láncos futómű mindig nehezebb,mint a kerekes
A futómű igen, de ez nem ilyen egyszerű.
Legalább 2 vagy 3 pár keréknek kormányozhatónak kell lennie. Ez elveszi a helyet a küzdőtérből. (Helyet kell hagyni a keréknek elfordulni.) Ezt vagy lenyeled, vagy nagyobbra csinálod a gépet. Ugyanígy elveszi a helyet, hogy keresztirányú és nem hosszirányú a lengőkar. Nagyobb=nagyobb felület=több páncél=nehezebb.
Ezenkívül az összes keréknek hajtottnak kell lennie. Az erőátvitelt a gép alá kell rakni, valamennyire védett helyen jobb esetben. Magasabb lesz tőle a járgány, plusz a kardánnak, diffiknek, féltengelyeknek is van súlya. Az erőátvitelt legalább szemből véded, az plusz páncél.
Szóval igen, a lánc nehezebb, de a keréknek is vannak elég hátulütői.
Ami meg a fenntartási költséget illeti a mobil hadviselésben - azt tudnánk tartani, hogy minden kerekesünk kerekeinek kb felét minden második bevetés után cseréljük? Oké, hogy runflat, de azzal csak a bevetést fejezed be. Ha kézifegyver által okozott lyuk, oké javítható, de mi van, ha egy malac szétszaggatta az egyik oldalát végig? Vagy egy FPV drón épp elvétette a gépet, de a kerekek oda lettek? Vagy gyalogsági aknára fut?
Nem vagyok benne biztos, hogy ez nekünk hosszú távon menne. Elfogynak a kerekek. Persze, a gyorsreagálásúaknak kerekes kell, meg mindenhol jó, ha van, de csak azt használni túlzás.
A láncosnak elvesztett láncosról szedsz láncszemet, gumipadot meg max nem teszel rá, vagy nem az összeset, mert az csak békeidőben fontos. Nem bántja sem a kézifegyver, sem a legtöbb repesz, sem a gyalogsági akna.
Kerekest meg igen, és cserés, és az drága, és sok raktárkészletnek kell lennie belőle, és az elvesztett gépekről sem tudod leguberálni.
Láncost a mozgatása meg a fogyasztása teszi drágábbá. Kéne egy tanulmány, hogy nálunk mi fog elfogyni előbb, a gumi, a dízel, vagy a kamion, amivel a láncost mozgatnák. (A pénz nem, az háborúban lesz, ha van rá akarat. Ha nincs, akkor meg semmire sincs.) És abból már el lehet indulni, hogy miből mennyi kell.