avagy érdektelenség okán rábólintottak a törökök ajánlatára.

Ez valószínűleg így is van, csak a RAL színrendszer önmagában kevés, emiatt lehet akkora különbség a Leopard 2A4 tervezett és valóságos színei között. A RAL rendszerben (1927-től) összesen 165, de maximum 185 szín van.

Amiket RAL kódokat megadtak, azok sem egyeztek a látványterveken szereplő színekkel, hanem a megérkezett leokkal.
Szóval egyértelműen elbaszták ezt a nagyon egyszerű feladatot.


Na de a Leo 2 A4-esek tervezett színeiről mit tudunk? A tataiak kitettek egy (fantázia) grafikát, amiről azt sem tudjuk, hogy ki készítette (úgy értem, a KMW/megbízottja, vagy egy lelkes tatai honvéd, stb.). Én ezt nem nevezném "tervezett színeknek". Amit én tudok, az az, hogy a KMW által megadott RAL színeknek az én vaksi szemeim és TN monitorom szerint megfelelnek a leszállított Leók színei.
 
Legfőbb ideje lenne egy önálló honvédségi szinezős topiknak, mert lassan nem lehet érdemi infót találni a vasakról. (Nem én leszek az, aki megcsinálja, csakazértsem :hadonaszos: )
Értem én, hogy légy került a levesbe, de azért ami itt megy ennek kapcsán, az aránytalan.

Olyan érzésem van lassan böngészés közben, mintha konkrétan ezek érkeztek volna hozzánk: :)
thumbs_b2_328006bd4738c9fa4507c272d98dc80f.jpg
 
Legfőbb ideje lenne egy önálló honvédségi szinezős topiknak, mert lassan nem lehet érdemi infót találni a vasakról. (Nem én leszek az, aki megcsinálja, csakazértsem :hadonaszos: )
Értem én, hogy légy került a levesbe, de azért ami itt megy ennek kapcsán, az aránytalan.

Olyan érzésem van lassan böngészés közben, mintha konkrétan ezek érkeztek volna hozzánk: :)
thumbs_b2_328006bd4738c9fa4507c272d98dc80f.jpg
Pontosan így érzem én is. Sok hűhó semmiért...avagy oldalak telnek meg a semmiről.
 
Legfőbb ideje lenne egy önálló honvédségi szinezős topiknak, mert lassan nem lehet érdemi infót találni a vasakról. (Nem én leszek az, aki megcsinálja, csakazértsem :hadonaszos: )
Értem én, hogy légy került a levesbe, de azért ami itt megy ennek kapcsán, az aránytalan.

Olyan érzésem van lassan böngészés közben, mintha konkrétan ezek érkeztek volna hozzánk: :)
thumbs_b2_328006bd4738c9fa4507c272d98dc80f.jpg
És ugyanaz az értelmetlen duma megy folyamatosan. Ezen a nyavajas színen kivülül nagyobb bajunk ne legyen
 
Legfőbb ideje lenne egy önálló honvédségi szinezős topiknak, mert lassan nem lehet érdemi infót találni a vasakról. (Nem én leszek az, aki megcsinálja, csakazértsem :hadonaszos: )
Értem én, hogy légy került a levesbe, de azért ami itt megy ennek kapcsán, az aránytalan.

Olyan érzésem van lassan böngészés közben, mintha konkrétan ezek érkeztek volna hozzánk: :)
thumbs_b2_328006bd4738c9fa4507c272d98dc80f.jpg
Szerintem ez is el van ba....a!
Biztos a fehéregyensúly...., az tehet mindenről....
:D

Viszont a két járműről azért már lehet sejteni egy-két dolgot.
Azt gondolom, hogy az NMS jobb jellemzőkkel rendelkezik, hosszabb távon szerintem életképesebb.
Egy ilyen járgánynál fontos a terepjáró képesség azt pedig befolyásolja egy-két (ismert) jellemző.
A kerék hátránya a nagy talajnyomás, a Gidrán esetében (395/85 R20 gumikkal) ez kb. 2,44-3,14 kg/cm2. Az NMS esetében (365/85 R20) ez 2-2,4 kg/cm2. Érdekességként a BTR 80-as (KPVT gpu, 13,6 t), 13.00 R18-as gumi) talajnyomása a gjmü/166. szerint 2,3-3,7 kg/cm2. Ami kicsit furcsa, tekintve, hogy hasonló tömeg dupla annyi kerékre oszlik el.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
Szerintem ez is el van ba....a!
Biztos a fehéregyensúly...., az tehet mindenről....
:D

Viszont a két járműről azért már lehet sejteni egy-két dolgot.
Azt gondolom, hogy az NMS jobb jellemzőkkel rendelkezik, hosszabb távon szerintem életképesebb.
Egy ilyen járgánynál fontos a terepjáró képesség azt pedig befolyásolja egy-két (ismert) jellemző.
A kerék hátránya a nagy talajnyomás, a Gidrán esetében (395/85 R20 gumikkal) ez kb. 2,44-3,14 kg/cm2. Az NMS esetében (365/85 R20) ez 2-2,4 kg/cm2. Érdekességként a BTR 80-as (KPVT gpu, 13,6 t), 13.00 R18-as gumi) talajnyomása a gjmü/166. szerint 2,3-3,7 kg/cm2. Ami kicsit furcsa, tekintve, hogy hasonló tömeg dupla annyi kerékre oszlik el.


Van is egy évekkel ezelőtti tanulmány, hogy a BTR-jeink tulajdonságai, alkalmazhatósága nagyságrendekkel javuna, ha egy kicsit nagyobb méretű civil gumikat és a hozzá módosított keréktárcsát használnák.
Az "új" kombináció ráadásul sokkal olcsóbb, mint a jóval rosszabb minőségű, rosszabb tulajdonságú és kisebb élettartamú "gyáriak".

Ott szerepelt is --emlékeim szerint--, hogy az új gumikkal sokkal jobb mint az országúti, mint a terep tulajdonság és kisebb a fajlagos talajnyomás. (...ezt a lehetőséget ki lehetne aknázni további páncélzat, vagy fegyverzet beépítésére !!! )

A dolog utóéletéről nem tudok, de túl sok jót(előrelépést) nem sejtek.


Asszem' ott is --meg máskor/másutt is-- írtam, hogy az egységesítés miatt érdemes lenne megvizsgálni, hogy a törökök futómű elemeit(Gumiabroncsot is ha megfelelő) lehetne-e használni(átépíteni). A fékrendszer, is akár ... :rolleyes:
 
Van is egy évekkel ezelőtti tanulmány, hogy a BTR-jeink tulajdonságai, alkalmazhatósága nagyságrendekkel javuna, ha egy kicsit nagyobb méretű civil gumikat és a hozzá módosított keréktárcsát használnák.
Az "új" kombináció ráadásul sokkal olcsóbb, mint a jóval rosszabb minőségű, rosszabb tulajdonságú és kisebb élettartamú "gyáriak".

Ott szerepelt is --emlékeim szerint--, hogy az új gumikkal sokkal jobb mint az országúti, mint a terep tulajdonság és kisebb a fajlagos talajnyomás. (...ezt a lehetőséget ki lehetne aknázni további páncélzat, vagy fegyverzet beépítésére !!! )

A dolog utóéletéről nem tudok, de túl sok jót(előrelépést) nem sejtek.


Asszem' ott is --meg máskor/másutt is-- írtam, hogy az egységesítés miatt érdemes lenne megvizsgálni, hogy a törökök futómű elemeit(Gumiabroncsot is ha megfelelő) lehetne-e használni(átépíteni). A fékrendszer, is akár ... :rolleyes:
Ez azon kevés innováció egyike volt, aminek lett eredménye. Az 5-ös dandár BTR-jeit elkezdték átgumizni a 365/85 R20-as méretre, egyébként talán pont török példa alapján, ugyanis a török határőrség ugyanúgy beszopott a BTR gumikkal mint mi.
Ezek valóban olcsóbbak, mert nagy szériában, több gyártó által (Michelin, Goodyear, stb) kínált gumi. Terhelhetőségük is nagyobb, ami az élettartamot is növeli, ezáltal az üzemeltetési költségeket csökkenti.
 
A camo miatt elégedetlenkedők kedvéért a két török jármű menetjellemzőivel kapcsolatban szeretném megosztani az észrevételeim.
Feltűnő, hogy a Gidrán magasabb, viszont a tengelytávolsága rövidebb. Ennek nagy jelentősége lehet a menetdinamikai tulajdonságai szempontjából.
Ejder_Yalcin_4x4_tactical_wheeled_armoured_combat_vehicle_Nurol_Makina_line_drawing_blueprint_925_001.jpg


1493990835_nurus-nms-4x4-techs.png


A nagyobb jármű tengelytávolsága kisebb, rövidebb (3100 mm, de valahol 3250-et írnak, szemben a 3450 mm-rel). Az NMS tömegközéppontja biztos, hogy alacsonyabb, így azt gondolom, hogy sokkal kevésbé hajlamos hosszirányú belengésre, bukdácsolásra, ezért stabilabb menet közben, illetve nagyobb sebességre képes terepen. Ennek van jelentősége, hisz sajnos van tapasztalatunk magas építésű MRAP-ekkel.
Ha már gumikerekes, akkor a 100 km/h fölötti sebesség kihasználásához igenis fontos a borulás érzékenység. Ránézésre is, de a számok alapján is az NMS sokkal jobb menetdinamikai jellemzőkkel rendelkezik, mind országúton, mind terepen.

Egy másik jellemző a fajlagos teljesítmény, melynek úgyszintén mind terepen, mind burkolt úton van jelentősége. A Gidrán kb. 15,2-19,7 KW/t, az NMS kb. 18,3-22 KW/t értékkel bír, utóbbi gyorsabb is (140 km/h vs. 120 km/h). A BTR-80 fajlagos teljesítménye kb. 14 KW/t és 85-nél többel csak szakadékban megy.
 
Van is egy évekkel ezelőtti tanulmány, hogy a BTR-jeink tulajdonságai, alkalmazhatósága nagyságrendekkel javuna, ha egy kicsit nagyobb méretű civil gumikat és a hozzá módosított keréktárcsát használnák.
Az "új" kombináció ráadásul sokkal olcsóbb, mint a jóval rosszabb minőségű, rosszabb tulajdonságú és kisebb élettartamú "gyáriak".

Ott szerepelt is --emlékeim szerint--, hogy az új gumikkal sokkal jobb mint az országúti, mint a terep tulajdonság és kisebb a fajlagos talajnyomás. (...ezt a lehetőséget ki lehetne aknázni további páncélzat, vagy fegyverzet beépítésére !!! )

A dolog utóéletéről nem tudok, de túl sok jót(előrelépést) nem sejtek.


Asszem' ott is --meg máskor/másutt is-- írtam, hogy az egységesítés miatt érdemes lenne megvizsgálni, hogy a törökök futómű elemeit(Gumiabroncsot is ha megfelelő) lehetne-e használni(átépíteni). A fékrendszer, is akár ... :rolleyes:
2019-ben volt szó arról, hogy BTR-eket a törökök korszerűsítenék, aztán amikor megmondták mennyiért utána nem volt senki sem valami lelkes.