[HUN] KF41 Lynx / Hiúz

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 617
97 839
113
Azzal a fegyverzettel és toronnyal amivel mi rendeltük?
Passz. Azt sem tudom mivel rendeltük. Sztem nagy választék nem lesz, mert működő KF41-et nem nagyon láttunk. Igencsak össze kell kapnia magát a Rheinmetallnak ha a teszten akár győzni. Persze egy középxarra kihozott teszt, a torony cseh gyártásával, meg a politikusok jóindulatával is elég lehet a sikerhez.
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 291
13 955
113
Azzal a fegyverzettel és toronnyal amivel mi rendeltük?

Kicsit tartok tole hogy minden apro f.szsagot ne akarjanak CZ verzioban mert akkor cseszhetjuk az egyuttmukodest. Magyar reszrol gondolom nem lesz ez a kenyszeres fejlesztesi vagy es el lesz fogadva hogy a WOTAN visszapillanto tukor nelkul is jo lesz gyari verzioban.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 113
113
Nem vesznek Lynx-et.Vagy modernizálják a 72-eseket vagy a Lynx áran vesznek valami modern tankot.Vagy rosszul értettem.
Szerintem sem jelent semmit az, hogy nem számoltak lóvét a Pandurok karbantartására. Volt ennél nagyobb blama is a cseh beszerzések kapcsán. Pl.: amikor a VERA passzív radarról az aláírás után derült ki, hogy a miniszternek fingja nem volt, hogy mennyi pénzről is döntött.
Az számomra sokkal aggasztóbb az ügy szempontjából, hogy a mennyit szívtak a Pandurokkal (torony problémák) és ennek ellenére sem zavarták el a GDELS-t. Ha most a megnövelt költségvetésben még arra is lesz esélyük, hogy megfelelően karbantartsák a Pandurokat, akkor én nagyon nehezen elbukhatónak látom az ASCOD esélyeit. Még arra kíváncsi leszek, hogy mi fog kiderülni az angol Ajax-okkal kapcsolatban, ami miatt felfüggesztették a programot. Az angoloktól biztosan el fog jutni az infó a cseh hadsereghez.
Maga az IFV tender nincs veszélyben, mert a COVID alatt már Babis állt ki sajtó elé, és mindenkit biztosított róla, hogy "fájni fog", de ezt most nem halaszthatják.
 

leplezo

Well-Known Member
2017. február 3.
2 638
5 491
113
Nem kell mindennek egy környéken lennie, lehet a vasmu Miskolc környékén, mas beszallito mashol, mig az osszeszereles akár Baranyaban is. Ez ma mar megszokott, ennel sokkal komolyabb outputhoz is.

Baranya és Tolna megye kb. esélytelen, mert rossz a nemzetközi utakhoz való csatlakozásuk. Egy katasztrófa az áruszállítás terén. Hiába az M6, mert délen nincs rendes kelet-nyugat irányú összeköttetése az M5 és az M7-el. Vasút szintén rossz, mert Pécsről Horvátországot könnyebb elérni mint Nagykanizsát, akkora hurkot ír le, kelet felé meg van egy kicsi kanyargós vasútvonal ami 30km-el több mint a közút, és még villamosítva sincs sebességkorlátozott pályával. Mohácsnál meg nem megy tovább a Duna másik partjára. Tolna megye valamivel jobb, de ott is mellékvonal köt kelet-nyugat irányban. Nagyon hiányzik a tervezett M9 a térségbe. Elvileg már a 90-es évektől húzzák halasszák, most kiírták megint a pályázatot talán ez már komoly szándék.
Mohácsi Duna híddal meg 70 éve megy a tökölés, katasztrófa ami az ügyben is zajlik.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 617
97 839
113
Szerintem sem jelent semmit az, hogy nem számoltak lóvét a Pandurok karbantartására. Volt ennél nagyobb blama is a cseh beszerzések kapcsán. Pl.: amikor a VERA passzív radarról az aláírás után derült ki, hogy a miniszternek fingja nem volt, hogy mennyi pénzről is döntött.
Az számomra sokkal aggasztóbb az ügy szempontjából, hogy a mennyit szívtak a Pandurokkal (torony problémák) és ennek ellenére sem zavarták el a GDELS-t. Ha most a megnövelt költségvetésben még arra is lesz esélyük, hogy megfelelően karbantartsák a Pandurokat, akkor én nagyon nehezen elbukhatónak látom az ASCOD esélyeit. Még arra kíváncsi leszek, hogy mi fog kiderülni az angol Ajax-okkal kapcsolatban, ami miatt felfüggesztették a programot. Az angoloktól biztosan el fog jutni az infó a cseh hadsereghez.
Maga az IFV tender nincs veszélyben, mert a COVID alatt már Babis állt ki sajtó elé, és mindenkit biztosított róla, hogy "fájni fog", de ezt most nem halaszthatják.
A Covid csak ott baszhat be, hogy már most napi 500 új beteg van a cseheknél. Lockdown, aztán tolják a tesztet. Mondjuk sztem a Rheinmetall nem szomorkodna....
 

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 387
8 959
113
Nem vesznek Lynx-et.Vagy modernizálják a 72-eseket vagy a Lynx áran vesznek valami modern tankot.Vagy rosszul értettem.

Egy kicsit rosszul értetted. Sőt érdekességképpen ez szerintem nem is rontja a magyar Lynx gyártól való vásárlást - sőt.

Ugye a témakör elsősorban tank/IFV/APC vonal illetve kiszolgáló műszaki járművek, de amit nem nevesítettek, de még aránylag új dolog is pl. a Nexter TITUS 6x6. Ami a lényeg, hogy két dolgot találnak igazán aggályosnak:

- a járművek rendelkezésre állását (harckészség is lehet),
- karbantartási költségek aránytalanul magas voltát (azaz ez, mint szolgáltatás árát és nem a gyártásét).

Ami érdekes, hogy nem külföldi szállítókkal van gondja. Hanem a karbantartási szolgáltatások külső szállítók által produkált nagy árát és kevés eredményét. A mellett, hogy szerinte, ha a minisztérium/sereg foglalkozna a karbantartással nagyobb százalékban, akkor ez kedvezőbb lehetne. Ugyanakkor a probléma forrásaként adott esetben az előnytelen szerződések megkötésében is látták.

Amit tudni érdemes itt, hogy a cseh beszerzési (a cikknek ez nem volt témája) és a karbantartási szerződések folyamán ezek a külső szállítók esetében igen erős volt a törekvés a hazai szállítók előnyben részesítésére. Akár akkor is, ha kevesebb szolgáltatási mutatókat tudtak felmutatni és adott esetben drágábban is, mint pl. a külföldi vetélytársak. A külföldi példálózás arra volt, hogy más országokban a karbantartás egyre inkább kerül állami(/minisztériumi/sereg) felügyelete alá, akár oly módon, hogy konkrétan Ők végzik el a feladatokat. Ez nem azt jelenti, hogy a cseh katona fogja gyártani a Lynx -et a laktanya sarkában ... :)

Azaz gyakorlatilag enyhe barokkos túlzással mindenhol égetik a pénzt, hogy hazai cégeket támogassanak vagy éppen akár mentsenek. A T-72 esetén is annyit molyolnak, vitatkoznak, hogy közben folyamatosan tűnik el a képesség mely a modernizációt és karbantartást el tudná végezni. Amennyiben végigmennek ebben az utcában, akkor temérdek pénzt fognak elégetni, hogy aztán legyen egy kicsit jobb T-72 -jük, ki tudja mikor és ki tudja mennyi (most utoljára tán 32 darabon meg évtized végén ment a lamentálás - ha addig nem döntik el, akkor konkrétan nem lesz már aki megcsinálja). Kicsivel drágábban meg Leo 2A7+ van ... Az emlegetett Nexter TITUS 6x6. Ez konkrétan egy Tatra mentés volt. Aránylag jelképes mennyiség (62 db) Tatra 6x6 platformon (gyakorlatilag egy MRAP) csilliárdért. Konkrétan annyiért amennyiért full-extrás Boxer APC 8x8 -at kapnak. Stb. Stb. És ilyenekkel vannak tele karbantartás terén is. Aztán a járművek tetemes része meg nem mozog ...

Namost a karbantartás részét gatyába rázhatják, akár oly módon, hogy nagyobb arányban kerül akár minisztérium/sereg alá (a'la Currus) vagy szorosabb ellenőrzés alá - akár szerződések újratárgyalásával.

Hogyan deriválódhat ez a magyar Lynx vonatkozásában? Amennyiben a pénzégetést is be szeretnék fejezni, akkor nem lesz saját gyár (ha a Lynx nyerne). Egyfelől magyaroknál már van(/lesz), úgy hogy mi fizetjük a beruházást meg mindent. Teszem azt odamennék a RM főnökhöz és azt mondanám: 45% alkatrész rész meg mondjuk beszállok 10% -al a magyar gyárba (ezek csak "kapuszámok" - nem komolyan venni) és "deal". OK? Otthonra meg valami "f@szagányos" karbantartó központ a minisztériumnak alárendelve és kész is vagyunk. Ez tudna a legolcsóbb lenni Nekik meg a leghatékonyabb lenni.

Amennyiben most elkezdenek gyárat építeni (milliárd EUR) meg külsős cégeknek kiadni a jövőbeni karbantartást, akkor belerokkannak ...
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 291
13 955
113
A Covid csak ott baszhat be, hogy már most napi 500 új beteg van a cseheknél. Lockdown, aztán tolják a tesztet. Mondjuk sztem a Rheinmetall nem szomorkodna....

Azert erdekes hogy tavasszal mikor napi 500 beteg volt mindenki fegyelmezetten viselte a maszkot, az emberek elfogadtak hogy a fel orszag leallt most meg kb. le se szarja senki. Az ok egyszeru:

Jelenleg 10 tendernyi az idei hiany, ha tul komolyan veszed a virust ez felmehet akor 20-ra is.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 910
85 509
113
Azert erdekes hogy tavasszal mikor napi 500 beteg volt mindenki fegyelmezetten viselte a maszkot, az emberek elfogadtak hogy a fel orszag leallt most meg kb. le se szarja senki. Az ok egyszeru:

Jelenleg 10 tendernyi az idei hiany, ha tul komolyan veszed a virust ez felmehet akor 20-ra is.

Vagy csak most kezelik helyén a vírust?
 
W

Wilson

Guest
Nem vesznek Lynx-et.Vagy modernizálják a 72-eseket vagy a Lynx áran vesznek valami modern tankot.Vagy rosszul értettem.
Akkor várjuk az őszt.

Na csak,hogy mindenki akit érdekel a cseh IFV és MBT beszerzések körüli huzavona azoknak megpróbálom felvázolni pár szóban,hogy mi is a helyzet a cseheknél jelenleg.Amit belinkeltél az főleg a Pandur üzemeltetésével és karbantartásávall kapcsolatos bénázásról szól.dióhéjban összefoglalva amikor a Pandurt beszerezték egyáltalán nem fordítottak gondot a supportra és az üzemeltetésre,teljesen előnytelen szerződéseket kötöttek külső beszállítókkal amelyek rohadt sok pénzbe kerültek nekik de cserébe nem sok mindent kaptak,most próbálják megreformálni az egészet,De visszatérve a beszerzésekre a probléma ott kezdődik,hogy velünk ellentétben ők egy másfajta EU konformabb beszerzési metódust folytatnak amivel jól kicsesznek magukkal ugyanis a vesztes ajánlattevőnek lehetősége van megtámadni a tender végeredményét mindenféle formai mondvacsinált okokkal ezért aztán jó sokáig eltart egy beszerzés lezárása,Azt tudni kell,hogy a cseheknél elég komoly hadiipar van annak minden előnyével és hátrányával együtt a hátránya abban mutatkozik meg,hogy mivel erős a hazai hadiipari lobbi minden nagyobb beszerzésen ott a nyomás,hogy azt a hazai hadiipar oldja meg,ezzel el is érkeztünk az MBT témaköréhez anno Csehszlovákiába elég komolyan gyártották a T-72 tankokat a rendszerváltás után elég szép mennyiség maradt nekik belőle.A 90-s évek végén a 2000-s évek elején elkezdtek egy regionális szinten jelentős T-72 modernizációt amit a hazai hadiparra támaszkodva akartak megoldani külföldi cégek beszállításával,az eredetileg 100+ darabszámú modernizációból kb 30 T-72 modernizáltak.Ezek jelentik a cseh páncélos erők gerincét elviekben,azért csak elviekben mert jelenleg ott tartanak,hogy ezeknek a tankoknak a hadrafoghatósága nagyon alacsony mivel a külföldi cégek által beszállított rendszerekhez nincs alkatrész sőt jó pár beszállító egyszerűen megszűnt.Évek óta megy a vita,hogy most újra modernizálják ezeket a tankokat vagy vegyenek modern MBT-t,a cseh hadiipari lobbi amellett kardoskodik,hogy majd a cseh hadipar modernizálja őket de jó pár szakértő és cseh politikus úgy látja ez zsákutca mivel jó sok pénzbe kerül és csak rövid időre oldja meg a problémát és belátható időn belül mindenképpen új modern MBT-t kell venniük.Ráadásul az előző modernizációból világosan látszik,hogy ilyen kis darabszámot nem érdemes modernizálni,mivel a cseh hadiipar ezt csak külföldi vállalatok bevonásával tudja végrehajtani és egyetlen gyártó sem lesz hajlandó ehhez a kis mennyiséghez gyártósort és alkatrészbázist fenntartani.tehát ahogy a cseh szakértők összefoglalták lesz nekik egy kis darabszámú sok pénzből felújított a logisztikai rémálmuk amelyek még így sem érnek egy modern a világ élvonalába tartozó MBT közelébe és amelyet nagyon hamar le kell majd cserélniük,és amelyet egy viszonylag korrekt áron sem tudnak majd eladni mivel a fentebb felsorolt okok miatt nem kell majd senkinek,Nem szabad arról megfeledkezni,hogy a csehek is tettek felajánlást a NATO irányába és emiatt sürgeti őket az idő,jelenleg az a helyzet,hogy kijelentették,hogy nincs pénz új MBT vásárlására és az a megoldás körvonalazódik náluk,hogy ezeket a T-72-t akarják minimálisan korszerűsíteni.Elérkeztünk az IFV-z ezt a beszerzést már jó ideje húzzák ugye a KMV a Pumával ki is szállt a beszerzésből,holott sokáig úgy tűnt ő lesz a legfőbb esélyes a tender megnyerésére, idén májusban a járvánnyal kapcsolatos gazdasági válság miatt még az is szóba került,hogy elhalasztják de még az is,hogy törlik a programot,volt olyan elképzelés,hogy a pénzt modern MBT-e költik és a hazai hadiipart bevonva Szlovákia példáját követve a BMP-t modernizálják,azonban végül úgy döntöttek mégis új IFV-t szereznek be amit 6 év alatt maximum 52 milliárd koronából valósítanak meg és a győztesnek vállalnia kell,hogy minimum 40%-n a cseh hadipart bevonva kell legyártania az IFV-t.Jelenleg a Lynx az ASCOD és a CV90 van versenyben.Hivatalosan bejelentették,hogy még idén kihirdetik a győztest de előtte mind a három IFV.-t letesztelik,ősszel.Dióhéjban ennyi lehetne még jó pár dolgot írni ezzel kapcsolatban.
 
K

kamm

Guest
Na csak,hogy mindenki akit érdekel a cseh IFV és MBT beszerzések körüli huzavona azoknak megpróbálom felvázolni pár szóban,hogy mi is a helyzet a cseheknél jelenleg.Amit belinkeltél az főleg a Pandur üzemeltetésével és karbantartásávall kapcsolatos bénázásról szól.dióhéjban összefoglalva amikor a Pandurt beszerezték egyáltalán nem fordítottak gondot a supportra és az üzemeltetésre,teljesen előnytelen szerződéseket kötöttek külső beszállítókkal amelyek rohadt sok pénzbe kerültek nekik de cserébe nem sok mindent kaptak,most próbálják megreformálni az egészet,De visszatérve a beszerzésekre a probléma ott kezdődik,hogy velünk ellentétben ők egy másfajta EU konformabb beszerzési metódust folytatnak amivel jól kicsesznek magukkal ugyanis a vesztes ajánlattevőnek lehetősége van megtámadni a tender végeredményét mindenféle formai mondvacsinált okokkal ezért aztán jó sokáig eltart egy beszerzés lezárása,Azt tudni kell,hogy a cseheknél elég komoly hadiipar van annak minden előnyével és hátrányával együtt a hátránya abban mutatkozik meg,hogy mivel erős a hazai hadiipari lobbi minden nagyobb beszerzésen ott a nyomás,hogy azt a hazai hadiipar oldja meg,ezzel el is érkeztünk az MBT témaköréhez anno Csehszlovákiába elég komolyan gyártották a T-72 tankokat a rendszerváltás után elég szép mennyiség maradt nekik belőle.A 90-s évek végén a 2000-s évek elején elkezdtek egy regionális szinten jelentős T-72 modernizációt amit a hazai hadiparra támaszkodva akartak megoldani külföldi cégek beszállításával,az eredetileg 100+ darabszámú modernizációból kb 30 T-72 modernizáltak.Ezek jelentik a cseh páncélos erők gerincét elviekben,azért csak elviekben mert jelenleg ott tartanak,hogy ezeknek a tankoknak a hadrafoghatósága nagyon alacsony mivel a külföldi cégek által beszállított rendszerekhez nincs alkatrész sőt jó pár beszállító egyszerűen megszűnt.Évek óta megy a vita,hogy most újra modernizálják ezeket a tankokat vagy vegyenek modern MBT-t,a cseh hadiipari lobbi amellett kardoskodik,hogy majd a cseh hadipar modernizálja őket de jó pár szakértő és cseh politikus úgy látja ez zsákutca mivel jó sok pénzbe kerül és csak rövid időre oldja meg a problémát és belátható időn belül mindenképpen új modern MBT-t kell venniük.Ráadásul az előző modernizációból világosan látszik,hogy ilyen kis darabszámot nem érdemes modernizálni,mivel a cseh hadiipar ezt csak külföldi vállalatok bevonásával tudja végrehajtani és egyetlen gyártó sem lesz hajlandó ehhez a kis mennyiséghez gyártósort és alkatrészbázist fenntartani.tehát ahogy a cseh szakértők összefoglalták lesz nekik egy kis darabszámú sok pénzből felújított a logisztikai rémálmuk amelyek még így sem érnek egy modern a világ élvonalába tartozó MBT közelébe és amelyet nagyon hamar le kell majd cserélniük,és amelyet egy viszonylag korrekt áron sem tudnak majd eladni mivel a fentebb felsorolt okok miatt nem kell majd senkinek,Nem szabad arról megfeledkezni,hogy a csehek is tettek felajánlást a NATO irányába és emiatt sürgeti őket az idő,jelenleg az a helyzet,hogy kijelentették,hogy nincs pénz új MBT vásárlására és az a megoldás körvonalazódik náluk,hogy ezeket a T-72-t akarják minimálisan korszerűsíteni.Elérkeztünk az IFV-z ezt a beszerzést már jó ideje húzzák ugye a KMV a Pumával ki is szállt a beszerzésből,holott sokáig úgy tűnt ő lesz a legfőbb esélyes a tender megnyerésére, idén májusban a járvánnyal kapcsolatos gazdasági válság miatt még az is szóba került,hogy elhalasztják de még az is,hogy törlik a programot,volt olyan elképzelés,hogy a pénzt modern MBT-e költik és a hazai hadiipart bevonva Szlovákia példáját követve a BMP-t modernizálják,azonban végül úgy döntöttek mégis új IFV-t szereznek be amit 6 év alatt maximum 52 milliárd koronából valósítanak meg és a győztesnek vállalnia kell,hogy minimum 40%-n a cseh hadipart bevonva kell legyártania az IFV-t.Jelenleg a Lynx az ASCOD és a CV90 van versenyben.Hivatalosan bejelentették,hogy még idén kihirdetik a győztest de előtte mind a három IFV.-t letesztelik,ősszel.Dióhéjban ennyi lehetne még jó pár dolgot írni ezzel kapcsolatban.

1. Mindekeppen kezdj el "kocsivissza" (Enter) billentyut hasznalni, azaz uj sorokra tordelni az ilyen monstre szoveget. :D

2. Jo kis summary, THX!

3. A CV90 semmi eselye, olyan mocsok dragan adjak (Pumanal dragabb, valahol valaki elszolta magat rola, talan az ausztraloknal?)
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson
K

kamm

Guest
Egy kicsit rosszul értetted. Sőt érdekességképpen ez szerintem nem is rontja a magyar Lynx gyártól való vásárlást - sőt.

Ugye a témakör elsősorban tank/IFV/APC vonal illetve kiszolgáló műszaki járművek, de amit nem nevesítettek, de még aránylag új dolog is pl. a Nexter TITUS 6x6. Ami a lényeg, hogy két dolgot találnak igazán aggályosnak:

- a járművek rendelkezésre állását (harckészség is lehet),
- karbantartási költségek aránytalanul magas voltát (azaz ez, mint szolgáltatás árát és nem a gyártásét).

Ami érdekes, hogy nem külföldi szállítókkal van gondja. Hanem a karbantartási szolgáltatások külső szállítók által produkált nagy árát és kevés eredményét. A mellett, hogy szerinte, ha a minisztérium/sereg foglalkozna a karbantartással nagyobb százalékban, akkor ez kedvezőbb lehetne. Ugyanakkor a probléma forrásaként adott esetben az előnytelen szerződések megkötésében is látták.

Amit tudni érdemes itt, hogy a cseh beszerzési (a cikknek ez nem volt témája) és a karbantartási szerződések folyamán ezek a külső szállítók esetében igen erős volt a törekvés a hazai szállítók előnyben részesítésére. Akár akkor is, ha kevesebb szolgáltatási mutatókat tudtak felmutatni és adott esetben drágábban is, mint pl. a külföldi vetélytársak. A külföldi példálózás arra volt, hogy más országokban a karbantartás egyre inkább kerül állami(/minisztériumi/sereg) felügyelete alá, akár oly módon, hogy konkrétan Ők végzik el a feladatokat. Ez nem azt jelenti, hogy a cseh katona fogja gyártani a Lynx -et a laktanya sarkában ... :)

Azaz gyakorlatilag enyhe barokkos túlzással mindenhol égetik a pénzt, hogy hazai cégeket támogassanak vagy éppen akár mentsenek. A T-72 esetén is annyit molyolnak, vitatkoznak, hogy közben folyamatosan tűnik el a képesség mely a modernizációt és karbantartást el tudná végezni. Amennyiben végigmennek ebben az utcában, akkor temérdek pénzt fognak elégetni, hogy aztán legyen egy kicsit jobb T-72 -jük, ki tudja mikor és ki tudja mennyi (most utoljára tán 32 darabon meg évtized végén ment a lamentálás - ha addig nem döntik el, akkor konkrétan nem lesz már aki megcsinálja). Kicsivel drágábban meg Leo 2A7+ van ... Az emlegetett Nexter TITUS 6x6. Ez konkrétan egy Tatra mentés volt. Aránylag jelképes mennyiség (62 db) Tatra 6x6 platformon (gyakorlatilag egy MRAP) csilliárdért. Konkrétan annyiért amennyiért full-extrás Boxer APC 8x8 -at kapnak. Stb. Stb. És ilyenekkel vannak tele karbantartás terén is. Aztán a járművek tetemes része meg nem mozog ...

Namost a karbantartás részét gatyába rázhatják, akár oly módon, hogy nagyobb arányban kerül akár minisztérium/sereg alá (a'la Currus) vagy szorosabb ellenőrzés alá - akár szerződések újratárgyalásával.

Hogyan deriválódhat ez a magyar Lynx vonatkozásában? Amennyiben a pénzégetést is be szeretnék fejezni, akkor nem lesz saját gyár (ha a Lynx nyerne). Egyfelől magyaroknál már van(/lesz), úgy hogy mi fizetjük a beruházást meg mindent. Teszem azt odamennék a RM főnökhöz és azt mondanám: 45% alkatrész rész meg mondjuk beszállok 10% -al a magyar gyárba (ezek csak "kapuszámok" - nem komolyan venni) és "deal". OK? Otthonra meg valami "f@szagányos" karbantartó központ a minisztériumnak alárendelve és kész is vagyunk. Ez tudna a legolcsóbb lenni Nekik meg a leghatékonyabb lenni.

Amennyiben most elkezdenek gyárat építeni (milliárd EUR) meg külsős cégeknek kiadni a jövőbeni karbantartást, akkor belerokkannak ...

Rengeteg variacio lehet, de az biztos, hogy a csehek tokonszurtak magukat ezzel a tokoreszessel - nem veletlenul mondtam a cseh Lynx gyarra par napja, hogy az a hajo eluszott a mi szerzodesunkkel, ezen a ponton szinte biztos, hogy semmi ertelme nem lenne tobbe.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 617
97 839
113
Na csak,hogy mindenki akit érdekel a cseh IFV és MBT beszerzések körüli huzavona azoknak megpróbálom felvázolni pár szóban,hogy mi is a helyzet a cseheknél jelenleg.Amit belinkeltél az főleg a Pandur üzemeltetésével és karbantartásávall kapcsolatos bénázásról szól.dióhéjban összefoglalva amikor a Pandurt beszerezték egyáltalán nem fordítottak gondot a supportra és az üzemeltetésre,teljesen előnytelen szerződéseket kötöttek külső beszállítókkal amelyek rohadt sok pénzbe kerültek nekik de cserébe nem sok mindent kaptak,most próbálják megreformálni az egészet,De visszatérve a beszerzésekre a probléma ott kezdődik,hogy velünk ellentétben ők egy másfajta EU konformabb beszerzési metódust folytatnak amivel jól kicsesznek magukkal ugyanis a vesztes ajánlattevőnek lehetősége van megtámadni a tender végeredményét mindenféle formai mondvacsinált okokkal ezért aztán jó sokáig eltart egy beszerzés lezárása,Azt tudni kell,hogy a cseheknél elég komoly hadiipar van annak minden előnyével és hátrányával együtt a hátránya abban mutatkozik meg,hogy mivel erős a hazai hadiipari lobbi minden nagyobb beszerzésen ott a nyomás,hogy azt a hazai hadiipar oldja meg,ezzel el is érkeztünk az MBT témaköréhez anno Csehszlovákiába elég komolyan gyártották a T-72 tankokat a rendszerváltás után elég szép mennyiség maradt nekik belőle.A 90-s évek végén a 2000-s évek elején elkezdtek egy regionális szinten jelentős T-72 modernizációt amit a hazai hadiparra támaszkodva akartak megoldani külföldi cégek beszállításával,az eredetileg 100+ darabszámú modernizációból kb 30 T-72 modernizáltak.Ezek jelentik a cseh páncélos erők gerincét elviekben,azért csak elviekben mert jelenleg ott tartanak,hogy ezeknek a tankoknak a hadrafoghatósága nagyon alacsony mivel a külföldi cégek által beszállított rendszerekhez nincs alkatrész sőt jó pár beszállító egyszerűen megszűnt.Évek óta megy a vita,hogy most újra modernizálják ezeket a tankokat vagy vegyenek modern MBT-t,a cseh hadiipari lobbi amellett kardoskodik,hogy majd a cseh hadipar modernizálja őket de jó pár szakértő és cseh politikus úgy látja ez zsákutca mivel jó sok pénzbe kerül és csak rövid időre oldja meg a problémát és belátható időn belül mindenképpen új modern MBT-t kell venniük.Ráadásul az előző modernizációból világosan látszik,hogy ilyen kis darabszámot nem érdemes modernizálni,mivel a cseh hadiipar ezt csak külföldi vállalatok bevonásával tudja végrehajtani és egyetlen gyártó sem lesz hajlandó ehhez a kis mennyiséghez gyártósort és alkatrészbázist fenntartani.tehát ahogy a cseh szakértők összefoglalták lesz nekik egy kis darabszámú sok pénzből felújított a logisztikai rémálmuk amelyek még így sem érnek egy modern a világ élvonalába tartozó MBT közelébe és amelyet nagyon hamar le kell majd cserélniük,és amelyet egy viszonylag korrekt áron sem tudnak majd eladni mivel a fentebb felsorolt okok miatt nem kell majd senkinek,Nem szabad arról megfeledkezni,hogy a csehek is tettek felajánlást a NATO irányába és emiatt sürgeti őket az idő,jelenleg az a helyzet,hogy kijelentették,hogy nincs pénz új MBT vásárlására és az a megoldás körvonalazódik náluk,hogy ezeket a T-72-t akarják minimálisan korszerűsíteni.Elérkeztünk az IFV-z ezt a beszerzést már jó ideje húzzák ugye a KMV a Pumával ki is szállt a beszerzésből,holott sokáig úgy tűnt ő lesz a legfőbb esélyes a tender megnyerésére, idén májusban a járvánnyal kapcsolatos gazdasági válság miatt még az is szóba került,hogy elhalasztják de még az is,hogy törlik a programot,volt olyan elképzelés,hogy a pénzt modern MBT-e költik és a hazai hadiipart bevonva Szlovákia példáját követve a BMP-t modernizálják,azonban végül úgy döntöttek mégis új IFV-t szereznek be amit 6 év alatt maximum 52 milliárd koronából valósítanak meg és a győztesnek vállalnia kell,hogy minimum 40%-n a cseh hadipart bevonva kell legyártania az IFV-t.Jelenleg a Lynx az ASCOD és a CV90 van versenyben.Hivatalosan bejelentették,hogy még idén kihirdetik a győztest de előtte mind a három IFV.-t letesztelik,ősszel.Dióhéjban ennyi lehetne még jó pár dolgot írni ezzel kapcsolatban.

Nagyon jól összefogalatad, egy pontosítás, ami sztem nagyon lényeges!!! Már a múltkor irtam!!

"A Védelmi Minisztérium megköveteli, hogy a pályázat nyertese a szerződéses ár legalább 40% -át térítse vissza a cseh alvállalkozóknak."

Tehát itt rosszul ment az okoskodás. Nem a Hiúz 40%-ának kell cseh alvállakozóktól jönnie, hanem a rendelés értékének kell a 40%-át cseh alvállalkozóknak visszacsorgatni. Nah most ha a torony egy csehorszagi RM gyárban keszul, akkor a mi, a cseh meg egyéb rendelésekkel meg is vagyunk. Ráadásul az RM egyik zsebéből a masikva teszi a pénzt. Én igy csinálnám...
 
W

Wilson

Guest
Nagyon jól összefogalatad, egy pontosítás, ami sztem nagyon lényeges!!! Már a múltkor irtam!!

Jogos én fogalmaztam rosszul;-)Az igazsághoz az is hozzátartozik,hogy az a 40% könnyen lehet 50% is.Amúgy arról nincs pontos információ,hogy a cseheknél mi számít a cseh hadipar bevonásának.
 
W

Wilson

Guest
Rengeteg variacio lehet, de az biztos, hogy a csehek tokonszurtak magukat ezzel a tokoreszessel - nem veletlenul mondtam a cseh Lynx gyarra par napja, hogy az a hajo eluszott a mi szerzodesunkkel, ezen a ponton szinte biztos, hogy semmi ertelme nem lenne tobbe.

Az az érdekes,hogy a Rheinmetall fejese egy cseh lapnak cseh gyártásról beszélt pedig akkor már tudta,hogy nálunk már lesz gyártás.
 

sisimoto

Well-Known Member
2020. február 1.
650
3 185
93
bb37421462dfd55f1449d0b37afe4bf6_d49afe6e3b4eb7cadfe308837303ec67.jpg


Lehet, hogy volt már.

https://legiero.blog.hu/tags/Lynx
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 113
113
Nagyon jól összefogalatad, egy pontosítás, ami sztem nagyon lényeges!!! Már a múltkor irtam!!
Szerintem azt a cikket először ne magyarra fordíttasd, hanem angolra, mert nekem abban az értelemben fordította, hogy a cseh gyártóktól kell a tender 40%-át megrendelni. :rolleyes:
Az az érdekes,hogy a Rheinmetall fejese egy cseh lapnak cseh gyártásról beszélt pedig akkor már tudta,hogy nálunk már lesz gyártás.
Ez azért nem akkora truváj. Azzal, hogy a cseheknél készülne a Lance 2.0 torony, azzal nagyjából le is fednék a 40%-os arányt. Elég érdekes, hogy bár a torony jóval kisebb, de általában igen jelentős összeggel drágítja a jármű árát.
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD