[HUN] Rendőrségi helikopterek és drónok

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
rudi
Igazad van, sok mindent nem tudunk az "új" MD-902-ek karbantartási/műszaki állapotáról. Amit tudunk (az MD-adatok főleg tőled, köszönet érte):
- az MD sárkány nagyjavítása 20000 óra/40 év után esedékes (ár ismeretlen), a Mi-2-nél ugyanez minden 1500 ó után kötelező!!
- igaz, hogy az MD hajtóművének nagyjavítása 300000 EUR/db, de 4000 óránként, de mennyit kóstál a GTD-350/Mi-2 hajtómű nagyjavítása 1500 óránként?!
- az MD Flt. Ctr. Detent Modul nagyjavítása 18750 ó után, a Spring Ay-k kötelező cseréje 10000 óra után - a Mi-2-nél minden ezeknek kb. megfelelő kormányvezérlő berendezés 1500 ó után a sárkánnyal együtt megy nagyjavításra
- az MD forgószárny-lapátok kötelező cseréje 11460-ó-nál (addig nincs nagyjavítás), a Mi-2-nél 1500 ó-ként nagyjavítás (tehát 1 MD forgószárny-lapátkészlet több mint 7 Mi-2 lapátkészlet nagyjavítási ciklust túlél, ráadásul az MD-hez gyanítom könnyebb alkatrészt szerezni, de meddig lehet még a Mi-2-höz?!)
- az MD-nél a hidraulika-szivattyú 4000, a Dual Servo AHU 2500 ó-nál nagyjavítandó, a Mi-2-nél az összes hidraulikus berendezés 2000 óránként
- az MD transzmisszó/NOTAR berendezéseinek élettartama általában 3500-20000 óra (a legalacsonyabb 2500), a Mi-2-nél a transzmisszió+reduktorai 1500. a faroklégcsavar 1000 ó után kötelezően nagyjavítandó, tehát az MD kb. -analóg berendezéseinek élettartama kb. megfelel 3-5 Mi-2 nagyjavításnak.
Ennél több részegység ciklusidő/élettartam összehasonlítása problémás, mert az eltérő típus miatt sok a műszaki eltérés közöttük (ráadásul az árakról semmit se tudunk), de szerintem ennyiből is látható egy kis különbség. Ha van aki több publikus adatot ismer, az nyugodtan járuljon hozzá a hiányos tudásunk bővítéséhez. Mindenesetre úgy gondolom, hogy akik ezt az üzletet eldöntötték, azok sokkal több infóval rendelkeznek nálunk, és azt is tudják, hogy a Mi-2-ket le kell cserélni mégpedig nagyon gyorsan, tehát se idő nincs tenderre, se pénz új gépekre, így maradt ez a - nyilvánvalóan nem tökéletes - de legalább gyors megoldás (ha "okos" politikusaink jobban látnának előre, akkor ritkábban lenne szükség ilyen "tűzoltó-megoldásokra").
A magam részéről mint Rendőrség/Mi-2/MD-902-n kívülálló, de szakmailag "közelálló"-ként érdekel a téma, és nyilvánvalóan nem minden technikai és pénzügyi paraméter birtokában írtam azt, amit, de is ezért írtam oda azt hogy "szerintem...".
Szóljon mindenki, aki többet és /vagy jobbat tud a témában...
 
T

Törölt tag 1586

Guest
@emel

Tökéletesen egyetértek veled hogy szegény MI-2-eknek leginkább a múzeumokban lenne a helye.
A probléma - és szerintem ebben is egyetértünk - a hazai viszonyokból fakad.
Már megint egy olyan - ahogy írod <i>tűzoltó megoldás </i>- üzletet látunk amit valakik, valahol, valamilyen információk alapján eldöntöttek és - bár annak ellenére hogy közpénzből finanszírozzák - a részletekről - a beavatottakon kívül - senki nem tud semmit, így a eldönteni sem lehet hogy az adóforintjainkat hatékonyan használták e fel (és úgy látom a beavatottak nem is nagyon próbálnak minket erről meggyőzni)
Félreértés ne essék: az MD-902-est magam is nagyon jó gépnek tartom, de van még a piacon nagyon sok hasonló jó gép ami szintén megfelelne rendészeti célokra.

Mellesleg - mint korábban írtam - magam részéről nem is a beszerzést tartom a legfőbb gondnak hanem az üzemeltetést.
Ennyi gépet reptetni, karbantartani egyáltalán nem olcsó dolog.
Szerény számításaim szerint öt ilyen gép reptetése, karbantartása (ferihegyi javító bázis!!) felülről súrolja a milliárd forintot évente.

Ki fogja ezt a pénzt biztosítani? (ne felejtsd el hogy ez nem Puskás Akadémia amit bármikor megtolnak pár százmillióval ha kell!)
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
rudi

Azt azért el ne felejtsük, hogy üzemeltetni és karbantartani, javíttatni a Mi-2-ket is kell (azok se ingyen repülnek). Jelenleg konkrétan azt se tudom, hány Mi-2 van rendőrségi állományban és abból mennyi a repülőképes, vagyis mennyit kell pótolni az öt MD-902-nek? Én a magyar viszonyokat ismerve tartok tőle, hogy kezdetben 4 MD fog repülni, 1 meg kannibalizációs alkatrészbázis lesz, később meg egyre rosszabb irányba fog módosulni a felosztás. Bár ne lenne igazam!
A másik kérdés, hogy mi lesz a Mi-2 állománnyal, fűrész/kohó, vagy mennek a Honvédséghez pilóta-alapkiképzésre és főnök-repültetésre (ehhez nem szükségszerű a lakott terület fölötti repülés), és ez így még mindig olcsóbb, mint Mi-8/17-en tenni ugyanezt. Persze akkor meg újra kell kalibrálni a MH felújításra szánt költségeit.
 

fishbed

Well-Known Member
2013. július 5.
819
815
93
Az Aero-magazinban volt pár hónapja egy cikk a perzekútorok helikoptereiről. Plusz a hajozókról. Emlékeim szerint 5 Mi-2 , 4 Md-500 van.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 264
8 488
113
Annó 5 db MD-500-as lett véve, de ebből kettőt összetörtek:

Egyet 2004-ben: http://index.hu/bulvar/0629helicop/

Egy másikat 2006-ban: http://index.hu/bulvar/lezuh0925/

"2004. májusában egyébként Siófokon is hasonló módon szenvedett balesetet egy ugyanilyen típusú rendőrségi helikopter: az eset oka akkor is vezetéstechnikai hiba volt, és azt a kiesett gépet sem pótolták."

Itt azt írják, hogy 2014-ben összesen volt 5 db helikopter, ebből 2 Mi-2-es és 3 MD-500-as:
http://www.origo.hu/itthon/20140717-szazmilliokba-kerulne-a-berelt-helikopter.html

De 2014-ben mégis 4 db MD-500-as alkatrészeire írt ki a rendőrség közbeszerzést:
http://kozbeszerzes.hu/ertesito/megtekint/portal_10593_2014/

Egyébként volt még tavaly olyan hír, hogy a rendőrség vett egy használt EC135-öt is.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Egyébként volt még tavaly olyan hír, hogy a rendőrség vett egy használt EC135-öt is.

Én úgy emlékszem - nem biztos, hogy jól - hogy az csak időszakra szóló bérlés volt, talán azért is nem festették át rendőrségi színekre (láttam a Balaton fölött, nem volt sötétkék).
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
három Mi-2 volt a rendőrségnek az utóbbi pár évben: R-13, R-14, és R-15.
MD-500-as meg egy lezuhant '94-ben, egy felborult 2006 körül és utána az R-501-től 504-ig maradtak.
 

fishbed

Well-Known Member
2013. július 5.
819
815
93
Májusi Aero Magazin a redőrségi helikopter beszerzésről cikkezik, mások mellett.
 

okdoki

Member
2015. február 4.
39
0
6
Az Aranysas szerint, 3 db Mi-2-es és 4 db MD-500-as van a Készenléti Rendőrség állományában. 2015-ben 13 pilóta 1600 órát töltött a levegőben ezzel a gépállománnyal. Sok jogos kérdés merült itt fel és nagyon sokra egyenlőre nincs hivatalos és megbízható válasz. Hogy lesz-e azt nem tudom, de talán néhány műszaki kérdés tisztább lesz a jövőben. Addig is, néhány kérdésen érdemes elmerengeni. Az Aerom. szerint a Mi-2-t váltják az MD902-esek. Akkor az 500-as állományban marad? Igazság szerint, megfelelő karbantartással a kb. évi 320 óra lehetséges, de a mi üzemeltetési lehetőségeinket, szokásainkat figyelembe véve valószínűtlen. Rezsi költség alapján olcsóbb lenen csak az MD902 megtartani még ilyen nagy kihasználtság mellett is, de ehhez komolyabb műszaki hátér kiépítésére lenne szükség. Meg legalább még egy 902-re.
 

okdoki

Member
2015. február 4.
39
0
6
Összességében azért ez egy nagyon jó, a célra kifejezetten alkalmas helikopter. Különösen a Mi igényeink szemszögéből. Ha az általam olvasottak megállják a helyüket, akkor egy igazi ellenérv szól a 902-es, illetve a NOTAR ellen, hogy drágább a karbantartása. Állítólag ez áll a kisebb elterjedtség hátterében. Sajnos a típusközösség a mentőszolgálat gépeivel egyenlőre nem valósul meg. Ez nagy kár sok tekintetben, de elsőre nyilván olcsóbb. Ami ad a jövőben némi mozgásteret, hogy a 902-es is alkalmas (két) hordágy szállítására, azaz mentő helikopterként is alkalmazzák.
 

okdoki

Member
2015. február 4.
39
0
6
Sajnos, vagy épp nem sajnos, ha a helikopteres szolgálatok egyetlen típussal történő felszerelése lenne a cél, akkor a 902-es nagy kompromisszumokat követelne katonai oldalról. 1304 kg max. teher szemben EC145 1793 kg értékéhez képest. Másrészt a rendőrségnek pont ez a méret ideális.
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 648
951
113
Én a 2 hordágyas készséggel eléggé óvatos lennék...

Tekintve, hogy nekünk a helikopterek arra kellenek elsősorban, hogy a súlyos sérülteket (és most ide venném a ritmus zavart és más rendellenességeket is) minél hamarabb a kórházba szállítsák.

Az emeletes ágy megoldása pedig eléggé korlátozza az személyzetet, arról nem is beszélve, ha 2 főt kell vinni, mind a 2-t monitorozni ... stb. Szerintem nincs rá elég ember, meg hely sem.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 126
113
Ha az általam olvasottak megállják a helyüket, akkor egy igazi ellenérv szól a 902-es, illetve a NOTAR ellen, hogy drágább a karbantartása. Állítólag ez áll a kisebb elterjedtség hátterében.

Az egy repült órára jutó teljes (üzemanyagot is beleértve) költség 950 dollár körül van, ami egyáltalán nem sok egy kéthajtóműves "könnyűhelinél".

64. oldal: http://www.mdhelicopters.com/v2/pdfs/products/MD902_Tech_Desc.pdf


Ami ad a jövőben némi mozgásteret, hogy a 902-es is alkalmas (két) hordágy szállítására, azaz mentő helikopterként is alkalmazzák.

Bele lehet passzírozni éppen két hordágyat is, de nem szerencsés, mert akkor nagyon kevés hely marad. A két hordágyhoz már minimum EC145/H145 méret kell.



Sajnos, vagy épp nem sajnos, ha a helikopteres szolgálatok egyetlen típussal történő felszerelése lenne a cél, akkor a 902-es nagy kompromisszumokat követelne katonai oldalról. 1304 kg max. teher szemben EC145 1793 kg értékéhez képest. Másrészt a rendőrségnek pont ez a méret ideális.

"All in one" könnyűhelinek egyértelűen az EC145 lenne jobb.
 

okdoki

Member
2015. február 4.
39
0
6
wolfram: Köszi a linket! Beleolvastam ebbe a brosúrába, de efölött átugrottam.
Mégis az a kérdés, mi az oka, hogy üzembeállitási idejét is figyelembe véve, kevésbé elterjedt, mint a közvetlen vetéjtársak?
A két hordágyat csak a korrektség kedvéért írtam oda. Ambulás kezelést ez nagyon megnehezítené. Mindenesetre a gyártó még ezt is lehetségesnek tartja, ami az EC135-nél kicsit kisebb belső teret figyelembevéve elég szép eredmény.
Az utolsó: Teljesen egyetértünk. Még akkor is ha a rendőrségnek az MD902 tökéletesen elegendő méret, márpedig ezt abszolút értelemben biztosan kedvezőbb üzemeltetni, mint egy nagyobb EC145-t.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 126
113
Mégis az a kérdés, mi az oka, hogy üzembeállitási idejét is figyelembe véve, kevésbé elterjedt, mint a közvetlen vetéjtársak?

A NOTAR helik elterjedtsége meglehetősen relatív, mert azért akad belőlük mindenfelé. Viszont ugye egyetlen, a többiekhez képest kis gyártó gyártja ezeket a heliket, a technikát meg nyilván szabadalmi oltalom védi, szóval más nem is gyárthat ilyet.
És valószínűleg az MD Explorernél jelentősen nagyobb-nehezebb helik esetében már nem is működne kellően hatékonyan a NOTAR megoldás, hasonlóan a Fenestronhoz, amiről Allesmor írt:

http://htka.hu/kozosseg/discussion/comment/184331/#Comment_184331