1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-23 "Flogger"

Diskurzus a(z) 'Vadász-/csapásmérő/kiképző repülőgépek' témában - Jeno által indítva @ 2013. január 6..

  1. Jeno

    Jeno Member

  2. Pocok75

    Pocok75 Well-Known Member

    http://www.simonrobert.hu/02-repulok/Galeria/Volt_egyszer_egy_mig-23_Flogger_szazad/Volt_egyszer_egy_mig-23_Flogger_szazad.html
     
  3. Pocok75

    Pocok75 Well-Known Member

    [​IMG]
     
    endre likes this.
  4. Pocok75

    Pocok75 Well-Known Member

    [​IMG]
     
    endre likes this.
  5. Pocok75

    Pocok75 Well-Known Member

  6. Pocok75

    Pocok75 Well-Known Member

    Csak, hogy itt is legyen valami! :D
     
  7. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Fasza link. Kár, hogy a 29-es flottálnál nem csinált olyan sort a készítő, ahol a nagyjavításig levő kirepületlen idő szerepel.
     
  8. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

  9. nyugger

    nyugger Well-Known Member

    MiG-23MF Taszáron 1992. szeptember 9-én
    [​IMG]
     
    endre likes this.
  10. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

  11. akagi

    akagi Well-Known Member

    ...., mert, ugye az ég a bátrakat szereti!
     
  12. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

    Időnként furcsán mutatja ki a szeretetét :(
     
  13. emel

    emel Well-Known Member

    Olyan mint időnként a nők, szeszélyes. :)
     
  14. akagi

    akagi Well-Known Member

    Áááá, már túl vagyok a "változó" koron!;)
    Csak nagyon bánt, hogy az országunk védelmét így el@ták a felelős vezetőink. Ha, a gépről beszélünk, akkor igazán szeszélyes volt és itt jön be az előző hozzászólásom lényege! Aki, viszont megtudta ülni, mint a vadlovat, annak kezesbárány volt és irgalmatlan.:)
     
  15. papajoe

    papajoe Well-Known Member


    Mitől volt szeszélyes a gép?Valaki írhatna pár sort erről a masináról is,pár hsz van az egész topikban,a mig 21,meg mig 29 topik sokkal informatívabb,vegy ebből a típusból alig volt itthon?
     
  16. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Jó sok írás lelhető fel a neten a magyar 23-asok történetéről, a tapasztalatokról pro és kontra. A Magyar Légierő, vagy akár a Néphadsereg légvédelmi repülőcsapatai története is eléggé könnyen elérhető sokféle forrásból. Mindenféle gőg nélkül mondom, Google a barátod :)
    Megírni ebben a topicban az egészet kvázi lehetetlen vállalkozás.

    De, hogy valami válasz is legyen a kérdésedre:

    http://www.simonrobert.hu/02-repulo...d/Volt_egyszer_egy_mig-23_Flogger_szazad.html

    Ezek csak adatok meg képek, de kezdésnek jó lesz ez is.
    Röviden, voltak a típusnak sajátosságai, melyek a nálunk elterjedt MiG-21-eshez képest összetettebbé, bonyolultabbá, sokoldalúbbá, drágábbá tették.
    Egy századnyit vettünk belőle csupán, a Néphadsereg és a Kádár-rendszer utolsó évtizedére.
    Ezalatt az idő alatt derült ki, hogy a gép nem hozza a vele szemben várt követelményeket, árából kétszer ennyi MiG-21-est is lehetett volna venni, közben a csehek, lengyelek, bolgárok és az itteni szovjetek már a modernebb, sok tekintetben javított modifikációit is beszerezték, illetve üzemeltették.
    A gép nem csak darabáron volt drágább, hanem a darabára miatt alacsony darabszáma miatt is, fajlagosan. Régi nóta, hogy vagy vegyél valamiből egy ezrednyire valót, vagy ne vegyél semmit.
    A MiG-19-essel kezdődött, a MiG-23-assal és a Szu-22-essel folytatódott, majd a Gripennel tart ez a hibás koncepció az egyszázados típussal.

    Azt hiszem kijelenthetjük, hogy rendszerváltás ide, vagy oda, részben a MiG-23-as rendszeresítése miatt csúsztunk le 1986-89 között a MiG-29-esről, pedig ebben az időben napirenden volt. Hiszen abban a formában, ahogy az államadósság után "ingyen" megkaptuk őket az egyre zsugorodó költségvetésű Honvédség idején, a 29-es korai halála borítékolható volt.

    Azonban a MiG-23MF hazai történetét részint árnyalja a típussal szembeni szakmai féltékenység és a felelősségvállalás hiánya is a Néphadsereg felsőbb köreiben. Sok MiG-21-esen szocializálódott elöljáró nem tudott mit kezdeni a pápai I. (később Sámán) század gépével, nem látták meg benne azt a potenciált, amit több, a században napi rutinnal repülő tapasztaltabb hajózó ki tudott aknázni.
    A látóhatáron túli célleküzdés egy ismeretlen fogalom volt a vezérkarban, legalábbis erre utal a mindösszesen egyetlen éleslövészet a gép fő fegyverzetével 1985-ben és ez megágyazott annak, hogy a 29-essel már egyátalán nem tartották fontosnak, hogy legalább egyetlen egyszer lőjenek az R-27-essel, illetve tovább megyek, legalább megfelelő mennyiségű javadalmazást halmozzanak fel a típushoz.

    A gép amúgy nehéz volt, hazai beceneve, a Kajla is inkább a szerethető, de szeszélyes repülési tulajdonságaira utalt. Viszont a 23-as családról elmondható, hogy általánosságban kiváló gyorsulással rendelkeztek.

    A típus hazai történetét beárnyékolja, hogy a 16 gépből 5 veszett oda, három együléses és két kétüléses. Ezért a 23-as hazai baleseti statisztikája kifejezetten rossz volt. Azonban ebből csak egyetlen esetben volt érdemi műszaki hiba, az is gyártói, alkalmi szériát érintő, nem pedig konstrukciós. Ezen felül egybe villám csapott, három esetben pedig elsődlegesen repülőgépvezetői, másodlagosan a parancsnoki láncra visszavezethető faktor játszott szerepet.

    Végezetül, ahogy a linkelt weboldalból is kiderül a legtöbb, kivonást megért gép jóformán a ténylegesen lerepülhető óraszáma végén került kivonásra. Ugye, ugyanez nem mondható el a MiG-29-esekről, vagy a Szu-22-esekről sajnos. Üzemidő hosszabbítási program a MiG-23MF-ekre nem létezett, a MiG-23-98 program, ami mellesleg érdeklődés hiányában elhalt, a későbbi MLD-ket érintette, így nem véletlen, hogy kis kivétellel, a nálunk repült MF variáns mára már kihalt.
     
    endre, akagi, fishbed and 1 other person like this.
  17. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Én úgy halottam, hogy egyetlen MiG-23MF árából korábban hat darab MiG-21bisz kijött, ha csak a vételi árat nézzük. Nem véletlenül volt itthon csak egy század.
     
  18. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

    Én úgy emlékszem, hogy 1979-ben a MiG-23 MF vásárlással egyidőben vettünk MiG-21 Bis gépeket is. A cseheknél a MiG-21 Bis kimaradt, helyette vették a Mig-23 MF-t és később az ML-t.
     
  19. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Kis korrekció: A lengyekenek is csak MF-jük volt mint nekünk, vagy a románoknak, az NDK-nak volt még ML-je.
     
    endre likes this.
  20. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Az imént persze magamat korrigáltam. Nade az árakra és a lehetőségekre visszatérve. Anno a 21-esek közül már a bisz is kétszer olyan drága volt, mint az MF. Ezzel szemben a hatszoros ár a 23-as és a bisz között nekem kissé sok, de a 21MF-el szemben még igaz lehet. Bárhogy is volt, a csehszlovákoknál nem az ár lehetett a döntő, mikor kihagyták a biszt és megvették a 23MF mellé még az ML-t is. Hiszen ők megvették a Szu-22-est, a Szu-25-öst és a MiG-29-est is és külön a MiG-23BN-t. Az NDK szintén megvette az MF-et és az ML-t, de nekik volt bisz-ük is, meg a többi, ami a cseheknek, kivéve a Szu-25-öst. Bezzeg a bolgárok meg mindent megvettek. Nekik volt a 23-as családból MF, ML, MLA (egyetlen darab), MLD és BN. És csak nekik vol MiG-25-ösük, amire rá is ment a gatyájuk. Az ominózus baleset után vissza is adták őket a szovjeteknek, abból a boltból lett a közel egy századnyi MLD-jük.
     
    endre, ghostrider and fishbed like this.

Ezen oldal megosztása