Mostmár engem is érdekelt hogy mi is történt 2003 Március 23-24 éjszakáján Karbalától É-K pár mérföldre ezért én is utána olvastam:
amiket találtam:
Az események részletes leírása:
https://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/ah-64d-ops.htm
http://www.airforcemag.com/MagazineArchive/Pages/2003/October 2003/1003najaf.aspx
Interjúk a főszerepló 11th AHR parancsnokával
Lt. Gen. William Wallace-szal
http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/invasion/interviews/wallace.html
http://edition.cnn.com/2003/WORLD/meast/05/07/sprj.irq.apache/index.html
A fentiekből nekem az alábbi kép rajzolódik ki:
Már 23 OEF 4.nap. A Britek elérték Basrát az USA erők pedig Nassiriya körzetét. A helyzet kezdett komolyra fordulni, az Irakiak az utánpótlási vonalakat támadták.
Az USA felderítés Karbala É-K-re iraki csapatösszevonást észlelt. Azt feltételezték hogy az Irakiak egyik elit egysége, a Köztársasági Gárda Medina Hadosztálya volt a térségben legalább 30 T-72-sel.
A Hármas Gyalogos hadosztály nyomult volna előre, de meg akarták előttük tisztítani a terepet a T-72-től. Parancsot adtak az Apacsok bevetésére. Előtte délután volt a légierőnek egy SEAD bevetése a térségben.
Ez után órákkal már 24-én,
de még sötétben, indult meg az Apacsok bevetése a céltól legalább 100 nm-re lévő ideiglenes RAMS bázisról.
31 Apacs indult el. Egy közvetlen a felszállás után összetört. A terv az volt hogy a jól begyakorolt "deep strike" támadás lesz. A terep Karbala környéken teljesen eltér Irak többi részétől. Itt a sivatagot felváltja a zöld megművelt területek. A terep alapvetően sík, művelt szántóföldek, pálmafa ligetek és falvak váltakoznak, a terület csatornákkal átszeldelt.
Felszállás után a gépek értesítést kaptak az USA SIGINT-től hogy legalább 50 mobiltelefon hívást rögzítettek amiben az irakiak leadták a drótot a helikopterek felszállásáról, vagyis tudták hogy a meglepetés el fog maradni.
A helikopterek nem tettek kerülőt hogy a Karbalától É-ra elterülő tó irányában támadjanak, hanem Karbala városa fölött átrepülve D-Ny-i irányból érkeztek a célkörzetbe.
Már ekkor - a város fölött - nagyon komoly tüzet kaptak. A
Vampire 12 hívójelű gépnek ekkor találták el a hidraulika rendszerét, ami ahhoz vezetett hogy a városon kívül kényszerleszállást kellett végrehajtania. A legénység a közeli csatornában úszva próbált eltűnni, de egy mérföldre onnan elkapták őket.
Egy másik gépnek -
Palerider 16 - a pilótáját a nyakán érte lövés. A
Vampire 12 személyzet mentésének szervezését nehezítette hogy a
Palerider 16 személyzetének segítség kérései onnantól kezdve blokkolták a vészfrekvenciát.
Az irakiak igazából semmi különleges csapdát nem állítottak azon kívül hogy rengeteg AAA fegyverük volt a térségben és azokat berakták a pálmafák alá.
A legnagyobb "trükkjük" az volt hogy jármű maketteket letakartak álcahálóval és u.ott egy nagydarab fémlemez alá faszenet tettek ami felmelegítette a fémet.
Az éjszaka elsősorban a hőkamerákra hagyatkozó amerikaik benyalták a dolgot és tényleg elhitték hogy valami fontos dolgok (tankok) vannak az álcaháló alatt.
Az Apacsok összesen fél órán keresztül tartózkodtak a térségben - elsősorban
Vampire 12 személyzetét próbálták menteni - majd utána jól összelövöldözve visszavonultak.
kb.: ennyi. A következő nap jött egy óriási homokvihar ami miatt napokig nem volt repülés. 28-án megismételték a bevetést immár alapos bombázással előkészítve. Vagy a bombázás hatására vagy mert az Irakiak már nem voltak ott, mindenesetre akkor már nem volt ellenállás és kilőttek egy csomó elhagyott járművet...
Az eset hatására az amerikaiak átértékelték a hidegháborúban kifejlesztett "deep-strike" harcászatot, de erről már volt szó a korábbiakban.