[HUN] Lánctalpas gyalogsági harcjárművek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 387
8 959
113

Érdekes ez a cikk. Az én inerciarendszeremben egy "Véleménycikk laikusok számára" kategóriának elmenne. Bár tisztában vagyok a terjedelembeli korlátokkal, de azért érzek "bántó" hiányosságokat.

Vannak inkonzisztencia jellegű dolgok benne, melyek laikusként is zavarnak - csak egy példa, hogy az IFV (GyHJ) megnevezésére többfajta leírást is használ - pl.:

- IFV lánctalpas harcjármű
- páncélozott gyalogsági harcjármű
- lánctalpas gyalogsági harcjármű
- lánctalpas harcjármű

Tudom néhány idézetként szerepel, de az elején lehetett volna pontosítani. Például a lánctalpasság kérdése. A "szabványok" (MH, CFE, lexikonok stb.) általában nem követelik meg külön, hogy lánctalpas legyen, de amit két helyen (a másodikat a végén) is említ, hogy: "mert a NATO kéri" és "mozgékonysága legyen megegyező vagy jobb, mint a kísérendő harckocsié". Namost ezt az elején tisztázhatta volna és leszögezhette volna, hogy a nehézdandárba semmilyen kerekes járművel ebben a kategóriában nem tervezhetünk. Esetleg kitérni a közepes dandárra is (ha már említve volt), hogy pl.:

- ott kell-e az IFV kategória (ha nem miért nem - avagy miért igen),
- ott kell-e, hogy lánctalpas technika legyen vagy elég a kerekes. Hovatovább - elég-e APC? Indoklással.
- előnyős lenne-e ott is lánctalpas IFV - akár a Puma. Ekkor a közös logisztika a nehézdandárral tudná-e annullálni a négy indokból az egyiket (közös platform kérdésköre). Addicionális előny - a desszant mérete (6 fő) ugyanakkora lenne - kiképzés, harceljárások, raj által alkalmazott eszközök "egységessége" (mennyiségben is). Erről semmit nem ír pedig ezek ellensúlyozhatnák azon hátrányként felhozott dolgokat, melyekről a legvégén írt.

Vannak benne tárgyi tévedések. Csak egyet emelnék ki most: "A Magyar Honvédség (a továbbiakban:MH) Zrínyi 2026 haderő- és hadfelszerelésfejlesztési program keretében, a NATO-elvárásoknak megfelelően, egy könnyű-, egy közepes- és egy nehézdandár-képesség megteremtését tűzte ki célul, 2026-os határidővel."

Ez biztos? Könnyű dandár biztos nem lesz - nem is tervezünk vele. Hogy a közepes is fel fog állni addigra? Képességről ír, de gyakorlatilag és remélhetőleg az eszközök éppen beérkeznek addigra (vagy nemsokkal előtte) - ez még nálam nem képesség.

Az egész csapongó. Koncepcionálisan fel kellett volna építeni és egy szálon végigvinni. Úgy egyébként pont a végén van egy kijelentés (kvázi: a Puma nem jó) aztán négy gyors okot bedob. Utolsó mondatban ajánlja a Lynx -et, de egy félmondatot sem érdemel meg, hogy indokolja. Ráadásul ezek az okok a Lynx -nél is fennállnak egy kivételével. Úgy egyébként a desszant méretet itt egyáltalán nem említi, de ahogy fentebb írtam az külön bekezdést érdemelt volna bevonva akár a közepes dandárt stb -t is ...

Mi is a négy ok, ami miatt nem jó a Puma (zárójelben írom, hogy mi újság a Lynx -nél)?

- desszanttér szűk - nem a desszant száma, hanem a katonák magassága gond lehet (ez jogos - Lynx -nél a pont)
- a jármű hatótávja kisebb, mint azt az MH követelményei előírják (namost, pont az idézett MH követelményrendszerben egy szó sincs a hatótávról ... de még a CFE -ben sem. Amennyiben a szerző arra gondolt, hogy a Leo 2 -nél országúton kisebb, akkor ez igaz. Na de a Lynx -re is igaz! A Puma és a Lynx közötti hatótáv országúton viszont nem jelentős ...)
- nem úszóképes (a Lynx sem az - sőt gyanítom nem nagyon találnánk a követelményeknek megfelelő modern láncos IFV alternatívát sem, ami úszni is tud)
- a harcjárműből csak lövészpáncélos verzió készült (mentés-vontatás, hídvetés, logisztikai, műszaki biztosítás stb. nem), és nem is tervezik rövid távon ennek a rendszernek a megváltoztatását (a Lynx -nél van nem csak papíron létező már valahol rendszeresített egyéb verzió?),

Ugye a desszant méret kihagyását itt (is) kapufának érzem ahogy fentebb írtam is. Ezt pedzegethette volna indoklással amennyiben gondolja - nem gondolta. A Lynx -el kapcsolatban két dolgot még megemlíthetett volna - csak a sportszerűség kedvéért (ugye semmit nem említett, hogy miért tartaná jobbnak):

- nincs rendszeresítve sehol - semelyik változata (ha már a változatok előkerültek hátrányként a Puma -nál). Úgy egyébként azt gondolom, hogy olyan jármű azért "nem ártana", melyet legalább a gyártó ország rendszeresít. Itt még jelképes mennyiség sincs - mint pl. a MIG-29 esetén Oroszországban ...
- a cseh tendert (régióbeli, hozzánk hasonló méretű- és lehetőségekkel rendelkező ország) említés szintjén. Akár indokolva a csúszás okát, de önmagában is maga a csúszás ténye is önmagában figyelmeztető jel lehet nekünk. Persze az ottani tudható teszteredmények rövid elemzése illetve a hosszas "lamentálás" okának pedzegetése (ugye ez a határidők miatt nálunk is különösen érdekes kérdés).

Alapvetően nem vagyok Puma vagy Lynx párti. Bármelyiknek örülnék. Inkább csak ezzel a cikkel nem vagyok kibékülve ... Lenne még pár dolog, no de én sem akarok csapongani.
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 828
5 954
113
Érdekes ez a cikk. Az én inerciarendszeremben egy "Véleménycikk laikusok számára" kategóriának elmenne. Bár tisztában vagyok a terjedelembeli korlátokkal, de azért érzek "bántó" hiányosságokat.

Vannak inkonzisztencia jellegű dolgok benne, melyek laikusként is zavarnak - csak egy példa, hogy az IFV (GyHJ) megnevezésére többfajta leírást is használ - pl.:

- IFV lánctalpas harcjármű
- páncélozott gyalogsági harcjármű
- lánctalpas gyalogsági harcjármű
- lánctalpas harcjármű

Tudom néhány idézetként szerepel, de az elején lehetett volna pontosítani. Például a lánctalpasság kérdése. A "szabványok" (MH, CFE, lexikonok stb.) általában nem követelik meg külön, hogy lánctalpas legyen, de amit két helyen (a másodikat a végén) is említ, hogy: "mert a NATO kéri" és "mozgékonysága legyen megegyező vagy jobb, mint a kísérendő harckocsié". Namost ezt az elején tisztázhatta volna és leszögezhette volna, hogy a nehézdandárba semmilyen kerekes járművel ebben a kategóriában nem tervezhetünk. Esetleg kitérni a közepes dandárra is (ha már említve volt), hogy pl.:

- ott kell-e az IFV kategória (ha nem miért nem - avagy miért igen),
- ott kell-e, hogy lánctalpas technika legyen vagy elég a kerekes. Hovatovább - elég-e APC? Indoklással.
- előnyős lenne-e ott is lánctalpas IFV - akár a Puma. Ekkor a közös logisztika a nehézdandárral tudná-e annullálni a négy indokból az egyiket (közös platform kérdésköre). Addicionális előny - a desszant mérete (6 fő) ugyanakkora lenne - kiképzés, harceljárások, raj által alkalmazott eszközök "egységessége" (mennyiségben is). Erről semmit nem ír pedig ezek ellensúlyozhatnák azon hátrányként felhozott dolgokat, melyekről a legvégén írt.

Vannak benne tárgyi tévedések. Csak egyet emelnék ki most: "A Magyar Honvédség (a továbbiakban:MH) Zrínyi 2026 haderő- és hadfelszerelésfejlesztési program keretében, a NATO-elvárásoknak megfelelően, egy könnyű-, egy közepes- és egy nehézdandár-képesség megteremtését tűzte ki célul, 2026-os határidővel."

Ez biztos? Könnyű dandár biztos nem lesz - nem is tervezünk vele. Hogy a közepes is fel fog állni addigra? Képességről ír, de gyakorlatilag és remélhetőleg az eszközök éppen beérkeznek addigra (vagy nemsokkal előtte) - ez még nálam nem képesség.

Az egész csapongó. Koncepcionálisan fel kellett volna építeni és egy szálon végigvinni. Úgy egyébként pont a végén van egy kijelentés (kvázi: a Puma nem jó) aztán négy gyors okot bedob. Utolsó mondatban ajánlja a Lynx -et, de egy félmondatot sem érdemel meg, hogy indokolja. Ráadásul ezek az okok a Lynx -nél is fennállnak egy kivételével. Úgy egyébként a desszant méretet itt egyáltalán nem említi, de ahogy fentebb írtam az külön bekezdést érdemelt volna bevonva akár a közepes dandárt stb -t is ...

Mi is a négy ok, ami miatt nem jó a Puma (zárójelben írom, hogy mi újság a Lynx -nél)?

- desszanttér szűk - nem a desszant száma, hanem a katonák magassága gond lehet (ez jogos - Lynx -nél a pont)
- a jármű hatótávja kisebb, mint azt az MH követelményei előírják (namost, pont az idézett MH követelményrendszerben egy szó sincs a hatótávról ... de még a CFE -ben sem. Amennyiben a szerző arra gondolt, hogy a Leo 2 -nél országúton kisebb, akkor ez igaz. Na de a Lynx -re is igaz! A Puma és a Lynx közötti hatótáv országúton viszont nem jelentős ...)
- nem úszóképes (a Lynx sem az - sőt gyanítom nem nagyon találnánk a követelményeknek megfelelő modern láncos IFV alternatívát sem, ami úszni is tud)
- a harcjárműből csak lövészpáncélos verzió készült (mentés-vontatás, hídvetés, logisztikai, műszaki biztosítás stb. nem), és nem is tervezik rövid távon ennek a rendszernek a megváltoztatását (a Lynx -nél van nem csak papíron létező már valahol rendszeresített egyéb verzió?),

Ugye a desszant méret kihagyását itt (is) kapufának érzem ahogy fentebb írtam is. Ezt pedzegethette volna indoklással amennyiben gondolja - nem gondolta. A Lynx -el kapcsolatban két dolgot még megemlíthetett volna - csak a sportszerűség kedvéért (ugye semmit nem említett, hogy miért tartaná jobbnak):

- nincs rendszeresítve sehol - semelyik változata (ha már a változatok előkerültek hátrányként a Puma -nál). Úgy egyébként azt gondolom, hogy olyan jármű azért "nem ártana", melyet legalább a gyártó ország rendszeresít. Itt még jelképes mennyiség sincs - mint pl. a MIG-29 esetén Oroszországban ...
- a cseh tendert (régióbeli, hozzánk hasonló méretű- és lehetőségekkel rendelkező ország) említés szintjén. Akár indokolva a csúszás okát, de önmagában is maga a csúszás ténye is önmagában figyelmeztető jel lehet nekünk. Persze az ottani tudható teszteredmények rövid elemzése illetve a hosszas "lamentálás" okának pedzegetése (ugye ez a határidők miatt nálunk is különösen érdekes kérdés).

Alapvetően nem vagyok Puma vagy Lynx párti. Bármelyiknek örülnék. Inkább csak ezzel a cikkel nem vagyok kibékülve ... Lenne még pár dolog, no de én sem akarok csapongani.
Nekem egyetlen valós ellenérv volt a cikkben: A deszant tér mérete. Ez a BMP -hez képest mekkora? A videók alapján elég nehézkesen szálltak ki hátul.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 565
18 952
113
Nekem egyetlen valós ellenérv volt a cikkben: A deszant tér mérete. Ez a BMP -hez képest mekkora? A videók alapján elég nehézkesen szálltak ki hátul.

A deszantere természetesen nagyobb, mint egy BMP-jé, attól magasabb is. Ami miatt mégis nehéz a ki- és beszállás az az, hogy a BMP-ben egy-egy ülőpadon ülve előre-hátra csúszott a 4-4 ember csak a végén kellett kitenniük a lábuk, de már a talajra. Itt viszont az ajtóra kell lépni, ami elég magas, olyan, mintha guggolva kellene kilépkedni és kilépni az ajtóra, repeszálló mellényben sisakban. A prototípus egy sokkal jobb ajtóval rendelkezett, annak a padlószintje alacsonyabb volt kényelmesebb volt a beszállás
D_cLlVxt5eFYPUbGk2x6bl63w61wC9ppW4Tc4wpwfyzhfYnml-TCqWR53pjmJ5UXQdwaQJ8t7ZrYXzCGT4EZQKCauN1SVQLvj6I

Ez 25-30 cm-rel alacsonyabb, mint egy lépcső a talaj és a jármű között. Viszont a rorozatgyártotton már egy ettől szarabb megoldás lett, nyilván a páncélvédelem miatt.
TvVitCuL9l0sVHr0vHnGxFSn0ilF_HbuOYi5LG5oHel68yxZ6ZB3--7JUGmu4fhteTYgedvYujfWp6kCjvmPCP4nC64DyuC5feVl9l8kDHiUqXhZiXVBFXgIj90DfCtP


A BMP sem kényelmes...
main-qimg-3711226283eb35ccad5f73672df45af2
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 504
97 453
113
Vannak benne tárgyi tévedések. Csak egyet emelnék ki most: "A Magyar Honvédség (a továbbiakban:MH) Zrínyi 2026 haderő- és hadfelszerelésfejlesztési program keretében, a NATO-elvárásoknak megfelelően, egy könnyű-, egy közepes- és egy nehézdandár-képesség megteremtését tűzte ki célul, 2026-os határidővel."

Ez biztos? Könnyű dandár biztos nem lesz - nem is tervezünk vele. Hogy a közepes is fel fog állni addigra? i.
A közepes dandárt 2023-ra ajánlottuk fel a NATO számára. Kérdés, milyen technikával.
 

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 387
8 959
113
A közepes dandárt 2023-ra ajánlottuk fel a NATO számára. Kérdés, milyen technikával.

Igen. Most van 2020 Q3. A feltételezhető típusokat számba véve (pontosabban azok gyártási ütemezésének lehetőségeit) úgy gondolod, hogy meglesz a 2023 -as határidő? Mármint nemcsak az eszközök beérkezése meg a személyi állomány, hanem maga a képesség is (az új eszközökkel). A 2026 is "csücskös lesz/lenne - ezért is volt ott kérdőjel az utolsó mondat végén.
 
  • Tetszik
Reactions: Firga bácsi

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 808
47 095
113
Igen. Most van 2020 Q3. A feltételezhető típusokat számba véve (pontosabban azok gyártási ütemezésének lehetőségeit) úgy gondolod, hogy meglesz a 2023 -as határidő? Mármint nemcsak az eszközök beérkezése meg a személyi állomány, hanem maga a képesség is (az új eszközökkel). A 2026 is "csücskös lesz/lenne - ezért is volt ott kérdőjel az utolsó mondat végén.
Ha rendesen feltöltik a jelenleg meglévő bármelyik gépesített lövészdandárt, akkor akár BTR-ekkel is összejön a közepes dandár (akár t-72-vel, akár az A4-ekkel, akár harckocsik nélkül). Ez az egyszerűbb feladat. A nehézdandár esetén viszont jelenleg csak a zl.-ak jó ha fele van meg - azok is csak megrendelve...
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 828
5 954
113
A deszantere természetesen nagyobb, mint egy BMP-jé, attól magasabb is. Ami miatt mégis nehéz a ki- és beszállás az az, hogy a BMP-ben egy-egy ülőpadon ülve előre-hátra csúszott a 4-4 ember csak a végén kellett kitenniük a lábuk, de már a talajra. Itt viszont az ajtóra kell lépni, ami elég magas, olyan, mintha guggolva kellene kilépkedni és kilépni az ajtóra, repeszálló mellényben sisakban. A prototípus egy sokkal jobb ajtóval rendelkezett, annak a padlószintje alacsonyabb volt kényelmesebb volt a beszállás
D_cLlVxt5eFYPUbGk2x6bl63w61wC9ppW4Tc4wpwfyzhfYnml-TCqWR53pjmJ5UXQdwaQJ8t7ZrYXzCGT4EZQKCauN1SVQLvj6I

Ez 25-30 cm-rel alacsonyabb, mint egy lépcső a talaj és a jármű között. Viszont a rorozatgyártotton már egy ettől szarabb megoldás lett, nyilván a páncélvédelem miatt.
TvVitCuL9l0sVHr0vHnGxFSn0ilF_HbuOYi5LG5oHel68yxZ6ZB3--7JUGmu4fhteTYgedvYujfWp6kCjvmPCP4nC64DyuC5feVl9l8kDHiUqXhZiXVBFXgIj90DfCtP


A BMP sem kényelmes...
main-qimg-3711226283eb35ccad5f73672df45af2
A BMP kényelmes volt. Igaz hogy akkor még fiatal voltam, és 20 kilóval könnyebb.
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 565
18 952
113
A BMP kényelmes volt. Igaz hogy akkor még fiatal voltam, és 20 kilóval könnyebb.
A Puma deszantere minden szempontból nagyobb, de a plafonrol logó elbaszott robbanás álló ülések miatt nehezen átjárható. Ezekből úgy kell kimászni, mint a babzsák fotelből. És nem tűnnek kényelmesnek se. Viszont a védelem szempontjából ezek kellenek. A Lynx is ugyanilyen ülésekkel tudja csak teljesíteni az ugyanilyen követelményeket.
 

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 387
8 959
113
Ha rendesen feltöltik a jelenleg meglévő bármelyik gépesített lövészdandárt, akkor akár BTR-ekkel is összejön a közepes dandár (akár t-72-vel, akár az A4-ekkel, akár harckocsik nélkül). Ez az egyszerűbb feladat. A nehézdandár esetén viszont jelenleg csak a zl.-ak jó ha fele van meg - azok is csak megrendelve...

Gyanítom amennyiben a közepes dandárt BTR -ekkel meg T-72 -vel prezentálnánk (de akár T-72 nélkül vagy éppen 2A4 -el), akkor a NATO részéről ugyanúgy nem lennének elragadtatva. Egyfelől ezek ugyanúgy nem XXI. sz.-i "NATO-Ready" technikák (és nem csak a kommunikáció, szenzorfunkció, képességek és hasonlók terén, de bizony pl. a fegyverrendszerek komplabilitása sem) másfelől akkor sem, ha a sárral együtt lefestenénk mindet papíron csiliárd -ért ezzel prezentálva a 2% -os határ elérését. Sőt valószínűleg akkor főleg nem (azzal, hogy még jól hülyének is nézzük Őket). Itt azért szerintem vannak igen konkrét követelményrendszerek, amiknek meg kell felelni.

Ugye ezen logika mentén a nehézdandárba előkaparhatnánk a T-55 -söket (abból több is van elrakva, mint T-72 -ből, de akár a T-34 -eket és akkor "Ultra-Nehéz" NATO nehézdandár is lehetnénk ... :)) meg a PSZH -kat (esetleg a BTR-60 -asokat, ha fel akarnánk vágni). VAGY, ha már "Zrínyi-2026", akkor néhány pofás szablyát, felújítanánk Szigetvárt meg pár rézágyú .... Hát lennének kerek szemek az biztos. :cool:

Sajnos ez nem így megy. Bizony nekünk most olyat is tanulnunk kell, mint pl. "a modern nyugati NATO technika üzemeltetése és harceljárásai" vagy "logisztikai- és ellátási láncok megszervezése és folyamatos üzemben történő üzemeltetése" stb. stb. amit pl. azért egy német (stb.) bakának már nem kell megtanulnia ...
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 690
15 228
113
A BMP kényelmes volt. Igaz hogy akkor még fiatal voltam, és 20 kilóval könnyebb.

Hány cm vagy? Szerintem ez nem a kilókon múlik.
Én mindössze 174 de már pár órás BMP-ben való ücsörgésnél elgémberedett lábam mert annak nem volt rendesen hely.
Az egymással szemben lévő üléseknél ha kicsi is a hely egymás lába között/mellett elfér a szemben levőé.
 
W

Wilson

Guest
Korábban már betettem ide a Puma ülések gyártójának anyagait (autoflug). https://www.autoflug.com/en/landseat-en/

https://www.autoflug.com/web/wp-content/uploads/2016/06/AUTOFLUG_SPS_EN_6-2016.pdf

Ez kakálószék :D a Leopard 2A7 és a Puma vezetőjének ülése:
AFG_SDS_300dpi_frei.png


Van többféle ülése, olyan is amit írsz. Nekem is azok az ülés formájúak a szimpatikusabbak. Egy a bibi: ezek a szarnak kinézők az ellenállóbbak (level 4b), az ülés formájúak meg nehezebbek és általában level 3b-t tudnak. Tehát ha a BW követelmény 4b akkor ezzel az üléssel szerelik a Lynxet is, ha csak level 3b akkor meg ezzel:
CREW_TO_FREI.png


Vannak 4b üléseik, de azok valószínűleg nehezebbek. A BW ezt a döntést hozta 2015 előtt, de én is inkább 23 kg-os ülést tennék a 6,5 kg-os helyett, viszont az legyen kényelmes. Szerintem ez a vevő igényére alakítható, reméljük a magyar Pumában rendes ülés lesz, pöttyet nagyobb súllyal.

Itt a termékpalettájuk:
https://www.autoflug.com/web/wp-content/uploads/2018/02/AUTOFLUG_CS_LAND_2017_EN_web_1.pdf

Ha az MH azt akarja és kifizeti akkor a gyártó még a Recaro-t is belefaragja a vasba:)
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 828
5 954
113
Hány cm vagy? Szerintem ez nem a kilókon múlik.
Én mindössze 174 de már pár órás BMP-ben való ücsörgésnél elgémberedett lábam mert annak nem volt rendesen hely.
Az egymással szemben lévő üléseknél ha kicsi is a hely egymás lába között/mellett elfér a szemben levőé.
180 cm vagyok. Akkor 19 éves voltam. Ebben a korban az ember mindent kibír. Amúgy ritkán ültünk órákat a gépben. Beszállás, támadás, kiszállás, roham, vissza a gépbe. Újra előröl. Amikor meg nem ez volt, akkor kinyitottuk a tetőnyílásokat, és onnan nézelődtünk. Felálltunk az ülésre, mert úgy volt kényelmes.
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 690
15 228
113
180 cm vagyok. Akkor 19 éves voltam. Ebben a korban az ember mindent kibír. Amúgy ritkán ültünk órákat a gépben. Beszállás, támadás, kiszállás, roham, vissza a gépbe. Újra előröl. Amikor meg nem ez volt, akkor kinyitottuk a tetőnyílásokat, és onnan nézelődtünk. Felálltunk az ülésre, mert úgy volt kényelmes.

Én Bakonyban többször várakoztam az éleslövészetre.
Begyakorláson mi is ezt csináltuk. Ki be ugráltunk.
De valahogy lövészeteken amikor jött valamilyen tábibá/politikus/attasé valahogy nem tudták kiszámolni mikor érnek a tribünre.
És úgy paráztak, hogy percre pontosak legyenek a mozzanatok, hogy nem engedtek minket gépből szállni.
Többekközött azok miatt az emlékek miatt sem tartom szar:D ötletnek a budit a gépben.
Mivel január/február volt ezért nálunk a pillangó nem játszott, olyan hideg volt.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 828
5 954
113
Én Bakonyban többször várakoztam az éleslövészetre.
Begyakorláson mi is ezt csináltuk. Ki be ugráltunk.
De valahogy lövészeteken amikor jött valamilyen tábibá/politikus/attasé valahogy nem tudták kiszámolni mikor érnek a tribünre.
És úgy paráztak, hogy percre pontosak legyenek a mozzanatok, hogy nem engedtek minket gépből szállni.
Többekközött azok miatt az emlékek miatt sem tartom szar:D ötletnek a budit a gépben.
Mivel január/február volt ezért nálunk a pillangó nem játszott, olyan hideg volt.
Én 85 augusztusban vonultam be Szombathelyre. Az ezred nem sokkal korábban jött meg a Szovjetúnióból, hadgyakorlatról. Azt mondták, hogy a gyakorlaton elhasználták a teljes évi üzemanyag normát. Emiatt abban az évben a BMP -k szinte nem is mozdultak ki a telephelyről. A következő évben viszont már volt üzemanyag, és sokat mentek. Szerencsére ez már tavasz és nyár volt. Télen a BMP addig volt elviselhető amíg járt a motor. Ha leállították, pár perc múlva már hideg volt benne.
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses
K

kamm

Guest
König gyártja az üléseket a németharcjárművekbe az még jobbakat is csinál mint a recaro
Az én BMW én is az van

[off]
Nem rossz az a Recaro es nemcsak kocsiban: a kisebbiknek Recaro babakocsit vettem anno (elegem lett az exnejem Maclaren oruletebol a lanyomnal korabban), alig birtam leszoktatni rola a fiamat, annyira birta, egy kezzel nyithato-csukhato, konnyu, egy kezzel iranyithato stb... :D
[/off]
 

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
5 683
14 983
113
Simán lehet, hogy csak a Concorde-szindróma működik náluk...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sunk_cost
És lehet hogy élég várni egy-két évet, majd megszerezni a lekanibalizált vasakat (a leszálitott jármuvek tobsége állítolag már le van amortizálva "két Pumából egyet" alapon), kicsit átpofozni és valami ugyes tornyot rárakni. ;) Nem kell tobbé senkinek Marderekrol fantáziálni. :cool:
 
  • Tetszik
Reactions: tarzaan

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 341
8 412
113
És lehet hogy élég várni egy-két évet, majd megszerezni a lekanibalizált vasakat (a leszálitott jármuvek tobsége állítolag már le van amortizálva "két Pumából egyet" alapon), kicsit átpofozni és valami ugyes tornyot rárakni. ;) Nem kell tobbé senkinek Marderekrol fantáziálni. :cool:
Szerintem is várjátok meg, amíg eladják őket.;):p