[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-29 "Fulcrum"

1989-től a lacházi és a tököli ezred gépei is elkezdték az önálló célfelderítéssel célleküzdés gyakorlását. Ezt úgy csinálták, hogy mindegyik ezred a maga repülési napján és a saját légterében egy-egy századnyi erőt emelt, amelyikből az elsőként kirepült egyik század kb a Velencei tó vonalánál fordult vissza, a másik meg igyekezett önálló célfelderítéssel, minimális földi rávezetéssel leküzdeni az ellenséget. Külön érdekesség, hogy a két, amúgy egymástól mindösszesen kb húsz km-re levő alakulat egymással jóformán soha nem dolgkozott együtt, egymásnak még célt se repült. Az ok sajnos prózai, ugyanis két külön ezred együtt gyakorlatoztatása már hadosztály szintű feladat lett volna, ami Moszka szintjén mozgott. Ezt elkerülendő, nálunk földrajzilag kissé különös módon mind a két alakulat magának állította előt a megfelelő légi helyzetképet. Azért volt miből, mert akkoriban bázisonként volt több, mint 40-40 29-es.

Egyátalán nem volt egyszerű a feladat, nem is véletlen, hogy a légi helyzetkép elosztás, rávezetés ügyében az akkor még szó szerint fehér holló ritkaságú A-50-es is hazánba látogatott 89 nyarán. Külön érdkesség, hogy oldalszám nélkül.

Az, amit ma a Gripenek ezen a téren tudnak, a 29-es kor- és honfitársai közül csak a MiG-31-es tudta-tudja. Az meg ugye nekünk sci-fi.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
1989-től a lacházi és a tököli ezred gépei is elkezdték az önálló célfelderítéssel célleküzdés gyakorlását. Ezt úgy csinálták, hogy mindegyik ezred a maga repülési napján és a saját légterében egy-egy századnyi erőt emelt, amelyikből az elsőként kirepült egyik század kb a Velencei tó vonalánál fordult vissza, a másik meg igyekezett önálló célfelderítéssel, minimális földi rávezetéssel leküzdeni az ellenséget. Külön érdekesség, hogy a két, amúgy egymástól mindösszesen kb húsz km-re levő alakulat egymással jóformán soha nem dolgkozott együtt, egymásnak még célt se repült. Az ok sajnos prózai, ugyanis két külön ezred együtt gyakorlatoztatása már hadosztály szintű feladat lett volna, ami Moszka szintjén mozgott. Ezt elkerülendő, nálunk földrajzilag kissé különös módon mind a két alakulat magának állította előt a megfelelő légi helyzetképet. Azért volt miből, mert akkoriban bázisonként volt több, mint 40-40 29-es.

Egyátalán nem volt egyszerű a feladat, nem is véletlen, hogy a légi helyzetkép elosztás, rávezetés ügyében az akkor még szó szerint fehér holló ritkaságú A-50-es is hazánba látogatott 89 nyarán. Külön érdkesség, hogy oldalszám nélkül.

Az, amit ma a Gripenek ezen a téren tudnak, a 29-es kor- és honfitársai közül csak a MiG-31-es tudta-tudja. Az meg ugye nekünk sci-fi.
A Szu-27Sz képes volt A-50 kapcsolatra és a köteléken belül elvileg tudott célt átdobni. A 29 9.13. tudhatta, de legfeljebb az orosz gépek. A Poljana-D4 képes volt A-50-nel is együtt dolgozni és a honi légvédelmi AVR-rel is. Elvileg volt abból itt 1987 után, merr a Buk dandárhoz tartozott annak ellenére, hogy annál több volt, mint a Buk dandár vezetési pontja, mert az implicite tudta, nem volt dedikált vezetési pontja, mint az Sz-300V dandárnek. Egyben volt a Buk dandrá vezetési pontja és front szintű AVR.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
9.13-as csak orosz gép volt, vagy, ha úgy tetszik, csak szojet gép. Az első 9.13-asok, amelyeket eladtak másnak, a perui gépek voltak, de már jóal a Szovjetúnió felbomlása után, amikor nagyon kellett a pénz. A 9.13-as egy ízig-vérig belpiacos szovjet gép volt, fel sem merült sokáig. hogy exportra is kerülhet. Külön érdekesség, hogy oldalszám szerint visszakövethető, az összes Perunak eladott 9.13-as korábban a lacházi ezred gépe volt. Kicsi a világ :)
 
1989-től a lacházi és a tököli ezred gépei is elkezdték az önálló célfelderítéssel célleküzdés gyakorlását. Ezt úgy csinálták, hogy mindegyik ezred a maga repülési napján és a saját légterében egy-egy századnyi erőt emelt, amelyikből az elsőként kirepült egyik század kb a Velencei tó vonalánál fordult vissza, a másik meg igyekezett önálló célfelderítéssel, minimális földi rávezetéssel leküzdeni az ellenséget. Külön érdekesség, hogy a két, amúgy egymástól mindösszesen kb húsz km-re levő alakulat egymással jóformán soha nem dolgkozott együtt, egymásnak még célt se repült. Az ok sajnos prózai, ugyanis két külön ezred együtt gyakorlatoztatása már hadosztály szintű feladat lett volna, ami Moszka szintjén mozgott. Ezt elkerülendő, nálunk földrajzilag kissé különös módon mind a két alakulat magának állította előt a megfelelő légi helyzetképet. Azért volt miből, mert akkoriban bázisonként volt több, mint 40-40 29-es.

Egyátalán nem volt egyszerű a feladat, nem is véletlen, hogy a légi helyzetkép elosztás, rávezetés ügyében az akkor még szó szerint fehér holló ritkaságú A-50-es is hazánba látogatott 89 nyarán. Külön érdkesség, hogy oldalszám nélkül.

Az, amit ma a Gripenek ezen a téren tudnak, a 29-es kor- és honfitársai közül csak a MiG-31-es tudta-tudja. Az meg ugye nekünk sci-fi.

Ez miért volt így?Csak a 80-as évek végére kaptak olyan gépet ami alkalmas volt gyakorlatban is használhatóan önálló célfelderítésre?Vagy csak simán addigra "lazult"a szabályzó?Esetleg ekkorra kezdtek el olyan minőségben pilótát képezni ami lehetővé tette ezt?
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Ez miért volt így?Csak a 80-as évek végére kaptak olyan gépet ami alkalmas volt gyakorlatban is használhatóan önálló célfelderítésre?Vagy csak simán addigra "lazult"a szabályzó?Esetleg ekkorra kezdtek el olyan minőségben pilótát képezni ami lehetővé tette ezt?

Megváltozott a szemlélet akkoriban.
 
http://airbase.blog.hu/2012/02/18/palyamodositas_iv

Ami nagy különbség volt a típusátképzésben az az, hogy a Gripennél már volt szimulátor, a 29-esnél nem. Ráadásul a MiG-29-es kétüléses változatán nincs radar, ezért amit a földön elméletben leoktattak azt egyedül kellett a harcival megcsinálni gyakorlatban, bár ez azért nagy gondot nem okozott. Mind a 29-esen, mind a Gripenen igyekeztünk úgy tervezni a repüléseket, hogy inkább az együlésessel repüljünk, mert úgy tanultuk a legtöbbet. Amikor az ember egyedül van, akkor talán még jobban figyel, mint amikor van segítsége is. Más világ volt a MiG és más a Gripen. A 29-esen első ránézésre is látszik, hogy egy erős szörnyeteg, a Gripenre pedig azt mondanám, hogy egy okos repülőgép. A Nagyvas egy kiváló közel-légiharcos. Nagyon jól manőverezik, hiszen ott az erő számít, de addig a közel-légiharcig el is kell jutni. A 29-es egy frontvadász, a Gripen pedig egy nagyon jó többfeladatú gép. Az biztos, hogy amíg a közel-légiharcig el kell jutni, addig én inkább a Gripenben ülnék.

Képzeljük el, hogy egy 4-4 elleni szituáció alakul ki. Ez egy borzasztó összetett dolog, egy hatalmas sakkjátszma, ahol tudnom kell, hogy mi négyen mit csinálunk és a másik négy gép hol van. Ne feledjük el, hogy a gépek szinte végig látótávolságon kívül vannak! Na, most ahol van adatátviteli rendszer, ott látom a kijelzőn, hogy ki hol van, és mit csinál. A mi régi MiG-29-es típusunkon maximum hallgathattam az irányítót, aki nyilván nem tudott egyidejűleg hét másik gépről információt adni nekem, de ha adott volna is, nekem fejben kellett volna a helyzetképet összeállítani és azt fejben tartani. Az igazi nagy különbség tehát, hogy az információkat feldolgozva kapjuk. Ez leveszi a terhet az agyunkról, ami persze nem azt jelenti, hogy pihenünk a kabinban, viszont marad időnk másra.

Ezt is magyaráztam már párszor... A jenki és NATO AWACS is data link előtt kb. a kötelékeket irányított kötelékek ellen. A Gripen és minden köteléken belül jeleníti meg az infót. Az F-15 írás AIMVAL ACEVAL részét és a célkiosztás problméját is olvasd el. És ezek még csak az előnyök egy töredéke. A 29-esben ülve minnél több gép van fent, annál inkább vagy süket és vak a Gripenekkel összevetve, mert képtelenség fejben összerakni a helyzetképet. A Gripenen jenki terminológiával az HSD-n meg ott van minden felderített cél, bárki is derítette fel a data linken. A 29-esen meg a nagy büdös semmit, rádión kaphatsz adatok és fejben matekozol. Hát izé... Az HSD-n a Gripenen meg HMZ-ket felrajzol neked, becsül és extrapolál rakás dolgot. Te csak döntesz, a segged kinyalja a gép. A 4v4 BVR-nál a Gripen rendszere 99%, hogy a gépek helyzete alapján azt is megmondja, hogy ki melyik célt támadja, hogy melyik gép melyik ellen rendelkezik legjobb HMZ-vel. Én mindenki látja, hogy a másik mit jelölt ki célnak.

A 29-es BVR terén kb. annyira korszerű, mint a zászlójelek és fényjelzés a digitális internet korában.

Halkan jegyzem kb. HMS és kéttucat IRIS-T vagy AIM-9X esetén a MiG-29 flotta dogfight képessége is kb. zárójelbe lenne téve, a "de szép is volt" rész. Én HOBS rakétából tényleg nem kell több, mert ez a végszükség esetére van. Egy 14 gépes flottának gyakorló és kb. két 3 tucat éles példány elég.


http://airbase.blog.hu/2016/07/11/elfogas_tizenketezer_meteren
Amíg a MiG-29-esen repültünk, azt hittük, hogy a világ legtökéletesebb gépén repülünk. Igen, a világ legszebben repülő gépén repültünk, most meg az egyik legokosabbján.

Köszönet Szórád Tamásnak az két linkért.

Az egykori 29-es radarján volt olyan üzemmód, ahol "zoomolni" lehet a célokra? Mint pl. az APG-63 on a super search.

Csak mert ha ilyen nincs, akkor már egy sima 4-es kötelék ellen nem tudsz célokat kiosztani ha azok közel repülnek egymáshoz. Most gyakoroltunk irgalmatlan sok 4 v 4 helyzetet, DCS-ben szintén nincs ilyen "zoom" egyelőre a radaron. Esetek 60-70 %ában 4 gépből legalább 1-el senki nemfoglalkozott mert rosszul képtelenek voltak eldönteni, hogy ki kit talált meg.. és ez faék egyszerűségű BVR harcnál.

A datalinkről stb. nem is beszélve. SARH rakétát rávezető gép légi helyzetképe az indítás után megegyezik a nullával. Legjobb esetben azt tudod, hogy akire indítasz az mit csinál, meg félig emlékszel, hogy korábban mi volt a helyzetkép.
 
Az egykori 29-es radarján volt olyan üzemmód, ahol "zoomolni" lehet a célokra? Mint pl. az APG-63 on a super search.

Csak mert ha ilyen nincs, akkor már egy sima 4-es kötelék ellen nem tudsz célokat kiosztani ha azok közel repülnek egymáshoz. Most gyakoroltunk irgalmatlan sok 4 v 4 helyzetet, DCS-ben szintén nincs ilyen "zoom" egyelőre a radaron. Esetek 60-70 %ában 4 gépből legalább 1-el senki nemfoglalkozott mert rosszul képtelenek voltak eldönteni, hogy ki kit talált meg.. és ez faék egyszerűségű BVR harcnál.

A datalinkről stb. nem is beszélve. SARH rakétát rávezető gép légi helyzetképe az indítás után megegyezik a nullával. Legjobb esetben azt tudod, hogy akire indítasz az mit csinál, meg félig emlékszel, hogy korábban mi volt a helyzetkép.
Nem tudom. Ez az F-16C Block 25-ön jelent meg az F-16-nál raid cluster resolution néven. (Magyarul aszem ez impulzus kompresszió.) Ez alapján erős kétségeim vannak, hogy igen közeli célok esetén képes lenne-e a 9.12. A közeli azt jelenti, hogy a radar nyalábszélességén belül több célpont is van, tehát ez távolságfüggő dolog.


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Adnánk nekik oda ingyen, katonai segély címén, ha kérik....sokkal több jönne vissza már rövidtávon, mint az az ötöd stadion ára.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas and szuvorov
https://mno.hu/kulfold/bulgaria-megvenne-a-mig-29-es-repuloket-amiket-az-allam-arverez-2425314
A lap megjegyzi, hogy Bulgáriának azért lehet szüksége a magyar gépekre és az alkatrészekre, mert az ország pilótái a jelenlegi MiG–29-es gépeik rossz állapotára hivatkozva nem hajlandóak repülni.


Erre tippeltem korábban ("kis" lengyel szervízzel :-) ). Már csak kellene valaki, aki "felveri" az árat ;) !

Végre jól (vagy legalább nem kib@szott rosszul) jönnénk ki egy üzletből.

U.i: bár úgyis lesznek hangok, hogy "megint elkótya-vetye..."
 
Még ha létre is jönne az üzlet, akkor sem tartom valószínűnek, hogy ezek a gépek még egyszer a levegőbe emelkednének - ugye csak egyben lehet a csomagot elvinni, kapnak 19-23 sárkányt az alkatrészek mellé :)
De itt is mindenki másvalaki információira hivatkozik.
 
Mitől függött,hogy melyik századot fegyverezték át előbb?Azért érdekel mert ugye a II.vh-s Pumákból mármár megcsömörlik minden(nekem az az észrevételem,hogy minden az egykori Pumákkal van tele mintha más alegység nem is létezett volna) ami katonai repülés aztán a cikk szerint mégsem őket hanem a Dongó századot fegyverezték át előbb.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz
Allitolag eladtak a kecskemeti gepeket. Vagy egy reszuket. Vasuton fogjak elszallitani oket. Megkezdtek a szallitas elokesziteset. Hallott errol valaki valamit? Vagy latta, hogy elmozditottak a gepeket?
 
  • Tetszik
Reactions: arcas
Hát én ezt mindig kicsit "hivatalos bullshit"-nek éreztem szájukból. Nem tűnt őszintének.
Azokkal kell beszélni akik érintettek voltak mndkét típusban, ÉS MÁR NYUGÁLLOMÁNYBAN VANNAK! Aktív ember civil kérdésére mást nem fog mondani, csak azt hogy a kitűzött célok helyesek, a foglalkozás pedig elérte a célját, s mindig minden a napirendi pontok szerint történik!
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator