[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 841
4 186
113
MD500 csak példa.Gazelle,Fennec vagy a Bo105 is sikeressebb volt a BK117nél.A méretkategria miatt nem volt sikeres.Dauphin sikeressbb volt,de katonai vonalon az sem páncélvadászként,hanem haditengerészeti gépként.Vagy futár/knnyűszállitóként,mint a Lakota szerepkre.

Na várj, sikeresség alatt azt érted, hogy az olcsóbb helikből általában többet adnak el?
Viszont én arra lennék kíváncsi, hogy miért nem jó nekünk az EC145? Írtad a mozgékonyságot és a méretet. Ebből az a 0-tól maximum 4 méterig terjedő (utóbbi a tényleg nagyon kicsike MD500-hoz viszonyítva) hossz, illetve rotorátmérőbeli különbség szerintem nem sokat számít, szóval maradna a "mozgékonyság". Na arról szeretnék többet tudni, hogy abban mennyire van hátrányban?
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Na várj, sikeresség alatt azt érted, hogy az olcsóbb helikből általában többet adnak el?
Viszont én arra lennék kíváncsi, hogy miért nem jó nekünk az EC145? Írtad a mozgékonyságot és a méretet. Ebből az a 0-tól maximum 4 méterig terjedő (utóbbi a tényleg nagyon kicsike MD500-hoz viszonyítva) hossz, illetve rotorátmérőbeli különbség szerintem nem sokat számít, szóval maradna a "mozgékonyság". Na arról szeretnék többet tudni, hogy abban mennyire van hátrányban?
Már irtam.Felderitő páncélvadásznak nagy,rohamdesszant szállitónak kicsi.Nem tud egy felszerelt rajt desszantolni,mert nem férnek be.A felderitő-páncélvadászok meg pont a kis méretket használják ki,hogy "bujkáljanak"a harctéren.A rotorárbóc is ezért lett kifejlesztve.Plusz erre a feladatra felesleges a nagyobb méret.Szvsz kettéosztva a rendszeresitést egy kissebb és egy nagyobb tiusra,jobban járnánk.Fennec/EC635/SW4/OH6 tippusok futár/felderitő ppáncélvadász kategoriába.És mondjuk AW149M a felfegyverzet szállitnak.
 

marton

Well-Known Member
2013. április 16.
1 035
702
113
Már itt vannak az országban.
Láttam fotót egy becsomagolt gépről.
Nem a "làbukon" jöttek.

A további rendőrségi helikopterekre gondolok csak nem tudtam becsatolni
az ezzel kapcsolatos kerdest...

Na,, ennek örülök, így azért eléggé duzzad az állam kezelésében lévő légijárművek mennyisége. Ha jól számolom: 10(?)új rendőrdégi MD902, valamennyi(asszem 4) MD500. 9 új mentőheli. MH: 2mókus, 5Mi-17,3Mi-8, 12 Mi-24(ha megjönnek). Zlinek, 2xA319...
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
Na,, ennek örülök, így azért eléggé duzzad az állam kezelésében lévő légijárművek mennyisége. Ha jól számolom: 10(?)új rendőrdégi MD902, valamennyi(asszem 4) MD500. 9 új mentőheli. MH: 2mókus, 5Mi-17,3Mi-8, 12 Mi-24(ha megjönnek). Zlinek, 2xA319...
már csak ember kéne, aki dolgozik rajtuk (honvéccségire mondjuk)
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti

Mokiengine

Active Member
2018. január 12.
221
243
43
Már az is komoly motiváció, hogy LESZ mivel repülni és LESZ repült óraszám is. És repülés fanatikus emberekből nincs hiány.
Drukkolok hogy a megfelelő bértábla is társuljon a fenti gépekhez. :)
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 345
51 699
113
Na várj, sikeresség alatt azt érted, hogy az olcsóbb helikből általában többet adnak el?
Viszont én arra lennék kíváncsi, hogy miért nem jó nekünk az EC145? Írtad a mozgékonyságot és a méretet. Ebből az a 0-tól maximum 4 méterig terjedő (utóbbi a tényleg nagyon kicsike MD500-hoz viszonyítva) hossz, illetve rotorátmérőbeli különbség szerintem nem sokat számít, szóval maradna a "mozgékonyság". Na arról szeretnék többet tudni, hogy abban mennyire van hátrányban?
Semennyire. Amennyivel nehezebb, kb annyival erősebb gép, ha ugyan annyi teherrel megrakod, legyen az mondjuk atgm, már mozgékonyabb is lehet. Az MD 500 rendészeti célra jó, nem harcolni. Pici, gyenge, egy hajtóműves alap típus. Az EC 145 ehnez képest egy komoly helikopter!
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 840
82 372
113
Na,, ennek örülök, így azért eléggé duzzad az állam kezelésében lévő légijárművek mennyisége. Ha jól számolom: 10(?)új rendőrdégi MD902, valamennyi(asszem 4) MD500. 9 új mentőheli. MH: 2mókus, 5Mi-17,3Mi-8, 12 Mi-24(ha megjönnek). Zlinek, 2xA319...

Mennyi Mi-24-est vittek ki eddig javításra?
 

Faboo78

Well-Known Member
2018. január 4.
285
1 164
93
A Népszava cikkben írták, hogy

"Lapunknak a MNO információit a légimentők munkatársai is megerősítették, és egyben jelezték aggályaikat. Mint mondták, a kilenc gép a skandináv országban megszokott rendkívüli időjárási viszonyoknak megfelelően felszerelt. „Ha ezzel mi repülni akarunk és belekerül a felszerelés, akkora túlsúlya lesz a gépnek, hogy legfeljebb egy három kilós gyereket lehet már csak szállítani.” – állította egyikük. Forrásaink azt is tudni vélik, hogy ezek a helikopterek már március végén megérkezhetnek."


Ezért kezdtük el keresni, hogy hogyan vannak felszerelve a norvég gépek és ezeknek mennyi lehet a tömege.

Az EC-135 T1/P1-ről pedig Szorád Tamás írta meg, hogy nagy melegben csak korlátozásokkal repülhetnek.


Persze lehet hogy az egész csak vaklárma és Zordnak lesz igaza, hogy vannak néhányan, akik nem akarják ezt az üzletet.


Szerintem csak vaklárma, félreértés. Szórád Tamás cikke egyértelműen a T1/P1 altípus nehézségeire utal, mivel ezen altípus gyengébb Turbomeca /Pratt & Whitney hajtóművekkel lett felszerelve ( "hazai légimentés ezzel a helikoptertípussal már megfelel a jelenlegi jogszabályi előírásoknak, bár a T1 és P1 változatokra nyáron oda kell figyelni, nagy melegben csökkenteni kell az üzemanyag mennyiséget még úgy is, hogy ezzel csökken a hatósugár.").

Jelenleg a cikk szerint 5 db T2-es, 1 db T1-es , és 1 db P1-es repül itthon, tehát a gyengébb T1/P1 típussal kapcsolatos tapasztalatok lehetnek.

Másrészt, a megvásárolt norvég gépek P2+ típusúak lesznek JÓVAL nagyobb hajtómű teljesítménnyel.

Összehasonlításképpen:

T1: Turbomeca Arrius 2B1/2B1A/2B1A1 - 435 kW (583 LE) teljesítmény hajtóművenként.
P1: Pratt & Whitney Canada PW206B - 463 kW (621 LE) teljesítmény hajtóművenként.
T2: Turbomeca Arrius 2B2 - 452 kW (606 LE) teljesítmény hajtóművenként.
P2+: PW206B2 - 498 kW (667 LE) teljesítmény hajtóművenként.

A fentiek alapján a norvég gépek a hazai gépeknél legalább 122 LE-vel erősebbek.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Semennyire. Amennyivel nehezebb, kb annyival erősebb gép, ha ugyan annyi teherrel megrakod, legyen az mondjuk atgm, már mozgékonyabb is lehet. Az MD 500 rendészeti célra jó, nem harcolni. Pici, gyenge, egy hajtóműves alap típus. Az EC 145 ehnez képest egy komoly helikopter!
Szvsz a szir harckocsizók már nem annyira osztják a véleményed.(Különben ugyanott,ugyanakkor a zsidó hk-sok meg a Gazelleát respektálták,és nem a Mihut.Libanon,1982).És azok sem,akik ma is veszik a tippust,persze a mai változatát
ah6_little_bird_l5.jpg

ah6_little_bird_l9.jpg

Szóval egy jólbevált alapkonstrukció,harci tappasztalatok alapján folyamatossan fejlesztve.És egy kész,működő fegyverrendszer.Még ASW,ténylegessen hadrendben álló változata is van.Különben eredetileg is felderitő helinek tervezték.H145 kifejezetten ppolgári gép.Be lehet festeni zöldre,és fel is lehet fegyverezni.Majd ha elkészül a fegyverintegráció.És felderitő-páncélvadásznak még mindig nagy,rohamdesszant-szállitónak meg kicsi.De pizsamásokat hurcolni pont jó lesz.Amik is arra használják a Lakotát.Meg hátországi könnyűszállitó.Legalább a tábornok-taxiaink ami szintű lesz.
md500-5.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1586

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 840
82 372
113
Szerintem csak vaklárma, félreértés. Szórád Tamás cikke egyértelműen a T1/P1 altípus nehézségeire utal, mivel ezen altípus gyengébb Turbomeca /Pratt & Whitney hajtóművekkel lett felszerelve ( "hazai légimentés ezzel a helikoptertípussal már megfelel a jelenlegi jogszabályi előírásoknak, bár a T1 és P1 változatokra nyáron oda kell figyelni, nagy melegben csökkenteni kell az üzemanyag mennyiséget még úgy is, hogy ezzel csökken a hatósugár.").

Jelenleg a cikk szerint 5 db T2-es, 1 db T1-es , és 1 db P1-es repül itthon, tehát a gyengébb T1/P1 típussal kapcsolatos tapasztalatok lehetnek.

Másrészt, a megvásárolt norvég gépek P2+ típusúak lesznek JÓVAL nagyobb hajtómű teljesítménnyel.

Összehasonlításképpen:

T1: Turbomeca Arrius 2B1/2B1A/2B1A1 - 435 kW (583 LE) teljesítmény hajtóművenként.
P1: Pratt & Whitney Canada PW206B - 463 kW (621 LE) teljesítmény hajtóművenként.
T2: Turbomeca Arrius 2B2 - 452 kW (606 LE) teljesítmény hajtóművenként.
P2+: PW206B2 - 498 kW (667 LE) teljesítmény hajtóművenként.

A fentiek alapján a norvég gépek a hazai gépeknél legalább 122 LE-vel erősebbek.


Idáig mi is eljutottunk...

A Népszavában leírtak valóságalapján gondolkodunk.

A kérdés az, hogy a norvég gép tömege hogyan aránylik a megnövelt teljesítményhez. Ehhez kellene tudni, hogy mi mindent lett beleépítve és az mennyi plusz tömeget jelent. (fokozott jégtelenítési funkció, a hideg miatt másmilyen légkondicionáló rendszer, az éjszakai repüléshez valami, orvosi eszközök? stb.).
Norvégiában viszonylag ritkán van 40 C fok... persze ha ezek egy részét átadás előtt kiszerelik, akkor megint felesleges emiatt aggódni.

Valaki biztos meg tudja mondani fejből, hogyan kell csökkenteni a helikoptereknél a felszálló tömeget a hőmérsékletnövekedés függvényében?
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 345
51 699
113
Szvsz a szir harckocsizók már nem annyira osztják a véleményed.(Különben ugyanott,ugyanakkor a zsidó hk-sok meg a Gazelleát respektálták,és nem a Mihut.Libanon,1982).És azok sem,akik ma is veszik a tippust,persze a mai változatát
ah6_little_bird_l5.jpg

ah6_little_bird_l9.jpg

Szóval egy jólbevált alapkonstrukció,harci tappasztalatok alapján folyamatossan fejlesztve.És egy kész,működő fegyverrendszer.Még ASW,ténylegessen hadrendben álló változata is van.Különben eredetileg is felderitő helinek tervezték.H145 kifejezetten ppolgári gép.Be lehet festeni zöldre,és fel is lehet fegyverezni.Majd ha elkészül a fegyverintegráció.És felderitő-páncélvadásznak még mindig nagy,rohamdesszant-szállitónak meg kicsi.De pizsamásokat hurcolni pont jó lesz.Amik is arra használják a Lakotát.Meg hátországi könnyűszállitó.Legalább a tábornok-taxiaink ami szintű lesz.
md500-5.jpg

Ez világos, meg lehet csinálni ezzel és Gazelle-el is hogy felraksz rá atgm et, csak azért mert kisebb és gyengébb, még nem lesz jobb az egy hajtóművével, meg kisebb hasznos terhelésével mint a szemre alig nagyobb és ugyan úgy halk h145. Engedd már el hogy a "kisebb" a jobb. Úgy írsz mint ha mi26 méret lenne vs egy kolibri. Szabad szemmel nézve ha nem rejtőzködik terep mögött, nem lesz előnye az md 500 nak csak szerinted, abból hogy kisebb. A h145 meg a kategóriája egyik leghalkabb gépe. Szóval de, bármit amit megcsinál az md500, azt megcsinálja a 145 is, csak jobban. Nagyobb, erősebb, két hajtóműves, EURÓPAI, folyik hozzá az atgm integráció, és van katonai altípus, úgy hívják H 645.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fip7

öreg járőr

Well-Known Member
2017. január 28.
261
296
63
Ez világos, meg lehet csinálni ezzel és Gazelle-el is hogy felraksz rá atgm et, csak azért mert kisebb és gyengébb, még nem lesz jobb az egy hajtóművével, meg kisebb hasznos terhelésével mint a szemre alig nagyobb és ugyan úgy halk h145. Engedd már el hogy a "kisebb" a jobb. Úgy írsz mint ha mi26 méret lenne vs egy kolibri. Szabad szemmel nézve ha nem rejtőzködik terep mögött, nem lesz előnye az md 500 nak csak szerinted, abból hogy kisebb. A h145 meg a kategóriája egyik leghalkabb gépe. Szóval de, bármit amit megcsinál az md500, azt megcsinálja a 145 is, csak jobban. Nagyobb, erősebb, két hajtóműves, EURÓPAI, folyik hozzá az atgm integráció, és van katonai altípus, úgy hívják H 645.
MD500 már nincs konkrét katonai alkalmazásban az AH-6I van és igaz hogy 1 hajtóműves de félelmetes kis dög tud lenni.Kéthajtóműves egyébként az AW109 és azon is van kiépített katonai fegyverzet.Utánanéztem a H145 ATGM integráció tényleg tervben van de csak a legvégén akár sok sok év múlva.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 245
113
Idáig mi is eljutottunk...

A Népszavában leírtak valóságalapján gondolkodunk.

A kérdés az, hogy a norvég gép tömege hogyan aránylik a megnövelt teljesítményhez. Ehhez kellene tudni, hogy mi mindent lett beleépítve és az mennyi plusz tömeget jelent. (fokozott jégtelenítési funkció, a hideg miatt másmilyen légkondicionáló rendszer, az éjszakai repüléshez valami, orvosi eszközök? stb.).
Norvégiában viszonylag ritkán van 40 C fok... persze ha ezek egy részét átadás előtt kiszerelik, akkor megint felesleges emiatt aggódni.

Valaki biztos meg tudja mondani fejből, hogyan kell csökkenteni a helikoptereknél a felszálló tömeget a hőmérsékletnövekedés függvényében?
Nyáron lehet hogy macerasabb lesz vele repülni, de télen könnyebb. Lehet. Ha leszerelik az ajtót máris könnyebb, de ez egy mentőhelikopteren nem opció. Az egészségügyi berendezésre leszek kíváncsi, marad e benn , vagy azok nélkül jönnek. Mert akkor azt is venni kell még, és ott esetleg lehet pár kg-t spórolni. Na meg ha a jegtelenitot nem töltik fel szesszel pl, sovány személyzettel reptetnek. Úgy tizenöt éve láttam belül egy akkor új EC mentőhelikopteren, azon kívül hogy meglepett a műanyag burkolata a bent lévő szűk hely volt meg figyelemfelkeltő.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 345
51 699
113
MD500 már nincs konkrét katonai alkalmazásban az AH-6I van és igaz hogy 1 hajtóműves de félelmetes kis dög tud lenni.Kéthajtóműves egyébként az AW109 és azon is van kiépített katonai fegyverzet.Utánanéztem a H145 ATGM integráció tényleg tervben van de csak a legvégén akár sok sok év múlva.
Tudom. Viszont ne húzzuk már le a H145 öt, potenciál több van abban mint az MD500 vonalban.
Ha ennyire képben vagy a helikopterekkel, akkor azért gondolom tisztában vagy vele, hogy ha ilyen jön, akkor sem járunk rosszul, pláne ha az eddigi semmi helyett érkezik.
Én ezen a szemüvegen keresztül nézem.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Tudom. Viszont ne húzzuk már le a H145 öt, potenciál több van abban mint az MD500 vonalban.
Ha ennyire képben vagy a helikopterekkel, akkor azért gondolom tisztában vagy vele, hogy ha ilyen jön, akkor sem járunk rosszul, pláne ha az eddigi semmi helyett érkezik.
Én ezen a szemüvegen keresztül nézem.
Klcsn adom az enyémet.Minek vegyünk egy olyan gépet honvédségi feladatra,ami nem katonai gép?Pizsamástaxinak?Mondjuk a tábornokok számarányában világelsők vagyunk,az igaz...De egy nagyobb gép felderitő-páncélvadász feladatkörre drágább,felesleges,nagyobb célpont,még csak igéret.Roham desszant feladatra meg kicsi.UH1,UH60,Lynx,Dhruvs nem véletlenül akkora,amekkora.Egy raj méret.És ez nem csak simán 10 embert jelent,hanem felszerelt katonát.Plusz gyors gépelhagyás lehetősgét.És annak eggyáltalán nem örülök,hogy az adófizetők pénzén helitaxit vesznek maguknak.1-2 darab még elmegy,de hogy a sereg könnyűhelikopter állománya csak ezekből álljon...Mutatja a HM tényleges irányultságát,fontossági sorrendjét.Haza védelme tán rajt sincs a listán,de a sját kényelmük(hasznuk) a legelső
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 345
51 699
113
Klcsn adom az enyémet.Minek vegyünk egy olyan gépet honvédségi feladatra,ami nem katonai gép?Pizsamástaxinak?Mondjuk a tábornokok számarányában világelsők vagyunk,az igaz...De egy nagyobb gép felderitő-páncélvadász feladatkörre drágább,felesleges,nagyobb célpont,még csak igéret.Roham desszant feladatra meg kicsi.UH1,UH60,Lynx,Dhruvs nem véletlenül akkora,amekkora.Egy raj méret.És ez nem csak simán 10 embert jelent,hanem felszerelt katonát.Plusz gyors gépelhagyás lehetősgét.És annak eggyáltalán nem örülök,hogy az adófizetők pénzén helitaxit vesznek maguknak.1-2 darab még elmegy,de hogy a sereg könnyűhelikopter állománya csak ezekből álljon...Mutatja a HM tényleges irányultságát,fontossági sorrendjét.Haza védelme tán rajt sincs a listán,de a sját kényelmük(hasznuk) a legelső
Pizsamás taxi a h145? Az Usa pl. erre használja? Nézd, te eldöntötted hogy nem lesz jó nekünk, mert vagy túl nagy, vagy túl kicsi, és tábornok taxi lesz. Nem akarlak innentől meggyőzni.
 

Faboo78

Well-Known Member
2018. január 4.
285
1 164
93
Nyáron lehet hogy macerasabb lesz vele repülni, de télen könnyebb. Lehet. Ha leszerelik az ajtót máris könnyebb, de ez egy mentőhelikopteren nem opció. Az egészségügyi berendezésre leszek kíváncsi, marad e benn , vagy azok nélkül jönnek. Mert akkor azt is venni kell még, és ott esetleg lehet pár kg-t spórolni. Na meg ha a jegtelenitot nem töltik fel szesszel pl, sovány személyzettel reptetnek. Úgy tizenöt éve láttam belül egy akkor új EC mentőhelikopteren, azon kívül hogy meglepett a műanyag burkolata a bent lévő szűk hely volt meg figyelemfelkeltő.


Szerintem a teljesítménynövekedés - tömegnövekedés arányát vizsgálva a tömegnél az MTOW-ból kellene kiindulni, bármilyen konfigban repüljön is a gép, ezt nem lépheti túl.

A T1/P1 változatnál az MTOW 2630 kg volt, melyet később üzemeltetési tapasztalatok alapján 2720 kg-ra engedélyeztek.
A P2+/T2+ változatnál az MTOW 2950 kg.

A fentiek alapján a T1/P1 változatot a P2+-szal összevetve kb. 7,5%-os teljesítménynövekedés (P1/P2+ esetében 14,5%) áll szemben kb. 8,5%-os teljesítménynövekedéssel.