A harci helikopterekhez való hozzászólásom előtt elmondanám, hogy gyerekként kint voltam az udvaron , amikor is hatalmas
dübörgésre lettem figyelmes. Rengeteg MI-24-es közelített és pont a házunk felett húztak el. Hármasával-négyesével jöttek zárt alakzatban egymástól néhány méterre! Mindezt kb 5-10 méterrel a kémények felett! 29 db-ot számoltam meg már amennyire tudtam. Majd kb 1 kilóméterrel arrébb elfordultak balra az alakzatot megtartva.
Mindez sokkoló , döbbenetes , elképesztő, lenyűgöző volt még utána is ott álltam egy helyben.
Az, hogy a Mi-24-et újra használatba állítják több oka lehet:
Az egyik az, hogy ezeket soha nem vonták ki a rendszerből csak félre tolták rohadni miközben elvileg üzemben vannak.
Papíron folyamatosan létezett a harci helikopter század/zászlóalj. Így az illetékesek most nem csináltak mást, mint javítottak a megítélésükön, így a külföldi katonai szakértők vezetők már nem nézik őket bolondnak. Levehetik az udvari bohóc sapkát a fejükről. A második, hogy a létrehozandó különleges dandárhoz megfelelő mennyiségű helikopter is kellene , ami szállítja-fedezi.
Nos ehhez min. 50 db Mi-17-es kellene (legalább egy részének szállításához) , kiegészítő páncéllemezzel, legmodernebb nyugati védelmi elektronikával, az ajtóban minigunnal, a tartókon irányított és nem irányított kisrakétákkal. Mivel jelenleg ez még nem áll rendelkezésre ahhoz nyúlnak, ami a leggyorsabban aktiválható. Mert ezek a harci helikopterek többcélúak így 3 szakaszt el tudnak szállítani-több, mint nulla. Emellett ezekhez lehet a legolcsóbban visszaképezni a személyzetet, műszakiakat.
Másik érv lehet a többször felvetett határőrizeti-járőrözés, amire most szintén szükség van. Az sem elhanyagolandó, hogy a honvédség jelenleg a komikum kategóriájába tartozó tűztámogatással rendelkezik 5-6 db D-20? A helikopterek beállításával megduplázódik a katonaság tűzereje. A pszichológiai hatás sem elhanyagolható , amit az a tény jelent, hogy újra lesz aktív harci-helikopter alakulata Magyarországnak. (Mert ugye többször megfenyegették hazánkat harckocsi támadással szertelen szomszéd politikusok.)
A szállítási kapacitásához még hozzá tartozik, hogy mindezt páncélozott formában teszi meg. Az a színjáték , amiket néha repnapokon előadtak a Mi-8-assl , hogy a csoport felett lebegve 7,62-es golyószóróval fedezetet nyújt csak promóció. A valóságban igen kevés esélye lenne fent maradni. A szállítóhelikopter nem harci.
A kolontári katasztrófánál kémkedő osztrák kisgépet vajon mikor érte volna utol egy Mi-17-es a maga 220 km/h-s végsebességével? Az a véletlen, hogy épp Veszprém felett gyakorlatozott a Csőrike párosulva a helikopterek közt magas végsebességével lehetővé tette , hogy Ajka felett elfogja a betolakodót a harci helikopterünk. Igaz nem akart engedelmeskeni egyből mert megpróbált másik irányba kitörni a behatoló de a Mi-24 sebességével könnyen utolérte és megmutatta neki a fegyvereit-azonnal engedelmeskedett.
Ami még a Mihu-k mellett szól az már máskor elhangzott ítt: pl.: Homokzsák emelő képeség. Bambi-bucket tűzoltó berendezés emelés. Terepjáró légiszállítás kötélen. Ez a Hm egyetlen típusa ,ami képes a sugárzásmérő konténer hordozására.( Ugye nem kell ecsetelni az aktualitását). Kommandó kirakása-fedezése. Kimentés. Bombavetés. Harckocsiakna telepítő képessége repülés közben. Ami a fentebb már említett veszélyek közepette felértékelődhet. 2,5 T fegyverterhelés-ennek nem fogy el 1-2 mp alatt a teljes fegyverkészlete, mind az MD-530, Bell-206, stb kis helikoptereknek. Alkalmas terület lefogásra gépágyúval és nem irányított kis rakétákkal, az ablakaiba pedig golyószóró rakható. Páncéltörő lépesség-ha ezt nem teremtik meg nem komoly a szándék-ez az alakulat is csak kirakat lesz. A konfliktusokban nincs minden katonánál hordozható légvédelmi rakéta de mindenkinél lehet gépkarabély, nem mellékes mennyire bírja egy helikopter. Érdemes utána nézni , hogy szerepeltek ilyen környezetben a könnyű helikopterek akár a délszláv konfliktusban.
A hirtelen felmerülő igényekek tehát ezzel a megoldással próbálnak elege tenni az illetékesek. (A már szintén emlíett tény, hogy a pilóták, hajózók a helikopterek svájci bicskájának hívják a típust.)
Az vonható le konklúzióként, hogy a jelenlegi körülményeink közt ez a legegyszerűbb, leggyorsabb s talán legésszerűbb megoldás a helikopterek számának felduzzasztásához. Azonban nem szabad itt megállni! Ahhoz, hogy akár a szomszédok technológiai szintjét megközelítse, nyugati védelmi elektronika ("ahogy a nálunk jóval fejlettebb és gazdagabb" Albánia is csinálja)és modern páncéltörő fegyverzet -ahogy más szomszéd is tartja
Spike) kell ezekre a gépekre is! A friss bejelentés a páncéltörő rakéta beszerzésről megadja az esélyt és remélem ezekre is jut.-Amit aztán a helikopterek kivonása után át lehet rakni egy újabb tipusra majd.
Az utolsó a színűk, az jelenlegi felszereltségi formájukban érthetetlen. Az Apache azért fekete mert jórészt éjjel vetik be. Ezeket akkor szabadna csak feketére festeni ha megteremtik az éjszakai bevethetőségüket ellenben egy esetleges konfliktushelyzetben azt sugallja, hogy a pilótáinkat mindenképp célpontnak akarják kitenni! Mert tán mindeni emlékszik arra, hogy az angol HAWK könnyűvadászok milyen erősen láthatóak voltak a fekete festésükkel a repnapokon!