[HUN] HX3 alapú önjáró löveg

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

fitom

Well-Known Member
2020. szeptember 30.
2 981
5 302
113
Menjünk sorba:

A nagy kérdés, a miből, mikor és a hogyan...

miből:

  • először is az alapanyag trükkös (RM nem mondja ki, én meg nem írom le), ami a gyártás során szabályozott hőkezelést igényel. A lövegnek keménynek kell lennie, de közben szívósnak is >>> ez a kettő önmagának ellentmondó követelmény, de kohászatilag megoldható, ha rendelkezésre áll megfelelő mikroötvöző valamint karbid- és nitridképző elem (az alapanyagban van).hogy lekovácsoltam és kilyukasztottam a csövet, hogyan tovább. Hogyan tudom biztosítani a keménység + szívósság témakört. A problémák, ha rossz anyagot választasz:
  • a keménységet csak gyors hűtéssel éred el>>> beedződik minden martenzitesre, nagyon kemény lesz, de egyrészt a fázisátalakulás miatt tele lesz feszültséggel, másrészt rideg lesz, mint a fene.
  • szívósra edzed az anyagot lassú hűtéssel >>> nem edződik be annyira, szívós lesz, viszont rossz a keménység
  • aztán ha rossz anyagod, akkor jön a probléma, hogy a lehűlés nem egyenletes a keresztmetszetben, vagyis nem csak hosszirányú feszültség lesz, hanem anyagvastagságirányú és kerületi. A nagy könyv szerint ez az összes ridegtöréses szakácskönyvben alap összetevő, vagyis ez sem játszik.
  • aztán az a keménység miből jöjjön össsze és mennyi ideig tartson? 40HRC és 40HRC között fényévnyi különbség van metallurgiai vonalon. Milyen mélységben állítom elő a 40HRC-t és mennyire tartós a hőhatások (robbanások során)?
  • tud-e az ágyúcsövem az idők során "csak úgy magában deformálódni"? A válasz valószínűleg az lenne, hogy ne deformálódjon (Ágyúcső, készült 08.08.2022, minőségét megőrzi napfénytől, esőtől és sártól védett, hűvös szobában tárolva a csomagon jelzett időpontig... Persze).

Vagyis kéne valami, amit úgy tudok edzeni, hogy az lehetőleg teljesen martenzites legyen, ne deformálódjon a cső az évek során, tudjak benne kiválásos keményítést letére hozni és úgy tudjam leedzeni, hogy minimális legyen a belső feszültség. Bónusz, hogy az autofrettage során ne törjön darabokra. Okay, ez nagyjából 4 anyagminőség. Megoldható.

mikor és hogyan

  • a hangsúly az időzítés, hogy mikor és milyen hőkezeléssel mit csinálsz. Ha ezt jól csinálod, akkor működik, ha nem, akkor kuka.
  • kovácsolásnál nem viszel az anyagba feszültséget, mert az alapanyag bőven 800 fok felett van (ez az alapanyag konkrétan ausztenitesítési tartományban van), ahol az alapanyagnak nincs értelmezhező szilárdsága (nagyjából úgy 5-10MPa) és mivel az egész anyag ausztenites, jóval több csúszási sík van, ahol az alakváltozás külső erő hatására elindul (ez a másik ok, amiért az acélt melegen könnyebb alakítani).
  • A kovácsolás során a kristályrács torzulása is sima ügy, mivel minden minimum 800 fokon zajlik, így simán el tud mozdulni minden (sokkal nagyobb a fémrácsban jelen lévő szabadelektronok mozgási tartománya, lazán "átugrik" a másik helyre). Ha nekem kellene lövegcsövet gyártani, valószínűleg egy homogenizáló hőkezeléssel kezdeném, hogy még az eltérő fázisok se zavarjanak be. A kovácsolásnál figyelni kell a hőmérséklet eloszlására, rengeteg hőkiegyenlítés, rámelegítés, visszatartás, stb.

- hőkezeléskor keletkezik a legtöbb feszültség. Az edzéssel növeljük meg a szilárdságot. Egy átlagos lövegcső anyaga nagyjából 0,3-0,4%-nyi karbon tartalmaz. Ezt a 0,3-0,4%-nyi karbon kell "libatöméssel" beletömi a ferritbe. Az anyag szilárdsága azt jelenti, hogy az anyagban létrejövő belső, mikroszkópikus anyaghibák mennyire tudnak mozogni. Minél jobban gátolt az anyaghibák mozgása, annál nagyobb a szilárdság. Ha nincs libatömés (0,01% karbon van az acélban), akkor képzeld el, hogy az anyaghiba egy üres 4 sávos autópályán meg egy másik anyaghibához, mivel minden egyes ferrit "kocka" szépen szabályosan van a fémrácsban, simán lehet rajtuk átsiklani. Ha van libatömés (vagyis 0,3%-nyi karbon tömünk bele az acélba a 0,01% helyett), akkor a szerencsétlen ferrit annyira eldeformálódik, hogy az üres 4 sávos autópálya helyett mondjuk Dombasz+ÉK-DK-s demilitarizált övezet+Himalája+"mikor lesz már végre unoka vasárnapi ebéd a nagyszülőknél" kombinációjú akadálypálya tornyosul az anyaghiba előtt. Ezen átvergődni nagyon nehéz és eltart egy ideig. Vagyis az edzéssel elértük a keménységet. Igen ám, de ez annyira rideg szerkezet, hogy simán törik, plusz a torzulás és az eltérő lehűlés miatt tele van belső feszültséggel.

Ezt a keménységet és belső feszültséget le kell csökkenteni. Ha nagyon lassan tudom hűteni az anyagot, akkor nem libatömés van, hanem szolid evészet, ami még jól is esik. Ehhez viszont olyan alapanyag kell, ahol a keménység/szilárdság nem csak az edzéssel (libatömés) jön létre, hanem kiválásos keményedéssel (szolidan eszünk). Ha ezt sikerült összehozni, akkor az ágyúcső nem csak kemény és nagyszilárdságú lesz, hanem szívós is. Ehhez a hőkezeléshez viszont idő kell. Egy ilyen hőkezelés napokig tart. Utána jöhet egy megeresztés, szintén, nagyon lassan >>> ezért kritikus az anyagválasztás. Ha ez nincs meg, ezt nem lehet eljátszani, se reprodukálni. A gyors lehűlés belső feszültséggel jár, ami deformációhoz vezet.

Aztán valahogy el kellene érni azt, hogy az ágyúcső magától ne tudjon deformálódni. Ez rondamagyarul a martenzites mélyhűtést jelenti, illetve teljes martenzites átalakulást. Vagy mélyhűtik az alkatrészt (mondjuk -80 fokra) - ami egy tagolt és hőmérsékletkülönbségekre érzékeny anyagnál egy kifejezetten lassú folyamat (lazán egy hét lehűteni, majd x ideig hőntartani majd 1 hét alatt szobahőmérsékletre melegíteni) vagy beledobod egy jó nagy víztartályba, ami nyomás alatt van (Ezt Svájcban régen úgy csinálták, hogy beledobták egy jó mély tóba, majd 2 év múlva előszedték) és ott tartod 2 hónapig. Ennek eredménye, hogy nem lesz későbbi deformáció, sem belső feszültségek (a víz nyomása minden irányból ugyanaz és nincs hőmérsékletkülönbség...)

A többi ezek után rém lassú megmunkálás (ne vigyünk be hőt a forgácstőbe), pihentetés a megmunkálások után (mert a forgácsolás, csiszolás is nyomófeszültséget visz be..), aztán jöhet mondjuk az autofrettage. Meg sem kell magam erőltetni, hogy 3-4 hónapot "külsősként" összeszámoljak egy ilyen munkához.

Az ágyúcső rosszabb, mint egy kínai váza. Ezért nem is nagyon gyártják sok helyen. Tervezni sem egyszerű, mert egy átlag halandó a büdös életben nem lát explicit végeselemet dinamikus anyagmodellel (amihez neked kéne kb. 20 fajta anyagjellemzőt megmérni x ezer fokon, y helyen, q ezer bar nyomásnál, hogy validálni tudj egy anyagmodellt), ahol mechanikai és termikus csatolt igénybevétel van, plusz kisciklusú fárasztás meg korrózív hatások a lőporgázokból, de a robbanást sem ártana ismerni. Kéne tudni autofrettage nyomást számolni meg modellezni. Aztán ezután kéne a metallurgiai háttér meg egy olyan üzem, ahol ezt lehet reprodukálhatóan lehet gyártani meg az sem hátrány, ha valaki gyártás közben a metallográfiai eredményeket tudja értelmezni.

Még az RM-nél sem járnak térdig az ilyen halandókban (egy ideig volt a magyar részre egy tervezőmérnöki kiírás a fenti, spéci tervezési részlegre, aztán leszedték...), másrészt stabil piacuk van, minek idegeskedjenek!? :D
Hogy te milyen csúnyán beszélsz, kikérem magamnak...! (gyengébbek kedvéért : :) )
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
Menjünk sorba:

A nagy kérdés, a miből, mikor és a hogyan...

miből:

  • először is az alapanyag trükkös (RM nem mondja ki, én meg nem írom le), ami a gyártás során szabályozott hőkezelést igényel. A lövegnek keménynek kell lennie, de közben szívósnak is >>> ez a kettő önmagának ellentmondó követelmény, de kohászatilag megoldható, ha rendelkezésre áll megfelelő mikroötvöző valamint karbid- és nitridképző elem (az alapanyagban van).hogy lekovácsoltam és kilyukasztottam a csövet, hogyan tovább. Hogyan tudom biztosítani a keménység + szívósság témakört. A problémák, ha rossz anyagot választasz:
  • a keménységet csak gyors hűtéssel éred el>>> beedződik minden martenzitesre, nagyon kemény lesz, de egyrészt a fázisátalakulás miatt tele lesz feszültséggel, másrészt rideg lesz, mint a fene.
  • szívósra edzed az anyagot lassú hűtéssel >>> nem edződik be annyira, szívós lesz, viszont rossz a keménység
  • aztán ha rossz anyagod, akkor jön a probléma, hogy a lehűlés nem egyenletes a keresztmetszetben, vagyis nem csak hosszirányú feszültség lesz, hanem anyagvastagságirányú és kerületi. A nagy könyv szerint ez az összes ridegtöréses szakácskönyvben alap összetevő, vagyis ez sem játszik.
  • aztán az a keménység miből jöjjön össsze és mennyi ideig tartson? 40HRC és 40HRC között fényévnyi különbség van metallurgiai vonalon. Milyen mélységben állítom elő a 40HRC-t és mennyire tartós a hőhatások (robbanások során)?
  • tud-e az ágyúcsövem az idők során "csak úgy magában deformálódni"? A válasz valószínűleg az lenne, hogy ne deformálódjon (Ágyúcső, készült 08.08.2022, minőségét megőrzi napfénytől, esőtől és sártól védett, hűvös szobában tárolva a csomagon jelzett időpontig... Persze).

Vagyis kéne valami, amit úgy tudok edzeni, hogy az lehetőleg teljesen martenzites legyen, ne deformálódjon a cső az évek során, tudjak benne kiválásos keményítést letére hozni és úgy tudjam leedzeni, hogy minimális legyen a belső feszültség. Bónusz, hogy az autofrettage során ne törjön darabokra. Okay, ez nagyjából 4 anyagminőség. Megoldható.

mikor és hogyan

  • a hangsúly az időzítés, hogy mikor és milyen hőkezeléssel mit csinálsz. Ha ezt jól csinálod, akkor működik, ha nem, akkor kuka.
  • kovácsolásnál nem viszel az anyagba feszültséget, mert az alapanyag bőven 800 fok felett van (ez az alapanyag konkrétan ausztenitesítési tartományban van), ahol az alapanyagnak nincs értelmezhező szilárdsága (nagyjából úgy 5-10MPa) és mivel az egész anyag ausztenites, jóval több csúszási sík van, ahol az alakváltozás külső erő hatására elindul (ez a másik ok, amiért az acélt melegen könnyebb alakítani).
  • A kovácsolás során a kristályrács torzulása is sima ügy, mivel minden minimum 800 fokon zajlik, így simán el tud mozdulni minden (sokkal nagyobb a fémrácsban jelen lévő szabadelektronok mozgási tartománya, lazán "átugrik" a másik helyre). Ha nekem kellene lövegcsövet gyártani, valószínűleg egy homogenizáló hőkezeléssel kezdeném, hogy még az eltérő fázisok se zavarjanak be. A kovácsolásnál figyelni kell a hőmérséklet eloszlására, rengeteg hőkiegyenlítés, rámelegítés, visszatartás, stb.

- hőkezeléskor keletkezik a legtöbb feszültség. Az edzéssel növeljük meg a szilárdságot. Egy átlagos lövegcső anyaga nagyjából 0,3-0,4%-nyi karbon tartalmaz. Ezt a 0,3-0,4%-nyi karbon kell "libatöméssel" beletömi a ferritbe. Az anyag szilárdsága azt jelenti, hogy az anyagban létrejövő belső, mikroszkópikus anyaghibák mennyire tudnak mozogni. Minél jobban gátolt az anyaghibák mozgása, annál nagyobb a szilárdság. Ha nincs libatömés (0,01% karbon van az acélban), akkor képzeld el, hogy az anyaghiba egy üres 4 sávos autópályán meg egy másik anyaghibához, mivel minden egyes ferrit "kocka" szépen szabályosan van a fémrácsban, simán lehet rajtuk átsiklani. Ha van libatömés (vagyis 0,3%-nyi karbon tömünk bele az acélba a 0,01% helyett), akkor a szerencsétlen ferrit annyira eldeformálódik, hogy az üres 4 sávos autópálya helyett mondjuk Dombasz+ÉK-DK-s demilitarizált övezet+Himalája+"mikor lesz már végre unoka vasárnapi ebéd a nagyszülőknél" kombinációjú akadálypálya tornyosul az anyaghiba előtt. Ezen átvergődni nagyon nehéz és eltart egy ideig. Vagyis az edzéssel elértük a keménységet. Igen ám, de ez annyira rideg szerkezet, hogy simán törik, plusz a torzulás és az eltérő lehűlés miatt tele van belső feszültséggel.

Ezt a keménységet és belső feszültséget le kell csökkenteni. Ha nagyon lassan tudom hűteni az anyagot, akkor nem libatömés van, hanem szolid evészet, ami még jól is esik. Ehhez viszont olyan alapanyag kell, ahol a keménység/szilárdság nem csak az edzéssel (libatömés) jön létre, hanem kiválásos keményedéssel (szolidan eszünk). Ha ezt sikerült összehozni, akkor az ágyúcső nem csak kemény és nagyszilárdságú lesz, hanem szívós is. Ehhez a hőkezeléshez viszont idő kell. Egy ilyen hőkezelés napokig tart. Utána jöhet egy megeresztés, szintén, nagyon lassan >>> ezért kritikus az anyagválasztás. Ha ez nincs meg, ezt nem lehet eljátszani, se reprodukálni. A gyors lehűlés belső feszültséggel jár, ami deformációhoz vezet.

Aztán valahogy el kellene érni azt, hogy az ágyúcső magától ne tudjon deformálódni. Ez rondamagyarul a martenzites mélyhűtést jelenti, illetve teljes martenzites átalakulást. Vagy mélyhűtik az alkatrészt (mondjuk -80 fokra) - ami egy tagolt és hőmérsékletkülönbségekre érzékeny anyagnál egy kifejezetten lassú folyamat (lazán egy hét lehűteni, majd x ideig hőntartani majd 1 hét alatt szobahőmérsékletre melegíteni) vagy beledobod egy jó nagy víztartályba, ami nyomás alatt van (Ezt Svájcban régen úgy csinálták, hogy beledobták egy jó mély tóba, majd 2 év múlva előszedték) és ott tartod 2 hónapig. Ennek eredménye, hogy nem lesz későbbi deformáció, sem belső feszültségek (a víz nyomása minden irányból ugyanaz és nincs hőmérsékletkülönbség...)

A többi ezek után rém lassú megmunkálás (ne vigyünk be hőt a forgácstőbe), pihentetés a megmunkálások után (mert a forgácsolás, csiszolás is nyomófeszültséget visz be..), aztán jöhet mondjuk az autofrettage. Meg sem kell magam erőltetni, hogy 3-4 hónapot "külsősként" összeszámoljak egy ilyen munkához.

Az ágyúcső rosszabb, mint egy kínai váza. Ezért nem is nagyon gyártják sok helyen. Tervezni sem egyszerű, mert egy átlag halandó a büdös életben nem lát explicit végeselemet dinamikus anyagmodellel (amihez neked kéne kb. 20 fajta anyagjellemzőt megmérni x ezer fokon, y helyen, q ezer bar nyomásnál, hogy validálni tudj egy anyagmodellt), ahol mechanikai és termikus csatolt igénybevétel van, plusz kisciklusú fárasztás meg korrózív hatások a lőporgázokból, de a robbanást sem ártana ismerni. Kéne tudni autofrettage nyomást számolni meg modellezni. Aztán ezután kéne a metallurgiai háttér meg egy olyan üzem, ahol ezt lehet reprodukálhatóan lehet gyártani meg az sem hátrány, ha valaki gyártás közben a metallográfiai eredményeket tudja értelmezni.

Még az RM-nél sem járnak térdig az ilyen halandókban (egy ideig volt a magyar részre egy tervezőmérnöki kiírás a fenti, spéci tervezési részlegre, aztán leszedték...), másrészt stabil piacuk van, minek idegeskedjenek!? :D
még annyival egészíteném ki a többiek számára, hogy amit @ozymandias leírt a kovácsolás folyamatával kapcsolatban, az ennél is bonyolultabb a valóságban, mert amikor magát a kovácsolást végezzük, akkor az ott bevitt mechanikai munka egy jelentékeny része hővé fog alakulni magában a kovács darabban, és ettől is függeni fog majd hogy hányszor és mennyire kell az adott csövet újból visszamelegíteni a további kovácsoláshoz..... ez így gyakorlatilag szinte automatizálhatatlan folyamattá teszi, amihez kell pár jól képzett (tényleg) kovács mester és mellé mérnök, aki meg tudja azt hogy mikor és hogyan kell az adott tipusu hőkezeléseket elvégezni. Egy kicsit off, de csak szemléltetésképpen hogy alakítással/kovácsolással mekkora hőt is viszel bele az anyagba, egy példa aluminiumból. Nálunk 510mm vastag alu tuskókból indul ki a meleg hengerlés, ami csak a leg elején van 500°C-ra előmelegítve. 16-18 szúrás (pass vagy magyarul áthaladás az egyre csökkenő távolságban lévő hengerpár között) az alakítás. Minden egyes szúrás után akkora hőmunka fog létrejönni, hogy újból teljesen újrakristályosodik az aluminium (lágy szerkezete lesz). A 16-18 szúrás után a kimenő vastagság az valahol 7mm lesz csupán, de szintén lágy állapotú, úgy hogy közben nem kell melegíteni (a végén valahol 400-420°C). Az 5100mm hosszú kiinduló tuskóból meg a végére lesz vagy 400 méter hosszú felcsévélt alu szalag......
 

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
10 292
34 955
113

Ez a cikk a Net Média Zrt. tulajdona. Minden jog fenntartva.

A HX3-as egy 10x10-es teherautóra szerelt, 155 milliméteres tüzérségi platform, digitális képességei olyan jelentősek lesznek, hogy a kezelőszemélyzetet mindössze két főre lehet csökkenteni. Lőtávolsága várhatóan még a PzH 2000-esnél is jelentősebb lesz, a kerekes platform pedig várhatóan magasabb szintű mobilitást is ad majd a rendszernek. Jelenleg a döntéshozók egy olyan, L60-as löveggel kísérleteznek, melynek lőtávolsága a 85 kilométert is eléri majd. Bár a Rheinmetall-lal folytatott tárgyalás még nem zárultak le, nem lenne meglepő, ha ez a fegyverrendszer egyrészt Magyarországon is gyártásra kerülne, másrészt nagyobb számban kerülne rendszeresítésre, mint a PzH 2000-esek.
 

PFZ

Well-Known Member
2022. március 23.
2 343
9 675
113

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 637
42 054
113
Remélem, hogy 50 feletti számot vásárolnak. Nagyon nagy szükség van rá.
A hasonló méretű Csehország 72 darab Caesart rendelt, de mondjuk náluk nincs láncos önjáró löveg. 72 "csőnek" nekünk is kellene lenni, pláne ha 3+1 dandárban gondolkodunk. Szóval ez alapján talán 48 valószínűbb, mint a 24 darab. PZH-val együtt meglenne a 72 cső.
 
  • Tetszik
Reactions: PFZ

PFZ

Well-Known Member
2022. március 23.
2 343
9 675
113
A hasonló méretű Csehország 72 darab Caesart rendelt, de mondjuk náluk nincs láncos önjáró löveg. 72 "csőnek" nekünk is kellene lenni, pláne ha 3+1 dandárban gondolkodunk. Szóval ez alapján talán 48 valószínűbb, mint a 24 darab. PZH-val együtt meglenne a 72 cső.
50 lett, maradhat?:)
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

Lengyel_nem_medik

Well-Known Member
2022. március 30.
518
1 511
93
A hasonló méretű Csehország 72 darab Caesart rendelt, de mondjuk náluk nincs láncos önjáró löveg. 72 "csőnek" nekünk is kellene lenni, pláne ha 3+1 dandárban gondolkodunk. Szóval ez alapján talán 48 valószínűbb, mint a 24 darab. PZH-val együtt meglenne a 72 cső.
Szerintem van meg egy csomo jo allapotu D-20-asotok is. Igen, ma mar nyilvan elavult, de abban biztos vagyok, hogy abbol a 300 darabbol van vagy 100 jo allapotban, mert amikor kivonultatok az ukran hatarra fel eve, akkor neztem a kepeket es a d-20-asok zsir ujnak tuntek, nem a szetesett, leharcolt vacakok voltak amik minden mas Honvedsegi kepen. Szoval szerintem tartotok talan 100-at is zsirban az eredeti 300 darabbol es amig nincs harc addig nyuzzatok ugyanazt a 10-12 szetesett peldanyt a gyakorlatokon.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 293
113
50 HX3 + 24 PZH 2000 elsőre elmegy. Nyilván nem elég(sohasem elég), de ahhoz képest, hogy nulla volt, már jelentős haladás. Bárcsak ott tartanánk, hogy hadrafoghatóak.
kevés mert ezzel csak az aktív dandárok tüzérsége lenne biztosítva (de még ez sem lenne egészen igaz) se tartalékos erőknek nem jutna tűztámogatás (ami nélkül tényleg nagyon korlátozottan lennének bevethetők) és nincs önálló tüzér egység sem amivel súlypontot lehetne kialakítani vagy megerősíteni ahol meg kell vagy olyan célokra dolgozni ami a dandároknak nem elsődleges célpont csak teher leküzdésük.
 

PFZ

Well-Known Member
2022. március 23.
2 343
9 675
113
kevés mert ezzel csak az aktív dandárok tüzérsége lenne biztosítva (de még ez sem lenne egészen igaz) se tartalékos erőknek nem jutna tűztámogatás (ami nélkül tényleg nagyon korlátozottan lennének bevethetők) és nincs önálló tüzér egység sem amivel súlypontot lehetne kialakítani vagy megerősíteni ahol meg kell vagy olyan célokra dolgozni ami a dandároknak nem elsődleges célpont csak teher leküzdésük.
Igaz, nem szabad hátradőlni, megelégedni, de elsőnek jó lesz.
 
  • Tetszik
Reactions: geseft and Aladeen