[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 673
42 102
113
Néhány nagyon fontos meglátás, amit Douglas McGregor mond
(és amit én is mindig mondok, csak ugye én egy egyszeri civil vagyok és nekem nem hisztek.
Na akkor neki igazán hihettek!)
20:00-tól:

  1. Emberes repülőeszközökre továbbra is szükség van, de a beruházásoknak el kell tolódniuk az földről indított irányított rakéták és lövedékek felé. Továbbá egymást átfedő és integrált radarernyőre és légi felderítésre és megfigyelésre van szükség (mert ezeket sokkal nehezebb kilőni, mint az emberes (drága) repülőeszközöket)
    - mondjuk ez itt nagyjából mindenki elismeri.
Ez oké.



  1. Túlzó mértékben bízzuk rá magunkat a helikopterekre.
    Helikoptert csak a saját légvédelmi ernyő alatt lehet biztonságosan működtetni.
    Az az (amerikai) koncepció, hogy nagyszámú katonát kiteszünk a harctérre, ennek a kornak vége van (Halló!!! H225M bevetési koncepció!)
    A kisszámú SOF erők helikopterből való bevetésének (H145M koncepció) kivételével az egésznek nincs semmi érteleme!
Azért a 16 "igazi" szállító helikopterünkkel nem hiszem, hogy túltoltuk a biciklit! A németek most vesznek 60 db Chinookot - ott keresd "légi lovasságot"! :)
Lesz 8 SOF gép, a többi meg sebesülteket hord, meg lőszert és ellátmányt - ezekre meg szükség van.
 
  • Tetszik
Reactions: Chima3ra and bel

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 907
4 665
113
Az az (amerikai) koncepció, hogy nagyszámú katonát kiteszünk a harctérre, ennek a kornak vége van (Halló!!! H225M bevetési koncepció!)
A kisszámú SOF erők helikopterből való bevetésének (H145M koncepció) kivételével az egésznek nincs semmi érteleme!
Szia,

Hat, a forumban leirtak szerint a H145M 9 fos szallito kepessege kamu abban az ertelemben, hogy ha nem egy szal poloban vannak a szallitott szemelyek, akkor nagyon nem ekkora letszam fer be. Valoszinuleg 6 fo sem fer bele, ha bele vesszuk az SF-re jellemzo nagy mennyisegu felszerelest, onvedelmi fegyverzetet, ajtogeppuskast, stb. Tehat jo esellyel 4 fo SF katona szallithato harcszeru korulmenyek kozott, ami azt jelenti, hogy egyetlen A csapat fuvarozasara 3 db H145M helikopter kell.

A H225M 28 fos szallitasi kapacita valoszinuleg hasonloan kamu, viszont a 12 fos A teamet konnyen el tudja szallitani (harci korulmenyek kozott is), vagyis igazabol ez valo arra, hogy kis letszamu SOF erot vigyen magaval.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Szia,

Hat, a forumban leirtak szerint a H145M 9 fos szallito kepessege kamu abban az ertelemben, hogy ha nem egy szal poloban vannak a szallitott szemelyek, akkor nagyon nem ekkora letszam fer be. Valoszinuleg 6 fo sem fer bele, ha bele vesszuk az SF-re jellemzo nagy mennyisegu felszerelest, onvedelmi fegyverzetet, ajtogeppuskast, stb. Tehat jo esellyel 4 fo SF katona szallithato harcszeru korulmenyek kozott, ami azt jelenti, hogy egyetlen A csapat fuvarozasara 3 db H145M helikopter kell.

A H225M 28 fos szallitasi kapacita valoszinuleg hasonloan kamu, viszont a 12 fos A teamet konnyen el tudja szallitani (harci korulmenyek kozott is), vagyis igazabol ez valo arra, hogy kis letszamu SOF erot vigyen magaval.
A két helikoptert (jelenleg még ugye a Mi-17 van a H225M helyett) eddig is vegyesen alkalmazták a gyakorlatokon a KRD kirakására. A H145M biztosította a csapatszállító érkezését.
 
K

kamm

Guest
Ez a Tiger egy papírhelikopter. Nem arról van szó, hogy a Mi-28-as repülő nehézpáncélzat az üdvözítő, de ezt a német-francia gépet civil típusokon edződött szobatudósok és jóléti luxusmérnökök alkották meg, akik szemre levették az AH-64-est, de gépet csak a Gazelle-t, meg a BO-105-öst láttak csak terepszínben.
Azon túl, hogy túlmérnökölt és patikamérlegen kiszámolt "műszakilag szép számok" mentént megtervezett finom kis szerkezetről beszélünk, valahogy nem él meg a konstrukció az igénytelen csapatrepülés tábori sáros-bakancsos világában.
Ami egy dolog, de sokat javítana a helyzeten, ha mindezek tetejébe legalább ne volna kisszériás valami a flotta. Ami eleve kétféle alváltozatra oszlik.
Legalább lennének csereszabatos elemei. Legalább ne lehetne egy Szláviával lekapni az égről.
Egy harci helikopter a feladatköréből adódóan magára vonzza az ellenséges tüzet. Ha nem is páncélozzuk az egészet, azért nem árt legalább okosan megépítve biztosítani a sikeresen túlélhető kényszerleszállást, ha már elmenekülni nem is tudunk.
A Tiger annyira vékonyka kabinfallal rendelkezik, hogy egy távolabbi, hajtóművek környéki robbanás repeszei is halálosak lehetnek a személyzet számára. És a hajtóművek is túl közel vannak egymáshoz.
Engem már az olasz AW-249 izgat, mióta láttam, hogy már repül. Annak örülnék, ha erkezne belole egy-két szazad majd...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 584
113
Engem már az olasz AW-249 izgat, mióta láttam, hogy már repül. Annak örülnék, ha erkezne belole egy-két szazad majd...
Hát igen, abban bőven több az anyag, hát még az energia. Az AH-64-esek T700-asának "civil" (export) változata dolgozik benne, de kW-ban van olyan erős, mint az AH-64D lóerőben. Azaz a tengelyteljesítmény kb 1.4-szerese az Apache hajtóműveinek.
Ez persze csak a papír érték, ami a leginkább a katalógusokban és a marketingben mutat jól.
A helikoptereknél az igazi teljesítményt a hajtáslánc tényleges képessége határozza meg, lehetőleg jó nagy melegben, leterhelten mérve, mivel a helikopter az egy olyan repülőeszköz, ami erőből repül.
De azért az 5 lapátos forgószárny és az 1.3 - 1.4-szeres nettó tengelyteljesítmény fölény már elgondolkodtató.
Az AW249-es valószínű, egy komoly masina lehet.
 
K

kamm

Guest
Hát igen, abban bőven több az anyag, hát még az energia. Az AH-64-esek T700-asának "civil" (export) változata dolgozik benne, de kW-ban van olyan erős, mint az AH-64D lóerőben. Azaz a tengelyteljesítmény kb 1.4-szerese az Apache hajtóműveinek.
Ez persze csak a papír érték, ami a leginkább a katalógusokban és a marketingben mutat jól.
A helikoptereknél az igazi teljesítményt a hajtáslánc tényleges képessége határozza meg, lehetőleg jó nagy melegben, leterhelten mérve, mivel a helikopter az egy olyan repülőeszköz, ami erőből repül.
De azért az 5 lapátos forgószárny és az 1.3 - 1.4-szeres nettó tengelyteljesítmény fölény már elgondolkodtató.
Az AW249-es valószínű, egy komoly masina lehet.
Engem is először az otlapatos design fogott meg, az enginet csak azután néztem meg, amikor elolvastam, mit el nem visz majd.

Ha szerencsenk lenne, akkor a Lynxet eladná nekik a RM, mi meg rendelnenk ebbol a helibol. Ez messze a legmodernebb opció, és azért az olaszok ehhez értenek is...
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 673
42 102
113
Engem is először az otlapatos design fogott meg, az enginet csak azután néztem meg, amikor elolvastam, mit el nem visz majd.

Ha szerencsenk lenne, akkor a Lynxet eladná nekik a RM, mi meg rendelnenk ebbol a helibol. Ez messze a legmodernebb opció, és azért az olaszok ehhez értenek is...
Ha(!) veszünk egyszer harci helit, akkor eléggé biztos befutó az "olasz Főnix", mert Európában nem nagyon van más jövőbemutató eszköz. A Tigert már mindenki elengedte, a Mk.3-at már a franciák sem kérik: inkább a Mk.2-esen tuningolnak még egy kisebbet mielőtt kukázzák.
Indult egy közös EU-s projekt egy új harci helikopterre, de ötletnél alig több: talán 15 év múlva lesz belőle valami, míg a Fenice 2025-től elérhető, ráadásul alapból Spike-kal, ami nálunk is rendszerben lesz, akárcsak 20 mm-es gépágyú lőszere is már rendszerben van H145M-hez.
(Amcsi helik lehetnének alternatívák, de szar amerikai-orbán viszony miatt kizárt hogy onnan vegyünk valami komolyabb eszközt.)
 
  • Tetszik
Reactions: tong djagbu

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 739
12 278
113
Engem is először az otlapatos design fogott meg, az enginet csak azután néztem meg, amikor elolvastam, mit el nem visz majd.

Ha szerencsenk lenne, akkor a Lynxet eladná nekik a RM, mi meg rendelnenk ebbol a helibol. Ez messze a legmodernebb opció, és azért az olaszok ehhez értenek is...

Egy normális háztartási gépet nem, de ezt talán meg tudják csinálni rendesen.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 673
42 102
113
Egy normális háztartási gépet nem, de ezt talán meg tudják csinálni rendesen.
Az olasz haditechnikában vannak nagyon sikeres termékek: Beratta fegyverek, OTO Melara 76mm-es tengerészeti lövegek, kisebb-nagyobb hadihajók (pl. FREMM), M-346, radarban és elektronikában sem rosszak illetve a helikoptergyártásuk is benne van a világszinten a top 3-4-ben. Náluk van továbbá az egyetlen európai F-35 végszerelde is, ami feltételez egy bizony műszaki színvonalat.
A High-end cuccok mennek nekik (pl. Ferrari), de az alacsonyabb összetettségű cuccok nem annyira (pl. Fiat)...
 
  • Tetszik
Reactions: tong djagbu and bel

Chima3ra

Well-Known Member
2020. július 28.
297
1 043
93
Nem népszerű vélemény de én is ezt gondolom.
Drónok kellenek harci/felderítő feladatokra. Mi az amibe többet tud/védettebb egy H145-ös (egy excivil gép...) mint egy drón? (pl. Bayraktar, Predator stb.) SEMMIBEN. Azt se mondom hogy a drónt nehezebb leszedni, vagy hogy több fegyvert bír el, csak az óriási különbség hogy 1. ha leszedik senki nem hal bele, 2. jóval olcsóbb megvenni 3. jóval olcsóbb üzemben tartani. 4. jóval könnyebb rá "pilótát" kiképzeni

A helikopter maradjon meg sebesült kimentésre, szállításra.
Mondjuk a H145M pont szállítóhelikopter. Nem igazán értem,hogy kevertétek ide a drónokat? Vagy a katona majd felül a Bayraktar tetejére ha el kell jutni a-ból b-be? Mert mind a két Airbus típus elsődlegesen erre van, a felfegyverezhetőség még mindig csak egy plusz képesség.
 

Chima3ra

Well-Known Member
2020. július 28.
297
1 043
93
Nem, nem szabad pótolni!
A helikopter a mi természetföldrajzi-geopolitikai környezetünkben egy pénztemető!
Érdemi harcérték nélküli parasztvakítás!
Rakétatüzérséget helyette!
A helikopter a világ minden részén nélkülözhetetlen! Dedikált harcihelikoper valóban kérdéses nálunk, ebben én is inkább drónpárti vagyok, azonban mind a H145, mind pedig a H225 szállítóhelikopter, és a helikopterek álltal biztosított szállítóképesség semmi mással nem helyettesíthető és alapvető fontosságú.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 924
73 054
113
Mondjuk a H145M pont szállítóhelikopter. Nem igazán értem,hogy kevertétek ide a drónokat? Vagy a katona majd felül a Bayraktar tetejére ha el kell jutni a-ból b-be? Mert mind a két Airbus típus elsődlegesen erre van, a felfegyverezhetőség még mindig csak egy plusz képesség.
Alig fer bele par ember, a 20 (19) H 145 - os meg talan egy szazadot ha elbir vinni.

Csak az a baj hogy ahova el tudja ugy hogy még egyben is maradjon, oda egy BKV csuklosbusz is elviszi. Ez a jatekhelikopter oda nem fog menni ahol lonek rá, tabornokok meg egyeb slepp setarepultetesere valo.
A felfegyverzese jelentektelen, egy dron ettol potensebb. Valaki sokat nezte az Apokalipszis lovasait.
A muszka leszedte gyakorlatiag a teljes ukran helikopterflottat ugy hogy tapasztalt pilotak vezettek a dedikalt katonai Mi 24/17/8-akat. Ami meg akad ukran oldalon azokat a gepeket ugy kaptak innet onnét. Ami repul, kozelmegy a fronthoz azt leszedik. Ők sem mennek kozel, manpad hatarrol nireznek es azon tulrol eregetik a vikhreket. Igaz a 3 tucat Bayraktart is leszedtek, de nem is halt meg bennuk senki. Alig van par katonank, ne az legyen a cél hogy meghaljanak a hazajukert feleslegesen.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 924
73 054
113
A háborús videókból egyértelműen látszik hogy mire használják a drónokat, semmi köze a heli felhasználáshoz....
Mire volna alkalmas ma Ukrajnaban barmelyik H 145?
De hagyjuk akkora dronokat, a dronok elleni vedelem teren mit tudunk felmutatni? Mivel mindenhonnet a dronok folynak es a tuzerseg, ugy gondolom az ezek elleni vedelem fog eloterbe kerulni a kovetkezo evekben.
 
  • Tetszik
Reactions: Sulaco

Chima3ra

Well-Known Member
2020. július 28.
297
1 043
93
Alig fer bele par ember, a 20 (19) H 145 - os meg talan egy szazadot ha elbir vinni.

Csak az a baj hogy ahova el tudja ugy hogy még egyben is maradjon, oda egy BKV csuklosbusz is elviszi. Ez a jatekhelikopter oda nem fog menni ahol lonek rá, tabornokok meg egyeb slepp setarepultetesere valo.
A felfegyverzese jelentektelen, egy dron ettol potensebb. Valaki sokat nezte az Apokalipszis lovasait.
A muszka leszedte gyakorlatiag a teljes ukran helikopterflottat ugy hogy tapasztalt pilotak vezettek a dedikalt katonai Mi 24/17/8-akat. Ami meg akad ukran oldalon azokat a gepeket ugy kaptak innet onnét. Ami repul, kozelmegy a fronthoz azt leszedik. Ők sem mennek kozel, manpad hatarrol nireznek es azon tulrol eregetik a vikhreket. Igaz a 3 tucat Bayraktart is leszedtek, de nem is halt meg bennuk senki. Alig van par katonank, ne az legyen a cél hogy meghaljanak a hazajukert feleslegesen.
Mondjuk ha nem lennének olyan tévképzetek, hogy a szállítóhelikopter= Huey-k légirohama vietnámban akkor jóval értelmesebb beszélgetést lehetne folytatni. A szállítóhelikopterek fő feladata, hogy katonákat, utánpótlást és a haditechnikát szállítsák a hadszíntérre, vagy a hadszíntéren belül,mivel sokszor a helikopter a leggyorsabb, sőt bizonyos esetekben az egyetlen opció erre, és nem, ez rohadtul nem egyenlő azzal hogy az ellenséges tűz közepébe repüljenek be. A H145-nél állandóan előjön az, hogy túl kicsi. Amúgy talán nem véletlenül akkora, amekkora? Könnyűhelikoptertől talán nem azt kell elvárni, hogy elcipelje azt, amit egy minyó, hanem azt csinálja amire ideális. Egy H145 a méretéből adódóan oda is le tud szállni, ahova egy nagyobb típus nem, azért talán nem kell magyarázni, hogy pl. sebesült kiemelésnél ez mekkora előny lehet. Vagy ha egy pár fős különleges egységet kell kirakni, ott is sokkal jobb megoldás, mintha egy batár döggel kellene ezt megoldani és még hosszan lehetne sorolni. Talán nem véletlen, hogy minden normálisabb haderő úgy próbálja összerakni a helikopterflottáját, hogy az könnyű, közepes és akár nehéz szállítókat is tartalmazzon, mivel mindegyik kategóriának megvannak a saját előnyei, és így lehet elérni, hogy adott feladatra ideális megoldást biztosítsanak. Amúgy ha már az ukrán példa. A H145M-nél és a H225M-nél épp azért lesz Spike, hogy ne közvetlenül a csatatér fölött kelljen öngyilkosjelölt módjára repkedniük, hanem manpads hatótávon kívülről tudjanak rakétát indítani, jóval hátrébb a fronttól.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 400
19 827
113
Mondjuk ha nem lennének olyan tévképzetek, hogy a szállítóhelikopter= Huey-k légirohama vietnámban akkor jóval értelmesebb beszélgetést lehetne folytatni. A szállítóhelikopterek fő feladata, hogy katonákat, utánpótlást és a haditechnikát szállítsák a hadszíntérre, vagy a hadszíntéren belül,mivel sokszor a helikopter a leggyorsabb, sőt bizonyos esetekben az egyetlen opció erre, és nem, ez rohadtul nem egyenlő azzal hogy az ellenséges tűz közepébe repüljenek be. A H145-nél állandóan előjön az, hogy túl kicsi. Amúgy talán nem véletlenül akkora, amekkora? Könnyűhelikoptertől talán nem azt kell elvárni, hogy elcipelje azt, amit egy minyó, hanem azt csinálja amire ideális. Egy H145 a méretéből adódóan oda is le tud szállni, ahova egy nagyobb típus nem, azért talán nem kell magyarázni, hogy pl. sebesült kiemelésnél ez mekkora előny lehet. Vagy ha egy pár fős különleges egységet kell kirakni, ott is sokkal jobb megoldás, mintha egy batár döggel kellene ezt megoldani és még hosszan lehetne sorolni. Talán nem véletlen, hogy minden normálisabb haderő úgy próbálja összerakni a helikopterflottáját, hogy az könnyű, közepes és akár nehéz szállítókat is tartalmazzon, mivel mindegyik kategóriának megvannak a saját előnyei, és így lehet elérni, hogy adott feladatra ideális megoldást biztosítsanak. Amúgy ha már az ukrán példa. A H145M-nél és a H225M-nél épp azért lesz Spike, hogy ne közvetlenül a csatatér fölött kelljen öngyilkosjelölt módjára repkedniük, hanem manpads hatótávon kívülről tudjanak rakétát indítani, jóval hátrébb a fronttól.

Nem tudom, csak tipp. Alapvetően ,ezt a típust, a különlegeserők részére vettük elsősorban. Kiegészítve, néhány mellékes dologgal. Mint a kutató mentő feladat, katonai felső vezetők szállítása, Felderítés, stb.
 
  • Szomorú
Reactions: LMzek 2.0