Azért ez így egy kisebb csúsztatás. A 189 repült órának a 12-es gépnél például vajmi kevés köze volt a sokat kritizált huszáros magyar virtussal előadott bemutatórepülésekhez. 96 áprilisában lett leállítva, abban az évben augusztusban volt csak a börgöndi repülőnap a 10-es géppel és a szolnoki Cooperative Chance, de ott bemutatórepülés se volt.
Eleve kezdjük ott, hogy 17 év alatt nem voltak a gépeink nagyjavítva, csak üzemidőhosszabítva, ami bár orbitális baromság volt, de egyúttal tökéletesen beleilleszkedett abba az üzemeltetési kultúrába, ami a típus teljes hazai történetét végigkísérte. Tudniillik, ha már eleve szabad ég alatt tároljuk, eleve felélő kannibalizmussal üzemeltetünk, eleve részleges fegyverzettel, állandóal leépülő hajózó és műszaki háttérrel, akkor már igazán ne gatyázzunk, hagyjuk el a nagyjavítást és csak üzemidőhosszabbítsunk. had egye meg az egészet a fene!
A 2003-as legenda arról szól, hogy mikor kiválasztották a 14 gépet a 27-ből (ekkor még annyi volt), a gyári szakemberek a főtartó röntgenezés után kapásból kimutatták melyek azok a sárkányok, melyek üzemidőhosszabítását a kialkudott keretek közt nem vállalják, nem tudják végrehajtani.
Namármost, két dolog. Az egyik, hogy a piros felkijáltójeles példányoknak csak egy kisebbik hányada volt érintett a "szétrepülésban" például a 22-es, ami spec (tempera) festést is kapott 1998-ban, azaz a kecskemét repülőnapon repült, majd 2002-ben 357 órával kukázva lett. Kétlem, hogy 98 és 2002 között annyi repülőnap lett volna, hogy ez a gép a fene nagy demozás miatt nem lett üzemidőhosszabítva. Egyszerűen a 14 gép az nem 27, meg kellett felezni az állományt és ez ment donnornak.
A 23-as szintén demogép volt, az is ment donnornak, de azzal legalább elérték a nagyszerű 547 órát. A 2500-ból.
Ez például a 2000-es repülőnap gépe volt.
Amúgy ez utóbbi volt az egyik "repedt" gép, de bőven meg lehetett volna csinálni.
A 01-es volt az első demogép, 1994 Budaörs és Debrecen, de ebbemég távolról se pakoltak annyit, hogy 97-ben, jó öt évvel az üzemidőhosszabbítás előtt már végleg kukázzák.
Vég lehetne menni az összes példányon, de azért csak a huszárkodás számlájára írni a flotta lenullázását minimum tévéedés, amúgy erős elkenése az üzemeltetői felelősségnek.
2003-ban komplett nagyjavítás kellett volna, amibe az 1996-98 között kannibalizmus miatt leállított sárkányokat is be kellett volna húzni és a teljes flottát egyúttal korszerűsíteni. És megcsinálni fedezéképítést és a fejlettebb kiszolgálási hátteret. Ennyi kellett volna.