[HUN] Helikopterbeszerzés

Az eredeti forrás ukrán, amely miatt eléggé kétkedővé válnék.
További adalék, az embargó hosszabbítva van.

"A honvédségnek jelenleg öt Mi-8-as helikoptere áll rendelkezésre, öt Mi-17-es helikopternek pedig milliárdos költségvetésű javítására írt ki pályázatot a minisztérium, így 8 évre, valamint 2000 repült órára kaphatnak majd repülési engedélyt."

Szerintem lehet, erről a tízről van szó. A működő gépek mellé felújítanak még ötöt. Az oroszoktól hogyan vennénk újakat ? Paks tartozékaként, esetleg szuvenyírként kapnánk ? :D
 
Öt darab használt, kategóriájában egzotikusnak számító amerikai MD 902-es helikoptert vásárol a Belügyminisztérium a Légirendészeti Szolgálatnak – értesült lapunk. A nyilvánosság elől elzártan kezelt, milliárdos beszerzéssel végleg érvényét vesztette az a korábbi kormányzati ígéret, mely egységesen, nemzeti tender útján kívánta modernizálni a rendőrség, a légi mentők és a honvédség forgószárnyas flottáit.
http://mno.hu/belfold/hasznalt-helikoptereket-kap-a-legirendeszet-1332101
 
Python, hogy az a ... pont most akartam linkelni... :D :D


Amúgy meg a pofám leszakad... van valakinek valami infója erről a típusról?

Még mindig nem értem miért nem lehetett volna EC vagy esetleg AW ...
 
Python, hogy az a ... pont most akartam linkelni... :D :D


Amúgy meg a pofám leszakad... van valakinek valami infója erről a típusról?

Még mindig nem értem miért nem lehetett volna EC vagy esetleg AW ...


Ezek voltak olcsóért! :P :)
Amúgy meg egy kis NOTAR kuriózum. :)
https://www.youtube.com/watch?v=q9NPDFGeC6I
 
Ha már a németektől jönnek szintúgy rendőrségi kiépítéssel:
https://www.youtube.com/watch?v=96c_XFQuBY8
 
Amemennyire tudom ez olyasmi mint a tolóerő vektorálás a vadászgépeknél. talán katonailag jobb megoldás lenne mint a farokrotor. Kisebb felület sérül+ nincs mibe belesétálni pl mentőknél stb.
 
emel: Amit a Léjünél nem tudnak megcsinálni, azt már nem nagyon van értelme javítani.

ms07:
A Coanda-effektus. Ez a kép asszem mindent megmagyaráz:
http://s118.photobucket.com/user/ichris7/media/NOTARSystem_zps08b58539.png.html
 
Öt darab használt, kategóriájában egzotikusnak számító amerikai MD 902-es helikoptert vásárol a Belügyminisztérium a Légirendészeti Szolgálatnak – értesült lapunk. A nyilvánosság elől elzártan kezelt, milliárdos beszerzéssel végleg érvényét vesztette az a korábbi kormányzati ígéret, mely egységesen, nemzeti tender útján kívánta modernizálni a rendőrség, a légi mentők és a honvédség forgószárnyas flottáit.
http://mno.hu/belfold/hasznalt-helikoptereket-kap-a-legirendeszet-1332101

Végre már egy igazán jó hír heliügyben! Annak meg külön örülök, hogy pont kategóriájában ("light, twin-engine") az egyik kedvencem (a másik az ennél kicsit nagyobb EC145 <b>T2</b>).

https://www.youtube.com/watch?v=OKEjwlSkbDE




van valakinek valami infója erről a típusról?

Még mindig nem értem miért nem lehetett volna EC vagy esetleg AW ...

Jó heli ez nagyon is. :)
 
Hogyan működik ez a Notar? mi tartja egyenesben a gépet?

A faroktartó elején beépített ventilátor levegőt fúj hátra faroktartóban, ami a hátul, alul lévő nyíláson át távozik. A faroktartó hátsó vége viszont nem fix, hanem a hossztengely körül elforgatható, így változik a kifúvott levegő iránya, és ezzel a reakciónyomatéka is, ezzel egyenlítik ki a rotor nyomatékát, illetve változtatásával tudják kormányozni is a gépet (Python videóján 5,00-tól látható a működése, a festés csíkjai szépen kiemelik a faroktartó végének mozgását).
 
MD 902 Explorer dokumentáció

http://www.mdhelicopters.com/v2/pdfs/products/MD902_Tech_Desc.pdf
 
Ahogy nézem a nyomaték kiegyenlítését a Coandă-hatás végzi, ami elég szép teljesítmény tőle. :D

2000px-NOTAR_System.svg.png


A faroktartó hátulján lévő forgatható légterelő a függőleges tengely körüli forgás nyomatékát biztosítja. Egyenes repülésnél, lebegésnél úgy látom nincsen kifordítva a fúvócső. De javítsatok ki ha rosszul gondolom.
 
Ahogy nézem a nyomaték kiegyenlítését a Coandă-hatás végzi, ami elég szép teljesítmény tőle. :D

2000px-NOTAR_System.svg.png


A faroktartó hátulján lévő forgatható légterelő a függőleges tengely körüli forgás nyomatékát biztosítja. Egyenes repülésnél, lebegésnél úgy látom nincsen kifordítva a fúvócső. De javítsatok ki ha rosszul gondolom.

Így van, a két rendszer együtt teszi lehetővé a reakciónyomaték kiegyenlítését ill. a kormányzási nyomatékot.
 
Nagyon ötletes megoldásnak tartom, nekem tetszik!

Viszont azt megkérdezném, hogy miért nem a gázturbina kilépő levegőjét vezetik el a farokba és ott azzal kormányoznak?
Sokkal nagyobb teljesítményű lehetne a rendszer, szerintem.
 
Nagyon ötletes megoldásnak tartom, nekem tetszik!

Viszont azt megkérdezném, hogy miért nem a gázturbina kilépő levegőjét vezetik el a farokba és ott azzal kormányoznak?
Sokkal nagyobb teljesítményű lehetne a rendszer, szerintem.

Lehet túl forró.
 
Köszi mindenkinek a leírást! :) Szerintem mondhatjuk, hogy kellemes meglepetés ez a beszerzés. Kinézetre eléggé hasonlít az EC-re, először ránézve, hirtelen azt hittem, valaki véletlenül mert normálisan dönteni odafent :D