[HUN] Helikopterbeszerzés

%D0%9A%D0%B0-25%D0%A4.jpg

kamov_v-100.jpg

%D0%9A%D0%B0-50-01.jpg

Néhány érdekesség Kamov papiron maradt terveiböl is.Első az UH1 inspirálta Ka25 légiroham-szállitóó változat.Utána egy csatahelitervezet a 70es évekböl.Utolsó pedig a Mihut eredményező 60as évek végi harci-rohamdesszant program Kamov aspiránsa.Mihut választották,mert azt gyorsabban és főleg olcsóbban ki lehetett fejleszteni a Minyo alapon
 
Kb 2-3 oldalon keresztül a nesze semmi fogd meg jól átbeszélése megyen.
Gondolom egy kisebb ipari szintű összeszerelés lehetséges. Olyasmi mint a románokknál az IAR. Évi pár tucat (db) helikopter előregyártott "airbus" elemekből plusz kevéske hazaiból. Plusz a romiknál erre jön az ipari nagyjavítás. Minden lehetséges engedélyel. Itthon is valami hasonlót képzelek el. Másra sajnos a hazai ipari háttér és szakember gárda nem hiszem hogy rendelkezésre állna. Ahhoz idő, technologia és pénz kellene. Viszont egy ilyen kisebb összeszerelést és ipari színtű gyári szervizt első körben külső segítséggel meg lehetne csinálni. Példa az előbb emlíetett román IAR.
Ebből következően a szállító helikopterekre részemről is Mi vonalra tippelek. Összeszerelés és gyári szintű szervíz kiépitése lehetséges. A hazai szakember gárda már részben adva lenne.
Ha ténylegesen ez öszejönne akkor nem kell ecsetelni hogy milyen lehetőségeink lenne itt. Lásd a szlovák példát. Milyen elönyt lehetne kovácsolni egy "gyári szintű" engedélyekkel rendelkező ipari javításokkal.
Az airbus helikopter vonalról se tennék le. Mert a pakliban benne lehet egy kisebb ipari szervíz kiépítése a H (EC) vonalnak.
De amíg nem látunk semmi konkrétumot. Addig felesleges itt bármiről álmodozni.
 
Kb 2-3 oldalon keresztül a nesze semmi fogd meg jól átbeszélése megyen.
Gondolom egy kisebb ipari szintű összeszerelés lehetséges. Olyasmi mint a románokknál az IAR. Évi pár tucat (db) helikopter előregyártott "airbus" elemekből plusz kevéske hazaiból. Plusz a romiknál erre jön az ipari nagyjavítás. Minden lehetséges engedélyel. Itthon is valami hasonlót képzelek el. Másra sajnos a hazai ipari háttér és szakember gárda nem hiszem hogy rendelkezésre állna. Ahhoz idő, technologia és pénz kellene. Viszont egy ilyen kisebb összeszerelést és ipari színtű gyári szervizt első körben külső segítséggel meg lehetne csinálni. Példa az előbb emlíetett román IAR.
Ebből következően a szállító helikopterekre részemről is Mi vonalra tippelek. Összeszerelés és gyári szintű szervíz kiépitése lehetséges. A hazai szakember gárda már részben adva lenne.
Ha ténylegesen ez öszejönne akkor nem kell ecsetelni hogy milyen lehetőségeink lenne itt. Lásd a szlovák példát. Milyen elönyt lehetne kovácsolni egy "gyári szintű" engedélyekkel rendelkező ipari javításokkal.
Az airbus helikopter vonalról se tennék le. Mert a pakliban benne lehet egy kisebb ipari szervíz kiépítése a H (EC) vonalnak.
De amíg nem látunk semmi konkrétumot. Addig felesleges itt bármiről álmodozni.
Romulánok licencben gyártották,nem összeszerelték,gyártották a Pacsirtát és a Pumát.Hajtóművestül-reduktorostul ők gyártották.És fejleszteni kellett az üzemen a Caracal márcsak részbeni gyártásának,összeszerelésének képességéhez.
Hazai szakembergárdábol még karbantartási szinten is hiány van.Szálljatok már le a földre.A topon lévő PG meglenne,még az is csak nagyonmassziv befektetésekkel lenne alkalmas,jópár év múlva sorozatgyártás jelleggel összeszerelésre.Iszonyú pénzen persze meglehetne oldani a dolgot,behozott vendégmunkás szakemberekkel,de annak semmi értelme.Ötszörös áron jönne ki úgy egy elavult konstrukciójú,feljavitott Minyó.Semmiféle háttéripar nem lenne akkor sem.Értelmetlen marhaság.
Mi171 nekünk bizonyos szempontbol megfelelne.Az üzemeltetési háttér részben adott hozzá.De ilyen alapon a rendőrség miért nem maradt a ladáknál?Az üzemeltetési háttere,és a tapasztalat megvolt hozzá...Olcsó.Érdekes mód az üzleti üzemeltetők mégsem tolonganak érte.Mert jobban megéri a drágább,de hatékonnyabb nyugati technika.Jöl felfegyverzet.Csak nem olyan fegyverekkel,amilyenek nekünk kellenének.Az orosz fegyverzet hálózatos hadviselési módra elég korlátossan alkalmas.A vezetősugaras orosz ATGMek semennyire.Még a régi szovjet SHORADok is marhanagy veszélyt jelentenek az azokat alkalmazó gépekre.Nincs tüzelj és felejsd el,nincs külső célmegjelölés-rávezetés.A helinek állnia kell a légelháritó tüzet,amig a rakéta célba nem ér.Azthiszem egy komoly europai összecsapásban elég gyorsan elfogynának a 171eseink.Drága pénzért fel lehetne javitani a harcelektronikát,fegyverzetet,hogy megfeleljen a hálozatos követelményeknek-de akkor már semmivel sem lesz olcsóbb,és még mindig egy alapvetően elavult konstrukciójú gép marad.Rámpa meg közel sem annyira fontos.eggyetlenegy igazi érv van mellette,hogy olcsó.De az az olcsóság később marhadrága tud lenni.Másodvonalas szállitógépnek oké.De harcbavethető gépként már nem
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
Romulánok licencben gyártották,nem összeszerelték,gyártották a Pacsirtát és a Pumát.Hajtóművestül-reduktorostul ők gyártották.És fejleszteni kellett az üzemen a Caracal márcsak részbeni gyártásának,összeszerelésének képességéhez.
Hazai szakembergárdábol még karbantartási szinten is hiány van.Szálljatok már le a földre.A topon lévő PG meglenne,még az is csak nagyonmassziv befektetésekkel lenne alkalmas,jópár év múlva sorozatgyártás jelleggel összeszerelésre.Iszonyú pénzen persze meglehetne oldani a dolgot,behozott vendégmunkás szakemberekkel,de annak semmi értelme.Ötszörös áron jönne ki úgy egy elavult konstrukciójú,feljavitott Minyó.Semmiféle háttéripar nem lenne akkor sem.Értelmetlen marhaság.
Mi171 nekünk bizonyos szempontbol megfelelne.Az üzemeltetési háttér részben adott hozzá.De ilyen alapon a rendőrség miért nem maradt a ladáknál?Az üzemeltetési háttere,és a tapasztalat megvolt hozzá...Olcsó.Érdekes mód az üzleti üzemeltetők mégsem tolonganak érte.Mert jobban megéri a drágább,de hatékonnyabb nyugati technika.Jöl felfegyverzet.Csak nem olyan fegyverekkel,amilyenek nekünk kellenének.Az orosz fegyverzet hálózatos hadviselési módra elég korlátossan alkalmas.A vezetősugaras orosz ATGMek semennyire.Még a régi szovjet SHORADok is marhanagy veszélyt jelentenek az azokat alkalmazó gépekre.Nincs tüzelj és felejsd el,nincs külső célmegjelölés-rávezetés.A helinek állnia kell a légelháritó tüzet,amig a rakéta célba nem ér.Azthiszem egy komoly europai összecsapásban elég gyorsan elfogynának a 171eseink.Drága pénzért fel lehetne javitani a harcelektronikát,fegyverzetet,hogy megfeleljen a hálozatos követelményeknek-de akkor már semmivel sem lesz olcsóbb,és még mindig egy alapvetően elavult konstrukciójú gép marad.Rámpa meg közel sem annyira fontos.eggyetlenegy igazi érv van mellette,hogy olcsó.De az az olcsóság később marhadrága tud lenni.Másodvonalas szállitógépnek oké.De harcbavethető gépként már nem
El sem olvasod amiket írunk igaz?
 
  • Tetszik
Reactions: tindalos
Dehogynem.Inkább forditva van ilyen érzésem.Vagy csak nem gondoljátok át.Pedig a magyar légimozgékonysági kisérletezések eredményeit is leirtam.1-2 szempontot kiragadval értékeltek egy igenkomplex kérdést.Ez a helikoptergyártásrol való álmodozás meg nagyon el van rugaszkodva a valóságtol.Azt pedig már ne hivjuk gyártásnk,még összeszerelés szintjén sem,hogy a gyárilag berepült,majd ládákban leszállitott gépeket ujra összerakjuk.Ennél többre reálissan jelenleg,de még a közeli jövőben sem leszünk képessek.
 
Kb 2-3 oldalon keresztül a nesze semmi fogd meg jól átbeszélése megyen.
Gondolom egy kisebb ipari szintű összeszerelés lehetséges. Olyasmi mint a románokknál az IAR. Évi pár tucat (db) helikopter előregyártott "airbus" elemekből plusz kevéske hazaiból. Plusz a romiknál erre jön az ipari nagyjavítás. Minden lehetséges engedélyel. Itthon is valami hasonlót képzelek el. Másra sajnos a hazai ipari háttér és szakember gárda nem hiszem hogy rendelkezésre állna. Ahhoz idő, technologia és pénz kellene. Viszont egy ilyen kisebb összeszerelést és ipari színtű gyári szervizt első körben külső segítséggel meg lehetne csinálni. Példa az előbb emlíetett román IAR.
Ebből következően a szállító helikopterekre részemről is Mi vonalra tippelek. Összeszerelés és gyári szintű szervíz kiépitése lehetséges. A hazai szakember gárda már részben adva lenne.
Ha ténylegesen ez öszejönne akkor nem kell ecsetelni hogy milyen lehetőségeink lenne itt. Lásd a szlovák példát. Milyen elönyt lehetne kovácsolni egy "gyári szintű" engedélyekkel rendelkező ipari javításokkal.
Az airbus helikopter vonalról se tennék le. Mert a pakliban benne lehet egy kisebb ipari szervíz kiépítése a H (EC) vonalnak.
De amíg nem látunk semmi konkrétumot. Addig felesleges itt bármiről álmodozni.

Lepapírozzuk magunknak a 706, 707-es versenyzőket is :D
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci and tonyo
A gyártás és a fejlesztés két külön dolog. Fejleszteni sokkal nehezebb, mint egy meglévő, mások által kidolgozott gyártási dokumentáció alapján gyártani. Arról nem is beszélve, hogy mit nevezünk gyártásnak? A mai "repülőgépgyártás" nagyon elment az autógyártás által irányába, azaz az autógyártó magát a konstrukciót kifejleszti, de 1-2 főelemen kívül mindent beszállítókkal gyártat le és ő csak végszerel.
 
A gyártás és a fejlesztés két külön dolog. Fejleszteni sokkal nehezebb, mint egy meglévő, mások által kidolgozott gyártási dokumentáció alapján gyártani. Arról nem is beszélve, hogy mit nevezünk gyártásnak? A mai "repülőgépgyártás" nagyon elment az autógyártás által irányába, azaz az autógyártó magát a konstrukciót kifejleszti, de 1-2 főelemen kívül mindent beszállítókkal gyártat le és ő csak végszerel.

Ezt az összeszerelést az ipari szintű nagyjavításra // D-Check // 144 hónapos (melyik gyártó hogy hívja) képes cégek meg tudják csinálni (Aeroplex és Lufi, vagy a HeliControl Kft.), hiszen a nagyjavítás folyamata során legtöbbször hasonlóan kibelezik a gépet, mint ahogy összeszerelés előtt a sárkány kinéz.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and borisz
Ezt az összeszerelést az ipari szintű nagyjavításra // D-Check // 144 hónapos (melyik gyártó hogy hívja) képes cégek meg tudják csinálni (Aeroplex és Lufi, vagy a HeliControl Kft.), hiszen a nagyjavítás folyamata során legtöbbször hasonlóan kibelezik a gépet, mint ahogy összeszerelés előtt a sárkány kinéz.
Az angolok csináltak utoljára házon belül mindent,de ők is jó régen.
Sorozatgyártásnak mondható szinten?És ez miben különbözik a már legyártott,és ládában leszállitott gép összerakásátol?És végül,akkor miért hordanak ki minden állami gépet külföldre még nagyjavitani?
 
És mit irnak?
Afgánoknak nem kell AH60.Minek?Nekik jobb a Mi171,komoly fegyverzet se kell,elég a NIR.Nekünk viszont európai összfegyvernemi harcra is fel kéne készülnünk,ahol komoly csapatlégvédelemre is fel kell készülni.
 
Az angolok csináltak utoljára házon belül mindent,de ők is jó régen.
Sorozatgyártásnak mondható szinten?És ez miben különbözik a már legyártott,és ládában leszállitott gép összerakásátol?És végül,akkor miért hordanak ki minden állami gépet külföldre még nagyjavitani?
A legyártott/nagyjavított és "ládában" vagy tehergépen "lábon" szállított gépek azok komplettre szerelt gépek, és csak annyira szerelik szét őket, amennyi kilóg a szállítási mérethatárból. Mikor Indiába szállítottuk az eladott MiG-21U gépeket, akkor csak az előre hosszan kilógó pitotcsövet, a szárnyakat és a vízszintes vezérsíkokat szerelték le, a törzs kapott egy vendégfutó-készletet, a megbontott csöveket/kábelcsatlakozásokat lezárták és így lett a gép beládázva. A belső berendezések, rendszerek viszont készre voltak szerelve és csomagolás előtt végrehajtották a rendszerpróbákat, berepüléseket, finomszabályzásokat. A mostani Mi-24 nagyjavításnál is a gépeket komplettre szerelték, rendszerpróbázták és beszabályozták, berepülték, csak ezután szedték szét tehergép-szállítási méretre (ha mondjuk egy 2-300km-re lévő bázisra kellett volna elszállítani, akkor mentek volna értük a személyzetek, végrehajtották volna az átvételi berepülést, aztán tankolás és irány haza szárnyon, mint anno a PG-ből Szentkirályszabadjára). Ha megnézed az érkezésükről készült fotókat, videókat, csak a szárnak, forgószárny-lapátok és a faroklégcsavar lapátjai voltak leszerelve (meg talán még a rotoragy?), így befértek a Ruszlanba, de a sárkányban egyébként minden fedélzeti rendszer és berendezés komplett volt. Szóval a nagyjavítás/gyártás utáni szállítás nem totális szétszerelést jelent, a nagyjavításnál pl. minden csavarral oldható alkatrész/berendezés ki van szerelve, a berendezések szakműhelyekben szétszerelve és alkatrészenként javítva, felületvédelmezve (ha kiesnek a tűrésből akkor az adott alkatrészek cserélve), összeszerelés után próbapadon ellenőrizve és beszabályozva, + ha szegecselt lemez, törzskeret, bekötő bak/csomópont, borda stb. kopott, sérült, korrodált, akkor azokat is lefúrják és újat szegecselnek a helyére. A nagyjavítás az több-százezer alkatrész felülvizsgálatát /javítását/cseréjét jelenti, az összes csavar és alátét, a szétszerelt hajtóművek és hajtáslánc minden alkatrésze, radar, kerekek és futóművek, szivattyúk, hidroakkumulátorok, szervók, munkahengerek, szelepek, katapultülés, rádió és rádióiránytű, célzórendszer és fegyverzeti felszerelések, csővezetékek és csatlakozóik, kábelrendszer, stb.. Ez nagyságrendekkel nagyobb megbontást jelent mint az egyszerű szállításra történő szétszerelés.
 
Milyen állami gépekre gondolsz, mert azokból jelenleg nem túl sokkal vagyunk megáldva?
Haderő,mentőszolgálat gépeire.Arra,ami valamiféle állami szervezet tulajdonol,avagy használ.
A legyártott/nagyjavított és "ládában" vagy tehergépen "lábon" szállított gépek azok komplettre szerelt gépek, és csak annyira szerelik szét őket, amennyi kilóg a szállítási mérethatárból. Mikor Indiába szállítottuk az eladott MiG-21U gépeket, akkor csak az előre hosszan kilógó pitotcsövet, a szárnyakat és a vízszintes vezérsíkokat szerelték le, a törzs kapott egy vendégfutó-készletet, a megbontott csöveket/kábelcsatlakozásokat lezárták és így lett a gép beládázva. A belső berendezések, rendszerek viszont készre voltak szerelve és csomagolás előtt végrehajtották a rendszerpróbákat, berepüléseket, finomszabályzásokat. A mostani Mi-24 nagyjavításnál is a gépeket komplettre szerelték, rendszerpróbázták és beszabályozták, berepülték, csak ezután szedték szét tehergép-szállítási méretre (ha mondjuk egy 2-300km-re lévő bázisra kellett volna elszállítani, akkor mentek volna értük a személyzetek, végrehajtották volna az átvételi berepülést, aztán tankolás és irány haza szárnyon, mint anno a PG-ből Szentkirályszabadjára). Ha megnézed az érkezésükről készült fotókat, videókat, csak a szárnak, forgószárny-lapátok és a faroklégcsavar lapátjai voltak leszerelve (meg talán még a rotoragy?), így befértek a Ruszlanba, de a sárkányban egyébként minden fedélzeti rendszer és berendezés komplett volt. Szóval a nagyjavítás/gyártás utáni szállítás nem totális szétszerelést jelent, a nagyjavításnál pl. minden csavarral oldható alkatrész/berendezés ki van szerelve, a berendezések szakműhelyekben szétszerelve és alkatrészenként javítva, felületvédelmezve (ha kiesnek a tűrésből akkor az adott alkatrészek cserélve), összeszerelés után próbapadon ellenőrizve és beszabályozva, + ha szegecselt lemez, törzskeret, bekötő bak/csomópont, borda stb. kopott, sérült, korrodált, akkor azokat is lefúrják és újat szegecselnek a helyére. A nagyjavítás az több-százezer alkatrész felülvizsgálatát /javítását/cseréjét jelenti, az összes csavar és alátét, a szétszerelt hajtóművek és hajtáslánc minden alkatrésze, radar, kerekek és futóművek, szivattyúk, hidroakkumulátorok, szervók, munkahengerek, szelepek, katapultülés, rádió és rádióiránytű, célzórendszer és fegyverzeti felszerelések, csővezetékek és csatlakozóik, kábelrendszer, stb.. Ez nagyságrendekkel nagyobb megbontást jelent mint az egyszerű szállításra történő szétszerelés.
Pontossan erre gondoltam,és az ilyet nem is tekintem gyártásnak.Valódi gyártásras nem vagyunk képessek.Szerintem még az összeszerelés sorozatszintűen is meghaladja a lehetőségeinket.Szerintem ilyen jellegű terv csak távlati cél lehet.Az IAR,vagy hasonló szintű üzem idetelepitése 1-2éven belül csak hiú ábránd
 
Szerintem ilyen jellegű terv csak távlati cél lehet.Az IAR,vagy hasonló szintű üzem idetelepitése 1-2éven belül csak hiú ábránd

Szerintem is. Nekem ez a hazai heligyártás olyan építsünk halálcsillagot szerű történet...először legyünk képesek megvenni magunknak és üzemeltetni rendesen amit kell a kor szinvonalának megfelelően...
 
  • Tetszik
Reactions: emel and Celebra
Haderő,mentőszolgálat gépeire.Arra,ami valamiféle állami szervezet tulajdonol,avagy használ.
Bizonyos darabszám alatt nemigen éri meg egy géptipus nagyjavítására felkészülni, mert horribilis beruházásokat igényel, ezért is lett volna jobb ha a mentők, rendőrség és MH könnyű-helikopter-állománya azonos típusra épült volna, annyi gépre (kb. 40db) már megérte volna egy nagyjavító céget fenntartani. A MH jelenlegi gépparkjából meg pont a kifutó típusokból van annyi (Mi-8/17/24), amennyi ezt megérné - na de hol van a PG??!!! Nagyjaink a végén inkább külföldön javíttatták a helikoptereket akkor is mikor még volt PG (gondolom onnan volt a megrendelésért elég zsebpénz). A PG addig tudott tovább működni míg voltak külföldi munkái is (Etiópia, Izrael és egyéb ...), aztán mikor ezek is kifutottak a HM részről meg nem volt megrendelés, akkor szépen felszámolta magát a cég, mert nem volt miből fizetni a dolgozókat meg az adókat (pl. a nagyhangárra akkor is ketyegett a létesítményadó, ha csak a bogarak futkároztak a padlón, így lebontották, eladták a területet, most TESCO van a helyén. :(:mad::hadonaszos::hadonaszos:
A Gripenek meg nem állami tulajdon, ill. azok, csak nem magyar hanem svéd tulajdon, így ők döntik el hol történjen a nagyjavításuk. Ha pénzért lízingelsz egy gépet, akkor a lízingcég dönti el hova viszed szervízelni - a repülésben legalábbis ez így működik hiszen a személyzet/utasok részéről ez bizalmi kérdés is - így a géptulajdonosok részéről is. Nem szeretik olyan - lehet hogy olcsóbb, de kókler - cégekre bízni a gépeket, ahol csak pecsételnek/aláírnak, de a meló csak tessék-lássék van elvégezve, aztán sorra jönnek elő a repülést akadályozó hibák, és feladatokat, repüléseket kell ezek miatt törölni meg újra és újra költeni kell a gépekre - egy lehetséges katasztrófáról nem is beszélve).
Az Airbusokat majdnem biztos hogy itthon fogják nagyjavítani, hiszen az ACE és a Lufthansa Technik is hosszú évek óta csinálják ezt főleg külföldi megrendelők részére, van gyakorlat és jogosítás is hozzá, de ez még messze van hiszen a megvétel előtt voltak nagyjavítva az ACE-nál.
 
Bizonyos darabszám alatt nemigen éri meg egy géptipus nagyjavítására felkészülni, mert horribilis beruházásokat igényel, ezért is lett volna jobb ha a mentők, rendőrség és MH könnyű-helikopter-állománya azonos típusra épült volna, annyi gépre (kb. 40db) már megérte volna egy nagyjavító céget fenntartani. A MH jelenlegi gépparkjából meg pont a kifutó típusokból van annyi (Mi-8/17/24), amennyi ezt megérné - na de hol van a PG??!!! Nagyjaink a végén inkább külföldön javíttatták a helikoptereket akkor is mikor még volt PG (gondolom onnan volt a megrendelésért elég zsebpénz). A PG addig tudott tovább működni míg voltak külföldi munkái is (Etiópia, Izrael és egyéb ...), aztán mikor ezek is kifutottak a HM részről meg nem volt megrendelés, akkor szépen felszámolta magát a cég, mert nem volt miből fizetni a dolgozókat meg az adókat (pl. a nagyhangárra akkor is ketyegett a létesítményadó, ha csak a bogarak futkároztak a padlón, így lebontották, eladták a területet, most TESCO van a helyén. :(:mad::hadonaszos::hadonaszos:
A Gripenek meg nem állami tulajdon, ill. azok, csak nem magyar hanem svéd tulajdon, így ők döntik el hol történjen a nagyjavításuk. Ha pénzért lízingelsz egy gépet, akkor a lízingcég dönti el hova viszed szervízelni - a repülésben legalábbis ez így működik hiszen a személyzet/utasok részéről ez bizalmi kérdés is - így a géptulajdonosok részéről is. Nem szeretik olyan - lehet hogy olcsóbb, de kókler - cégekre bízni a gépeket, ahol csak pecsételnek/aláírnak, de a meló csak tessék-lássék van elvégezve, aztán sorra jönnek elő a repülést akadályozó hibák, és feladatokat, repüléseket kell ezek miatt törölni meg újra és újra költeni kell a gépekre - egy lehetséges katasztrófáról nem is beszélve).
Az Airbusokat majdnem biztos hogy itthon fogják nagyjavítani, hiszen az ACE és a Lufthansa Technik is hosszú évek óta csinálják ezt főleg külföldi megrendelők részére, van gyakorlat és jogosítás is hozzá, de ez még messze van hiszen a megvétel előtt voltak nagyjavítva az ACE-nál.

Az Airbus helikoptereire viszont rá lehetne állni.
A mentőknek elvileg vesznek valami 9 EC-135-öst, meg ugye jön a 20 H-145. Meg még a két mókus. máris 30 darab felett vagyunk.
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74
Az Airbus helikoptereire viszont rá lehetne állni.
A mentőknek elvileg vesznek valami 9 EC-135-öst, meg ugye jön a 20 H-145. Meg még a két mókus. máris 30 darab felett vagyunk.
Állami döntés kérdése, kellene egy kupac pénz hozzá, de ugye EU-szabályok szerint az állam nem vehet részt a gazdasági életben - csak versenytárgyalás kiírásával megrendelhet munkákat (kerülőutak és kiskapuk persze mindenütt vannak, de oda csak az EU nagyjainak van térképük és kulcsuk). Szóval valaki XY-nak rohadt sokat be kellene ruházni, felfejleszteni az ACE-t vagy új céget alapítani. Trigránit, Mészáros Lőrinc, Orbán-család/veje ...??!! Nekem mindegy lenne kicsoda csak jól csinálják ... és csinálja végre valaki!! ;) Ráadásul a Lufthansa-Technik is beleköphet a levesbe (beszállhat a versenybe, 30+ gép nagyjavítása már nekik is pénz ám!), és Airbus-gyártmányokról lévén szó meg a magyarhoz képest jóformán korlátlan tőke-erőről ... szóval lehet gondolkozni/számolgatni.
 
Másik,hogy vegyünk Mi171t.Mire?Mire van szükségünk?Hogyan illeszkedik majd ez a haderő rendszerébe?
Veszünk most H145M gépeket,remélhetőleg legalább a felét teljes értékű HForce rendszerrel,igy alkalmas lesz hálozatos hadviselésre,és mondjuk SpikeER rakétákkal páncélvadászetra is.(ami még korántsem biztos).És veszünk mellé egy teljessen más szabványú,fegyverzetű gépet?Hogy fog menni az eggyütműkdés kztük,korszerű,hálozatos hadviselési mód által megkövetelt szinten?Egymás fegyverzetét nem fogják tudni kezelni.Elég gazdagok vagyunk 2teljessen eltérő logistikát igénylő technikához?
Szükségünk van egy korszerű európai öszfegyvernemi harc közepette is alkalmazható heliállományra.Igazábol két fajtára,egy csata,és egy harctéri szállitó tipusra.De korlátozottak a pénzügyi lehetőségeink,ezért szerintem kompromisszumot kell kötnünk.Csatafegyverzetű harctéri szállitó a kompromisszum,ami a polgári védelmi igényeinket is kiszolgállhatja.Mert ez is szempont.3 jelöltem van erre.AH60,AW149M,és a Mi171-de nyugati harcelektronika,fegyverzet alkalmazásával.Mint csatacélra alkalmazható harctéri gép a Battlehawk szerintem messze kimagaslik a három közül.Persze messze a legdrágább is.Gazdaságossabb megoldás lehet az AW149M,főleg ha harcelektronikának a HForce rendszert kérnénk bele.Nem specializált katonai gép,de egy korszerű multirolle gép,ami még megfelel rohamdesszant feladatra is-és szintén ki tudja szolgálni a polgárivédelmi igényeket is.Mi171 ára,és a nagyobb teherbiró képessége.60as évekből származ szállitógép.Nincs egyedül ezzel,a CH47,de a kinai AC313 is 60as évekbeli konstrukció korszerüsitett változatai.És mindkettő mellé van egy specccializált rohamdesszant gép tervezve.Amiknál az UH60,kinaiaknál meg annak a másolata.Konstrukció nem felel meg rohamdesszant célokra.Oroszokon kivül más nem is nagyon fegyverzi fel ezt a kategóriát.És bár van nagyon látványossan felfegyverzett változata,és az félelmetes túzerőt is jelent.Ha NINCS az ellennek érdemleges légvédelme.
1706840_-_main.jpg

Impozáns látvány,de nekünk inkább hálózatos hadviselésre alkalmas fegyverzet kell.Nem zárom ki a rendszeresitését,de csak mint szállitó-támogató tipust.Dzsihadjohni ellen,meg más érdemleges légvédelemmel nem rendelkező ellenfél ellen megfelel.De korszerű összfegyvernemi harctérre már minimum átfegyverezni kéne.Ugy meg már nem is olyan occsó.
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74
Az Airbus helikoptereire viszont rá lehetne állni.

A szlovákok a néhány UH mellé képesek voltak kiképzőközpontot is kérni, és kaptak is...nekünk ha már nálunk is tesztelik a HForce rendszert és egyenlőre a legtöbb H145M-et rendeltük illene valamit melléalkudni...erre lehetne alapozni, gyártást, szerelést, javitóbázist...stb. a hozzá tartozó céghállózattal. stb.