[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-29 "Fulcrum"

Az üzemeltetési kultúrán, a folyamatos szinten tartáson iszonyatosan sok múlik és itt most nem azokra a műszakiakra gondolok, akik akár -20, + 40 fokban is lelkiismeretesen próbálják rendben tartania a technikát, hanem akiknek tervezni, biztosítani kellene a hátteret hozzá. Ez nálunk "0" színvonal, minden területen és nemcsak a honvédségnél.
 
Elvileg 32 aktív van nekik. Folyamatosan újítják fel őket, füstmentes hajtómű, nyugati-izraeli elektronika, Bydgoszczban csinálják. (hazai üzem + oroszellenesség = Mig-29 NATO-ban - hogy is van ez ?)
Mi gazdagok voltunk, tele pénzzel ezért, mi inkább kidobtuk őket.
Az elvtársak elfelejtettek számolni, amikor 28-at bírtak rendelni, eszetlenül, mert rá két évre a felét le is állították. Durva példát hozva, ez kb olyan szintű ostobaság mint amikor valaki olyan "menő" autót vesz amit aztán később nem bír normális állagban fenntartani és nem jár vele - sokat fogyaszt - rossz minőségű - utángyártott - alkatrészeket épít be stb ...
A jugoszlávokat egyébként nem nagyon zavarta a Mig-beszerzésünk, nem tojtak be a ténytől, simán megsértették a magyar légteret amikor csak akarták ...

A polákok úgy számoltak, hogy ha nem költenek a MiG-29-ek fenntartására túl sokat, akkor olcsóbb, mint F-16-ot venni helyettük, és honi légtérrendészetre ezek így is megfelelnek.
Kb. a felével számoltak még hosszútávú (2026-ig) üzemeltetésre, ennyit akartak felújítani a többi gondolom alkatrész. Nincsenek nagyon felturbózva, minimális kommunikációs NATO-sítás és semmi több. Mióta a nyugat és a lengyelek is összerúgta a patkót Ivánékkal, azóta csökkent a repülhető gépeik száma, karbantartási problémáik vannak.
 
<blockquote rel="Panzerfaust">Elvileg 32 aktív van nekik. Folyamatosan újítják fel őket, füstmentes hajtómű, nyugati-izraeli elektronika, Bydgoszczban csinálják. (hazai üzem + oroszellenesség = Mig-29 NATO-ban - hogy is van ez ?)
Mi gazdagok voltunk, tele pénzzel ezért, mi inkább kidobtuk őket.
Az elvtársak elfelejtettek számolni, amikor 28-at bírtak rendelni, eszetlenül, mert rá két évre a felét le is állították. Durva példát hozva, ez kb olyan szintű ostobaság mint amikor valaki olyan "menő" autót vesz amit aztán később nem bír normális állagban fenntartani és nem jár vele - sokat fogyaszt - rossz minőségű - utángyártott - alkatrészeket épít be stb ...
A jugoszlávokat egyébként nem nagyon zavarta a Mig-beszerzésünk, nem tojtak be a ténytől, simán megsértették a magyar légteret amikor csak akarták ...

A polákok úgy számoltak, hogy ha nem költenek a MiG-29-ek fenntartására túl sokat, akkor olcsóbb, mint F-16-ot venni helyettük, és honi légtérrendészetre ezek így is megfelelnek.
Kb. a felével számoltak még hosszútávú (2026-ig) üzemeltetésre, ennyit akartak felújítani a többi gondolom alkatrész. Nincsenek nagyon felturbózva, minimális kommunikációs NATO-sítás és semmi több. Mióta a nyugat és a lengyelek is összerúgta a patkót Ivánékkal, azóta csökkent a repülhető gépeik száma, karbantartási problémáik vannak.</blockquote>

Nekünk is olcsóbb lett volna, mint Gripeneket venni 210 milliárdért. A légtérrendészetnél többet az MH se nagyon csinált velük, néha lövöldözgetnek gépágyúval, indítanak Sidewindert Vidselben, gyakorlatozunk a gyakorlókkal, Liteninggel, bemutatózunk repnapokon, oszt csókolom, 60-90 óra repülés, de a százat még nem tudtuk überelni, tankolni nem lehet levegőben, buta bomba sehol, részt venni összetett hadműveletben zéró.
Ha elméletben megy is, de pénz a valósághű esetek trenírozására nincs.
Mi nem rúgtuk össze a port az oroszokkal annyira, mégis leadtuk az államadósság fejében - a Griffhez képest ingyen - kapott cuccot a MÉH-be. Mindig jó üzletemberek voltunk, persze negatív értelemben... Mások még matuzsálemi technikából is pénzt csinálnak.
 
<blockquote rel="emel"><blockquote rel="Panzerfaust">Elvileg 32 aktív van nekik. Folyamatosan újítják fel őket, füstmentes hajtómű, nyugati-izraeli elektronika, Bydgoszczban csinálják. (hazai üzem + oroszellenesség = Mig-29 NATO-ban - hogy is van ez ?)
Mi gazdagok voltunk, tele pénzzel ezért, mi inkább kidobtuk őket.
Az elvtársak elfelejtettek számolni, amikor 28-at bírtak rendelni, eszetlenül, mert rá két évre a felét le is állították. Durva példát hozva, ez kb olyan szintű ostobaság mint amikor valaki olyan "menő" autót vesz amit aztán később nem bír normális állagban fenntartani és nem jár vele - sokat fogyaszt - rossz minőségű - utángyártott - alkatrészeket épít be stb ...
A jugoszlávokat egyébként nem nagyon zavarta a Mig-beszerzésünk, nem tojtak be a ténytől, simán megsértették a magyar légteret amikor csak akarták ...

A polákok úgy számoltak, hogy ha nem költenek a MiG-29-ek fenntartására túl sokat, akkor olcsóbb, mint F-16-ot venni helyettük, és honi légtérrendészetre ezek így is megfelelnek.
Kb. a felével számoltak még hosszútávú (2026-ig) üzemeltetésre, ennyit akartak felújítani a többi gondolom alkatrész. Nincsenek nagyon felturbózva, minimális kommunikációs NATO-sítás és semmi több. Mióta a nyugat és a lengyelek is összerúgta a patkót Ivánékkal, azóta csökkent a repülhető gépeik száma, karbantartási problémáik vannak.</blockquote>

Nekünk is olcsóbb lett volna, mint Gripeneket venni 210 milliárdért. A légtérrendészetnél többet az MH se nagyon csinált velük, néha lövöldözgetnek gépágyúval, indítanak Sidewindert Vidselben, gyakorlatozunk a gyakorlókkal, Liteninggel, bemutatózunk repnapokon, oszt csókolom, 60-90 óra repülés, de a százat még nem tudtuk überelni, tankolni nem lehet levegőben, buta bomba sehol, részt venni összetett hadműveletben zéró.
Ha elméletben megy is, de pénz a valósághű esetek trenírozására nincs.
Mi nem rúgtuk össze a port az oroszokkal annyira, mégis leadtuk az államadósság fejében - a Griffhez képest ingyen - kapott cuccot a MÉH-be. Mindig jó üzletemberek voltunk, persze negatív értelemben... Mások még matuzsálemi technikából is pénzt csinálnak.


</blockquote>

Azért azt el ne felejtsd, hogy mi vagyunk a világ leggazdagabb országainak egyike, mert csak ezek tehetik meg, hogy ilyen minimális repórával, ekkora kihasználatlansággal bekukázzanak modernizálás helyett közel harminc vadászgépet. Amikor a 90-es évek elején először fordultunk az USA-hoz, hogy vadászgépeket vennénk, akkor Moszkvába küldtek bennünket, mert attól tartottak, hogy Ivánék gazdaságilag összeomlanak, és atomhatalom lévén azt túl veszélyesnek tartották. Így hát kedves magyar barátaink, vásároljatok az oroszoktól fegyvert, mert ez fontos az USA-nak is. Na ezek után én csak modernizációs tendert írtam volna ki a 29-ek élete végéig, nem nyilvánosan deklarálva, de vesztesként kihirdetve minden amerikai céget a versenyben. Így ráértünk volna 12-15 évvel később méregdrágán típust váltani, ráadásul azt se kihasználni belőle amit kifizettünk, mert a szükséges repórára és fegyverzetre meg nem telik. :-((
 
<blockquote rel="emel"><blockquote rel="Panzerfaust">Elvileg 32 aktív van nekik. Folyamatosan újítják fel őket, füstmentes hajtómű, nyugati-izraeli elektronika, Bydgoszczban csinálják. (hazai üzem + oroszellenesség = Mig-29 NATO-ban - hogy is van ez ?)
Mi gazdagok voltunk, tele pénzzel ezért, mi inkább kidobtuk őket.
Az elvtársak elfelejtettek számolni, amikor 28-at bírtak rendelni, eszetlenül, mert rá két évre a felét le is állították. Durva példát hozva, ez kb olyan szintű ostobaság mint amikor valaki olyan "menő" autót vesz amit aztán később nem bír normális állagban fenntartani és nem jár vele - sokat fogyaszt - rossz minőségű - utángyártott - alkatrészeket épít be stb ...
A jugoszlávokat egyébként nem nagyon zavarta a Mig-beszerzésünk, nem tojtak be a ténytől, simán megsértették a magyar légteret amikor csak akarták ...

A polákok úgy számoltak, hogy ha nem költenek a MiG-29-ek fenntartására túl sokat, akkor olcsóbb, mint F-16-ot venni helyettük, és honi légtérrendészetre ezek így is megfelelnek.
Kb. a felével számoltak még hosszútávú (2026-ig) üzemeltetésre, ennyit akartak felújítani a többi gondolom alkatrész. Nincsenek nagyon felturbózva, minimális kommunikációs NATO-sítás és semmi több. Mióta a nyugat és a lengyelek is összerúgta a patkót Ivánékkal, azóta csökkent a repülhető gépeik száma, karbantartási problémáik vannak.</blockquote>

Nekünk is olcsóbb lett volna, mint Gripeneket venni 210 milliárdért. A légtérrendészetnél többet az MH se nagyon csinált velük, néha lövöldözgetnek gépágyúval, indítanak Sidewindert Vidselben, gyakorlatozunk a gyakorlókkal, Liteninggel, bemutatózunk repnapokon, oszt csókolom, 60-90 óra repülés, de a százat még nem tudtuk überelni, tankolni nem lehet levegőben, buta bomba sehol, részt venni összetett hadműveletben zéró.
Ha elméletben megy is, de pénz a valósághű esetek trenírozására nincs.
Mi nem rúgtuk össze a port az oroszokkal annyira, mégis leadtuk az államadósság fejében - a Griffhez képest ingyen - kapott cuccot a MÉH-be. Mindig jó üzletemberek voltunk, persze negatív értelemben... Mások még matuzsálemi technikából is pénzt csinálnak.


</blockquote>

Na igen,de túl voltunk 99 szerbián,2001 afgánon.
Mit látott Orbán mit látott Juhász?
Hogy orosz technika xart se ér,usa technika mindent visz. Nézték a CNN felvételeket és úgy gondolták legyőzhetetlenek leszünk a 14 griffel. Igaz nem 1000 repülő mint a szerbek ellen csak 14, de ezek is ott fognak majd bombázni a következő hősies nato hadjáratban. Ráadásul szvsz az Orbáni Gripen A/B nem a Mig 21/23 helyett lett volna a Mig 29 mellett? Nem emlékszem.
Félelmetes látvány lehetett egy vezető politikusnak az égő Bagdad.
Arra eszük nem volt gondolni hogy ha egyszer kijutunk mi csak poggyászhordozóként meg másodvonalas gyalogként megyünk csak.
 
Nagyszerű példa a Lengyel MIG-29 modernizáció, felújítás, hadrendben tartás.
Viszont Ők nagyságrendileg többet költenek katonai célokra, ez is tény.
Ugyanakkor az is, hogy pontosan a csóró haderőknek kellene átgondolni, mit dobnak ki és mit érdemes felújítani.
Itt most nem pontosan a MIG-29 gépekre gondolok, de sok egyéb haditechnikát is kidobtunk.
Nem szereztünk be helyettük mást, de nem is gondolkodtunk a felújítás, korszerűsítés, esetleges lehetőségén.
Pld. harckocsik, gyalogsági harcjárművek, önjáró tüzérség, harci helikopterek, stb.

Következetesen és régóta a GDP 1,95%-át költik hadseregre.
 
Na igen,de túl voltunk 99 szerbián,2001 afgánon.
Mit látott Orbán mit látott Juhász?
Hogy orosz technika xart se ér,usa technika mindent visz. Nézték a CNN felvételeket és úgy gondolták legyőzhetetlenek leszünk a 14 griffel. Igaz nem 1000 repülő mint a szerbek ellen csak 14, de ezek is ott fognak majd bombázni a következő hősies nato hadjáratban. Ráadásul szvsz az Orbáni Gripen A/B nem a Mig 21/23 helyett lett volna a Mig 29 mellett? Nem emlékszem.
Félelmetes látvány lehetett egy vezető politikusnak az égő Bagdad.
Arra eszük nem volt gondolni hogy ha egyszer kijutunk mi csak poggyászhordozóként meg másodvonalas gyalogként megyünk csak.</blockquote>

Nem hinném hogy a helyi modern háborúk következménye volt igazából a nyugati vadászgép beszerzés.
Inkább politikai ok és haditechnikai fejlettségi szint miatt.
Valami nekem is rémlik, hogy a MIG-29-est nem akartuk kivonni először a Gripen beszerzés felmerülésekor.
A Gripenből ráadásul egy ezredről volt először szó, nem csak egy századról.
Szerintem a MIG-29 kivonás már a következmény volt, a pénztelenség oltárán.
Most, per pillanat, egy századot sem tudunk fenntartani normálisan, nem két ezredet. Ez a valóság.
 
11147107_838882446159578_2670843918418766321_o.jpg
 
Azt hittem már megjött a parancs hogy szedjék elő őket a lezuhant gripppen miatt.:)
Már nem lehet!
A "fiatal" pilótáikat 2008-ban már nyugdíjazták. Három taggal beszélgettem, de egyikőjük sem ment el polgári gépre.
 
A http://szextant.blogspot.hu/ oldalon van egy júniusi légifotó a kecskeméti repülőbázisról és kevesebb Mig-29 látható, mint az eddigieken. Nem tudja valaki mi van a hiányzó gépekkel? Nem emlékszek, hogy sikerült volna eladni az utóbbi 2-3 évben közülük.
 
Éjszakai repülés Kecskemét 2008
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Készulve a Maksz-ra az egyik Szu-30SzM-nek a levegoben kinyílt a fékernyoje.
66098d1440120163-img-20150820-wa00002.jpg

Ajjaj, Bochkor Gábor a hátsó ülésben?Ő volt az aki Szabó Zoltán századossal repülve, alacsonyan nagy sebességű áthúzás közben, rátenyerelt a fékernyő nyitó gombra,tevékenységének hatására a fékernyő leszakadt. ("Bocsi" felkészültségét a típussal kapcsolatban jól jellemezte,az a nyilatkozata a TV-2-őn amikor azt mondta,hogy a MiG-29 katapultülésén nincs láblefogó, csak a Gripen katapultülésén van)
 
"Bocsi "a 29-es hátsó ülésében 2005
1:http://m.blog.hu/le/legiero/image/KE_2008/KE05_Bocsi_1.jpg

A végeredmény:
http://m.blog.hu/le/legiero/image/KE_2008/KE05_Bocsi_2.jpg
 
<blockquote rel="emel"><blockquote rel="boki">Készulve a Maksz-ra az egyik Szu-30SzM-nek a levegoben kinyílt a fékernyoje.
66098d1440120163-img-20150820-wa00002.jpg

Ajjaj, Bochkor Gábor a hátsó ülésben?Ő volt az aki Szabó Zoltán századossal repülve, alacsonyan nagy sebességű áthúzás közben, rátenyerelt a fékernyő nyitó gombra,tevékenységének hatására a fékernyő leszakadt. ("Bocsi" felkészültségét a típussal kapcsolatban jól jellemezte,az a nyilatkozata a TV-2-őn amikor azt mondta,hogy a MiG-29 katapultülésén nincs láblefogó, csak a Gripen katapultülésén van)

</blockquote>

Miért kellett volna neki felkészültnek lenni? Melyik utasnak kell bármilyen vizsgát tennie egy Boeing-ból vagy az Airbus-ból?! :-)
Mert nehogy már valaki azt képzelje, hogy Bocsi a hátsó ülés és a sisak illatának hatására pilótává vált!
 
Na, itt valami megint összekavarodott, a 11,04-est nem sidewinder1 mondta, hanem én válaszoltam neki
emel
 
</blockquote>

Miért kellett volna neki felkészültnek lenni? Melyik utasnak kell bármilyen vizsgát tennie egy Boeing-ból vagy az Airbus-ból?! :-)
Mert nehogy már valaki azt képzelje, hogy Bocsi a hátsó ülés és a sisak illatának hatására pilótává vált!</blockquote>

Például mert úgy tudom, hogy van PPL szakszolgálati engedélye (akkor még lehet,hogy nem volt), így illene legalább minimális ismeretekkel rendelkeznie azzal a típussal kapcsolatban amit repül és rövid ideig vezet is. A másik dolog az, hogy ez nem utasszállítógép. Van katapultülés, aminek a működésével tisztában kell lenni. Az oroszoknál a mai napig bárki repülhet MiG-29-essel(vagy akár 31-essel is),jó pénzért egy órát. Ott a nyizsnij- novgorodi Szokol repülőgyár tesztpilótái reptetik az utasokat, és ők is oda szokták adni a gépet az utasnak. Ott része a programnak az is, hogy az utast felkészítik a katapultálásra,elmondják neki, hogy mit tud az ülés, és gyakorló katapultálást is végeztetnek az utassal. Plusz elmondják,hogy mi micsoda a kabinban, mihez szabad nyúlnia az utasnak és mihez nem. Nem nagyon hiszem, hogy Bochkor ne kapott volna az MH-tól hasonló felkészítést( lehet,hogy gyakorló katapultálást nem kellett végezzen,de attól tuti elmondtak neki mindent a katapultülésről, a katapultáláskor használatos biztonságos testhelyzetről is).
Ettől még fékernyőt nyitott amikor nem kellett volna, és a nyilatkozatában hallhatóan nem volt tisztában az egyik legfontosabb életmentő berendezés jellemzőivel.
Igen az utas nem tesz típusvizsgát a Boeing-ból, Airbusból, Tupoljevből. Ettől függetlenül még tudnia kell, amit a stewardess elmond a biztonsággal kapcsolatban( pl.honnan jönnek ki az O2 maszkok, hogyan tegyük fel őket). A 29-es esetében a katapult működésének ismerete ugyanúgy alap, ahogy a nagygépen tudni kell felvenni az O2 maszkokat baj esetén.Ha pedig vezeti is, akkor tudni kell, hogy mit nyomhat és mit nem. Biztos,hogy elmondták neki, csak nagy esély van, hogy nem figyelt oda.
Itt lehet részletesebben olvasni a 2005-ös ernyőnyitásról:
http://www.honvedelem.hu/container/files/9/2490/hm0808.doc
 

Miért kellett volna neki felkészültnek lenni? Melyik utasnak kell bármilyen vizsgát tennie egy Boeing-ból vagy az Airbus-ból?! :-)
Mert nehogy már valaki azt képzelje, hogy Bocsi a hátsó ülés és a sisak illatának hatására pilótává vált!</blockquote>

Például mert úgy tudom, hogy van PPL szakszolgálati engedélye (akkor még lehet,hogy nem volt), így illene legalább minimális ismeretekkel rendelkeznie azzal a típussal kapcsolatban amit repül és rövid ideig vezet is. A másik dolog az, hogy ez nem utasszállítógép. Van katapultülés, aminek a működésével tisztában kell lenni. Az oroszoknál a mai napig bárki repülhet MiG-29-essel(vagy akár 31-essel is),jó pénzért egy órát. Ott a nyizsnij- novgorodi Szokol repülőgyár tesztpilótái reptetik az utasokat, és ők is oda szokták adni a gépet az utasnak. Ott része a programnak az is, hogy az utast felkészítik a katapultálásra,elmondják neki, hogy mit tud az ülés, és gyakorló katapultálást is végeztetnek az utassal. Plusz elmondják,hogy mi micsoda a kabinban, mihez szabad nyúlnia az utasnak és mihez nem. Nem nagyon hiszem, hogy Bochkor ne kapott volna az MH-tól hasonló felkészítést( lehet,hogy gyakorló katapultálást nem kellett végezzen,de attól tuti elmondtak neki mindent a katapultülésről, a katapultáláskor használatos biztonságos testhelyzetről is).
Ettől még fékernyőt nyitott amikor nem kellett volna, és a nyilatkozatában hallhatóan nem volt tisztában az egyik legfontosabb életmentő berendezés jellemzőivel.
Igen az utas nem tesz típusvizsgát a Boeing-ból, Airbusból, Tupoljevből. Ettől függetlenül még tudnia kell, amit a stewardess elmond a biztonsággal kapcsolatban( pl.honnan jönnek ki az O2 maszkok, hogyan tegyük fel őket). A 29-es esetében a katapult működésének ismerete ugyanúgy alap, ahogy a nagygépen tudni kell felvenni az O2 maszkokat baj esetén.Ha pedig vezeti is, akkor tudni kell, hogy mit nyomhat és mit nem. Biztos,hogy elmondták neki, csak nagy esély van, hogy nem figyelt oda.
Itt lehet részletesebben olvasni a 2005-ös ernyőnyitásról:
http://www.honvedelem.hu/container/files/9/2490/hm0808.doc</blockquote>

Tökéletesen így van, ahogy Te is leírtad.
Én meg azt írtam, hogy NEM VIZSGÁZNAK BELŐLE. És ez is tökéletesen igaz. Csak elmondják nekik, aztán vagy figyelnek, vagy nem, vagy emlékeznek rá, vagy nem....De mint a példa is mutatja, inkább nem....
Utasszállítón minden járaton legalább 4-8-féle anyanyelvű náció utazik, akiknek jelentős része más nyelven nem is ért. Sokan azt se fogják fel, hogy figyelni kel a stuvira felszállás előtt, mert hozzájuk beszél, sokan meg nem értik, miért hadonászik és mutogat ott elől az ülések között. Utaztam együtt olyan külkeres-csajjal, aki a kereskedelmi német nyelvet profin beszélte, de azt ő se fogta fel, mit akar mutatni a stewardess. Én meg azt nem értettem, hogy lehet, hogy ő nem érti (Lufthansa- gépen németül szólt a mese), ő meg azt nem értette, én hogy érthettem, mikor a magyaron kívül csak oroszul és angolul gagyogtam...