Hi!
Ahogy a dolgok állnak, most úgy tűnik, hogy az AIRBUS Helicopters lesz a befutó. Ami nem olyan nagy baj. Bár a Sikorsky S-70 szerintem is a leguniverzálisabb, talán legmegfelelőbb gép számunkra. Ha ez utóbbi lenne a befutó, akkor is kellene egy kisebb vas, hiszen felesleges lenne 30 db közepes masina.
Nézzük először a beszerzésre szánt összeget 172 milliárd forint 30 darab gépre. Mai dollár árfolyamon ez 637 millió. Ha egy típust feltételeznénk (én nem akarnám, de sajnos gyanús, hogy így lesz) akkor bő 21 millió dollár/gép. Ebből már esetleg meglehet próbálni következtetni. Nyilván ennek az összegnek elégnek kell lennie a gépekre és legalább az üzemeltetésükhöz szükséges alapfelszerelésekre, berendezésekre plusz a kiképzésre. Ez egy egység árát simán emelheti a kétszeresére is, de a hozzáférhető árlisták csak irányárak. Harminc gép esetén biztosan van kedvezmény és azt sem tudjuk, hogy mi a pontos szándék. Esetleg üzembe állítjuk és majd lesz pénz a következő években az üzemeltetésre, ami nagyságrendekkel kisebb egy-egy évre lebontva, mint a beszerzési ár, vagy néhány év "üzemeltetést" is veszünk a gépekkel?
Szóval, az EC725 nagy és drága. Alapára 23 millió dollár. Viszont nem kell belőle 30. Elég lenne 8-10 db. A maradék pedig a legolcsóbb, de még értelmes "mindenes" "apróság" az EC635. Ez utóbbit a mentők és a rendőrök is tudnák használni, hiszen az előbbiek már használják is. Biztos, hogy a beszerzésre szánt összegből egy ilyen variáció összejönne, de az üzemeltetésre alig maradna pénz, nem beszélve az esetleges fegyverzetről, komolyabb önvédelmi rendszerekről.
Másik lehetőség, hogy az EC645 lesz az egyedüli befutó. Ez egy elfogadható, sőt a legracionálisabb alternatíva. Az amerikanizált Lakota darabára 6 millió dollár (szárazon), de sajnos mi nem 300 darabot kívánunk rendszeresíteni, így a 10 millió reálisabbnak tűnik. Ez azért még sok egyéb lehetőséget rejt magában. A gép a rendőrségnek egy kicsit nagy, de típusazonosság gazdasági előnnyel is jár. A haderőnek jó pár feladatra éppen megfelelő. Még árvízi (és egyéb) mentésre is jó, hiszen ritkán kell egyszer két embernél többet a fedélzetére vennie, ráadásul ott van még a többi. Még külső függesztményt is szállíthat 1500 kiló terhelésig. Nem sok, de de több gép több hullám homokzsák. Vagy más. Nyilván vannak olyan feladatok, ahol kicsi lesz/lenne. Cserében mozgékony, így csapattámogató/tankelhárító szerepkörben is jobban megállja a helyét, mint a nagyobb madarak. Persze, harci kutató-mentőnek nem ideális, de ez a feladat kevésé fordul elő a Magyar Honvédség életében jelenleg és a belátható jövőben.
Maradnak még lehetőségek. Pl. EC635/EC645 kombó. Ennek is lenne létjogosultsága. Valamint elméletben ott van még az MH90. Egyedül semmi esetre sem jöhetne szóba és az ára is hatalmas, így a legelső példához képest még valószínűtlenebb.