[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-29 "Fulcrum"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 491
2 874
113
Lehet hogy tényleg embargókijátszani akar valaki?
Megveszi ezeket a roncsokat, eladja egy országnak, és az "felújíttatja" mint Budapest a hármas metrót?
 

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 491
2 874
113
ez a kép volt?
én csak most találkoztam vele
aajvítóhangárban hasraejtett
IMG_0009495883.jpg
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 242
33 756
113
Durva hogy volt olyan vas ami izemido hosszabitas utan nem is repult... Na jo nem kezdek egy vegelathatatlan .…
 
  • Tetszik
Reactions: misinator

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 095
113
"Gyönyörű" számok, különösen a 12-esé. 189 repült óra.
Érdekes, hogy a tragikus végű 17-es utolós leszállását teljesítő pilóta se él már.
 

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 491
2 874
113

"Gyönyörű" számok, különösen a 12-esé. 189 repült óra.
Érdekes, hogy a tragikus végű 17-es utolós leszállását teljesítő pilóta se él már.


Annyit írtam erre egy fórumon, hogy k.va gazdag az az ország, ami ezt megengedheti magának...


erre jött egy válasz:
Várható volt akkor is már, hogy ára lesz a műrepülős bemutatók meredek manővereinek. A Magyar pilótáknál több, éves repidővel rendelkező nyugati kollégáik nem mertek olyan vad manővereket bemutatni, mint a mieink. Feltételezhetően nem azért, mert kevés tudással, tapasztalattal rendelkeztek gépeik vezetése terén. Inkább mert tisztában voltak vele, meddig mehetnek el műrepülésben, a gépük károsodása nélkül. Na a mieink nem gatyáztak. Lett is több éven át világbajnok vadászpilótánk, nem is egy. Némi iróniával azt is mondhatnánk, egy világbajnoki cím / egy gépveszteség. Akkor ott, valakiknek ez volt a fontos. Lehet hogy a HM, lehet hogy a kormányzat részéről. Hiszen ennek azért hír értéke volt.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 095
113
Azért ez így egy kisebb csúsztatás. A 189 repült órának a 12-es gépnél például vajmi kevés köze volt a sokat kritizált huszáros magyar virtussal előadott bemutatórepülésekhez. 96 áprilisában lett leállítva, abban az évben augusztusban volt csak a börgöndi repülőnap a 10-es géppel és a szolnoki Cooperative Chance, de ott bemutatórepülés se volt.

Eleve kezdjük ott, hogy 17 év alatt nem voltak a gépeink nagyjavítva, csak üzemidőhosszabítva, ami bár orbitális baromság volt, de egyúttal tökéletesen beleilleszkedett abba az üzemeltetési kultúrába, ami a típus teljes hazai történetét végigkísérte. Tudniillik, ha már eleve szabad ég alatt tároljuk, eleve felélő kannibalizmussal üzemeltetünk, eleve részleges fegyverzettel, állandóal leépülő hajózó és műszaki háttérrel, akkor már igazán ne gatyázzunk, hagyjuk el a nagyjavítást és csak üzemidőhosszabbítsunk. had egye meg az egészet a fene!

A 2003-as legenda arról szól, hogy mikor kiválasztották a 14 gépet a 27-ből (ekkor még annyi volt), a gyári szakemberek a főtartó röntgenezés után kapásból kimutatták melyek azok a sárkányok, melyek üzemidőhosszabítását a kialkudott keretek közt nem vállalják, nem tudják végrehajtani.
Namármost, két dolog. Az egyik, hogy a piros felkijáltójeles példányoknak csak egy kisebbik hányada volt érintett a "szétrepülésban" például a 22-es, ami spec (tempera) festést is kapott 1998-ban, azaz a kecskemét repülőnapon repült, majd 2002-ben 357 órával kukázva lett. Kétlem, hogy 98 és 2002 között annyi repülőnap lett volna, hogy ez a gép a fene nagy demozás miatt nem lett üzemidőhosszabítva. Egyszerűen a 14 gép az nem 27, meg kellett felezni az állományt és ez ment donnornak.
A 23-as szintén demogép volt, az is ment donnornak, de azzal legalább elérték a nagyszerű 547 órát. A 2500-ból. :) Ez például a 2000-es repülőnap gépe volt.
Amúgy ez utóbbi volt az egyik "repedt" gép, de bőven meg lehetett volna csinálni.

A 01-es volt az első demogép, 1994 Budaörs és Debrecen, de ebbemég távolról se pakoltak annyit, hogy 97-ben, jó öt évvel az üzemidőhosszabbítás előtt már végleg kukázzák.



Vég lehetne menni az összes példányon, de azért csak a huszárkodás számlájára írni a flotta lenullázását minimum tévéedés, amúgy erős elkenése az üzemeltetői felelősségnek.
2003-ban komplett nagyjavítás kellett volna, amibe az 1996-98 között kannibalizmus miatt leállított sárkányokat is be kellett volna húzni és a teljes flottát egyúttal korszerűsíteni. És megcsinálni fedezéképítést és a fejlettebb kiszolgálási hátteret. Ennyi kellett volna.
 

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 491
2 874
113
megint másoktól idézek_
http://legiero.blog.hu/2017/10/01/airpowernews_55_2017_okt/full_commentlist/1#c34032048
http://legiero.blog.hu/2017/10/01/airpowernews_55_2017_okt/full_commentlist/1#c34032048

idéznék belőle:

Nem tudom, konkrétan melyik gépekről van szó, de az rémlik, hogy van gép, ami talán kétszáz óráig sem jutott el nálunk.
Az egyik ok, hogy orrba-szájba nyomták beléjük a 9-10G-ket, a "reccsintést", ahogy páran nevezték akkoriban. Ez valami szörnyű félreértés lehetett, mert az, hogy egy harci gép ezt kibírja, azt nem úgy kell érteni, hogy minden repórára 2-3 ilyet be lehet iktatni, és így kihúzza a tervezett élettartamot. Ennél jóval ritkábban fér ez bele.
Ami az átvizsgálások általános eredményét illeti, a viszonylag alacsony óraszám ellenére így az "akkumulált igénybevétel" kiemelkedő volt.
......

és egy hozzászólásaz index fórumáról a témában


Az ilyen strukturális károsodáshoz vezető manővernek meg a többi kalandnak nyoma kellett volna maradjon, kezdve a fedélzeti adatrögzítővel és végezve a repkiértékelés utáni fenyítéssel ( kezdődik a bűnös ideglenes repeltíltásával és végződhet felnégyeléssel + a maradványok kitűzésével a hangár négy sarkában:)).

Ergo ami nem UL annak nyoma szokott maradni, kezdve a gépek formulárjával ( sérülések /javítások) és végezve a hajózói fitnessz riportokkal:). A félretolásnak szép hosszú aktacsóvája kellett legyen:)

Van viszont egy "hangár és kocsma fonóda" nevezetű műfaj , szakképzett népi mesemondókkal:), innen átszivároghatnak a köztudatba olyan dolgok amelyek nem történtek meg vagy nem úgy történtek meg, hibásan rögzülnek. Pld. az hogy kalapáccsal jégtelenítettek, pedig seprűnyél volt :)

 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 095
113
Igen, de hangsúlyozom, a gépkárosító műrepülés előtt is állítottak már le gépeket, melyek szintén javíthatók lettek volna, ha megfelelő a műszaki háttár és ha a teljes flottára kérnek és teljes nagyjavítást. A kétszáznál is kevesebb repült órás 12-es gép nem a fene nagy műrepüléstől lett leállítva, sokkal inkább a rosszkor megesett jégtelenítés miatt, amely idején pont nem volt elég alkatrész a bázison, így már ahelyett hogy kijavították volna, szépen halottnak nyilvánították és felhasználták a szerveit.

Akárhogy is csavarjuk, itt minden volt, csak rendes üzem nem. Eget rengető szétrepüléstől kezdve a kannibalizmusig, a nem megfelelő szintű kabantartástól a nagyjavítás elmaradásáig minden...
 

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 491
2 874
113
szintén máshonnan:

Nem egy évtized alatt, 93-ban rendszeresítették, 96 őszén voltam ott, a nagy hangárban 3 gép állt, a középsőt javították, a két szélsőből szerelték ki a középső javításához szükséges alkatrészeket. Horváth alezredes a javító részleg parancsnoka azt jelentette, hogy ma a 28-ból öt repképes. A légiharc rakéta tárolóban is voltunk. 6 oszlopban tárolták a nagyobbik rakétákat a hatodik oszlop azonos méretű volt a többi öttel, csak krétás megjegyzések voltak az ott tárolt rakétákon. Az volt ráírva, hogy az ellenőrzés során milyen, helyben nem javítható hibát találtak rajta. Magyarul, minden hatodik rakéta bevethetetlen volt és nem tervezték üzemi javítását, elfogadták a tényt. Egy technológiai sor volt, ahol felfüggesztés előtt ellenőrizték a légiharc rakétákat, majd egy nap lett volna, hogy minden gépre felkerüljön a két rakéta. Felelős akkor se volt, azóta sincs.


Előzmény: honved1967 (126744)
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 152
73 728
113

Ha már ennyire felkapott lett most az Index fórum "A Magyar Honvédség megsemmisült" topikja, használjuk ki hogy az egyik fórumozó volt olyan lelkes, hogy begépelte az adatokat még a videó alapján:


oldalszám/repült óra/utolsó repülés

01 - 266 óra - 1997/01 (!!!)
02 - 781 óra - 2005-05 (lezuhant)
03 - 870 óra - 2006-03
04 - 623 óra - 2003-12 (2004-es üzemidő hosszabbítás után már nem repült)
05 - 215 óra - 1996-12 (!!!)
06 - 651 óra - 2003-12 (2004-es üzemidő hosszabbítás után már nem repült)
07 - 537 óra - 2001-12
08 - 613 óra - 2006-07
09 - 800 óra - 2008-10
10 - 1083 óra - 2010-07
11 - 1025 óra - 2010-12
12 - 189 óra - 1996-04 (!!!)
14 - 219 óra - 1997-01 (!!!)
15 - 876 óra - 2008-04 (lezuhant)
16 - 658 óra - 2006-05
17 - 291 óra - 1998-07 (lezuhant, Rácz Zsolt (†))
18 - 890 óra - 2009-01
19 - 354 óra - 1998-05 (!!!)
20 - 204 óra - 1996-11 (!!!) - vélhetően bemutatós gép volt, gondolom szétrepülték
21 - 579 óra - 2010-12
22 - 357 óra - 1999-12 (!!!)
23 - 547 óra - 2002-06


UB-k:
24 - 616 óra - 2001-10
25 - 668 óra - 2001-11
26 - 677 óra - 2008-06
27 - 1500 óra - 2010-12
28 - 719 óra - 2001-11
29 - 343 óra - 1998-03 (!!!)
 
  • Tetszik
Reactions: misinator and fip7

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 095
113
20 - 204 óra - 1996-11 (!!!) - vélhetően bemutatós gép volt, gondolom szétrepülték


Nem volt bemutatós gép. Fenntebb írtam, hogy mely oldalszámokkal repülték azt a kevés bemutatót 1994 és 96 között. Konkrétan ezen időszak alatt három nyilvános légibemutató volt, plusz a gyakorlás és a bázison megrendezett nem vagy félig nyilvános repüléseknél egy-egy kisebb műsor. Donnor gép volt, gondolom valamelyik más gépekkel együtt rekedhetett a hangárban talán egy 250 órás karbantartásnál, ahonnan már nem jött ki "élve", hogy a többi újra repülhessen.
 
M

molnibalage

Guest
Ha már ennyire felkapott lett most az Index fórum "A Magyar Honvédség megsemmisült" topikja, használjuk ki hogy az egyik fórumozó volt olyan lelkes, hogy begépelte az adatokat még a videó alapján:


oldalszám/repült óra/utolsó repülés

01 - 266 óra - 1997/01 (!!!)
02 - 781 óra - 2005-05 (lezuhant)
03 - 870 óra - 2006-03
04 - 623 óra - 2003-12 (2004-es üzemidő hosszabbítás után már nem repült)
05 - 215 óra - 1996-12 (!!!)
06 - 651 óra - 2003-12 (2004-es üzemidő hosszabbítás után már nem repült)
07 - 537 óra - 2001-12
08 - 613 óra - 2006-07
09 - 800 óra - 2008-10
10 - 1083 óra - 2010-07
11 - 1025 óra - 2010-12
12 - 189 óra - 1996-04 (!!!)
14 - 219 óra - 1997-01 (!!!)
15 - 876 óra - 2008-04 (lezuhant)
16 - 658 óra - 2006-05
17 - 291 óra - 1998-07 (lezuhant, Rácz Zsolt (†))
18 - 890 óra - 2009-01
19 - 354 óra - 1998-05 (!!!)
20 - 204 óra - 1996-11 (!!!) - vélhetően bemutatós gép volt, gondolom szétrepülték
21 - 579 óra - 2010-12
22 - 357 óra - 1999-12 (!!!)
23 - 547 óra - 2002-06


UB-k:
24 - 616 óra - 2001-10
25 - 668 óra - 2001-11
26 - 677 óra - 2008-06
27 - 1500 óra - 2010-12
28 - 719 óra - 2001-11
29 - 343 óra - 1998-03 (!!!)
Én full terveztem átteni az egészet, csak eddig nem volt rá időm.
 
M

molnibalage

Guest
Nem volt bemutatós gép. Fenntebb írtam, hogy mely oldalszámokkal repülték azt a kevés bemutatót 1994 és 96 között. Konkrétan ezen időszak alatt három nyilvános légibemutató volt, plusz a gyakorlás és a bázison megrendezett nem vagy félig nyilvános repüléseknél egy-egy kisebb műsor. Donnor gép volt, gondolom valamelyik más gépekkel együtt rekedhetett a hangárban talán egy 250 órás karbantartásnál, ahonnan már nem jött ki "élve", hogy a többi újra repülhessen.
Én úgy tudom, hogy két gépnél is integráltartály repedés volt és aztán 3G-re lettek korlátozva.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 152
73 728
113
Nem volt bemutatós gép. Fenntebb írtam, hogy mely oldalszámokkal repülték azt a kevés bemutatót 1994 és 96 között. Konkrétan ezen időszak alatt három nyilvános légibemutató volt, plusz a gyakorlás és a bázison megrendezett nem vagy félig nyilvános repüléseknél egy-egy kisebb műsor. Donnor gép volt, gondolom valamelyik más gépekkel együtt rekedhetett a hangárban talán egy 250 órás karbantartásnál, ahonnan már nem jött ki "élve", hogy a többi újra repülhessen.


Nem én írtam a megjegyzéseket.


A fotógyűjteményeket végignézve ezek a gépek voltak repülőnapokon és valószínűleg repültek velük bemutatókat:

04
07
08
10
11
15
16
18
21
22

24
25
26
27


1997-98-99-ben a legtöbbet a 25-ös géppel demózták.

Nem tudjuk, hogy a pilóták a felkészülést ugyanazzal a géppel kezdték-e meg, mint amelyikkel végül a bemutatókat repülték. (Nem tudjuk, hogy történt-e gépcsere valamilyen oknál fogva.)

Jól gondolom, hogy a nagy túlterhelések nem csak műrepülés közben keletkezhetnek, hanem légi harc gyakorlása közben is? A fő feladat pedig a légi harc gyakorlása volt. (Erről se lehet semmilyen elérhető adatunk.)

Jól emlékszem, hogy a felújítás után már mindenféle korlátozás volt a gépekre bevezetve? Emiatt az akkori bemutatók sem voltak már olyan intenzívek.
 
M

molnibalage

Guest
Jól emlékszem, hogy a felújítás után már mindenféle korlátozás volt a gépekre bevezetve? Emiatt az akkori bemutatók sem voltak már olyan intenzívek.
Az élttartamuk végén már utánégetős sem kapcsolhattak. Az utolsó vagy utolsó előtte 29-eset még tartalmazó repnapnál 0 db fáklyát kapcsoltak a demó alatt, ennyire spórolni kellett már velük...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 095
113
Az élttartamuk végén már utánégetős sem kapcsolhattak. Az utolsó vagy utolsó előtte 29-eset még tartalmazó repnapnál 0 db fáklyát kapcsoltak a demó alatt, ennyire spórolni kellett már velük...


Ne keverjünk, ne keverjünk. Élettartamuk végén... nem ezt akarhattad írni...

Az üzemidő hosszabított gépekkel nem volt semmiféle korlátozás, a demokat és a készültséget is ugyanúgy RPT-vel csinálták/adták.
Az, hogy a 2001 utáni demopilóták milyen maximális túlterheléssel repülték az amúgy még mindig elég kemény programot, az az ő személyes hozzáállásukon-döntésükön múlt. Vári alkatilag jól bírta, aztán bele is fájdult a gerince.
A 2008-as eset, mikor már utánégetőt se kapcsoltak a 2008-as repülőnapon, amiatt volt, hogy nem volt elég hajtómű és spórolni kellett velük.
A komplett Vári/Csurgai/Kovács (97-2001) - Szabó/Molnár (2003-2005)- Peszeki/Szatmári (2007-2008) demot repülte végig Szatmári László az évfordulós festésű 11-es géppel úgy, hogy nem használt utánégetőt, így minden beviteli sebességet vagy kétszer hosszabb sebeséggyűjtő szakasszal csinált.
Mivel abban az évben jöttek a Lousiana-i ANG F-15 A és C gépei is hozzánk, velük például még a manőverező légiharcot is fáklya nélkül repülték végig. Egy ilyet én is végignéztem, mert a 44-es felül látszott egy összeakaszkodás 2 vs 1 a jenkik javára.
Mondhatom sokat profitálhattak ebből a vérszegény ellenségből az amerikai pilóták.
Aztán "csoda" történt, mert a 2010-es repülőnapon már repültek utánégetővel is, igaz ezen az ersón csak a szlovákok repültek szólódemót, a mieink a Gripenekkel csináltak egy légiharc demót, de úgy untermankodtak, hogy a Gripenek könnyen el tudják kapni őket. Ez volt a koreográfia. Így a forszázs csak alkalmi jelleggel villant fel majd kapcsolták is ki.
Aztán kiderült, hogy év végén, decemerben vége a típusnak, de úgy, hogy ezt már 2009-ben is meghirdették. A 2010-es "szemérmes" búcsún volt forszázs, de már minden mindegy alapon.

A típust decemberben végleg leállították, majd kiderült, hogy Isaszegen beládázva ott van vagy 30 darab tartalék hajtómű hosszú évek óta...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 152
73 728
113
A függőleges vezérsík bekötésének repedése miatt nálunk volt valami korlátozás 2008-tól? Az oroszok az összes 9.12-est leállították és kivonták, miután kiderült hogy ez okozott két balesetet is, ha jól emlékszem.

(A google most nem akar nekem semmit sem megtalálni. Holnap meg beírom és elsőre kidobja. Nem értem ezt.)