Amikor a Leo - PzH vásárlást bejelentették, akkor még úgy nézett ki hogy az RM felvásárolja a KMW-t és egy cég lesz a kettő... azóta eléggé megváltozott a helyzet, a KMW összeállt a konkurenciával.
Szerintem érdemes egy pillantást vetni a
HIL GmbH-ra, akik a Bundeswehr eszközeinek a karbantartását végzik. A HIL GmbH-t 2005-ben alapították a német állam és a vezető német védelmi vállalatok (Diehl, KMW, RM) közös vállalataként. 2013-tól teljesen állami tulajdonba került, és 2031-ig így is marad. Lehet hogy valami ilyesmit akarnak a honvédségi járművekre?
Egy PzH-t vagy Lopardot milyen gyakran és mennyire kell szétszedni? Ha nem a gyártótól vettük volna a 12 Leo 2A4-et, akkor a HIL is meg tudta volna csinálni a felújítást? A jelentősebb (pl. 2A4 -> 2A7 ) korszerűsítések miatt valószínűleg mindig vissza kell majd vinni a gyártóhoz az eszközt.
Ezt én is így hittem, aztán egy kolléga felvilágosítitt, hogy már nem KMW-Nexter projekt az új LeoClerc, hanem benne van az RM is.
A válaszokat nem tudom, de vhol itt látom képbe jönni a Rábát.
Az Euro Tank szerintem csak bonyolítja a képet, de ha úgy gondoljátok, hogy ennek hazai gyártásáról beszélni közelebb visz minket a megoldáshoz, akkor az első kérdésem:
1, Akarunk-e a közel jövőben Leopárd3-at gyártani? (Mármint ha elkészül valaha.)
Hipotézis: Ha rá akarnánk feküdni a témára, akkor viszont kéne legyen jele annak, hogy be akarunk-e szállni a fejlesztésbe? Eddig azt gyártjuk, amihez valamit elkezdhetünk fejleszteni is.
Az, hogy ez sikerülhet-e, az szerintem két dologtól függ. Egyfelől a KMW stratégiájától. A franciákkal való összeállás lényege biztos és azonnali megrendelés a nagy piacokról. Már a BW is elég szokott lenni ahhoz, hogy a fejlesztési pénz visszajöjjön, itt viszont már a fejlesztés alatt tudható, hogy ha egyszer elkészül, Fr. és No. kasszája még bőséges jutalmazással is járhat.
A kisebb országokat nem érdekük bevenni, még ha az RM saját részesedése növelése érdekében próbálkozik is ezzel, hiszen KKE országai vagy a déli mediterrán világ akkor is vásárolni fog, ha nem adtak neki szeletet a tortából. És ez a másik oldal, a helikkel szemben nekem úgy tűnik, hogy az európai nagyoknak nem kell félni tengerentúli konkurenstől hk vonalon.
Újabb szegmens, hogy szerintem a Leo2-esek elég, ha tízévente vannak mondjuk nagyjavításon. Az MH karbantartó állománya fel kell tudjon zárkózzon ahhoz a feladathoz, hogy a kisebb hibákat a bázison megoldják. A második nagy szerviz meg ügye egyben jó esetben modernizációval is össze van kötve.
Ezért túl hamar nem várható, hogy a KMW átfogó szerződést kapjon ez ügyben. Legalábbis szerintem.
Ezért sem látom tisztán, hogy pontosan hogyan kéne elképzelni a Rába szerepét ebben. Nem látom a lehetőséget, hogy a KMW-t mivel tudnánk etetni, hogy a jelenlegi jelképes létszámon túl eltartsuk megrendelésekkel. Nem fogadnék arra sem, hogy az a 8 fős iroda az évtized végére meg fog maradni.
Másik kérdés, hogy mi van, ha nem másoljuk a német megoldást? Én vizsgálnám azt az alternatívát is, hogy nem a marakodó gigászokkal akarunk zöld ágra vergődni majd ez ügyben, hanem közvetlenül a Német állam által alapított és gondolom többségében tulajdonolt céggel. Ez esetben felmerülhet olyan eset is, hogy a Rábának csak leszólnak a kormány szintjéről, hogy szerezzen egy márka szerviz minősítést Berlinből. Ez neki nem lenne olyan komoly kihívás, ha elvi döntés születik a politikában, hogy ezt odafent jónak látják, akkor a két cégnek csupán arról kell egyeztetnie, hogy milyen felszerelések az elvártak, hogy az összes lehetséges munkát el tudja végezni és milyen dolgozói képzettség.
De nem tudom, hogy mi a cél. Márka szerviz esetén nem települ hazánkba nagyobb gyártó kapacitás részegységekre, csupán Németből rendeljük meg a pótalkatrészeket és ezért is egyszerűbb, hiszen csupán a beszerelésükhöz kell meglévő eszköz és tudás, gyártani csak az egyszerűbb dolgokat fogjuk. (Ha zárlatos lesz egy elektronika, akkor az kuka és megvesszük az újat. Ha egy ajtó vagy tartó panel törik el, akkor azt hegeszti vagy lemásolja a Rába, de nem ezek az értékek.)