[HUN] MH 59. Szentgyörgyi Dezső repülőbázis / MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár (Kecskemét)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Daneel

Well-Known Member
2021. február 10.
168
911
93
Nagyon silány szerecsenmosdatás ez a szöveg.
Nyugodj meg, mióta az egykori 59. Szentgyőrgyi Dezső Harcászati Repülőezredet, ami önmagában is csak egy volt a többi közül átbuherálták az egyetlen megmaradt "repülőbázissá", azóta illik a gúnynév rájuk, hogy repülőklub.
Oldalakon át részleteztem, hogy miért.

Ez nem csak egy, vagy két repülőgèpvezető ilyen-olyan nézőpontból bűnösnek, vagy épp áldozatnak láttatott története, hanem magának a morálnak a hanyatlása.

Hogy melyik esethez vezető oknál hol húzzuk meg az ok-okozati összefüggések láncolatának határát, az szigorúan attól függ, hogy milyen eredményt akarunk látni. Ez a szubjektív kivizsgálás, amire akkor van szükség, amikor lehetőleg nem akarunk komolyabb retorziót. Mert amúgy sincs ember, mert amúgy is az ezeréves világi cimborám, szomszédom, bajtársam, előljáróm, vagy mert tudna mondani ő is rólam valamit.
Ez is egy morál.

Nyilván ki lehet mutatni azt is, hogy maga a gép nem azért zuhant le, mert effektíve egy kétkormányos gépben hol ült az oktató. Persze.
Csak ugye az a feladat, ami már a felszállás előtt zsiványságnak, péntek délutáni kirándulásnak indul, az magában hordozza a súlyos repfegyelmezetlenség és így sajnos a tragédia lehetőségét is.
És nem kell más, csak notóriusan kevés repóraszám, ami amúgy is melegágya a bajnak.
Kinél miképp.
Az egyiknek tavaszig van össz-vissz 4 repült órája, elfelejt futót nyitni. De a toronyban sem állnak a helyzet magaslatán. Kész a baj, de túléli, el kéne meszelni, de nincs ember és amúgy a főnöke is sáros. Mit lehet tenni? Hát úgy kell kivizsgálni, hogy lehetőleg menjen a verkli tovább, mert ez mindenki érdeke. Igen, ez mindenki érdeke, csak a morálon ez is nyomot hagy.

A másik egy tipikus péntek délelőtti repülési váltás végi elbarangolás, jutalom egy Kanadában nem épp jeleskedő, de csakazértis pilótává nevelendő srácnak, aki nősülés előtt áll. Összekacsintás, jutalomrepülés, repfegyelem megsértése és tragédia. Nem feltétlen kellett volna ebbe belehalniuk, de adva volt a szűk repórakeret, így ezzel együtt már összeállt minden a bajhoz.
A konklúzió: hősi halottak lettek és mivel a maguk előidézte probémakörbe egyúttal ők is haltak bele, "a vizsgálat lezárult".

A Caslav-i esetnél a bázisparancsnok, akinek a rutinja már nem volt a legfényesebb, sőt ekkora már az együléses jártasságát is elvesztette, hozta össze a későbbi utódjával ezt a balesetet. Ezt már bőven kitárgyaltuk, de a konklúzió ugyanaz, igenis számít, hogy ki hol ül, a leszálláskor ki, milyen rutinnal vezeti a gépet.
És bár mindketten szerencsésen túlélték, a morál látta továbbra is kárát.
Mert ezután ismét jópár drágán kiképzett repműszaki hozta meg végleges döntését, hogy vagy a Merci gyár, vagy Aeroplex, netán GE, de nem marad többé ezen a bázison.
Ezen fluktuáció valós okain lehet vitatkozni, csak nem érdemes.

Nyilván az is egy kortünet, hogy a MiG-29-esek kivonásával a rendszerből távozók publikus elbeszéléseiben a mindent megszépítő repülőromantika lényegi része a csibészség. Mert van valami vagány bukéja annak, hogy egy jól átpiált északa után aznaposan gépbe ülve a legjobb kijózanító módszer a tiszta EÜ oxigén és a 9g tépése a sárkányba.
Persze, hadd kopjon a gép repideje, ha a típus BVR képessége amúgy is kiment borért, amikor éleslövészet nélkül kukáztuk a fő fegyverét, mert lejárt az üzemideje.
Egy kis manőverező légiharc, egy kis sportrepülés a közeli műrepülő légtérben az mindig jól jön, amúgy is kell gyakorolni a repülőnapokra is.
Vagy amikor az amúgy kiváló kezű bemutatópilótánk gurul ki felszállásra kesziből és beszól, hogy jelez az RLSz a hibatablón, baj-e? Végül is csak nem működik a radar, nyilván nem gond egy keszi gépnek.
Ezek sztorik.
Vagy így voltak, vagy nem így, de ha ez nem egy aeroclub, akkor ugyanúgy nem is légierő.

Nyilván ez a kétezres évek, ma meg Gripen van, meg rohamsisakba kényszerített vadászpilóták, lérakos főnökkel, de azért jól látszik, hogy honnan és hogyan jutottunk el idáig.
Ez azért így sokkal korrektebb, és nem is vitatkoznék vele.
Sajnos, nem nagyon lehet.
A mostani viszonyok, hogy milyenek azt nem látom, de az sokat mond hogy Caslav után nem volt komoly következmény...
Minimum (természetesen saját kérésre) azonnali korengedményes nyugdíj és könnyes búcsú mindkét delikvensnek...

De sz sem megoldás, hogy egy szárazföldi uram-igen-uram bólogató János lett a parancsnok.
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 267
10 876
113
A felette lévő vezetőknek nem szabadott volna előidézni azt a helyzetet hogy ilyeneket kelljen mondania. Csak hogy lásd az a bizonyos borítékosztás mit is okozott a honvédség kollektív pszcihéjében és a morálban.
Finoman és nőiesen fogalmazott és minden tiszteletem neki, hogy ezt így el is mondta.

Egyszer vége lesz a leszerelési tilalomnak és utána majd a szakpolitikai és katonai vezetésnek számot kell vetnie azzal mit is csináltak az elmúlt pár évben...
lehet ez is a leszerelés egy módja...
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 267
10 876
113
Igen. Nincs bizonyíték az ellenkezőjére, senki sem állt fel, senki sem tiltakozott, nem írtak levelet sajtóba, még névtelenül se, nem nyilatkoztak ellenkezőleg interjúkban, nem szivárogtattak semmit arról mi a hiba.

Mert ők a hiba. Ők akarták, ez tény. Ne keress képzeletbeli kifogásokat nekik!
állt fel felmondási tilalom alatt?
Klassz ötlet!
 
  • Tetszik
Reactions: endre

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 996
4 892
113
Igen, a vadászpilóta a repülésért, a repműszaki meg a repülőgépek miatt áll be a seregbe, de ez a sereget egy cseppet sem kell, hogy érdekelje.
Szia,

De, mert amint megszunik a leszerelesi stop, a milliardokert kepzett pilotakat potolni kell majd.

Addig meg nyilvan jol megbecsulheto a munkamoralja annak, aki nem akar katona lenni, de rabszolgakent nem tehet mast.
 
  • Tetszik
Reactions: alali77

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 224
9 527
113
Rendszerszinten csak annyi következményük volt, hogy az egyik retorzió nélkül maradt eset generálta a másikat.
Nem épp szerencsés.

Egyet kell látni. Hogy mi a lengyel siker titka? Hogy miért képesek haderőt, azon belül koherens légierőt építeni úgy, hogy nem bombázta (még) szét az országukat senki?
Nos, ehhez három dolog adott:

  • Az egyenruha nimbusza
  • Permanens ellenségkép
  • Regionális (újabban már kontinentális) küldetéstudat
Nem vitatozva, de éppen a lengyelek akik kvázi légi huszárok Europában. Emlékezz vissza, hogy éppen a lengyel légierő összes biztonsági szakértőke zuhant le - szokás szerint humán faktor miatt - CASA-295-el. A MiG-29 vadászaikban bennégtek több esetben a pilóták műszaki hiányosságok miatt, és talán ebben is volt komoly humán faktor (akár műszaki oldalról). A legutóbbi M246-os baleset szintén humán faktor hiba ez bemutatórepülésre készült. Sok más probléma is volt, és van is a Lengyel Légierőnél, annak ellenére, hogy nagyságrendekkel több repülőeszközt repülnek, méretük is sokkal nagyobb és van kvázi hadsereg és tengerészeti repülőerejük is. (utóbbinál is van youtoube video pld. Lengyel Mi-14 pusztulásáról.. És akkor ne felejtsük el a Tu-154M amely kiváló műszaki állapotban volt, és a kormányzati felső köre halt meg Oroszországban lezuhanásakor.

Tehát az egyenruha ninbusz, ellenségként küldetéstudat ellenére, nem hiszem, hogy a mi repülalakulatainkkal szemben jobb a "belterjesség", vagy a repbiztonság.. Ebben személyes élményünk is volt, mert voltunk az Okacijében a VIP repalakulatnál még a Tu-154M kivonása előtt, és voltam pld. Swidvinben Szu-22-es alakulatnál, amikor volt egy repülőgéppel erősen kéredőjeles megközelítések akár Szukával, akár TS-11-el, akár M-28 Bryzával..
 
  • Tetszik
Reactions: sidewinder12

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 224
9 527
113
Nagyon silány szerecsenmosdatás ez a szöveg.
Nyugodj meg, mióta az egykori 59. Szentgyőrgyi Dezső Harcászati Repülőezredet, ami önmagában is csak egy volt a többi közül átbuherálták az egyetlen megmaradt "repülőbázissá", azóta illik a gúnynév rájuk, hogy repülőklub.
Oldalakon át részleteztem, hogy miért.

Ez nem csak egy, vagy két repülőgèpvezető ilyen-olyan nézőpontból bűnösnek, vagy épp áldozatnak láttatott története, hanem magának a morálnak a hanyatlása.

Hogy melyik esethez vezető oknál hol húzzuk meg az ok-okozati összefüggések láncolatának határát, az szigorúan attól függ, hogy milyen eredményt akarunk látni. Ez a szubjektív kivizsgálás, amire akkor van szükség, amikor lehetőleg nem akarunk komolyabb retorziót. Mert amúgy sincs ember, mert amúgy is az ezeréves világi cimborám, szomszédom, bajtársam, előljáróm, vagy mert tudna mondani ő is rólam valamit.
Ez is egy morál.

Nyilván ki lehet mutatni azt is, hogy maga a gép nem azért zuhant le, mert effektíve egy kétkormányos gépben hol ült az oktató. Persze.
Csak ugye az a feladat, ami már a felszállás előtt zsiványságnak, péntek délutáni kirándulásnak indul, az magában hordozza a súlyos repfegyelmezetlenség és így sajnos a tragédia lehetőségét is.
És nem kell más, csak notóriusan kevés repóraszám, ami amúgy is melegágya a bajnak.
Kinél miképp.
Az egyiknek tavaszig van össz-vissz 4 repült órája, elfelejt futót nyitni. De a toronyban sem állnak a helyzet magaslatán. Kész a baj, de túléli, el kéne meszelni, de nincs ember és amúgy a főnöke is sáros. Mit lehet tenni? Hát úgy kell kivizsgálni, hogy lehetőleg menjen a verkli tovább, mert ez mindenki érdeke. Igen, ez mindenki érdeke, csak a morálon ez is nyomot hagy.

A másik egy tipikus péntek délelőtti repülési váltás végi elbarangolás, jutalom egy Kanadában nem épp jeleskedő, de csakazértis pilótává nevelendő srácnak, aki nősülés előtt áll. Összekacsintás, jutalomrepülés, repfegyelem megsértése és tragédia. Nem feltétlen kellett volna ebbe belehalniuk, de adva volt a szűk repórakeret, így ezzel együtt már összeállt minden a bajhoz.
A konklúzió: hősi halottak lettek és mivel a maguk előidézte probémakörbe egyúttal ők is haltak bele, "a vizsgálat lezárult".

A Caslav-i esetnél a bázisparancsnok, akinek a rutinja már nem volt a legfényesebb, sőt ekkora már az együléses jártasságát is elvesztette, hozta össze a későbbi utódjával ezt a balesetet. Ezt már bőven kitárgyaltuk, de a konklúzió ugyanaz, igenis számít, hogy ki hol ül, a leszálláskor ki, milyen rutinnal vezeti a gépet.
És bár mindketten szerencsésen túlélték, a morál látta továbbra is kárát.
Mert ezután ismét jópár drágán kiképzett repműszaki hozta meg végleges döntését, hogy vagy a Merci gyár, vagy Aeroplex, netán GE, de nem marad többé ezen a bázison.
Ezen fluktuáció valós okain lehet vitatkozni, csak nem érdemes.

Nyilván az is egy kortünet, hogy a MiG-29-esek kivonásával a rendszerből távozók publikus elbeszéléseiben a mindent megszépítő repülőromantika lényegi része a csibészség. Mert van valami vagány bukéja annak, hogy egy jól átpiált északa után aznaposan gépbe ülve a legjobb kijózanító módszer a tiszta EÜ oxigén és a 9g tépése a sárkányba.
Persze, hadd kopjon a gép repideje, ha a típus BVR képessége amúgy is kiment borért, amikor éleslövészet nélkül kukáztuk a fő fegyverét, mert lejárt az üzemideje.
Egy kis manőverező légiharc, egy kis sportrepülés a közeli műrepülő légtérben az mindig jól jön, amúgy is kell gyakorolni a repülőnapokra is.
Vagy amikor az amúgy kiváló kezű bemutatópilótánk gurul ki felszállásra kesziből és beszól, hogy jelez az RLSz a hibatablón, baj-e? Végül is csak nem működik a radar, nyilván nem gond egy keszi gépnek.
Ezek sztorik.
Vagy így voltak, vagy nem így, de ha ez nem egy aeroclub, akkor ugyanúgy nem is légierő.

Nyilván ez a kétezres évek, ma meg Gripen van, meg rohamsisakba kényszerített vadászpilóták, lérakos főnökkel, de azért jól látszik, hogy honnan és hogyan jutottunk el idáig.
Ez így teljes félremagyarázat és nem korrekt az ott dolgozó és szolgálatot teljesítő katonákkal szemben.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 884
67 632
113
Ez így teljes félremagyarázat és nem korrekt az ott dolgozó és szolgálatot teljesítő katonákkal szemben.
Nem feltétlen.
Azt kell látni, hogy a vadászpilóta egy ikon.
A repülés maga a szabadság, de a repülés különféle ágazatai közül a szuperszonikus katonai repülés az, ahol a legélesebb, egyszersmind leglenyűgözőbb a kontraszt a technika teljesítménye, sebessége, képessége és az azt uraló ember gyarlósága közt.
Mert a vitorlázórepülés és annak válfajai a leginkább organikusak, a mezőgazdasági repülés a leginkább prózai, míg az utasrepülés világa az valahol mindig is egy amolyan "irodai" melónak számított. Különösen napjainkban.
De nem lebecsülve egyik esetben se a hozzá szükséges szaktudást.

Tehát a vadászpilóta mindközül az a legbátrabb "szabadságharcos" amelyik a legfélelmetesebb, legnagyobb energiát uralja, mégpedig egy szürreálisan kis pilótafülkéből.
Ez az az imázs, ami mindannyiunkat "bálványimádóvá" tett, de amely bálvány viselt dolgaról talán adomázgatni még lehet, de azokat leírni, pláne senkiházi, névtelen külsős kibícként felér egy szentségtöréssel.
Holott, behozva a képbe a piszkos anyagiakat, a demagóg hangzású "adófizetők pénzét", a belépti díjat a könyörtelen kritikusok soraiba, ugyan már miért is lenne fèlremagyarázás bármi is abból, amit fentebb leírtam.
Tán olyan jól mentek mindig is a dolgok?
Olyan jól mennek most is?
Vagy a felelősök kizárólag csak a dicsőséges légibázis kapuin kívűl, a gonosz Parlament padsoraiban keresendők?
Ők repkedtek aznaposan a sokmilliárdos vadászgépekkel?
Ők vernek oda repülőgépeket félresikerült csibészségből?
Vagy sokkal inkább van az, hogy idehaza még drágán kiképzett vadászpilótát soha nem meszelt el senki.

A békeidős sztárpilóták hadseregével szemben a kritikát mindig rossz érzés olvasgatni, látva, hogy a király meztelen.

Ez egy oda-vissza helyzet, ahogy az inga kileng,
Az újgenerációs Gripen állomány, ami talán már levetkőzte a 29-es korszak káros allűrjeit, mostanra be lett szorítva a szárazföldi fegyvernem fegyelmezési frusztrációja és a kormány otromba, "vészhelyzeti" szolgálati jogviszonyt erősen limitáló satupofái közé, miközben a Caslav-i máig lezáratlan múlt árnya is kísért.
Nyilván nem egy fair helyzet, de valós ellenségkép, értelmes doktrína és egyértelmű társadalmi beágyazódottság teljes hiányában ebből a haderőből, ennyi pénzből csak ezt lehet kihozni.
 
  • Tetszik
Reactions: alali77 and blogen

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 884
67 632
113
Nem vitatozva, de éppen a lengyelek akik kvázi légi huszárok Europában. Emlékezz vissza, hogy éppen a lengyel légierő összes biztonsági szakértőke zuhant le - szokás szerint humán faktor miatt - CASA-295-el. A MiG-29 vadászaikban bennégtek több esetben a pilóták műszaki hiányosságok miatt, és talán ebben is volt komoly humán faktor (akár műszaki oldalról). A legutóbbi M246-os baleset szintén humán faktor hiba ez bemutatórepülésre készült. Sok más probléma is volt, és van is a Lengyel Légierőnél, annak ellenére, hogy nagyságrendekkel több repülőeszközt repülnek, méretük is sokkal nagyobb és van kvázi hadsereg és tengerészeti repülőerejük is. (utóbbinál is van youtoube video pld. Lengyel Mi-14 pusztulásáról.. És akkor ne felejtsük el a Tu-154M amely kiváló műszaki állapotban volt, és a kormányzati felső köre halt meg Oroszországban lezuhanásakor.

Tehát az egyenruha ninbusz, ellenségként küldetéstudat ellenére, nem hiszem, hogy a mi repülalakulatainkkal szemben jobb a "belterjesség", vagy a repbiztonság.. Ebben személyes élményünk is volt, mert voltunk az Okacijében a VIP repalakulatnál még a Tu-154M kivonása előtt, és voltam pld. Swidvinben Szu-22-es alakulatnál, amikor volt egy repülőgéppel erősen kéredőjeles megközelítések akár Szukával, akár TS-11-el, akár M-28 Bryzával..
Ezek nagyon régi példák. A lengyeleknél komoly átrendeződés ment végbe, főleg a fejekben.
Persze ott se minden fenékig tejfel, Deblin folyamatosan küzd a toborzással és a toborzott és kiképzett újgenerációs állomány rendszerben tartásával.
Mert adófizetői zloty-n megcsináltatott szemek és fogak, nameg szakszó után jöhet a LOT, vagy a jobban fizető IT-szektor.
De az M346-os esete sem más, csak az "ahol gyalulnak, ott forgács is van" esete.
A kismagasságú bemutatórepülés soha nem volt egy veszélytelen valami, lásd Thunderbirds, Blue Angels, Frecce Tricolori.
De ezek az esetek fasorban sincsenek Fehérgyarmat, vagy Caslav dolgához képest.
Persze, hagyjuk a múltat, örüljünk, hogy azóta nálunk nem volt repesemény, leszámítva a tragikus H145M balesetét.
Ennek lehet és kell is örülni, nade 14 soványka Gripenből már ne is verjünk oda mégegyet. Ugye, hogy azért csak ott volt az a debreceni eset...?
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 879
11 169
113
Jah, és nek kell félni emberhiánytól, csak el kell törölni végre a legnagyobb légierős elmebajt: csak felsőfokú végzettséggel lehet valaki pilóta. Az egyszerű szakmunkásbizonyítvány is tökéletes. Eddig kizárták az alkalmasok tömegeit, hogy a éppen csak nem alkalmatlanok közül összevakarják az állományt valahogy. Nem véletlen az a sok hajmeresztő pletyka arról mit művelnek és milyen stílusban a pilóták!
Érettségi, majd arra épülő elméleti és azt követően gyakorlati képzés, aminek a végén repülő üzemmérnöki diplomát is kap a sikeresen végző hallgató, a szárnyai mellé. Koller tábornok hozta vissza 2018-ban,nagyon helyesen ezt az orosz rendszerű képzést. Mert 6-7 évvel hosszabb lesz az aktív ideje az ezt elvégzőknek, mint az "utcáról berángatott" civil diplomásoknak.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 224
9 527
113
Ezek nagyon régi példák. A lengyeleknél komoly átrendeződés ment végbe, főleg a fejekben.
Persze ott se minden fenékig tejfel, Deblin folyamatosan küzd a toborzással és a toborzott és kiképzett újgenerációs állomány rendszerben tartásával.
Mert adófizetői zloty-n megcsináltatott szemek és fogak, nameg szakszó után jöhet a LOT, vagy a jobban fizető IT-szektor.
De az M346-os esete sem más, csak az "ahol gyalulnak, ott forgács is van" esete.
A kismagasságú bemutatórepülés soha nem volt egy veszélytelen valami, lásd Thunderbirds, Blue Angels, Frecce Tricolori.
De ezek az esetek fasorban sincsenek Fehérgyarmat, vagy Caslav dolgához képest.
Persze, hagyjuk a múltat, örüljünk, hogy azóta nálunk nem volt repesemény, leszámítva a tragikus H145M balesetét.
Ennek lehet és kell is örülni, nade 14 soványka Gripenből már ne is verjünk oda mégegyet. Ugye, hogy azért csak ott volt az a debreceni eset...?
Tévedsz. Nem történelmi példák, sőt a H145M crash-on kívül mind frissebb... Nézz utána nyugodtan.. A MiG29-el gyakorlatilag halálcsapdát adtak át műszakiak politikai nyomásra a pilótáknak..Mert hát egy nagyjavításhoz nem volt meg a tudás minden szegmense.. A Casa sem régi történet.. A Mi-14 régebbi.

Nálunk Caslav, és a Kecsoi kényszerleszállás van a pakliban a H145M-el.. A többi mind 29-es L-39-es történet.. Már szinte nincs egy pilóta sem aki ezt megélte harci században. Néhány átképzett szállítóreplős akad, magasa rendfokozatban...

A 14 Griff 18 lesz hamarosan.. %-osan persze máshogy áll a helyzet... de megint ott vannak a példák, hogy más légierőknél is történtek hasonló dolgok...
Nem roszabb szvsz a baleseti statisztika nálunk az utóbbi 5 évben pld. mint más légierőknél.. Meg lehet egyébként kutatni..
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
17 210
29 946
113
Érettségi, majd arra épülő elméleti és azt követően gyakorlati képzés, aminek a végén repülő üzemmérnöki diplomát is kap a sikeresen végző hallgató, a szárnyai mellé. Koller tábornok hozta vissza 2018-ban,nagyon helyesen ezt az orosz rendszerű képzést. Mert 6-7 évvel hosszabb lesz az aktív ideje az ezt elvégzőknek, mint az "utcáról berángatott" civil diplomásoknak.
Nem tudtam, hogy már megszabadultak attól a hülyeségtől. Nem figyeltem a toborzásaik részleteit, öreg vagyok már hozzá!

Na, ebből az érettségit is elhagynám, sima technikumi képzési szintnek megfelelő végzettségnek tekinteném a katonai pilóta képesítését. Van bármilyen középfokú végzettséged akkor berukkolhatsz. Bizonyos repült idő után (2ezer óra tíz éven belül) tenném lehetővé a mesterpilóta szintű összetett képzettségi szint elérését és a hozzá tartozó képesítés megszerzését, ami már főiskolai szintű végzettségnek felelne meg. Bármilyen előléptetés előfeltételének számítana. E fölött következne az aranykoszorús szintje. Az 3ezer óránál több repült időnek kellene megfeleljen adott időn (mondjuk 15 éven) belül, ez felelne meg egyetemi szintű végzettségnek. Alakulatot csak ilyen végzettséggel vezethetnél, vezérkarhoz is csak ezzel mehetnél, de bevetéstervezésért felelős team-et is csak ezzel vezethetnél, stb. Speciális trénertanfolyam elvégzése esetén oktatópilóta is közüllük kerülne ki. Ehhez kellene a garantált repülőóra intézménye is.

pilóta = ezüstsas
mesterpilóta = aranysas
aranykoszorús pilóta = aranysas koszorúval

Mondjuk.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 224
9 527
113
Ja még egy érv.. A Lengyel Légierő azon volt, hogy átvegye a Németektől az atomhordozó szerepet F-16 modosítással, majd a 35-el. A németek preztiszből és mert a Lengyelek "nem megbizhatóak" - és ezt most a mentalitásukból adódik, mert egyik kedvenc népem, országom és tök jól éreztem magam a katonáikkal, és mindnhol velük - de Lufwaffe nem robbantaná ki a III. vh-t, akkor amikor a Lengyeleknél már rezegne a léc. És inkább a Luftwaffe megvette minimális darabszámban a rájuk erőszakolt F-35-öt, úgy, hogy először az EF lett volna, utána pedig az FA-18G/F a dedikált atomhordozó csak az amcsik átbaszták Őket.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 797
133 990
113
Nem tudtam, hogy már megszabadultak attól a hülyeségtől. Nem figyeltem a toborzásaik részleteit, öreg vagyok már hozzá!

Na, ebből az érettségit is elhagynám, sima technikumi képzési szintnek megfelelő végzettségnek tekinteném a katonai pilóta képesítését. Van bármilyen középfokú végzettséged akkor berukkolhatsz. Bizonyos repült idő után (2ezer óra tíz éven belül) tenném lehetővé a mesterpilóta szintű összetett képzettségi szint elérését és a hozzá tartozó képesítés megszerzését, ami már főiskolai szintű végzettségnek felelne meg. Bármilyen előléptetés előfeltételének számítana. E fölött következne az aranykoszorús szintje. Az 3ezer óránál több repült időnek kellene megfeleljen adott időn (mondjuk 15 éven) belül, ez felelne meg egyetemi szintű végzettségnek. Alakulatot csak ilyen végzettséggel vezethetnél, vezérkarhoz is csak ezzel mehetnél, de bevetéstervezésért felelős team-et is csak ezzel vezethetnél, stb. Speciális trénertanfolyam elvégzése esetén oktatópilóta is közüllük kerülne ki. Ehhez kellene a garantált repülőóra intézménye is.

pilóta = ezüstsas
mesterpilóta = aranysas
aranykoszorús pilóta = aranysas koszorúval

Mondjuk.
Aki egy érettségit nem tud letenni biciklit nem engednék vezetni nem repülőgépet....
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
17 210
29 946
113
Aki egy érettségit nem tud letenni biciklit nem engednék vezetni nem repülőgépet....
Le kell tennie a légierő keretei között, ha pilóta akar lenni! Ez világos volt, a technikusi végzettség azzal jár, hogy azt lerakod. Annyi könnyítés lehet, hogy a nem relaváns jegyeidet (humántárgyak) hozod a szakmunkásbizonyítványból, de hogy matematikából, fizikából vizsgázni fogsz az fix! Természetesen erősen szakirányú anyagból, ami a pilótaképzésed része lesz. Szóval nincs öröm-boldogság a hülyéknek, épp ellenkezőleg!
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 797
133 990
113
Le kell tennie a légierő keretei között, ha pilóta akar lenni! Ez világos volt, a technikusi végzettség azzal jár, hogy azt lerakod. Annyi könnyítés lehet, hogy a nem relaváns jegyeidet (humántárgyak) hozod a szakmunkásbizonyítványból, de hogy matematikából, fizikából vizsgázni fogsz az fix! Természetesen erősen szakirányú anyagból, ami a pilótaképzésed része lesz. Szóval nincs öröm-boldogság a hülyéknek, épp ellenkezőleg!
Vagyis azt szeretnéd mondani, hogy már középiskolásban megkezdenéd a szakirányú előkészítést és úgy érettségizne.
Ha jól veszem ki.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
17 210
29 946
113
Vagyis azt szeretnéd mondani, hogy már középiskolásban megkezdenéd a szakirányú előkészítést és úgy érettségizne.
Ha jól veszem ki.
Nem. Hanem azt, hogy felszerelne kadétnak a szakmunkásbizonyítványával és a pilótavizsgája részeként lényegében érettségizne az odavágó reáltárgyakból. Tehát a pilótajelvénnyel együtt kapna egy érettségi bizonyítványt is, ami úgy nézne ki, hogy hozza bele a jegyeit a szakmunkásbizonyítványból (pontosabban a képzőből), kivéve mondjuk a matematikát és fizikát, amit a pilótvizsgáról hoz. Tehát kap egy érettségit ajándékba (pontosabban az értéktelen részét kapja ajándékba, azzal nem fárasztjuk), kivéve a releváns reáltárgyakat, amikből bizony vizsgáznia kell, hiszen pilóta akar lenni, szóval tudnia kell. Így kiszűrtük a hülyéket (akik csak humántárgyakból tudnak jól vizsgázni).
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 224
9 527
113
Én inkább azt a döntést vitatom, hogy az üzemmérnök pilóta végzettséget szerzett katonákből, repülővezető néven készítettek egy kiképzett pilotastátuszt.. Azért a kettő között kurva nagy különbség van. A "janicsárképzőben" - bocsánat sok helyen igy nevezik a közszolgálatit - a lövész, a harckocsizó, a műszakis tb. ua szart tanulja évekig, ami gyakorlatilag állam igazgatási tantárgyakkal vegyes oktatást. És egy év van szakosodva tudommal a repüléselméletet, repüléshez fizikát, harcászatot, müszaki ismereteket szerezni. Nos ezért is nem üzemmérnökök, "csak" helikopter vagy repülőgép vezetők a hivatalos megnevezés...
 
  • Tetszik
Reactions: blogen

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 797
133 990
113
Én inkább azt a döntést vitatom, hogy az üzemmérnök pilóta végzettséget szerzett katonákből, repülővezető néven készítettek egy kiképzett pilotastátuszt.. Azért a kettő között kurva nagy különbség van. A "janicsárképzőben" - bocsánat sok helyen igy nevezik a közszolgálatit - a lövész, a harckocsizó, a műszakis tb. ua szart tanulja évekig, ami gyakorlatilag állam igazgatási tantárgyakkal vegyes oktatást. És egy év van szakosodva tudommal a repüléselméletet, repüléshez fizikát, harcászatot, müszaki ismereteket szerezni. Nos ezért is nem üzemmérnökök, "csak" helikopter vagy repülőgép vezetők a hivatalos megnevezés...
Hát ennyire nem egyezik a curriculum, csak az első évben utána már főleg a reáltárgyak szaporodnak az ahhoz tarozó szakokon.
Újabban pedig a pilóták már eleve pilótának szerelnek fel.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 797
133 990
113
Nem. Hanem azt, hogy felszerelne kadétnak a szakmunkásbizonyítványával és a pilótavizsgája részeként lényegében érettségizne az odavágó reáltárgyakból. Tehát a pilótajelvénnyel együtt kapna egy érettségi bizonyítványt is, ami úgy nézne ki, hogy hozza bele a jegyeit a szakmunkásbizonyítványból (pontosabban a képzőből), kivéve mondjuk a matematikát és fizikát, amit a pilótvizsgáról hoz. Tehát kap egy érettségit ajándékba (pontosabban az értéktelen részét kapja ajándékba, azzal nem fárasztjuk), kivéve a releváns reáltárgyakat, amikből bizony vizsgáznia kell, hiszen pilóta akar lenni, szóval tudnia kell. Így kiszűrtük a hülyéket (akik csak humántárgyakból tudnak jól vizsgázni).
Nem értem, hogy itt miért kell az érettségit elkülöníteni. (őszintén én az érettségi letételt kb az írástudással teszem egy szintre)
 
  • Tetszik
Reactions: alali77