[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-29 "Fulcrum"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 742
76 851
113
Nem tudom te hány Griff-pilótával tudtál beszélgetni 2 percnél többet, de akikkel én beszéltem láthatóan egyik se utálta a gépét!! Sok mindennel volt problémájuk, de egyiknek se a Gripennel!
Persze azon nem csodálkozom, hogy jobban szerettek volna az USA-ban F-16-kiképzést kapni mint a svédeknél a Gripenre, ebből a szempontból csatlakozni tudok a véleményükhöz (elég fázós vagyok). :D

Olyanokkal beszéltél, akik a MiG-29-esről lettek átképezve? Mert akit eleve csak Gripenre képeztek ki, az tényleg szereti.
 
M

molnibalage

Guest
Így végül kaptak Gripent és most azt is utálják, mert F-18-ast vagy F-16-ost akartak.
Illetve leginkább azok utálják a Gripent, akiknek bármi köze volt a MiG-29-hez. Akkor hogy is van ez?!?
Nekünk nem jó soha semmi.
Ez a marhaságot már elnézést, de honnan haluztad be...?
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 469
11 590
113
Igen, olyannal is. A 29-es szép és jó műrepülő, de mind kapásból rávágta, hogy harcba Gripennel menne.
Érthető számos okból: Füstölésmentes hajtómű, igen fejlett avionika, meg amit még nem tudunk.
Egy, a Gripen jó tulajdonságaira, képességeire feljavított 29-es már lehet, hogy elbizonytalanítaná a kapásból rávágást.
Persze ennek a gondolatmenetnek nincs értelme, mert a harci repülőgépek beszerzése nem pilótakívánság lista, meg bakancslista, s nem is autóskártya.
Pontosabban mégiscsak az; a politikusoké, meg a gazdaság holdudvaruké.
 
M

molnibalage

Guest
Hát én ezt mindig kicsit "hivatalos bullshit"-nek éreztem szájukból. Nem tűnt őszintének.
Olvasd el a 2012-es ostravai beszámolómat...

A pilóták igen mondták, hogy a dogolás egy Block 30/32 ellen is szenvedés, de a gép BVR-ben kb. olyan szinten van a 29-eshez képest, mint a Ford T modell egy mai full extrás Octaviához képest. Egymás közti data link, fényévekkel jobb radar (ez még MS20 vagy 21 előtti update előtt volt) és az AIM-120-hoz képest az R-27R egy ócskvas erős túlzással. Sokkal több infracsapda vagy elektronikus zavaró rendszer is, ami nyista 29-esen. A csapásmérő képessége a 29-esnek kvázi 0.

Ez nem bullshit. Jó lenne nem nyilatkozgatni, ha ennyire sem jártál utána.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 742
76 851
113
Hát én ezt mindig kicsit "hivatalos bullshit"-nek éreztem szájukból. Nem tűnt őszintének.

Én biztos nem beszéltem annyi pilótával, mint "emel", lehet kifogtam azokat, akik kevésbé szerették, vagy félreértettem hogy kicsi a gép kívül-belül, hogy rossz helyen van a töltőcső, hogy folyton jelez valami hibát stb.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 742
76 851
113
Olvasd el a 2012-es ostravai beszámolómat...

A pilóták igen mondták, hogy a dogolás egy Block 30/32 ellen is szenvedés, de a gép BVR-ben kb. olyan szinten van a 29-eshez képest, mint a Ford T modell egy mai full extrás Octaviához képest. Egymás közti data link, fényévekkel jobb radar (ez még MS20 vagy 21 előtti update előtt volt) és az AIM-120-hoz képest az R-27R egy ócskvas erős túlzással. Sokkal több infracsapda vagy elektronikus zavaró rendszer is, ami nyista 29-esen. A csapásmérő képessége a 29-esnek kvázi 0.

Ez nem bullshit. Jó lenne nem nyilatkozgatni, ha ennyire sem jártál utána.

Nekem kb. 7 évvel ezelőtti véleményeim vannak. Azóta kicsit megváltoztak a dolgok. Logisztikai rendszer átalakítása, több repült idő stb. Sok minden megváltozott. A pilóták is cserélődtek.
 
M

molnibalage

Guest
Én biztos nem beszéltem annyi pilótával, mint "emel", lehet kifogtam azokat, akik kevésbé szerették, vagy félreértettem hogy kicsi a gép kívül-belül, hogy rossz helyen van a töltőcső, hogy folyton jelez valami hibát stb.
Én eddig kb. fél tucat pilótával beszéltem, volt köztük 29-es múltú min 1. Ő azt monda, hogy igen, erős szép, hangos egy 29-es, csak a Gipen 20-szor lövi le, mire sikerül WVR helyzetig eljutni vele. Innentől fogva meg lehet izgalmas a 29-es, mint egy forróvérű szerető, de túlélés szempontjából a Gripen köröket ver a 29-esre. Szoftveresen frissíthető RWR és elektonikus adatbázis, robotpilótás alacsonyan repülés amit csak akarsz. Mindenben többet tud, mint a 29-es kivéve repteljesítmény. Viszont ahhoz bőven eleget tud, hogy BVR-ban képes legyen teljesíteni és tudjon csapást mérni.

A szlovák repnap után leírtam. Gripen pilótának lenni kb. egyenlő a nagy magasságú rendszergazdával. Néha repült és dogolsz, de alapvetően menedzseled a dolgokat, a gép a kezed alá dolgozik és kinyalja a segged, ahol lehet. A 29-es kőkorszaki hozzá képest ezen nincs mit szépíteni. Pont. NUKU MFD, pilóta - gép kapcsolat olyan szar, hogy az ember elsírja magát tőle. A '70-es évek eleji szinten van. Data link semmi, fél-hardveres RWR, áh...

A földi személyzet számára is hatalmas könnyítés az, hogy digitális, egy rakás adat kinyerhető, statisztika, online support és az, hogy eleve korszerűbb filozófiájú, mint a 29-es.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 742
76 851
113
Én eddig kb. fél tucat pilótával beszéltem, volt köztük 29-es múltú min 1. Ő azt monda, hogy igen, erős szép, hangos egy 29-es, csak a Gipen 20-szor lövi le, mire sikerül WVR helyzetig eljutni vele. Innentől fogva meg lehet izgalmas a 29-es, mint egy forróvérű szerető, de túlélés szempontjából a Gripen köröket ver a 29-esre. Szoftveresen frissíthető RWR és elektonikus adatbázis, robotpilótás alacsonyan repülés amit csak akarsz. Mindenben többet tud, mint a 29-es kivéve repteljesítmény. Viszont ahhoz bőven eleget tud, hogy BVR-ban képes legyen teljesíteni és tudjon csapást mérni.

A szlovák repnap után leírtam. Gripen pilótának lenni kb. egyenlő a nagy magasságú rendszergazdával. Néha repült és dogolsz, de alapvetően menedzseled a dolgokat, a gép a kezed alá dolgozik és kinyalja a segged, ahol lehet. A 29-es kőkorszaki hozzá képest ezen nincs mit szépíteni. Pont. NUKU MFD, pilóta - gép kapcsolat olyan szar, hogy az ember elsírja magát tőle. A '70-es évek eleji szinten van. Data link semmi, fél-hardveres RWR, áh...

A földi személyzet számára is hatalmas könnyítés az, hogy digitális, egy rakás adat kinyerhető, statisztika, online support és az, hogy eleve korszerűbb filozófiájú, mint a 29-es.

Molni, nem a gépek képességéről vitatkozunk. Én egyetértek veled. A pilóták érzései meg nem minden esetben objektívek, a "szerelem" elvakíthatja őket.
 
  • Tetszik
Reactions: honved
M

molnibalage

Guest
Molni, nem a gépek képességéről vitatkozunk. Én egyetértek veled. A pilóták érzései meg nem minden esetben objektívek, a "szerelem" elvakíthatja őket.
Pont őket vakítja el a legkevésbé. Mert a gyakorlatokon látják a különbséget, mert most már vissza is tudják utólag nézni, mert ugye erre is képes a Gripen. A 29-es erre sem volt képes. Normális szimulátor sem volt hozzá. Olyasféle nosztalgia volt, hogy hát igen, a 29-est de szépen lehetett tépni. Olyan, mint egy kurvaerős oltimer kocsi. De azért harcba mégsem azzal mennének. Ennyi.
 
  • Tetszik
Reactions: honved
M

molnibalage

Guest
A közben leírt Gripen dicséretek fényében nem tudom ezt hová tenni....
A környező országok egyikében sem volt jelentős számú valóban hadrafogható BVR képes gép 1999 után egészen a román F-16 rendszeresítéséig. Mo. az AIM-120-szel egyedül jelentette itt ezt a kategóriát. A néhány szerb és szlovák 29-es semmi volt még hozzánk képest is...

Az ukrán mennyiség papíron nagy, harcértékük a repidő és más miatt kérdéses és azok is R-27R-rel és 1:1 szovjet hidegháborús technikát jelenetettek.

Így már érthető?
 
  • Tetszik
Reactions: endre

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 843
80 447
113
Az ukránokat láttuk mit fakítottak a felkelők ellen szóval szerintem a román Lancerek is komolyabb erőt képviseltek mint az ukrán légierő(bár a románokat még nem láttuk mit tudnak...igaz magunkat sem!).
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
A gond az ezzela BVR kepesse
A környező országok egyikében sem volt jelentős számú valóban hadrafogható BVR képes gép 1999 után egészen a román F-16 rendszeresítéséig. Mo. az AIM-120-szel egyedül jelentette itt ezt a kategóriát. A néhány szerb és szlovák 29-es semmi volt még hozzánk képest is...

Az ukrán mennyiség papíron nagy, harcértékük a repidő és más miatt kérdéses és azok is R-27R-rel és 1:1 szovjet hidegháborús technikát jelenetettek.

Így már érthető?


A gon az ezzel a magyar egyedulallo BVR kepesseggel hogy a tobbi orszag rendelkezett olyan legvedelmi ernyoivel ami igen igen lekorlatozta a magyar gepek esetleges tevekenyseget. Arrol meg nem is beszelve hogy minek legifoleny ha nincsenek szarazfoldi csapatok.
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 710
12 730
113
A gond az ezzela BVR kepesse



A gon az ezzel a magyar egyedulallo BVR kepesseggel hogy a tobbi orszag rendelkezett olyan legvedelmi ernyoivel ami igen igen lekorlatozta a magyar gepek esetleges tevekenyseget. Arrol meg nem is beszelve hogy minek legifoleny ha nincsenek szarazfoldi csapatok.
Igazad van. Minek az egész kóceráj? Szántsuk be az egészet a fenébe, adjuk el a technikát ócskavasnak, a pénzből vegyünk lélegeztetőgépet, meg jégkorongcsapatot Burkina Faso-ban. Aztán, ha majd tök véletlenül erre téved valaki akinek megtetszik a sok termőterület meg a vízben gazdag ország, majd megdobáljuk sz@rral. Meg ne kérdezd, hogy honnan lesz annyi sz@r. Lesz az hidd el.
Csípem az ilyen örök károgókat akiknek még a cukrozott méz is savanyú. Az ilyen beteg agyú krentének veszik el a maradék kedvét azon keveseknek akik még szívvel lélekkel becsülettel csinálnák amihez értenek.
 
M

molnibalage

Guest
A gond az ezzela BVR kepesse

A gon az ezzel a magyar egyedulallo BVR kepesseggel hogy a tobbi orszag rendelkezett olyan legvedelmi ernyoivel ami igen igen lekorlatozta a magyar gepek esetleges tevekenyseget. Arrol meg nem is beszelve hogy minek legifoleny ha nincsenek szarazfoldi csapatok.
Most almát veted össze a körtévekl. Ennek a kommentenek ebben a formában semmi értelme....
 
M

molnibalage

Guest
A gond az ezzela BVR kepesse



A gon az ezzel a magyar egyedulallo BVR kepesseggel hogy a tobbi orszag rendelkezett olyan legvedelmi ernyoivel ami igen igen lekorlatozta a magyar gepek esetleges tevekenyseget. Arrol meg nem is beszelve hogy minek legifoleny ha nincsenek szarazfoldi csapatok.
Másképp fogalmazok. Honvédelmi koncepciüban a többi ország fix telepített légvédelmi ernyőjébe miért is akart volna berepülni a Griff? A mobil csapatlégvédelem az, ami csak releváns. Abból meg Kub felett nincs semmi a szomszédoknál sőt, a magyar Kub a legkorszerűbb az egész világon talán.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
Így végül kaptak Gripent és most azt is utálják, mert F-18-ast vagy F-16-ost akartak.
Illetve leginkább azok utálják a Gripent, akiknek bármi köze volt a MiG-29-hez. Akkor hogy is van ez?!?
Nekünk nem jó soha semmi.
http://airbase.blog.hu/2012/02/18/palyamodositas_iv

Ami nagy különbség volt a típusátképzésben az az, hogy a Gripennél már volt szimulátor, a 29-esnél nem. Ráadásul a MiG-29-es kétüléses változatán nincs radar, ezért amit a földön elméletben leoktattak azt egyedül kellett a harcival megcsinálni gyakorlatban, bár ez azért nagy gondot nem okozott. Mind a 29-esen, mind a Gripenen igyekeztünk úgy tervezni a repüléseket, hogy inkább az együlésessel repüljünk, mert úgy tanultuk a legtöbbet. Amikor az ember egyedül van, akkor talán még jobban figyel, mint amikor van segítsége is. Más világ volt a MiG és más a Gripen. A 29-esen első ránézésre is látszik, hogy egy erős szörnyeteg, a Gripenre pedig azt mondanám, hogy egy okos repülőgép. A Nagyvas egy kiváló közel-légiharcos. Nagyon jól manőverezik, hiszen ott az erő számít, de addig a közel-légiharcig el is kell jutni. A 29-es egy frontvadász, a Gripen pedig egy nagyon jó többfeladatú gép. Az biztos, hogy amíg a közel-légiharcig el kell jutni, addig én inkább a Gripenben ülnék.

Képzeljük el, hogy egy 4-4 elleni szituáció alakul ki. Ez egy borzasztó összetett dolog, egy hatalmas sakkjátszma, ahol tudnom kell, hogy mi négyen mit csinálunk és a másik négy gép hol van. Ne feledjük el, hogy a gépek szinte végig látótávolságon kívül vannak! Na, most ahol van adatátviteli rendszer, ott látom a kijelzőn, hogy ki hol van, és mit csinál. A mi régi MiG-29-es típusunkon maximum hallgathattam az irányítót, aki nyilván nem tudott egyidejűleg hét másik gépről információt adni nekem, de ha adott volna is, nekem fejben kellett volna a helyzetképet összeállítani és azt fejben tartani. Az igazi nagy különbség tehát, hogy az információkat feldolgozva kapjuk. Ez leveszi a terhet az agyunkról, ami persze nem azt jelenti, hogy pihenünk a kabinban, viszont marad időnk másra.

Ezt is magyaráztam már párszor... A jenki és NATO AWACS is data link előtt kb. a kötelékeket irányított kötelékek ellen. A Gripen és minden köteléken belül jeleníti meg az infót. Az F-15 írás AIMVAL ACEVAL részét és a célkiosztás problméját is olvasd el. És ezek még csak az előnyök egy töredéke. A 29-esben ülve minnél több gép van fent, annál inkább vagy süket és vak a Gripenekkel összevetve, mert képtelenség fejben összerakni a helyzetképet. A Gripenen jenki terminológiával az HSD-n meg ott van minden felderített cél, bárki is derítette fel a data linken. A 29-esen meg a nagy büdös semmit, rádión kaphatsz adatok és fejben matekozol. Hát izé... Az HSD-n a Gripenen meg HMZ-ket felrajzol neked, becsül és extrapolál rakás dolgot. Te csak döntesz, a segged kinyalja a gép. A 4v4 BVR-nál a Gripen rendszere 99%, hogy a gépek helyzete alapján azt is megmondja, hogy ki melyik célt támadja, hogy melyik gép melyik ellen rendelkezik legjobb HMZ-vel. Én mindenki látja, hogy a másik mit jelölt ki célnak.

A 29-es BVR terén kb. annyira korszerű, mint a zászlójelek és fényjelzés a digitális internet korában.

Halkan jegyzem kb. HMS és kéttucat IRIS-T vagy AIM-9X esetén a MiG-29 flotta dogfight képessége is kb. zárójelbe lenne téve, a "de szép is volt" rész. Én HOBS rakétából tényleg nem kell több, mert ez a végszükség esetére van. Egy 14 gépes flottának gyakorló és kb. két 3 tucat éles példány elég.


http://airbase.blog.hu/2016/07/11/elfogas_tizenketezer_meteren
Amíg a MiG-29-esen repültünk, azt hittük, hogy a világ legtökéletesebb gépén repülünk. Igen, a világ legszebben repülő gépén repültünk, most meg az egyik legokosabbján.

Köszönet Szórád Tamásnak az két linkért.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and blaze