[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-29 "Fulcrum"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 476
64 119
113
1989-től a lacházi és a tököli ezred gépei is elkezdték az önálló célfelderítéssel célleküzdés gyakorlását. Ezt úgy csinálták, hogy mindegyik ezred a maga repülési napján és a saját légterében egy-egy századnyi erőt emelt, amelyikből az elsőként kirepült egyik század kb a Velencei tó vonalánál fordult vissza, a másik meg igyekezett önálló célfelderítéssel, minimális földi rávezetéssel leküzdeni az ellenséget. Külön érdekesség, hogy a két, amúgy egymástól mindösszesen kb húsz km-re levő alakulat egymással jóformán soha nem dolgkozott együtt, egymásnak még célt se repült. Az ok sajnos prózai, ugyanis két külön ezred együtt gyakorlatoztatása már hadosztály szintű feladat lett volna, ami Moszka szintjén mozgott. Ezt elkerülendő, nálunk földrajzilag kissé különös módon mind a két alakulat magának állította előt a megfelelő légi helyzetképet. Azért volt miből, mert akkoriban bázisonként volt több, mint 40-40 29-es.

Egyátalán nem volt egyszerű a feladat, nem is véletlen, hogy a légi helyzetkép elosztás, rávezetés ügyében az akkor még szó szerint fehér holló ritkaságú A-50-es is hazánba látogatott 89 nyarán. Külön érdkesség, hogy oldalszám nélkül.

Az, amit ma a Gripenek ezen a téren tudnak, a 29-es kor- és honfitársai közül csak a MiG-31-es tudta-tudja. Az meg ugye nekünk sci-fi.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
1989-től a lacházi és a tököli ezred gépei is elkezdték az önálló célfelderítéssel célleküzdés gyakorlását. Ezt úgy csinálták, hogy mindegyik ezred a maga repülési napján és a saját légterében egy-egy századnyi erőt emelt, amelyikből az elsőként kirepült egyik század kb a Velencei tó vonalánál fordult vissza, a másik meg igyekezett önálló célfelderítéssel, minimális földi rávezetéssel leküzdeni az ellenséget. Külön érdekesség, hogy a két, amúgy egymástól mindösszesen kb húsz km-re levő alakulat egymással jóformán soha nem dolgkozott együtt, egymásnak még célt se repült. Az ok sajnos prózai, ugyanis két külön ezred együtt gyakorlatoztatása már hadosztály szintű feladat lett volna, ami Moszka szintjén mozgott. Ezt elkerülendő, nálunk földrajzilag kissé különös módon mind a két alakulat magának állította előt a megfelelő légi helyzetképet. Azért volt miből, mert akkoriban bázisonként volt több, mint 40-40 29-es.

Egyátalán nem volt egyszerű a feladat, nem is véletlen, hogy a légi helyzetkép elosztás, rávezetés ügyében az akkor még szó szerint fehér holló ritkaságú A-50-es is hazánba látogatott 89 nyarán. Külön érdkesség, hogy oldalszám nélkül.

Az, amit ma a Gripenek ezen a téren tudnak, a 29-es kor- és honfitársai közül csak a MiG-31-es tudta-tudja. Az meg ugye nekünk sci-fi.
A Szu-27Sz képes volt A-50 kapcsolatra és a köteléken belül elvileg tudott célt átdobni. A 29 9.13. tudhatta, de legfeljebb az orosz gépek. A Poljana-D4 képes volt A-50-nel is együtt dolgozni és a honi légvédelmi AVR-rel is. Elvileg volt abból itt 1987 után, merr a Buk dandárhoz tartozott annak ellenére, hogy annál több volt, mint a Buk dandár vezetési pontja, mert az implicite tudta, nem volt dedikált vezetési pontja, mint az Sz-300V dandárnek. Egyben volt a Buk dandrá vezetési pontja és front szintű AVR.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 476
64 119
113
9.13-as csak orosz gép volt, vagy, ha úgy tetszik, csak szojet gép. Az első 9.13-asok, amelyeket eladtak másnak, a perui gépek voltak, de már jóal a Szovjetúnió felbomlása után, amikor nagyon kellett a pénz. A 9.13-as egy ízig-vérig belpiacos szovjet gép volt, fel sem merült sokáig. hogy exportra is kerülhet. Külön érdekesség, hogy oldalszám szerint visszakövethető, az összes Perunak eladott 9.13-as korábban a lacházi ezred gépe volt. Kicsi a világ :)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 849
80 453
113
1989-től a lacházi és a tököli ezred gépei is elkezdték az önálló célfelderítéssel célleküzdés gyakorlását. Ezt úgy csinálták, hogy mindegyik ezred a maga repülési napján és a saját légterében egy-egy századnyi erőt emelt, amelyikből az elsőként kirepült egyik század kb a Velencei tó vonalánál fordult vissza, a másik meg igyekezett önálló célfelderítéssel, minimális földi rávezetéssel leküzdeni az ellenséget. Külön érdekesség, hogy a két, amúgy egymástól mindösszesen kb húsz km-re levő alakulat egymással jóformán soha nem dolgkozott együtt, egymásnak még célt se repült. Az ok sajnos prózai, ugyanis két külön ezred együtt gyakorlatoztatása már hadosztály szintű feladat lett volna, ami Moszka szintjén mozgott. Ezt elkerülendő, nálunk földrajzilag kissé különös módon mind a két alakulat magának állította előt a megfelelő légi helyzetképet. Azért volt miből, mert akkoriban bázisonként volt több, mint 40-40 29-es.

Egyátalán nem volt egyszerű a feladat, nem is véletlen, hogy a légi helyzetkép elosztás, rávezetés ügyében az akkor még szó szerint fehér holló ritkaságú A-50-es is hazánba látogatott 89 nyarán. Külön érdkesség, hogy oldalszám nélkül.

Az, amit ma a Gripenek ezen a téren tudnak, a 29-es kor- és honfitársai közül csak a MiG-31-es tudta-tudja. Az meg ugye nekünk sci-fi.

Ez miért volt így?Csak a 80-as évek végére kaptak olyan gépet ami alkalmas volt gyakorlatban is használhatóan önálló célfelderítésre?Vagy csak simán addigra "lazult"a szabályzó?Esetleg ekkorra kezdtek el olyan minőségben pilótát képezni ami lehetővé tette ezt?
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 476
64 119
113
Ez miért volt így?Csak a 80-as évek végére kaptak olyan gépet ami alkalmas volt gyakorlatban is használhatóan önálló célfelderítésre?Vagy csak simán addigra "lazult"a szabályzó?Esetleg ekkorra kezdtek el olyan minőségben pilótát képezni ami lehetővé tette ezt?

Megváltozott a szemlélet akkoriban.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
http://airbase.blog.hu/2012/02/18/palyamodositas_iv

Ami nagy különbség volt a típusátképzésben az az, hogy a Gripennél már volt szimulátor, a 29-esnél nem. Ráadásul a MiG-29-es kétüléses változatán nincs radar, ezért amit a földön elméletben leoktattak azt egyedül kellett a harcival megcsinálni gyakorlatban, bár ez azért nagy gondot nem okozott. Mind a 29-esen, mind a Gripenen igyekeztünk úgy tervezni a repüléseket, hogy inkább az együlésessel repüljünk, mert úgy tanultuk a legtöbbet. Amikor az ember egyedül van, akkor talán még jobban figyel, mint amikor van segítsége is. Más világ volt a MiG és más a Gripen. A 29-esen első ránézésre is látszik, hogy egy erős szörnyeteg, a Gripenre pedig azt mondanám, hogy egy okos repülőgép. A Nagyvas egy kiváló közel-légiharcos. Nagyon jól manőverezik, hiszen ott az erő számít, de addig a közel-légiharcig el is kell jutni. A 29-es egy frontvadász, a Gripen pedig egy nagyon jó többfeladatú gép. Az biztos, hogy amíg a közel-légiharcig el kell jutni, addig én inkább a Gripenben ülnék.

Képzeljük el, hogy egy 4-4 elleni szituáció alakul ki. Ez egy borzasztó összetett dolog, egy hatalmas sakkjátszma, ahol tudnom kell, hogy mi négyen mit csinálunk és a másik négy gép hol van. Ne feledjük el, hogy a gépek szinte végig látótávolságon kívül vannak! Na, most ahol van adatátviteli rendszer, ott látom a kijelzőn, hogy ki hol van, és mit csinál. A mi régi MiG-29-es típusunkon maximum hallgathattam az irányítót, aki nyilván nem tudott egyidejűleg hét másik gépről információt adni nekem, de ha adott volna is, nekem fejben kellett volna a helyzetképet összeállítani és azt fejben tartani. Az igazi nagy különbség tehát, hogy az információkat feldolgozva kapjuk. Ez leveszi a terhet az agyunkról, ami persze nem azt jelenti, hogy pihenünk a kabinban, viszont marad időnk másra.

Ezt is magyaráztam már párszor... A jenki és NATO AWACS is data link előtt kb. a kötelékeket irányított kötelékek ellen. A Gripen és minden köteléken belül jeleníti meg az infót. Az F-15 írás AIMVAL ACEVAL részét és a célkiosztás problméját is olvasd el. És ezek még csak az előnyök egy töredéke. A 29-esben ülve minnél több gép van fent, annál inkább vagy süket és vak a Gripenekkel összevetve, mert képtelenség fejben összerakni a helyzetképet. A Gripenen jenki terminológiával az HSD-n meg ott van minden felderített cél, bárki is derítette fel a data linken. A 29-esen meg a nagy büdös semmit, rádión kaphatsz adatok és fejben matekozol. Hát izé... Az HSD-n a Gripenen meg HMZ-ket felrajzol neked, becsül és extrapolál rakás dolgot. Te csak döntesz, a segged kinyalja a gép. A 4v4 BVR-nál a Gripen rendszere 99%, hogy a gépek helyzete alapján azt is megmondja, hogy ki melyik célt támadja, hogy melyik gép melyik ellen rendelkezik legjobb HMZ-vel. Én mindenki látja, hogy a másik mit jelölt ki célnak.

A 29-es BVR terén kb. annyira korszerű, mint a zászlójelek és fényjelzés a digitális internet korában.

Halkan jegyzem kb. HMS és kéttucat IRIS-T vagy AIM-9X esetén a MiG-29 flotta dogfight képessége is kb. zárójelbe lenne téve, a "de szép is volt" rész. Én HOBS rakétából tényleg nem kell több, mert ez a végszükség esetére van. Egy 14 gépes flottának gyakorló és kb. két 3 tucat éles példány elég.


http://airbase.blog.hu/2016/07/11/elfogas_tizenketezer_meteren
Amíg a MiG-29-esen repültünk, azt hittük, hogy a világ legtökéletesebb gépén repülünk. Igen, a világ legszebben repülő gépén repültünk, most meg az egyik legokosabbján.

Köszönet Szórád Tamásnak az két linkért.

Az egykori 29-es radarján volt olyan üzemmód, ahol "zoomolni" lehet a célokra? Mint pl. az APG-63 on a super search.

Csak mert ha ilyen nincs, akkor már egy sima 4-es kötelék ellen nem tudsz célokat kiosztani ha azok közel repülnek egymáshoz. Most gyakoroltunk irgalmatlan sok 4 v 4 helyzetet, DCS-ben szintén nincs ilyen "zoom" egyelőre a radaron. Esetek 60-70 %ában 4 gépből legalább 1-el senki nemfoglalkozott mert rosszul képtelenek voltak eldönteni, hogy ki kit talált meg.. és ez faék egyszerűségű BVR harcnál.

A datalinkről stb. nem is beszélve. SARH rakétát rávezető gép légi helyzetképe az indítás után megegyezik a nullával. Legjobb esetben azt tudod, hogy akire indítasz az mit csinál, meg félig emlékszel, hogy korábban mi volt a helyzetkép.
 
M

molnibalage

Guest
Az egykori 29-es radarján volt olyan üzemmód, ahol "zoomolni" lehet a célokra? Mint pl. az APG-63 on a super search.

Csak mert ha ilyen nincs, akkor már egy sima 4-es kötelék ellen nem tudsz célokat kiosztani ha azok közel repülnek egymáshoz. Most gyakoroltunk irgalmatlan sok 4 v 4 helyzetet, DCS-ben szintén nincs ilyen "zoom" egyelőre a radaron. Esetek 60-70 %ában 4 gépből legalább 1-el senki nemfoglalkozott mert rosszul képtelenek voltak eldönteni, hogy ki kit talált meg.. és ez faék egyszerűségű BVR harcnál.

A datalinkről stb. nem is beszélve. SARH rakétát rávezető gép légi helyzetképe az indítás után megegyezik a nullával. Legjobb esetben azt tudod, hogy akire indítasz az mit csinál, meg félig emlékszel, hogy korábban mi volt a helyzetkép.
Nem tudom. Ez az F-16C Block 25-ön jelent meg az F-16-nál raid cluster resolution néven. (Magyarul aszem ez impulzus kompresszió.) Ez alapján erős kétségeim vannak, hogy igen közeli célok esetén képes lenne-e a 9.12. A közeli azt jelenti, hogy a radar nyalábszélességén belül több célpont is van, tehát ez távolságfüggő dolog.


 

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 491
2 875
113
Adnánk nekik oda ingyen, katonai segély címén, ha kérik....sokkal több jönne vissza már rövidtávon, mint az az ötöd stadion ára.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas and szuvorov

LMzek

Well-Known Member
2017. szeptember 18.
610
523
93
https://mno.hu/kulfold/bulgaria-megvenne-a-mig-29-es-repuloket-amiket-az-allam-arverez-2425314
A lap megjegyzi, hogy Bulgáriának azért lehet szüksége a magyar gépekre és az alkatrészekre, mert az ország pilótái a jelenlegi MiG–29-es gépeik rossz állapotára hivatkozva nem hajlandóak repülni.


Erre tippeltem korábban ("kis" lengyel szervízzel :) ). Már csak kellene valaki, aki "felveri" az árat ;) !

Végre jól (vagy legalább nem kib@szott rosszul) jönnénk ki egy üzletből.

U.i: bár úgyis lesznek hangok, hogy "megint elkótya-vetye..."
 

T.Tom

Well-Known Member
2016. november 6.
364
1 703
93
Még ha létre is jönne az üzlet, akkor sem tartom valószínűnek, hogy ezek a gépek még egyszer a levegőbe emelkednének - ugye csak egyben lehet a csomagot elvinni, kapnak 19-23 sárkányt az alkatrészek mellé :)
De itt is mindenki másvalaki információira hivatkozik.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 849
80 453
113
Mitől függött,hogy melyik századot fegyverezték át előbb?Azért érdekel mert ugye a II.vh-s Pumákból mármár megcsömörlik minden(nekem az az észrevételem,hogy minden az egykori Pumákkal van tele mintha más alegység nem is létezett volna) ami katonai repülés aztán a cikk szerint mégsem őket hanem a Dongó századot fegyverezték át előbb.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 744
76 854
113
Allitolag eladtak a kecskemeti gepeket. Vagy egy reszuket. Vasuton fogjak elszallitani oket. Megkezdtek a szallitas elokesziteset. Hallott errol valaki valamit? Vagy latta, hogy elmozditottak a gepeket?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 744
76 854
113
  • Tetszik
Reactions: arcas

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 886
47 545
113
Hát én ezt mindig kicsit "hivatalos bullshit"-nek éreztem szájukból. Nem tűnt őszintének.
Azokkal kell beszélni akik érintettek voltak mndkét típusban, ÉS MÁR NYUGÁLLOMÁNYBAN VANNAK! Aktív ember civil kérdésére mást nem fog mondani, csak azt hogy a kitűzött célok helyesek, a foglalkozás pedig elérte a célját, s mindig minden a napirendi pontok szerint történik!
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator