[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 111
113
Nem,nem az.A BK117 egyenesági leszármazottja,amit polgári helikopternek terveztek
BK-117_Polizei-NRW_D-HNWL.jpg

Csináltak belőle ugyan felfegyverzett protót,de az senkinek nem kellett.Pcv feladatokra túl nagy.
Bo105 eleve katonai megfigyelő és pcv feladatokra lett tervezve,de figyelembe vették a polgári feladatokat is a mérnökök (kettős felhasználású tervezés).Utóda a H135-amit viszont nem kedvelnek a német katonák.Főleg,mert messze nem olyan strapabiró,mint az öreg Bo105,meg az is kicsit nagy a bújkálós pcv feladatokhoz.
Már megint nagy meggyőződéssel össze-vissza hadoválsz.
A H145 az egy kis mértékben módosított BK117. CSak a pilótafülke részt kapta meg az EC135-ből.
És igen, a BO 105 minden tekintetben az elődje a BK117-nek és egyben a H145-nek.
És nem, a BO105 sem katonai gépnek készült. Ha legalább a wiki-t elolvastad volna, akkor tudnád, hogy civil megrendelők majdnem 5 évvel a BW előtt rendelték meg először.
A H135 csak részben utódja a BO105-nek, mivel a BW kizárólag pilótaképzésre használja a EC/H135-öt (19db). Hogy nem szeretik, azt nem tudom honnan vetted. Ha így lenne, másodpercek alatt lepasszolnák civil üzemeltetőknek, hiszen fél Európa EC/H135-öt használ rendvédelemre, légimentésre, de csak úgy általában repkedni is.
A páncéltörő feladatokat a Tiger vette át.
Ebben a tekintetben a H145M lesz a közvetett utódja BO105-nek, mert a BW idén rendelte le (83db) a light attack H145M-eket, amiket azért rendeltek be, mert nem vesznek részt a Tiger MK3 programban. És a H145M híres megbízhatósága úgy kell a BW-nek, mint egy falat kenyér a Tiger vesszőfutása után.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 111
113
Elnézést, ha vótmá, lemaradtam róla, meg félig-meddig off is, mert ugye nem heli: párszor felvetődött a Chinook ötlet szintjén, hogy néhány darab jó lenne. Ennél elborultabb gondolatom támadt hirtelen, az MV-22 Osprey, ami kb. arra is jó lenne, mint a Chinook, meg a kisebb taktikai szállítógépeket is kiváltaná részben (?), ahova nem kell mondjuk a KC390, pl. két országgal arrébb elvinni 10 tonna segélyszállítmányt emberekkel mondjuk egy természeti katasztrófa idején). Tudom, hogy nagyon drága, meg biztos bonyolult (de egy H225M se Mi-2 szint üzemeltetés szempontjából) meg amerikai, meg nagy/kicsi, meg gyors/lassú, meg még szar is (tetszés szerint behelyettesíthető mindenkinek szíve szerint), de valaki hozzáértő mit gondol erről? Gyógyítható vagyok?
Nekem nagy kedvencem az Osprey, és meggyőződésem, hogy a tiltrotor a VSTOL szállítás jövője, de még mindig küzdenek vele technikailag. A Bell/Boeing-es utódjai már sokkal kevesebb tervezési buktatóval fognak készülni. Alapvetően nálunk nem csak az ára lenne igen komoly hátrány, de nem igazán tudna sok előnyt felsorakoztatni. Hatótávolság és a sebesség a mi méreteinkben másodlagos. Kategóriában meg valahol a Chinook és a H225M között van. Pont emiatt a Chinook jóval nagyobb teheremelő képessége és nagyobb tehertere számunkra jobban kihasználható. Alapvetően a kategória nem sürgős kategória, úgyhogy.... :confused:
 

miltaccfd

Well-Known Member
2018. augusztus 11.
192
527
93
Elnézést, ha vótmá, lemaradtam róla, meg félig-meddig off is, mert ugye nem heli: párszor felvetődött a Chinook ötlet szintjén, hogy néhány darab jó lenne. Ennél elborultabb gondolatom támadt hirtelen, az MV-22 Osprey, ami kb. arra is jó lenne, mint a Chinook, meg a kisebb taktikai szállítógépeket is kiváltaná részben (?), ahova nem kell mondjuk a KC390, pl. két országgal arrébb elvinni 10 tonna segélyszállítmányt emberekkel mondjuk egy természeti katasztrófa idején). Tudom, hogy nagyon drága, meg biztos bonyolult (de egy H225M se Mi-2 szint üzemeltetés szempontjából) meg amerikai, meg nagy/kicsi, meg gyors/lassú, meg még szar is (tetszés szerint behelyettesíthető mindenkinek szíve szerint), de valaki hozzáértő mit gondol erről? Gyógyítható vagyok?
Egy Osprey kb 85 millió $ lenne most (24/32 ember vagy 9 tonna szállítmány)
Ha kizárólag Cargo miatt veszünk 2 db-ot, az 170 millió $. Fenntartási költségei gondolom hasonló merev- vagy forgószárnyas géphez képest horror.

Egy PZL M28 Skytruck STOL repülő (19 férőhelyes vagy 2,3 tonna szállítmány) 15 millió $ volt darabja Nepálnak nemrég. Ugyanezt tudja más is, pl a Let L-410NG, valószínűleg hasonló áron.
H225M-et már vettünk, kézenfekvő ebből berendelni még, ha szükségünk van még VTOL cargora. Kb 30 millió $ darabja.

Szóval
2 db MV-22 Osprey
vagy
4 db PZL M28 Skytruck és +3 db H225M

Mérlegelj, melyik éri meg jobban, a kettő kb egy áron lenne.
 

Venom85

Well-Known Member
2020. augusztus 20.
7 431
21 106
113
Egy Osprey kb 85 millió $ lenne most (24/32 ember vagy 9 tonna szállítmány)
Ha kizárólag Cargo miatt veszünk 2 db-ot, az 170 millió $. Fenntartási költségei gondolom hasonló merev- vagy forgószárnyas géphez képest horror.

Egy PZL M28 Skytruck STOL repülő (19 férőhelyes vagy 2,3 tonna szállítmány) 15 millió $ volt darabja Nepálnak nemrég. Ugyanezt tudja más is, pl a Let L-410NG, valószínűleg hasonló áron.
H225M-et már vettünk, kézenfekvő ebből berendelni még, ha szükségünk van még VTOL cargora. Kb 30 millió $ darabja.

Szóval
2 db MV-22 Osprey
vagy
4 db PZL M28 Skytruck és +3 db H225M

Mérlegelj, melyik éri meg jobban, a kettő kb egy áron lenne.
Szerintem egy 4 db CH-47 Chinokkal meglennénk!
 

miltaccfd

Well-Known Member
2018. augusztus 11.
192
527
93
Szerintem egy 4 db CH-47 Chinokkal meglennénk!
Egyébként egyetértek. Csak gondoltam STOL repülővel és helivel együtt lehet csak kiváltani az Osprey e kettőt vegyítő képességeit, két további típust pedig feleslegesnek tartok rendszeresíteni ekkora számban.
Nem is beszélve, hogy az ilyen light cargo repcsik, mint a Skytruck olcsóbban használhatóak középtávú szállítmányozásnál, ejtőernyős kiképzésnél is. Amolyan Ancsa (részleges) váltótípusnak gondolom őket. L-410NG-ben akár az Aeronak is lehetne érdekeltsége...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 111
113
Egy Osprey kb 85 millió $ lenne most (24/32 ember vagy 9 tonna szállítmány)
Ha kizárólag Cargo miatt veszünk 2 db-ot, az 170 millió $. Fenntartási költségei gondolom hasonló merev- vagy forgószárnyas géphez képest horror.
Úúúúú nagyon nem! Most rendelt a Navy +4 gépet 428M USD áron! Hazai piacra! Ez több, mint 107M/db. Ez külső megrendelőnek biztosan 120M felett kell legyen. Ráadásul egy Chinookhoz képest 3-4x-es az üzemóra költsége.

Egy PZL M28 Skytruck STOL repülő (19 férőhelyes vagy 2,3 tonna szállítmány) 15 millió $ volt darabja Nepálnak nemrég. Ugyanezt tudja más is, pl a Let L-410NG, valószínűleg hasonló áron.
H225M-et már vettünk, kézenfekvő ebből berendelni még, ha szükségünk van még VTOL cargora. Kb 30 millió $ darabja.
Nem hinném, hogy 225-ösből további gépek kellenének. A kisebb, hagyományos merevszárnyú tehergép érdekes lehet vegyes használattal, de én ebből inkább a C235/C295-ös családból válogatnék. Ott elég sokoldalú kialakítások elérhetők, ráadásul rengetegen használják körülöttünk is.
Sajnos itthon is egyre valószínűbb komolyabb tűzvészek kialakulása. Azok pedig elég jól konfigurálható raktérrel rendelkeznek. A személy- és teherszállítás mellett a tűzoltásra is gyorsan átszerelhetőek. Nagyon remélem, hogy a KC-k esetén is megvesszük ezt a képességet - mindkét gépre.
 
  • Tetszik
Reactions: Hortator and Katica

Hortator

Well-Known Member
2019. június 27.
975
3 609
93
Egyébként egyetértek. Csak gondoltam STOL repülővel és helivel együtt lehet csak kiváltani az Osprey e kettőt vegyítő képességeit, két további típust pedig feleslegesnek tartok rendszeresíteni ekkora számban.
Nem is beszélve, hogy az ilyen light cargo repcsik, mint a Skytruck olcsóbban használhatóak középtávú szállítmányozásnál, ejtőernyős kiképzésnél is. Amolyan Ancsa (részleges) váltótípusnak gondolom őket. L-410NG-ben akár az Aeronak is lehetne érdekeltsége...
Na jo, csak az Osprey mindezekre egyben is hasznalhato: szallitani, ejtoernyosok, kulonlegesek, stb. Szolnokiak probaltak mar, nem tudom, mi velemenyuk rola. Es gyorsabb, mint egy helikopter, ha surgosen kell menni, de le tud szallni egy foldrenges utan megrongalodott palyan is, de 3x akkora teherrel, mint egy Skytruck.
 

laca

Well-Known Member
2013. november 6.
858
2 267
93
Egyébként nincs valós igény itthon nehéz szállítóhelikopterre.
Nem lehet, hogy inkább drón irányba kellene elmozdulnunk? Ott még lehetne keresni piaci rést is.
Gondolok itt pl. egy utánpótlás szállító - akár tilt rotoros megoldású - VTOL drónra. Lőszer, élelmiszer, egyéb cuccok gyors "kiszállítására". Kellő mérettel akár sebesült kihordást is meg lehetne valósítani, lényegesen kisebb kockázattal és költséggel, mint helivel. Egy ilyen - mondjuk 200 kg teherbírású - drón sok funkciónak is lehetne az alapja. Hollywood-i ötlet, de akár még SOF akcióra is használható lenne egy ilyen egy személyes sebesült kihordó drón.
Pl. 10 db 2 tonna utánpótlást tudna kirakni jóval biztosabb módon, mint egy heli, ráadásul nem kockáztatsz pilótát. Szétszórt kis egységeknek házhoz viheted a cuccot. Most volt yt-on egy videó, ahol a ruszki beásott gyalogosokat felderítették, majd 2 T-72 odagurult, és végül pár 10 méterről kivégezték őket. Ilyen szorult szituban mekkora segítség lenne, ha pikk-pakk odarepülne egy drón, a csomagterében pár páncélököllel vagy ATGM-el!
Egy jó konstrukciót méretben skálázni is lehetne, jóval potensebb eszközöket teremtve.
Lehet itt kellene gondolkozni valami akksinál potensebb energiaforrásban, pl. hidrogén-üa.cella
 
  • Tetszik
Reactions: Hortator

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 111
113
Egyébként nincs valós igény itthon nehéz szállítóhelikopterre.
Háát ebben nem nagyon értek veled egyet. Itt ne csak a Honvédséget vedd számításba!
Én simán megvetetném valami katasztrófa védelmi EU-s alapból is akár! :D
FMS-ben megvesszük a csupasz gépeket.
A Honvédséggel meg csak a finomságokat (CMWS, LWS, stb.).:cool:
 
  • Tetszik
Reactions: Ratamahata

miltaccfd

Well-Known Member
2018. augusztus 11.
192
527
93
Na jo, csak az Osprey mindezekre egyben is hasznalhato: szallitani, ejtoernyosok, kulonlegesek, stb. Szolnokiak probaltak mar, nem tudom, mi velemenyuk rola. Es gyorsabb, mint egy helikopter, ha surgosen kell menni, de le tud szallni egy foldrenges utan megrongalodott palyan is, de 3x akkora teherrel, mint egy Skytruck.
Ez mind szép és jó, csak mennyiségre nincs pénz, mennyiség nélkül meg rossz lenne a rendelkezésre állás. 2-3 gép már egy vagyon, ebből még simán lehet 1-2 gép szervízben adott időben. Tehát olyan lenne is meg nem is, és másra sokkal jobban kellene költeni. Töredék áron lehetne light cargo repcsiket beszerezni, ami úgy-ahogy enyhítené az igényt, már ha feltételezzük, hogy van. Amúgy egyáltalán nem vagyok benne biztos, hogy bármilyen igényünk lenne rá.
 
  • Tetszik
Reactions: Hortator

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 586
97 746
113
Fotók: ez lehet Magyarország következő harci helikoptere

Spanyolországban tesztelték az AW249 típusú harci helikopter második prototípusát. A forgószárnyas esetleges beszerzési cél lehet a Magyar Honvédség haderőfejlesztési mátrixában.


Spanyolországban tesztelték a Leonardo AW249 típusú harci helikoptert – számol be az Aviationist. A Palma del Río melletti repülés célja az volt, hogy a forgószárnyas meleg, száraz időben való repülési képességeit mérjék fel a fejlesztők.

A helyi lakosok lőttek is pár fotót a tesztrepülésről.


Az AW249-es azért érdekes géptípus, mert idén februárban a Magyar Honvédség haderőfejlesztésért felelős döntéshozói is tárgyaltak Olaszországban a forgószárnyas beszerzéséről.

Azt nem tudni, hogy milyen fázisban vannak jelenleg az olasz-magyar tárgyalások, az viszont tény, hogy a jelenleg hadrendben lévő, szovjet gyártmányú Mi-24-es harci helikopterek élettartama várhatóan a 2030-as évekig lejár. Az addig rendszeresítésre kerülő H145M könnyű és H225M közepes többcélú katonai helikopterek pedig nem biztos, hogy minden feladatot el tudnak látni, amire egy harci helikopter alkalmas.

Az olaszok egyébként Fenice, azaz Főnix nevet adtak a helikopternek.
 

szuvorov

Well-Known Member
2014. május 16.
7 515
24 237
113
Lehet volt már, én most botlottam bele:

Tudom portfólió, de vajon van valami alapja?


 

Venom85

Well-Known Member
2020. augusztus 20.
7 431
21 106
113
Fotók: ez lehet Magyarország következő harci helikoptere

Spanyolországban tesztelték az AW249 típusú harci helikopter második prototípusát. A forgószárnyas esetleges beszerzési cél lehet a Magyar Honvédség haderőfejlesztési mátrixában.


Spanyolországban tesztelték a Leonardo AW249 típusú harci helikoptert – számol be az Aviationist. A Palma del Río melletti repülés célja az volt, hogy a forgószárnyas meleg, száraz időben való repülési képességeit mérjék fel a fejlesztők.

A helyi lakosok lőttek is pár fotót a tesztrepülésről.


Az AW249-es azért érdekes géptípus, mert idén februárban a Magyar Honvédség haderőfejlesztésért felelős döntéshozói is tárgyaltak Olaszországban a forgószárnyas beszerzéséről.

Azt nem tudni, hogy milyen fázisban vannak jelenleg az olasz-magyar tárgyalások, az viszont tény, hogy a jelenleg hadrendben lévő, szovjet gyártmányú Mi-24-es harci helikopterek élettartama várhatóan a 2030-as évekig lejár. Az addig rendszeresítésre kerülő H145M könnyű és H225M közepes többcélú katonai helikopterek pedig nem biztos, hogy minden feladatot el tudnak látni, amire egy harci helikopter alkalmas.

Az olaszok egyébként Fenice, azaz Főnix nevet adtak a helikopternek.
Spekulació semmi más!
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 313
43 561
113
Lehet volt már, én most botlottam bele:

Tudom portfólió, de vajon van valami alapja?


Tömböl volt látogatáson az olaszoknál pár hónapja és akkor kijött egy sajtó közlemény olasz részről mi szerint a Honvédséget "érdekli" ez a helikopter. Az is lehet, hogy az olaszok látták bele azokba a tárgyalásokba az érdeklődést...
Ha egyáltalán akar a honvédség dedikált harci helikoptert, akkor biztos megvizsgálják az AW249-est is.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 313
43 561
113
Spekulació semmi más!
Pontosan!

"Az AW249-es azért érdekes géptípus, mert idén februárban a Magyar Honvédség haderőfejlesztésért felelős döntéshozói is tárgyaltak Olaszországban a forgószárnyas beszerzéséről."

Tömböl jó szakember, csak baromira nem döntéshozó. Ő legfeljebb javasol. aztán majd odafent döntenek.
Szerintem a nagyobb beszerzéseket, amik hosszútávú elköteleződést jelent egy gyártó ország felé Orbán hagyja jóvá. Nagyon nem Tömböl szintje...