[HUN] Helikopterbeszerzés

Igazából bárkitől is rendelünk, kifutunk az időből.

@GrGly
<blockquote>hogy felvázoltad mellé az alkatrész-beszállítói hálót, hogy ha esetleg megint túlságosan "összemelegednénk" az EU-val vagy az USA-val, akkor nehogy már az éppen itt maradt Mil alkatrészeket kelljen a Blackhawkokba beleberhelni.

</blockquote>

Néhányszor már próbáltam erre rámutatni, szóval az, hogy hol Pápán, hol Szolnokon nincs kutató-mentő készültség (a nemzetközileg kötelezően kiadott NOTAM-okból követhető), elég pontosan jelzi, hogy már ki is futottunk az időből! Megoldási lehetőségekről még nem hallottam sajnos...
Üdv ML
 
"A fentebb altalam linkelt MTI-s hir informaciotartalma pedig az, hogy elindult a lobbi anelkul, hogy kozbeszerzest kiirtak volna."

A lobbi tevékenység már nagyon régen megy a háttérben, csak most az MTI megírta, mert így kívánta valamilyen érdek. Azt hallani hogy az AW és az EC tolja a a legrégebben és a legkeményebben. Az oroszok is próbálkoznak. Az amerikaiak (Bell, Sikorsky) nem nagyon törik magukat. Az ukránok meg kicsit későn érkeztek meg a bulira.

(Nem értem hogy a HVG miért az MTI hírét vette át, amikor a saját újságírójuk is ott volt. Szakújságíró meg csak Aeromagazinos volt ott.)
 
<blockquote rel="silurusglanis"> Igazából bárkitől is rendelünk, kifutunk az időből.

Néhányszor már próbáltam erre rámutatni, szóval az, hogy hol Pápán, hol Szolnokon nincs kutató-mentő készültség (a nemzetközileg kötelezően kiadott NOTAM-okból követhető), elég pontosan jelzi, hogy már ki is futottunk az időből! Megoldási lehetőségekről még nem hallottam sajnos...
Üdv ML</blockquote>

A2570/13 - UNSERVICEABLE - NOTAM active from 18 Dec 2013 at 06:00 UTC until 19 Dec 2013 at 15:00 UTC

SAR HELICOPTER IN THE EAST SECTOR IS NOT AVAILABLE FOR ALERTING. WEST SECTOR SAR AT LHPA IS RESPONSIBLE IN LHCC FIR. 18 0600-1500, 19 0700-1500.

CREATED: 13 DEC 11:21 2013

Hajmáskéren, Tatárszentgyörgyön meg aktív légtér lett kijelölve ugyanerre az időszakokra.
 
Tisztelt GrGLy!
Senki sem vitatja, hogy 1 orosz heli drágábban üzemel az NH90-nél. Sőt, az átalakítására is költeni kell. Az inerneten "fellehető" eltérő adatokból viszont nehéz lenne kiszámolni, hogy vételár + átalakítás + X óra üzemeltetés költsége hogyan aránylik az NH90 költségeihez....
Ráadásul az orosz gépre várni kell, az alkatrészellátásról meg inkább ne is beszéljünk....

Tehát várunk! - De mire is? - Talán arra, hogy a "Helikopterbeszerzés" oldalt átnevezd a "Helikopterbeszerzésről ábrándozók" oldalára....

A lengyel S-70 és az NH90 összehasonlítása már érdekesebb lehetne. Mivel az utóbbi korszerűbb, valószínűleg kissé olcsóbban is üzemel, de azt az ára miatt már nem lehet jobb vétel....
Az S-70 alkatrészellátásával meg kizárt, hogy gondok lennének!

Kérdés már csak az:
Veszünk-e még valaha helit, és hogy lesz-e pénz az üzemeltetésre...?!?
Ja, és a követelmények sincsenek még kőbe vésve....

De ha valaki tud 1 hiteles adatokkal alátámasztott összehasonlítást, azt előre is nagyon köszönöm...!
 
@sondor961

Tehát azt mondod, hogy ami véleményt itt megalkotsz és közzéteszel a topikban, azt nem tudod számszerű adatokkal vagy forrásokkal alátámasztani? Vagy ez megint egy apró figyelmetlenség miatt maradt el? :)

Az S-70 alkatrészellátásával meg kizárt, hogy gondok lennének!

Miért is? Mert lengyel gyártású és lengyel, magyar - két jó barát? Vagy mert NATO-gép és mi NATO tagok vagyunk? Vagy mert made in USA és mi USA szövetségesek vagyunk? Vagy mert az S-70 jelölésben benne van az, hogy nekünk kerecsenSólyom-alapon jár 70 évnyi alkatrészellátás?

Az alkatrészellátást pénzben és diplomáciában mérik.

Egyébként szerintem pont az S-70 a "legnemzetközibb" gép a mezőnyben. Amerikai alkatrészek, lengyel összeszerelés, meg lehet hogy kínai acél és dél-amerikai hidraulika, orosz olajokkal.
 
Bár figyelmesen keresgéltem, nem találtam összehasonlításra alkalmas hiteles adatokat....

Az alkatrészellátás megállapodás kérdése, és nem valószínű, hogy az USA-val vagy a lengyelekkel ne lehetne megállapodni....

A kérdés sokkal inkább az, hogy lesz-e pénz és lesz-e helikopter....
 
Bár figyelmesen keresgéltem, nem találtam összehasonlításra alkalmas hiteles adatokat....

Tehát azt mondod, hogy az eddigi eszmefuttatásaidat arról, hogy miért Mi-171 vagy S-70 kategóriájú helikoptert és ne valamelyik más európai fejlesztést válassza majd a Honvédség, nem tudod mivel alátámasztani? Továbbá a "Vagy gondolkodni is unalmas...?!?" "lecseszés" mögött sem bújuk meg tényekkel alátámasztott jogosság?

Az alkatrészellátás megállapodás kérdése, és nem valószínű, hogy az USA-val vagy a lengyelekkel ne lehetne megállapodni....

Ilyen alapon az oroszokkal, Kínával, de még akár Észak-Koreával vagy Iránnal is meg tudnánk állapodni, hogy szállítsanak nekünk helikoptert és biztosítsanak alkatrészt. De továbbra is fenntartom, hogy inkább pénz- és diplomáciai kérdés ez, mivel egy megállapodás bármikor felrúgható, amelyre jó párszor volt is már példa a történelemben, aztán a vevő meg szaladgálhat a kis papírjával. Talán a franciák azok, akik aztán mindenkinek szállítanak, csak tudja megfizetni a vevő a különcség felárát.
 
Mikor értik már meg végre,hogy a lengyelektől max a Szokol heli ellátása és ára függne? Az S 70 az USAnka gép..

USA-val a kapcsolat nem fordulhat rosszra, ja ,hogy a románokat meg a franciákat is lehallgatták? Pedig ők jó kiskutyáik...

EC: Ott a francia szál a bibi, ugye senki nem gondolja komolyan,hogy puszipajtásak vagyunk és semmi balhé nem lehet velük?

Mil: Én úgy tudom,hogy az oroszoknál mindig a rubel beszélt..

Mellesleg a Milnél az is előny,hogy a 8-asra már rengeteg tapasztalat van és a 17-esre is.. No meg a cseh-magyar-horvát kiképzőbázis... + ez a technika bírja az igénytelen üzemeltetést és a szélsőséges körülményeket.. csak bár a ködöt és a fagyot talán nem.. + az elektronika lehet hátulütő..
 
a peruiak cirka 17 millió dollárt fizettek a Mi-171esekért idén és ott is van már üzemeltetési kultúra a ruszki gépekre. és ezek még mindig nem NATO kompatibilisek!!
 
Tisztelt GrGLy!
therob írta:
Az meg már nagyon unalmas, hogy 1 NH90 árából hány Mi-171 vásárolható. Egy BMW árából is sok Ladát lehet venni...

Erre az autós példára reagáltam:
/A BMW gazdaságosabb, jobban megy, sőt csajozni is jobban lehet vele.
De pl. szállításra melyik a jobb: A sok Lada, vagy az 1 szem BMW...?!?/
Vagy gondolkodni is unalmas...?!?

Nem véletlen, hogy az alkatrészellátás kapcsán az USA-ról és a lengyelekről írtam....

Persze az oroszokkal is meg lehet állapodni sok mindenről. Azután vagy szállítanak, vagy nem. Tapasztalhattuk eleget....
 
Nagy baj szerintem, hogy egy típussal akarnak mindent cserélni.
Tegyük fel, hogy Mi-171, vagy S-70 lesz. Csak tegyük fel.
Akkor... Ezekkel akarnak légimenteni az EC-135 helyett, meg forgalmat, tömegrendezvényt is ezekről akarnak megfigyelni?
Szerintem marhaság.
A közepes helikopter nem ilyenre van.
Szerintem legalább két típus kell.

Egy könnyű, ami alkalmas a mentőszolgálat, a Rendőrség számára, illetve bizonyos honvédségi feladatokra, amikre fölösleges közepes gépet alkalmazni. Mondjuk két tábornokon ne egy NH-90-el vigyenek, hanem egy W-3al, vagy egy AW-val.
Egyáltalán... a Mi-kben, és az MDkben mennyi repidő van?
Szvsz. hajtani kéne a gépeket, amíg lehet.

Ugyan ez áll a Honvédségi gépparkra is.
Olyan, ami már lejárt, nyugodtan mehetne akár már holnap reggel nagyjavításra.

Ilyen módon valószínűleg lehetne időt nyerni.
Hiszen, ki tudja, mennyi repülhető-és naptári idő van még az egyes gépekben? Lehet, hogy egy év, lehet, hogy tíz.

Bevallom, nincsenek konkrét számaim arról, hogy mely típusnál mi mennyibe kerül (kinek van??), de úgy gondolom, hogy a Mi-17 valamilyen korszerű, NATO komp. változata ha nem is tökéletes, de jó választás lenne.
Egyrészt azért, mert eddig is a Mi-8/17 volt itthon, "mindenki ismeri", óriási üzemeltetési tapasztalat gyűlt össze mögötte,
másrészt kiforrott típus, jól beváltt.

Írták feljebb, hogy hosszú a várólista rá.
Az NH-90-re, S-70-re nincs várólista?
Ha nincs, akkor miért?

Miben áll NATO kompatibilissá tenni egy helikoptert?
Azokat dolgokat, műszereket, berendezéseket akármelyik másik gépbe bele kell tenni, a gyári, új gépből meg amúgy sem kell kiveni a ruszkit.
Hovatovább mondjuk egy mentőhelikopternek, vagy a Légirendészet gépeinek szerintem meg tökmindegy, hogy NATO kompatibilisek-e vagy sem. Vagy nem?
 
Nem véletlen, hogy az alkatrészellátás kapcsán az USA-ról és a lengyelekről írtam....

Mert ők persze minden egyes betűt betartanak, ami egy szerződésbe le van írva. Ne légy már ennyire naiv.
 
<blockquote rel="independence">Akik nem lelkesednek az NH-90-ért...

Azoknak ajánlanám az Aranysas magazin legutolsó számát . Van benne egy cikk amiben az Afganisztánban szolgáló Olasz katonák nyilatkoznak az NH 90-ről . Jó ideje nyomják már vele , és nagyon szeretik . Szerintük semmi nem igaz abból amiket terjesztenek a gépről , vagy legalábbis ők ebből semmit se tapasztaltak . Szerintük nagyon is megbízható gép , a képességeit meg ugye más se nagyon vitatja.

Az igaz , hogy az övék már egy második szériás gép , lehet ez is számít .

Mert biztos nem ismerik a 171-et.:D</blockquote>

Baz+ :) :) :)
 
Az a véleményem , hogy az alkatrész utánpótlás leginkább pénz kérdése . Azt hiszem minden gyártónak érdeke az alkatrész utánpótlás gyors ellátása , mivel pénzt kapnak érte ! Ha gyártok egy gépet ,akkor ez is a bevétel részét képezi hosszútávon még pluszban.

Na most egy embargó esetén amit a NATO-USA vagy mit tudom én ki szab ki ránk , mert mi megtámadtuk pl Romániát Erdély visszafoglalására , nem lehet tudni ,hogy ki szolgálna ki minket ennek ellenére...

Azért nem , mert nagyjából mindenkinek az az érdeke , hogy béke legyen Európában .

Gondolatom szerint ha valamit több helyen gyártanak , az csak jó lehet , mert több esély van rá hogy ilyen helyzetekben is innen-onnan mégis sikerül beszerezni a szükséges alkatrészeket , talán....

Más :

Szerintem az Oroszokat hagyjuk már ! Egy régi elavult gépről beszélünk , fejletlen elektronikával , ami ráadásul nem is NATO kompatibilis , és minden szövetségesünk ellenzi a típust !

Rengeteg más jobb , vagy legalább olyan jó típust választhatunk helyette , szóval ez már egy LERÁGOTT CSONT , akarom mondani csirke comb ... :)

Mindenképpen 2 típus kell , egy könnyű , (kb 20 db) több változatban és egy közepes kb 10 darab leginkább katonai célra...

Ha nem bízunk abban , hogy tudunk viselkedni , és ezzel megfelelni a NATO-ban megkövetelt magatartásnak , illetve a nagy testvérnek(USA) , akkor hagyjunk fel az egésszel , lépjünk ki ! ....és mehetünk vissza az Oroszok oldalára , mert ott annyira pöpecül ment minden !

Szerintem kiválasztottunk egy utat , amibe még egy kicsit is bízunk , addig követni kell a KRESZ tábláit...
 
Olvasom az Aero kulonszamot.... "a helikopterbeszerzes szempontrendszeret a HM nem akarja nyilvanossagra hozni" es minden titkositva lesz ahogy a Gripennel. Es ugyanolyan politikai-gazdasagi dontes lesz,ahogy a Gripen eseteben torten.
 
Az a véleményem , hogy az alkatrész utánpótlás leginkább pénz kérdése . Azt hiszem minden gyártónak érdeke az alkatrész utánpótlás gyors ellátása , mivel pénzt kapnak érte ! Ha gyártok egy gépet ,akkor ez is a bevétel részét képezi hosszútávon még pluszban.

Na most egy embargó esetén amit a NATO-USA vagy mit tudom én ki szab ki ránk , mert mi megtámadtuk pl Romániát Erdély visszafoglalására , nem lehet tudni ,hogy ki szolgálna ki minket ennek ellenére...

Azért nem , mert nagyjából mindenkinek az az érdeke , hogy béke legyen Európában .

Gondolatom szerint ha valamit több helyen gyártanak , az csak jó lehet , mert több esély van rá hogy ilyen helyzetekben is innen-onnan mégis sikerül beszerezni a szükséges alkatrészeket , talán....

Más :

Szerintem az Oroszokat hagyjuk már ! Egy régi elavult gépről beszélünk , fejletlen elektronikával , ami ráadásul nem is NATO kompatibilis , és minden szövetségesünk ellenzi a típust !

Rengeteg más jobb , vagy legalább olyan jó típust választhatunk helyette , szóval ez már egy LERÁGOTT CSONT , akarom mondani csirke comb ... :)

Mindenképpen 2 típus kell , egy könnyű , (kb 20 db) több változatban és egy közepes kb 10 darab leginkább katonai célra...

Ha nem bízunk abban , hogy tudunk viselkedni , és ezzel megfelelni a NATO-ban megkövetelt magatartásnak , illetve a nagy testvérnek(USA) , akkor hagyjunk fel az egésszel , lépjünk ki ! ....és mehetünk vissza az Oroszok oldalára , mert ott annyira pöpecül ment minden !

Szerintem kiválasztottunk egy utat , amibe még egy kicsit is bízunk , addig követni kell a KRESZ tábláit...

Az alkatrészellátás béke esetén pénz kérdése, ha konfliktus van, akkor viszont a politikai környülállás számít jobban.
Egy Kárpát-medencei haccacáré esetén borítékolni lehet, hogy az angolszász államok részéről nulla, azaz 0 alkatrészre számíthatunk. Pontosan azért, mert a párizsi békediktátumok az ő művük és ha szar is, akkor is váltig ragaszkodni fognak a kialakult status quóhoz. A magyarok sorsa, a határon túlra, erőszakkal kituszakolt népességünk messze nem szempont. Eddig se tettek azért, hogy pl. a rómaiak bármilyen kisebbségvédelmi rendelkezést betartsanak, sőt. Tesznek rá, hogy minden utódállam erőteljes asszimilációs politikát folytat, amellett pedig "európaiznak" ezerrel.
Katonai segítségre, mármint alkatrészileg, európai, amerikai gyártótól nem számíthatsz. Lengyeltől sem, szövetségen belül, gyakorlatilag senkitől. Hamarabb szállítana a kínai vagy az orosz. Csak kérdés, hogy fizikailag hogyan oldanák meg. Momentán úgy néz ki, hogy sehogy.
Persze, hogy békét akar mindenki. Az akkori magyar miniszterelnök már az első vh-t kirobbantó hadüzenetet is ellenezte, de mégis belerángattak és mi szívtuk a legnagyobbat.
A szomszédainkkal való esetleges fegyveres összetűzésben sztem jobb ha nem számítunk semmilyen "magasabb" technikára, maximum a meglévő készletek erejéig..
Az orosz gépek igenis jók, van pár termékük amit iszonyatosan eltaláltak és Mil-család bizony azok közé tartozik. A NATO-kompatibilitás csak akarat kérdése, technikailag megoldható, semmi akadálya nincs.
Én nem hiszek ebben a "megfelelés"-dologban, soha nem értettem, miért kellett nekünk a történelem folyamán sokszor csúcsra járatni a seggnyalást. Mi az hogy NATO-ban megkövetelt magatartás, meg hogy viselkedni ? Mik vagyunk mi, szaros kölkök ? Vagy csak nekünk kell mindig alkalmazkodni, kussolni, mert bizonyos államok mindig hozzánk vágják, hogy "bűnös nemzet" vagyunk ???
Egyébként nem hinném, hogy bárki ellen vétettünk, a lehetőségeinkhez képest teljesítünk és minden szabályt betartunk most is, de ez a pluszban szórjunk még hamut a fejünkre igény, kicsit erős. Úgy gondolom, a függetlenség volna a legjobb verzió, de ehhez nagyon sok pénz kell, ami nekünk nincs.
 
Panzerfaust: DE a lengyelektől számíthatnánk, ugyanis rengeteg lengyel él Magyarországon, plusz mi is segítettünk nem egyszer, és ők is nekünk, ez körkörös. Amíg létezik Magyarország és Lengyelország, addig háború esetén így vagy úgy segíteni fogjuk egymást. Sőt egy Magyarország-Románia háború esetén a Lengyel segítség kicsit kérdéses,hogy miként lenne, de lenne, a törökök is segítenének ha mással nem akkor pénzel.Az oroszok,bolgárok,ukránok sem szeretik őket... Szlovákiát meg egyedül lenyomnánk...

Mondjuk mindig egyszerű másokat háborúba küldeni...igazából aki másokat küld a háborúba annak a k. anyukáját csókoltatjuk, de ha az ország és a nép érdeke (nem politikai vezetését) akkor nincs mese,menni kell..
 
Pela3:
Én sajnos szkeptikus vagyok az ügyben, mert a szövetségen belül nem néznék tátott szájjal azt hogy "vihar van a biliben". A lengyeleknek persze szimfónikusak vagyunk, de ha nekik és a törököknek is megtiltják a szállítást, akkor az együttérzést kenhetjük a hajunkra. Ha Blackhawk-ot vennénk, akkor biztos vége a történetnek, ha Sokol-ról lenne szó, akkor meg ott a szlovák légtér is. A törököknek pedig minimum 2 országon kellene átrepkedni, ráadásul az egyik szövetségen belüli. Embargó esetén ez a vonal is kilőve. A MH jelenleg nem ellenfél a szlováknak, szárazföldön és levegőben sem sajnos. Hiába van mondjuk 14 Gripen, egyrészt nem a miénk, másrészt fegyverzet-függő a dolog, ha akarjuk, ha nem, amerikai döntésen áll vagy bukik a történet. És akkor a nyitrai S-300 ütegről nem is beszéltünk.

Viszont a biznisz megállíthatatlanul robog tovább :))

http://www.vg.hu/vallalatok/ipar/indulna-a-magyar-tenderen-az-eurocopter-418014
http://index.hu/gazdasag/2013/12/16/helikoptert_a_magyarnak_az_eurocopter_ugrasra_kesz/

Az kifejezetten tetszik hogy úgy titulálják, hogy "nagy magyar helikopterbeszerzés" :)))
 
Nem igazán értem azokat akik a környékünkre háborút vagy konfliktust vizionálnak, jelenleg ennek az esélye nulla. Itt egyesek nem igazán tudnak reálisan gondolkodni.
 
Panzerfaust: A szlovák légtér nem ér semmit. Náluk sem fényes ám a helyzet.. a bmpnek csak a seggét kell telibe vágni. S-300 ki tudja,hogy üzemel-e.. mellesleg az 1 darab ha jól tudom,vagy max 2 +1 ott is van mozgósítható erő, akik az mh-ba jönnének.. a száma kérdéses, a népirtást a lengyelek meg nem tolerálnák.. mellesleg senki sem akarna 1 háborút, de szlotákiát még épp lenyomnánk :) Törökök? Annyit kell mondaniuk,hogy akkor bizony a hajócskák nem mennek át a szoroson,ha nem engedélyezik a légi folyosókat.. ha a románok nem engedik, Olaszo. - Horváto. vonalon még mindig lehet. Mindent ki lehet taktikázni,még a drága USA érdekeltségét is :))


De háborút ténylegesen senki sem akar, mert tudjuk milyen feltételek kellenének hozzá + hogy mivel járna..