[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-29 "Fulcrum"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 526
72 522
113
Olvasd el a 2012-es ostravai beszámolómat...

A pilóták igen mondták, hogy a dogolás egy Block 30/32 ellen is szenvedés, de a gép BVR-ben kb. olyan szinten van a 29-eshez képest, mint a Ford T modell egy mai full extrás Octaviához képest. Egymás közti data link, fényévekkel jobb radar (ez még MS20 vagy 21 előtti update előtt volt) és az AIM-120-hoz képest az R-27R egy ócskvas erős túlzással. Sokkal több infracsapda vagy elektronikus zavaró rendszer is, ami nyista 29-esen. A csapásmérő képessége a 29-esnek kvázi 0.

Ez nem bullshit. Jó lenne nem nyilatkozgatni, ha ennyire sem jártál utána.

Nekem kb. 7 évvel ezelőtti véleményeim vannak. Azóta kicsit megváltoztak a dolgok. Logisztikai rendszer átalakítása, több repült idő stb. Sok minden megváltozott. A pilóták is cserélődtek.
 
M

molnibalage

Guest
Én biztos nem beszéltem annyi pilótával, mint "emel", lehet kifogtam azokat, akik kevésbé szerették, vagy félreértettem hogy kicsi a gép kívül-belül, hogy rossz helyen van a töltőcső, hogy folyton jelez valami hibát stb.
Én eddig kb. fél tucat pilótával beszéltem, volt köztük 29-es múltú min 1. Ő azt monda, hogy igen, erős szép, hangos egy 29-es, csak a Gipen 20-szor lövi le, mire sikerül WVR helyzetig eljutni vele. Innentől fogva meg lehet izgalmas a 29-es, mint egy forróvérű szerető, de túlélés szempontjából a Gripen köröket ver a 29-esre. Szoftveresen frissíthető RWR és elektonikus adatbázis, robotpilótás alacsonyan repülés amit csak akarsz. Mindenben többet tud, mint a 29-es kivéve repteljesítmény. Viszont ahhoz bőven eleget tud, hogy BVR-ban képes legyen teljesíteni és tudjon csapást mérni.

A szlovák repnap után leírtam. Gripen pilótának lenni kb. egyenlő a nagy magasságú rendszergazdával. Néha repült és dogolsz, de alapvetően menedzseled a dolgokat, a gép a kezed alá dolgozik és kinyalja a segged, ahol lehet. A 29-es kőkorszaki hozzá képest ezen nincs mit szépíteni. Pont. NUKU MFD, pilóta - gép kapcsolat olyan szar, hogy az ember elsírja magát tőle. A '70-es évek eleji szinten van. Data link semmi, fél-hardveres RWR, áh...

A földi személyzet számára is hatalmas könnyítés az, hogy digitális, egy rakás adat kinyerhető, statisztika, online support és az, hogy eleve korszerűbb filozófiájú, mint a 29-es.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 526
72 522
113
Én eddig kb. fél tucat pilótával beszéltem, volt köztük 29-es múltú min 1. Ő azt monda, hogy igen, erős szép, hangos egy 29-es, csak a Gipen 20-szor lövi le, mire sikerül WVR helyzetig eljutni vele. Innentől fogva meg lehet izgalmas a 29-es, mint egy forróvérű szerető, de túlélés szempontjából a Gripen köröket ver a 29-esre. Szoftveresen frissíthető RWR és elektonikus adatbázis, robotpilótás alacsonyan repülés amit csak akarsz. Mindenben többet tud, mint a 29-es kivéve repteljesítmény. Viszont ahhoz bőven eleget tud, hogy BVR-ban képes legyen teljesíteni és tudjon csapást mérni.

A szlovák repnap után leírtam. Gripen pilótának lenni kb. egyenlő a nagy magasságú rendszergazdával. Néha repült és dogolsz, de alapvetően menedzseled a dolgokat, a gép a kezed alá dolgozik és kinyalja a segged, ahol lehet. A 29-es kőkorszaki hozzá képest ezen nincs mit szépíteni. Pont. NUKU MFD, pilóta - gép kapcsolat olyan szar, hogy az ember elsírja magát tőle. A '70-es évek eleji szinten van. Data link semmi, fél-hardveres RWR, áh...

A földi személyzet számára is hatalmas könnyítés az, hogy digitális, egy rakás adat kinyerhető, statisztika, online support és az, hogy eleve korszerűbb filozófiájú, mint a 29-es.

Molni, nem a gépek képességéről vitatkozunk. Én egyetértek veled. A pilóták érzései meg nem minden esetben objektívek, a "szerelem" elvakíthatja őket.
 
  • Tetszik
Reactions: honved
M

molnibalage

Guest
Molni, nem a gépek képességéről vitatkozunk. Én egyetértek veled. A pilóták érzései meg nem minden esetben objektívek, a "szerelem" elvakíthatja őket.
Pont őket vakítja el a legkevésbé. Mert a gyakorlatokon látják a különbséget, mert most már vissza is tudják utólag nézni, mert ugye erre is képes a Gripen. A 29-es erre sem volt képes. Normális szimulátor sem volt hozzá. Olyasféle nosztalgia volt, hogy hát igen, a 29-est de szépen lehetett tépni. Olyan, mint egy kurvaerős oltimer kocsi. De azért harcba mégsem azzal mennének. Ennyi.
 
  • Tetszik
Reactions: honved
M

molnibalage

Guest
A közben leírt Gripen dicséretek fényében nem tudom ezt hová tenni....
A környező országok egyikében sem volt jelentős számú valóban hadrafogható BVR képes gép 1999 után egészen a román F-16 rendszeresítéséig. Mo. az AIM-120-szel egyedül jelentette itt ezt a kategóriát. A néhány szerb és szlovák 29-es semmi volt még hozzánk képest is...

Az ukrán mennyiség papíron nagy, harcértékük a repidő és más miatt kérdéses és azok is R-27R-rel és 1:1 szovjet hidegháborús technikát jelenetettek.

Így már érthető?
 
  • Tetszik
Reactions: endre

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 794
75 848
113
Az ukránokat láttuk mit fakítottak a felkelők ellen szóval szerintem a román Lancerek is komolyabb erőt képviseltek mint az ukrán légierő(bár a románokat még nem láttuk mit tudnak...igaz magunkat sem!).
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
A gond az ezzela BVR kepesse
A környező országok egyikében sem volt jelentős számú valóban hadrafogható BVR képes gép 1999 után egészen a román F-16 rendszeresítéséig. Mo. az AIM-120-szel egyedül jelentette itt ezt a kategóriát. A néhány szerb és szlovák 29-es semmi volt még hozzánk képest is...

Az ukrán mennyiség papíron nagy, harcértékük a repidő és más miatt kérdéses és azok is R-27R-rel és 1:1 szovjet hidegháborús technikát jelenetettek.

Így már érthető?


A gon az ezzel a magyar egyedulallo BVR kepesseggel hogy a tobbi orszag rendelkezett olyan legvedelmi ernyoivel ami igen igen lekorlatozta a magyar gepek esetleges tevekenyseget. Arrol meg nem is beszelve hogy minek legifoleny ha nincsenek szarazfoldi csapatok.
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 665
12 372
113
A gond az ezzela BVR kepesse



A gon az ezzel a magyar egyedulallo BVR kepesseggel hogy a tobbi orszag rendelkezett olyan legvedelmi ernyoivel ami igen igen lekorlatozta a magyar gepek esetleges tevekenyseget. Arrol meg nem is beszelve hogy minek legifoleny ha nincsenek szarazfoldi csapatok.
Igazad van. Minek az egész kóceráj? Szántsuk be az egészet a fenébe, adjuk el a technikát ócskavasnak, a pénzből vegyünk lélegeztetőgépet, meg jégkorongcsapatot Burkina Faso-ban. Aztán, ha majd tök véletlenül erre téved valaki akinek megtetszik a sok termőterület meg a vízben gazdag ország, majd megdobáljuk sz@rral. Meg ne kérdezd, hogy honnan lesz annyi sz@r. Lesz az hidd el.
Csípem az ilyen örök károgókat akiknek még a cukrozott méz is savanyú. Az ilyen beteg agyú krentének veszik el a maradék kedvét azon keveseknek akik még szívvel lélekkel becsülettel csinálnák amihez értenek.
 
M

molnibalage

Guest
A gond az ezzela BVR kepesse

A gon az ezzel a magyar egyedulallo BVR kepesseggel hogy a tobbi orszag rendelkezett olyan legvedelmi ernyoivel ami igen igen lekorlatozta a magyar gepek esetleges tevekenyseget. Arrol meg nem is beszelve hogy minek legifoleny ha nincsenek szarazfoldi csapatok.
Most almát veted össze a körtévekl. Ennek a kommentenek ebben a formában semmi értelme....
 
M

molnibalage

Guest
A gond az ezzela BVR kepesse



A gon az ezzel a magyar egyedulallo BVR kepesseggel hogy a tobbi orszag rendelkezett olyan legvedelmi ernyoivel ami igen igen lekorlatozta a magyar gepek esetleges tevekenyseget. Arrol meg nem is beszelve hogy minek legifoleny ha nincsenek szarazfoldi csapatok.
Másképp fogalmazok. Honvédelmi koncepciüban a többi ország fix telepített légvédelmi ernyőjébe miért is akart volna berepülni a Griff? A mobil csapatlégvédelem az, ami csak releváns. Abból meg Kub felett nincs semmi a szomszédoknál sőt, a magyar Kub a legkorszerűbb az egész világon talán.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
Így végül kaptak Gripent és most azt is utálják, mert F-18-ast vagy F-16-ost akartak.
Illetve leginkább azok utálják a Gripent, akiknek bármi köze volt a MiG-29-hez. Akkor hogy is van ez?!?
Nekünk nem jó soha semmi.
http://airbase.blog.hu/2012/02/18/palyamodositas_iv

Ami nagy különbség volt a típusátképzésben az az, hogy a Gripennél már volt szimulátor, a 29-esnél nem. Ráadásul a MiG-29-es kétüléses változatán nincs radar, ezért amit a földön elméletben leoktattak azt egyedül kellett a harcival megcsinálni gyakorlatban, bár ez azért nagy gondot nem okozott. Mind a 29-esen, mind a Gripenen igyekeztünk úgy tervezni a repüléseket, hogy inkább az együlésessel repüljünk, mert úgy tanultuk a legtöbbet. Amikor az ember egyedül van, akkor talán még jobban figyel, mint amikor van segítsége is. Más világ volt a MiG és más a Gripen. A 29-esen első ránézésre is látszik, hogy egy erős szörnyeteg, a Gripenre pedig azt mondanám, hogy egy okos repülőgép. A Nagyvas egy kiváló közel-légiharcos. Nagyon jól manőverezik, hiszen ott az erő számít, de addig a közel-légiharcig el is kell jutni. A 29-es egy frontvadász, a Gripen pedig egy nagyon jó többfeladatú gép. Az biztos, hogy amíg a közel-légiharcig el kell jutni, addig én inkább a Gripenben ülnék.

Képzeljük el, hogy egy 4-4 elleni szituáció alakul ki. Ez egy borzasztó összetett dolog, egy hatalmas sakkjátszma, ahol tudnom kell, hogy mi négyen mit csinálunk és a másik négy gép hol van. Ne feledjük el, hogy a gépek szinte végig látótávolságon kívül vannak! Na, most ahol van adatátviteli rendszer, ott látom a kijelzőn, hogy ki hol van, és mit csinál. A mi régi MiG-29-es típusunkon maximum hallgathattam az irányítót, aki nyilván nem tudott egyidejűleg hét másik gépről információt adni nekem, de ha adott volna is, nekem fejben kellett volna a helyzetképet összeállítani és azt fejben tartani. Az igazi nagy különbség tehát, hogy az információkat feldolgozva kapjuk. Ez leveszi a terhet az agyunkról, ami persze nem azt jelenti, hogy pihenünk a kabinban, viszont marad időnk másra.

Ezt is magyaráztam már párszor... A jenki és NATO AWACS is data link előtt kb. a kötelékeket irányított kötelékek ellen. A Gripen és minden köteléken belül jeleníti meg az infót. Az F-15 írás AIMVAL ACEVAL részét és a célkiosztás problméját is olvasd el. És ezek még csak az előnyök egy töredéke. A 29-esben ülve minnél több gép van fent, annál inkább vagy süket és vak a Gripenekkel összevetve, mert képtelenség fejben összerakni a helyzetképet. A Gripenen jenki terminológiával az HSD-n meg ott van minden felderített cél, bárki is derítette fel a data linken. A 29-esen meg a nagy büdös semmit, rádión kaphatsz adatok és fejben matekozol. Hát izé... Az HSD-n a Gripenen meg HMZ-ket felrajzol neked, becsül és extrapolál rakás dolgot. Te csak döntesz, a segged kinyalja a gép. A 4v4 BVR-nál a Gripen rendszere 99%, hogy a gépek helyzete alapján azt is megmondja, hogy ki melyik célt támadja, hogy melyik gép melyik ellen rendelkezik legjobb HMZ-vel. Én mindenki látja, hogy a másik mit jelölt ki célnak.

A 29-es BVR terén kb. annyira korszerű, mint a zászlójelek és fényjelzés a digitális internet korában.

Halkan jegyzem kb. HMS és kéttucat IRIS-T vagy AIM-9X esetén a MiG-29 flotta dogfight képessége is kb. zárójelbe lenne téve, a "de szép is volt" rész. Én HOBS rakétából tényleg nem kell több, mert ez a végszükség esetére van. Egy 14 gépes flottának gyakorló és kb. két 3 tucat éles példány elég.


http://airbase.blog.hu/2016/07/11/elfogas_tizenketezer_meteren
Amíg a MiG-29-esen repültünk, azt hittük, hogy a világ legtökéletesebb gépén repülünk. Igen, a világ legszebben repülő gépén repültünk, most meg az egyik legokosabbján.

Köszönet Szórád Tamásnak az két linkért.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and blaze

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 176
113
1989-től a lacházi és a tököli ezred gépei is elkezdték az önálló célfelderítéssel célleküzdés gyakorlását. Ezt úgy csinálták, hogy mindegyik ezred a maga repülési napján és a saját légterében egy-egy századnyi erőt emelt, amelyikből az elsőként kirepült egyik század kb a Velencei tó vonalánál fordult vissza, a másik meg igyekezett önálló célfelderítéssel, minimális földi rávezetéssel leküzdeni az ellenséget. Külön érdekesség, hogy a két, amúgy egymástól mindösszesen kb húsz km-re levő alakulat egymással jóformán soha nem dolgkozott együtt, egymásnak még célt se repült. Az ok sajnos prózai, ugyanis két külön ezred együtt gyakorlatoztatása már hadosztály szintű feladat lett volna, ami Moszka szintjén mozgott. Ezt elkerülendő, nálunk földrajzilag kissé különös módon mind a két alakulat magának állította előt a megfelelő légi helyzetképet. Azért volt miből, mert akkoriban bázisonként volt több, mint 40-40 29-es.

Egyátalán nem volt egyszerű a feladat, nem is véletlen, hogy a légi helyzetkép elosztás, rávezetés ügyében az akkor még szó szerint fehér holló ritkaságú A-50-es is hazánba látogatott 89 nyarán. Külön érdkesség, hogy oldalszám nélkül.

Az, amit ma a Gripenek ezen a téren tudnak, a 29-es kor- és honfitársai közül csak a MiG-31-es tudta-tudja. Az meg ugye nekünk sci-fi.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
1989-től a lacházi és a tököli ezred gépei is elkezdték az önálló célfelderítéssel célleküzdés gyakorlását. Ezt úgy csinálták, hogy mindegyik ezred a maga repülési napján és a saját légterében egy-egy századnyi erőt emelt, amelyikből az elsőként kirepült egyik század kb a Velencei tó vonalánál fordult vissza, a másik meg igyekezett önálló célfelderítéssel, minimális földi rávezetéssel leküzdeni az ellenséget. Külön érdekesség, hogy a két, amúgy egymástól mindösszesen kb húsz km-re levő alakulat egymással jóformán soha nem dolgkozott együtt, egymásnak még célt se repült. Az ok sajnos prózai, ugyanis két külön ezred együtt gyakorlatoztatása már hadosztály szintű feladat lett volna, ami Moszka szintjén mozgott. Ezt elkerülendő, nálunk földrajzilag kissé különös módon mind a két alakulat magának állította előt a megfelelő légi helyzetképet. Azért volt miből, mert akkoriban bázisonként volt több, mint 40-40 29-es.

Egyátalán nem volt egyszerű a feladat, nem is véletlen, hogy a légi helyzetkép elosztás, rávezetés ügyében az akkor még szó szerint fehér holló ritkaságú A-50-es is hazánba látogatott 89 nyarán. Külön érdkesség, hogy oldalszám nélkül.

Az, amit ma a Gripenek ezen a téren tudnak, a 29-es kor- és honfitársai közül csak a MiG-31-es tudta-tudja. Az meg ugye nekünk sci-fi.
A Szu-27Sz képes volt A-50 kapcsolatra és a köteléken belül elvileg tudott célt átdobni. A 29 9.13. tudhatta, de legfeljebb az orosz gépek. A Poljana-D4 képes volt A-50-nel is együtt dolgozni és a honi légvédelmi AVR-rel is. Elvileg volt abból itt 1987 után, merr a Buk dandárhoz tartozott annak ellenére, hogy annál több volt, mint a Buk dandár vezetési pontja, mert az implicite tudta, nem volt dedikált vezetési pontja, mint az Sz-300V dandárnek. Egyben volt a Buk dandrá vezetési pontja és front szintű AVR.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 176
113
9.13-as csak orosz gép volt, vagy, ha úgy tetszik, csak szojet gép. Az első 9.13-asok, amelyeket eladtak másnak, a perui gépek voltak, de már jóal a Szovjetúnió felbomlása után, amikor nagyon kellett a pénz. A 9.13-as egy ízig-vérig belpiacos szovjet gép volt, fel sem merült sokáig. hogy exportra is kerülhet. Külön érdekesség, hogy oldalszám szerint visszakövethető, az összes Perunak eladott 9.13-as korábban a lacházi ezred gépe volt. Kicsi a világ :)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 794
75 848
113
1989-től a lacházi és a tököli ezred gépei is elkezdték az önálló célfelderítéssel célleküzdés gyakorlását. Ezt úgy csinálták, hogy mindegyik ezred a maga repülési napján és a saját légterében egy-egy századnyi erőt emelt, amelyikből az elsőként kirepült egyik század kb a Velencei tó vonalánál fordult vissza, a másik meg igyekezett önálló célfelderítéssel, minimális földi rávezetéssel leküzdeni az ellenséget. Külön érdekesség, hogy a két, amúgy egymástól mindösszesen kb húsz km-re levő alakulat egymással jóformán soha nem dolgkozott együtt, egymásnak még célt se repült. Az ok sajnos prózai, ugyanis két külön ezred együtt gyakorlatoztatása már hadosztály szintű feladat lett volna, ami Moszka szintjén mozgott. Ezt elkerülendő, nálunk földrajzilag kissé különös módon mind a két alakulat magának állította előt a megfelelő légi helyzetképet. Azért volt miből, mert akkoriban bázisonként volt több, mint 40-40 29-es.

Egyátalán nem volt egyszerű a feladat, nem is véletlen, hogy a légi helyzetkép elosztás, rávezetés ügyében az akkor még szó szerint fehér holló ritkaságú A-50-es is hazánba látogatott 89 nyarán. Külön érdkesség, hogy oldalszám nélkül.

Az, amit ma a Gripenek ezen a téren tudnak, a 29-es kor- és honfitársai közül csak a MiG-31-es tudta-tudja. Az meg ugye nekünk sci-fi.

Ez miért volt így?Csak a 80-as évek végére kaptak olyan gépet ami alkalmas volt gyakorlatban is használhatóan önálló célfelderítésre?Vagy csak simán addigra "lazult"a szabályzó?Esetleg ekkorra kezdtek el olyan minőségben pilótát képezni ami lehetővé tette ezt?
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 176
113
Ez miért volt így?Csak a 80-as évek végére kaptak olyan gépet ami alkalmas volt gyakorlatban is használhatóan önálló célfelderítésre?Vagy csak simán addigra "lazult"a szabályzó?Esetleg ekkorra kezdtek el olyan minőségben pilótát képezni ami lehetővé tette ezt?

Megváltozott a szemlélet akkoriban.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
http://airbase.blog.hu/2012/02/18/palyamodositas_iv

Ami nagy különbség volt a típusátképzésben az az, hogy a Gripennél már volt szimulátor, a 29-esnél nem. Ráadásul a MiG-29-es kétüléses változatán nincs radar, ezért amit a földön elméletben leoktattak azt egyedül kellett a harcival megcsinálni gyakorlatban, bár ez azért nagy gondot nem okozott. Mind a 29-esen, mind a Gripenen igyekeztünk úgy tervezni a repüléseket, hogy inkább az együlésessel repüljünk, mert úgy tanultuk a legtöbbet. Amikor az ember egyedül van, akkor talán még jobban figyel, mint amikor van segítsége is. Más világ volt a MiG és más a Gripen. A 29-esen első ránézésre is látszik, hogy egy erős szörnyeteg, a Gripenre pedig azt mondanám, hogy egy okos repülőgép. A Nagyvas egy kiváló közel-légiharcos. Nagyon jól manőverezik, hiszen ott az erő számít, de addig a közel-légiharcig el is kell jutni. A 29-es egy frontvadász, a Gripen pedig egy nagyon jó többfeladatú gép. Az biztos, hogy amíg a közel-légiharcig el kell jutni, addig én inkább a Gripenben ülnék.

Képzeljük el, hogy egy 4-4 elleni szituáció alakul ki. Ez egy borzasztó összetett dolog, egy hatalmas sakkjátszma, ahol tudnom kell, hogy mi négyen mit csinálunk és a másik négy gép hol van. Ne feledjük el, hogy a gépek szinte végig látótávolságon kívül vannak! Na, most ahol van adatátviteli rendszer, ott látom a kijelzőn, hogy ki hol van, és mit csinál. A mi régi MiG-29-es típusunkon maximum hallgathattam az irányítót, aki nyilván nem tudott egyidejűleg hét másik gépről információt adni nekem, de ha adott volna is, nekem fejben kellett volna a helyzetképet összeállítani és azt fejben tartani. Az igazi nagy különbség tehát, hogy az információkat feldolgozva kapjuk. Ez leveszi a terhet az agyunkról, ami persze nem azt jelenti, hogy pihenünk a kabinban, viszont marad időnk másra.

Ezt is magyaráztam már párszor... A jenki és NATO AWACS is data link előtt kb. a kötelékeket irányított kötelékek ellen. A Gripen és minden köteléken belül jeleníti meg az infót. Az F-15 írás AIMVAL ACEVAL részét és a célkiosztás problméját is olvasd el. És ezek még csak az előnyök egy töredéke. A 29-esben ülve minnél több gép van fent, annál inkább vagy süket és vak a Gripenekkel összevetve, mert képtelenség fejben összerakni a helyzetképet. A Gripenen jenki terminológiával az HSD-n meg ott van minden felderített cél, bárki is derítette fel a data linken. A 29-esen meg a nagy büdös semmit, rádión kaphatsz adatok és fejben matekozol. Hát izé... Az HSD-n a Gripenen meg HMZ-ket felrajzol neked, becsül és extrapolál rakás dolgot. Te csak döntesz, a segged kinyalja a gép. A 4v4 BVR-nál a Gripen rendszere 99%, hogy a gépek helyzete alapján azt is megmondja, hogy ki melyik célt támadja, hogy melyik gép melyik ellen rendelkezik legjobb HMZ-vel. Én mindenki látja, hogy a másik mit jelölt ki célnak.

A 29-es BVR terén kb. annyira korszerű, mint a zászlójelek és fényjelzés a digitális internet korában.

Halkan jegyzem kb. HMS és kéttucat IRIS-T vagy AIM-9X esetén a MiG-29 flotta dogfight képessége is kb. zárójelbe lenne téve, a "de szép is volt" rész. Én HOBS rakétából tényleg nem kell több, mert ez a végszükség esetére van. Egy 14 gépes flottának gyakorló és kb. két 3 tucat éles példány elég.


http://airbase.blog.hu/2016/07/11/elfogas_tizenketezer_meteren
Amíg a MiG-29-esen repültünk, azt hittük, hogy a világ legtökéletesebb gépén repülünk. Igen, a világ legszebben repülő gépén repültünk, most meg az egyik legokosabbján.

Köszönet Szórád Tamásnak az két linkért.

Az egykori 29-es radarján volt olyan üzemmód, ahol "zoomolni" lehet a célokra? Mint pl. az APG-63 on a super search.

Csak mert ha ilyen nincs, akkor már egy sima 4-es kötelék ellen nem tudsz célokat kiosztani ha azok közel repülnek egymáshoz. Most gyakoroltunk irgalmatlan sok 4 v 4 helyzetet, DCS-ben szintén nincs ilyen "zoom" egyelőre a radaron. Esetek 60-70 %ában 4 gépből legalább 1-el senki nemfoglalkozott mert rosszul képtelenek voltak eldönteni, hogy ki kit talált meg.. és ez faék egyszerűségű BVR harcnál.

A datalinkről stb. nem is beszélve. SARH rakétát rávezető gép légi helyzetképe az indítás után megegyezik a nullával. Legjobb esetben azt tudod, hogy akire indítasz az mit csinál, meg félig emlékszel, hogy korábban mi volt a helyzetkép.
 
M

molnibalage

Guest
Az egykori 29-es radarján volt olyan üzemmód, ahol "zoomolni" lehet a célokra? Mint pl. az APG-63 on a super search.

Csak mert ha ilyen nincs, akkor már egy sima 4-es kötelék ellen nem tudsz célokat kiosztani ha azok közel repülnek egymáshoz. Most gyakoroltunk irgalmatlan sok 4 v 4 helyzetet, DCS-ben szintén nincs ilyen "zoom" egyelőre a radaron. Esetek 60-70 %ában 4 gépből legalább 1-el senki nemfoglalkozott mert rosszul képtelenek voltak eldönteni, hogy ki kit talált meg.. és ez faék egyszerűségű BVR harcnál.

A datalinkről stb. nem is beszélve. SARH rakétát rávezető gép légi helyzetképe az indítás után megegyezik a nullával. Legjobb esetben azt tudod, hogy akire indítasz az mit csinál, meg félig emlékszel, hogy korábban mi volt a helyzetkép.
Nem tudom. Ez az F-16C Block 25-ön jelent meg az F-16-nál raid cluster resolution néven. (Magyarul aszem ez impulzus kompresszió.) Ez alapján erős kétségeim vannak, hogy igen közeli célok esetén képes lenne-e a 9.12. A közeli azt jelenti, hogy a radar nyalábszélességén belül több célpont is van, tehát ez távolságfüggő dolog.