[HUN] Mi-24 korszerűsítés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 683
65 848
113

És mit írtam? Olvasd el újra. Az oroszok sok mindent tettek és még lőttek is ki Mi-24-esről, ahogy R-60-as volt függesztve Mi-8-ason is, de nem integrálták. Nem rendszeresítették és ami a legjobb, ki a jófenét érdekel ma már egy R-60-as?????

1354024848_15.jpg


135.jpg


zbran__085.jpg


Múzeumokból akarod felfegyverezni a Mi-24-est? Magyarországon nincs már egyetlen R-60-as se, mert az isaszegi inkurrenciaraktár felszámolásakor az összeset megsemmisítették, mivel évekkel azelőtt lejárt a szavatosságuk, a hordozó platformokat meg vagy egy évtizeddel korábban kivonták. A MiG-29-eseinkhez se volt rendszerben a típus, csak lőttek velük a lengyeleknél. Az R-60-as egy őskövület.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 073
8 962
113
Gyakorlatilag körbejártuk az eseményt. A Karbalát védő köztársasági gárdahadosztály, a nagy többséggel ellentétben, nem feloszlott, hanem védekezett. A légvédelmi eszközeit álcázta. Az, hogy volt forrás amely szerint kézi lérakjaik is voltak, mások szerint pedig nem, az most az események tükrében kicsit lényegtelen.) Valószínűleg szervezetszerűleg kellett volna lenniük, lehetséges, hogy voltak, de már használhatatlanok lettek az embargó vagy a helytelen tárolás miatt, lehet, hogy nem voltak.
30 körüli T-72-el rendelkeztek, és ezeket, valamint harkocsimakettekkel, és más hamis célok készítésével, lépre csalták a technikai fölényben lévő amerikai helikoptereseket, akik először is a nehéztechnikát akarták semlegesíteni. Ráadásul az iraki felderítés (mobiltelefonnal) tájékoztatni tudta a csapatait, hogy az amik, mikor hol és merről közelednek.
Az szerintem inkább amerikai oldalról maszkirovka, hogy a lelőtt személyzetet mentették fél óráig. Maga az egész harctevékenység néhány perc alatt lezajlott.. Az is biztos, hogyha a támadás kezdetén nem egy helyben lebegve próbálták volna helllfire-kkel kilőni a tankokat pszh-kat stb, hanem manőverezés közben, akkor talán kisebb a veszteségük. Az AH-64 így is bizonyított, lásd, a tényleges veszteséget. hazavitték a hajózókat. Lehet, hogy ha tényleg van működő Igla vagy Sztrela-2 stb. és nem csak RPG, akkor több is lezuhant volna.
Ami számomra inkább érdekes, hogy a miért nem volt a levegőben olyan csapásmérő egység pld. F-15E, vagy F-16 CAS amelyeket be lehetett volna vetni..

A csata után, a Medina nehézfegyverzetét vesztve, részint visszavonult, de inkább a többi magasabegységhez hasonlóan katonái polgári ruhát öltve feloszlott. Ez az egész, csak egy kis epizód volt a hadjáratban, de megmutatta, hogy a technikai fölény nem mindig párosul győzelemmel. (hasonlóan a 1993. október 3. Szomáliai bevetéshez, amelyből a Black Hawk Down filmet készítették.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 205
83 836
113
Mostmár engem is érdekelt hogy mi is történt 2003 Március 23-24 éjszakáján Karbalától É-K pár mérföldre ezért én is utána olvastam:
amiket találtam:
Az események részletes leírása:
https://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/ah-64d-ops.htm
http://www.airforcemag.com/MagazineArchive/Pages/2003/October 2003/1003najaf.aspx
Interjúk a főszerepló 11th AHR parancsnokával Lt. Gen. William Wallace-szal
http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/invasion/interviews/wallace.html
http://edition.cnn.com/2003/WORLD/meast/05/07/sprj.irq.apache/index.html
A fentiekből nekem az alábbi kép rajzolódik ki:
Már 23 OEF 4.nap. A Britek elérték Basrát az USA erők pedig Nassiriya körzetét. A helyzet kezdett komolyra fordulni, az Irakiak az utánpótlási vonalakat támadták.
Az USA felderítés Karbala É-K-re iraki csapatösszevonást észlelt. Azt feltételezték hogy az Irakiak egyik elit egysége, a Köztársasági Gárda Medina Hadosztálya volt a térségben legalább 30 T-72-sel.
A Hármas Gyalogos hadosztály nyomult volna előre, de meg akarták előttük tisztítani a terepet a T-72-től. Parancsot adtak az Apacsok bevetésére. Előtte délután volt a légierőnek egy SEAD bevetése a térségben.
Ez után órákkal már 24-én, de még sötétben, indult meg az Apacsok bevetése a céltól legalább 100 nm-re lévő ideiglenes RAMS bázisról.
31 Apacs indult el. Egy közvetlen a felszállás után összetört. A terv az volt hogy a jól begyakorolt "deep strike" támadás lesz. A terep Karbala környéken teljesen eltér Irak többi részétől. Itt a sivatagot felváltja a zöld megművelt területek. A terep alapvetően sík, művelt szántóföldek, pálmafa ligetek és falvak váltakoznak, a terület csatornákkal átszeldelt.
Felszállás után a gépek értesítést kaptak az USA SIGINT-től hogy legalább 50 mobiltelefon hívást rögzítettek amiben az irakiak leadták a drótot a helikopterek felszállásáról, vagyis tudták hogy a meglepetés el fog maradni.
A helikopterek nem tettek kerülőt hogy a Karbalától É-ra elterülő tó irányában támadjanak, hanem Karbala városa fölött átrepülve D-Ny-i irányból érkeztek a célkörzetbe.
Már ekkor - a város fölött - nagyon komoly tüzet kaptak. A Vampire 12 hívójelű gépnek ekkor találták el a hidraulika rendszerét, ami ahhoz vezetett hogy a városon kívül kényszerleszállást kellett végrehajtania. A legénység a közeli csatornában úszva próbált eltűnni, de egy mérföldre onnan elkapták őket.
Egy másik gépnek - Palerider 16 - a pilótáját a nyakán érte lövés. A Vampire 12 személyzet mentésének szervezését nehezítette hogy a Palerider 16 személyzetének segítség kérései onnantól kezdve blokkolták a vészfrekvenciát.
Az irakiak igazából semmi különleges csapdát nem állítottak azon kívül hogy rengeteg AAA fegyverük volt a térségben és azokat berakták a pálmafák alá.

fig142.jpg


A legnagyobb "trükkjük" az volt hogy jármű maketteket letakartak álcahálóval és u.ott egy nagydarab fémlemez alá faszenet tettek ami felmelegítette a fémet.
Az éjszaka elsősorban a hőkamerákra hagyatkozó amerikaik benyalták a dolgot és tényleg elhitték hogy valami fontos dolgok (tankok) vannak az álcaháló alatt.
Az Apacsok összesen fél órán keresztül tartózkodtak a térségben - elsősorban Vampire 12 személyzetét próbálták menteni - majd utána jól összelövöldözve visszavonultak.
kb.: ennyi. A következő nap jött egy óriási homokvihar ami miatt napokig nem volt repülés. 28-án megismételték a bevetést immár alapos bombázással előkészítve. Vagy a bombázás hatására vagy mert az Irakiak már nem voltak ott, mindenesetre akkor már nem volt ellenállás és kilőttek egy csomó elhagyott járművet...
Az eset hatására az amerikaiak átértékelték a hidegháborúban kifejlesztett "deep-strike" harcászatot, de erről már volt szó a korábbiakban.

Te azt minek nevezed amikor az irakiak egy halom roncsot beálcáztak mejd tüzet gyújtottak alattuk azért,hogy az előre az "erdőbe"rejtett légvédelmi fegyverekkel (amiket merő "véletlenségből"pont oda raktak ahol az Apacheok lőttek)elkezgettek egy zászlóalj Apacheot?

Ami nekem itt a legfurább,hogy miért kellett 30db T-72-re ugyan annyi Apache?A hidegháborúban is egy az egyben küldték volna a helikoptereket a harckocsikra?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ami nekem itt a legfurább,hogy miért kellett 30db T-72-re ugyan annyi Apache?A hidegháborúban is egy az egyben küldték volna a helikoptereket a harckocsikra?
A hidegháborúban nem lett volna 1-1 felállás, mert nem volt annyi Apache. Irakban meg volt bőven, jutott/küldték őket olyan bevetésre ami talán könnyű, veszélytelen győzelemnek nézett ki.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 823
14 369
113
A célzókészülékek adott célra vannak. Egy hk távmérőjét nem építed be egy SP 155-es SP-be és utóbbi ballisztikai számítógépét sem a hk-ban, más feladatra vannak. Te gyakorlatilag nem is tudom, hogy miben gondolkodsz, mert műszaki alapja az nincs. Azt hiszed, hogy egy célszerszámot átpakolsz másik gépe és well done, ennyi volt. Ez ökörség. Pont.
Az analóg technika célspecifikus (de hangolható), a digitális általános, paraméterezhető. Létezik továbbá input és/vagy output adatok felülírása, mint például autóknál a tuningbox (tudom, hogy működik, nem kezd el magyarázni), de ezt te is biztosan ismered, hiszen mérnök vagy (és most ne azzal jöjj, hogy autós tuningboxot akarok betenni a Mi-24-be!).
A MiG-29 alapvetően már digitális elektronikával rendelkezett, még ha korához képest elmaradott is volt, leszámítva a sisakcélzó-R-75 kombót. A világot nem azok vitték előre, akik a kifogásokat keresték, hanem azok, akik a megoldásokat.

Vazzeg, egyiket sem HOBS képességgel, mellesleg az AH-1-ek töredékén és csak a USMC-s AH-1 töredékén volt valaha is. Ez megint az, hogy egyelemes mintából extrapoláltál és még rosszul is...
Vazze, miért is ne lehetne HOBS képességgel? Mi akadálya lenne az akadékoskodásodon kívül?
Ha van rá igény, meg lesz a kínálat is. Az egy dolog, hogy az USA és a Oo eddig nem találkozott olyan opponenssel, akik ellen ezt használni lehetett volna, de mi nem vagyunk olyan szerencsések mint ők, ha az egy tucat Gripen veszteséglistára kerül, nem lesz más választás,mint a heliket is AAM fegyverzettel ellátni.

Ja persze...
A helinek meg nincs engedélyezett súlyponteltolódása, csak úgy belekúrsz mindent ész nélkül, azt, ami 20 éve rohad valahol és kb. roncs. Jó hogy nem Ford T modell motort akarsz kamionba építeni...
Vannak itt mindenféle dél-afrikai, izraeli, orosz felújítási programok, dudor és púp egymás hátán, egyiknél még egy szemeteskosarat is sikerült applikálni a bal oldalra (ez vicc akart lenni). Egy szóval, úgy tűnik, hogy sokat kibír a szerkezet, legrosszabb esetben minimális lőszerkészlettel kell feltölteni a géppuskát. A régi elektronoptikai célzót pedig ki lehet dobni ha van már sisakcélzó, ez is jó pár kiló mínusz.

Nem lenne pöpec, egy Stingeres Kiowa éjszak pl. hülyére pofozná pc. elhárításban és AAM képességek terén is.
A Stingeres Kiowádat egy .45-ös Colttal is le lehet szedni, na ne röhögtess már. Egy R-73-t mivel tudsz überelni, ami a Kiowának van? Amíg nem tudod, mi a különbség egy felfegyverzett haszonheli és egy eredetileg harcra kifejlesztett harci heli között, addig talán tanulmányozd a szakirodalmat.
Elárulom: a lényeg a vas, mert az határozza meg azokat az alap harcászati tulajdonságokat (hatótáv, fegyverterhelés, védettség/páncélzat, stb.), amin nem, vagy csak nagy költségek árán és minimálisan tudsz csak változtatni. Az avionika és a harci elektronika pedig relatíve gyorsan cserélhető.

Olyan marhaságokat beszélsz, hogy az már fizikai fájalmat okoz.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 439
15 565
113
Az analóg technika célspecifikus (de hangolható), a digitális általános, paraméterezhető. Létezik továbbá input és/vagy output adatok felülírása, mint például autóknál a tuningbox (tudom, hogy működik, nem kezd el magyarázni), de ezt te is biztosan ismered, hiszen mérnök vagy (és most ne azzal jöjj, hogy autós tuningboxot akarok betenni a Mi-24-be!).
A MiG-29 alapvetően már digitális elektronikával rendelkezett, még ha korához képest elmaradott is volt, leszámítva a sisakcélzó-R-75 kombót. A világot nem azok vitték előre, akik a kifogásokat keresték, hanem azok, akik a megoldásokat.


Vazze, miért is ne lehetne HOBS képességgel? Mi akadálya lenne az akadékoskodásodon kívül?
Ha van rá igény, meg lesz a kínálat is. Az egy dolog, hogy az USA és a Oo eddig nem találkozott olyan opponenssel, akik ellen ezt használni lehetett volna, de mi nem vagyunk olyan szerencsések mint ők, ha az egy tucat Gripen veszteséglistára kerül, nem lesz más választás,mint a heliket is AAM fegyverzettel ellátni.


Vannak itt mindenféle dél-afrikai, izraeli, orosz felújítási programok, dudor és púp egymás hátán, egyiknél még egy szemeteskosarat is sikerült applikálni a bal oldalra (ez vicc akart lenni). Egy szóval, úgy tűnik, hogy sokat kibír a szerkezet, legrosszabb esetben minimális lőszerkészlettel kell feltölteni a géppuskát. A régi elektronoptikai célzót pedig ki lehet dobni ha van már sisakcélzó, ez is jó pár kiló mínusz.


A Stingeres Kiowádat egy .45-ös Colttal is le lehet szedni, na ne röhögtess már. Egy R-73-t mivel tudsz überelni, ami a Kiowának van? Amíg nem tudod, mi a különbség egy felfegyverzett haszonheli és egy eredetileg harcra kifejlesztett harci heli között, addig talán tanulmányozd a szakirodalmat.
Elárulom: a lényeg a vas, mert az határozza meg azokat az alap harcászati tulajdonságokat (hatótáv, fegyverterhelés, védettség/páncélzat, stb.), amin nem, vagy csak nagy költségek árán és minimálisan tudsz csak változtatni. Az avionika és a harci elektronika pedig relatíve gyorsan cserélhető.

Kérlek szépen, mond, hogy neked a világon semmi közöd a repüléshez!! Nem vagy pilóta, engineer, földi kiszolgáló... csak valami nagyon távoli a repülőtértől... kérlek!
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 823
14 369
113
És mit írtam? Olvasd el újra. Az oroszok sok mindent tettek és még lőttek is ki Mi-24-esről, ahogy R-60-as volt függesztve Mi-8-ason is, de nem integrálták. Nem rendszeresítették és ami a legjobb, ki a jófenét érdekel ma már egy R-60-as?????

1354024848_15.jpg


135.jpg


zbran__085.jpg


Múzeumokból akarod felfegyverezni a Mi-24-est? Magyarországon nincs már egyetlen R-60-as se, mert az isaszegi inkurrenciaraktár felszámolásakor az összeset megsemmisítették, mivel évekkel azelőtt lejárt a szavatosságuk, a hordozó platformokat meg vagy egy évtizeddel korábban kivonták. A MiG-29-eseinkhez se volt rendszerben a típus, csak lőttek velük a lengyeleknél. Az R-60-as egy őskövület.
Szövegértelmezés.
Egy szóval sem állítottam, hogy R-60-nal kellene felfegyverezni a Mi-24-est, főleg azért nem, mert már megoldották. Az R-60-at példaként hoztam fel, mivel belém kötöttek, hogy AAM fegyvezetre nincs példa. Hát van.
Az R-73-mat javasoltam, ha volnál szíves visszanézni, hogy mit írtam.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 823
14 369
113
Kérlek szépen, mond, hogy neked a világon semmi közöd a repüléshez!! Nem vagy pilóta, engineer, földi kiszolgáló... csak valami nagyon távoli a repülőtértől... kérlek!
Egyszer vezettem már fizetős konstrukcióban egy motoros vitorlázót, oktatópilóta volt a másik ülésben. Továbbá egyszer beengedtek egy A 320-as pilótafülkéjébe éles repülés közben egy teljes legen keresztül.
És még mindig élek :)
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 205
83 836
113
Egy háborúban senki nem olyan hülye,hogy csak azért küldjön 30 helikoptert 30 harckocsira mert épp ennyi van szabadon.Ha 50 lett volna annyit küldenek ezen logika alapján.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Egy háborúban senki nem olyan hülye,hogy csak azért küldjön 30 helikoptert 30 harckocsira mert épp ennyi van szabadon.Ha 50 lett volna annyit küldenek ezen logika alapján.
Lehet hogy 50 vagy 80 volt bevetésre készen, de csak 30-at küldtek. Vagy neked van pontosabb infód, mert bevallom én csak találgatok.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 683
65 848
113
Szövegértelmezés.
Egy szóval sem állítottam, hogy R-60-nal kellene felfegyverezni a Mi-24-est, főleg azért nem, mert már megoldották. Az R-60-at példaként hoztam fel, mivel belém kötöttek, hogy AAM fegyvezetre nincs példa. Hát van.
Az R-73-mat javasoltam, ha volnál szíves visszanézni, hogy mit írtam.

DE NEM OLDOTTÁK MEG!!! :) Egyelek meg, van egy mondás, nem az a bölcs,aki tudja, hogy mit tud, hanem aki tudja, hogy még mit nem!
Az Igla az integrálva van a Ka-52-esre, de eddig egyetlen üzemeltető se állította rendszerbe, ahogy a US Army és más üzemeltető se a Stingert, holott az is elérhető az AH-64-es családhoz. Nem kell. Nincs rá szükség. Több, mint 40 éve van infravörös önirányítású légvédelmi rakéta helikopterre integrálva, mi több, a USMC AH-1-esein még Sidewinder légiharc rakéta is van, de ennyi, nincs rájuk szükség! Negyven éva alatt nem kellett ilyen eszközt bevetni.
Az R-60-ast nem integrálták a Mi-24-esre. Az R-73-ast függesztették a Ka-52-es prototípusára, de nem kellett oda se, mert nem volt értelme.

Két héten belül már a nem tudom hanyadik feltaláló széplélek akarja magyar földön magyar erőből megváltani a világot és sütögeti a veretes bullshiteket, hogy:

A világot nem azok vitték előre, akik a kifogásokat keresték, hanem azok, akik a megoldásokat.

Amikor egy mérnök, de mit mérnök, egy műszaki vénájú ember, józan logikával a megoldásokat keresi, az első dolga, hogy megnézi, mások már mire jutottak.
Ezeket a kifogásokkal összekeverni csak arra jó, hogy már a kezdéskor lejárassuk magunkat. Én amúgy pártolom az újító szándékot, de aki újító ötletelésra adja a fejét az először is nézzen szét az aktuális új ötletek háza táján, nézze meg, merre tart a világ, mivel foglalkoznak azok, akik valóban a kutatás-fejlesztés világában élnek.

Komolyan mondom, mikor 20 évvel ezelőtt láttam hanyatlásnak indulni a hazai hadiipart, honvédelmet, repülős életet, műszaki képzést, jósoltam én mindenféle apokalipszist, de úgy látom, az én fantáziám nem volt elég.
Egész egyszerűen utánpótlás nélkül kinőtt a földből egy olyan generáció (végül is közel egy emberöltőről, majdnem negyed századról beszélünk), aki már az interneten szocializálódva repülőgépet is csak a youtubeon látott, netán egy repülőnapon, de azt már nem tudja, mit is lát. Nagyon lelkes, nagyon bátor, csak épp a háttértudás hiányzik. De ez nem az ő bűne, ez egy szomorú állapot.

Se született úgy, hogy már mindent tud. De ez a lelkes amatőr látásmód (ami alapból nagyon is helyénvaló) sajnos elindítja a bátrabbaknál a "na majd én jobban tudom, akárki, akárhogy is akadékoskodik" világlátást.
Több alázatot kérek!
Én is meg akartam váltani a világot, csak nekem óriási szerencsém volt, hogy minden alkalommal, mikor fel akartam találni a nemzetszín magyar világmegváltó fluxuskondenzátor, még volt ami kijózanított.
Én is hittem a magyar elme egyszer majd eljövő diadalában, de ez a hajó már elment.
 
M

molnibalage

Guest
Ne higgy a szemednek, ez biztosan csak photoshop:
url
url
Most már csak a franciákat és a kínaiakat kell megcáfolni ;)
Nekem nem töltődik be semmi, de AO is írta, hogy nem volt flottaszintű integráció. Ha egyedi esetekkel akarsz érvelni, akkor elröhögöm magam és teszek be képeket a te "érvrendszereddel"...

Ezek szerint az F-14 Harpoon képességgel bírt? Oh, wait, nem, tesztelték és nem csinálták meg...
d343ffdaed583208e6ac4c9f79f6d82b3a7d8187.jpg


F-14 AIM-120 súlymakettel? (Volt éleslövészet is) AIM-120 képessége volt a Cicus flotttának? Volt egy frászt...
http://www.anft.net/f-14/f14-detail-aim120.htm
F-14A_of_PTMC_with_AIM-120_1981.JPEG

F-14A_AIM-120_Test.JPEG


Az F-4 gépek is AIM-54 kompatibilisek voltak? Ja, bocs, nem..
f-4-phoenix-1_zps9725b0f4.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 805
72 391
113
Gyakorlatilag körbejártuk az eseményt. A Karbalát védő köztársasági gárdahadosztály, a nagy többséggel ellentétben, nem feloszlott, hanem védekezett. A légvédelmi eszközeit álcázta. Az, hogy volt forrás amely szerint kézi lérakjaik is voltak, mások szerint pedig nem, az most az események tükrében kicsit lényegtelen.) Valószínűleg szervezetszerűleg kellett volna lenniük, lehetséges, hogy voltak, de már használhatatlanok lettek az embargó vagy a helytelen tárolás miatt, lehet, hogy nem voltak.
30 körüli T-72-el rendelkeztek, és ezeket, valamint harkocsimakettekkel, és más hamis célok készítésével, lépre csalták a technikai fölényben lévő amerikai helikoptereseket, akik először is a nehéztechnikát akarták semlegesíteni. Ráadásul az iraki felderítés (mobiltelefonnal) tájékoztatni tudta a csapatait, hogy az amik, mikor hol és merről közelednek.
Az szerintem inkább amerikai oldalról maszkirovka, hogy a lelőtt személyzetet mentették fél óráig. Maga az egész harctevékenység néhány perc alatt lezajlott.. Az is biztos, hogyha a támadás kezdetén nem egy helyben lebegve próbálták volna helllfire-kkel kilőni a tankokat pszh-kat stb, hanem manőverezés közben, akkor talán kisebb a veszteségük. Az AH-64 így is bizonyított, lásd, a tényleges veszteséget. hazavitték a hajózókat. Lehet, hogy ha tényleg van működő Igla vagy Sztrela-2 stb. és nem csak RPG, akkor több is lezuhant volna.
Ami számomra inkább érdekes, hogy a miért nem volt a levegőben olyan csapásmérő egység pld. F-15E, vagy F-16 CAS amelyeket be lehetett volna vetni..

A csata után, a Medina nehézfegyverzetét vesztve, részint visszavonult, de inkább a többi magasabegységhez hasonlóan katonái polgári ruhát öltve feloszlott. Ez az egész, csak egy kis epizód volt a hadjáratban, de megmutatta, hogy a technikai fölény nem mindig párosul győzelemmel. (hasonlóan a 1993. október 3. Szomáliai bevetéshez, amelyből a Black Hawk Down filmet készítették.
Lehet tudni ki volt a parancsnoka?
 
M

molnibalage

Guest
Vazze, miért is ne lehetne HOBS képességgel?
Egy helikopternek minek HOBS képesség sisakcélozval, amikor másodpercek alatt abba az irányba fordítod 360 fokon belül a helit, ahova akarod...? Hm...? Gondolkozzál már legalább egy picit...

Mi akadálya lenne az akadékoskodásodon kívül?
Az, hogy értelmetlen képesség.

Ha van rá igény, meg lesz a kínálat is.
Hol van rá igény? A világ no.1 katonai halmas soha még csak el sem gondolkozott ilyen képességen, mert felesleges és mikor még a Raptornak, a no.1 vadászgépnek sem telik rá... De persze te vagy az ész és egy noname katonai hatalomnak elavult léghiarc rakétával kukázva csinálnál HOBS képességet.

És akkor még meg vagy sértődbe, ha ostobának tartanak többen is.

Az egy dolog, hogy az USA és a Oo eddig nem találkozott olyan opponenssel, akik ellen ezt használni lehetett volna, de mi nem vagyunk olyan szerencsések mint ők, ha az egy tucat Gripen veszteséglistára kerül, nem lesz más választás,mint a heliket is AAM fegyverzettel ellátni.
Még annak is több értelme van, hogy tecnicalra teszelt valahogy berhelt AAM indítót.

Vannak itt mindenféle dél-afrikai, izraeli, orosz felújítási programok, dudor és púp egymás hátán, egyiknél még egy szemeteskosarat is sikerült applikálni a bal oldalra (ez vicc akart lenni). Egy szóval, úgy tűnik, hogy sokat kibír a szerkezet, legrosszabb esetben minimális lőszerkészlettel kell feltölteni a géppuskát. A régi elektronoptikai célzót pedig ki lehet dobni ha van már sisakcélzó, ez is jó pár kiló mínusz.
Mutass sisakcélzós AAM-es helit. Köszi... Mondom, nincs érgtelme, a helit másodperceket alatt oda forgatod, ahova jólesik. Tudod, amitől a sok TVC fannak nedves lesz a bugyija, amikor a szint álló orosz gépek pörögnek forognak... Egy heli ezt bármkor megcsinálja.


A Stingeres Kiowádat egy .45-ös Colttal is le lehet szedni, na ne röhögtess már.
Éjszajka? A szaros 24-es fel sem száll...

Egy R-73-t mivel tudsz überelni, ami a Kiowának van?
Persze, mert a Mi-24 isten szemével bír és mindent megtalál. Az OH-58-hoz képest a Mi-24 vak...

Amíg nem tudod, mi a különbség egy felfegyverzett haszonheli és egy eredetileg harcra kifejlesztett harci heli között, addig talán tanulmányozd a szakirodalmat.
Elárulom: a lényeg a vas, mert az határozza meg azokat az alap harcászati tulajdonságokat (hatótáv, fegyverterhelés, védettség/páncélzat, stb.), amin nem, vagy csak nagy költségek árán és minimálisan tudsz csak változtatni. Az avionika és a harci elektronika pedig relatíve gyorsan cserélhető.
Segítek. A "vas" miatt az OH-58 éjszakai is bevethető és harcképes, a Mi-24 meg nem. De erről is volt már szó, amikor a román magyar (amúgy sem létező) helis képességek összeméréséről volt szó, hogy a román heli éjszaka szitává lővi a gépágyúval a vak 24-est, ha van olyan hülye, hogy az felszáll...
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 073
8 962
113
A Medina parancsnoka: Riyadh Husayn Ali al-Nasiri al-Tikriti volt. Egyébként a ho. megmaradt részeit Al Kut-nál verte szét az 1th Marine hadosztály..
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz
M

molnibalage

Guest
Két héten belül már a nem tudom hanyadik feltaláló széplélek akarja magyar földön magyar erőből megváltani a világot és sütögeti a veretes bullshiteket, hogy:
Ezek szerint nem csak engem irritál ez a fajta viselkedés...
A mérhetetlen önbizalom, találkozik a 0 tudással, ráadásul az akarterő társul a mérhetetlen hülyeséggel...

A világot nem azok vitték előre, akik a kifogásokat keresték, hanem azok, akik a megoldásokat.
Ezen az idézetén röhögtem a legjobban, mert arra ad "megoldásokat" - azok sem azok, műszaki képtelenségek és ökörségek - , amire igény sincs...

Egész egyszerűen utánpótlás nélkül kinőtt a földből egy olyan generáció (végül is közel egy emberöltőről, majdnem negyed századról beszélünk), aki már az interneten szocializálódva repülőgépet is csak a youtubeon látott, netán egy repülőnapon, de azt már nem tudja, mit is lát. Nagyon lelkes, nagyon bátor, csak épp a háttértudás hiányzik. De ez nem az ő bűne, ez egy szomorú állapot.
Az már az ő bűne, hogy amikor gyakorló mérnökök és repiparban dolgozók homályosítják fel csoportban, hogy ne tolja már fullba, de képtelen abbahagyni, akkor az már gáz. Tudatlannak lenni nem bűn. Ostobának lenni viszont az.

Több alázatot kérek!
Ámen.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 073
8 962
113
Egyébként szervezetszerűleg ZSZU-23-4 önjáró légvédelmi gépágyúkkal, és Sztrela-3 vagy Igla MANPADS-al kellett rendelkezniük. Valószinűleg néhány darabbal rendelkezte Karbalai csata során is..
 
M

molnibalage

Guest
hogy a technikai fölény nem mindig párosul győzelemmel. (hasonlóan a 1993. október 3. Szomáliai bevetéshez, amelyből a Black Hawk Down filmet készítették.
Itt picit azért köhögök...

Mert az AC-130-asok bevetését és páncélos járművek bevetését is megtagadták, a heli support így minimális volt. Harci heli sem volt. Persze a mezeli kalás harcoshoz képest több volt jenki, de döntő fölénynek városi környezetben ezt rohadtul nem nevezném.

Ja és a mennyiségi arányok "picit" mások voltak. BTW a helyszínen levő embereket foglyul ejtették, arról nem a végrehajtók tehettek, hogy lukra futottak és igazán nagy hal nem volt ott.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 205
83 836
113
Lehet hogy 50 vagy 80 volt bevetésre készen, de csak 30-at küldtek. Vagy neked van pontosabb infód, mert bevallom én csak találgatok.

Nem tudom mennyi volt de az biztos,hogy okkal küldtek egy komplett zászlóaljat 30 harckocsira.Csak az okot nem tudom.