[HUN] KF41 Lynx / Hiúz

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 356
96 788
113
  • Ön szerint mik voltak a fő magyar érvek a BVP LYNX kiválasztására a magyar gépesített gyalogság számára?
Egy ilyen kérdésre nem lehet objektíven megválaszolni, elnézést kérek. Nyilvánvalóan meg voltak győződve arról, amit éppen leírtam. Tudják, hogy foglalkozniuk kell a holnap fenyegetésekkel. És nem elegendő a mai szintű fegyverzet. Az új járművet legalább további harminc évig üzemeltetik. A jövő évben Németországban a BVP Marder, a Lynx dédapja ünnepli 50. évfordulóját. Ez teszi őt fiatal dédapává, ám ez hosszú ideje, és a jármű még mindig üzemel.

És ezt szem előtt kell tartanunk. Amikor a rendszert 2020-ban bevezetjük, tudjuk, hogy azt legalább 2050-ig, valószínűleg 2060-ig telepítik. És ezért nem szabad 10, 20 vagy annál régebbi építéssel kezdenünk.


  • Magyarország a közelmúltban nagyon aktív volt a fegyveres erők korszerűsítésében. Nemrégiben megvásárolták a Leopard 2A7HU fő harci tankjait. Mennyire kompatibilis a BVP LYNX a modern tankokkal, ha a csatatéren együtt telepítik?
Úgy gondolom, hogy a végső választ ebben a tekintetben csak a katonaság tudja biztosítani. Vannak Leopard 2 és önjáró tarackok PzH 2000, és ezek a magyar hadsereg fegyverzetének részét képezik. A közös telepítés fő eleme természetesen a kapcsolat, a kommunikáció képessége. Az összekapcsolási rendszer szintén része a 2026-ig tartó magyar modernizációs programnak, ez egy nagyon átfogó megközelítés.

Technikailag a kompatibilitás, mondjuk, szabvány, hálózati kapcsolat, biztonságos rádiócsatlakozás, titkosítás stb., És minden sereg számára aktuális elem, beleértve a cseh, a német és bárki másot. És amikor a gyakorlati teljesítmény kérdéseiről van szó, a LYNX egyértelműen megfelelő mobilitással rendelkezik, és a két rendszer minden bizonnyal tökéletesen harmonizálható. Különösen akkor, ha összekapcsoltak egy C4I hálózaton belül.

  • Tehát ezek a rendszerek kompatibilisek a NATO-n belül, és a LYNX képes kommunikálni más járművekkel.
Nem azt mondom, hogy amikor valamit csatlakoztat, az mindig problémamentes. Természetesen. Mindannyian az EU-ban vagyunk, a NATO-ban vagyunk, tehát határokat és szabványokat határoztak meg. És a mi filozófiánk az, hogy ezeket a katonai szabványokat a lehető legnagyobb mértékben használjuk, és a legfontosabb feladat az lesz, hogy a magyar, a cseh, a német, a lengyel vagy a szlovák hadsereg együtt képezhessen. A technológia egy dolog, de szükség van katonákra a közös edzéshez. És bízniuk kell a használt technológiában. És ezek az európai seregek közös gyakorlatai lesznek a NATO fegyveres erõinek képességeinek felépítése szempontjából kulcsfontosságú elemek.

Például, ha az eFP-en (Enhanced Forward Presence) folytatjuk a figyelmet, amelyet szorosan követek, akkor számos nemzeti hadsereg működik együtt, és meggyőződésem, hogy ez jelentősen hozzájárul ezek átjárhatóságához.

Folyt kövi 2
  • A LYNX KF41, a többi modern járműhöz hasonlóan, hangsúlyozza a biztonságot, a személyzet védelmét és a leszállást. Milyen paramétereket vagy jellemzőket említene a LYNX-ről, amelyek előnyhöz juttatják a versenytárs járművekkel szemben?
Itt felsorolhatom azokat a különféle jellemzőket, amelyeket minden modern harci járműnek ténylegesen ki kell mutatnia ma. Beleértve a fentebb említett T-14-et és T-15-et, amelyek közül legalább néhány lesz. Véleményem szerint, ha a túlélésre tekintünk, ez mind a saját fegyverek hatékonyságához, mind a mobilitáshoz kapcsolódik, és nem tekinthető önmagában. Ha gyors vagy, az ellenség nem fog könnyedén eltalálni, és abban a pillanatban valóban jól védett vagy. Ha elegendő tűzerővel rendelkezik ahhoz, hogy nagyobb távolságra támadja meg az ellenséget, nagyobb hatású, akkor szintén jól védett. Ennek eredményeként a tulajdonságok és képességek e háromszögét kell kiegyensúlyozni. És azt mondanám, hogy esetünkben sikerült kiegyensúlyozni őket. A túlélési képesség természetesen alapvető fontosságú, de nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a fegyverek mobilitására és hatékonyságára is szükség van.

Ha visszatérünk a Cseh Köztársaságba, az ipari együttműködés az új BVP-re vonatkozó folyamatban lévő pályázat egyik kulcsfontosságú paramétere. A LYNX pályázatának sikere esetén a Rheinmetall a LANCE tornyokat az Ústí nad Labem gyárában kívánja előállítani, csak a cseh járművek igényeihez fogják gyártani, vagy az országunkban gyártott tornyokat más országokba exportálják?

Ez érdekes módon érinti a globalizáció kérdését. A COVID-19 természetesen felvet néhány kérdést a globalizációval kapcsolatban, de továbbra is erőteljesen támogatom a nemzetközi együttműködést. És a magyarországi új helyzettel együtt egy új tényezőt egészítettünk ki egyenletünkbe, amelynek eredményeit, el kell ismernünk, továbbra is értékeljük. Egyértelmű előnye, hogy Németország, a Cseh Köztársaság és Magyarország viszonylag közel vannak egymáshoz. És ha együtt szeretne működni, akkor a terméket pótkocsira tölti be, és viszonylag könnyen át tudja vinni az országok között.

Ezután felmerül a kérdés, hogy Ausztrália hogyan vehet részt a teljes projektben. Ez egy kicsit tovább, igaz. De még mindig ugyanazon a bolygón van. Ez nagyszerű lehetőséget kínál a részt vevő országok kölcsönös kereskedelmére, exportjára és importjára, és véleményem szerint érdekes kihívás az a kérdés, hogyan lehetne megszervezni az egészet, ha egynél több ország vesz részt. Hogyan lehet mindent optimálisan összekapcsolni? És azt hiszem, hogy a cseh beszállítók számára sok lehetőség van, amelyek már szerepelnek a listánkon.

És ezt szeretném hangsúlyozni: a listánkban nem csak cseh beszállítók szerepelnek a LYNX gyártásánál, ha itt sikerrel jár, de valójában nagyon sokáig együttműködünk velük. Alkatrészeket szállítanak a Boxerhez (kerekes páncélozott hordozó, szerkesztés megjegyzés), a BVP Puma-hoz, a Fuchs járműhöz. Most nem fogom tovább fejleszteni, de a Rheinmetall és a cseh beszállítók közötti együttműködés ma már széles körű. Nem csak a lehetőségekről szól, hanem konkrét szerződések is folyamatban vannak. És ha Magyarországgal vagy Ausztráliával kötött szerződést kötnek, akkor természetesen részt vesznek benne, és feltételezem, hogy ez tovább erősíti a cseh védelmi ipar képességeit ilyen programokban való részvételhez.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 356
96 788
113
  • A LYNX KF41, a többi modern járműhöz hasonlóan, hangsúlyozza a biztonságot, a személyzet védelmét és a leszállást. Milyen paramétereket vagy jellemzőket említene a LYNX-ről, amelyek előnyhöz juttatják a versenytárs járművekkel szemben?
Itt felsorolhatom azokat a különféle jellemzőket, amelyeket minden modern harci járműnek ténylegesen ki kell mutatnia ma. Beleértve a fentebb említett T-14-et és T-15-et, amelyek közül legalább néhány lesz. Véleményem szerint, ha a túlélésre tekintünk, ez mind a saját fegyverek hatékonyságához, mind a mobilitáshoz kapcsolódik, és nem tekinthető önmagában. Ha gyors vagy, az ellenség nem fog könnyedén eltalálni, és abban a pillanatban valóban jól védett vagy. Ha elegendő tűzerővel rendelkezik ahhoz, hogy nagyobb távolságra támadja meg az ellenséget, nagyobb hatású, akkor szintén jól védett. Ennek eredményeként a tulajdonságok és képességek e háromszögét kell kiegyensúlyozni. És azt mondanám, hogy esetünkben sikerült kiegyensúlyozni őket. A túlélési képesség természetesen alapvető fontosságú, de nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a fegyverek mobilitására és hatékonyságára is szükség van.

Ha visszatérünk a Cseh Köztársaságba, az ipari együttműködés az új BVP-re vonatkozó folyamatban lévő pályázat egyik kulcsfontosságú paramétere. A LYNX pályázatának sikere esetén a Rheinmetall a LANCE tornyokat az Ústí nad Labem gyárában kívánja előállítani, csak a cseh járművek igényeihez fogják gyártani, vagy az országunkban gyártott tornyokat más országokba exportálják?

Ez érdekes módon érinti a globalizáció kérdését. A COVID-19 természetesen felvet néhány kérdést a globalizációval kapcsolatban, de továbbra is erőteljesen támogatom a nemzetközi együttműködést. És a magyarországi új helyzettel együtt egy új tényezőt egészítettünk ki egyenletünkbe, amelynek eredményeit, el kell ismernünk, továbbra is értékeljük. Egyértelmű előnye, hogy Németország, a Cseh Köztársaság és Magyarország viszonylag közel vannak egymáshoz. És ha együtt szeretne működni, akkor a terméket pótkocsira tölti be, és viszonylag könnyen át tudja vinni az országok között.

Ezután felmerül a kérdés, hogy Ausztrália hogyan vehet részt a teljes projektben. Ez egy kicsit tovább, igaz. De még mindig ugyanazon a bolygón van. Ez nagyszerű lehetőséget kínál a részt vevő országok kölcsönös kereskedelmére, exportjára és importjára, és véleményem szerint érdekes kihívás az a kérdés, hogyan lehetne megszervezni az egészet, ha egynél több ország vesz részt. Hogyan lehet mindent optimálisan összekapcsolni? És azt hiszem, hogy a cseh beszállítók számára sok lehetőség van, amelyek már szerepelnek a listánkon.

És ezt szeretném hangsúlyozni: a listánkban nem csak cseh beszállítók szerepelnek a LYNX gyártásánál, ha itt sikerrel jár, de valójában nagyon sokáig együttműködünk velük. Alkatrészeket szállítanak a Boxerhez (kerekes páncélozott hordozó, szerkesztés megjegyzés), a BVP Puma-hoz, a Fuchs járműhöz. Most nem fogom tovább fejleszteni, de a Rheinmetall és a cseh beszállítók közötti együttműködés ma már széles körű. Nem csak a lehetőségekről szól, hanem konkrét szerződések is folyamatban vannak. És ha Magyarországgal vagy Ausztráliával kötött szerződést kötnek, akkor természetesen részt vesznek benne, és feltételezem, hogy ez tovább erősíti a cseh védelmi ipar képességeit ilyen programokban való részvételhez.
  • Ön megemlítette Ausztráliát. Gondolod, hogy a magyarországi sikered segíthet abban, hogy pozícióba kerüljön a Land 400 Phase 3 pályázaton az új ausztrál pálya BVP-jére?
Az első médiaválaszokat már megkaptuk, és azt hiszem, hogy a hatásnak határozottan lesz hatása. Csak azért, mert, amint mondtam, együttműködési lehetőségeket teremt Ausztrália és Magyarország között. Még nem lehet egyértelmű választ adni. Értékeljük a jelenlegi helyzetet, de elmondhatom magamnak, hogy azt várom, hogy pozitív hatással van ránk. Nagyon biztos vagyok benne.

  • Ausztráliában sikerrel járt a Boxer szállítóval a Land 400 projekt második szakaszában, és az Egyesült Királyságban is.
Igen. A Boxer fejlesztése az 1990-es évek végén kezdődött, és ezért az egyik legmodernebb és legjobban védett jármű. Jellemzője a jelentős modularitás, és ez a nagy előnye, hogy szükség szerint könnyen beállítható. Nagy előnye. Amit meg is próbáltunk átvinni a LYNX övre. A Boxeron egy órán belül megváltoztathatja annak működési modulját. Természetesen ez nem lehetséges a nehezebb LYNX esetén. Kicsit tovább tart ott, de a koncepció ugyanaz. Természetesen a közös logisztika tiszteletben tartása, a képzés következetessége, a telepítés. Azt hiszem, ez egy fontos tényező. Ez nem csak a beszerzési költségekről szól, hanem az életciklus költségeiről is. És a megfelelés ezen koncepciójával hosszú távú támogatást kínálunk a seregek számára a járművek hatékony telepítésében.

  • Utolsó kérdés. Mikor látjuk újra a Cseh Köztársaságban a BVP LYNX-t? Két évvel ezelőtt láttuk őt a NATO Napokon, és tavaly az IDET-en is.
Hamar.

  • Csak két nagy esemény vár ránk ebben az évben, a NATO Napok és a Jövő Erők Fóruma, mondod hamarosan, tehát már velük vannak?
Hamar. Igen, a tervek szerint.

  • Nagyon köszönöm az interjút.
Szívesen. Köszönöm neked is.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 356
96 788
113
Szkeptikus vagyok ezzel a témával kapcsolatban nagyon! Ebből az egész projektből azért lehet egy nagy pofára esés is amolyan magyar módra!
Én továbbra is egy qrvanagy lehetőséget látok benne. Ez lehet idáig a legfontosabb lépés a Z2026-ban. Persze itt lehet a legnagyobbat taknyolni.

Ami neken a cikkből átjött. A cseheknel belógattak egy hatalmas cumit, hogy egy globális RM hálózathoz csatlakozhatnak, ha a Hiúz mellett döntenek. "Csak" a tornyot kapnák meg, de akár az ausztrál részhez is csatlakozhatnak. Európai magyar-szlovák(!? ) -lengyel(!? ) sztem tutira működne! De forditva is áll a zászló. Hisz az alapplatformot, kitől kapnák meg???

A magyar - ausztrál együttműködés sztem csak a fejlesztésre és tapasztalatcserére korlátozódhat. Esetleg néhány apróbb alkatrész. De inkább mi kapnánk nem mi adnánk.

Ami jó hír az RM érdeke is a gyártás gyors indulása. Nem lesz tökölődés a gyárral.
 

Venom85

Well-Known Member
2020. augusztus 20.
7 239
20 655
113
Én továbbra is egy qrvanagy lehetőséget látok benne. Ez lehet idáig a legfontosabb lépés a Z2026-ban. Persze itt lehet a legnagyobbat taknyolni.

Ami neken a cikkből átjött. A cseheknel belógattak egy hatalmas cumit, hogy egy globális RM hálózathoz csatlakozhatnak, ha a Hiúz mellett döntenek. "Csak" a tornyot kapnák meg, de akár az ausztrál részhez is csatlakozhatnak. Európai magyar-szlovák(!? ) -lengyel(!? ) sztem tutira működne! De forditva is áll a zászló. Hisz az alapplatformot, kitől kapnák meg???

A magyar - ausztrál együttműködés sztem csak a fejlesztésre és tapasztalatcserére korlátozódhat. Esetleg néhány apróbb alkatrész. De inkább mi kapnánk nem mi adnánk.

Ami jó hír az RM érdeke is a gyártás gyors indulása. Nem lesz tökölődés a gyárral.
Akkor lehet még az idén okosabbak leszünk!
 

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
5 613
14 828
113
Remélem érthető volt. Inkább kérdések merültek fel bennem, minthogy válaszokat kaptam volna az interjúból.
Én azt vettem ki az egészbol, hogy nem csak Csehországbol tornyokat, de Austráliából is valamit fogtok behozni, ha bejon az uzlet. És minden további érdeklodot is azzal fogják most csalogatni, hogy nektek is szálithatnak náluk gyártott komponenseket (kivéve Katart, ott kérdéses, ki fogja finalizálni) ... Nos, nem tudom, így utolág úgy látszik, hogy azzal, hogy elsoként koteleztétek el magatokat, inkább gyengult az alkudozási pozíciótok, mert már lényegében a zsebukben vagytok, nem kell semmi továbbit igérniuk ...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 310
81 315
113
Én azt vettem ki az egészbol, hogy nem csak Csehországbol tornyokat, de Austráliából is valamit fogtok behozni, ha bejon az uzlet. És minden további érdeklodot is azzal fogják most csalogatni, hogy nektek is szálithatnak náluk gyártott komponenseket (kivéve Katart, ott kérdéses, ki fogja finalizálni) ... Nos, nem tudom, így utolág úgy látszik, hogy azzal, hogy elsoként koteleztétek el magatokat, inkább gyengult az alkudozási pozíciótok, mert már lényegében a zsebukben vagytok, nem kell semmi továbbit igérniuk ...

A szlovákok meg nem fognak Lynx-t venni, ahogy a lengyelek sem... ennyit a V4 együttműködési álmokról.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
5 613
14 828
113
A szlovákok meg nem fognak Lynx-t venni, ahogy a lengyelek sem... ennyit a V4 együttműködési álmokról.
Hát a Lengyelek tuti hogy nem, nálunk pedig kérdéses, hogy felgyorsulnak e most a nehez dandár kiépítésinek tervei (kotelezetségunk a NATO iránt), vagy nem.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 356
96 788
113
Én azt vettem ki az egészbol, hogy nem csak Csehországbol tornyokat, de Austráliából is valamit fogtok behozni, ha bejon az uzlet. És minden további érdeklodot is azzal fogják most csalogatni, hogy nektek is szálithatnak náluk gyártott komponenseket (kivéve Katart, ott kérdéses, ki fogja finalizálni) ... Nos, nem tudom, így utolág úgy látszik, hogy azzal, hogy elsoként koteleztétek el magatokat, inkább gyengult az alkudozási pozíciótok, mert már lényegében a zsebukben vagytok, nem kell semmi továbbit igérniuk ...
Azért realistán kell nézni. Nálunk a hadiipar gyakorlatilag megszűnt, ahhoz képest ez nagy előrelépéssel kecsegtet. Sztem az ausztrál Hiúz elég specufikus lesz a helyi igényekhez. 2022-re döntenek? Addigra lehet itt már áll a gyár. Nem lesz szoros gyártási kapcsolat velük. A torony más sztori.

Viszont azt is látni kell, hogy a cseheknek nem ígérnek helyi összeszerelést, azaz???
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 356
96 788
113
A szlovákok meg nem fognak Lynx-t venni, ahogy a lengyelek sem... ennyit a V4 együttműködési álmokról.
Érdekes, mert mind a kettőt belekeverte az RM-es kolléga. A lengyelt én sem hiszem, ha mégis l, megoldják maguk. A szlovákokat nem engedném el. El tudok képzelni olyan dealt, ahol ők is játszanak. Politikailag is egy hatalmas előrelépés lenne!
 
  • Tetszik
Reactions: DTheo

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
5 613
14 828
113
Nektek nem modernizált BMP-k vannak?
Pár darab, nem is egy egész zászlóalj számára. Nem hiszem hogy tovább fog a jelenlegi kormány ezen a uton menni, mert BVP-bol néhéz NATO dandárt nem igazán lehet építeni. Ez a modernizáció is leginkább azért volt szukséges, hogy legyen mit Baltikumba kuldeni.
 
  • Tetszik
Reactions: fedett_mókus
W

Wilson

Guest
Pár darab, nem is egy egész zászlóalj számára. Nem hiszem hogy tovább fog a jelenlegi kormány ezen a uton menni, mert BVP-bol néhéz NATO dandárt nem igazán lehet építeni. Ez a modernizáció is leginkább azért volt szukséges, hogy legyen mit Baltikumba kuldeni.

Értem akkor milyen elképzelésük van a T-72 modernizációk kívül?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 310
81 315
113
Akkor lehet még az idén okosabbak leszünk!


"És a magyarországi új helyzettel együtt egy új tényezőt egészítettünk ki egyenletünkbe, amelynek eredményeit, el kell ismernünk, továbbra is értékeljük. "

"And with the new situation in Hungary, we have a new factor that has been added to our equation, and its results, we must admit, are still being evaluated. "


Nekem ez az a mondat, ami azt mutatja, hogy még csak most találják ki a részleteket a magyarországi gyártással kapcsolatban is, amin minden újabb lehetséges megrendelő igénye változtathat, mert nekik is kell ígérni valamit.

Ausztráliának teljes gyártást ígértek? Mi az amit megérné Ausztráliából Európába szállítani vagy innen odavinni? A torony szerintem akkor is Csehországban lesz gyártva, ha a csehek nem a Lynx-t választják.
 

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
5 613
14 828
113
Értem akkor milyen elképzelésük van a T-72 modernizációk kívül?
Azt lehet hogy még maguk se tudják, mert ellénzékben sokkal inkább kritizáltak mindent, mint hogy felfegyék saját elképzeléseiket. Most pedig leginkább azzal foglalkoznak, ami már nagyon ég. Azt viszont ellenzékben folymatossan sulykolták, hogy mindenekelot a nehez dandárt kellene felépítenunk, mert az kotelezetség és már nagyon csúszunk vele.
 
  • Tetszik
Reactions: DTheo and Wilson

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 872
7 154
113
Azt lehet hogy még maguk se tudják, mert ellénzékben sokkal inkább kritizáltak mindent, mint hogy felfegyék saját elképzeléseiket. Most pedig leginkább azzal foglalkoznak, ami már nagyon ég. Azt viszont ellenzékben folymatossan sulykolták, hogy mindenekelot a nehez dandárt kellene felépítenunk, mert az kotelezetség és már nagyon csúszunk vele.
abszolute nem akarok beleszólni felvidéki barátom de nektek minek a nehéz dandár a hegyekbe? :D vagy Te hogy látod ezt? szerintem nektek jobban megérné inkább egy "közepes" dandárt meg 1-2 hegyi dandárt felépíteni kerekes technikával, szerintem legalábbis, nyilván én aztán nem vagyok (soha nem is voltam) ellene a nehéz/láncos technikának csak felötlött bennem ez a kérdés