[HUN] Mi-24 korszerűsítés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 064
15 211
113
molni egy eke, de amúgy szokott igaza lenni.
Csak a műszaki oldaláról nézve:
- 7 (inkább majd) év után hogyan biztosítod azt, hogy élő gépre építs fel egy olyan berendezést, amit még soha nem házasítottak bele ebbe a helikopterbe (ráadásul még a berendezés dokumentumai is lejártak háromszor)?
- Ki fogja ezt neked tudni összehangolni, beépíteni, lepapírozni? (itthon, aki repülőgéppel foglalkozik, annak nagy része üzemeltetni tudja a légijárművet, nem áttervezni, meg átépíteni) Meg még garanciális kérdések is felmerülnek, mert ha belepiszkálsz, aztán jön egy kommersz meghibásodás (amit aztán saját erőből, még ha muszáj lenne, sem tudnál orvosolni), akkor még, ha garanciális is lenne, akkor is felteszi a partnered a kezét, hogy csinálj, amit akarsz.
- Szintén honnét szerzel felépíthető R-73-as rakétát 7-8 év után? (légialkalmasság, papírok, a rakétán is kell munkákat elvégezni időnként, amihez spec. berendezések, eszközök kellenek, meg emberek, akik jogosultak ezeknek a munkáknak az elvégzésére, Ezen feltételek esélyesen nincsenek már meg)
- A sisakcélzót összehangolni a géppuskával megint olyan átalakításnak ígérkezik, amire nem biztos, hogy itthon képesek lennénk szinte 0, vagy ténylegesen 0 tapasztalattal.
- A Szu-22 fegyverei meg már 20 éve nem láttak repülőt, szóval nem lehet csak úgy egyik napról a másikra felbiggyeszteni, azt uzsgyi.. (szintén emberek, eszközök, berendezések és érvényes okmányok hibádzanak).
És ezek csak a megvalósíthatóság kérdéskörének egy piciny részhalmazát jelentik....
Jogosak ezek a felvetések.
Ezekre az a válaszom, hogy feltételezem, hogy legalább az irányítható rakétafegyverzetet és a bonyolultabb harci elektronikai berendezéseket megfelelően tárolják, másrészt, vagy egy HM Arzenál nevű cég, amely az irányítható rakéták bevizsgálására, felújítására specializálódott.
A humánerőforrást tekintve optimista vagyok, ha tudunk navigációs rendszereket, önvezető rendszereket, sok mindent fejleszteni, akkor nem hiszem, hogy egy alap 3D-s irányzási probléma kifogna az ország szürkeállományán.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 915
85 513
113
Ha azt írta volna,hogy a MIG-29-en van hipehajtómű akkor ok, akkor megkérdezi az ember,hogy még is hol van,ugyan bökj már rá egy képen.De nem ez volt!Az történt,hogy a ti csupán technikai adatokra építő világotokban egy tökéletesen lehetetlen dolgot állított.*A bibi csak az,hogy nem vele van a baj hanem a ti világnézetetekkel.


*Apachok vs pár tucat nehéz és közepes géppuska meg RPG néhány MANPADS-al. És az előbbi menekült el.
 
M

molnibalage

Guest
Tipikus érvelési hiba, hogy azért ne csináljunk meg valamit, mert előttünk még senki sem csinálta meg.
Az emberiség még mindig a fákon csüngene, ha az általad képviselt mentalitást követné.
Meglol a technológiai fejlesztést összemoszod a meglevő technológia hülyeségekre való használatát. Szezon és fazon. A gőzgép a ló helyett fejlesztés volt és innováció volt. A gőzgéppel meg hintát hajtani az meg az ökörség esete. Vagy mint laptoppal szöget verni a falba. A tiedé az utóbbi.

Egy mérnöktől, az innováció éllovasáról többet néztem volna ki, ne tedd már nevetségessé magad!
Nem csak fejlesztőmérnök van és ki mondta, hogy minden innovációnak van értelme? Lásd fent, a kacsa seggét nem tudod a tollseprűtől megkülönböztetni.

Nincs a birtokomban a Mi-24 tervrajza. A mérés, számítás, fejlesztés, tesztelés mérnöki munka, akik ezt elvégzik ha van megbízás. Minden technikai problémára van megoldás. Biztos itt is lesz valami korlátozás, de még mindig jobb és gyorsabb, mint a jelenlegi elektronoptikai célzókészülék.
Itt látszik, hogy te életedben még talány egy villanykörtét sem cseréltélk ki.

A célzókészülékek adott célra vannak. Egy hk távmérőjét nem építed be egy SP 155-es SP-be és utóbbi ballisztikai számítógépét sem a hk-ban, más feladatra vannak. Te gyakorlatilag nem is tudom, hogy miben gondolkodsz, mert műszaki alapja az nincs. Azt hiszed, hogy egy célszerszámot átpakolsz másik gépe és well done, ennyi volt. Ez ökörség. Pont.


Kérdezd meg az amerikai tengerészgyalogságot, ott integrálták a sidewindert az AH-1-re, az oroszok pedig az R-60-t a Mi-24-re, a franciák a mistralt a tigerre, a kínaiak a TY-90-t a WZ-10-re, de ők mind hülyék, szerencsénkre azonban van itt egy molnibalage-unk, aki náluk is okosabb.
Vazzeg, egyiket sem HOBS képességgel, mellesleg az AH-1-ek töredékén és csak a USMC-s AH-1 töredékén volt valaha is. Ez megint az, hogy egyelemes mintából extrapoláltál és még rosszul is...

Tudomásom szerint A KOLS lézerberendezése távmérésre is alkalmas, de ha mégsem, akkor a SzU-22-ből átszerelhetjük a Klen-P lézertávmérő/célmegjelölőt, azzal pedig már a Szu-22 lézerirányítású fegyverzetét is használhatjuk.
Ja persze...
A helinek meg nincs engedélyezett súlyponteltolódása, csak úgy belekúrsz mindent ész nélkül, azt, ami 20 éve rohad valahol és kb. roncs. Jó hogy nem Ford T modell motort akarsz kamionba építeni...

A helikopter lenne a pöpec, de nem tudok azokon segíteni, akik alapvető szövegértelmezési problémával küszködnek.
Nem lenne pöpec, egy Stingeres Kiowa éjszak pl. hülyére pofozná pc. elhárításban és AAM képességek terén is.

Olyan marhaságokat beszélsz, hogy az már fizikai fájalmat okoz.
 
M

molnibalage

Guest
Jogosak ezek a felvetések.
Ezekre az a válaszom, hogy feltételezem, hogy legalább az irányítható rakétafegyverzetet és a bonyolultabb harci elektronikai berendezéseket megfelelően tárolják, másrészt, vagy egy HM Arzenál nevű cég, amely az irányítható rakéták bevizsgálására, felújítására specializálódott.
A humánerőforrást tekintve optimista vagyok, ha tudunk navigációs rendszereket, önvezető rendszereket, sok mindent fejleszteni, akkor nem hiszem, hogy egy alap 3D-s irányzási probléma kifogna az ország szürkeállományán.
Én ezekkel foglalkozni sem akartam már, mert eleve az ötletet leírtma, hogy miért hülyeség és nem menne. Valahol vicces, hogy mekkora araccal írod továbbra is a hülyeséget anélkül, hogy ezeket is véggigondoltad volna...

Valahol vicces, hogy azt sem gondoltad át, hogy a te megközelíéseddel miért nem dobgták rá a repcsikra az AH-64 FLIR tornyát csak úgy, vagy AH-64-re LANTIRN TGP? Ja, hogy nincs értelme...

És te ilyen vad gondolatokkal dobálázól összevissza egy olyan platformon, ami alapvetően itthon már roncs, alapszintje elavult és 7-20 éve roncs gépekből akarsz kibányszáni valamiket és olyan fegyverrel házasítani, ami itthon hadrendben sincs eleve hülye ötletre.

Hallod, ezek után mit vártál? Vállveregetést...? [fevjakarás]
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Tisztelt Egybegyültek! Felejtsük már el a Szu-22-es néhai fegyverzetét! Rég fel lett számolva az egész.

Azon felül:

Az oroszok nem integrálták az R-60-ast a Mi-24-esre, csak egyszer kísérleti jelleggel feltették, ahogy a Mi-8-asra is. De a szovjetek tettek sokmindent a Mi-24-esre, például Sz-25-öst (na az is volt a Szu-22-eshez), de azon túl, hogy nehéz volt, a forgószárny leáramlása is megzavarta induláskor a rakétát, a gép is megérezte az aszimmmetrikus oldást, a személyzet se kultiválta a hatalmas lángcsóvát induláskor, más előnye nem volt. Jó nagyot szólt, ahová vágódott.
Ezen felül mi kellene még a Mi-24-esre? Tocska? Azért egy H-25-ös akkora, hogy még a Ka-52-esre se tették fel, annyira nagy (volt promo fotózás, de elvetették), a H-29-esről nem is beszélve.

Nem kell feltalálni a spanyolviaszt, mert ami a Mi-35M3-asokhoz FLIR van, az magasan jobb, mint bármilyen lejárt szavatosságú infraszenzorral egybegyúrt lézertávmérő, amihez nem is értünk, meg nem is működik, meg a gyártó se integrálta soha semmilyen helikopterre,mert értelmét se látta.
A Klen-t se rakták fel helikopterre, mert van helyette alkalmasabb. Ami egykoron, 20-25 éve a Ka-50-esek orrában volt, vagy ami a Mi-28A gépekre került egykoron, az is különb szerkezet volt, mint a MiG-29-es vagy a régebbi Szu-22-es szenzora, vagy távmérője.

Nincs a birtokomban a Mi-24 tervrajza. A mérés, számítás, fejlesztés, tesztelés mérnöki munka, akik ezt elvégzik ha van megbízás. Minden technikai problémára van megoldás. Biztos itt is lesz valami korlátozás, de még mindig jobb és gyorsabb, mint a jelenlegi elektronoptikai célzókészülék.


Ha birtokodban lenne a Mi-24-es tervrajza, te találnál helyet a KOLSz-nak? :)
 
M

molnibalage

Guest
Tisztelt Egybegyültek! Felejtsük már el a Szu-22-es néhai fegyverzetét! Rég fel lett számolva az egész.

Azon felül:

Az oroszok nem integrálták az R-60-ast a Mi-24-esre, csak egyszer kísérleti jelleggel feltették, ahogy a Mi-8-asra is. De a szovjetek tettek sokmindent a Mi-24-esre, például Sz-25-öst (na az is volt a Szu-22-eshez), de azon túl, hogy nehéz volt, a forgószárny leáramlása is megzavarta induláskor a rakétát, a gép is megérezte az aszimmmetrikus oldást, a személyzet se kultiválta a hatalmas lángcsóvát induláskor, más előnye nem volt. Jó nagyot szólt, ahová vágódott.
Ezen felül mi kellene még a Mi-24-esre? Tocska? Azért egy H-25-ös akkora, hogy még a Ka-52-esre se tették fel, annyira nagy (volt promo fotózás, de elvetették), a H-29-esről nem is beszélve.

Nem kell feltalálni a spanyolviaszt, mert ami a Mi-35M3-asokhoz FLIR van, az magasan jobb, mint bármilyen lejárt szavatosságú infraszenzorral egybegyúrt lézertávmérő, amihez nem is értünk, meg nem is működik, meg a gyártó se integrálta soha semmilyen helikopterre,mert értelmét se látta.
A Klen-t se rakták fel helikopterre, mert van helyette alkalmasabb. Ami egykoron, 20-25 éve a Ka-50-esek orrában volt, vagy ami a Mi-28A gépekre került egykoron, az is különb szerkezet volt, mint a MiG-29-es vagy a régebbi Szu-22-es szenzora, vagy távmérője.

Ha birtokodban lenne a Mi-24-es tervrajza, te találnál helyet a KOLSz-nak? :)
Az R-60-as álmait nem akartam lerombolni, elég volt számomra a AIM-9-es cáfolat is...
Ha persze én mondom ezt, akkor én vagyok az antikrisztus és begyöpösödött hülye...
 
  • Tetszik
Reactions: Python

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 539
12 771
113
A hsz.-od eleje az teljesen oké, de ezzel nincs igazad. Egy háborús helyzetben a helikoptereket sokkal könnyebben és gyorsabban szét lehet telepíteni, akár kettesével/négyesével más pozíciókba, nem kell nekik túl nagy infrastruktúra mint a Griffeknek, elég akár egy-egy focipálya is (lehet hogy Viktornak ezért kellenek a stadionok?!:p). Riasztás után fél órával már szét lehet szórva az egész állomány, és ha csak 15km-el arrébb költöznek minden bevetés után, hát sok szerencsét a megtalálásukhoz az ellenségnek.
Elméletben ez működik is, a gyakorlat viszont nem ezt mutatja az elmúlt évtizedek eseményei tükrében. Tudtommal az USA a 2. VH után több tucat konfliktust kezdeményezett ebből 4x üzent hadat hivatalosan. Vagyis az ettől sokkal kevésbé érett demokráciák közül sem fogja senki bejelenteni hogy jöttömre 5 nap múlva számítsatok pirkadatkor kelet felől. Onnan veszed majd észre hogy megtámadtak, hogy a békeidőben használatos bázisaidon egy hajnalon porrá válnak a Gripenek, a Mihuk, a Minyók, egy valag transzformátortelep mindenfelé, kritikus közlekedési csomópontok, hidak, stb. Dél lesz mire megmondja valaki hogy ki támadott meg egyáltalán, vagy megtudod a külföldi médiából. Nem nagyon lesz mit telepítgetni ideoda...
Tisztességes radarok meg légvédelem nélkül minden mást zárójelbe lehet tenni. Nem gyalogság meg páncélosok ellen kell készülni, azok majd csak akkor jönnek ha már kellőképpen megpuhított az ellenséges légierő. Ha nem tudnak megpuhítani mert lerobbantod őket az égről már az első kanyarban, akkor az ellenséges gyalogság sem fog annyira igyekezni hogy idetolja a képét. A hadseregfejlesztésünk terén én az első tízbe sem venném bele a harciheliket a legfontosabb dolgok között.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek
M

molnibalage

Guest
Elméletben ez működik is, a gyakorlat viszont nem ezt mutatja az elmúlt évtizedek eseményei tükrében. Tudtommal az USA a 2. VH után több tucat konfliktust kezdeményezett ebből 4x üzent hadat hivatalosan. Vagyis az ettől sokkal kevésbé érett demokráciák közül sem fogja senki bejelenteni hogy jöttömre 5 nap múlva számítsatok pirkadatkor kelet felől. Onnan veszed majd észre hogy megtámadtak, hogy a békeidőben használatos bázisaidon egy hajnalon porrá válnak a Gripenek, a Mihuk, a Minyók, egy valag transzformátortelep mindenfelé, kritikus közlekedési csomópontok, hidak, stb. Dél lesz mire megmondja valaki hogy ki támadott meg egyáltalán, vagy megtudod a külföldi médiából. Nem nagyon lesz mit telepítgetni ideoda...
Tisztességes radarok meg légvédelem nélkül minden mást zárójelbe lehet tenni. Nem gyalogság meg páncélosok ellen kell készülni, azok majd csak akkor jönnek ha már kellőképpen megpuhított az ellenséges légierő. Ha nem tudnak megpuhítani mert lerobbantod őket az égről már az első kanyarban, akkor az ellenséges gyalogság sem fog annyira igyekezni hogy idetolja a képét. A hadseregfejlesztésünk terén én az első tízbe sem venném bele a harciheliket a legfontosabb dolgok között.
Monjd 1950 Korea óta olyan regionális háborút, ami a semmiből jött és teljesen letolt gatyával érte az ellent. Segítek, sem 1967 sem 1973 nem volt ilyen. (1982 mindkét konfliktusa esetén max. Falkland)
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 539
12 771
113
Monjd 1950 Korea óta olyan regionális háborút, ami a semmiből jött és teljesen letolt gatyával érte az ellent. Segítek, sem 1967 sem 1973 nem volt ilyen. (1982 mindkét konfliktusa esetén max. Falkland)
Ne azokat a konfliktusokat nézd, ahol hónapokig hordták össze a motyót a világ túlsó felére, ott a hülye is tudta hogy baj lesz. Mi viszont olyan helyen vagyunk, hogy bennünket kb bárki a fotelből elér fel se kell kelni, na jó Kína nem, de rajta kívül mindenki aki esetleg akarhat tőlünk valamit.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 150
9 319
113
Rudi, úgy gondolom igazad van, kellenek források. Amit írtam a munkahelyemről írtam. Az Apache helikopterek csapdába csalásával kapcsolatosan ha jól emlékszem magyarul olvastam a tanulmányt, csak a fene se tudja, hogy mi a címe, is ki is írta. (talán valami doktorandusz stb munkája volt, benne forráslistával.) A probléma, hogy bár ezeket mentem, meg sok mindent, csak hát 10-15 terrányi anyagot kicsit nehéz átnézni, mégha kulcsszavakat használok is. ráadásul van word, pdf. kutyafüle formátum, és marhára most nincs időm ezt megkeresni. Ugyanakkor barátom a google, tehát megpróbálom megkeresni..
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 150
9 319
113
No bár még nem találtam meg a forrást, de Mantelli-Brown-Kittel-Graf Apache Boeing AH-64 című könyvének 88. oldalán írja, hogy Karbalánál 2003. március 24-én történt az eset. Az iraki oldalon a Medina hadosztálya volt a Köztársasági Gárdának.

A következőket több helyről szedtem össze, pld.

https://en.wikipedia.org/wiki/2003_attack_on_Karbala
https://books.google.hu/books?id=zcz1CQAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=hu#v=onepage&q&f=false
https://books.google.hu/books?id=id...aTAM#v=onepage&q=karbala apache traps&f=false
http://defense-update.com/newscast/0207/analysis/analysis-100207.htm
.....
During Operation Iraqi Freedom 2003, over Karbala, 32 AH-64D Longbow were attacked in a classic ambush, by the Iraqi Medina armored division. The world was shocked when nearly all aircraft were hit by withering ground fire, including RPG salvoes, which forced one of those gunships to crash land, its crew captured. It was a bitter taste of what a simple 750 US Dollar 'black market' RPG rocket could still do to a highly sophisticated and ultra-expensive weapon system!
.....

Gyakorlatilag 30 darab körüli T-72 harkocsival és egy védelmi vonallal csalták "flak" csapdába az Apache egységet, amely az általuk biztonságosnak ítélt távolságban elkezdtek lebegni, mivel a Hellfire-knek kellett a folyamatos lézeres kapcsolat az iraki tankok kilövéséhez, és amikor megálltak, akkor az előbbre lévő álcázott tűzfegyverekkel felszerelt katonák (volt, hogy nem írtak MANPADS . kézi lérakokat, hanem a tűzfegyvereken kívül RPG-kell) nyitottak tüzet az AH-64-es egységre, amely az fentiekben már vázolt veszteségeket, sérüléseket szenvedték el.

Utána már változtattak a sivatagos, nyílt területen a harceljárással, átvettek a tengerészgyalogságtól harcászati eljárásokat aminek legfőbb, hogy a helikopterrel folyamatosa mozognak.
----

Molninak abban igaza van, hogy azóta a drónok elterjedésével nehezebb ilyen csapdába csalni egy légi egységet, de egy techno-thrillerben ennek ellenére néhány éve éppen azt írta a szerző, hogy egy elképzelt közel keleti konfliktusban, a támadó NATO (elsősorban brit Eurofighterekből) álló COMAO csoport felszállt, hogy megtámadja azt egyesült Egyiptomi, Szaudi stb. harckocsizó egységeket (ezek M1-el felszerelt elit gárdista hadoszályok voltak), viszont a NATO felderítésük nem vette észre, hogy az oroszoktól beszerzett légvédelmi kompexumokat néhány óra alatt éjjel jó néhány km-el előrevonták és álcáztak. Sugárzó egységeket kikapcsolták, és természetesen a járművek motorjait is, és hőkibocsájtást takarókkal és egyéb álcázó eszközökkel semlegesítették. A homokban a járművek nyomait eltüntették. Amikor a támadó repülőegységek észlelték az arab 4 gen vadászrepülőgépeket akkor a sweep meg a távolfedezet és közelfedezet is légiharcot kezdeményezett velük. A strike egység csapástávolságba megközelítette a páncélos csoportosítást, ekkor azonban szinte alattuk megkezdték indítani a lérakokat az arabok, és gyakorlatilag megtizedelték a strike egységet.. Nem volt elég a reakcióidő, sem elterelő manőverre, a chaff-flare zavarásra. Persze ez egy techno-thriller de hasonló zajlott le, kisebb mértékben Karbalánál is..
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo and zsolti

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 355
51 765
113
No bár még nem találtam meg a forrást, de Mantelli-Brown-Kittel-Graf Apache Boeing AH-64 című könyvének 88. oldalán írja, hogy Karbalánál 2003. március 24-én történt az eset. Az iraki oldalon a Medina hadosztálya volt a Köztársasági Gárdának.

A következőket több helyről szedtem össze, pld.

https://en.wikipedia.org/wiki/2003_attack_on_Karbala
https://books.google.hu/books?id=zcz1CQAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=hu#v=onepage&q&f=false
https://books.google.hu/books?id=id9kQCuqepQC&pg=PA85&lpg=PA85&dq=karbala+apache+traps&source=bl&ots=KFVTmRde1f&sig=4xxnRXLUQ_U36BVNweAQJHpgPvo&hl=hu&sa=X&ved=0ahUKEwiSlrqMqJHXAhWCzBoKHcsNBxwQ6AEIaTAM#v=onepage&q=karbala apache traps&f=false
http://defense-update.com/newscast/0207/analysis/analysis-100207.htm
.....
During Operation Iraqi Freedom 2003, over Karbala, 32 AH-64D Longbow were attacked in a classic ambush, by the Iraqi Medina armored division. The world was shocked when nearly all aircraft were hit by withering ground fire, including RPG salvoes, which forced one of those gunships to crash land, its crew captured. It was a bitter taste of what a simple 750 US Dollar 'black market' RPG rocket could still do to a highly sophisticated and ultra-expensive weapon system!
.....

Gyakorlatilag 30 darab körüli T-72 harkocsival és egy védelmi vonallal csalták "flak" csapdába az Apache egységet, amely az általuk biztonságosnak ítélt távolságban elkezdtek lebegni, mivel a Hellfire-knek kellett a folyamatos lézeres kapcsolat az iraki tankok kilövéséhez, és amikor megálltak, akkor az előbbre lévő álcázott tűzfegyverekkel felszerelt katonák (volt, hogy nem írtak MANPADS . kézi lérakokat, hanem a tűzfegyvereken kívül RPG-kell) nyitottak tüzet az AH-64-es egységre, amely az fentiekben már vázolt veszteségeket, sérüléseket szenvedték el.

Utána már változtattak a sivatagos, nyílt területen a harceljárással, átvettek a tengerészgyalogságtól harcászati eljárásokat aminek legfőbb, hogy a helikopterrel folyamatosa mozognak.
----

Molninak abban igaza van, hogy azóta a drónok elterjedésével nehezebb ilyen csapdába csalni egy légi egységet, de egy techno-thrillerben ennek ellenére néhány éve éppen azt írta a szerző, hogy egy elképzelt közel keleti konfliktusban, a támadó NATO (elsősorban brit Eurofighterekből) álló COMAO csoport felszállt, hogy megtámadja azt egyesült Egyiptomi, Szaudi stb. harckocsizó egységeket (ezek M1-el felszerelt elit gárdista hadoszályok voltak), viszont a NATO felderítésük nem vette észre, hogy az oroszoktól beszerzett légvédelmi kompexumokat néhány óra alatt éjjel jó néhány km-el előrevonták és álcáztak. Sugárzó egységeket kikapcsolták, és természetesen a járművek motorjait is, és hőkibocsájtást takarókkal és egyéb álcázó eszközökkel semlegesítették. A homokban a járművek nyomait eltüntették. Amikor a támadó repülőegységek észlelték az arab 4 gen vadászrepülőgépeket akkor a sweep meg a távolfedezet és közelfedezet is légiharcot kezdeményezett velük. A strike egység csapástávolságba megközelítette a páncélos csoportosítást, ekkor azonban szinte alattuk megkezdték indítani a lérakokat az arabok, és gyakorlatilag megtizedelték a strike egységet.. Nem volt elég a reakcióidő, sem elterelő manőverre, a chaff-flare zavarásra. Persze ez egy techno-thriller de hasonló zajlott le, kisebb mértékben Karbalánál is..

Ezt hívják úgy hogy harcászat. Az arabok csak nagyon ritkán tudnak ilyet előadni magas fokon, más népek meg elég sűrűn. Pl. az Oroszok, a második világháború második felétől a Szovjetúnió is nagy mestere volt már az ilyen húzásoknak.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 340
60 890
113
Szerintem az Iraki egységeknek vagy nem volt MANPAD-jük vagy nagyon régi MANPAD-jük volt, hiszen a 29 helikopterből egy sem szenvedett MANPAD találatot, miközben volt olyan tagja a heli személyzetnek akit AKM-el eltaláltak....
Pont azért is hoztam föl példának az esetet, mert úgy tudom, hogy MANPAD nélkül, kézi fegyverekkel és minimális ős régi AA gépágyúval vették föl a harcot a földi egységek.
Ha lett volna Iglájuk akkor valószínűleg most sok lelőt AH-64-ről beszélgetnénk... :)
 

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
Szerintem az Iraki egységeknek vagy nem volt MANPAD-jük vagy nagyon régi MANPAD-jük volt, hiszen a 29 helikopterből egy sem szenvedett MANPAD találatot, miközben volt olyan tagja a heli személyzetnek akit AKM-el eltaláltak....
Pont azért is hoztam föl példának az esetet, mert úgy tudom, hogy MANPAD nélkül, kézi fegyverekkel és minimális ős régi AA gépágyúval vették föl a harcot a földi egységek.
Ha lett volna Iglájuk akkor valószínűleg most sok lelőt AH-64-ről beszélgetnénk... :)
....
The US Army's OH-58D Kiowa Warriors had a similar approach. As one experienced pilot said: "It is all about training and adapting to your environment. You'll never catch me hovering. If you want to stay alive, you've got to keep moving."

http://www.janes.com/defence/land_forces/news/jir/jir030626_1_n.shtml

plusz itt az oldalon egy USMC tiszt levele:
http://sgforums.com/forums/1164/topics/50195
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 064
15 211
113
Az R-60-as álmait nem akartam lerombolni, elég volt számomra a AIM-9-es cáfolat is...
Ha persze én mondom ezt, akkor én vagyok az antikrisztus és begyöpösödött hülye...
Ne higgy a szemednek, ez biztosan csak photoshop:
url

url

Most már csak a franciákat és a kínaiakat kell megcáfolni ;)
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 064
15 211
113
Ne higgy a szemednek, ez biztosan csak photoshop:
url

url

Most már csak a franciákat és a kínaiakat kell megcáfolni ;)
http://mi-24.com/2015/05/13/mil-mi-24-hind-armed-with-two-air-to-air-missiles-r-60-aa-8-aphid/
illetve azóta a hozzászólás írója kewgészítette:

Amúgy az a cikk, amire határozottan emlékszem még asszem azt is tartalmazta, hogy a magyar Mig29-esek az ezek szerint 2012-es orosz átvizsgáláskor - vagyis a kivonásuk után - hány repült órásak voltak, és jelentős részük - talán a többségük - 1000 alatt volt. Úgy emlékszem legalábbis.

A két szerkezetileg tropára ment bemutatózásra használt gépek is 1000 alatt voltak
Na, közben ezt találtam:

Figyelembe véve, hogy a 28 magyar gép összesen 18 ezer órát repült - ami ugye kevesebb mint 650 óra/gép átlagban - , szóval úgy tűnik jól emlékeztem erre.

https://mno.hu/migr_1834/vegleg_lealltak_a_mig29-esek-205149
A cikk szerint 4 gép gyakorlatilag repképes, 8 gép pár hónap alatt repképessé tehető és 13 olyan gépről ír, ami csak igen komoly ráfordítások után repülhetne. A cikk is megerősíti amit írtam, hogy van olyan gép, ami 96 óta nem repült.

A wiki arról ír, hogy a 2002-es üzemidő hosszabbítást csak 14 gépen végezték el, a maradék 13 már igen rossz állapotú volt - pedig ugye alig repültek.

https://hu.wikipedia.org/wiki/MiG–29#Magyar_L.C3.A9gier.C5.91

Igen, én is így tudom, én is csak nyilvános anyagból tájékozódom.
A kérdés az, hogy most milyen állapotban, lehetnek, biztos nem javultak azóta, de remélhetőleg nem kerülne nagy pénzbe a feltámasztásuk és így talán fegyverbarterbe bele lehetne tenni őket.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Mostmár engem is érdekelt hogy mi is történt 2003 Március 23-24 éjszakáján Karbalától É-K pár mérföldre ezért én is utána olvastam:
amiket találtam:
Az események részletes leírása:
https://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/ah-64d-ops.htm
http://www.airforcemag.com/MagazineArchive/Pages/2003/October 2003/1003najaf.aspx
Interjúk a főszerepló 11th AHR parancsnokával Lt. Gen. William Wallace-szal
http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/invasion/interviews/wallace.html
http://edition.cnn.com/2003/WORLD/meast/05/07/sprj.irq.apache/index.html
A fentiekből nekem az alábbi kép rajzolódik ki:
Már 23 OEF 4.nap. A Britek elérték Basrát az USA erők pedig Nassiriya körzetét. A helyzet kezdett komolyra fordulni, az Irakiak az utánpótlási vonalakat támadták.
Az USA felderítés Karbala É-K-re iraki csapatösszevonást észlelt. Azt feltételezték hogy az Irakiak egyik elit egysége, a Köztársasági Gárda Medina Hadosztálya volt a térségben legalább 30 T-72-sel.
A Hármas Gyalogos hadosztály nyomult volna előre, de meg akarták előttük tisztítani a terepet a T-72-től. Parancsot adtak az Apacsok bevetésére. Előtte délután volt a légierőnek egy SEAD bevetése a térségben.
Ez után órákkal már 24-én, de még sötétben, indult meg az Apacsok bevetése a céltól legalább 100 nm-re lévő ideiglenes RAMS bázisról.
31 Apacs indult el. Egy közvetlen a felszállás után összetört. A terv az volt hogy a jól begyakorolt "deep strike" támadás lesz. A terep Karbala környéken teljesen eltér Irak többi részétől. Itt a sivatagot felváltja a zöld megművelt területek. A terep alapvetően sík, művelt szántóföldek, pálmafa ligetek és falvak váltakoznak, a terület csatornákkal átszeldelt.
Felszállás után a gépek értesítést kaptak az USA SIGINT-től hogy legalább 50 mobiltelefon hívást rögzítettek amiben az irakiak leadták a drótot a helikopterek felszállásáról, vagyis tudták hogy a meglepetés el fog maradni.
A helikopterek nem tettek kerülőt hogy a Karbalától É-ra elterülő tó irányában támadjanak, hanem Karbala városa fölött átrepülve D-Ny-i irányból érkeztek a célkörzetbe.
Már ekkor - a város fölött - nagyon komoly tüzet kaptak. A Vampire 12 hívójelű gépnek ekkor találták el a hidraulika rendszerét, ami ahhoz vezetett hogy a városon kívül kényszerleszállást kellett végrehajtania. A legénység a közeli csatornában úszva próbált eltűnni, de egy mérföldre onnan elkapták őket.
Egy másik gépnek - Palerider 16 - a pilótáját a nyakán érte lövés. A Vampire 12 személyzet mentésének szervezését nehezítette hogy a Palerider 16 személyzetének segítség kérései onnantól kezdve blokkolták a vészfrekvenciát.
Az irakiak igazából semmi különleges csapdát nem állítottak azon kívül hogy rengeteg AAA fegyverük volt a térségben és azokat berakták a pálmafák alá.

fig142.jpg


A legnagyobb "trükkjük" az volt hogy jármű maketteket letakartak álcahálóval és u.ott egy nagydarab fémlemez alá faszenet tettek ami felmelegítette a fémet.
Az éjszaka elsősorban a hőkamerákra hagyatkozó amerikaik benyalták a dolgot és tényleg elhitték hogy valami fontos dolgok (tankok) vannak az álcaháló alatt.
Az Apacsok összesen fél órán keresztül tartózkodtak a térségben - elsősorban Vampire 12 személyzetét próbálták menteni - majd utána jól összelövöldözve visszavonultak.
kb.: ennyi. A következő nap jött egy óriási homokvihar ami miatt napokig nem volt repülés. 28-án megismételték a bevetést immár alapos bombázással előkészítve. Vagy a bombázás hatására vagy mert az Irakiak már nem voltak ott, mindenesetre akkor már nem volt ellenállás és kilőttek egy csomó elhagyott járművet...
Az eset hatására az amerikaiak átértékelték a hidegháborúban kifejlesztett "deep-strike" harcászatot, de erről már volt szó a korábbiakban.
 

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
Mostmár engem is érdekelt hogy mi is történt 2003 Március 23-24 éjszakáján Karbalától É-K pár mérföldre ezért én is utána olvastam:
amiket találtam:
Az események részletes leírása:
https://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/ah-64d-ops.htm
http://www.airforcemag.com/MagazineArchive/Pages/2003/October 2003/1003najaf.aspx
Interjúk a főszerepló 11th AHR parancsnokával Lt. Gen. William Wallace-szal
http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/invasion/interviews/wallace.html
http://edition.cnn.com/2003/WORLD/meast/05/07/sprj.irq.apache/index.html
A fentiekből nekem az alábbi kép rajzolódik ki:
Már 23 OEF 4.nap. A Britek elérték Basrát az USA erők pedig Nassiriya körzetét. A helyzet kezdett komolyra fordulni, az Irakiak az utánpótlási vonalakat támadták.
Az USA felderítés Karbala É-K-re iraki csapatösszevonást észlelt. Azt feltételezték hogy az Irakiak egyik elit egysége, a Köztársasági Gárda Medina Hadosztálya volt a térségben legalább 30 T-72-sel.
A Hármas Gyalogos hadosztály nyomult volna előre, de meg akarták előttük tisztítani a terepet a T-72-től. Parancsot adtak az Apacsok bevetésére. Előtte délután volt a légierőnek egy SEAD bevetése a térségben.
Ez után órákkal már 24-én, de még sötétben, indult meg az Apacsok bevetése a céltól legalább 100 nm-re lévő ideiglenes RAMS bázisról.
31 Apacs indult el. Egy közvetlen a felszállás után összetört. A terv az volt hogy a jól begyakorolt "deep strike" támadás lesz. A terep Karbala környéken teljesen eltér Irak többi részétől. Itt a sivatagot felváltja a zöld megművelt területek. A terep alapvetően sík, művelt szántóföldek, pálmafa ligetek és falvak váltakoznak, a terület csatornákkal átszeldelt.
Felszállás után a gépek értesítést kaptak az USA SIGINT-től hogy legalább 50 mobiltelefon hívást rögzítettek amiben az irakiak leadták a drótot a helikopterek felszállásáról, vagyis tudták hogy a meglepetés el fog maradni.
A helikopterek nem tettek kerülőt hogy a Karbalától É-ra elterülő tó irányában támadjanak, hanem Karbala városa fölött átrepülve D-Ny-i irányból érkeztek a célkörzetbe.
Már ekkor - a város fölött - nagyon komoly tüzet kaptak. A Vampire 12 hívójelű gépnek ekkor találták el a hidraulika rendszerét, ami ahhoz vezetett hogy a városon kívül kényszerleszállást kellett végrehajtania. A legénység a közeli csatornában úszva próbált eltűnni, de egy mérföldre onnan elkapták őket.
Egy másik gépnek - Palerider 16 - a pilótáját a nyakán érte lövés. A Vampire 12 személyzet mentésének szervezését nehezítette hogy a Palerider 16 személyzetének segítség kérései onnantól kezdve blokkolták a vészfrekvenciát.
Az irakiak igazából semmi különleges csapdát nem állítottak azon kívül hogy rengeteg AAA fegyverük volt a térségben és azokat berakták a pálmafák alá.

fig142.jpg


A legnagyobb "trükkjük" az volt hogy jármű maketteket letakartak álcahálóval és u.ott egy nagydarab fémlemez alá faszenet tettek ami felmelegítette a fémet.
Az éjszaka elsősorban a hőkamerákra hagyatkozó amerikaik benyalták a dolgot és tényleg elhitték hogy valami fontos dolgok (tankok) vannak az álcaháló alatt.
Az Apacsok összesen fél órán keresztül tartózkodtak a térségben - elsősorban Vampire 12 személyzetét próbálták menteni - majd utána jól összelövöldözve visszavonultak.
kb.: ennyi. A következő nap jött egy óriási homokvihar ami miatt napokig nem volt repülés. 28-án megismételték a bevetést immár alapos bombázással előkészítve. Vagy a bombázás hatására vagy mert az Irakiak már nem voltak ott, mindenesetre akkor már nem volt ellenállás és kilőttek egy csomó elhagyott járművet...
Az eset hatására az amerikaiak átértékelték a hidegháborúban kifejlesztett "deep-strike" harcászatot, de erről már volt szó a korábbiakban.

nekem a 28-i vihar után egy kb harmincgépes bevetés rémlik, átvéve a Marines harceljárását. Cikk szerint két helikopter sérült meg, leszálláskor ütköztek, kilőttek 15-20 hk-t IFV-t 50-60 iraki katonát ölttek meg. szóval nem elhagyott járművek, már ha ugyanarról beszélünk