[HUN] Helikopterbeszerzés

Köszi mindenkinek a leírást! :) Szerintem mondhatjuk, hogy kellemes meglepetés ez a beszerzés. Kinézetre eléggé hasonlít az EC-re, először ránézve, hirtelen azt hittem, valaki véletlenül mert normálisan dönteni odafent :D

Nem, nem. Csak mivel Ipari Szintű Nagyjavítás előtt állnak, hisz megrepülték az 5000 órát, ezért olcsóért beszerezhetőek. A nagy kérdés, a nagyjavításra lesz -e pénz, vagy megint lesz egy fából vaskarika megoldás.
Amúgy nem a legmodernebb gépek, de a Mi-2 és MD500 után azért minőségi és méretbeli ugrást jelentenek a deszanterükkel, műszerezettségükkel. Két gépen a fényszórón kívül, inrfás-tv -s egység is található. Jó eséllyel ezekkel együtt kerülnek megvásárlásra, bár ki tudja. A NOTAR rendszer kicsit halkabb, mint a faroklégcsavar, így városi környezetben jó választás. Ideális rendőrségi, határvédelmi heli. Aztán majd meglátjuk a részleteket is, mert az ördög mindig ott lakozik, a részletekben. ;) :P :)
 
fip7:
Mert az nem levegő, hanem forró, korommal szennyezett korrozív gázkeverék. Ennek következtében hőálló anyagból lévő csövön lehet csak kivezetni és ajánlatos a lehető legrövidebb úton megszabadulni tőle (ha túl hosszú a gázelvezető cső, akkor hajlamos repedezni és sűrűn kell hozzányúlni).
És ami a legfontosabb, hogy a tengelyteljesítményt szolgáltató gázturbinás hajtóműveknél a fúvócső rendelkezésre álló nyomásviszonyát minél kisebb érteken kell tartani (jellemzően a fúvócsőben lejátszódó expanzió során az ilyen hajtóműveknél a kilépő sebesség 100m/s körül alakul), hogy a turbina minél több munkát tudjon szolgáltatni, ergo nem szabad fölöslegesen fojtani a hajtóművet.
 
<blockquote rel="ms07">Köszi mindenkinek a leírást! :) Szerintem mondhatjuk, hogy kellemes meglepetés ez a beszerzés. Kinézetre eléggé hasonlít az EC-re, először ránézve, hirtelen azt hittem, valaki véletlenül mert normálisan dönteni odafent :D

Nem, nem. Csak mivel Ipari Szintű Nagyjavítás előtt állnak, hisz megrepülték az 5000 órát, ezért olcsóért beszerezhetőek. A nagy kérdés, a nagyjavításra lesz -e pénz, vagy megint lesz egy fából vaskarika megoldás.
Amúgy nem a legmodernebb gépek, de a Mi-2 és MD500 után azért minőségi és méretbeli ugrást jelentenek a deszanterükkel, műszerezettségükkel. Két gépen a fényszórón kívül, inrfás-tv -s egység is található. Jó eséllyel ezekkel együtt kerülnek megvásárlásra, bár ki tudja. A NOTAR rendszer kicsit halkabb, mint a faroklégcsavar, így városi környezetben jó választás. Ideális rendőrségi, határvédelmi heli. Aztán majd meglátjuk a részleteket is, mert az ördög mindig ott lakozik, a részletekben. ;) :P :)</blockquote>

Az MD500asainkon is van valami FLIR-szerűség, azt átrakhatjuk esetleg :)
 
Én azért szeretem a NOTAR megoldást, mert halkabbak az ilyen helik mint a farokrotorosok.
Egyébként mi lesz az 5 db egy hajtóműves MD-500-assal? Inkább azokat kellene odaadni a honvédségnek kiképző és futár gépnek, nem a két db Eurocopter-t (amik szintén azért lettek kivonva a légimentőktől, mert csak egy hajtóművük van).
 
Öt darab használt, kategóriájában egzotikusnak számító amerikai MD 902-es helikoptert vásárol a Belügyminisztérium a Légirendészeti Szolgálatnak – értesült lapunk. A nyilvánosság elől elzártan kezelt, milliárdos beszerzéssel végleg érvényét vesztette az a korábbi kormányzati ígéret, mely egységesen, nemzeti tender útján kívánta modernizálni a rendőrség, a légi mentők és a honvédség forgószárnyas flottáit.
http://mno.hu/belfold/hasznalt-helikoptereket-kap-a-legirendeszet-1332101

Ezzel már sokat javul a demokrácia Magyarországon.
 
"...bennfentesek rámutatnak, hogy első ránézésre érvényesültek szakmai szempontok. Az eddigi MD 500-asok ugyanaz volt a gyártója, mint az MD 902-eseknek ami az jelenti, hogy a személyzetnek nem teljesen ismeretlen eszközzel kell folytatnia munkáját."

Ez kb. olyan mintha azt mondták volna hogy a Szu-22-es után azért veszünk Szu-35-öst mert azonos a gyártója és így a személyzetnek nem teljesen ismeretlen eszközzel kell folytatnia munkáját....
 
"...bennfentesek rámutatnak, hogy első ránézésre érvényesültek szakmai szempontok. Az eddigi MD 500-asok ugyanaz volt a gyártója, mint az MD 902-eseknek ami az jelenti, hogy a személyzetnek nem teljesen ismeretlen eszközzel kell folytatnia munkáját."

Ez kb. olyan mintha azt mondták volna hogy a Szu-22-es után azért veszünk Szu-35-öst mert azonos a gyártója és így a személyzetnek nem teljesen ismeretlen eszközzel kell folytatnia munkáját....
Persze Igor vodkáját már ismerik. A wiskit mék nem :)
 
Annyiból azért érvényesültek szakmai szempontok, hogy olyan helit vesznek, amit eddig is rendőrségi célokra használtak, tehát fel van szerelve a szükséges eszközökkel (és nem úgy ismerem a németeket, hogy a kereső fényszórót, vagy a hangosbemondót, ... átraknák az MD-ről az új EC-kre).
Sőt én reménykedek benne, hogy a FLIR gömböt is megkapjuk hozzájuk (lásd: https://img.planespotters.net/photo/375000/original/d-hpnc-bundespolizei-federal-police-md-helicopters-md-902-explorer_PlanespottersNet_375076.jpg).
A mostani MD-500-asokon is van FLIR és jól is jön ha éjszaka kell valakit keresni a bozótban.

Tehát egy kicsit jobb a helyzet, mint amikor egy használt polgári EC-t vettek rendőrségi gépnek.

Az Explorer egyébként nem csak a két hajtómű miatt lesz jobb, mint az MD-500, hanem mert nem 2, hanem már 6 utast is vihet a két fős szmélyzet mellett, vagyis akár TEK-es kommandósokat is vihet tetőre, ...
Továbbá ahogy írtam korábban a NOTAR halkabb, ezért talán a bűnözők is kicsit később hallhatják meg (ami persze relatív).
 
<blockquote rel="Python">Öt darab használt, kategóriájában egzotikusnak számító amerikai MD 902-es helikoptert vásárol a Belügyminisztérium a Légirendészeti Szolgálatnak – értesült lapunk. A nyilvánosság elől elzártan kezelt, milliárdos beszerzéssel végleg érvényét vesztette az a korábbi kormányzati ígéret, mely egységesen, nemzeti tender útján kívánta modernizálni a rendőrség, a légi mentők és a honvédség forgószárnyas flottáit.
http://mno.hu/belfold/hasznalt-helikoptereket-kap-a-legirendeszet-1332101

Ezzel már sokat javul a demokrácia Magyarországon. </blockquote>

Mi az a nemzeti tender?
Pirosfehérzöld papírra írjàk talàn?
 
Egyébként az MD 902 Explorer gyártója és az AH-64 Apache gyártója (vagyis a Boeing azon részlege, ahol gyártják) "egy tőről fakad". Az MD 902-nél pedig alkalmaztak is az Apache-ról átvett (persze némiképp lekicsinyített) és szintén egyedinek számító megoldást, mégpedig a "static mast"-ot, vagyis a statikus (nem forgó) rotortengelyt, ami képes felvenni és eloszlatni a rotort ért aerodinamikai erőhatások egy részét a helikopter sárkányán, így azok nem hatnak közvetlenül az erőátviteli rendszerre. Ez látható közelről a 15. oldalon itt:
http://www.helicentro.com.br/MD902EXPLORERDescricao-tecnica.pdf

Talán részben emiatt is képes az MD 902 az eléggé rendhagyónak számító emelkedési sebességére, ami a maximális felszállótömeg esetén közel 11 méter/másodperc, kisebb tömeg esetén pedig akár 14 méter/másodperc is lehet.

Na még egy videó:

https://www.youtube.com/watch?v=nnBo1EsIX9I

És a feltöltő/pilóta válasza egy kérdésre ott:

<i>Putra Usman

Is this chopper is easier to fly compare to bell 205? 




Alasdair Auchincloss

Hi Putra, unfortunately I have no experience flying the Bell 205 (I have only been a passenger once). The 902 is very easy to fly though. Full FADEC, nice cockpit, great visibility, good switches layout, responsive, lots of power for it's weight and it's very very smooth when track and balanced well. It's a lovely machine...</i>
 
MD_902_Explorer_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
 
Bravó weasel, gyorsan reagáltál!
Pofás kis jószágok, jól is jönnek nekünk, és remélem nemsokára lesznek magyar lajstromos fotóink is róluk...
 
Bravó weasel, gyorsan reagáltál!
Pofás kis jószágok, jól is jönnek nekünk, és remélem nemsokára lesznek magyar lajstromos fotóink is róluk...
Köszönöm, egyébként 400-ik típus/altípus összeállításnak nem is lehetett volna jobb téma :)
 
Itthon is érvényes az EASA szabály, hogy városok, sűrűn lakott területek felé csak kéthajtóműves típussal lehet berepülni? Ezért passzolják le az Ecureuil-okat a mentők? (a svájciak pl. nem fogadták el)
 
Végre hogy egy ezt is megértük, hogy valamilyen értelmes típust választottak a rendőrségnek. Jó lenne, ha az MD 500 –okat is a kiképző zászlóalj kapná meg.
 
Itthon is érvényes az EASA szabály, hogy városok, sűrűn lakott területek felé csak kéthajtóműves típussal lehet berepülni? Ezért passzolják le az Ecureuil-okat a mentők? (a svájciak pl. nem fogadták el)

Igen érvényes ez a szabály, csak mi kaptunk rá halasztást, de már az is lejárt. Egyébként az kevés, hogy kéthajtóműves, hiszen akkor a Mi-2 is alkalmas lenne. Csakhogy a szabály úgy szól, hogy olyan kéthajtóműves típus repülhet be lakott terület fölé, amely az egyik hajtómű leállása esetén is képes vízszintes repülésre, hogy elérjen egy alkalmas leszállóhelyet és ne valamelyik házon "landoljon".