[HUN] Helikopterbeszerzés

Olvasva a hozzászólásokat többen dobálóznak összegekkel, hogy mi mennyibe kerül - nem csak ebbe témakörbe. 

Néhány szempontot a figyelmükbe ajánlanék:

- fegyver venni nem olyan, mint bemenni egy szatócsboltba és rámutatni hogy "ezt kérem! Mennyi?"

- nem azt kérdezik hogy mennyit kérsz, hanem hogy: "kinek?" - aztán hogy mennyit.

- fegyvert eladni - és venni is - elsősorban politikai kérdés. (aztán katonai, védelmi, és valahol a végén: ja, hogy egy táborban vagyunk)

 

Ajánlom elgondolkodni csak azon, hogy a Honvédségnél hogy van Cougar (mire kaptuk? mennyiért? hova?; és vajon ugyanez hogy módosulna egy kárpát medencei rendelésnél)
 
Nem is beszéltem Mi-17-ről.

De a MI-171 36 főt tud vinni. (Ha jól emlékszem)

 

A vásárlásnál az a nagy baj, hogy ha csak politikai és nem alkalmazásbeli szempontok a meghatározóak. Így lehet váasárolni teniszütőket is a harchoz. (Rejtő Jenő szabadon)

 

 
 
36 katona teljes felszereléssel nem fér el egy MI-171-ben.36x120 vagy 130kg(nem emlékszem pontosan,hogy mennyivel számolnak a pilóták)úgy,hogy még teljesítménytartalék is maradjon(mert ez viszont kell)pedig sok a MI-17-nek.
 
<a title="Profile" rel="nofollow">dudi: ja,</a> ehhez egy Chionook kellene vagy CH-53, esetleg Mi-6/Mi-26...

Mi-17-essel reális ~18-20 főt szállítani, ha nincs betéve a belső üa. tartály - persze ezt nehezen magyarázod meg, hiszen emlékszik, hogy oda volt írva... aaa wikin... :)

 
 
fip7: Én dudiéknak hiszek valami furcsa mód.. :D Mellesleg a gyártó nem hazudott,mert ha az angoltudásom nem csal akkor nem azt írta,hogy 36db katonát bír szállítani + a menetfelszerelést,hanem csak az első részét,hogy 36 ülés van a katonáknak... :)
 
<a title="Profile" href="http://htka.hu/forum/helikopterek/helikopterbeszerzes/page-17/" rel="nofollow">Pela</a>

Én sem 36 katonát hanem "főt" írtam. 


"Én dudiéknak hiszek valami furcsa mód.. :D"


Egyébként én is. Csak arra akartam rávilágítani, hogy  <a title="Profile" href="http://htka.hu/forum/helikopterek/helikopterbeszerzes/page-17/" rel="nofollow">ifff</a> nem feltétlenül mond butaságot, tényleg ez a hivatalos adat. 
 
Bocsi a dupláért, de Batka megbuktál kihagytad a Mi 12-est :D    a helikopterrepülőt kihagyni na meg a repülő banánt.. nagy hiba :))
 
Nem a maximális létszám van korlátozva hanem a maximális felszállótömeg! Ha egy Mi-171 még páncélozva is van akkor tényleg hihetetlen a 36 fő pláne ha az utasok katonák teljes felszereléssel , fegyverzettel.
 
chimera pont erről beszélünk.. ezt számolgatták a többiek,hogy az a 36 katona majdnem 4 tonna... csak az a 36 katona..
 
A MI-171-ben van középen is üléssor. Ezen felül van egy plusz deszantajtó, a gyors ürités végett.

Amit ezzel akartam mondani az, hogy előszőr a feladatokat kéne meghatározni és aztán ahhoz rendelt gépet vásárolni. (Nem a számok lényegesek)

 

A HM-nek azért kell ilyan méretű szállítókapacitás(szerintem), mert ha és amennyiben egy helikopter raj eltud vinni egy lövésszázadot, akkor annak gazdaságossági és oltalmazási kérdései egyszerűbben meg lehet oldani. Amennyiben egy helikopter század kell egy lövésszázad deszantolásához, az egy sokkal költségesebb, meg a légi oltalmazás megszervezése sem piskóta!!

 

Csak azt nem lehet tudni, a szakmát mennyiben engedik beleszólni e kérdésbe.

A B-47  jó gép, de manőverező képessége meg sem közelíti a Mi-17 modifikációt. Az, egy igazi áruszállító!
 
A Mi-17 és modifikációi 5T belső terhelést tudnak. Amennyiben növelik a gép súlyát, akkor természetesen csökken a szállítható személyek száma. Ez a repülésben mindig matematika kérdése. Üzemanyag mennyiség, fegyverzet, deszantosok, eszközök, stb.
 
Kéne a közepes szállítók mellé egy könnyű is mert nem mindig van szükség egy századra és ha igen akkor sem biztos,hogy a szakaszokat egyszerre egy helyen kell kirakni.Az is előfordulhat,hogy a századból egy szakaszt rajonként a másik kettőt meg egyben kell kirakni.
 
<a title="Profile" href="http://htka.hu/forum/helikopterek/helikopterbeszerzes/page-18/" rel="nofollow">dudi</a>

"Kéne a közepes szállítók mellé egy könnyű is mert nem mindig van szükség egy századra és ha igen akkor sem biztos,hogy a szakaszokat egyszerre egy helyen kell kirakni.Az is előfordulhat,hogy a századból egy szakaszt rajonként a másik kettőt meg egyben kell kirakni."

 

Ezt a problémát a Mi-24-ek segítségével nem lehet megoldani? Gondolok arra, hogy ha egyben kell vinni nagy létszámot akkor a Mi-17 megy, ha kevés embert kell vinni akkor meg a Mi-24, ami egyébként harci feladatokra is alkalmas. 

A kérdésem lényege: A Mi-17/Mi-24 kombináció elég lehet a feladatok ellátására, vagy minden kép kell egy könnyű szállító helikopter? 

(Költségek szempontjából nem mindegy szerintem a 2 eddig is üzemben tartott típus vs. 3 üzemben tartott típus kérdése.)
 
Nem érdemes a gyártói marketinganyagokkal foglalkozni. Lehet, hogy el tud vinni a Mi-171-es 35 embert, ha a pőre életüket kell menteni egy katasztrófahelyzetben. Ennek semmi köze a harci alkalmazáshoz.

<a title="Profile" rel="nofollow">ifff arról beszélt, hogy szerinte egy fordulóval mit kellene megemelnie egy helikopternek, így jött föl a Mi-171-es, a közvetlen kapcsolat nyilvánvaló.</a>

Nem gondolom egyébként, hogy a mi viszonyaink között egy egész szakaszt el kellene vinnie egy helikopternek. Ez nem lehet meghatározó szempont. Az alegységeket egyébként is állandóan átalakítják, hol ennyi, hol annyi az állománytábla szerinti létszám, erre nem lehet alapozni. Harci körülmények között ráadásul legtöbbször harccsoportot alkalmaznak, például egy zászlóalj kiállít egy század-harccsoportot, amit egy normál századhoz képest alaposan megerősítenek. Miből induljon ki tehát a tervezés?!

Mindezeken felül a helikopteren a (két) rgv mellett fedélzeti  technikus repül, aki kezelheti az egyik oldali géppuskát és legalább még egy géppuskalövész. A fegyvereiknek és lőszerüknek is van súlya.

 

Persze idehaza a pénzügyi megvalósíthatóság lesz a döntő.
 
Meg lehet oldani a MI-24-el amit(erre van kitalálva) írsz csak nekünk meg sosem lesz annyi,hogy erre legyenek pazarolva.
 
<a title="Profile" href="http://htka.hu/forum/helikopterek/helikopterbeszerzes/page-18/" rel="nofollow">dudi</a>

Köszönöm a válaszod, 

"csak nekünk meg sosem lesz annyi,hogy erre legyenek pazarolva."

Igen, viszont szerintem anyagilag és honvédelmi szempontból is megérné az, ha nem egy harmadik típust rendszeresítenénk, hanem több Mi-24-et. Persze ennek szerintem csak hosszú távon lehetne anyagi előnye, viszont a honvédelmi képesség szempontjából szerintem előnyös lehetne egy ilyen "tűzerő" növekedés. Szóval a képességnövekedés kompenzálhatná a kezdeti plusz anyagi ráfordítást. 



(Persze most csak elméleti szinten játszadozom el a gondolattal, sajnos 1000%, hogy itthon nem ezt a megoldást fogják választani, sőt annak is örülhetünk ha veszünk pár új Mi-171-et vagy UH-60-at...)
 
Bizonyára sok szempontot kell figyelembe venni. Mindössze azt szerettem volna érzékeltetni, hogy előszőr az elérendő cél, majd az azt megvalósító utat, aztán az ehhez szükséges technikát, az ezek alapján kialakított szervezetet és ennek ismeretében a vezetőket kell meghatározni. E sorrend nem felcserélhető. Ide probáltam behelyezni a helikopter kapacitás, miunt képesség kérdését.

 

Ezeknél fontos a rendelkezésre álló pénz nagysága is.