[HUN] Helikopterbeszerzés

Majd ha a következő kecskeméti repülőnapon vagy augusztus 20-án Szolnokon a Tisza felett fotózhatom a felújított orosz helikoptereinket, akkor elhiszem. Addig ez csak a közvélemény tematizálása.
 
A FIDESZ-magyar szótár szerint a harci helikopter az, amivel a katonák "játszadoznak"...
 
Ha jól emlékszem az utolsó kettő 24P 2013-ban állt le (335, 336), 2012. aug. 20-án Szolnokon és Pesten a 336-os még repült a népnek.
Ezekből Hind-okból - és egyáltalán a harci verzióból - szerintem nem lesz már semmi.

http://www.avia-info.hu/talalat.php?KeresettSzo=mi-24&Keresolista=mind&GTA=&Uzem=&Hazai=&Fajta=&Uzemkezdet=&Uzemveg=&Hely=&Megszunes=&Megjelenes=&Frisseseg=&Sorrend=jel&Darab=15&gomb=OK
 
Miért van olyan érzésem, hogy nekik azok a harci helikopterek, amit a Honvédség vásárol? Pl.: A 3 civil... szerint a 4 az a rendőrségtől jöhetne.. vagy a mókus(ok)?
 
Azt gondolom, ez a 15 helikopter a következőképpen fog előállni:
Lesz ugye az 5 db 15 éves német MD-902, és a meglévő 8/17 flottához felújítanak még 5-öt. Kb.
A Honvédelmi Minisztérium a jelenleg üzemelő Mi-8 és Mi-17 helikopterek 2015–17 évi fenntartásáról Specimpex Kft.-vel kötött 570 milliós szerződést.
Napokkal ezelőtt öt Mi-17 helikopter ipari nagyjavítására írtak ki milliárdos értékű közbeszerzést.
Ilyen nagyjavítás után nyolc év, vagy 2000 repült óra üzemidőre kap engedélyt az orosz típus, amelynek javítását már több uniós ország is képes elvégezni. Tehát lehet itt se rúg Moszkva labdába. (Itt nem érzékeljük, de a nyugati nyomás gigantikus az ügyben, ezért dönthetett úgy a kormány, hogy inkább felújítanak egy cseh vagy lengyel céggel, mint közel 200 mrd-ot egy nyugati/amerikai cégnek átutalnak. A paksi buli megmutatta, mekkora árral kell szemben úsznunk, ha bizonyos érdekkörök üzleti csapásirányát próbáljuk negligálni. E szempontból a tagság egy teher, sőt kockázat.)

Szerintem ez az egyik fő oka ennek a megoldásnak. Kivárás.
(ezzel együtt megjósolhatatlan mi várható, mert az unió egy hosszú agónia felé közeleg, elég ha csak a demográfiai helyzetre gondolunk, belbiztonsági oldal, népek közötti súrlódások, terrorizmus, fokozódó és állandó bevándorlási nyomás)

Mottó:
Hende 2012-ben: "A ciklus végére eggyel több helikopterünk lesz."
 
30-35 éves gépek a 24-esek , nem látom értelmét. Szerintem is valami hasonló megoldás lesz mint amit Panzerfaust írt. A 8/17 maradékát még egyszer meg lehet reptetni, és azzal nekik is végük. 2020 után milyen lesz a világ?
 
Szerintem a Lézer Jani egyértelműen összekeverte a szállító és a harci-helikopterek darabszámait, hiszen 4-5 szállító most is repülőképes, míg Mi-24 egy sem. Ha a 4-5 mai géphez hozzájön az 5 nagyjavítandó Mi-17, akkor nagyjából meg is van a 10 hosszabb távon üzemképes szállító-helikopter (és ténylegesen ezekre van nagyobb szükség!), a leállított Mi-24-ek közül meg biztos nagyjavítható 4 példány, vagy 2 x P és 2 x V, vagy logikusabban 4 x P/4 x V. Mindenesetre nem tartom rossz döntésnek, így legalább nem dobunk a kukába (a MiG-29-ekhez hasonlóan) nagyjából fele rep-időt kirepült gépeket, és jóval olcsóbb így, mint vadi új gépeket venni. Esetleg az új gépekhez képest még mindig olcsóbban beleférne némi modernizálás is, éjjellátó felszerelésekkel - ha nem is a teljes állományon végrehajtva, csak mindegyiken megteremtve a beépítési lehetőséget (beépítési csomópontok + kábelezés), és mindig az éppen aktív gépeken kihasználva a lehetőséget (mint ahogy a Griffek közül is bármelyikre függeszthető a Litening, de azért nem vettünk annyit, hogy mindegyikre jusson (és abból egy már ment is a kukába a hasraszállt gépen). Szóval én így képzelném el jelenleg a - nem tökéletes, de elfogadható - megoldást : nagyjavítás + részleges modernizálás, a következő években meg kapkodásmentes felkészülés egy normálisan végrehajtható új tipusra vonatkozó beszerzési eljárásra nagyjából 2020-22-től végrehajtva.
 
Mihukat el lehet felejteni. Gyanítom, hogy vannak "újra aktiválható" állapotban dugdosott gépek, de azokat legfeljebb akkor vennék elő, amikor már jobb híján bármit az ellenhez kellene vágni, ami a kezünk ügyébe kerül. (Egyébként szerény véleményem szerint ezeket a gépeket le kéne konzerválni és tartalékba tenni és nem hagyni, hogy moha nőjön rajtuk.) Kétlem, hogy a jelen helyzet miatt azok fognak újra repülni.

A fenti ellenérvek mellé még betennék egyet: ha mégis megjavítanak néhányat, akkor ki fogja őket repülni? Visszahívnak nyugdíjasokat? Vagy rosszul tudom, hogy a hajózóink java kiöregedett?

A kommunikációs blöffre voksolok. Majd, ha a levegőben vannak, akkor elhiszem, amit Lézer mond.
 
Szerintem a Lézer Jani egyértelműen összekeverte a szállító és a harci-helikopterek darabszámait, hiszen 4-5 szállító most is repülőképes, míg Mi-24 egy sem. Ha a 4-5 mai géphez hozzájön az 5 nagyjavítandó Mi-17, akkor nagyjából meg is van a 10 hosszabb távon üzemképes szállító-helikopter (és ténylegesen ezekre van nagyobb szükség!), a leállított Mi-24-ek közül meg biztos nagyjavítható 4 példány, vagy 2 x P és 2 x V, vagy logikusabban 4 x P/4 x V. Mindenesetre nem tartom rossz döntésnek, így legalább nem dobunk a kukába (a MiG-29-ekhez hasonlóan) nagyjából fele rep-időt kirepült gépeket, és jóval olcsóbb így, mint vadi új gépeket venni. Esetleg az új gépekhez képest még mindig olcsóbban beleférne némi modernizálás is, éjjellátó felszerelésekkel - ha nem is a teljes állományon végrehajtva, csak mindegyiken megteremtve a beépítési lehetőséget (beépítési csomópontok + kábelezés), és mindig az éppen aktív gépeken kihasználva a lehetőséget (mint ahogy a Griffek közül is bármelyikre függeszthető a Litening, de azért nem vettünk annyit, hogy mindegyikre jusson (és abból egy már ment is a kukába a hasraszállt gépen). Szóval én így képzelném el jelenleg a - nem tökéletes, de elfogadható - megoldást : nagyjavítás + részleges modernizálás, a következő években meg kapkodásmentes felkészülés egy normálisan végrehajtható új tipusra vonatkozó beszerzési eljárásra nagyjából 2020-22-től végrehajtva.


pár apró észrevétel: Nem volt Litening a hasra szállt gépen, két póttartály volt, szerencsére ezeken csúszott, így viszonylag kicsit sérült csak a gép.
Szerintem 4 P-t nem tudnának összehozni, anno a PG csinált meg ugye kettőt a német gépekből, a többi német vasat meg nem rég kiárusították.
Én is remélem, hogy téves az arány, vagy valamit félreértett Lázár. Szállítókat kellene rendberakni, modernizálni inkább, mert szép dolog, hogy reaktiválnak harci helit, csak így lesz két hihetetlenül elavult két típusunk
 
Hihetetlenek vagytok, idáig mindenki azért sirt, hogy nincs heli főleg harci, most végre történne valami az sem jó...
 
ÉN örülnék a kipofásított, feljavított Mi-24 eknek, na. Hogy ne csak a sírdogálók látszódjanak! Mi-35 szintre feljavított gépeket akarok látni a déli határaink felett őrjáratozni, rogyásig pakolva fegyverrel! Ha másért nem, de pszicho hadviselésre bőven jó lenne!
 
ÉN örülnék a kipofásított, feljavított Mi-24 eknek, na. Hogy ne csak a sírdogálók látszódjanak! Mi-35 szintre feljavított gépeket akarok látni a déli határaink felett őrjáratozni, rogyásig pakolva fegyverrel! Ha másért nem, de pszicho hadviselésre bőven jó lenne!
Jók azok másra is. :) Ha jól tévedek, páncélosok ellen lettek kitalálva.
 
Igen, ez tény, de a gyakorlati hasznosulásuk már a határon átadás után azonnal meglenne. Nem maljutka, meg Spiral, etc. kell rájuk, csak UB blokkok, meg hevederek. Ezt a Brandet amúgy is ismerik azok akik mostanában felénk jönnek, jó eséllyel tudják róla, hogy nem repülő korház, hanem tudja őket bántani, csúnyán, ha nem szépen viselkedenk...
 
A 24-esekből biztos nem lesz semmi szerintem se. Amikor voltak, akkor is felváltva repültek, gondoljunk a rotorlapátok sztorijára.
Az üzemeltetèsre pár ève se volt forrás, most mièrt lenne ? Ràadàsul a kèt legutóbb repült is 3 éve áll.
 
A 24-esekből biztos nem lesz semmi szerintem se. Amikor voltak, akkor is felváltva repültek, gondoljunk a rotorlapátok sztorijára.
Az üzemeltetèsre pár ève se volt forrás, most mièrt lenne ? Ràadàsul a kèt legutóbb repült is 3 éve áll.

Egyetértek. Lézer Johny hetente mást mond, múlt héten még nem volt pénz helire... A szállítókat se tudják tisztességesen megoldani, üzemeltetni, akkor mit akarnak egy kihalt típus visszahozásával? Se fegyver, se ember hozzá, ráadásul ha nem kap fejlesztést, elavult is. Ha a határon akarják a zozókat ijesztgetni, arra UB-s minyó is jó lenne, másrészt cirkusz mostanában van/lesz, az esetleges mihu meg kb másfél év mire használni tudnánk
 
A 24-esekből biztos nem lesz semmi szerintem se. Amikor voltak, akkor is felváltva repültek, gondoljunk a rotorlapátok sztorijára.
Az üzemeltetèsre pár ève se volt forrás, most mièrt lenne ?

Mert ha nyugati NAGY BARÁTUNK nagyon AKARJA, akkor biza lesz rá forrás!! (legfeljebb kevesebb/kisebb stadion/ok.....)
 
Azoknak a Mihuknak bizony kalap, kabát.
A két P-vel talán lenne értelme foglalkozni, de azon meg ágyút kell cserélni, mert az a 30mm-es úgy ráz, mint egy varrógép.
Vagy hát tulajdonképpen azt nézzük, hoyg fizikailag/technológiailag megéri-e a felújítás, vagy megéri-e szopni vele?
Személy szerint levennék új gépeket a gyártósorról és rájuk raknám a régi táblákat.
Aztán, ha valakinek nem tetszik, adjon jobbat olcsóbban.

Egyébként nem feltétlenül vennék harcit, mert marha drága.
Egy Minyó repült órájából 4 AN-26-os repült óra jön ki. A Mihu sem hiszem, hogy olcsóbban repülne.
Légi felderítésünk viszont nincs, én inkább ezért UAV-kat vennék.

Tetszene az ördöghintó is, de ha ég a ház, nem állok neki körmöt lakkozni.
 
"...bennfentesek rámutatnak, hogy első ránézésre érvényesültek szakmai szempontok. Az eddigi MD 500-asok ugyanaz volt a gyártója, mint az MD 902-eseknek ami az jelenti, hogy a személyzetnek nem teljesen ismeretlen eszközzel kell folytatnia munkáját."

Ez kb. olyan mintha azt mondták volna hogy a Szu-22-es után azért veszünk Szu-35-öst mert azonos a gyártója és így a személyzetnek nem teljesen ismeretlen eszközzel kell folytatnia munkáját....

Itt is megkommentálták, kb. ugyan ezzel a hasonlattal. :D

https://www.facebook.com/234003320133564/photos/a.234014983465731.1073741828.234003320133564/401260363407858/?type=3&theater