De volt rá tervezet.
Az, hogy még nincs, ki nem szarja le, seggarc?
A nagy értékű nem harci repülőgépek konfliktushelyzetben történő bevetésük eleve állandó vadászkíséretet igényel (HAVCAP - High Asset Value Combat Air Patrol), amelynek folyamatos biztosítása eleve nagymértékben csökkenti az amúgy is szűkösen rendelkezésre álló vadászgép-kapacitást. Legalább 3 vadászgép szükséges egy ilyen repülőgép védelmére: 1-1 gép egymást váltva kíséri, egy harmadik pedig aktív tartalékként szolgál, ha az előző kettőből műszaki probléma miatt bármelyik kiesik. Ez a vadászlégierőnk kapacitásának 20%-át köti le, amely túl sok egy ilyen kis légierő számára, mint a miénk.
Polgári utasszállító gépekből kialakított repülőgépek nem biztosítják a legénység túlélésének fair esélyét – nem rendelkeznek katapultülésekkel.
Az újabban megjelent extra nagy hatótávolságú légiharc-rakéták (R-37M; Brahmos cirkálórakéta továbbfejlesztése HAV célok ellen) pedig szükségessé teszi ezt. Ugyanez igaz a nagy hatótávolság légvédelmi rakéták elterjedésére is. Különösen, hogy Magyarország szomszédai közül Szlovákia, Ukrajna, Románia, Szerbia rendelkezik ilyenekkel. Na ezek hatósugarát érdemes felrajzolni a magyar határtól és megnézni, hogy mekkora relatíve biztonságos légtér marad.
Amennyiben a feltételezett ellenség első rakétacsapása a kecskeméti repteret érinti, lemondhatunk a Gripenekről, No HAVCAP. De ebben az esetben is szükséges, hogy a maradék repülőgépeink valahogy megvédjék magukat.
Az S-3 már most alkalmas Sidewinder indítására (letesztelték, bár nem alkalmazzák).
AESA támadóradar beépítésével pedig AMRAAM-ra is ki kell alakítani ezt a képességet.
A másik probléma, hogy Magyarország, alapvetően kis és relatíve szegény országként nem engedheti meg magának azt a luxust, hogy egyfeladatos repülőgépeket rendszeresítsen.
Emiatt kizárólag többfeladatú repülőgépek jöhetnek szóba.
Összegezve, Magyarországnak egy többfeladatú, önvédelemre is képes – tehát fegyverfelfüggesztőkkel is rendelkező – repülőgépre van szüksége, amely el tudja látni az AWACS/JSTARTS/ELINT/EW feladatokat, képes aktív és passzív utántöltésre, kisebb személy- és teherszállítási feladatok ellátására.