Egy ilyen kérdésre nem lehet objektíven megválaszolni, elnézést kérek. Nyilvánvalóan meg voltak győződve arról, amit éppen leírtam. Tudják, hogy foglalkozniuk kell a holnap fenyegetésekkel. És nem elegendő a mai szintű fegyverzet. Az új járművet legalább további harminc évig üzemeltetik. A jövő évben Németországban a BVP Marder, a Lynx dédapja ünnepli 50. évfordulóját. Ez teszi őt fiatal dédapává, ám ez hosszú ideje, és a jármű még mindig üzemel.
- Ön szerint mik voltak a fő magyar érvek a BVP LYNX kiválasztására a magyar gépesített gyalogság számára?
És ezt szem előtt kell tartanunk. Amikor a rendszert 2020-ban bevezetjük, tudjuk, hogy azt legalább 2050-ig, valószínűleg 2060-ig telepítik. És ezért nem szabad 10, 20 vagy annál régebbi építéssel kezdenünk.
Úgy gondolom, hogy a végső választ ebben a tekintetben csak a katonaság tudja biztosítani. Vannak Leopard 2 és önjáró tarackok PzH 2000, és ezek a magyar hadsereg fegyverzetének részét képezik. A közös telepítés fő eleme természetesen a kapcsolat, a kommunikáció képessége. Az összekapcsolási rendszer szintén része a 2026-ig tartó magyar modernizációs programnak, ez egy nagyon átfogó megközelítés.
- Magyarország a közelmúltban nagyon aktív volt a fegyveres erők korszerűsítésében. Nemrégiben megvásárolták a Leopard 2A7HU fő harci tankjait. Mennyire kompatibilis a BVP LYNX a modern tankokkal, ha a csatatéren együtt telepítik?
Technikailag a kompatibilitás, mondjuk, szabvány, hálózati kapcsolat, biztonságos rádiócsatlakozás, titkosítás stb., És minden sereg számára aktuális elem, beleértve a cseh, a német és bárki másot. És amikor a gyakorlati teljesítmény kérdéseiről van szó, a LYNX egyértelműen megfelelő mobilitással rendelkezik, és a két rendszer minden bizonnyal tökéletesen harmonizálható. Különösen akkor, ha összekapcsoltak egy C4I hálózaton belül.
Nem azt mondom, hogy amikor valamit csatlakoztat, az mindig problémamentes. Természetesen. Mindannyian az EU-ban vagyunk, a NATO-ban vagyunk, tehát határokat és szabványokat határoztak meg. És a mi filozófiánk az, hogy ezeket a katonai szabványokat a lehető legnagyobb mértékben használjuk, és a legfontosabb feladat az lesz, hogy a magyar, a cseh, a német, a lengyel vagy a szlovák hadsereg együtt képezhessen. A technológia egy dolog, de szükség van katonákra a közös edzéshez. És bízniuk kell a használt technológiában. És ezek az európai seregek közös gyakorlatai lesznek a NATO fegyveres erõinek képességeinek felépítése szempontjából kulcsfontosságú elemek.
- Tehát ezek a rendszerek kompatibilisek a NATO-n belül, és a LYNX képes kommunikálni más járművekkel.
Például, ha az eFP-en (Enhanced Forward Presence) folytatjuk a figyelmet, amelyet szorosan követek, akkor számos nemzeti hadsereg működik együtt, és meggyőződésem, hogy ez jelentősen hozzájárul ezek átjárhatóságához.
Folyt kövi 2
- A LYNX KF41, a többi modern járműhöz hasonlóan, hangsúlyozza a biztonságot, a személyzet védelmét és a leszállást. Milyen paramétereket vagy jellemzőket említene a LYNX-ről, amelyek előnyhöz juttatják a versenytárs járművekkel szemben?
Ha visszatérünk a Cseh Köztársaságba, az ipari együttműködés az új BVP-re vonatkozó folyamatban lévő pályázat egyik kulcsfontosságú paramétere. A LYNX pályázatának sikere esetén a Rheinmetall a LANCE tornyokat az Ústí nad Labem gyárában kívánja előállítani, csak a cseh járművek igényeihez fogják gyártani, vagy az országunkban gyártott tornyokat más országokba exportálják?
Ez érdekes módon érinti a globalizáció kérdését. A COVID-19 természetesen felvet néhány kérdést a globalizációval kapcsolatban, de továbbra is erőteljesen támogatom a nemzetközi együttműködést. És a magyarországi új helyzettel együtt egy új tényezőt egészítettünk ki egyenletünkbe, amelynek eredményeit, el kell ismernünk, továbbra is értékeljük. Egyértelmű előnye, hogy Németország, a Cseh Köztársaság és Magyarország viszonylag közel vannak egymáshoz. És ha együtt szeretne működni, akkor a terméket pótkocsira tölti be, és viszonylag könnyen át tudja vinni az országok között.
Ezután felmerül a kérdés, hogy Ausztrália hogyan vehet részt a teljes projektben. Ez egy kicsit tovább, igaz. De még mindig ugyanazon a bolygón van. Ez nagyszerű lehetőséget kínál a részt vevő országok kölcsönös kereskedelmére, exportjára és importjára, és véleményem szerint érdekes kihívás az a kérdés, hogyan lehetne megszervezni az egészet, ha egynél több ország vesz részt. Hogyan lehet mindent optimálisan összekapcsolni? És azt hiszem, hogy a cseh beszállítók számára sok lehetőség van, amelyek már szerepelnek a listánkon.
És ezt szeretném hangsúlyozni: a listánkban nem csak cseh beszállítók szerepelnek a LYNX gyártásánál, ha itt sikerrel jár, de valójában nagyon sokáig együttműködünk velük. Alkatrészeket szállítanak a Boxerhez (kerekes páncélozott hordozó, szerkesztés megjegyzés), a BVP Puma-hoz, a Fuchs járműhöz. Most nem fogom tovább fejleszteni, de a Rheinmetall és a cseh beszállítók közötti együttműködés ma már széles körű. Nem csak a lehetőségekről szól, hanem konkrét szerződések is folyamatban vannak. És ha Magyarországgal vagy Ausztráliával kötött szerződést kötnek, akkor természetesen részt vesznek benne, és feltételezem, hogy ez tovább erősíti a cseh védelmi ipar képességeit ilyen programokban való részvételhez.