[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-29 "Fulcrum"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Azt gondolom, hogy a legutoljára leállított 4 gépet érdemes lett volna haditechnikai cserére felajánlani a szerbeknek/bolgároknak értékegyeztetéssel.
A többiből a KOLS rendszert át kellene szerelni a Mi-24-esekre, ha már újra rendszerbe állítjuk, hozzá az R-73 rakétát is.
A sisakcélzót összehangolni a YakB géppuskával, a SzU-22-ből a megmaradt irányítható fegyverzetet szintén hozzáalakítani és akkor egy egész pöpec helit kapnánk.
Jesszusom, ennyi sci-fit egy kommentben... Ezek egy része már technikai alapon is hülyeség...
 
  • Tetszik
Reactions: endre

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 823
14 369
113
Jesszusom, ennyi sci-fit egy kommentben... Ezek egy része már technikai alapon is hülyeség...
Számodra minden hülyeség, ami nem a te zseniális agyadból származik.
Ha értelmesen, konstruktívan hozzászólni nem tudsz, akkor tedd meg azt a szívességet, hogy csöndben maradsz.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 817
80 301
113
Nem vagyok politikus. Pont azért csalódtam igen nagyon a horvátokban, mert elég jól kitömtük őket amikor marha nagy szükségük volt rá, most meg ők köpködtek minket a leghangosabban. Külön megelégedettséggel töltött el amikor láttam azokat a képeket ahol mikor rájöttek hogy mekkora faszok voltak, és próbáltak élő erővel egy egy szakaszon pár tucat rendőrrel visszatartani több száz migránst, ahogy lerohanták őket. Nagy volt a pofa, aztán 1 nap alatt elesett a határszakaszuk...

Nem azt írtam, hogy te vagy politikus :) Csak a hozzászólásod vezetett rá arra, hogy nálunk milyenek a politikusok.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 536
8 297
113
Szerbeknek nem, mert mi a horvátokkal vagyunk haverok. Hogy nézett volna ki, hogy felfegyverezzük az ellenségüket.
Most meg ép a szerbekkel vagyunk kezdő nagy haverságban. Egyébként az irányitott atgm kívül gyártanak szinte minden fegyverzetet a 17 ez és a 24 hez.
 

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
Jogosak ezek a felvetések.
Ezekre az a válaszom, hogy feltételezem, hogy legalább az irányítható rakétafegyverzetet és a bonyolultabb harci elektronikai berendezéseket megfelelően tárolják, másrészt, vagy egy HM Arzenál nevű cég, amely az irányítható rakéták bevizsgálására, felújítására specializálódott.
A humánerőforrást tekintve optimista vagyok, ha tudunk navigációs rendszereket, önvezető rendszereket, sok mindent fejleszteni, akkor nem hiszem, hogy egy alap 3D-s irányzási probléma kifogna az ország szürkeállományán.
....

témához lazán kapcsolódó hozzászólás máshonnan:

Kérdezd meg kommentben Zord Gábort a légierő blogon. Ő biztos tud valami hivatalsabbat mondani.

Amúgy hirtelen ezt találtam, vélhetően erről a vizsgálatról volt valahol egy hosszabb írás. Talán pont az ő blogján

Amúgy nem tudom hogyan gugliztál, amikro én 2 kereséssel ezeket találtam - főoldalas találatok:


http://hvg.hu/itthon/20120823_MH_negy_hadra_foghato_MIG29esunk_van


Minden esetre jelenleg is rohadnak:

http://iho.hu/hir/hol-vannak-a-mig-29-esek-es-milyen-allapotban-160703
+

ez ugyan nem írja le konkrétan amit én írtam, de alátámasztja azt:
Majdnem „zsír új” - MiG-29-est vittek múzeumba

http://nepszava.hu/cikk/1133267-majdnem-zsir-uj---mig-29-est-vittek-muzeumba






A gépet ugyanis 1993-ban gyártották. Az orosz államadósság fejében érkező, 28 gépes MiG-29-es flotta (22 db B és 6 db UB) 1993 októberében érkezett meg a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra. szóban forgó gép utolsó leszállásának 1996. decembere volt, és a fellelhető adatok szerint ennek a példánynak mindösszesen 215 repült óra jutott. A mindössze három éves gép így szinte még „bejáratósnak” számított.



Vagyis vélhetően ez volt az egyik gép, ami kannibalizáció miatt igen korán kiesett ajátékból, és mivel későbbsem vettek hozzá pótalkatrészt, kint ismaradt.



Ahogy tudtommal az NDK-ból kapott Mi-24-eske közül is csak néhány repült ahonvédség kötelékében (még oylat is olvastam, hogycsak egy).



Ennek mértjéről - Veszprém pályauvar - Szentkirályszabadja kirándulás - is olvastam egy sztorit, amit szintén lehet urban legendnek tartani, de számomra teljesen életszerű, ahogy a 96-os T72 vásárlás is.
 

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
illetve azóta a hozzászólás írója kewgészítette:

Amúgy az a cikk, amire határozottan emlékszem még asszem azt is tartalmazta, hogy a magyar Mig29-esek az ezek szerint 2012-es orosz átvizsgáláskor - vagyis a kivonásuk után - hány repült órásak voltak, és jelentős részük - talán a többségük - 1000 alatt volt. Úgy emlékszem legalábbis.

A két szerkezetileg tropára ment bemutatózásra használt gépek is 1000 alatt voltak
Na, közben ezt találtam:

Figyelembe véve, hogy a 28 magyar gép összesen 18 ezer órát repült - ami ugye kevesebb mint 650 óra/gép átlagban - , szóval úgy tűnik jól emlékeztem erre.

https://mno.hu/migr_1834/vegleg_lealltak_a_mig29-esek-205149
A cikk szerint 4 gép gyakorlatilag repképes, 8 gép pár hónap alatt repképessé tehető és 13 olyan gépről ír, ami csak igen komoly ráfordítások után repülhetne. A cikk is megerősíti amit írtam, hogy van olyan gép, ami 96 óta nem repült.

A wiki arról ír, hogy a 2002-es üzemidő hosszabbítást csak 14 gépen végezték el, a maradék 13 már igen rossz állapotú volt - pedig ugye alig repültek.

https://hu.wikipedia.org/wiki/MiG–29#Magyar_L.C3.A9gier.C5.91


 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 805
72 391
113
Egy valószínű forgatókönyv: Tőlunk megveszik, Lengyelek megcsinálják, Bolgárok használják kannibalizálva, + hajtóművek (?). Szerintem a háttérben már "lejátszották"? ;)


U.i:...és vannak csodák, az is lehet, hogy mindenki jól jár! Nem egyformán, de kb.
Mit akarnak még ezekből kikannibalizálni? :D Ezekből pár darabot max az oroszok tudnának repképessé tenni egy gyári rehab kúra után. Tetemes költséggel. De Moszkvának ezek nem kellenek, ilyenjük van egy rahedli, ettől csak modernebb 29-es flottájuk repül már. 25-26 éves, életük teljes során a szabad ég alatt, kontárok által üzemeltetett és tárolt gépekről beszélünk. Az áruk önmagában nem sok igaz, de ezekből mi lehet vajon még használható?
 

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
Lehet hogy tényleg embargókijátszani akar valaki?
Megveszi ezeket a roncsokat, eladja egy országnak, és az "felújíttatja" mint Budapest a hármas metrót?
 

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
ez a kép volt?
én csak most találkoztam vele
aajvítóhangárban hasraejtett
IMG_0009495883.jpg
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 290
113
Durva hogy volt olyan vas ami izemido hosszabitas utan nem is repult... Na jo nem kezdek egy vegelathatatlan .…
 
  • Tetszik
Reactions: misinator

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 683
65 848
113
"Gyönyörű" számok, különösen a 12-esé. 189 repült óra.
Érdekes, hogy a tragikus végű 17-es utolós leszállását teljesítő pilóta se él már.
 

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113

"Gyönyörű" számok, különösen a 12-esé. 189 repült óra.
Érdekes, hogy a tragikus végű 17-es utolós leszállását teljesítő pilóta se él már.


Annyit írtam erre egy fórumon, hogy k.va gazdag az az ország, ami ezt megengedheti magának...


erre jött egy válasz:
Várható volt akkor is már, hogy ára lesz a műrepülős bemutatók meredek manővereinek. A Magyar pilótáknál több, éves repidővel rendelkező nyugati kollégáik nem mertek olyan vad manővereket bemutatni, mint a mieink. Feltételezhetően nem azért, mert kevés tudással, tapasztalattal rendelkeztek gépeik vezetése terén. Inkább mert tisztában voltak vele, meddig mehetnek el műrepülésben, a gépük károsodása nélkül. Na a mieink nem gatyáztak. Lett is több éven át világbajnok vadászpilótánk, nem is egy. Némi iróniával azt is mondhatnánk, egy világbajnoki cím / egy gépveszteség. Akkor ott, valakiknek ez volt a fontos. Lehet hogy a HM, lehet hogy a kormányzat részéről. Hiszen ennek azért hír értéke volt.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 683
65 848
113
Azért ez így egy kisebb csúsztatás. A 189 repült órának a 12-es gépnél például vajmi kevés köze volt a sokat kritizált huszáros magyar virtussal előadott bemutatórepülésekhez. 96 áprilisában lett leállítva, abban az évben augusztusban volt csak a börgöndi repülőnap a 10-es géppel és a szolnoki Cooperative Chance, de ott bemutatórepülés se volt.

Eleve kezdjük ott, hogy 17 év alatt nem voltak a gépeink nagyjavítva, csak üzemidőhosszabítva, ami bár orbitális baromság volt, de egyúttal tökéletesen beleilleszkedett abba az üzemeltetési kultúrába, ami a típus teljes hazai történetét végigkísérte. Tudniillik, ha már eleve szabad ég alatt tároljuk, eleve felélő kannibalizmussal üzemeltetünk, eleve részleges fegyverzettel, állandóal leépülő hajózó és műszaki háttérrel, akkor már igazán ne gatyázzunk, hagyjuk el a nagyjavítást és csak üzemidőhosszabbítsunk. had egye meg az egészet a fene!

A 2003-as legenda arról szól, hogy mikor kiválasztották a 14 gépet a 27-ből (ekkor még annyi volt), a gyári szakemberek a főtartó röntgenezés után kapásból kimutatták melyek azok a sárkányok, melyek üzemidőhosszabítását a kialkudott keretek közt nem vállalják, nem tudják végrehajtani.
Namármost, két dolog. Az egyik, hogy a piros felkijáltójeles példányoknak csak egy kisebbik hányada volt érintett a "szétrepülésban" például a 22-es, ami spec (tempera) festést is kapott 1998-ban, azaz a kecskemét repülőnapon repült, majd 2002-ben 357 órával kukázva lett. Kétlem, hogy 98 és 2002 között annyi repülőnap lett volna, hogy ez a gép a fene nagy demozás miatt nem lett üzemidőhosszabítva. Egyszerűen a 14 gép az nem 27, meg kellett felezni az állományt és ez ment donnornak.
A 23-as szintén demogép volt, az is ment donnornak, de azzal legalább elérték a nagyszerű 547 órát. A 2500-ból. :) Ez például a 2000-es repülőnap gépe volt.
Amúgy ez utóbbi volt az egyik "repedt" gép, de bőven meg lehetett volna csinálni.

A 01-es volt az első demogép, 1994 Budaörs és Debrecen, de ebbemég távolról se pakoltak annyit, hogy 97-ben, jó öt évvel az üzemidőhosszabbítás előtt már végleg kukázzák.



Vég lehetne menni az összes példányon, de azért csak a huszárkodás számlájára írni a flotta lenullázását minimum tévéedés, amúgy erős elkenése az üzemeltetői felelősségnek.
2003-ban komplett nagyjavítás kellett volna, amibe az 1996-98 között kannibalizmus miatt leállított sárkányokat is be kellett volna húzni és a teljes flottát egyúttal korszerűsíteni. És megcsinálni fedezéképítést és a fejlettebb kiszolgálási hátteret. Ennyi kellett volna.
 

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
megint másoktól idézek_
http://legiero.blog.hu/2017/10/01/airpowernews_55_2017_okt/full_commentlist/1#c34032048
http://legiero.blog.hu/2017/10/01/airpowernews_55_2017_okt/full_commentlist/1#c34032048

idéznék belőle:

Nem tudom, konkrétan melyik gépekről van szó, de az rémlik, hogy van gép, ami talán kétszáz óráig sem jutott el nálunk.
Az egyik ok, hogy orrba-szájba nyomták beléjük a 9-10G-ket, a "reccsintést", ahogy páran nevezték akkoriban. Ez valami szörnyű félreértés lehetett, mert az, hogy egy harci gép ezt kibírja, azt nem úgy kell érteni, hogy minden repórára 2-3 ilyet be lehet iktatni, és így kihúzza a tervezett élettartamot. Ennél jóval ritkábban fér ez bele.
Ami az átvizsgálások általános eredményét illeti, a viszonylag alacsony óraszám ellenére így az "akkumulált igénybevétel" kiemelkedő volt.
......

és egy hozzászólásaz index fórumáról a témában


Az ilyen strukturális károsodáshoz vezető manővernek meg a többi kalandnak nyoma kellett volna maradjon, kezdve a fedélzeti adatrögzítővel és végezve a repkiértékelés utáni fenyítéssel ( kezdődik a bűnös ideglenes repeltíltásával és végződhet felnégyeléssel + a maradványok kitűzésével a hangár négy sarkában:)).

Ergo ami nem UL annak nyoma szokott maradni, kezdve a gépek formulárjával ( sérülések /javítások) és végezve a hajózói fitnessz riportokkal:). A félretolásnak szép hosszú aktacsóvája kellett legyen:)

Van viszont egy "hangár és kocsma fonóda" nevezetű műfaj , szakképzett népi mesemondókkal:), innen átszivároghatnak a köztudatba olyan dolgok amelyek nem történtek meg vagy nem úgy történtek meg, hibásan rögzülnek. Pld. az hogy kalapáccsal jégtelenítettek, pedig seprűnyél volt :)

 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 683
65 848
113
Igen, de hangsúlyozom, a gépkárosító műrepülés előtt is állítottak már le gépeket, melyek szintén javíthatók lettek volna, ha megfelelő a műszaki háttár és ha a teljes flottára kérnek és teljes nagyjavítást. A kétszáznál is kevesebb repült órás 12-es gép nem a fene nagy műrepüléstől lett leállítva, sokkal inkább a rosszkor megesett jégtelenítés miatt, amely idején pont nem volt elég alkatrész a bázison, így már ahelyett hogy kijavították volna, szépen halottnak nyilvánították és felhasználták a szerveit.

Akárhogy is csavarjuk, itt minden volt, csak rendes üzem nem. Eget rengető szétrepüléstől kezdve a kannibalizmusig, a nem megfelelő szintű kabantartástól a nagyjavítás elmaradásáig minden...
 

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
szintén máshonnan:

Nem egy évtized alatt, 93-ban rendszeresítették, 96 őszén voltam ott, a nagy hangárban 3 gép állt, a középsőt javították, a két szélsőből szerelték ki a középső javításához szükséges alkatrészeket. Horváth alezredes a javító részleg parancsnoka azt jelentette, hogy ma a 28-ból öt repképes. A légiharc rakéta tárolóban is voltunk. 6 oszlopban tárolták a nagyobbik rakétákat a hatodik oszlop azonos méretű volt a többi öttel, csak krétás megjegyzések voltak az ott tárolt rakétákon. Az volt ráírva, hogy az ellenőrzés során milyen, helyben nem javítható hibát találtak rajta. Magyarul, minden hatodik rakéta bevethetetlen volt és nem tervezték üzemi javítását, elfogadták a tényt. Egy technológiai sor volt, ahol felfüggesztés előtt ellenőrizték a légiharc rakétákat, majd egy nap lett volna, hogy minden gépre felkerüljön a két rakéta. Felelős akkor se volt, azóta sincs.


Előzmény: honved1967 (126744)
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 817
80 301
113

Ha már ennyire felkapott lett most az Index fórum "A Magyar Honvédség megsemmisült" topikja, használjuk ki hogy az egyik fórumozó volt olyan lelkes, hogy begépelte az adatokat még a videó alapján:


oldalszám/repült óra/utolsó repülés

01 - 266 óra - 1997/01 (!!!)
02 - 781 óra - 2005-05 (lezuhant)
03 - 870 óra - 2006-03
04 - 623 óra - 2003-12 (2004-es üzemidő hosszabbítás után már nem repült)
05 - 215 óra - 1996-12 (!!!)
06 - 651 óra - 2003-12 (2004-es üzemidő hosszabbítás után már nem repült)
07 - 537 óra - 2001-12
08 - 613 óra - 2006-07
09 - 800 óra - 2008-10
10 - 1083 óra - 2010-07
11 - 1025 óra - 2010-12
12 - 189 óra - 1996-04 (!!!)
14 - 219 óra - 1997-01 (!!!)
15 - 876 óra - 2008-04 (lezuhant)
16 - 658 óra - 2006-05
17 - 291 óra - 1998-07 (lezuhant, Rácz Zsolt (†))
18 - 890 óra - 2009-01
19 - 354 óra - 1998-05 (!!!)
20 - 204 óra - 1996-11 (!!!) - vélhetően bemutatós gép volt, gondolom szétrepülték
21 - 579 óra - 2010-12
22 - 357 óra - 1999-12 (!!!)
23 - 547 óra - 2002-06


UB-k:
24 - 616 óra - 2001-10
25 - 668 óra - 2001-11
26 - 677 óra - 2008-06
27 - 1500 óra - 2010-12
28 - 719 óra - 2001-11
29 - 343 óra - 1998-03 (!!!)
 
  • Tetszik
Reactions: misinator and fip7