[HUN] Helikopterbeszerzés

Ráadásul a 4 méter is sok. A pilóták mögött a belső tér 2-2,5m hosszú lehet. Max külsőleg függesztve, bár szerintem az EC645 olyat nem is tud.
 
<blockquote rel="okdoki">Jelenleg a Gripeneink egy olcsón kihasználható képességét nem is gyakoroljuk. Ha a széttelepülés gyakorlat lenne nálunk, akkor felszerelések alkatrészek szállítására, már megfelelő lenne az EC645. <b>Még az F404 hajtómű is beférne a gépbe a maga 1100 kg száraz súlyával és az alig 4 méteres hosszával.</b> Persze ez csak az én elképzelésem a Gripen rendszerről.

És hol tennéd bele?</blockquote>
Azon a hátsó ajtón, amin hordágyat, ahogy említetted. Nem tudom a nyílás pontos méreteit, de az 1x1 métert nyilván eléri. Ha minden igaz, az F404 80 centi átmérőjű, meg a "doboz". Aztán lehet, hogy igazad van és nem férne be.
 
Természetesen az AS155 Dauphin 2 alkalmas a szárazföldi üzemelésre és történt is fegyverintegráció, de ez sok évvel ezelőtt volt (nem rémlik, hogy jelenleg használná egy NATO ország is). Lehet, hogy a jelenleg használni kívánt fegyverek egy részét integrálni kéne, és azt mi fizetnénk, még ha nem is túl nagy feladat.
 
Ráadásul a 4 méter is sok. A pilóták mögött a belső tér 2-2,5m hosszú lehet. Max külsőleg függesztve, bár szerintem az EC645 olyat nem is tud.
Kb. 4 méteres lehet, de elfogadom, hogy kevesebb csak sehol nem találok pontos adatot a kabin méretekről. Befögeszteni biztosan nem lehet, de a hátsó ajtó leszerelhető és a szállított tárgyak rögzíthetők. Ez csak eszmefuttatás volt.
 
<blockquote rel="tarzaan"><blockquote rel="okdoki">Jelenleg a Gripeneink egy olcsón kihasználható képességét nem is gyakoroljuk. Ha a széttelepülés gyakorlat lenne nálunk, akkor felszerelések alkatrészek szállítására, már megfelelő lenne az EC645. <b>Még az F404 hajtómű is beférne a gépbe a maga 1100 kg száraz súlyával és az alig 4 méteres hosszával.</b> Persze ez csak az én elképzelésem a Gripen rendszerről.

És hol tennéd bele?</blockquote>
Azon a hátsó ajtón, amin hordágyat, ahogy említetted. <b>Nem tudom a nyílás pontos méreteit, de az 1x1 métert nyilván eléri. </b>Ha minden igaz, az F404 80 centi átmérőjű, meg a "doboz". Aztán lehet, hogy igazad van és nem férne be.
</blockquote>


Hosszában biztos nem.

http://press.eurocopter.com/sites/default/files/styles/media_gallery_large/public/Range/Military%20Range/EC645%20T2/exph-0118-12.jpg

Az 1x1m mondjuk megvan, de nyilván valami védőborítás is kéne a szállításhoz.
 
<blockquote rel="tarzaan">Ráadásul a 4 méter is sok. A pilóták mögött a belső tér 2-2,5m hosszú lehet. Max külsőleg függesztve, bár szerintem az EC645 olyat nem is tud.
Kb. 4 méteres lehet, de elfogadom, hogy kevesebb csak sehol nem találok pontos adatot a kabin méretekről. Befögeszteni biztosan nem lehet, de a hátsó ajtó leszerelhető és a szállított tárgyak rögzíthetők. Ez csak eszmefuttatás volt.
</blockquote>
Egyébként abból indultam ki, hogy egy hordágy kb. 2 méter és még marad is hely, plusz szék az orvosi személyzet számára. De lehet, hogy csak 3,3 m.
 
Könnyen előfordulhat, olyan szituáció a jövőben amit a könnyű helikopterek nem, vagy drágábban tudnak megoldani mint a méretesebb társaik.
Ott a pont.

Csak belinkelem ide ezt a videót, hogyan csinálják a nagyok. A 3/4-től kezdődik a lényeg. Ezt képzeljétek el egy 645 fedélzetén, tele tömve orvosi felszereléssel, nem beszélve az önvédelmi fegyver(ek) (feltételezett) meglétéről és a kezelőjéről. Ha jól emlékszem a leendő CSAR feladatú HH-60W-nek is megnövelt belső tere van, gondolom nem véletlenül...

dailymotion.com/video/x125r5w_inside-combat-rescue-p-3-into-the-fire_shortfilms

Persze lehet mondogatni, hogy nálunk ez úgy se fordulna elő, meg nincs szükség rá blablabla... De bele kell gondolni abba is, hogy 30 évig megint biztosan nem lesz új helikopter beszerzés, így most kell közepest IS beszerezni a könnyűk mellett, mert nagyon sokáig nem lesz rá alkalmunk! Ki tudja mi lesz akár 10 év múlva.
Amúgy ha hanta csaba keresztül viszi a tendert 2 típussal és a darabszámuk is jobban konvergál a 30-hoz mint a 10-hez, akkor én visszamenőleg megbocsájtom az összes stiklijét.:) (csak olasz ne legyen)
 
<blockquote rel="okdoki"><blockquote rel="tarzaan">Ráadásul a 4 méter is sok. A pilóták mögött a belső tér 2-2,5m hosszú lehet. Max külsőleg függesztve, bár szerintem az EC645 olyat nem is tud.
Kb. 4 méteres lehet, de elfogadom, hogy kevesebb csak sehol nem találok pontos adatot a kabin méretekről. Befögeszteni biztosan nem lehet, de a hátsó ajtó leszerelhető és a szállított tárgyak rögzíthetők. Ez csak eszmefuttatás volt.
</blockquote>
Egyébként abból indultam ki, hogy egy hordágy kb. 2 méter és még marad is hely, plusz szék az orvosi személyzet számára. De lehet, hogy csak 3,3 m.
</blockquote>

Egy szék/ülés kb. 0,5m széles. Vagyis az üléssor olyan 1,5m + az ajtó, ami szvsz max 1m. Ez kb. 2,5m. Ami ezen túl van, az már egy félkör szerű terület..
 
30-ra szándékoznak kiírni a tendert. Bár láttunk már olyat, hogy 24 db többfeladatú harci gépre írnak ki tendert, majd az a pályázó nyer amelyik 14 gépre is benyújt egy változatot. Nem is tudom hol történt ez?
 
A Mi-8asnak volt egy olyan magyar műtő és kiegészítő berendezésekkel felszerelt változata, amely még a Párizsi Légiszalonon is megfordult. Ez egy nagyon potens gép volt. Hányat is üzemeltetünk belőle? Ne várjunk egy új forgószárnyastól olyat, amire eddig még soha sem alkalmaztuk a saját Mi-8asainkat sem.
Emellett azért egy EC725 nagy lehetőségeket rejtene magában. Valószínűleg a NATO örömmel venne ilyen gépeket tartalmazó felajánlásunkat, a közös feladatokhoz. Nagyon drága lenne ilyen gépet üzemeltetni. Még az is drága ha áll.
 
<blockquote rel="okdoki"><blockquote rel="okdoki"><blockquote rel="tarzaan">Ráadásul a 4 méter is sok. A pilóták mögött a belső tér 2-2,5m hosszú lehet. Max külsőleg függesztve, bár szerintem az EC645 olyat nem is tud.
Kb. 4 méteres lehet, de elfogadom, hogy kevesebb csak sehol nem találok pontos adatot a kabin méretekről. Befögeszteni biztosan nem lehet, de a hátsó ajtó leszerelhető és a szállított tárgyak rögzíthetők. Ez csak eszmefuttatás volt.
</blockquote>
Egyébként abból indultam ki, hogy egy hordágy kb. 2 méter és még marad is hely, plusz szék az orvosi személyzet számára. De lehet, hogy csak 3,3 m.
</blockquote>

Egy szék/ülés kb. 0,5m széles. Vagyis az üléssor olyan 1,5m + az ajtó, ami szvsz max 1m. Ez kb. 2,5m. Ami ezen túl van, az már egy félkör szerű terület..
</blockquote>
Hosszában. Hordágy+némi szabad tér+ülés az személyzetnek háttal a pilótáknak.
 
<blockquote rel="tarzaan"><blockquote rel="okdoki"><blockquote rel="okdoki"><blockquote rel="tarzaan">Ráadásul a 4 méter is sok. A pilóták mögött a belső tér 2-2,5m hosszú lehet. Max külsőleg függesztve, bár szerintem az EC645 olyat nem is tud.
Kb. 4 méteres lehet, de elfogadom, hogy kevesebb csak sehol nem találok pontos adatot a kabin méretekről. Befögeszteni biztosan nem lehet, de a hátsó ajtó leszerelhető és a szállított tárgyak rögzíthetők. Ez csak eszmefuttatás volt.
</blockquote>
Egyébként abból indultam ki, hogy egy hordágy kb. 2 méter és még marad is hely, plusz szék az orvosi személyzet számára. De lehet, hogy csak 3,3 m.
</blockquote>

Egy szék/ülés kb. 0,5m széles. Vagyis az üléssor olyan 1,5m + az ajtó, ami szvsz max 1m. Ez kb. 2,5m. Ami ezen túl van, az már egy félkör szerű terület..
</blockquote>
Hosszában. Hordágy+némi szabad tér<b>+ülés az személyzetnek </b>háttal a pilótáknak.

</blockquote>

Könyörgöm, nézd már meg a képet.

A doki meg simán ülhet a beteg feje mellett.
 
Ja, értem már azt mondod hogy hosszában van három ülés a falra rögzítve, majd a szabad tér és a pilótának háttal. De a három ülés helyére majdnem befér egy hordágy. Az csak 1,5-1,8 méter hosszú lenne. Néhány beteg lelóg az ágyról? Csak nem?
 
Mindegy! Ennek ellenére igazad lehet, mert a hordágy már a félkör alakú végébe log. Alig fér be kettő. Szóval meg sem közelíti a 4-et, inkább csak a 3-at. F404 kilőve.
 
Jelenleg a Gripeneink egy olcsón kihasználható képességét nem is gyakoroljuk. Ha a széttelepülés gyakorlat lenne nálunk, akkor felszerelések alkatrészek szállítására, már megfelelő lenne az EC645. Még az F404 hajtómű is beférne a gépbe a maga 1100 kg száraz súlyával és az alig 4 méteres hosszával. Persze ez csak az én elképzelésem a Gripen rendszerről.

EC645 T2 raktérméretei is benne vannak a táblázatban:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1buktJZn-AlK_unt-7lzGJlPLwqP7tpjO12jgKOe6IkY/edit#gid=1660585380
 
Ha jól sejtem, amikor Dauphin 2-ről írtok, akkor az AS565 Panther-ről van szó. Ez egy, a Dauphin-ből továbbfejlesztett katonai helikopter, pakolhatók rá ATGM-ek is és elég gyors is (300 km/h felett) és pár ország használja.
 
Az EC645T2 külső teherként mennyit vihet? Mert pl. árvízkor a tonnás homokzsákok miatt ez eléggé fontos adat.