Szia,
Szerinted emelt szintu ujraelesztesnel nem kell lelegeztetni, vagy nem kell mellkaskompressziot vegezni, amig pl. venabiztositas, gyogyszeradas tortenik?
En ugy tanultam, hogy a fenti ketto (vagyis az alapszintu ujraelesztes) fontossagban megelozi az emelt szintu ujraelesztest, ezert az emelt szintet nem kezdik el, ha nincs 3 fo a helyszinen (a laikus segitoket is beleszamitva).
Szia,
Mégmielőtt félreérted nem azt kérdőjelezem meg, hogy az általános betegellátáshoz értesz-e , hanem a prehospitális illetve a katasztrófamedicinához, műszakimentéshez és eszközismeret ami itt felmerül.
Te a földi egységek 3 személyes részéből indulsz ki, ahol közel sem ugyanazok a körülmények. Ideális eset a 3 fő, de szerinted amikor a mentőhelikopter, MTK/MOK ér ki a helyszínre és mondjuk nincs szabad másik egység akkor csak mellkaskompresszió és lélegeztetés megy? Életmentés a cél nem pedig a bohóckodás. Én úgy tanultam a fontossági sorrendet, hogy jó minőségű mellkaskompresszió (+ AED lehetőség szerint), jó minőségű lélegeztetés majd az invazív ellátások. Szerintem te nagyon az omsz vagy a kórházi vonalat képviseled. Amivel nincs baj, csak azt kellene megérteni, hogy ők nem törekednek a "forradalmi újjításokra", mert drága és nagyon bonyolult. (Jogi rész, oktatás ..stb).
Eleve az is kérdés lehet, hogy a reanim.nak neki kell-e állni, mert a SAR riasztása, landolás és a tényleges betegellátás között is sok idő tellik el, nem hogy az esemény és az ellátás megkezdése között.
Tehát igen, lehet reanimálni 2 fővel, sikeresen és hatásosan is egy ilyen helyszínen ha megvan a megfelelő képzés és eszközök. A 3 fő csak jelentősen megkönnyíti és gyorsítja az eljárást.
Csak így fáradtan reggel ami beugrik kapásból:
Ideális esetben leszáll a kopter és kipakolnak belőle, viszik a szükséges felszerelést.
Kimentés után pos. majd reanim megkezdése. 1 fő mellkaskompressziók, 2. fő pedig a defi-monitor felhelyezése * majd én ballonnal+maszkkal fújnék be 2-t , ezt követően I-gel vagy et. tubus (gyakorlottság, helyszín függvénye). ** Amennyiben a légút megvan, a befújás után Lucas/Corpuls elő és fel a betegre aztán jöhet a lélegeztetőgép beállítása amíg a 1. fő nekiállhat a pvb előkészítésének vagy magának a vénabiztosításnak , majd a gyógyszerelésnek. Persze ez mind idő és nem is minden esetben kerül ugye az omsznál alkalmazásra a respi, meg a Lucas/Corpuls csak ott másabb a történet. (illetve az általam leírt opció időigényesebb és jóval nagyobb szívás).
*Lifepak , Zoll, defi-monitorok elhelyezhetők olyan távolságra, hogy ne legyen útban de elérd és lásd is a kijelzőt (a Corpulsok pedig kifejezetten erre vannak).
.
**
Lélegeztetőgép, bár min. 10kg-nak kell lennie a betegnek elvileg és kevésbé állítható, de használják:
https://www.medicaldevicedepot.com/Pneupac-VR1-Ventilator-p/vr1.htm
Egyébként azt hallottam, hogy már a kutatómentő gépek is lassan BLS szintre süllyednek..
Mire mobilizálni kellene a beteget, addigra érkezik más segítség pl. mentőhelikopter.
Például a műszaki mentés eszközei ami a lényegesen nagyobb terültet foglalnak a heliben és a súlya sem kicsi.
https://www.youtube.com/watch?v=-jRKHADW-ac&ab_channel=HolmatroRescue ezekkel már bőven lehet dolgozni, ahogy a Makita nagyobb, akkumlátoros gépeivel is.
Szóval attól függ mire akarod használni a gépeket, de lehet bele pakolni, csak ugye ennek a felszerelés is a függvénye.
A kutató-mentő helikopterről beszélünk, és nem kutató-mentő-barkács-tűzoltó-lángvágó-familyfrost-iskolabusz gépről.
@pela3 arra célzott, hogy az általad említett szerszámok (agregátostul) azért vannak a fedélzeten, mert van elég hely. Mindezt akkor rakták össze, amikor még nem voltak akkus megfelelőik.
Nem teljesen,de nagyrészt igen. Azért vannak a fedélzeten, mert kötelező tartalék - ahogy én tudom, de ez nem biztos infó ! - csak ugye akkoriban még nem volt ennyi és ekkora teljesítményű, minőségű eszköz pl. a műszaki mentésre és ugye ez a 8-as / 17-es ideében nem volt probléma, mert volt benne hely és kb 1 komplett mentőautót is betudott volna emelni a kárhelyre, így ez nem okozott problémát. De már más a helyzet. Viszont a legnagyobb kérdés, hogy mi az a pont ameddig a SAR-nak egyedül teljeskörűen be kell avatkozni, mert nyilván 1 félig lángoló buszt nem fog tudni eloltani és közben kimenteni az embereket belőle, ahogy 1 nagy gépes balesethez is édes kevés.
Tehát a kérdés ugye, hogy mire kell alkalmasnak lennie? Hány főt és milyen szinten kell tudnia ellátnia, szállítania kell-e?
Átalogs feladatokra elég lehet a 145-ös is, csak legyen a megfelelő felszereléssel ÉS megfelelő eszközökkel arra a feladatra felkészítve. De a tényleg komolyabb dolgokhoz azért a H225 jóval nagyobb rugalmasságot biztosít. (Én annó azthittem, hogy a 225-ösök lesznek majd a SAR gépek, mert nekem logikusabbnak tűnik).