[HUN] Helikopterbeszerzés

MD500 csak példa.Gazelle,Fennec vagy a Bo105 is sikeressebb volt a BK117nél.A méretkategria miatt nem volt sikeres.Dauphin sikeressbb volt,de katonai vonalon az sem páncélvadászként,hanem haditengerészeti gépként.Vagy futár/knnyűszállitóként,mint a Lakota szerepkre.

Na várj, sikeresség alatt azt érted, hogy az olcsóbb helikből általában többet adnak el?
Viszont én arra lennék kíváncsi, hogy miért nem jó nekünk az EC145? Írtad a mozgékonyságot és a méretet. Ebből az a 0-tól maximum 4 méterig terjedő (utóbbi a tényleg nagyon kicsike MD500-hoz viszonyítva) hossz, illetve rotorátmérőbeli különbség szerintem nem sokat számít, szóval maradna a "mozgékonyság". Na arról szeretnék többet tudni, hogy abban mennyire van hátrányban?
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
Na várj, sikeresség alatt azt érted, hogy az olcsóbb helikből általában többet adnak el?
Viszont én arra lennék kíváncsi, hogy miért nem jó nekünk az EC145? Írtad a mozgékonyságot és a méretet. Ebből az a 0-tól maximum 4 méterig terjedő (utóbbi a tényleg nagyon kicsike MD500-hoz viszonyítva) hossz, illetve rotorátmérőbeli különbség szerintem nem sokat számít, szóval maradna a "mozgékonyság". Na arról szeretnék többet tudni, hogy abban mennyire van hátrányban?
Már irtam.Felderitő páncélvadásznak nagy,rohamdesszant szállitónak kicsi.Nem tud egy felszerelt rajt desszantolni,mert nem férnek be.A felderitő-páncélvadászok meg pont a kis méretket használják ki,hogy "bujkáljanak"a harctéren.A rotorárbóc is ezért lett kifejlesztve.Plusz erre a feladatra felesleges a nagyobb méret.Szvsz kettéosztva a rendszeresitést egy kissebb és egy nagyobb tiusra,jobban járnánk.Fennec/EC635/SW4/OH6 tippusok futár/felderitő ppáncélvadász kategoriába.És mondjuk AW149M a felfegyverzet szállitnak.
 
Már itt vannak az országban.
Láttam fotót egy becsomagolt gépről.
Nem a "làbukon" jöttek.

A további rendőrségi helikopterekre gondolok csak nem tudtam becsatolni
az ezzel kapcsolatos kerdest...

Na,, ennek örülök, így azért eléggé duzzad az állam kezelésében lévő légijárművek mennyisége. Ha jól számolom: 10(?)új rendőrdégi MD902, valamennyi(asszem 4) MD500. 9 új mentőheli. MH: 2mókus, 5Mi-17,3Mi-8, 12 Mi-24(ha megjönnek). Zlinek, 2xA319...
 
Na,, ennek örülök, így azért eléggé duzzad az állam kezelésében lévő légijárművek mennyisége. Ha jól számolom: 10(?)új rendőrdégi MD902, valamennyi(asszem 4) MD500. 9 új mentőheli. MH: 2mókus, 5Mi-17,3Mi-8, 12 Mi-24(ha megjönnek). Zlinek, 2xA319...
már csak ember kéne, aki dolgozik rajtuk (honvéccségire mondjuk)
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti
Na várj, sikeresség alatt azt érted, hogy az olcsóbb helikből általában többet adnak el?
Viszont én arra lennék kíváncsi, hogy miért nem jó nekünk az EC145? Írtad a mozgékonyságot és a méretet. Ebből az a 0-tól maximum 4 méterig terjedő (utóbbi a tényleg nagyon kicsike MD500-hoz viszonyítva) hossz, illetve rotorátmérőbeli különbség szerintem nem sokat számít, szóval maradna a "mozgékonyság". Na arról szeretnék többet tudni, hogy abban mennyire van hátrányban?
Semennyire. Amennyivel nehezebb, kb annyival erősebb gép, ha ugyan annyi teherrel megrakod, legyen az mondjuk atgm, már mozgékonyabb is lehet. Az MD 500 rendészeti célra jó, nem harcolni. Pici, gyenge, egy hajtóműves alap típus. Az EC 145 ehnez képest egy komoly helikopter!
 
Na,, ennek örülök, így azért eléggé duzzad az állam kezelésében lévő légijárművek mennyisége. Ha jól számolom: 10(?)új rendőrdégi MD902, valamennyi(asszem 4) MD500. 9 új mentőheli. MH: 2mókus, 5Mi-17,3Mi-8, 12 Mi-24(ha megjönnek). Zlinek, 2xA319...

Mennyi Mi-24-est vittek ki eddig javításra?
 
A Népszava cikkben írták, hogy

"Lapunknak a MNO információit a légimentők munkatársai is megerősítették, és egyben jelezték aggályaikat. Mint mondták, a kilenc gép a skandináv országban megszokott rendkívüli időjárási viszonyoknak megfelelően felszerelt. „Ha ezzel mi repülni akarunk és belekerül a felszerelés, akkora túlsúlya lesz a gépnek, hogy legfeljebb egy három kilós gyereket lehet már csak szállítani.” – állította egyikük. Forrásaink azt is tudni vélik, hogy ezek a helikopterek már március végén megérkezhetnek."


Ezért kezdtük el keresni, hogy hogyan vannak felszerelve a norvég gépek és ezeknek mennyi lehet a tömege.

Az EC-135 T1/P1-ről pedig Szorád Tamás írta meg, hogy nagy melegben csak korlátozásokkal repülhetnek.


Persze lehet hogy az egész csak vaklárma és Zordnak lesz igaza, hogy vannak néhányan, akik nem akarják ezt az üzletet.


Szerintem csak vaklárma, félreértés. Szórád Tamás cikke egyértelműen a T1/P1 altípus nehézségeire utal, mivel ezen altípus gyengébb Turbomeca /Pratt & Whitney hajtóművekkel lett felszerelve ( "hazai légimentés ezzel a helikoptertípussal már megfelel a jelenlegi jogszabályi előírásoknak, bár a T1 és P1 változatokra nyáron oda kell figyelni, nagy melegben csökkenteni kell az üzemanyag mennyiséget még úgy is, hogy ezzel csökken a hatósugár.").

Jelenleg a cikk szerint 5 db T2-es, 1 db T1-es , és 1 db P1-es repül itthon, tehát a gyengébb T1/P1 típussal kapcsolatos tapasztalatok lehetnek.

Másrészt, a megvásárolt norvég gépek P2+ típusúak lesznek JÓVAL nagyobb hajtómű teljesítménnyel.

Összehasonlításképpen:

T1: Turbomeca Arrius 2B1/2B1A/2B1A1 - 435 kW (583 LE) teljesítmény hajtóművenként.
P1: Pratt & Whitney Canada PW206B - 463 kW (621 LE) teljesítmény hajtóművenként.
T2: Turbomeca Arrius 2B2 - 452 kW (606 LE) teljesítmény hajtóművenként.
P2+: PW206B2 - 498 kW (667 LE) teljesítmény hajtóművenként.

A fentiek alapján a norvég gépek a hazai gépeknél legalább 122 LE-vel erősebbek.
 
Semennyire. Amennyivel nehezebb, kb annyival erősebb gép, ha ugyan annyi teherrel megrakod, legyen az mondjuk atgm, már mozgékonyabb is lehet. Az MD 500 rendészeti célra jó, nem harcolni. Pici, gyenge, egy hajtóműves alap típus. Az EC 145 ehnez képest egy komoly helikopter!
Szvsz a szir harckocsizók már nem annyira osztják a véleményed.(Különben ugyanott,ugyanakkor a zsidó hk-sok meg a Gazelleát respektálták,és nem a Mihut.Libanon,1982).És azok sem,akik ma is veszik a tippust,persze a mai változatát
ah6_little_bird_l5.jpg

ah6_little_bird_l9.jpg

Szóval egy jólbevált alapkonstrukció,harci tappasztalatok alapján folyamatossan fejlesztve.És egy kész,működő fegyverrendszer.Még ASW,ténylegessen hadrendben álló változata is van.Különben eredetileg is felderitő helinek tervezték.H145 kifejezetten ppolgári gép.Be lehet festeni zöldre,és fel is lehet fegyverezni.Majd ha elkészül a fegyverintegráció.És felderitő-páncélvadásznak még mindig nagy,rohamdesszant-szállitónak meg kicsi.De pizsamásokat hurcolni pont jó lesz.Amik is arra használják a Lakotát.Meg hátországi könnyűszállitó.Legalább a tábornok-taxiaink ami szintű lesz.
md500-5.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1586
Szerintem csak vaklárma, félreértés. Szórád Tamás cikke egyértelműen a T1/P1 altípus nehézségeire utal, mivel ezen altípus gyengébb Turbomeca /Pratt & Whitney hajtóművekkel lett felszerelve ( "hazai légimentés ezzel a helikoptertípussal már megfelel a jelenlegi jogszabályi előírásoknak, bár a T1 és P1 változatokra nyáron oda kell figyelni, nagy melegben csökkenteni kell az üzemanyag mennyiséget még úgy is, hogy ezzel csökken a hatósugár.").

Jelenleg a cikk szerint 5 db T2-es, 1 db T1-es , és 1 db P1-es repül itthon, tehát a gyengébb T1/P1 típussal kapcsolatos tapasztalatok lehetnek.

Másrészt, a megvásárolt norvég gépek P2+ típusúak lesznek JÓVAL nagyobb hajtómű teljesítménnyel.

Összehasonlításképpen:

T1: Turbomeca Arrius 2B1/2B1A/2B1A1 - 435 kW (583 LE) teljesítmény hajtóművenként.
P1: Pratt & Whitney Canada PW206B - 463 kW (621 LE) teljesítmény hajtóművenként.
T2: Turbomeca Arrius 2B2 - 452 kW (606 LE) teljesítmény hajtóművenként.
P2+: PW206B2 - 498 kW (667 LE) teljesítmény hajtóművenként.

A fentiek alapján a norvég gépek a hazai gépeknél legalább 122 LE-vel erősebbek.


Idáig mi is eljutottunk...

A Népszavában leírtak valóságalapján gondolkodunk.

A kérdés az, hogy a norvég gép tömege hogyan aránylik a megnövelt teljesítményhez. Ehhez kellene tudni, hogy mi mindent lett beleépítve és az mennyi plusz tömeget jelent. (fokozott jégtelenítési funkció, a hideg miatt másmilyen légkondicionáló rendszer, az éjszakai repüléshez valami, orvosi eszközök? stb.).
Norvégiában viszonylag ritkán van 40 C fok... persze ha ezek egy részét átadás előtt kiszerelik, akkor megint felesleges emiatt aggódni.

Valaki biztos meg tudja mondani fejből, hogyan kell csökkenteni a helikoptereknél a felszálló tömeget a hőmérsékletnövekedés függvényében?
 
Szvsz a szir harckocsizók már nem annyira osztják a véleményed.(Különben ugyanott,ugyanakkor a zsidó hk-sok meg a Gazelleát respektálták,és nem a Mihut.Libanon,1982).És azok sem,akik ma is veszik a tippust,persze a mai változatát
ah6_little_bird_l5.jpg

ah6_little_bird_l9.jpg

Szóval egy jólbevált alapkonstrukció,harci tappasztalatok alapján folyamatossan fejlesztve.És egy kész,működő fegyverrendszer.Még ASW,ténylegessen hadrendben álló változata is van.Különben eredetileg is felderitő helinek tervezték.H145 kifejezetten ppolgári gép.Be lehet festeni zöldre,és fel is lehet fegyverezni.Majd ha elkészül a fegyverintegráció.És felderitő-páncélvadásznak még mindig nagy,rohamdesszant-szállitónak meg kicsi.De pizsamásokat hurcolni pont jó lesz.Amik is arra használják a Lakotát.Meg hátországi könnyűszállitó.Legalább a tábornok-taxiaink ami szintű lesz.
md500-5.jpg

Ez világos, meg lehet csinálni ezzel és Gazelle-el is hogy felraksz rá atgm et, csak azért mert kisebb és gyengébb, még nem lesz jobb az egy hajtóművével, meg kisebb hasznos terhelésével mint a szemre alig nagyobb és ugyan úgy halk h145. Engedd már el hogy a "kisebb" a jobb. Úgy írsz mint ha mi26 méret lenne vs egy kolibri. Szabad szemmel nézve ha nem rejtőzködik terep mögött, nem lesz előnye az md 500 nak csak szerinted, abból hogy kisebb. A h145 meg a kategóriája egyik leghalkabb gépe. Szóval de, bármit amit megcsinál az md500, azt megcsinálja a 145 is, csak jobban. Nagyobb, erősebb, két hajtóműves, EURÓPAI, folyik hozzá az atgm integráció, és van katonai altípus, úgy hívják H 645.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fip7
Ez világos, meg lehet csinálni ezzel és Gazelle-el is hogy felraksz rá atgm et, csak azért mert kisebb és gyengébb, még nem lesz jobb az egy hajtóművével, meg kisebb hasznos terhelésével mint a szemre alig nagyobb és ugyan úgy halk h145. Engedd már el hogy a "kisebb" a jobb. Úgy írsz mint ha mi26 méret lenne vs egy kolibri. Szabad szemmel nézve ha nem rejtőzködik terep mögött, nem lesz előnye az md 500 nak csak szerinted, abból hogy kisebb. A h145 meg a kategóriája egyik leghalkabb gépe. Szóval de, bármit amit megcsinál az md500, azt megcsinálja a 145 is, csak jobban. Nagyobb, erősebb, két hajtóműves, EURÓPAI, folyik hozzá az atgm integráció, és van katonai altípus, úgy hívják H 645.
MD500 már nincs konkrét katonai alkalmazásban az AH-6I van és igaz hogy 1 hajtóműves de félelmetes kis dög tud lenni.Kéthajtóműves egyébként az AW109 és azon is van kiépített katonai fegyverzet.Utánanéztem a H145 ATGM integráció tényleg tervben van de csak a legvégén akár sok sok év múlva.
 
Idáig mi is eljutottunk...

A Népszavában leírtak valóságalapján gondolkodunk.

A kérdés az, hogy a norvég gép tömege hogyan aránylik a megnövelt teljesítményhez. Ehhez kellene tudni, hogy mi mindent lett beleépítve és az mennyi plusz tömeget jelent. (fokozott jégtelenítési funkció, a hideg miatt másmilyen légkondicionáló rendszer, az éjszakai repüléshez valami, orvosi eszközök? stb.).
Norvégiában viszonylag ritkán van 40 C fok... persze ha ezek egy részét átadás előtt kiszerelik, akkor megint felesleges emiatt aggódni.

Valaki biztos meg tudja mondani fejből, hogyan kell csökkenteni a helikoptereknél a felszálló tömeget a hőmérsékletnövekedés függvényében?
Nyáron lehet hogy macerasabb lesz vele repülni, de télen könnyebb. Lehet. Ha leszerelik az ajtót máris könnyebb, de ez egy mentőhelikopteren nem opció. Az egészségügyi berendezésre leszek kíváncsi, marad e benn , vagy azok nélkül jönnek. Mert akkor azt is venni kell még, és ott esetleg lehet pár kg-t spórolni. Na meg ha a jegtelenitot nem töltik fel szesszel pl, sovány személyzettel reptetnek. Úgy tizenöt éve láttam belül egy akkor új EC mentőhelikopteren, azon kívül hogy meglepett a műanyag burkolata a bent lévő szűk hely volt meg figyelemfelkeltő.
 
MD500 már nincs konkrét katonai alkalmazásban az AH-6I van és igaz hogy 1 hajtóműves de félelmetes kis dög tud lenni.Kéthajtóműves egyébként az AW109 és azon is van kiépített katonai fegyverzet.Utánanéztem a H145 ATGM integráció tényleg tervben van de csak a legvégén akár sok sok év múlva.
Tudom. Viszont ne húzzuk már le a H145 öt, potenciál több van abban mint az MD500 vonalban.
Ha ennyire képben vagy a helikopterekkel, akkor azért gondolom tisztában vagy vele, hogy ha ilyen jön, akkor sem járunk rosszul, pláne ha az eddigi semmi helyett érkezik.
Én ezen a szemüvegen keresztül nézem.
 
Tudom. Viszont ne húzzuk már le a H145 öt, potenciál több van abban mint az MD500 vonalban.
Ha ennyire képben vagy a helikopterekkel, akkor azért gondolom tisztában vagy vele, hogy ha ilyen jön, akkor sem járunk rosszul, pláne ha az eddigi semmi helyett érkezik.
Én ezen a szemüvegen keresztül nézem.
Klcsn adom az enyémet.Minek vegyünk egy olyan gépet honvédségi feladatra,ami nem katonai gép?Pizsamástaxinak?Mondjuk a tábornokok számarányában világelsők vagyunk,az igaz...De egy nagyobb gép felderitő-páncélvadász feladatkörre drágább,felesleges,nagyobb célpont,még csak igéret.Roham desszant feladatra meg kicsi.UH1,UH60,Lynx,Dhruvs nem véletlenül akkora,amekkora.Egy raj méret.És ez nem csak simán 10 embert jelent,hanem felszerelt katonát.Plusz gyors gépelhagyás lehetősgét.És annak eggyáltalán nem örülök,hogy az adófizetők pénzén helitaxit vesznek maguknak.1-2 darab még elmegy,de hogy a sereg könnyűhelikopter állománya csak ezekből álljon...Mutatja a HM tényleges irányultságát,fontossági sorrendjét.Haza védelme tán rajt sincs a listán,de a sját kényelmük(hasznuk) a legelső
 
Klcsn adom az enyémet.Minek vegyünk egy olyan gépet honvédségi feladatra,ami nem katonai gép?Pizsamástaxinak?Mondjuk a tábornokok számarányában világelsők vagyunk,az igaz...De egy nagyobb gép felderitő-páncélvadász feladatkörre drágább,felesleges,nagyobb célpont,még csak igéret.Roham desszant feladatra meg kicsi.UH1,UH60,Lynx,Dhruvs nem véletlenül akkora,amekkora.Egy raj méret.És ez nem csak simán 10 embert jelent,hanem felszerelt katonát.Plusz gyors gépelhagyás lehetősgét.És annak eggyáltalán nem örülök,hogy az adófizetők pénzén helitaxit vesznek maguknak.1-2 darab még elmegy,de hogy a sereg könnyűhelikopter állománya csak ezekből álljon...Mutatja a HM tényleges irányultságát,fontossági sorrendjét.Haza védelme tán rajt sincs a listán,de a sját kényelmük(hasznuk) a legelső
Pizsamás taxi a h145? Az Usa pl. erre használja? Nézd, te eldöntötted hogy nem lesz jó nekünk, mert vagy túl nagy, vagy túl kicsi, és tábornok taxi lesz. Nem akarlak innentől meggyőzni.
 
Nyáron lehet hogy macerasabb lesz vele repülni, de télen könnyebb. Lehet. Ha leszerelik az ajtót máris könnyebb, de ez egy mentőhelikopteren nem opció. Az egészségügyi berendezésre leszek kíváncsi, marad e benn , vagy azok nélkül jönnek. Mert akkor azt is venni kell még, és ott esetleg lehet pár kg-t spórolni. Na meg ha a jegtelenitot nem töltik fel szesszel pl, sovány személyzettel reptetnek. Úgy tizenöt éve láttam belül egy akkor új EC mentőhelikopteren, azon kívül hogy meglepett a műanyag burkolata a bent lévő szűk hely volt meg figyelemfelkeltő.


Szerintem a teljesítménynövekedés - tömegnövekedés arányát vizsgálva a tömegnél az MTOW-ból kellene kiindulni, bármilyen konfigban repüljön is a gép, ezt nem lépheti túl.

A T1/P1 változatnál az MTOW 2630 kg volt, melyet később üzemeltetési tapasztalatok alapján 2720 kg-ra engedélyeztek.
A P2+/T2+ változatnál az MTOW 2950 kg.

A fentiek alapján a T1/P1 változatot a P2+-szal összevetve kb. 7,5%-os teljesítménynövekedés (P1/P2+ esetében 14,5%) áll szemben kb. 8,5%-os teljesítménynövekedéssel.