[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-23 "Flogger"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

Pocok75

Well-Known Member
2010. április 19.
2 565
1 801
113
http://www.simonrobert.hu/02-repulok/Galeria/Volt_egyszer_egy_mig-23_Flogger_szazad/Volt_egyszer_egy_mig-23_Flogger_szazad.html
 

Pocok75

Well-Known Member
2010. április 19.
2 565
1 801
113
 
  • Tetszik
Reactions: endre

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
30 363
35 630
113
http://www.simonrobert.hu/02-repulok/Galeria/Volt_egyszer_egy_mig-23_Flogger_szazad/Volt_egyszer_egy_mig-23_Flogger_szazad.html

Fasza link. Kár, hogy a 29-es flottálnál nem csinált olyan sort a készítő, ahol a nagyjavításig levő kirepületlen idő szerepel.
 

akagi

Well-Known Member
2015. január 16.
1 814
298
83
Olyan mint időnként a nők, szeszélyes. :)
Áááá, már túl vagyok a "változó" koron!;)
Csak nagyon bánt, hogy az országunk védelmét így el@ták a felelős vezetőink. Ha, a gépről beszélünk, akkor igazán szeszélyes volt és itt jön be az előző hozzászólásom lényege! Aki, viszont megtudta ülni, mint a vadlovat, annak kezesbárány volt és irgalmatlan.:)
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
8 614
13 503
113
Áááá, már túl vagyok a "változó" koron!;)
Csak nagyon bánt, hogy az országunk védelmét így el@ták a felelős vezetőink. Ha, a gépről beszélünk, akkor igazán szeszélyes volt és itt jön be az előző hozzászólásom lényege! Aki, viszont megtudta ülni, mint a vadlovat, annak kezesbárány volt és irgalmatlan.:)


Mitől volt szeszélyes a gép?Valaki írhatna pár sort erről a masináról is,pár hsz van az egész topikban,a mig 21,meg mig 29 topik sokkal informatívabb,vegy ebből a típusból alig volt itthon?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
7 710
23 103
113
Mitől volt szeszélyes a gép?Valaki írhatna pár sort erről a masináról is,pár hsz van az egész topikban,a mig 21,meg mig 29 topik sokkal informatívabb,vegy ebből a típusból alig volt itthon?

Jó sok írás lelhető fel a neten a magyar 23-asok történetéről, a tapasztalatokról pro és kontra. A Magyar Légierő, vagy akár a Néphadsereg légvédelmi repülőcsapatai története is eléggé könnyen elérhető sokféle forrásból. Mindenféle gőg nélkül mondom, Google a barátod :)
Megírni ebben a topicban az egészet kvázi lehetetlen vállalkozás.

De, hogy valami válasz is legyen a kérdésedre:

http://www.simonrobert.hu/02-repulo...d/Volt_egyszer_egy_mig-23_Flogger_szazad.html

Ezek csak adatok meg képek, de kezdésnek jó lesz ez is.
Röviden, voltak a típusnak sajátosságai, melyek a nálunk elterjedt MiG-21-eshez képest összetettebbé, bonyolultabbá, sokoldalúbbá, drágábbá tették.
Egy századnyit vettünk belőle csupán, a Néphadsereg és a Kádár-rendszer utolsó évtizedére.
Ezalatt az idő alatt derült ki, hogy a gép nem hozza a vele szemben várt követelményeket, árából kétszer ennyi MiG-21-est is lehetett volna venni, közben a csehek, lengyelek, bolgárok és az itteni szovjetek már a modernebb, sok tekintetben javított modifikációit is beszerezték, illetve üzemeltették.
A gép nem csak darabáron volt drágább, hanem a darabára miatt alacsony darabszáma miatt is, fajlagosan. Régi nóta, hogy vagy vegyél valamiből egy ezrednyire valót, vagy ne vegyél semmit.
A MiG-19-essel kezdődött, a MiG-23-assal és a Szu-22-essel folytatódott, majd a Gripennel tart ez a hibás koncepció az egyszázados típussal.

Azt hiszem kijelenthetjük, hogy rendszerváltás ide, vagy oda, részben a MiG-23-as rendszeresítése miatt csúsztunk le 1986-89 között a MiG-29-esről, pedig ebben az időben napirenden volt. Hiszen abban a formában, ahogy az államadósság után "ingyen" megkaptuk őket az egyre zsugorodó költségvetésű Honvédség idején, a 29-es korai halála borítékolható volt.

Azonban a MiG-23MF hazai történetét részint árnyalja a típussal szembeni szakmai féltékenység és a felelősségvállalás hiánya is a Néphadsereg felsőbb köreiben. Sok MiG-21-esen szocializálódott elöljáró nem tudott mit kezdeni a pápai I. (később Sámán) század gépével, nem látták meg benne azt a potenciált, amit több, a században napi rutinnal repülő tapasztaltabb hajózó ki tudott aknázni.
A látóhatáron túli célleküzdés egy ismeretlen fogalom volt a vezérkarban, legalábbis erre utal a mindösszesen egyetlen éleslövészet a gép fő fegyverzetével 1985-ben és ez megágyazott annak, hogy a 29-essel már egyátalán nem tartották fontosnak, hogy legalább egyetlen egyszer lőjenek az R-27-essel, illetve tovább megyek, legalább megfelelő mennyiségű javadalmazást halmozzanak fel a típushoz.

A gép amúgy nehéz volt, hazai beceneve, a Kajla is inkább a szerethető, de szeszélyes repülési tulajdonságaira utalt. Viszont a 23-as családról elmondható, hogy általánosságban kiváló gyorsulással rendelkeztek.

A típus hazai történetét beárnyékolja, hogy a 16 gépből 5 veszett oda, három együléses és két kétüléses. Ezért a 23-as hazai baleseti statisztikája kifejezetten rossz volt. Azonban ebből csak egyetlen esetben volt érdemi műszaki hiba, az is gyártói, alkalmi szériát érintő, nem pedig konstrukciós. Ezen felül egybe villám csapott, három esetben pedig elsődlegesen repülőgépvezetői, másodlagosan a parancsnoki láncra visszavezethető faktor játszott szerepet.

Végezetül, ahogy a linkelt weboldalból is kiderül a legtöbb, kivonást megért gép jóformán a ténylegesen lerepülhető óraszáma végén került kivonásra. Ugye, ugyanez nem mondható el a MiG-29-esekről, vagy a Szu-22-esekről sajnos. Üzemidő hosszabbítási program a MiG-23MF-ekre nem létezett, a MiG-23-98 program, ami mellesleg érdeklődés hiányában elhalt, a későbbi MLD-ket érintette, így nem véletlen, hogy kis kivétellel, a nálunk repült MF variáns mára már kihalt.
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
30 363
35 630
113
Ezalatt az idő alatt derült ki, hogy a gép nem hozza a vele szemben várt követelményeket, árából kétszer ennyi MiG-21-est is lehetett volna venni, közben a csehek, lengyelek, bolgárok és az itteni szovjetek már a modernebb, sok tekintetben javított modifikációit is beszerezték, illetve üzemeltették.
Én úgy halottam, hogy egyetlen MiG-23MF árából korábban hat darab MiG-21bisz kijött, ha csak a vételi árat nézzük. Nem véletlenül volt itthon csak egy század.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
5 645
7 702
113
Én úgy emlékszem, hogy 1979-ben a MiG-23 MF vásárlással egyidőben vettünk MiG-21 Bis gépeket is. A cseheknél a MiG-21 Bis kimaradt, helyette vették a Mig-23 MF-t és később az ML-t.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
7 710
23 103
113
Az imént persze magamat korrigáltam. Nade az árakra és a lehetőségekre visszatérve. Anno a 21-esek közül már a bisz is kétszer olyan drága volt, mint az MF. Ezzel szemben a hatszoros ár a 23-as és a bisz között nekem kissé sok, de a 21MF-el szemben még igaz lehet. Bárhogy is volt, a csehszlovákoknál nem az ár lehetett a döntő, mikor kihagyták a biszt és megvették a 23MF mellé még az ML-t is. Hiszen ők megvették a Szu-22-est, a Szu-25-öst és a MiG-29-est is és külön a MiG-23BN-t. Az NDK szintén megvette az MF-et és az ML-t, de nekik volt bisz-ük is, meg a többi, ami a cseheknek, kivéve a Szu-25-öst. Bezzeg a bolgárok meg mindent megvettek. Nekik volt a 23-as családból MF, ML, MLA (egyetlen darab), MLD és BN. És csak nekik vol MiG-25-ösük, amire rá is ment a gatyájuk. Az ominózus baleset után vissza is adták őket a szovjeteknek, abból a boltból lett a közel egy századnyi MLD-jük.